Gravid iFokus

Gravid

Etikett: livet-efteråt
Läst 6814 ggr
[WickedAlly]
0

Vi som blivit föräldrar #11

Startar en ny, hoppas ingen hinner före så att det blir dubbelt :) 

Den förra.

[WickedAlly]
0

Thiah: Tycker att det är lite svårt det där med att säga nej och inte. Han slåss ju inte medvetet men samtidigt måste man ju sätta några gränser och inte låta honom utveckla fula vanor. Enklare att förebygga än att få bort redan skapade såklart.

Men vi jobbar på att hitta någon sorts balans :)

JeFo: Brunchen var kanon, vi kom ganska tidigt så allt var jättefräscht och väl påfyllt. 39 kronor med Familykort, lär lätt åka dit flera gånger. Wilmer åt äggröra, pannkaka och macka så det stod härligt till. Och sen fick jag städa golvet efter honom, haha. 

Blev en riktigt lång dag igår, åkte hemifrån halv nio och var hemma igen tjugo i nio på kvällen. Var överallt känns det som.
Wilmer fick massa nya kläder, var ju Black Friday och därmed rea överallt. Fick med oss fyra bodys, fyra par byxor, tre stickade tröjor, en pälsmössa och fem pyjamasar. Är jättenöjd med allt :) 
Ena pyjamasen är i flanell, så himla mysig och varm. Kommer bli välanvänd, den är dessutom lite för stor så han kommer kunna ha den lääänge. Så himla bra. Finns på Kappahl om någon vill kika :) 

Måste dessutom berätta en annan grej, vi gick inom en Sportoutlet för att kika efter ett underställ till Rasmus. Beställde ett i polyester men ville köpa ett i ull också ifall det blir megakallt. Hittade ett i merinoull, hade kostat 1100 och jag fick det för 400. Helt galet bra ju :)

em.nord
2

Fick idag det andra riktiga leendet av Elliot! Värmer en mors hjärta ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bildbevis! ;)

emmans blogg

JeFo
0

Så söt han är Elliot! Låter som väldigt bra shopping Ally! Mycket för pengarna gillar vi. Vi ska iväg på julskyltning imorgon 😀 Pepparkakshuset blev bra. Har haft väldigt svårt att inte ta över och lägga mig in genom åren men har börjat kunna spännande av lite mer nu. De fick greja och fixa bäst de ville…. Är ju det som är grejen, de ska ha kul och det behöver inte bli ett felfritt resultat då 😉 Bakade ju saffransbullar också…. Men glömde ha i saffran 😁😁😣😁 Blev så arg på mig själv. 100 vanliga bullar fick jag! 😞 Gör om, gör rätt! Bebishjärna el vad ska jag skylla på?! Sitter med vetekudde på magen. Gissar på magkatarr… Sååå hemskt!

em.nord
0

Gud så gott med saffransbullar Jefo! Åkte till stallet vid 6 imorse. Ammade Totte liggande i sängen. Kommer hem strax efter 7 och då ligger daniel o totte fortfarande och sover♡ Jag kände det på mig när totte kom till ro vid 5 redan men jag väkte honom o ammade. Åh jäkla utsläpp av hästar! Hade velat ligga kvar och sova jag med! Tänk att få sova till efter 5! Var ett tag sen ;)

emmans blogg

[WickedAlly]
0

#4 Verkligen, är en riktig reajunkie. Finns få saker som känns så bra som att fynda något fint :)
Bland annat fick jag två av pyjamasarna för 70 kr, var ett tvåpack som hängde på Kappahls reaställning för 140 kr. Sen halva priset på det, 35 kronor per pyjamas. 

Men vanliga vetebullar är ju också gott, ha dem som mellanmål med smör och ost på. Jättegott ju :) 

Får vi ses pepparkakshuset? :)

Jag ska göra pepparkakshus i eftermiddag tänkte jag, ska iväg på middag hos svärfar först. Ska göra en liten by att ha i fönsterkarmen. En ljusslinga i och så skippar jag ljusstake i det fönstret. Har köpt en mini-en som ska få agera torggran i byn :)

#5 Men det måste ju vart väldigt mysigt att få krypa ner hos dem när du hem sen i alla fall, är ju inte fy skam det heller :)

JeFo
0

Blev kanelbullar av alltihopa… Gör ju saffransbullarna på samma vis men hoppar kanel å har bara mandelmassa och vaniljsocker. Visst kan du få se huset 😛 Nåt år skulle jag vilja göra ett eget och "pynta" själv. Är avkopplande å hålla på. Var på julskyltning idag och Holly var på strålande humör 😁 Inget var bra. Tror hon var för varm. Hon behöver verkligen inte mycket kläder på sig vår kamin. Fick ändå lite julkänsla 😀

JeFo
0

Glömde….

em.nord
0

#8 men jättefint ju! Tänker på hans och greta o godishuset :D Lägg bomull i botten på brickan så ser de ut som snö :) Skulle vilja ha hus jag med men katterna lär väl ta sönder…. :(

emmans blogg

xxmammaxx
0

Någon som vet varför efterkontrollen ska göras så sent? samt att man måste vänta med preventivmedel? fick tvillingar den 21 oktober och har fått en tid sent i januari.

[Thiah]
0

Jefo det låter alltid så gott när du bakar. Huset blev jättefint. :) jag funderar på att baka lussekatter och ta med till pappa o Sverige. Han älskar nybakat och fryser vi dom blir det nästan samma. ;) haha Joel har varit superduktig i helgen och jag har bytt lyktor på bilen. Det var lätt och riktigt roligt. Joel har också väldigt lite kläder på sig. Tyvärr är hans fötter ett problem, jag och maken har det likadant. Ska sätta i fårskinnstofflorna i hans utetofflor och se. Minusgraderna är här nu, -4 idag… Sen måste jag verkligen, verkligen få städat. Julsakerna är framme men golven är så smutsiga. :( #10 det kanske var första tiden som fanns ledig? Är många stängda dagar under jul/nyår.

JeFo
0

Jo bomull har vi… Stod på tork på bilden. Orkade inte förflytta mig och ta nytt kort 😣 Ska skjutsa till skolan nu och sen ringa doktorn. Har ont i magen 😞 Något knas är det.

[Thiah]
1

#12 ojda, vad är det som bråkar?

Försöker sätta upp två bilder. En är när Joel målar julklapp och  en är på min fina lösning på vinterskor…

em.nord
0

#10 har själv inte varit på efterkoll än då allt känns bra. Men ska väl ringa :P Började med mina minipiller 4v efter då det står att man kan det och de på bb sa att mina piller gick bra att amma med. vi testade med kondom då jag blöder lite än men gud så tråkigt ;) haha Har själv ingen överdriven sexlust än men gubben har ju :) Det är så roligt nu när Elliot är mer vaken och med! :) han sover inte hela dagarna :) så nu går det fort i utvecklingen känns det som. Vad jobbigt Jefo :(

emmans blogg

JeFo
0

Fick tid 13… Skulle gissa på magkatarr, cysta el urinvägsinfektion. Har iaf ont och då smärtgränsen är så hög så har jag svårt för att veta när jag ska gå till farbror doktorn. Sov dock inge vidare i natt så tar det som ett tecken att jag nog har lite ont 😛 Bra lösning Thiah! Och vilken Picasso ni skapat 😀

[WickedAlly]
0

JeFo: Usch då JeFo, tur du fick tid så snabbt. 

Huset var jättegulligt :)

Thiah: Vad är det för färg han har? Fingerfärg? Det var ju en jättekul idé :) 

Igår var vi på middag hos svärfar, svägerskans nya pojkvän har en son på snart 9 månader. Han och Wilmer roade sig med att slå lite på varandra :)

soundtrack
0

#10 olika landsting har säkert olika rutiner, men standard verkar vara ca 8 v efter förlossningen och det är väl för att kroppen ska ha fått en ordentligt chans att läka ihop ordentligt (för det är ju just det man kollar på efterkontrollen). Jag och min BM bokade in tid innan Alice ens var född, vi tog då 8,5 v efter BF. Eftersom att Alice kom ut på BF +14 så blev tiden efter 6,5 v istället och det tycker jag var snudd på för tidigt. Jag kände mig inte helt hundra än men enligt BM hade jag läkt ihop. Prevmedel kan du börja med när du vill, kolla bara vad som gäller för den sort du ska använda. Jag använder P-ring och den måste man vänta 6v med.

JeFo
0

Jag har inte börjat på mini-piller än 😁 Blir det bebis så blir det… Mår kast av såna. Har inte bestämt mig än för vad det blir när jag ska börja. P-piller för män borde de fixa 😛 El nej… Skulle inte lita på att Ric tog sina 😛 Vi har ammat 2ggr/dygnet senaste 2-3 veckorna. Tänkt jag inte ska amma nå mer från idag……….. Får se hur det går. Holly bryr sig inte utan det är jag. Dock fått klart med mitt schema nu. 5 jan börjar jag. Vill inte tänka bröst då. Finns det mjölk kvartal kvällen/natten så kör vi på det men då hon på senaste sovit 20-7 så väcker jag inte.

[WickedAlly]
0

Jag började på mini-piller och slutade illa kvickt igen. Det är samma här, blir det bebis så blir det. 

Vilken jädra lyx med bebis som sover så länge utan att vakna :o 
Wilmer vaknar fem-sex gånger per natt. Misstänker att han skulle sova bättre i egen säng men jag är ärligt talat för lat för att vänja honom vid det. 

Vad skönt att ni båda vill sluta, så att inte den ena vill men inte den andra :)

PogoPedagog
0

Nu behöver jag tips. Någon annan med en nappvägrande bebis som vill amma mkt på natten? Hur får man dem att dra ned på ammandet?

Med sonen var det ju bara att stoppa in en napp så fort man hörde att han avr på gång att vakna så kunde man förskjuta amningen en liten stund men Miranda blir vansinnig om man inte tar upp och ammar henne :( Jag vill slippa vakna tre ggr per natt för att amma. Hon är snart sju månader och vägrar välling eller några större mängder gröt eller mat kan tilläggas.

em.nord
0

Någon mer som såg HISTORIEÄTARNA på SVT nyss? Någon mer som bröt ihop i tårar när det berättade om Änglamakerskan som la en 5 månaders bebis uppochner i en badbalja och väntade några minuter :'( Började lipa totalt… :'(

emmans blogg

JeFo
0

Jag skulle kunna amma längre. Med de andra ville jag sluta… Nu känns det lite ledsamt 😞 grejen är den att hon vägrar dagtid. Får se hur det går. #20 Min vägrade all annan mat än bröst men så testade jag ersättning. Kanske det kunde vara något? Lika mycket ligga nära som bröstet som lockar ibland.

soundtrack
0

#20 Hoppas du hittar en lösning som du sen kan dela med dig av, lär befinna mig i samma situation om några månader :/ #21 Jepp! Hemskt verkligen :(

PogoPedagog
0

#r22 Hon vägrar tyvärr flaska totalt för tillfället, innan har vi kunnat ta till ersättning om jag varit tvungen att åka bort över dagen men nu funkar det inte :(

em.nord
0

#24 Vad jobbigt :( jag har tyvärr inga tips alls, bara varit mamma 6v ;) Måste få gnälla lite!!!! Alltså, jag minns när man kunde byta kanal PÅ tv aparaten. När man kunde trycka in en vhs o sen på play, PÅ VHS aparaten. Ingen kontroll behövdes. Nu för tiden har vi DVDskivor, har vi en DVD spelare? Nej, vi har X-box o Playstation. Där vi styr med handkontrollen. Har handkontrollen sladd som förr? Ja, iof, MEN en lös sladd som man inte hittar klockan 4 på natten. Finns väl batterier i kontrollerna då tänker ni? Nej, och alla i skåpet är oladdade. För nu för tiden har vi inga vanliga jäkla batterier utan bara uppladdningsbara som hamnar i skåpet för att "laddas senare". Så, trots 4 xbox kontroller och en playstation kontroll kan jag inte se min jävla dvd ändå utan får se skit TV när jag går upp med Totte mitt i natten. Teknikansvarig här hos familjen Andersson, Daniel, får fasen sätta på sitt egna kaffe när han går upp! Så det så :P DET VAR BÄTTRE FÖRR :P

emmans blogg

[Thiah]
0

#24 testat olika flaskor och nappar? Finns ju sådana nappar som härmar bröstet. #25 eller så skaffar man netflix så kan man se film på alla datorer/mobiler i hemmet. ;). Kristian och jag hade ett samtal om arbetsfördelning här hemma. Vi har kommit överens om lite tidsramar för saker jag får göra här hemma på dagarna. Sen har vi nån sorts tidsram för honom på kvällen. Känns skönt att han förstod vad jag menade utan att ta illa upp och att vi har en flexibel lösning. Så kan jag faktiskt bara ta det lugnt ibland på dagarna.

em.nord
0

#26 haha håller mig till swefilmer ;) Har jag hela Lilla Huset på Prärien på DVD vill jag kunna se den! :P

emmans blogg

[WickedAlly]
0

Fis-Berra (Måste verkligen sluta kalla honom det, har tom råkat säga det till bvc en gång..) ville inte alls sova igår kväll, vi gick och lade oss och en och en halv timme senare gick vi ner till Rasmus igen. Sen masade han i ett par timmar, innan han däckade i min famn. Sen sov han skitdåligt hela natten och avslutade med att försöka riva ut mina ögon runt sju i morse. Skulle absolut inte sova mer.

Men nu, nu har han sovit i över en timma och här sitter jag.. 

#26 Skönt det lät att vara två om sysslorna :)

JeFo
0

Ja två skulle man vara…. 😛
Förstår Ric att när han kommer hem är han slut. Har han jobbat ute en hel dag så däckar han typ. Men jag skulle vilja ha liiiite avlastning jag också. Har dock blivit lite bättre men kan nog bli ännu bättre.

De hittade inget fel hos doktorn igår. Proverna såg bra ut. Magsjuka utan kränkningar kom han fram till. Mysko! Tar det lugnt och försöker äta bättre, tror lite på magkatarr ändå blandat med nåt.

Sovit som en stock i natt. Ingen mat i natt…. Skjutsade stora barnen och sov en timme till. Riktigt nice! Tuttarna är ömma som bara den. Tryckt ut lite utan att starta upp dom 😮

[WickedAlly]
0

Samma här. Rasmus har ett tungt jobb, och han är dessutom ute i kylan hela dagen, så jag försöker att inte be honom att göra saker hemma. Men ibland så vill jag bara kasta diskborsten i huvudet på honom :P 
Får se hur det blir när jag börjar jobba/plugga igen. 

Vad konstigt. tror inte jag hört om magsjuka utan kräkningar. Trodde det bara kallades magont då, haha. Är väl inte direkt stammis hos läkarn så att säga så jag har noll koll på sånt där.. 
Hoppas Wilmer blir lika skonad som jag vart.

soundtrack
0

Vi har också sovit pissdåligt i natt, känner mig helt knas i huvudet och mörbultad i kroppen. Och så lite mensvärk på det. Bläh.

[Thiah]
0

Kristian lider av höst/vinter depp och har det tungt på jobbet nu. Men vi kom överens om att han fåe vila en timme när han kommer hem innan jag ens ber honom om något. Och jag ska som mest göra saker i 2 1/2 timme (affären ingår i dom timmarna) och sen slappna av. Så försöker han t.ex.tömma diskmaskinen när han fått sin vilotid. Joel "ställde" sig upp idag. Två gånger stod han på huk och släppta taget om mina lår. Mikro sekunder men ändå. Mammas lilla Plutt ;) Han verkar också snart ha förstått hur man öppnar köksluckorna och det är mindre bra. :p Hittade en hjälmössa åt honom äntligen. 70% merinoull, svart. Ska vara från 9mån men den sitter ganska tight redan. Mjuk or den åtminstone. Hittade samtidigt min hemliga julklapp. Så nu kan jag skicka iväg den…hiih Åh jo, Joel höll på att klättra ut ur barnvagnen idag. Vad hände med min lugna snälla son? ;D

JeFo
0

Här står vi och skakar galler i sängen efter varje tupplur. Hon ser så nöjd ut så. Idag ställde hon sig mot en stol och sköt den framför sig. Vad har hänt med min lilla bebis? Poff så var hon stor 😁 Jag har också hittat min julklapp, tror jag 😁 Är kass på sånt där. Men det kändes ok liksom. Ska hämta stora barnen nu. Funderar på om vi skulle fixa dom där lussebullarna, med saffran i denna gången. Nej magsjuka utan kräkningar låter mysko. Har bara ont i magen, är inte ens kass i den. Mamma skrattade å sa att nästa gång hon var sjuk skulle hon dra till med det på jobbet 😛

[WickedAlly]
0

Ja, de har verkligen blivit stora nu. Wilmer går fram och tillbaka längs soffans ryggstöd stup i kvarten.

Tänkte att jag skulle in till byn nu och se om jag också kan hitta min julklapp. Och så ska vi handla lite, vill också baka lussebullar. Måste bara då klart den där satans pepparkaksbyn först..

[Thiah]
0

Vad duktiga dom är. Känns som om vi har väldigt tidiga bebisar. Joel vaknade upp som en surpuppa efter vilan. Undrar om han har problem med en tand igen eller om det är en riktigt förkylning denna gång. Nått är det i alla fall.

[WickedAlly]
0

Ja, det har jag också tänkt på :)

Han kanske har drömt något läskigt? Wilmer vaknar och är jätteledsen ibland.

JeFo
0

Holly är väldigt tidig om jag jämför med de andra två. Sen om hon är tidigt el om de andra vad tröga vet jag inte 😛 Brukar säga åt Holly att inte ha så bråttom med allt 😉 Fick lapp från skolan idag om bakning till lucia så jag är såå glad att jag inte bakade idag. Nu blir det en rejäl sats imorgon ist el på torsdag. På fredag ska jag iväg och visa upp bråcket. Inte trevligaste delen man visar upp direkt 😛 Sist hade doktorn med sig praktikant som var såååååååå fin. Där står man höggravid med musen i vädret och skäms. Inte brydde väl dom sig, var ju bara jag…. Men ändå! 😣

em.nord
0

Guuud va jag är trött. Elliot vaknade vi 4 efter en natt med massa småsuttande. Så ingen sömn alls inatt typ. Sen idag har han bara kommit lite till ro och bara hos mig! Så haft honom hos mig ett dygn nu, konstant. Han brukar inte vara sån. Men otröstlig idag :( Så nu är jag dödens trött och självfallet somnade han för 2h sen o sovit… så får se hur natten blir.

emmans blogg

[Thiah]
0

Här är en till trött. Joel somnade enbart på mig, när jag satt. Sen nu vid 23 var det gallskrik som gällde. Nacken stel och arg unge. Jag som bara ville sova…

JeFo
0

Holly slocknade 18.15 idag och sover sedan dess…. Får se när hon tänker vakna nu eftersom hon somnade så tidigt. Rädd det kan bli rekord tidigt!

Hör ni en smäll i natt så bli inte rädda. Är mina bröst som exploderat i såna fall!😕

JeFo
0

Ingen smäll och inget gnäll 😃 Både bröst och Holly klarade natten. Hon äter inget på nätterna längre och det går kanon, än så länge….

[Thiah]
0

Joel är dunderförkyld men klarade natten ganska okej. Några timmars sömn blev de . Gick och handlade näsdroppar idag för att lätta upp näsan lite. Det var inte populärt… Kristian är också förkyld men kämpar på på jobbet. Dom har en jättebra fortbildning imorgon som han inte vill missa. Jag ska iväg till frissan kl. 19 så jag hoppas dom båda beter sig alternativt sover… Jag ska klippa av halva håret typ. Eeek så spännande :)

em.nord
0

Så skönt Jefo att natten gick bra och att Holly sover :) Elliot vaknade vid 1. Småsov och småsutt till 3 då gav jag upp. Blev soffan, lite småsov o sutt igen. Sen vid 5 var han klarvaken och på glatt humör. Prat o skratt = sur och trött mamma nästan som bortblåst :D älskade unge Sov sen tillsammans nästan 1h. Mycket pip o gnäll och spänna benen. Fiolsträng :( Fick honom till ro och nu har han sovit. Ska försöka få ner småätandet tänkte jag…

emmans blogg

soundtrack
0

I natt har vi sovit bra igen (dvs 2 uppvak för mat och nått enstaka snuttande). Måste dock ha legat som en kratta för jag har så ont i rygg och höfter :/ och så är jag skitsur på ena katten som bara jävlas nu för tiden… #43 jag hade oxå som plan en gång i tiden att försöka få bort snuttandet. Gav upp rätt omgående, var inget roligt med ständigt missnöjd bebis.. Nu vid 3 mån har det börjat bli bättre av sig självt :) så håll ut, det blir lättare! Din kille tar inte heller napp?

[WickedAlly]
0

Här bor det två trötta föräldrar, minst sagt. Jag somnade med alla kläderna på när jag nattade Wilmer för gång femhundratrettiotvå och Rasmus somnade i soffan. Han skulle se på Bond men hann bara till förtexterna, haha. 

Wilmer bjöd på lite sovmorgon, vaknade kvart i nio. Nu har vi käkat frukost, han stoppade i sig en halv macka och en sån där fruktklämmis. Så skönt nu när han fattat att han kan han hålla den själv, då hinner ju jag också käka till och med :)

Förresten, vet någon om någon leverpastej är bättre än andra? Anar att det är både salt och diverse omysiga tillsatser i de flesta..

[WickedAlly]
1

Igår förresten så satt vi i soffan allihop. Wilmer höll på att masa mellan oss och kastade sig fram och tillbaka. Han blir helt galen ibland. 

Men helt plötsligt stannar han, sätter sig på knä, sträcker ut armarna mot Rasmus. Sen kommer ett mycket bestämt Pappa. Detta gjorde han sedan flera gånger på raken. Rasmus sken som en sol :)

em.nord
0

#46 åh det är så kul när pappa får lite med :) kan inte vara lätt som för min man att elliot nästan bara är hos mig. Längtar tills daniel kan börja mata och umgås mer :) #44 han tar nappen oftast men inte när han är ledsen. På kvällen när han ammat sig mätt och somnat hos mig så får han ligga kvar en stund. Sen går jag in till sovrummet och starta är den lysande spelande dosan med rörelser i taket. Lägger honom ner. Vaknar han då till så tar han gärna nappen o somnar med den. Oftast. Suttar sen rätt länge på den i sömnen. Och så är det vid många tillfällen men inte när han är riktigt ledsen eller trött…

emmans blogg

soundtrack
0

#46 Åh vad mysigt! Längtar verkligen efter dom första orden :) Pappa är väldigt poppis här hemma, som tur är. Hon vill gärna umgås med David när han kommer hem från jobbet :) #47 Ah, okej. Och ja, det är ju vid dom tillfällena man önskar att dom kunde ta nappen och vara nöjda med det. Det är ju inte alltid så smidigt att slänga fram bröstet, ehm.. Precis varit ute på dagens promenad. Min lilla vagnshatare har ju helt plötsligt upptäckt att det är rätt gött att sova i vagnen så numera somnar hon (oftast) utan gnäll om man är ute och går :)

[Thiah]
0

#46 åh va mysigt! Joel har på sin höjd börjat låta lite som ett får ibland… När Kristian kommer hem kryper han direkt till pappa och skiner upp som en sol, samma sak på morgonen. Kristians morgonhumör blir absolut positivt påverkat av en glad liten sälunge ;)

[WickedAlly]
0

Wilmer är otroligt mammig just nu, det är bara jag som duger så det var kul att han kläckte ur sig Pappa just nu. Gjorde nog Rasmus gott, även om han gott förstår att Wilmer inte är mammig för att vara elak mot honom. direkt. Men jag ser att han inte tycker att det är speciellt roligt.. 

Vad mysigt Thiah, här blir man oftast väckt med en rak höger :P

Nu har vi vart ute och fyllt på fågelmat och nu fikar vi på majskrokar och clementiner i soffan, mysigt :)

JeFo
0

Oj pappa… Har har vi mest bara läten….  Duktigt Wilmer!

Spännande med ny frisyr Thiah. Vågar du visa den sen? Skulle också behöva klippa mig. Tänkte få lite uppdrag vid jul fixade. Ric är ledig och det är lättare att komma ifrån då.

Blev lussebullar idag, äntligen. Blev riktigt goda också. Hann med nougatrutor till hockeyn imorgon också. Har utvecklingsamtal imorgon så jag lär inte hinna baka då.

Badhuset som väntar nu. Jag hoppar det denna gången också 😕 Magen är inte bra och jag är rädd för att bröstchocka någon stackare 😛 Satsar på nästa vecka ist…

[WickedAlly]
0

Tror han försöker väga upp annat han är lite halvkass på, som att äta mat och sova t ex :p 
Well well, man kan väl inte få allt.

Klippa mig skulle jag också behöva, klippte av tre dm i september och fick i mitt tycke en riktigt snygg kort frisyr. Men som bekant är ju korta frisyrer bara snygga en kort tid. Var enklare att vara långhårig..

Mmm, lussebullar. Måste verkligen få klart pepparkakorna, har försökt bli klar sedan i söndags..

[Thiah]
0

Jefo: jag vågar absolut visa sen. Kristians syster är min frissa och jag litar på henne! :) Bröstchock låter fint. ;) någon gubbe skulle du garanterat gjort glad…hihi Joel hatar sina näsdroppar men jag märker att de hjälper. Stackars torterade barn. Kanske därför pappa är en hjälte i hans ögon just nu. Han gör aldrig nått dumt. :p

em.nord
1

Lussekatter gud så gott! Och nougatrutor på det… munnen vattnas! Wilmer är ju dödens söt!!!!! Skulle med behöva gå till frissan men kan inte lägga pengar på det nu… Mest legat i soffan idag faktiskt, inte blivit mycket sömn och elliot kommer bara till ro hos mig. Gick en promenad med hundarna innan men får ont så måste ringa om efterkoll. Fick bli en panpizza till lunch idag :P ska försöka laga middag snart men rätt fast ;)

emmans blogg

soundtrack
0

Oj oj oj vad många panpizzor jag intagit som lunch de här månaderna. Man får inte vara kräsen som föräldraledig ;) Långsam dag idag och långa 2 timmar kvar tills David kommer hem. Min kropp är inte alls nöjd med att gå runt och bära på bebis idag, vill ha avlösning nuuuu…

JeFo
0

Kunde gått ha badat då det var folktomt. -2 var det nog som gjorde att många inte vågade ut. Holly somnade 20 så det är lugna gatan här. Skönt att få lite egen tid. Är riktigt trött så tror jag ska lägga mig i tid. Wilmer är så söt 😀 Och oj vilken liten söt än du har där em.nord 😀

[Thiah]
1

…min frisyr. Den har fortfarande fönfluffet kvar vilket jag inte gillar men der går över. :)

JeFo
0

Snyggt Thiah! Längden är riktigt fin. Passar många 😀 Jag tappar hår som aldrig förr. Får se om det finns något kvar att klippa 😞 Borde bli bättre nu när jag slutar amma. Tredje dagen utan och brösten ömmar vidare. De är hårda liksom inuti men inte alls utanpå. Idag ska jag försöka hinna till HM. Fick 100kr därifrån som går ut idag. Dumt att inte utnyttja 😉

em.nord
0

Snyggt Thiah! :)

emmans blogg

[WickedAlly]
0

Snyggt Thiah!

Idag är jag trött, känns som att jag håller på att bli sjuk. Har ont i skelettet och tänderna och det betyder feber för min del.. Känns ju kul lagom till helgen, fast då är ju åtminstone Rasmus hemma också. 

Vill bara ligga på soffan och titta på teve men det kan jag ju glömma. När Wilmer vaknar så är det dags för lunch. Eller så käkar jag chipsen som är kvar sedan igår. Wille ammar ju och det är ju rätt bekvämt i sådana här situationer må jag säga, tänker att han kan fortsätta i en sisådär 7-8 år till :P

[Thiah]
0

Åh jag skrev ett långt inlägg förut på mobilen som inte är här! Jag hatar iFokus mobilverison och mobilen!

Tack för att ni säger att jag är snygg. För det är väl det ni alla säger 😎

Trist Ally med sjukdom. Här är det helgdag i helgen då finland firar självständighetsdag. Alla affärer är stängda på lördagen. Det kvittar oss för att Kristian kommer ligga som en stackars klubbad säl.

Joel var på 8 månders koll idag. Jag saknar redan vår "tant".  Hon tyckte att jag borde bli gravid igen för att få upp vikten och jag blir gärna gravid igen för att få umågs med henne.  Det är väl giltiga skäl? 🤪

Joel väger nu 8200g och är 71.8 lång.  Han skrattar när man tar på hans pung /närheten av den så han skrattade så han kiknade hos läkaren. 😂

[WickedAlly]
0

Jag har slutat att använda mobilen till iFokus, är inne och läser ibland men det är allt.. 

Japp, såklart!

Misstänker att jag också kommer ligga som en klubbad säl, känns inte bättre. Är så sällan sjuk så när jag väl är det så överdriver jag lite för att Rasmus ska tycka lite extra synd om mig och därmed göra mer här hemma, haha. Fult men det funkar varje gång ;) 

Men skulle ni inte ha samma tant till skolåldern? :o 
Absolut giltigt skäl ;) 

Haha, killar :p 
Stor kille han har blivit, får se om Wille följer efter och väger runt 7900 på tisdag då :)

[WickedAlly]
0

Wilmer är förresten farlig, han käkar macka och hade en liten tallrik små kuber framför sig. Då stoppar han in allihop i munnen samtidigt, sväljer inte mellan bitarna. 

Så nu får jag ge honom bitarna två och två.. Smått girig :P

[Thiah]
0

#62 Jo vi har samma men eftersom Kristian är den med bil/körkort så kommer han nog få ta de flesta besöken. Ska fråga Kristian om den orsaken till syskon ;)

[WickedAlly]
0

Aha, krångligt att ta sig dit nu från nya lägenheten? 

Haha, gör så. Hade velat se hans min ;) 

Nu har vi käkat frukost, betalt en försenad räkning och beställt en julklapp. Nu funderar jag på om det är värt att börja skura vardagsrumsgolvet. Hatar att ångmoppen inte funkar på parkett.. Tvättar golven i kök och hall två gånger i veckan men i vardagsrummet blir det pinsamt sällan..

[Thiah]
0

#65 nä inge krångligt egentligen. Vi har rätt att byta till en närmare rådgivning men jag vill inte för dom kan inte garantera svenska där. Kristian är den med bilen så därför kommer det oftast vara bättre att han åker. Kommunikationen inom vår kommun kunde inte vart sämre….jag har ännu inte fått jobb inom kommunen men jag söker troligtvis.

[Thiah]
0

Nå det är egentligen inte krångligt men kristian har bil. Här är bussarna inom kommunen så himla dåliga. Till stora staden kommer jag nog lätt… Vi har en rådgivning närmare men där garanterar dom inte svenska och vår nuvarande tant är så underbar att det är inte värt det. Jag hoppas jg får jobb inom kommunen till hösten. :)

em.nord
0

Elliot ville gå upp vid 3 inatt igen :P blev massa prat o skratt i soffan ;) Sen fick jag uppleva min fösta styrkemätning som mamma! Elliot började skrika som en tok pga magknip. Han skrek och skrek och inget som brukar funka funkade. Höll på 30 minuter innan jag förtvivlat la honom på mage över mina underarmar som en vagga och började vagga medan jag gick och då slutade han tvärt och småsnyftade en stund innan han somnade. Vågade knappt sluta vagga på 30 minuter innan jag satte mig i soffan :P haha gud vad jag kände mig misslyckad och otillräcklig när han skrek så stackarn. När han vaknade sen låg vi och gosade medan han bajsade så jag trodde han skulle vändas ut och in lilla gubben. Men, resten av dagen har varit perfekt :) mycket sov men även mycket socialt från honom. Mer än någonsin innan :) var t.om ute i trädgården nu en stund och tittade på hönsen och allt annat :) Sover nu framför brasan i mammas knä.

emmans blogg

JeFo
0

Stackars dig Ally! 😞 Bra att du kör lite extra med Rasmus. Man kan få lite extra hjälp å uppassning ibland, iaf när man är krasslig. Jag är spänd inför imorgon. Holly sov 30 min middag och vaknade med ett igen geggat öga 😁 Har runnit hela dagen och nu när vi skulle lägga barnen klagade även Joline på onda ögon 😞 Dagens bästa var iaf att äldsta sköter sig kanon i skolan. "Ni har gjort en fin dotter & uppfostrat henne väl" sa fröken. Sånt värmer då hon är folkilsken hemma 😣 Jag och mina syskon var lika. Änglar borta som tog ut allt hemma. Tror jag ska fixa lite hembakat bröd tills Ric kommer från hockeyn. Min mage kurrar lite. Och jag tycker också du borde säga till Kristian att ni ska ha en till så du får träffa tanten 😉 Jag ska ju operera mig så jag tänkte köra på det. Måste ju kolla om operationen var lösningen och verkligen fungerade 😛 Kommer fråga er igen om vikten då Holly har sin koll 17e el 19e typ… Kändes som en bra vikt. Holly borde ligga på 1kg till då. Hmm… Hon känns inte alls lika rund längre. Ska bli spännande nu när vi inte längre ammar och se om det går bra ändå.

[Thiah]
0

Jefo hur går det med att sluta amma? Det ska roligt att se hur Holly väger. :)

[WickedAlly]
0

#67 Förstår att du inte vill byta :) 

#68 Usch då, stackars liten. Vet precis hur det känns, hoppas att han slipper ha det så för ofta. 
Låter som en väldigt mysig dag, ibland saknar jag tiden då Wilmer var riktigt liten och man kunde mysa sådär mycket. Nu är han högt och lågt och ska bara stå, gå och klättra. Men alla åldrar har ju verkligen sin charm så :)

#69 Det gick över lika fort som det kom, blev inget körande med gubben. Fick dessutom svar på varför jag känt mig risig i det sista.

Läste något fint om barn som är arga hemma och som änglar bland folk i en annan tråd på barn iFokus. Att barnet känner så så tryggt och övertygat om att det fortsätter bli älskat trots utbrott att det tar ut precis allt hemma och sedan uppför sig ute. Så vill jag att Wilmer också ska känna, för så kände jag när jag var liten. Det är fint :) 

Här är det Rasmus som pratar om fler barn mest, jag tänker en del på det men säger inte så mycket. Han har "beställt" tre, haha. Men vi får se om kroppen vill det, kan ju hoppas :)

RoxannaS
0

Antar att jag också är välkommen här nu kom jag på. Hihi. Har inte läst allas kommentarer dock. 

Fick barn den 20:e. Så nu är det 14 dagar sedan.

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
vevve89
0

Lillan är svår att få att sova på dagarna just nu. Hon blir så övertrött och då ledsen. Och jag har inte kunnat sova på nätterna… I måndags var hon hemma med pappa från halv 7 till 9 när jag var i stallet. Gick kanon:-D

soundtrack
0

Idag är det 1 år sedan jag plussade :) det är galet vad fort tiden gått.

RoxannaS
0

#74 Jisses, ja tiden går fort. De har jag också kommit på. Efter en graviditet som gick såååå långsamt från mitten till slutet. Så inser man nu hur jäkla fort det egentligen gick.

JeFo
1

Går bra…. Tredje dagen idag utan. Har tryckt ut väldigt lite idag. Svårt att förklara men det är hårt inuti och mjuk utanpå 😛 Holly har inte visar tecken på att sakna bröstet. Är nog mer jag som saknat henne där även om jag känner en ny typ av frihet 😣 Nu vill storesystrarna gärna ge ersättning och mata. Jag är inte bara mat utan andra kan också. Är ändå lite tungt att sluta… Hon blir liksom stor på nå vis. Och de dumma tankarna på nr 4 snurrar lite då också. Jag hoppas mina barn vet att vi alltid finns här. Tyra hade sagt till fröken att jag alltid sa "jag älskar dig" morgon och kväll och att det kändes skönt att få höra det. Värmde! Hon och jag bråkar nämligen väääldigt mycket men jag är noga med att visa att jag verkligen älskar henne trots det. Är mycket känslor i någon så liten.

Velinga1984
2

Min knort är 1 år nästa vecka, jösses vilket år! Vågen stannade igår på 15.050 gram. Inte ett år fyllda och 15 kg, inte undra på att jag får snygga armar ;) 3 jäkla envisa gravidkilon kvar ändå, attans godis :S

em.nord
0

#72 Grattis

emmans blogg

Intehärutandär
0

#10 Här beställer man tid för efterkoll själv så fort avslaget slutat. Jag var där 6 v efter.

[WickedAlly]
0

#72 Klart du är välkommen! Grattis :)
Vad heter lilla underverket? 

#76 Vad skönt att det går så bra. 
Den där friheten kan jag längta lite efter ibland, är ju lite bättre nu när han kan äta vanlig mat också. (Bara inte när mamma matar tydligen) Men jag kan ju inte vara borta långa perioder direkt. Inte för att jag tänkt det iofs men ni fattar. Slippa oroa sig över hans matintag helt enkelt..

#77 Grattis till stora killen! 
Men han kurva bör ha avtagit lite då va? :) Vad "ska" de väga som ettåringar? Är det inte 13 kg? 

Har sovit ganska bra i natt, vi var i säng redan kvart över tio efter att vi båda somnat på soffan. Wilmer sov ganska bra, vaknade ett par gånger bara. Det var skönt att få sova ut :)

JeFo
0

Har för mig att de ska väga födelsevikten x 3 typ. El är jag ute och cyklar? Du verkar verkligen ha lätt för att bli gravid Ally! Är lite imponerad. På väg hem från doktorn nu. Blev ingen operation då jag inte lider nu. Sa jag ju när jag var in första gången men han ville pråmt operera ändå. Nu ville han inte! Tror han hade fel, tror inte det är ett bråck jag har som gravid utan att det är blodådrorna som typ bildar åderbråck för att sedan försvinna igen. Sak samma…. Blir jag gravid igen så kommer jag vara riktigt kass igen. Han sa: bli inte gravid och sa att han hoppades jag tålde skämt. Idag väntar storhandling å fredags mys!

jackiejohn
0

Haha jösses om det stämmer att de ska väga födelsevikten x 3 så "ska" Lilli väga 5,4kg som 1 åring 😉 Skämtåsido hon är ju prematurbebis min lilla skrutta idag om vi har tur kanske vi knäcker 2kg gränsen 😊

RoxannaS
0

#80 William 🙂

Vi förväntade oss få en bebis på 3500 gram minst. Eftersom jag vägde 3700 och killen 3900. Men ut kom en liten mini plutt på 3194 gram och 49 cm. *Fnissar*

Blev igångsättning den 20:e. (5 dagar innan bf) pga mitt dåliga mående både fysiskt och psykiskt. Var på 2 läkarbesök innan (1 varje vecka då) och första besöket fick jag tydligen en hinnsvepning på, och den läkaren trodde inte de var så långt kvar tills de skulle dra igång. 1 vecka gick och fortfarande ingenting så vi åkte in igen på kontroll och då var kroppen mogen i stort sett. Så vi fick en hinnsvepning till och hon sa att troligtvis ses vi redan i natt. De var på tisdagen, på torsdags morgon hade inget hänt och vi åkte in på den bokade igångsättning. 

Vid 9 tog de hål på hinnorna. Inget hände så vid 10 satte de in värkstimulerande dropp. Var från start öppen 3 cm och hade en tapp kortare än 2 cm. Vid 12 tiden var jag öppen 6 cm och tappen utplånad. Vid 14 tiden kom krystvärkarna. Men fick inte börja krysta förrän typ 5-10 minuter över. 14.23 titta han ut. :3

[WickedAlly]
0

Haha, Jefo, var det inte du som beställde en aprilbebis? :P 
Men ja, har nog det. 

Då ska Wilmer väga 8,1 vid ett år. Får väl hoppas på några gram till :P

#83 Vackert namn (Kan vara lite partisk, har ju en Wilmer ;>) :)

Låter som en fin förlossning. Hoppas jag får chansen att föda vaginalt nästa gång, håller tummarna för det :)

[Thiah]
0

Joel har hängt tvätt idag

Velinga1984
0

#80 Hittade att medelvikten är 10,6 kg på 1 år pojle. ja, kurvan dalar sakta neråt. Nu ligger han på +2,5 över medellinjen. Har aldrig hört om någon speciell vikt utan bara barnet följer sin kurva utan större avvikelser så är det bra :) Kikar in via datorn sen, avskyr att skriva från mobilen.

soundtrack
0

Idag tog vi morgon vid 4-tiden. Nu är var jag visserligen inställd på det då hon somnade vid 17:30 igår.. (Så går det när man har svårt att komma till ro och sova på dagen…) Men jag var ändå sugen på att säga upp mig som mamma just då. Sen sov vi visserligen mellan halv sju och tio sen, men jag känner mig ändå zombielik..

[Thiah]
0

#87 Joel verkar ha gett up iden om att sova längre än 5 så jag vet den där zombie känslan. Jg anser mig superlycklig om han sover till efter 6. :p

soundtrack
0

#88 Hua.. Jag som tycker att det är jobbigt att masa sig upp runt 7 som brukar vara standard här annars. Jag är så vansinnigt morgontrött, inte alls skapt för att ha småbarn ;)

JeFo
0

April är kanon men vi har ju redan två då… Hmm…. Slutet av mars kanske jag skulle sikta på 😉 Känner mig inte klar än men det kan ju ändras. Holly är ju extremt snäll så är nog därför. Holly sover 20-7 och helgerna 20-9 😛 Sååå glad för detta då mitt morgonhumör inte är det bästa. Kl 8 är kanon på helgerna å 7 på vardagarna. Lät som en bra förlossning MissyMe 😀 Tror en förlossning är svårslaget upplevelsemässigt om allt går problemfritt.

vevve89
0

#87 jag kände igen mig i det där med att säga upp sig som mamma. I förrgår hade jag en sådan dag. Liten hade en falsettljuden-dag och grinig. Stora var väldigt klängig och skulle ha hjälp med allt varpå maten höll på att bränna. Telefonen ringde och allt blev bara fel. Och så får man frågan "är det kul att vara mamma?" varpå jag ryter "Nej"… En dag som inte gick ihop alls på något sätt!

em.nord
0

LÄSKIGT!!!! Jag har haft sår på höger bröstvårta sen start pga för litet och ordentligt tag hos Totte när han var nyfödd. Det har gått fram o tillbaka. Ibland inte gjort ont alls men oftast gjort lite ont i början av amningen. Blivit lite varigt där såret satt innan men läkte nästan ut så vi bestämde att avvakta då jag vill undvika antibiotika om möjligt. Men sen igår har det gjort super ont så bestämde att pumpa bröstet idag och inte amma då jag äntligen har så han "klarar sig" på ett bröst. Börjar pumpa och mjölken silar ut som en kossas ;) men efter 3 pumpningar så pissar det blod istället! Jag vet att det kan bli så men fattade inte att det kunde vara så mycket blod! Googlade direkt såklart ;) pumpade en stund och tillslut var det bara bröstmjölk och då hällde jag ut det med blod i och började om pånytt. Ville inte att han skulle dricka trots att jag vet det inte är farligt. Antagligen har jag infektion i en kanal i vårtan och alltså mer djupt. För det kändes precis som om en "propp" lossnade som täppt igen och det öppnades upp ett nytt "hål" för mjölken att komma ut. Och att den blev renad liksom. För där blodet kom var inte alls i närheten av där såret är/har varit. Ska ringa på måndag. Men har inte ont längre, den är lite irriterad men inte alls som innan. Och ingen feber vad jag vet… Hm…men obehagligt var det!

emmans blogg

JeFo
0

#92 usch och fy! Hoppas det ger sig snart. Jag hade problem ett tag med nr2. Hade ett sår. Ammade en dag och när vi var klar var hon helt blodig kring munnen. Var långa sekunder innan jag kopplade att det gått sönder…. Handmjölkade en vecka och hade på mjölk på såret så gick det över på 1v. Jobbigt men f*n vad ont det gjorde.

em.nord
0

Ja gud va ont de gör! :P Han har fått sutta lite en gång i natt för att det inte skulle sprängas. Tänkte pumpa nu men glömde rengöra pumpen igår… Så nu ammar jag med det bröstet. Känns ok. Handmjölkade lite innan för att se om de fanns blod men gjorde inte det :) igår innan läggning fick han 100ml utpumpad mjölk. Natten har varit toppen. Han har vaknat som vanligt men inte behövt gå upp. Somnade om tillsammans vid 1 efter 1a maten. Sen åt han vid 3 och låg och småsov till 6 o då gick vi upp :) Magen har funkat bra på honom med :)

emmans blogg

soundtrack
0

Dom bra nätterna är utbytta mot dåliga igen. Och så riktig missnöjd tjej igår kväll som toppen på det - inget var bra. Enligt wonder weeks-appen går vi in inösts utvecklingssprång och ljusningen kommer om sådär 1 månad. Tjoho! Bara att gilla läget ett tag nu då ;)

PogoPedagog
0

somnade kl fem i natt :(

soundtrack
0

#96 Ouch :/ då känns att vakna 1 gång/timma iaf lite bättre..

Hua, den här dagen kommer utmana mina nerver tror jag… Vi lider som sagt av lite sömnbrist, Alice har dessutom varit på sitt minst charmerande humör under morgonen. Bara gnäll och gnäll. Och det enda som egentligen duger är att snutta på mamma, men ändå inte för då kommer det ju massa mat och det vill hon ju inte ha. Så då gnälls det för det istället, men fortfarande är det inget annat som tröstar. Man kan bli tokig för mindre… 
Snart vi iväg på husvisning och efter det handla lite julklappar. Precis vad man vill roa sig med när man har en grinig bebis med sig. Not. Dags att lämna in semesteransökan tror jag… (för visst måste man väl kunna få semester från jobbet som mamma?! ;P)

[WickedAlly]
0

#96 Usch då :(

Jag är inte bra på att vara utan Wilmer märker jag. Rasmus skulle på massage och körde samtidigt Wilmer till sin mormor. Det var tre och en halv timme sedan, i två timmar lite drygt har jag tittat ut genom köksfönstret var femte minut. (För visst var det en bildörr som lät?)

Aja, en och en halv timme var ju trevlig i alla fall :)
Har gjort alla delar till vår pepparkaksby och nu gräddar jag sista omgången. Får se om jag lyckas sätta ihop dem någon gång också.

JeFo
0

#98 Jag är likadan…. Det är skönt ett tag men inte för länge. När de båda äldre sovit borta och vi suttit vid tv:n på kvällen är huset läskigt tyst. Det är liksom något som inte stämmer riktigt då. Nu går det bra att de är borta men Holly vill jag inte vara ifrån nå längre stund. Tycker det är jobbigt när hon ibland sover 3h. Idag ska ju på lite julkampanj med släkten. Ska bli mysigt och imorgon väntar barnkalas hos min farbror. Lagom tung helg 😉 Äntligen tagit ett kort på min assisten Ally. Den heter assistent original och har massa tillbehör. Ska försöka sätta mig in i den varteftersom 😛 Blev bra lussebullar i den iaf! Och jag vill gärna se din pepparkaksby 😀 Köpte slinga till vårt hus idag, får se ikväll om det blev bra. Holly sover ute i vagnen. Har gjort saffranspannacotta tills vi ska iväg. Väl där var det risgrynsgröten som var min uppgift.

RoxannaS
0

Jag känner inte alls att förlossningen var något trevligt att uppleva. Jag och killen slog vad om vad jag skulle säga efteråt. De flesta tycker ju att wow de här lär vi göra om. Jag var inställd på att aldrig mer. De första jag sa efter han kom ut var : "De här ska jag fan aldrig göra om". Tycker det var en hemsk upplevelse full av panik smärta och ilska. Var så pass borta också så jag minns inte så värst mycket själv. hann bara ha grabben uppe på bröstebröstet medan dem sydde några stygn. Sen tog dem honom och skickade honom på pappan och föste ut mig på toa för att jag inte hade kissat på några timmar.. Han fick inte ens chansen att leta efter bröstet… När vi väl fått mig att kissa blev vi uppskickade till BB och där skulle dem hjälpa med amning. Dem skyllde genast på att han inte fick tag på mina bröstvårtor för att dem inte stod ut tillräckligt. Så de sprang iväg efter amningsnapp. Och allt var bara skit. Tiden på bb (3 dygn) var nog den värsta i mitt liv. Dem bara körde över mig mentalt. Alla sa olika. Ingen försökte hjälpa dem bara körde över en. Jag ville bara åka hem direkt. Kändes inte alls nå bra. De var inte så jag ville börja tiden med min bebis. Känner mig fortfarande ilsken när jag tänker på hur fan dem förstörde hela upplevelsen och allt. Fick inga förklaringar på något. Fick inte veta hur mycket jag blev sydd heller.. Hur jag skulle ta hand om det och om stygnen skulle lossna av sig själv. Hur länge man skulle blöda osv efteråt. Fick inte veta ett skvatt. Blir bara så förbannad. De gav honom även ersättning första dagen bara några timmar efter vi kom upp på bb. Då med kopp vilket jag gick med på för att lugna honom för han var så hysterisk. Men sen erbjöd dem sig ta honom dag 2 några timmar så vi fick sova för han bara skrek och skrek och jag mådde bara så dåligt. Och då hade de gett honom flaska istället! Åh jävlar vad förbannad jag var. usch…

em.nord
0

#100 fy vad tråkigt :( Min upplevelse var väl inte heller den bästa. Elliots puls gick ner efter varje värk och de gjorde skrap på honom ofta för att kolla hans mjölksyra. Så oron gnagde mig hela tiden. Började tidigt prata om eventuellt snitt och det blev det tillslut. Tiden på neo var sådär. Tyckte de förklarade dåligt vad som hände och alla sa olika som du säger men ändå helt okej. Men ville ju bara hem såklart ;) Läste nån dag senare om en bebis som avlidit på samma sjukhus pga att de inte plockat ut honom i tid. Läkare tillkallades inte i tid. Så sjukhuset anmälde sig själv. Var väl därför de kollade oss så noga. Hoppas på vaginal förlossning nästa gång. Är mer ledsen än jag förstått att jag inte fick den upplevelsen. :'( Älskar julpynt men lusten är borta då totte vill vara hos nig HELA TIDEN :P får inget gjort och bärselen vägrar han och babysittern är kul 2 minuter :P Men vet att det är tillfälligt och har jag tur försvinner det så jag hinner fixa lite till. Ta ett ryck :) Ni andra är så duktiga och jag vill bara sätta igång jag med! Baka lussebullar t.ex :) har ett fönster kvar att jula till med ;)

emmans blogg

Theres
0

#101 Bra att de anmälde sig själva och att de är noggrannare efter det. Blev nervös för att föda där nu :/

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

Joel har på bara ett par dagar lärt sig ställa sig upp. Han går längs med soffan, försöker krypa upp i sin stol och går runt med lådor. Vågar inte låta honom ha sin vagn ännu men snart så. Sen har han lärt sig krypa ordentligt. Det sa liksom bara vips!

RoxannaS
0

Hade ni också såna där dagar i början då ni bara hade lust å gråta och bara kände er allmänt gråtfärdiga? 

Har en sån dag idag, har knappt orkat amma för att jag bara känner mig så ledsen.. 😕

em.nord
0

#102 det är väl den mänskliga faktorn som vi tyvärr inte kommer undan :( men tyckte om deras bemötande så du kan vara lugn :) #103 duktig kille! Hur gammal är han nu? Inatt sov Elliot från 21 tiden till 2.15! Blev jättepaff och glad :) ammade honom liggande. Men tyvärr sov han dåligt efter det då han inte fick ut bajset :( Nu har han varit vaken sen i e.m så ska snart ge honom mat o sova. Igår fick han somna i vår säng o sen sova där hela natten, det kan förklara varför han sov så bra :) hade det inte varit för magen hade nog natten varit perfekt! Glad 2:a advent förresten tjejer! :D

emmans blogg

em.nord
0

#104 hade det dag 3-5 men bara för att jag låg med totte på neo ensam då daniel var hemma med djuren :( Sen bara allmänt snyftig ;)

emmans blogg

em.nord
0

Gah allt kommer inte med! Är det jobbigt ska du försöka prata med någon.

emmans blogg

RoxannaS
0

#106 17 dagar efter förlossningen nu. Vet inte om de är det att jag egentligen bara är jätte trött. Men jag får ingen ro till att sova på dagarna, fast jag skulle behöva. Så de slutar med att jag är vaken till typ 23 tiden, för att sova någon timme hit och någon timme dit. Har jag tur blir de 4 timmar i sträck vid någon vända under natten. Men nu känner jag mig bara typ irriterad på allt. irriterad på att fortfarande få halsbränna av vissa saker, irriterad på att fortfarande ha magkatarr (har ätit omeprazol för de sen vecka 16 typ…) och den ger f*n inte med sig. Irriterad på att vara så trött och slut i kroppen. irriterad på att inte ha fått tillbaka någon aptit. Allmänt irriterad på allt. irriterad på att inte kunna vara ifred när jag själv känner att jag behöver osv.

Har aldrig känt såhär förut sen han kom. Så vi får se om de släppt till imorgon. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Tänker då inte gå till de där idioterna som kallar sig psykologer här i alla fall. Så less på att gå dit och få höra att "tyvärr kan vi inte hjälpa dig mer än att du får komma hit och prata av dig". De är inte problemet. Jag har folk att prata med när de blir jobbigt så jag slipper bära allt själv. Och de där jäkla psykolog-mupparna vill bara sätta in mig på antidepressiv när jag kommer. Jag är INTE deprimerad! Inte nu längre… Jag behöver bara få tillbaka livet lite. Komma igång och äta osv igen.. Slippa ha ont osv.

em.nord
0

#108 jag blir också irriterad titt som tätt. På allt och inget. Som du säger ingen riktig sömn, ett par dagar nu har jag haft totte vid armen konstant dygnet runt! Inte kunna gå med hundarna, åka till stallet eller knappt kunnat sitta på toa ifred! Ingen aptit jag heller. Ont av foglossningen gör att jag får ont lite när och var… Klart man blir lack! Samtidigt som Daniel kommer med små antydningar om att han vill ha sex. Seriöst… det är liksom det sista jag tänker på när jag äntligen har en stund över! :P han säger att han förstår men han visar inte det. Vi har ändå haft sex ett par gånger sen bebis kom. Men som nu ikväll nattade jag elliot, tog 1h och nu ligger jag själv i sängen o mår illa. Hoppas på 4h sömn i rad nu. En lugn natt… så man kan bli sig själv igen ;) Åh just det, alla mina kläder är för små! :( även mina mysiga pösiga pyamasbyxor… inte så pösiga längre :( men idag kunde jag iaf knäppa min jacka :) fattades ca 15cm iaf för bara någon vecka sen :) Så tror inte dina känslor är ovanliga. Det lär försvinna men även komma tillbaka :)

emmans blogg

[Thiah]
0

#105 han är 7 1/2 månad ungefär. Stora killen! Missyme: jag har fortfarande sådan dagar om det varit jobbiga nätter. Då räcker det med 5 min gnäll och jag börjar typ gråta. Kristian tog några månader på sig innan han förstod hur jobbigt det kan vara. Nu kan han ta Joel direkt när han kommer hem för att ge mig en timme eller två ensam. Jag känner faktiskt av foglossningen ännu om jag promenerat mycket. Men de säger ju att 9 månader gravid och sen 9 mån innan man blir helt återställd. Sen kan jag inte förstå det där tjatet om sex. Det är som om karlarna inte var där när man pressade ut en melon. Jag är nästan glad över att bli klippt för då kunde jag visa upp ett "riktigt" sår.

em.nord
0

Vi sov ok inatt igen :) dåligt med bajs bara. Hjälpte med pysventil igår. Då fick vi ut lite :) Glad kille och jag gick upp vi 6 idag :) och en trött pappa gjorde oss sällskap vad 8 tiden. Vet inte riktigt vad han har att vara så extremt trött över bara :P man kan tro att han varit vaken ett par dygn liksom :P

emmans blogg

[WickedAlly]
0

Åh, nu blir jag avundsjuk JeFo. Det där är väl föregångaren till Ankarsrum som jag suktat efter sedan jag var tre typ :P 

Här har vi drabbats av magsjuka verkar det som. Mysigt när man redan mår illa :P

Jespersen
0

När jag läser om alla som har problem med nätterna så känner jag att jag är glad att Villemo brukar sova bra. Speciellt eftersom att jag fortfarande tar henne i princip helt själv. Just nu känner jag bara att det hade vart så underbart att få någon timme helt själv där jag inte behöver tänka på någon annan.. Har inte haft det sen Villemo var några veckor gammal. Så fort sambon ska ta henne så är det massa suck och "Jaha, jag tänkte ju göra det och det, men okej.. " och då tappar jag sugen helt på det jag skulle gjort. Hon har börjat sitta lite i stol nu och hon sitter faktiskt riktigt bra :) Bara korta stunder förstås. Illskriken har ersatts av ababab vilket mina öron gillar ;) Och så skrattar hon när man blåser upp kinderna och sånt ibland, inte bara när man kittlar henne som innan.

em.nord
0

#112 nwj fy och usch stackars er!!!! #113 vet känslan. Får alltid be daniel ta totte o då skiter jag hellre i det. Som nu. Totte är mätt och utvilad o verkar äntligen få ut massa bajs. Pappa sover på soffan! Nu skulle han kunna ha totte nån timme men nä :P Gah dessa karlar. Tror tyvärr inte han fattar läget så kan inte skälla på honom ;)

emmans blogg

[Thiah]
0

#112 här har vi nått liknande. Joel har varit sur i magen ett par dagar. Kristian hade en upp å ner mage i lördags och jag mår nu smått illa. . #113 vad jobbigt :( hade själv blivit helt knäpp.

JeFo
0

Magsjukan är inte kul! Bara Ni vuxna som åkt på el Joel och Wilmer också?

Här har vi ögon inflammation. Började i fredags lite smått. Är ganska bra tills hon vilar då får hon inte upp ögonen.
Vara liten och sjuk är hemskt!

Ingen aning Ally var det är för apparat. Vet att den var dyr och har massa tillbehör. Kände att jag behövde ha den framme för att annars skulle jag aldrig använda den… Måste få tid och läsa på lite för den ska ju vara super, tydligen 😛

Varit ute på långpromenad. Såå skönt. Solen lös och lungorna fick lufta. Holly somnade givetvis så hon ligger ute ännu. Hon tål inte luft, John Blund kommer direkt…

Jag ska på julbord på lördag. Ska bli skönt att koppla bort barn. Dock slog dig mig igår att Holly varit mammig som aldrig förr sista veckan. gMammmammammamama och så gråt. Hon har även börjat med Papapapapa. Dock är det jag som gäller och ingen annan. Kan inte lämna rummet utan att hon skriker. Kanske för att hon är lite sjuk bara… hoppas.

Dags att hämta största snart. Hon ville baka idag. Syrran hade gjort citron&kokosmuffins som var riktigt goda. Ska testa dom med lite nutella också. Älskar att baka med nutella ☺️

Ska lämna ena bilen på service och handla. Ska även skjutsa syrran så hon kan köpa ny dammsugare…. Inte en lugn stund när man är mammaledig! Dock glad att jag kan hjälpa till så jag inte växer fast här 😛

soundtrack
0

#108 Det är tufft första tiden, för vissa värre än andra. Det är ju sån jäkla omställning att bli förälder! Den ständig sömnbristen, att knappt få ens 2 min "egentid", alla satans hormoner som lever rövare i kroppen, den ständiga oron för ens lilla knytte mår, omgivningens tankar och åsikter om typ allt. Det är ju inte konstigt att man kraschlandar :/ det som hjälper är nog att prata om det och tillåta sig själv att må dåligt och gråta, det har det iaf gjort för mig. Det är ok att tycka att det livet är lite skit. Och det blir bättre och lättare. Jag vet att man är less på att höra det också, men sanningen är att det blir det. Det verkar som att 3 mån är nån slags magisk vändpunkt faktiskt. I helgen har jag fått bita mig själv i tungan för att inte få megautbrott på sambon, morr. Han har inget emot att mysa med Alice på kvällar efter jobbet eller när han är ledig - OM det innebär just mysa, i soffan… Och nej, detta uppskattar sällan våra lilla dam. Hon vill bli sysselsatt och ha uppmärksamhet non stop, och helst bli runtburen i lägenheten så kan kika på alla roliga saker. Och visst, han gör detta men inte utan att beklaga sig lite över att han är trött och vill slappa i soffan. Eeeh, ja vem fan vill inte det!? Jag går ju runt och bär på henne fram tills han kommer hem, jag vill väl också vila lite. Men han erkände igår att han nog har lite svårt att sätta sig in i hur det är för mig här hemma om dagarna.. Han kommer vara hemma i 3 veckor över jul/nyår, då kanske det sjunker in på allvar.

RoxannaS
0

Så skönt att kunna ventilera sig mer er som förstår. På facebook blir jag bara anklagad för att ha "förlossningsdepression" om jag gnäller… Alla andra gnäller också men ingen annan blir anklagad för det… Blir så less på dem.

Varför ska alla andra få gnälla, utan påhopp? Gör ju inte precis saken bättre. Jag vet ju själv varför jag mår som jag gör. Jag får ingen ro att sova på dagtid när han sover. Så de blir en ond cirkel, för när han bökar på natten med att inte bli nöjd av någonting är de ju självklart att tålamodet sinar snabbt (speciellt för mig som knappt har något tålamod sen tidigare heller). Och när ingenting funkar och han bara är missnöjd oavsett vad man tar till med, klart man blir less. 

Sen har inte min kropp riktigt insett fakta heller att de faktiskt är mitt barn. Så jag kan ju inte påstå att jag känner om jag har några känslor för honom ännu. Känns som att vi bara blir irriterade på varandra jämt. Vet inte hur många gånger killen får ta honom så jag får gå ut och ta lite luft för att samla mig. Ringa till mamma å gråta lite och tycka synd om mig själv. 

Men de säger ju sig själv, ingen ro på dagtid = ingen sömn, grinig och missnöjd bebis hela nätterna = ångest för att man är för trött för att orka hålla på å bråka hela tiden.

I natt blev de minst 3 fullskitna bajsblöjor, ammade som en idiot, ungen lika missnöjd iaf, så vi gjorde lite ersättning, vilket resulterade i kaskadspyor istället. För att börja om för att spy igen osv. Provade även pysventil efter han somnat typ 3 minuter för att vakna hysterisk igen, och släppte lite på trycket där. Men han ändå lika missnöjd trots mer mat osv… Slutade med att sambon fick vara vaken till halv 9 och då somnade lillen på hans bröst, och då somnade han också. Sådär halvlåg dem tillsammans och sov.. Tycker så synd om killen som får göra det mesta just nu. Är så slut på energi själv så jag orkar ju knappt gå ut med hundarna en vända ibland för att röra på mig. När jag kommer in känns de som att jag ska kollapsa… 

Hoppas de blir bättre snart. Får hålla ut ett tag till. Vi ska åka ner till min familj över jul, så då kommer vi kunna få hjäälp av både mamma och brorsan och hans tjej. Så kanske vi får vila lite.

[WickedAlly]
0

Verkade vara falskt alarm, blev ingen magsjuka som tur är. Rasmus har vart på massage och brukar bli risig i kistan efteråt, och jag är väl bara lite allmänt kass i magen. Wilmer har vart som vanligt som tur är :)

Idag kommer bvc på hembesök, de ska tydligen börja med det runt åtta månader. Eller så lurade hon mig bara för att få komma hit och kolla läget, haha. Vi har ju bytt tant så hon har aldrig vart här. Tycker det är trevligt hur som helst att de tar sig tiden att åka ut. 

Men nu måste jag ju städa, inte för att det är speciellt smutsigt här men man blir ju lite nervös. Jag blir det i alla fall.

Jespersen
0

#118 Usch, vad tungt det låter :( Styrkekramar till dig! Det BLIR bättre, men du kanske ska försöka prata med BVC om hur ni har det? Dom kan vara ett bra stöd. 

Jag hade det jättejobbigt första tiden. Jag var SÅ himla ledsen hela tiden, när jag började gråta så kunde jag liksom inte sluta sen. Den där "baby bluesen" höll i sig bra mycket längre än ett par dagar för mig, säkert tre veckor, om inte mer.  Jag trodde aldrig att det skulle ta slut.
Villemo var också missnöjd mycket, knorrig med magen och skulle bli buren och vaggad hela tiden. Jag fick aldrig äta färdigt min mat för jag var alltid tvungen att resa mig och gå och vagga henne. Man gick som i en dimma med henne fram och tillbaka här i huset ibland. På nätterna kunde hon ligga och vrida sig och knorra hela tiden för att magen bråkade= Jag kunde inte sova. 
Minns att jag var avis på dom andra här som fick bebis i samma veva och som gick runt i lyckorus, jag kände inte alls så i början. 

Jag kunde inte heller komma till ro och sova på dagen, men i början när Villemo sov lite mer under kvällarna brukade sambon ha henne i soffan i vardagsrummet på kvällen så att jag kunde gå in o sovrummet och sova två timmar vid sju-åtta tiden. Skittråkigt att sova bort kvällen, men det behövdes inför natten! Man orkar inte med hur många dygn som helst med typ tre timmars sömn. 

Sambon kan inte ta sonen åt dig någon timme på natten, där antingen du eller han och bebis går till ett annat rum? För även om någon annan tar hand om bebis så vaknar man ju varenda gång man hör ett knorr..

RoxannaS
0

#120 Vi har så jäkla lyhört hör så spelar ingen roll om man. Byter rum. Minsta lilla hörs. Går grannen under på toa så hör man kisstrålen i deras toa hit upp. Dem har även en unge på 6 månader som skriker ibland. Så den får man ligga och lyssna på. När man talar om trollen där började han skrika… ska till bvc idag vid 15.30. Ska prata med henne då.

Theres
0

#121 Hatar att ha det lyhört. Vi hör.iofs inte när grannarna skriker eller pratar, men när de går på toan hör jag. Vaknar varje morgon klockan 7 av att deras unge springer ett halvt marathon inne i deras vardagsrum. Ljudet färdas liksom via taket (bor i radhus, så de bor bredvid), så det spelar ingen roll om jag ligger i.sängen eller soffan. När han springer där inne så dunkar det i mig som om man har på jätte dunka-dunka-bas. En timme håller det på också. Varje morgon. Här om dagen höll han på att kasta en boll i.golvet mitt på dagen när jag kollade TV. Lät som om han satt på vinden över mig. Fick pausa TVn och skrek rakt ut för jag blev så förbannad. Bankade i väggarna också, men han hörde mig inte för det bara fortsatte. Min pojkvän säger att de snart kommer få igen när vi får barn som skriker. Men skriket går ju inte igenom. Det är när man springer på golvet och dunkar med saker. Lär ju dröja tills vi kan störa tillbaka… Åh. Blir asförbannad när jag ens tänker på att jag bor här…

golf.ifokus.se

soundtrack
0

#118 jag hade också svårt att passa på och sova på dagarna. Men jag såg till att iaf bädda ner mig i sängen med en bok när hon sov, och det hjälpte en del. Hushållssysslorma skippade jag helt när jag mådde som sämst, sambon fick sköta allt. Jag såg även till att ta långa, varma duschar på kvällarna. I duschen kunde jag slappna av och hörde inte heller att hon skrek (vilket hon gjorde mkt i början så fort hon inte fick ligga vid bröstet). Jag isolerade mig mkt i början och vågade i te berätta hur jag mådde. Jag skämdes och kände mig som en dålig mamma. Men så en dag bestämde jag mig för att vara ärlig mot mina arbetskamrater och nästan vad jag än berättade så svarade folk; "så hade jag det också". Tro mig, nästan alla har det tufft i början med första barnet, det är bara det att folk inte pratar om det! Och dessutom glömmer man fort ;) jag har redan börjat förtränga hur pissigt det var ett tag.

PogoPedagog
0

#121 Kan du inte plugga i öronproppar och sätta på en radio eller något då? Du måste ju få sova en stund ostört emellanåt. 

Men jag måste säga att 4-timmars sömn i sträck med en så liten bebis är lyx! Väldigt många ammar ju med så nära som en timmes mellanrum. Man får helt enkelt vara inställd på att första tiden kan bli skitjobbig! Man kan inte prata för man är så trött, inte hålla i saker för finmotoriken försvinner, för att inte tala om minnet. Ofta undrade jag när jag egentligen åt senast eller bytte på bebisen för jag hade noll närminne.

em.nord
0

#118 att amma liggande har räddat mig många gånger. Eller halvsittande i soffan. Då kunde/kan jag sova samtidigt. Oftast kan jag bara sova när han ligger hos mig. Eller rättare han kan bara sova på mig ;) Tips är vagnpromenader och bilkörning. Låter som en ond cirkel så han blir övertrött o då kan det vara snäppet omöjligt att somna! :*( #119 så skönt! magsjuka är ju så jobbigt! :( mysigt att de kommer hem & spännande med ny ssk :)

emmans blogg

RoxannaS
0

Gud vad skönt det är att prata mer er. Ni är verkligen underbara! Känner mig så trygg med att vara ärlig här. Känner att jag får bra stöd och så när jag får höra att jag inte är ensam. Tack snälla ni <3 

Har för övrigt varit till bvc idag. Tjockisen hade gått upp 226 gram sen förra veckan. Inte undra på att han börjar bli så tung å hålla upp när han ammar. (speciellt när han ska hålla på minst 40 minuter i sträck.) 

Bvc skulle ringa till det där jäkla familjehälsan (dårhus om ni frågar mig..) och se till så jag får träffa någon annan där än sist. Så jag får någon som kan hjälpa mig in i rätt banor. Hon blev lite orolig när hon hörde att bandet mellan oss inte dykt upp än å att jag mest blir irriterad på honom. Får vi se om dem har något bättre att komma med denna gång än sist. "Tyvärr kan vi inte göra så mycket för att hjälpa dig mer än att du kan få komma hit och prata när de är jobbigt".

Ja men hallå?! Jag mådde skit PSYKISKT för att det blev för tungt FYSISKT. Jäkla idioter dem är där. Och sen när jag sa till kärringen att jag vill inte fortsätta komma dit för det är inte där problemet sitter, då ringer hon och tjatar på mig i 2 jävla veckor om att ge det en chans till?! Men hon sa ju fan själv att hon inget kunde göra?! Vad ska jag då dit för?! O.o Jisses vilka dumma människor det finns alltså… 

Amma liggandes går knappt här. Våran säng är så trött så hela sängen är som en stor grop. Så de går inte att lägga honom på något bra sätt så han får bra tag. (Trots amningsnappen), Soffan är för smal (plus att de är såna där mysiga jäkla träribbor överallt så man ligger alltid på minst 3 om man ligger ner.) gammalt skrot man fått ärva efter någon.. :(

JeFo
1

I morse vaknade jag av ordet: pappa! Precis som hon sagt det 1000 ggr förut. Skitunge! ☺️ 5min senare sa hon mamma. Liten tröst iaf…. Men pappa kom först 😛 Vi har övat på att vinka. Så fort Richard kommer hem så vinkar han och Holly vinkar tillbaka, ser så sött ut 😀 Fick paket idag btw på posten! Någon annan som fått?

[Thiah]
0

Joel ger bara hej och härmar katterna. Han verkar tro att jag heter HÄ! Och är hans slav som är rekordsnabb ;)

em.nord
0

Haha så söta Jefo o Thiah :) Jag har paket påväg som jag iof ger mig själv men kanske räknas? ;) från

emmans blogg

[Thiah]
0

Maken väckte mig runt 12 tiden med att komma in i sovrummet och titta på en video. Han hade ljudet lågt men jag sov så lätt att det störde ändå. Innan han kom in hade jag drömt en galet konstig dröm. Vid 4.17 la jag en stor suck och gav upp tanken på mera sömn. Joel vaknade nämligen klockan 4…. Nu är klockan 5.10 och Joel har somnat. Jag är hungrig så jag vet inte om jag ska äta eller bara sova. Och som grädden på denna icke sömngivande natt så ska jag iväg och se The Hobitt ikväll. Hade verkligen behövt en bra nattsömn…

[WickedAlly]
0

Usch vad jag är slö. Vi var hos mamma igår och käkade så Wilmer kom i säng först halv tio, och då slocknade jag också. 

JeFo: Åh, duktiga tjejen! 
Har inte fått något än.

Thiah: Haha, då är vi två slavar. Eller, jag verkar ha uppgraderats till 24/7-butler för han har slutat spotta på mig nu i alla fall :p

Låter inte som en vidare trevlig natt. Wilmer har sovit ganska bra tror jag, minns inte att han vaknat så många gånger i alla fall.

JeFo
0

Är verkligen glad att vi sover hela nätter. Har haft turen att alla tre varit såna, tack gode gud. Är allas pass-upp här hemma och har galet mycket att göra. Bra att Wilmer slutat spotta…. Inte så trevligt fastän de är små. Jag har städat av hela huset nu på morgonen. Mår galet illa… Gravid, magsjuk el ja vad? Har känt som mensen ska komma men ingen än så länge. Brukar komma 2v efter jag slutat amma. Har dock tryckt ut lite var tredje dag då det blivit knöligt. Återstår och se… Går magsjuka hejvilt också. Storm idag och regn. Badhuset för de större medan jag och Holly blir hemma denna vecka också. Första dagen Hollys ögon är bra idag. Saknar bada så jag hoppas på nästa vecka.

[Thiah]
0

Här hemma har Kristian varit rejält sjuk sen söndagen så jag har dragit hela lasset med barn och sjuk make( är väl inte bara min som blir döende??) ikväll ska jag på bio men hur jag ska orka vara vaken när jag inte sovit i natt är en annan femma. Sen har jag ryggvärk och magvärk, gissar att mensen är på kommande. Härligt!

JeFo
0

Min make är död vid huvudvärk… 😣😛 Förstår inte hur han kan vara så löjlig och känslig. Magsjukan väl typ vad som däckar mig men annars får jag tyvärr hålla god min och köra på som vanligt. Jag vill ha min mens. Känns som graviditeten är slut då och kroppen fungerar igen. Men att gå med mensvärk i 100 år vill jag inte 😁 Lunch snart och sen sova middag. Kan du inte försöka sova lite under dagen Thiah? Bio låter ju nice så vore ju dumt å somna där 😛😉

[WickedAlly]
0

Åh JeFo, tänk om vi får följas åt genom ytterligare en graviditet :o 

Mhm, det där med spottandet kändes ju sådär. Varje gång jag sa något och han var lite arg så spottade han mig i ansiktet. Tur han är glad för det mesta. 

Här kommer det ner snöblandat, har snöat i natt men temperaturen har krupit över nollan nu på morgonen. Får se om det blir liggandes, hoppas det. Ser ju ganska trevligt ut med lite snö :)

Thiah: Nix, min blir döende också. För minsta lilla. 
Det gör mig arg för om jag är sjuk så ändras ingenting, jag får fortfarande ta hand om allt. 
Rasmus har vart hemma måndag och tisdag, han sa att han hade ont i magen men så fort han koncentrerade sig på annat så verkade han glömma bort sina hemska smärtor ;) 
Tror helt enkelt att han bara behövde ett par dagar extra hemma. Lite kass i magen har han vart efter massagen men han har inte vart på dass oftare än vanligt eller så, han hade gott kunnat jobba. 

Nu har Wille käkat äggröra (golvet är välförsett) och nu ska vi pallra oss ut i kylan. Ska försöka få klart julklapparna, skicka min julklapp och sen ska vi hem till min mamma. Larmfirman kommer och ska fixa så någon får låsa upp. Praktiskt att jag går hemma så slipper hon ta ledigt :)

vevve89
0

Jag planerar killens föräldraledighet nästa år. Å semester. Han måste säga till 6 månader i förväg å har iaf planerat att han blir hemma 2 och en halv månad sj med lillan. Inte löpande dock.. Hoppas han får igenom det så jag kan jobba lite. Vill spara dagar till när hon är lite större oxå. Å har nästan 7 v semester jag kan ta ut nästa år så där sparas det föräldradagar oxå. 😄 Lillan hat en växtspurt igen och är inte helt sig själv. Hon går från jätteglad till jätteledsen på 2 sek ett par ggr om dagarna. Tandköttet kliar och varför ligga ner när man vill stå?

JeFo
0

Haha Ally… Hade varit skoj men jag hoppas inte på det. Ska ta ett test på fredag om inte mensen kommit. Fick springa på toa efter maten igår och stoppa huvudet i toan. Kom dock inget. Fick dock flashbacks av mina 17v med toan och längtande inte tillbaka 😣

[WickedAlly]
0

#136 Trevligt med en föräldraledig pappa, Rasmus skulle klättra på väggarna efter ett dygn tyvärr. Fast jag är inte så ledsen för det egentligen, haha. Men tanken på att pappan rattar bebis helt ensam är fin :)

#137 Haha, hoppas det är negativt då :) 
Är nog bara magsjuka som spökar, med tanke på att du har äldre barn också så är det väl inte så konstigt om det kommer in baskilusker hemma. 

Alla våra planer grusades precis, kom en gubbe som ska byta cirkulationspumpen i vår panna. Hoppas bara inte att larmfirman ringer samtidigt..

JeFo
0

Haha Ally… Hade varit skoj men jag hoppas inte på det. Ska ta ett test på fredag om inte mensen kommit. Fick springa på toa efter maten igår och stoppa huvudet i toan. Kom dock inget. Fick dock flashbacks av mina 17v med toan och längtande inte tillbaka 😣

em.nord
0

Elliot är också i nån fas. Är glad o jätteledsen om vartannat. Gråter 1h i sträck utan att jag kan göra annat än finnas och hålla om… Daniel, min man, sov till 10.30 idag! Trots att totte skrek konstant mellan 8-9 :'( gick runt o vaggade medan jag tänkte ut allt jag skulle skälla ut mannen för. Så kommer han upp o totte börjar igen. Får honom äntligen att somna o sova länge. Slänger mig i soffan och ska avsluta en uppsats. Då frågar daniel om vi ska duscha, vilket betyder sex. Bara stirrar på honom. Blir så trött på detta eviga tjatande om sex. Han tjatar inte rakt ut vilket är ännu värre. Han får mig att känna mig elak och kall typ :P jag har alltid ställt upp även om jag inte varit sugen. För att jag älskar honom. Bah… men är ju så trött just nu. Försöker hålla humöret uppe och visar aldrig hur trött jag faktiskt är. Kanske ska börja med det?! Så han fattar. Jag vet att han inte vill vara så som jag känner att han är…

emmans blogg

RoxannaS
0

Vad är de för paket ni pratar om? känns som att jag missat nått *asgarvar*

soundtrack
0

#140 Hur gammal är Totte nu? Ja, det där sextjatet, det är det enda jag och sambon "bråkar" om. Jag förstår att han är frustrerad, men han verkar inte fatta att alla jävla hormoner jag har i kroppen gör mig så osugen på sex som man bara kan bli. Fysiskt är det inga bekymmer, men lusten finns liksom inte där.

[Thiah]
0

#141 hemlig tomte paket. :) tror du var borta just den tiden när vi pratade om det. Ja det där med sex… Är glad över att min make redan innan var van med lite sex. Sen hade vi inte alls sex de sista 5 månaderna. Efter kanske 4 veckor prövade vi men ärret spände som sjutton. Sen fick jag piller och jaaa, då var sexlusten på - och ärret värkte mer än någonsin. Sen bestämde jag mig för att sluta med piller och vips så kom den där lusten. Nu är Joel snart 8 månader och de senaste 2 har vi haft nån sorts regelbundet sexliv. Så det tar tid! Och då har jag inte ens Ammat + vi haft en gudomligt lätt pojke.

em.nord
0

#142 7v på söndag :) så han är ju inne i en växtfas han med. jag förstår också att de är frustrerade men gäller ju inte för alltid liksom! :P räknar med att komma igång igen om nån månad. Han sover bättre och bättre. Vi hade sex, på olika sätt, rätt ofta fram till födseln. Om inte jag pallade så såg jag till att han fick sitt så han har inget att klaga på där ;) han får väl ha sex med sig själv ett tag. Kan va rätt trevligt faktiskt ;) #143 ja piller tar ju bort lusten rejält :( kände det direkt när jag började för 2v sedan. Men vill inte bli gravid just nu så måste ju gå på piller…

emmans blogg

vevve89
0

#138 hade hon tagit flaska hade han fått varit hemma nu redan i november. Han får max 6veckor i sträck dock. Han.kommer klättra på väggarna redan efter några dagar men han får klara det. Jag vill oxå ha dagar kvar när hon blir större. Och jag vill kunna vara hemma lite nästa höst. Jag vill att hon ska gå så lite som möjligt på dagis iaf tills hon är ett och ett halvt år, helst 2. Och då måste det sparas dagar och planeras mycket redan nu. 😃

[Thiah]
0

Kristian blir hemma i mars och blir hemma till i augusti då han förhoppningsvis har ett jobb. Joel är då ca 18 månader. Mer än så kommer vi inte undan vård hos annan. Kanske vi kan få en dagmamma här i närheten… För mig har det varit självklart att Kristian tar en del av ledigheten. Vi tjänar lika mycket(lite…haha) och Joel ammas inte. Min pappa har även erkänt att han fått bättre kontakt med mig än med min syster. För han fick inte vara hemma med min syster för min mamma fast han skulle kunnat. Kristian sa direkt efter förlossningen att det är jag som bestämmer takten på sex. Det har aldrig varit en diskussion från hans sida. Det har gjort att vi kommit igång fortare än jag skulle trott. Vi har aldrig haft så bra sex som nu. :D

soundtrack
0

#144 Ah, ja då är det ju utvecklingssprång på G :) Jag hoppas verkligen att jag kan börja jobba lite helger i vår. Bara att hålla tummarna för att det går smärtfritt med övergång till annan mat. Vore fint att kunna spara lite fler dagar. Jag tror att David ser framemot sin föräldraledighet, även om det är dryga halvåret kvar.

malinroth
0

Hur många dagar tänkte ni försöka spara till senare, dvs hur många ni tänkt ha kvar ungefär när ni båda går tillbaka till jobb? Jag är ensam så jag har ju alla dagar själv men jag tycker det är lite svårt att beräkna hur många man bör ha kvar. Har dock bestämt mig för att vara hemma till Augusti, då blir han 1 1/2år och jag kommer då ha kvar drygt 140 dagar. Tror ni det räcker att ha kvar eller bör jag spara fler dagar? När han fyllt ett har jag dock tänkt jobba extra ibland när jag kan få barnvakt (mormor/morfar/moster) så jag kan dryga ut dagarna lite mer och så han får vänja sig att kanske inte vara med mig dygnet runt och att han då får börja med att vara med personer han är trygg med.

vevve89
0

Jag vet inte hur många dagar jag kommer ha kvar. Inte räknat än. Men hoppas på att ha kvar en del.

Velinga1984
0

Jag får 53 dagar kvar, sambon får 10 kvar. Sonen skolas in när han är 14 månader, men vi tar full föräldrapenning då vi utöver vår lägenhet betalar kostnaderna på sambons hus :)

PogoPedagog
0

Varför ska man ha några kvar?

[Thiah]
1

Joel gillar att duscha själv. Han söker sig verkligen till duschstrålen. ( vi har värmeslingor i golvet så han är ofta naken i hela vårt lilla badrum)

[Thiah]
0

Och glömde jag skriva så är vårt golv antiglid redan i kaklet så man slipper halka runt, både barn och ungar. Perfekt när man har en nakenfis. :D

ChristineL
0

Vi sparar nog inget, jag vill vara hemma så länge som möjligt. ev lov och studiedagar framöver kan lösas ändå med tjänstledighet/semester/barnvakt.

Jespersen
0

#152 Men åh, vilken söt liten nakenfis! :)

malinroth
0

#151 Jag vill kunna ta längre ledigt på sommarn, jular och sådant frmöver. Helst hade jag velat gå ner i arbetstid till 75% också och isåfall måste man väl ta dagar upp till 100% för att behålla sin sgi, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Då försvinner ju dagarna snabbt. Jag hade också velat vara ledig så länge som möjligt men samtidigt känner jag nästan att jag måste spara dagar så han slipper vara på dagis alla lov och så. 5veckors semester räcker inte långt. Jag har ju ingen jag kan ha semester omlott med heller. #152 Gullunge! Svante älskar också att duscha och bada, ett riktigt litet vattendjur :) Era små kids blir bara mer och mer jämngamla med Svante känns det som. Ju äldre dom blir desto mindre är skillnaderna. När dom passerar ett år är det ju knappt någon skillad alls längre :)

[Thiah]
0

Tack. Den där gullungen vaknade kl. 23 och kl. 03 inatt. Så just nu är han ganska billig. Man kan få en envis, sjuk karl också om man or snabb. Lite sådär två för priset av en ;) Malin: Ja efter ett år är det inte några större skillnader och efter 2 år är dom nästan som jämngamla. Hej vad tiden går snabbt!

em.nord
0

#157 haha lite "före soluppgången är han din son" ;) men då är det ju tur att han är så söt pussungen! själv gick vi upp nu vid 4 och tände upp kaminen o nu sover elliot i min famn efter att ha ätit. Åh missade julklappen ni satte igång! :( kul grej ju :( Amma är ju smidigt och mysigt men har haft sår och små inflammation i höger bröst så den gör ont titt som tätt rätt rejält. Nu har även vänster få ett litet sår. Blä :P längtar till smakportioner och välling ;) så jag kan dra ner på amningen :) och daniel kan göra mer. fast det är mysigt och kaloribrännande :D Var lite småelak igår men blir så trött Elliot somnade redan halv 8 så vid 8 låg han och jag skulle lägga mig. Sa det till daniel o stod o fyllde vattenglaset när han kom upp bakifrån och höll om mig o tog handen på bröstet, ännu en invit :P så jag sa AJ akta mitt bröst det gör superont. Pussade honom godnatt o gick och la mig. Bara inse att hans inviter kommer fortsätta ;)

emmans blogg

JeFo
0

Em. Nord du kan skicka till mig… Är luuuuugnt 😉😛 haha Söt han va i duschen Thiah! Ser verkligen hur lycklig ut som helst 😀 Holly älskar också vatten. Hon ligger som en säl i badkaret å åker runt 😊 Här spar vi ganska många dagar. Börjar ju jobba helger och 4h/2ggr v. Ric börjar tidigare på sitt jobb då innan han kommer hem. Bara det sparade vi 90dagar på. Så när jag i sep börjar på 75% har jag bara använt ca 150 dagar. Efter det töms mellantjejens dagar. Jag vill vara hemma några lov och massa under sommaren. Har redan nu sagt till om ledigt juni-aug nästa år. Använder dagarna så jag blir hemma så mycket som möjligt. Att jag jobbar helg gör att mycket tid försvinner i veckorna. Jobbar 3 dagar i veckan on jag jobbar 75%.

[WickedAlly]
0

Hihi, Thiah, vilken gullig nakenfis :)

Jag har ärligt talat noll koll på hur många dagar vi sparar, Rasmus har 129 kvar nu tror jag men mina kommer nog försvinna. Men jag får ju två föräldraledigheter på raken så förhoppningsvis går det ju att spara några i alla fall. 

Jag kommer plugga de närmsta åren och ändå vara mycket hemma och dessutom ha lov så jag satsar på att vara hemma lite längre nu i början tror jag. 

Igår var jag och Wille och shoppade, hittade bara två julklappar men det var ju bättre än inget. Wilmer var inte så intresserad av det, han ägnade mest tiden åt att flörta med butikspersonalen. 

Och så måste jag berätta om en sak han gjorde igår kväll, blev jättepaff och imponerad. 
Vi var hos min mamma och hon bjöd på bakelser. Wilmer satt i mitt knä och käkade majskrok. Sen började han visa att han ville ha lite kaka istället så jag sa på skämt: 
-Men du kan väl inte få kaka? Mamma har ju inte fått någon majskrok.
Då sträcker han upp den lilla näven och försöker mata mig med kroken :O Så han fick pyttelite grädde, sen försökte han tvångsmata mig med kroken typ 20 gånger, haha.

em.nord
0

Ally jag anar att du är gravid? Hur gammal är din nu? Vill också få tätt. Men ska gifta oss i sommar så tänkte bli gravid först då så jag inte är en tjockis ;) Ska till bhv idag. 2v sen sist ska bli kul o se hur mycket han växt. Gissar på mycket! ;) Haha Jefo kan tänka mig det

emmans blogg

[WickedAlly]
0

#161 Ja, plussade för några dagar sedan men har ingen aning om vilken vecka jag är i. Har inskrivning och förhoppningsvis ul 22:e dec :)

Wilmer blir 8 månader nu den 17:e. Om jag gissar rätt så blir det ungefär 15 månader mellan dem.

Jag gifte mig när jag var i vecka 13 med Wilmer, man har ju ganska många veckor där det inte syns än och så behöver man ju inte ha jättetajt klänning om man inte vill att det ska synas alls :)

vevve89
0

Lillan vaknade halv 4 inatt å lillan låg å babblade i sängen med mig men somnade om en timme senare å vi sov sen till halv 10. 😄 Magen är bråkig på henne just nu😓

[Thiah]
0

#160 va häftigt. Joel är inte nära att göra sånt. Han har däremot fått ett pip temprament. Bråkar och skriker när han inte bums får som han vill. Jösses amalia!

[WickedAlly]
0

#164 Haha, lite försmak på vad som komma skall kanske :P

Här är det krokodiltårar och russinlooken som gäller om jag säger nej. Som att trycka på en knapp.

em.nord
0

#162 Grattis! :) ja sant, jag kommer nog inte kunna vänta ändå utan köra på vår första plan att börja i maj ;) då är elliot 7 månader :) vill liksom köra på nu blir det en flicka nästa gång nöjjer vi oss men blir det en pojke satsar vi nr 3 ;) har vi sagt det kan ju ändras! Kanske saknar bebis när de blir större ;) Va? Tog du inte emot majskroken? Taskig mamma ;) #163 lyxigt! Men jobbigt när magen kämpar :(

emmans blogg

[Thiah]
0

#165 ah krokodiltårarna kommer här också. Hans humör och min PMS + sjuk pappa är ingen bra kombo. Meeeeeen det går över :p Mitt största problem är egentligen att han aldrig, aldrig är stilla. Man får typ muta med duschen för att hinna göra nått.

PogoPedagog
0

Jag blir tokig! Nu är den värsta sömnsvårighets/utvecklingssprångs-perioden över för Miranda dvs nu vaknar hon "bara" ca 3-4 ggr efter kl tolv på natten :P Det taer dessutom alltid ca en timme att få henne att somna både på dagen och på kvällen. Jag blir galen! Jävla skit!

[WickedAlly]
0

#166 Tack :) Lite överraskade och chockade men väldigt glada är vi. 

Jag saknar att ha en bebis redan nu. haha. Wille är ingen bebis längre i mina ögon. Hoppas bara den där längtan efter en bebis avtar efter barn nr 3 åtminstone. Tre barn är det hoppas på, sen kanske våra förutsättningar ändras men det får vi ta då tänker jag. 

Men om du blir gravid i maj och ni gifter er i sommar så kommer det ju inte hinna synas så mycket mest troligt. Lite gasmage kanske :P

Haha, jodå. Åt en bit majskrok men då såg han jättepaff ut och tog tillbaka den. Var nog inte vad han väntade sig, den skulle han ha själv.

#167 Ja gud ja, är verkligen tur att man vet att det går över. Hade gått under annars. 
Aldrig stilla här heller, är glad om jag hinner städa lite halvdant så att det ser okej ut här. Ibland är jag en dålig mamma och mutar honom med majskrok, haha. Skulle absolut inte göra det tänkte jag men det där gick snart över. 

#168 Usch, det är verkligen påfrestande när de sover dåligt. Wilmer vaknar också 3-4 gånger per natt nu. En bra natt i alla fall, en dålig natt vaknar han ett par gånger i timmen..

[WickedAlly]
0

Tror förresten att tand nr 3 dyker upp senast ikväll, är bara en tunn hinna över den nu och han är lite kinkig. Han har sin bitring, hoppas att den är hård nog för att hjälpa till att trycka hål på huden.

soundtrack
0

#164 det beteendet har Alice redan börjat visa upp. Bävar för hur det kommer bli framöver, kvinnorna i min släkt har ett jäkla humör nämligen :P #166 nu ska jag inte förstöra era planer här, men det sägs att om man får 2 barn av samma kön så blir oftast barn nr 3 också av det könet ;) stämmer bra på de flesta jag känner till. Här hemma sover vi riktigt bra nu. Vaknar var 3e timma för lite mat (eller mer snuttande egentligen), somnar oftast om inom 10 min. Njuter så länge det varar.

jackiejohn
0

Är det någon här som vet hur utvecklingsfaser ett sig på en prematurbebis? Lilli är ju 34+1 veckor gammal om man räknar som sjukhuset men hon föddes för 3 veckor sen.. Hon är ju som vilken bebis som helst enda skillnaden är att hon stödmatas med sond och bara väger 2,2kg..

soundtrack
0

#172 man ska utgå från BF, oavsett om barnet är prematur eller överburet. Prematurbarn går alltså in i faserna senare och överburna tidigare, enligt dom som "gjort" teorin. Man menar på att den mentala utvecklingen (som faserna handlar om) är densamma inuti och utanför magen och styrs av hur gammalt barnet faktiskt är. Men lite individuellt är det ju. Alice är ju född på BF+14 men jag tycker att hon följer faserna efter sin födelsedag och inte efter BF. Rekommenderar appen "the wonder weeks".

JeFo
0

Här dreglas det! Allt och alla blir blöta. Så jag antar att vi också väntar på en till tand.

Har haft Holly i stolen medan jag bara lussekatter. Hon har ju lärt sig vinka så jag kan vinkat som en tok för att försöka ha en nöjd liten tjej. Gick ganska bra och bullarna till Tyras skola blev också fina *pust*

Mår illa än och har ont i magen. Väntar och väntar… på mens el på att bli sjuk. Ska görs ett test imorgon för att utesluta det iaf.

Tror du att du blir nöjd med 3 Ally? Jag är egentligen nöjd…. men saknar sonen. Vet inte varför men det vore skoj med en son också. Vi har haft så snälla bebisar att det liksom inte märkts av ☺️ Knappt man vågar säga det heller för långt ifrån alla har sån tur. Det hänger liksom bara med utan att göra nå väsen av sig…. Hade nog inte haft 3 om jag behövt varit vaken dygnet runt el haft en sån skrikit. Är vääldigt bekväm av mig så…. *skäms*

Jag blir så låst när jag är gravid. Får liksom allt det tunga då som andra får efter. Vill njuta av att Holly är liten och kunna busa och röra mig. Är jag gravid så kommer jag ju snart vara sittandes igen och det längtar jag inte efter. Vill kunna andas ut innan jag blir så dålig igen.

Ni får göra som oss annars em.nord och gifta er när och om ni ska ha dop. I fall du skulle missa och bli gravid innan… Holly var nästan 6mån och var jätte snäll hela tiden.

Imorgon kommer min syster hit. Vi ska shoppa lite på mitt jobb och sen ska jag hjälpa henne flytta.

Nu väntar hämtning, mat och senare luciafirande. Tyra ska läsa en text inför alla och det ska bli spännande och se å höra. Mammas stora tjej!

[WickedAlly]
0

Vad du bakar och står i :)
Jag har skurit ut typ 100 delar till en papparkaksby, sen skulle jag börja sätta ihop kyrkan och vad händer? Jag tappade en freakin jäkla del, pang tjoff rakt ner i golvet. Då tappade jag även lusten så nu ligger delarna återigen på sin plåt och hånar mig när jag går förbi..

Jag vet inte, tror att längtan efter fler kanske kommer finnas även efter tre men jag hoppas att vi kan stoppa där ändå på något vis. Att gå från tre till fyra känns liksom så stort, man får byta bil tex för man kan ju inte ha en i bagaget direkt :P

Men om jag får tre pojkar så kommer nog längtan efter en flicka finnas där, det är jag rätt övertygad om. 

Dock tror jag att vi tillverkat en tjej denna gång, har det på känn. Ska man dessutom jämföra graviditeterna så är det en tjej, men samtidigt så vet jag ju att det inte behöver betyda ett smack. Blir spännande att se, vet inte om jag vill veta på RUL eller inte. Rasmus vill men jag tvekar.

Jag håller tummarna för att jag får en lika enkel graviditet denna gång, sist hade jag lite problem med fogarna men kunde röra mig ganska obehindrat. Annars är det en tröst att Wilmer kommer vara såpass stor att vi kan rita och pyssla under sista tiden av graviditeten. Så får Rasmus busa på golvet med honom. 

Spännande med läsningen :)
Måste kännas konstigt när ens barn börjar bli stora, kan inte föreställa mig det alls.

[WickedAlly]
0

Och, det var ju det jag skulle skriva:

Wilmer har från början gjort ganska mycket väsen av sig. Först blev det allt det där med hans torticollis, höftledsluxation och sedan ljumskbråcket med tillhörande operation. Under tiden hade han kolik eller liknande, höll i sig i sju veckor bara dock så vi vart ju ganska skonade ändå. Och sen när han blev en "vanlig" bebis utan skena och stygn och allt vad det var så blev han superbusig och har inte vart lugn sedan dess, haha. 

Men ändå skaffar vi en till tätt så antingen är vi korkade eller så tål man mer än man tror ;)

Man tar vad man får liksom, får man en lugn bebis så anpassar man sig till det, får man en som ständigt ska hitta på något så anpassar sig man efter det också :)

JeFo
0

Vi har en stora ford för 7 pers 😉 Så vi kan köra på… Haha Jo man tar ju vad man får. Men hade nr 2 varit jobbig så hade vi nog aldrig skaffat nr 3 och lika med nr 3…. Nu tänker vi på nr 4 vilket betyder att vi haft det ganska lätt ändå. Klart du ska ska bygga klart, jag vill ju se! Ska btw testa din tacos idag Ally. Hoppas att det smakar bra 😀

RoxannaS
0

Bara jag som får ångest över tanken på att bli gravid igen? Jag har sån skräck för att behöva uppleva allt en gång till. Jag vill inte! 

Natten har varit ett rent helvete här. William har vägrat bli nöjd. Han ammade först i säkert en timme innan han släppte och var "nöjd". Han var på väg att somna så vi la ner honom i babynestet i sängen mellan oss. Och vad händer?! Jo ungen tvärvaknar och gallskriker… Åh vad less jag blir då. Lyckas ju inte sova på dagtid så man blir ju knäpp i skallen när han vägrar sova så man själv kan få lite ro. 

Pappan tog honom en stund och sen kom det, sugandet på händerna… Då var de bara för pappa att gå och värma lite ersättning, jag hade fullt upp med å gråta… Han åt lite grann och somnade hos pappa. Så fort han la ner honom var vi tillbaka på ruta ett igen… Och så tog de bara en liten stund så började han suga på händerna igen… Och jag hade bara lust att lägga kudden över huvudet och kväva mig själv, för jag var så förbannat trött. Usch… Hatar när han inte sover.

Var bråk som vanligt ända fram till typ 10 tiden i morse. Och förstå då fick vi ungen att somna. Nu har man sovit några timmar iaf. Men känner fortfarande att jag är så trött och slut i hela kroppen att när jag försöker gå iväg till toan t.ex så håller jag nästan på att ramla ihop på vägen…
Vad jag längtar efter att de där blödningarna försvinner så man kan få bada snart.. Orkar inte blöda mer..

soundtrack
0

#178 men måste ni försöka lägga ner honom i nestet? Kan han inte ligga bredvid er bara? Det funkade inte alls med nest på Alice, gav upp direkt. Nu sover hon tätt intill mig varje natt (vi ligger på sidan bröst mot bröst så att säga) och vi liggammar.

RoxannaS
0

#179 Vi har flera problem som gör att vi vill ha nestet. Dels så är sången gammal med skumgummimadrasser, så hela sängen är som en stor grop åt alla nordens håll. Och dels är både jag och sambon jäkligt skickliga på att böka omkring (vi har djur som vi ständigt rullar över osv.) så vi törs inte riktigt ha honom "lös" om man säger så. När han ligger i nestet så fixar vi båda att hålla oss på våra sidor om honom, så de är de enda som funkat. 

Ibland har killen haft honom på bröstet och somnat med honom. Men han sover så jäkla hårt ibland för att han är så trött, så varken han eller jag tycker de känns så pålitligt. :/

[Thiah]
0

Jag sov med Joel på bröstet sittandes i soffan första tiden. Eller så satt jag vid datorn och hade honom i sjal. Det är ibland det enda som funkar fortfarande, han vill helt enkelt inte ligga i sängen. Majskrokar, mjukt bröd, banan och pärln bitar är min räddning! Kristian menar att joel kommer bli nån snask galning bara för att jag mutar… Ska se hur det är när han är hemma…. Jag vet inte om jag vill vara gravid igen. Senaste tiden har det känts okej att vara det. Men helt säker är jag inte… Joel börjar ju just bli skoj att umgås med… ;) Men här blir det max ett barn till vare sig vi vill eller inte. Min rygg kommer inte hålla. Så vi får se om jag då ber om en mer långsiktigt lösning på preventivmedlen. Ryggen måste orka restenav livet också :/

em.nord
0

Jag hade en bra graviditet peppar peppar. Foglossning o skit men överlag bra :) Känns som om jag äntligen fått en djupare mening med livet, jag ska vara mamma helt enkelt :) hade inte stora bilar varit så fula, förlåt Jefo men så är det ;) så hade jag säkert skaffat fler :D Ja hur många gånger har man inte suttit o sovit halvsittandes i soffan för att kunna sova vi två… suck. Ögonen har gått i kors många gånger och huvudet har bankat av trötthet och knappt tagit sig till och från kylen :P Börjar bli Liiiiiite bättre nu….

emmans blogg

PogoPedagog
0

#180 Jag har oxå fått sova uppallrad i soffan el sängen med båda barnen periodvis. Du får ge det en chans. Är jag bara tillräckligt trtt kan jag sova i de mest omöjliga ställningarna.

JeFo
0

Vi gick inte på snygghet när vi valde bil. Vi behöver ha så många kan åka då vi skjutsar och kör mycket. Kanon att kunna ha kompisar med… Tycker ändå den är helt ok utseendemässigt också. Har en lite. Shoppingbil och den anser jag ful bara för att den är så liten 😛 Varit på kastade lucian någonsin. Inte organiserar för 5 öre och sånt stör mig! Samling 18 och då var det mingel 45 min!!! Hallå!!!! Sen släcker det ner så det blir bäcksvart fastän folk handlar fika å lotter. Då börjar de sjunga. El ja sjunga och sjunga är väl att ta i. Står 50 barn och typ försöker iaf. Ledsen men måste vädra! Såå dåligt! Någon som presenterar och lite lyse hade gjort saken bättre. Folk tycks inte ha någon direkt ordning på sina barn! Förskoleklass-6an där äldst är värst! Ska sätta mig och dumglo tv nu och pusta ut. Lägger upp en bil på en stor skönhet bara för dig em.nord 😉 Big is beautiful 😛

em.nord
0

#184 haha den var faktiskt snygg! :) har inte sett snygg 7sitsare innan. :) Åh jobbigt :/ kunde styrt upp det lite personalen. Hm hoppas barnen hade kul iaf :) Elliot har sovit sen typ 17 så får se om vi sover mer nu men ammar i sängen nu så får la se ;) natti natti tjejer!

emmans blogg

[Thiah]
0

Appropå hemska dagisfester. När jag bytte arbetsplats så upplevde jag 2 fester (barn i ålder 9mån-5 år) som jag fick svår ångest av.  Föräldrarna hade noll koll på sina ungar.(samma barn på båda festerna) sprang runt och härjade och hade sig mitt i sjungandet och deras föräldrar bara godkände det.  Tyvärr hade jag jobbat för lite där för att ryta till. På min gamla arbetsplats hade det aldrig skett.  M ina fördomar om rikemansbarn är så otroligt uppfyllda efter det.

[WickedAlly]
0

Usch vad tråkigt JeFo :(

Och bilen på bilden var ju riktigt snygg, ser inte alls sådär klumpig ut som de andra jag sett gör. 

Vi har haft besök av mamma och pappa. Wilmer fick finkläder av sin morfar, lägger upp en bild i morgon för nu ska vi krypa ner under täcket och se en film. Får se om Wilmer vill sova eller om han ska använda oss som lekpark under tiden. Igår lade han sig 23.15, han som vanligtvis lägger sig vid sju. Allt är upp och ner.

JeFo
0

Älskar min Ford! 😛 När man inte använder två av plasterna fäller man lätt ner dom. Bästa bilen vi haft och då har vi ändå haft en del. V70 var sista men den blir slagen. Vi har inte rikemansbarn här utan helt vanliga snorungar. Tyvärr är de inte bättre! Tråkigt bara när allt blir skit. Och lärarna vet jag inte vart de höll hus. En presentation att här är ettan som ska sjunga blablabla… Ska erbjuda mig som frivillig nästa år 😠 Nu ska jag sova. Alla ligger sedan läääänge. Haft en lugn och skön kväll. Imorgon blir det systerhäng och kinabuffe. Har en sådan på jobbet nämligen 😀 Var lagom tungt när jag var gravid kan jag upplysa. Näsan fick mig ju sjukskriven då…

Theres
0

#185 Min bil är snygg. Den har 7 säten :) Eller ja, två uppfällbara i bagaget. Men där står hundburen så med den i bilen kan man bara fälla upp ett säte. Men där ska förhoppningsvis barnvagnen få plats ^^ Bra med stort bagage dock :) (Opel Zafira)

golf.ifokus.se

UtanStrumpor
4

Igår 13.15 kom vår dotter

[Thiah]
0

#190 grattis! Joel sover inte heller som han brukat. Igår fick han mat vid 20 och då brukar han normalt sova hela natten. Men nu vaknade han 23 för mat och sen 04.30 för mat. Sen somnade han om till kl. 7 och är nu en nöjd solstråle. Utvecklingsssprång igen? Eller bara hungrig unge?

em.nord
0

#190 grattis! :D Vid 2 inatt hade Elliot sovit färdigt tyckte han. Men lyckades övertala honom att småsova fram till 4.30 :) så i 2h nu har vi pratat och skrattat. Pysventilat ut lite bajs o prutt ;) Verkar som om hans 6v kris är över. Han var glad igår, trött men glad. Inte alls storgråtande och otröstlig i timmar som varit senaste veckan. Och nu på morgonen glad o uppmärksam :) Önskar bara att klockan 17 igår vart klockan 20 istället för då hade han sovit 3h pass med en matpaus mellan. Så istället för 2 inatt hade vi vaknat 7 istället :D Jaja stora bilar kan vara snygga men inget slår v70! ;)

emmans blogg

jackiejohn
0

190# grattis!

JeFo
0

#190 grattis! 😀 hoppas du berättar mer sen… Sovit som en stock i natt. Vaknade och ville inte upp. Mår illa som f*n 😣😞 Sitter i bilen å väntar på tåget. Kommer alltid när skolan börjar.

Theres
0

#190 Grattis :)

golf.ifokus.se

em.nord
0

Usch o fy Jefo stackars dig :( ja det är knappt man vågar sig ut nu i sjuktider. Maginfluensa verkar gå här i krokarna. Det vore snyggt å få med bebis på armen! :(

emmans blogg

vevve89
1

Pappa matade igår å hon åt heeela flaskan! Äntligen! Så nu kan han mata när jag är i stallet om d skulle behövas.

em.nord
0

Apropå inget. Jag har ju varit så deppig över vikten. Smet upp på vågen igår på bhv för första gången igår sen förlossningen. Har gått ner 10kg sen förlossningen. Efter bebis, moderkaka osv så är det ca 6kg i fett. Blev först deppig att det inte var mer. Men insåg sen att det är 1kg/vecka och det är ju bra! Har inte gjort något mer än ammat och små små promenader. Så är rätt nöjd ändå :)

emmans blogg

soundtrack
0

Grattis UtanStrumpor!

UtanStrumpor
1

Vår lilla tös! Namnlös en så länge. Vi filurar på det jätte svårt att veta vilket som är rätt. Men Äntligen är hon här! 50cm lång o 3555gm tung. Förlossningen var nog de häftigaste jag gjort! Helt super mäktig kroppen är.

UtanStrumpor
0

Försöker igen med att få med bilden då..

UtanStrumpor
0
[WickedAlly]
0

Grattis UtanStrumpor! 

#191 Jadu, 8 månaderssprånget ska ju tydligen vara ett av de värsta. Jag vet inte om vi fick vårt tidigt eller om det bara är att invänta en ny omgång nu. Han sover okej på nätterna igen men han vill ju inte lägga sig i tid. Fast, det gör ju inte jättemycket kanske.. Igår somnade han på ett par minuter när jag lagt honom, bättre än att lägga honom sju och han ska hålla låda en halvtimme-timme innan han somnar. 

Blev ingen film i alla fall, vi somnade halv elva båda två. Väldigt skönt :)

Idag kommer svärmor, så jag måste städa lite och handla frukost till i morgon. Kan inte påstå att jag har någon större lust.

[WickedAlly]
3

Och såhär fräsiga kläder fick Wille av morfar :)

soundtrack
0

Alice har dragit igång med sina illtjut igen, misstänker nu starkt att dom hänger samman med utvecklingssprången för vi har sluppit dom i några veckor nu.. Så fort hon är missnöjd eller vill ha uppmärksamhet (typ hela tiden) så vrålar hon så det riktigt skär i öronen. Dags att leta fram öronpropparna igen..

[WickedAlly]
0

#205 Det är så charmigt att ha barn ibland ;)

Nej men, vi har haft ett par illvrålsperioder vi också. När de tar slut så blir det nästan för tyst istället, galet :o

[Thiah]
0

Ah då är vi säkert i ett härligt språng! Lovley…. Vi ska snart vara barnvakt åt kusin vitamin 1 år gammal i 2 timmar. Två yrväder alltså. Och eftersom jefo visade sin vill jag visa min. Min lilla älskling som alltid står framme (här lite flottig efter dagens bacon muffins). Den har även en såndär tillbringare. Sen har jag en stor, rejäl bakmaskin i skåpet. :)

em.nord
0

#204 stilig! :) #205 usch då :( Elliot har sovit sen 8.30 med en matbit mellan ;) nu har han precis ätit igen och försökte hålla honom vaken men han ligger och sover i min famn. Antar han behöver det efter en tuff utvecklingsperiod med mycket ledsen och svårt att sova :(

emmans blogg

RoxannaS
0

#190 Grattis! 

På tal om bilar. Har alltid tyckt att vi haft en stor och rymlig bil, tills nu när vi blev 3, plus barnvagn och hundarna med bur. Jisses vad trångt det känns nu. *asgarvar*

Får se hur vi löser det när vi ska åka ner till min familj över jul. 20 mil enkel resa i en (som det känns nu) sadinburk. 

Har för övrigt en peugoet 406 kombi.  Killen snackade för ett tag sen om att skaffa minibuss, vilket jag tyckte kändes överflödigt med våran "stora" bil. Men ja, jag funderar lite på hur tusan de här ska funka i längden. *dör av skratt*

Velinga1984
0

#190 Grattis! 

Själva har minste sonen drabbats av sk nattskräck så vissa nätter får vi samsova då han vägrar lugna ner sig.  Kallskrik nätterna igenom, undrar vad han drömmer/ser? Andra nätter får vi springa med nappen, så efter bronkoskopin i januari ska vi se om den kan tas bort. Alla i hemmet är trötta pga lyhördheten i lägenheten, allt pga en napp! 

Själv njuter jag ändå, trots min föräldraledighet så har jag läst 75 procent så nu ör slutbetyget mitt :)

em.nord
0

Vilken jäkla natt… låg i sängen och nattade totte genom att amma. Då blev jag akut illamående. Men låg kvar men totte somnade inte ordentligt så tillslut ropade jag på daniel och sprang in på toa. Klöktes men kom inget. Mådde grymt illa! La mig i soffan o fortsatte amma då totte skrek. Tillslut somnade han och jag började må lite bättre men vågade inte flytta honom då mitt huvud snurrade. Så borstade tänderna och la mig bredvid i soffan och sov där inatt. Sov sådär då jag har ont i ryggen/nacken. Så trött o sur i morse. Daniel är på jobbet. Tänk om jag hade fått Maginfluensa! Så glad att jag mår bra idag. Hemska tanke. Hade ju inte klarat mig själv med elliot o magen. Legat och spytt nej fy tusan. Hade fått be daniel vara hemma och troligtvis fått köpa ersättning nej tack! Vill amma helt till 6 månader helst. Usch ja men det gick ju bra iaf :) Känner mig lite sur på mannen. Han tar aldrig totte självmant. Kunde lika gärna vara ensamstående känns det som. Jag hatar att be och krusa…

emmans blogg

JeFo
2

Vi har haft sovmorgon. Sååå skönt. Holly är jätte duktig på att sova. 20-8.30 då kan man inte klaga! Har slutat amma nu och tuttarna är normala igen. Känns ändå skönt, vi är båda nöjda 😀 Blev nästan 8 mån med helamning. 2 mer än jag tänkt. Nätterna fungerar kanon, trodde jag aldrig. Har ju väckt för att amma, för att brösten inte ska smälla 😁 Så det är skönt att slippa och bara sova nu… Ikväll är det julbord. Ska bli skönt att komma iväg. Lite vuxna att prata med och inget barnprat, få på jobbet som har barn. Gjorde ett gravtest igår, icke gravid! 😃 Så ikväll kommer jag ta två cider och koppla av.

[WickedAlly]
0

Vilken lång dag, har flängt runt känns det som trots att vi egentligen inte har det. Har vart och shoppat lite och sedan ätit middag hos Rasmus mormor och morfar. Trevligt :) 

#212 kul med julbord, skulle också vilja gå på det :) 
Men det får räcka med det på jul i år, har ju stor släkt så det blir ju ändå flera stycken så :) 

Skönt att tuttarna vant sig fort. Här kliar de och spänner, att amma samtidigt som de där tidiga hormonerna gör entre är ingen höjdare kan jag tala om. Helspända bröst och jag är jätterädd för stockning men jag har klarat mig hittills. Peppar peppar.

ChristineL
0

Det gör lite ont i hjärtat när Nova puttar bort mig och tar pappa i handen när det är dags för läggning. Har aldrig blivit dissad på det sättet förrut :(

em.nord
0

Skönt att brösten samarbetar Jefo! :) Usch förstår det Christine :( en pappafas nu då… försök å se det som en chans att få egentid på kvällen ett tag ;) Elliot är definitivt ur sin utvecklingsfas nu! Idag har han varit glad och pratig. Istället för att gallskrika när något är jobbig så gnäller han istället :) Kunnat göra lite mer än vanligt, lite. Är ju trött sen inatt. Tyvärr dissar han bärselen :( vill att mamma ska bära själv :P Gillar bilstolen och hjälpte mig bland annat med pirogbakning och vi pratade massa skit ;) Daniel har jobbat hela dagen 6-18 så vi har faktiskt haft riktigt trevligt :) känns bättre när jag är ensam än att känna mig ensam fast Daniel är hemma liksom. Nu sover totte med bröstet i munnen bredvid mig i sängen så nu ska vi sova för natten.

emmans blogg

ChristineL
0

Hon är väldigt mammig annars så egentligen borde jag väl passa på att njuta, men vi lägger henne varannan kväll så tycker inte hon borde bry sig jättemycket. Men ikväll var det visst bara pappa som gällde.

JeFo
0

Och så kom mensen…… Bad ju om den så får väl skylla mig själv! 😛Nu vet ja ju att kroppen fungerar igen iaf och att mitt magonda säkert berott på att den varit på g. Vadå att man inte saknat den! 1,5 år utan…. sååå skönt så. Går jag på p-piller blir jag ju helt psyko när jag har mens, så dom kommer jag inte ta igen… Skiter i allt och blir såå nere och ilsken. Utan piller blir jag känslig. Gråter för inget alls och känner mig typ övergiven. Inte lätt för stackars maken 😮

Julbordet var ok. Grejen är den att jag tycker det ska bli såååå skönt att komma iväg hemifrån men när jag väl är borta så vill jag bara hem 🤫 Såg alla familjer och hörde alla små barn. Bara inse att jag trivs bäst när kidsen är med.

Holly hade varit snäll emot sin pappa iaf. Han hade gjort gröt på välling 😂 Så så många gånger har man fixat ersättning! Men nu kan han! Hur huset såg ut vågar man ju inte ens berätta. Var nystädat innan jag åkte hemifrån och såg ut som en storm dragit igenom hela huset när jag kom hem. Alla levde ju iaf och det var ju huvudsaken 😛

[WickedAlly]
0

#217 Kommer gråta den dag jag får tillbaka min, lär väl ha gått ungefär tre år utan då. Hoppas att min mensvärk ändrats i alla fall, förut var den hemsk nämligen. 

Vad jag känner igen mig, ser framemot att få ett par timmar själv eller i andra vuxnas sällskap men sen tänker jag mest på Wilmer hela tiden. Blir liksom inte så där kul och avslappnat då.

Haha, tumme upp för försöket i alla fall ;) 

#215 Så fin han är :)
Det är kul när de kan börja sitta med lite och "prata".

[Thiah]
0

Jag tror att jag är skendräktig ;) hahaha. Mensen borde komma närsom och jag får för mig att jag känner rörelser. Det är helt omöjligt men hjärnan är ju som den är… Och enligt rörelserna borde i så fall bebisen vara lika lång som jag är bred över höfterna och max 6 veckor gammal… Aamen Ni hör ju :p Joel är förkyld och sover jätte dåligt vilket jag också då gör. Stackarn vill så gärna ligga på mage så att huvudet sluttar neråt och det går inte med näsan full av snor. Men peppar peppar så är Kristian frisk. Jag klarar mig ganska bra utan Joel. Jag vet att jag får meddelanden av Kristian, farmor eller annan barnvakt fortlöpande under kvällen. :)

JeFo
0

Min mensvärk blev typ obefintlig efter jag fött första. Låg däckad typ 2 dagar innan och hade verkligen ont. Så på en skala 1-10 gick jag från 9,5 till 1. Knappt någon känning alls vanligtvi men nu har man ju inte haft någon på 1,5 år typ. Jag kan vara ifrån Holly och de andra också. Richard skickade bild och skrev lite då och då. Grejen är den att jag alla gånger hellre gör saker med familjen än typ jobbet 😛 Vet inte när jag blev så tråkig 😖 Skengravid… Hmm…. Kanske kommer en liten tomtenisse? 😉 Jag kände rörelser hela förra veckan. Man kan bli nojjig värre 😛

jackiejohn
0

Usch känner mig som en styg mamma… Lilla skruttfia drog ut sonden här imorse och då sätter man om den till nästa mål, och det var nu klockan 11:00, mamma är inte populär nu som "tvinga" henne att tutta på nappen samtidigt som jag kittla henne i näsan när jag förde ner slangen.. Så när det var klart och jag skulle tejps sonden hade jag en bebis som grät så det skar i mammahjärtat :( Vet ju att det är normalt och nu var hon ju extra kinkig eftersom hon var hungrig..

JeFo
0

Typ, typ, typ….. 😣 Sry! Klart det gör ont i mammahjärtat när ens liten är ledsen. Dock gjorde du det ju för att vara snäll även om hon inte förstod det. Lite extra gos brukar hjälpa vid känsliga tillfällen 😀 Och inget typ!

jackiejohn
0

Jaa..nog känns det i hjärtat när de gråter 😳

[Thiah]
0

#220 ah jag hoppas verkligen inte. Och för bara en månad sen var testet negativt. Så jag gissar att hjärnan, den just nu mosade, är bråkig. Joel ha gnäll snor i sin näsa. Igår var det bara vanligt snor. Men såklart det var det för då var pappa ännu hemma. Har roay Joel med att hänga tvätt. Han älskar att busa bland den fuktiga tvätten. Knasboll. #223 ja det gör verkligen ont. Dom vet ju inte att man vill väl :(

em.nord
0

Apropå något helt annat. Tror ni jag vågar köra på amning som preventivmedel? Ammar ju helt med max 3h mellanrum o vad jag vet ingen mens än. Har iofs haft avslag tills typ nu. Helt glömt mina piller nu ett par dagar pga trög trött hjärna :P ;)

emmans blogg

soundtrack
0

#221 men lilla hjärtat då. Det är verkligen hemskt när dom små är ledsna, första veckorna bröt jag ju ihop själv så fort Alice var ledsen :S Bra jobbat att sätta sonden själv! Jag hade nog fasen aldrig vågat göra det på en sån liten och då sätter jag ju ändå sonder nästan dagligen på jobbet.. #225 Om du är beredd på att ev bli gravid rätt omgående ;) min BM var väldigt tydlig med att amning inte är nån säker metod alls. Det är många som får ägglossning trots amning. Varit hos optikern idag, hade med mamma som barnvakt. Alice var inte nöjd med att bli "bortlämnad" i 15 min. Hon grät så hjärtskärande.. Det är väldigt mammigt här hemma just nu. Senaste dagarna har nätterna varit lite sådär också, många uppvak.. Jäkla utvecklingssprång, vad ska dom vara bra för!? ;P

[Thiah]
0

#226 jaaadu nån nytta gör dom säkert. ;) men så tröttsamt! Ikväll ska jag på julsång i kyrkan. Verkar dock som om jag får ta Joel med. Kristian vet inte om han ens är vaken när jag ska gå…. Jag har hskyddshörlurar åt honom så vi ska se. Kyrkan ligger jättenära så i värsta fall får jag gå hem med honom.

em.nord
0

Elliot brukade lyckas få ut sin sond också tills de bytte tejp. Men de fick sätta dit igen för de var viktigt att kolla så den hamna i magen o inte lungor. Men ja fy jag minns skriket :'( man kände sig så hjälplös! Men så söt hon är!!! Bild på min tott med sond i näsan. Känns som hundra år sen… Haha sant, men läst att om mensen inte är tillbaka o man helammar med 3h mellanrum o bebisen är under 6 månader så är det lika säkert som piller…

emmans blogg

[WickedAlly]
0

Jag helammade fram till sex månader och om jag räknat någorlunda rätt så blev jag gravid strax innan det :P 
Hade inte heller fått tillbaka min mens, blev gravid på första ägglossningen. 
Nu var det väldigt välkommet och planerat men efter nästa barn kommer jag inte att köra oskyddat, det kommer jag inte våga. 

Mysigt med julkonsert Thiah :)

Här är det slött idag, jag mår illa och Wilmer verkar bara ta det allmänt lugnt. Han käkar majskrok och jag försöker få i mig lite spagetti. 

Vet inte riktigt vad resten av dagen bjuder på, minsta möjliga hoppas jag.

jackiejohn
0

Ja, innan man tejpar så får man prov dra med sondsprutan och se så maginnehåll kommer upp och testa på ett lackmustpapper.. Tuttar dom på nappen när sonden sätts så är det nästintill omöjligt att sätta fel sa de till mig, hamnar den fel så kommer den 9 av 10ggr ut i munnen :) Är inte ny på detta och tyckte det vore käckt att kunna sätta den själv då vi har så långt till sjukhuset men hade inte varit beredd på hur hemsk jag skulle känna mig när hon skrek och grät så :(

JeFo
0

Jag har tre barn och har ammat alla tre. Har kört det som preventivmedel söka gånger med vetskapen att det kan bli och att det isf är ok. Drogat ner på alla barnen sakta och även om jag ammat en gång om dagen så hae inte mensen kommit. Efter att jag slutat amma har det tagit 1v och så har mensen kommit….

PogoPedagog
0

#225 Jag ammade med ca 1,5 h mellanrum dagtid och max tre h mellan på natten och jag fick tillbaka mensen efter tre månader, med andra barnet ammade jag lite mer sällan och fick igen mens efter tre mån. Det känns inte säkert alls som preventivmedel.

JeFo
0

Svenskan ligger på topp via mobilen ser jag! 😣 Igår när vi skulle lägga oss stod Ric vid Hollys säng och kollade på henne. "Hon är väl bra söt, klart vi ska ha en till!" Ganska stort för att komma från honom. Värmde iaf i hjärtat 😊 Ligger på rygg i uterummet (skulle bli inglasad altan men blev ett finrum ist typ) och kollAr på Holly som leker. Mensen har däckat mig 😁 Solen lyser idag så skönt för själen. Köpte en slev med inbyggd termomter igår, ska ge mig på att göra kola el knäck idag. Tysta alla är!

JeFo
0

Har satt upp tre tavlor Holly fick i doppresent

JeFo
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är tavlorna;

jackiejohn
0

Åh vi har så fint väder här idag! Imorse var det frost och sol och nu är det 2+ och sol så blir nog en promenad om em stund 😊 Någon mer än jag som har en bebis som promt ska krypa ner under täcket när hon sover? Hon gör dig liksom en liten tunnel så visst kommer det in luft till henne men så rädd jag blivit när jag vaknar och inte ser min bebis 😳

soundtrack
2

Idag fyller den här trötta mamman hela 29 år! Jag önskade mig en god natts sömn, istället fick jag uppvak varje timma.. Nåja, sova kan man ju göra när man blir gammal på riktigt! ;)

jackiejohn
0

237# Grattis! :)

em.nord
0

#237 Grattis :D Vi är lite tysta för livet har varit liiiite jobbigt ett dygn nu ;) igår natt var totte väldigt tuttig. Skulle ge honom högerbröst lite på natten så det skulle sluta spänna och skrek rakt ut. Det gick fan inte :'( usch vad jag grät. Gick upp och pumpade och gjorde lika ont det. Kunde inte somna om och totte va ändå vaken så vi gick till soffan. Vänsterbröst var typ slut så hade småhungrig bebis och trött mamma. Tur att affären inte var öppen. Då hade jag stormat dit och köpt ersättning, väckt pappa och sagt "varsågod nu är det din tur haha! Och proppat i öronproppar" hrm… men fick mig kaffe och elliot åt tillslut och sov sen. Så psykomamma försvann igen ;) MEN, han sov typ inget under dagen eller inatt så mamma har velat checka ut som mamma lite grand igen. :P han har varit gnällig men inte ledsen. Gissar på 8 veckors fasen… Nu har vi dock fått sova 2h, han sover lite nu med. Så hoppas på lugn totte inatt. Våra nätter som var så bra där ett tag förra veckan när han fick börja sova hos oss :(

emmans blogg

em.nord
0

#237 jobbigt med ingen sömn, lider med dig… :(

emmans blogg

[WickedAlly]
0

Vad mysigt att få höra JeFo, antar att det blir en fyra då? :) 
Fina tavlor :)

Wilmer sov skitdåligt i natt rent ut sagt, vaknade fyra-fem gånger i timmen hela natten genom. Tvingade honom mer eller mindre att somna om på morgonkvisten, och då lyckades vi sova en hel timme i sträck tror jag. 

Trötta idag, Wilmer sov länge i förmiddags och sover nu igen.

soundtrack
0

#239 Det är ju lite nedrigt det där att dom alltid ska komma in i en ny fas så fort nätterna börjar bli vettiga. Nu somnar vi ju om tämligen fort (hon är aldrig skrikig eller så på nätterna) men man blir ju knäpp i huvudet av att bara sova 1 timma i stöten hela tiden.. Läste om dina amningsproblem, hoppas det ordnar upp sig!

Theres
0

Grattis på födelsedagen :) Kul att se hur gamla folket som hänger här är :) Fick känslan av att jag var gammal, speciellt då mina kompisar i min ålder både har fått sitt andra och tredje barn, eller mina yngre kompisar har barn som är 2 år +. 27 är jag, och min pojkvän fyller 23 den 2 januari (lär föda barn då).

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Ja, grattis Soundtrack!

Jag tror att de flesta här är runt 30, + - 3 år typ. Jag har fått den känslan i alla fall.
Jag är bara 23, och misstänker att jag är en av de yngsta :)

Theres
0

#244 Fast du är ju äldre än min pojkvän iallafall :D Haha :)

golf.ifokus.se

ChristineL
1

#243 - Tänk vad olika det är! Jag är 30 och den enda med barn i mitt kompisgäng så känn dig inte gammal! ;)

[WickedAlly]
0

#244 Haha, sant, typ hela 9 månader ;)

Theres
0

#246 Du luras lite med din profil-bild alltså ;)

golf.ifokus.se

em.nord
0

Jag är 24år :) här verkar vi ha babyboom iår och många yngre än mig! :) tyvärr inga jag känner. Hade velat ha lite mamma vänner. Har en typ. Tänkte gå på babycafe i församlingshemmet efter nyår.

emmans blogg

JeFo
0

Jag blev precis 30 år… Vi har inte heller många i kompiskretsen med barn. Vi fick ju barn redan när vi var 21 så många försvann då. Var krogen och sånt som gällde och vi var nog lite udda som inte var intesserade.

Grattis på födelsedagen!

Vi får se om vi ger oss på en nr4. Jag vill sååå gärna ibland och så känner jag stundtals att det är bra med tre. Tiden får utvisa vad det blir. Blev sååå nergådd sist så jag vet inte, mest rädd för det. Visst jag var ju "normal" igen efter 3-4mån men ja…… det gör sååååå ont så länge när jag är gravid.

Theres
0

#249 Jag blir ju mamma snart annars och bor rätt nära ;)

golf.ifokus.se

ChristineL
1

#248 - Det är ett politiskt statement ;) en av 87% som inte röstade på SD i valet ;)

soundtrack
0

Av våra vänner som är föräldrar så är vi nog yngst.. (Sambon är 31). Och det där inte många alls som har barn än heller. Folk prioriterar jobbkarriären istället just nu.

jackiejohn
0

Runt i kring här jag bor och i min bekantskapskrets är vi rätt lika, jag är 21 och sambon 26 och de flesta ligger runt oss i ålder sambon är näst äldst och jag näst yngst ;) om jag räknar de som har barn och ska ha..

malinroth
0

Jag är 28, 27 när Svante föddes. Av mina närmaste vännerär det bara jag och en till(som tyvärr inte bor i samma stad) som har barn. Men mina systrar har barn, både de äldre och den yngre och många bekanta som både är äldre och yngre har. Jag tycker det känns som en lämplig ålder att bli mamma men visst hadr jag kunnat skaffa tidigare också och hade säkert gjort om jag träffat en lämplig pappa. Nu blev det ju inte riktigt så ändå men planen var ju att skaffa barn med en lämplig pappa iaf!

em.nord
0

#251 :)

emmans blogg

vevve89
0

Mammavänner skulle va kul att ha. Vet många som fått barn som jag gick i skolan med men inga jag umgås med. :-/

em.nord
0

Natten har varit..okej. Sov ca 21-01 mat 01.30-2.30 ja, han har upptäckt sina armar och ben iaf :P sov? Nja… 2.30 mat från fulla bröstet så blev mätt Sov till 4 tiden. Sen spark o massa hålligång och halvsovande till nu 5 :P Haha var inte så bra natt ändå när man ser det på papper ;)

emmans blogg

JeFo
0

Vaknade upp av något vitt på marken. Hela världen är vit… Snö!! Får se hur länge det ligger kvar. 10.30 ska vi med bumlingen till BVC. Ska bli spännande. Hoppas vi följer kurvan bra ännu. Alltid lite nervöst när man börjar med mat. Är inte direkt så att maten är jätte intressant än. Det hon får plocka själv är skoj men det andra är inte så skoj. Holly vinkar och vinkar. Ser såå kul ut. Hon vevar liksom runt hela armen. När ric kommer hem varje kväll blir hon så glad och vevar på som en tok. Sötare får man leta efter.

[WickedAlly]
0

#259 Åh, vill också ha snö. Det var helt vitt här i fyra dagar, sen började det regna :(

Maten är inte så intressant här heller, det är bara plock här med som är kul. Ska jag få i honom middagsmat så måste jag verkligen pricka rätt i hungern och det är inte lätt när han vill amma varannan timme. 
Sist hade han bara ökat 200 gram, följer fortfarande kurvan men det var nog med nöd och näppe.

Hihi, gullunge :)

vevve89
0

#259 jag vill oxå ha snö!

[WickedAlly]
1

Idag blir förresten Wilmer 8 månader. Stora killen ❤️

Theres
0

Vi har ingen snö än heller :( Men vi har det väldigt halt. Ett steg i rätt riktning ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

Å Joel istället ratar mjölken mer kch mer. Han är arg som ett bi ibland vid maten men efter en stund löser det sig. Igår åt vi alla tacos vid matbordet samtidigt. Joel älskade osten och köttet - precis dom sin far ;)

soundtrack
0

Här kommer det snöblandat regn just nu. Det är ju nån form av snö iaf :P har typ accepterat nu att det blir en grön jul :( Idag ska jag och Alice en sväng till mitt jobb på grötlunch. Måste trotsa vädret och gå en rejäl promenad innan också så hon får sova lite innan och därmed förhoppningsvis är på relativt charmerande humör iaf…

JeFo
0

Här kommer det stora vita flingor. Hoppas verkligen det stannar! Gjorde kola igår som blev kanon… Termometersleven var jätte bra. Varit på BVC nu. 68,5 lång och 9430 tung. Hade gått ner lite på vikten och när hon hörde att jag slutat amma förstod hon varför. Var inte mycket men en liten dipp. Nu väntar strykning 😞😣😖

[WickedAlly]
0

#266 Sicken goseklump, Wilmer är lika lång men väger inte ens 8 kg. Eller nu kanske han gör det men inte mycket mer än så. 

Är väl bara normalt att vikten går lite upp och ner, ibland vill de ju inte äta alls och då blir det väl så småningom större dippar. 

Skulle också vilja göra kola men jag orkar inte, tror inte det skulle bli uppätet heller. Fast jag funderar på att göra och ge bort i julklapp, det och saffransbiscotti. Ska bara hitta tiden till det också. 

Thiah: Haha vad kul att smaken går i arv :) 

Wilmer har senaste dagarna tryckt i sig leverpastej så det står härliga till. Provade med gröt igen igår, han åt ett par skedar och sedan såg det ut som han skulle spy. Trodde att han kanske inte var hungrig men sen satte han i sig nästan en hel smörgås med leverpastej på. Lilla token.

[Thiah]
1

Ally: leverpastej och julbröd är riktigt poppis här också. Joel vaktar sin mat som sin far. En liten flicka tittade på honom när vi var på kafé. Istället för att titta glatt tillbaka tittade han skeptisk . Sådär : "ta inte min mat!" Jefo: jag tror hon väger nästan 1 kg mer än Joel men vi börjar komma ikapp. :)

JeFo
0

Haha ta Joel drar ju iväg på längden så han kommer ikapp. Men min lilla knubbis är stabil än 😛 Hoppas vi får se en dag att de både går om…. Vore skoj om vi höll kontakten så pass länge ☺️ Wilmer ser inte så liten ut på kort tycker jag, men han måste ju vara en liten plutt 😉 Holly har ju armar, ben och mage som är veck på veck 😛 Leverpastej… Hmm… Här är det ost som gäller. Grönsaker som gurka å tomat går också. Åt Joel köttfärs med tacokrydda? Holly tog de andra men inte färsen 😛 Skönt att Joel är matglad! Ska iväg på simning snart. Inget bad för mig idag heller och därmed inget för Holly. Dumma mens! Lär väl ha förblödit innan detta är klart 😞 Hur mår du då Ally? Spyr du el har du sluppit det? Holly grät btw när BVC-tanten tog huvudmåttet. Hon reagerar alltid på henne, ingen annan 😛 mysko.

[Thiah]
0

Jefo jag tycker absolut vi ska hålla kontakten då länge. Tänk va kul att vi hängt ihop ett bra tag redan. :) Joel är ju 72cm lång så han är ett smalt streck- som hans föräldrar. ;) Nå Joel fick köttfärs utan krydda. Häromdagen fick han en strimla okryddad nötkött som han älskade. Katterna fick inte en smula. ;) Nu meddelade precis Kristian att dom har julfest på jobbet ikväll och därför kommer senare och sen att han behöver matsäck imorgon. Jahapps liksom… Jag ska först laga chili vodka som Kristian ska ge bort. (Hemlig jultomte med släkten). Ska bli så kul att göra att jag tänker starta fast han inte är hemma. Sådetså! ;)

[WickedAlly]
0

#268 Haha, det hade jag velat se :P

#269 Ja, han är inte så himla stor. Lagom i mina ögon dock men jag har ju aldrig haft en bebis tidigare så, och det hade man väl tyckt oavsett storlek på sin lilla.
Jämfört med svägerskans 9½ månaders så är Wilmer en mini. Han är typ 80 cm och väger över 11 kg. Wilmer krymper helt bredvid honom. Ser ut som att helan och halvan är ute och kryper.

Fast bilringarna är många här också men armar och ben är inte veckade :P Låren är bara muskler känns det som. Rasmus är jätteimponerad över hans lårmuskler, haha. Kommenterar det jätteofta. Men han sitter ju aldrig stilla så det är ju inte så märkligt liksom :)

Det är ju klart vi ska hålla kontakten, tänker mig ju en Vi som blivit föräldrar #500 minst :P

Hur sover era små om dagarna nu? Wilmer har precis ändrat sin rutin tydligen.

[WickedAlly]
0

Och jag mår skapligt JeFo, hulkar som en idiot men har lyckats undvika att spy alltför mycket idag i alla fall :)

vevve89
0

Här snöar det. Jag har gjort julgodis å städat hela dagen. Wiiiie! Fudge kommer det nog inte bli dåligt med här framöver. Kommer nog aldrig mer köpa färdig fudge igen. Bebis är på gott humör å har roat mig med massa prat.

RoxannaS
0

Jisses vad här pratas på. Jag hinner inte med i diskussionerna :P

Så har jag missat något får ni gärna dra en snabbis om vad som hänt ^^

[Thiah]
0

#271 Kristian sa att Joel har feta lår. Han har fått veck och så på dom, så sött! :) Joels dagsömn är så beroende av vad vi gör. Men normalt sett sover han ca4 gånger under dagen. Men då vaknar vi vid 4!!!!!. Tiden varierar från 20min till 3 timmar. Han har för andra natten i rad typ sovit mellan 19-04. Bara vaknat upp ordentligt en gång vid 23 tiden. Då ligger han bredvid mig i sängen och är halvhjärtat arg på livet.

soundtrack
0

Igår var vi som sagt på mitt jobb och hälsade på. Lillfröken sov en stund innan så hon var pigg och glad och charmade alla :) och jag insåg hur mkt jag faktiskt saknar jobbet… Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna jobba lite i vår.. Igår kväll vände hon sig från rygg till mage för första gången. :D hon fuskade dock lite genom att skjuta ifrån med benet mot babysittern :P hon har även upptäckt charmen med att stå upp :) det går så fort nu känns det som.. Idag ska vi sparka igång julen. Julfirande hos mamma och hennes man står på agendan. Jag har lite svårt att fatta att det är julafton om mindre än 1 vecka!

em.nord
0

#276 hon fuskade inte hon använde redskap ju :) smart tjej :D Tror vi sov 6h irad inatt. Minns att jag tittade på klockan vid 3 och tror inte vi vaknat innan dess! Sen småsutt o småsov till 6 :D

emmans blogg

JeFo
0

De två dagarna tjejerna inte är hemma sover vi annorlunda.

Annars ser en vanlig dag ut som så:

Upp kl 7, äter frukost och skjutsar stora till skolan

10.30 Lunch och sen vila i typ 1,5-2h

14 Mat (mat =olika varje gång)

15-16 sovning

17 Mat

20 Mat och sovning

……………………………………………

Ska båda tjejerna bort så vaknar vi 7 och har lämnat och är hemma till 8. Då lägger vi oss och sover till 10 blir det sova middag vid 14 igen.

Holly skulle säkert kunna sova mer under dagen men hon är gärna vaken längre på kvällen då. Tycker det är skönt att få lite egen tid på kvällen. Ha alla i säng till 20 är perfekt för oss 🙂

Min hals gör sååå ont. Har säkert feber också. Inte skoj men jag får härda.

vevve89
0

#276 stå upp är ju hur kul som helst:-P Vi började med gåstol för ett tag sen. Den är bästa grejen om något ska bli gjort hemma. Hon tar sig både framåt å bakåt i den nu om än smått. Tycker hon kan tagga ner lite i utvecklingen nu. :-P Allt går så fort. Vill ha min bebis lite längre. Annars är hon förkyld igen… Syster drar hem skit från skolan :-/

em.nord
0

Gah så glad att vi inte är sjuka här! Hade ont i halsen igår men gick över. Har bestämt att köra på utan piller. Han får inte komma i mig helt enkelt på ett tag ;) inte som att jag orkar ha sex varje dag ändå liksom. Pallar inte massa hormoner mer nu än jag redan har :P vi vill ju ha barn tätt så är inte hela världen om det skulle bli även om jag gärna väntar lite till ;) Vi var hos mamma igår hela dagen nästan o totte sov gott när vi kom hem så kanske börjar bli dags för lite miljöbyten. Avis jag blir jefo :( när tror du eller alla ni, att man kan börja försöka få rutin på matning o vila? Försöka ;)

emmans blogg

JeFo
0

#280 Vi har ju kört på sedan början med alla tre. Om det sedan har fungerat el vi bara har haft tur vet jag inte….

Ammade var 3 h från start med alla och det har fungerat för oss. Någon gång som de sagt till och vill ha efter typ 2,5h men annars har jag typ kunnat ställa klockan efter dom. Har inte ammat oftare med någon. Läser här om alla som ammar jätte ofta men mina har som tur var varit nöjda vilket underlättat enormt mycket för mig.

Sen har vi kört på med sovningen också. En på förmiddagen och en på eftermiddagen. När det är nyfödda sover de ju typ dygnet runt men runt 3-4mån har Holly haft dessa tider då man sett att hon varit tröttast då.

Jag älskar ju rutiner och tycker det är skönt att ha dom. Jag vet när jag kan hinna med att göra saker. Har man tre stycken så finns det lite att göra. Därför underlättare det när Holly sover och man kan göra läxor, mat och andra viktiga saker i lugn och ro.

Du får känna av vad som passar er bäst efter bebisens behov. Alla är vi olika.

soundtrack
0

#277 tror inte det var så uttänkt, mest ren tur ;) men hon har varit på G runt ett tag nu så snart kommer det nog utan hjälpmedel oxå :) Jag tror inte riktigt på att försöka "tvinga in" rutiner. Däremot tror jag att många barn ganska snart skaffar sig egna rutiner och att man då Får hjälpa till att hålla dom eller vad man ska säga. Mat finns igen rutin hos oss, jag ammar ju typ jämt :P Sömnen så har Alice velat sova vid 19-20tiden sen ca 2 mån tillbaka. Sen kliver vi upp runt 07, är vakna nån halvtomma o sen sover hon nån timma till. Runt halv 12 vill hon ta en sväng med vagnen så hon kan sova :) och jag anpassar mig ;)

em.nord
0

Nä men kanske man kan lura de lite i rätt riktning vad gäller rutiner ;) haha fast vissa dagar sover han hela tiden. Skulle aldrig få för mig att väcka honom såklart! Men försöka dra ut på amningsuppehållen kanske. Med promenader o somna utan bröstet ibland så det går kanske 3h mellan. Nu är jag så bekväm så jag slänger fram bröstet så fort han blir gnällig ;)

emmans blogg

[WickedAlly]
0

Vi har bra rutiner kring sömn, förutom att han just nu vaknar 30-40 ggr per natt. Men på dagen sover han ungefär som Holly, en gång runt 10-10.30 och sedan en gång runt tre. Ibland en kort gång däremellan om han har sovit dåligt på natten.

Angående maten så ammar vi en gång i sängen på morgon, sedan äter vi frukost, sedan ammar han lite till. Sen efter sömnen käkar vi lunch. Sedan ammar vi flera gånger under dagen. Vid sextiden äter vi middag, då får han riktig mat (som han mest kastar på golvet). Sen ammar jag honom till sömns vid sju-åtta. Tycker jag ammar lika mycket nu som i början, om inte mer. 

Sen när syskonet har kommit så lär jag väl vara mjölkko dygnet runt, förhoppningen är att kunna amma Wilmer litegrann även då. 

Försöker ge Wilmer Hipps grönsakslasagne, känner att min fantasi kring barnmaten tryter just nu och mat måste han ju ha. Men han kniper igen munnen och stirrar fult på mig. Jag tyckte lasagnen var god, lite tam kanske men absolut godkänd. Men nä..
Köpte någon fiskhistoria också, får se om den duger. Tvivlar på det.

Theres
0

#284 Jag brukar köpa grönsakslasange till mig själv, häller bara på lite extra krydda. Har t.o.m haft med det som matlåda på jobbet ^^

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

#285 Hur många burkar köper du då? :P

Wilmer ställde sig precis upp och släppte taget, där stod han sen ett tag och såg på teve. Haha. Min lilla krabat. Är nyfiken på hur lång tid det tar innan han börjar gå :)

jackiejohn
0

Fullt upp idag, Lilli är så underbart snäll så jag har hunnit göra både polkachoklad, pepparkakspraliner och skumtomtefudge! 😊 nu står middan i ugnen, fick bli skinfrestelse idag…nu pustar vi i soffan och lillan äter 😊

Theres
0

#286 Som matlåda tar jag två, men bara som mellanmål hemma räcker det med en ^^ Nån macka på det också förståss.

golf.ifokus.se

em.nord
2

"Mamma hallå, du stör när vi ligger och snackar här liksom!!!"

emmans blogg

JeFo
0

Oj inte illa att han släppte taget 😃 Holly har helt tappat intresset för att ställa sig upp. Hon åker på rumpan ist 😛 Ser såå dumt och slappt ut. Hon sitter och så trycker hon på med fötterna och åker runt. Ikväll ville hon inte sova. Hon va så trött. La mig bredvid å då somnade hon direkt. Lilla vännen….

[WickedAlly]
0

#290 Han gjorde det bara en gång, blir väl som med krypandet. Går jättebra en gång och sedan tar han en megapaus innan han gör det igen. 

Haha, smart tycker jag. Kanske kräver mindre ansträngning än att krypa :P 

Wilmer har en bra kväll, han har bara sovit en gång idag så han var trött nu ikväll. Han var i säng innan åtta, tjoho! Har vaknat två gånger sedan dess bara så det får väl vara godkänt men tanke på hur det var senaste veckan.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer