Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 6172 ggr
ChristineL
11/14/14, 12:58 PM

Vi som blivit föräldrar #10

Annons:
[Thiah]
11/14/14, 1:28 PM
#1

Ally: Joel kräks emellanåt också. Det har blivit bättre nu. Jag sov i någon vinkel så att ena stortån somnade. Enbart den. Haha helskumt.

ForestSpirit
11/14/14, 2:23 PM
#2

Haha, stortån? skumt.. 

Att inte ha sovit ordentligt på tre månader kom ikapp igår, totalt bröt ihop för att Viggo var lite bökig vid nattningen, han vaknade hela tiden.. Erik verkade också tycka det var skit jobbigt att han var tvungen att natta honom.. Han kom dock och bad om ursäkt efter att han fått Viggo att somna. Kände mig som världens sämsta mamma som bröt ihop på det sättet.. fast o andra sidan så hjälper inte Erik till  med så mycket här hemma heller och jag kan inte sova om dagarna, så det var väl väntat kanske.

Drömde att jag var gravid igen inatt, alltså att jag hade blivit gravid igen. Tror jag är lite orolig över det eftersom jag inte fixat nå preventivmedel än. Vill ju ha ett till barn, men Viggos förlossning är för färsk i mitt minne fortfarande, även om det verkligen var en exemplarisk förlossning.

Drömmer väldigt konstiga drömmar nu för tiden också. Det gjorde jag också när jag var gravid.. Tänker för mycket.

soundtrack
11/14/14, 2:44 PM
#3

#2 ja, sömnbristen tär på en :/ jag har inte sovit en hel natt sen i maj nu och det känns i både kropp och huvud. Jag drömde också att jag var gravid för ett par veckor sen. Alice lillebror föddes sedan typ ett halvår efter henne (!?), hade massor av knallorange hår och var jätteful…

[WickedAlly]
11/14/14, 2:52 PM
#4

Thiah: Wilmer har aldrig kräkts på riktigt tidigare, blev minst sagt paff när han plötsligt började hulka och sen lade tre jättepölar. 

***
Ja sömnbrist är inget att leka med. Har inte sovit en hel natt sedan i slutet på mars, man vänjer sig till viss del men aldrig helt tror jag. Är helt mos i huvudet ibland. 

Vi försöker städa huset, eller jag försöker och Wilmer stökar till igen. Flyger grejer till höger och vänster.

ForestSpirit
11/14/14, 2:56 PM
#5

#3 hur går det annars för er? Tänker ofta på er.

Ja jag var i vecka 19+2 också inatt när jag tog clearblue gravtest, och det syntes inte ens på mig att jag var gravid. Enda jag tänkte var att då är det ju dags för ul!

Jespersen
11/14/14, 2:59 PM
#6

CelsiusT: Ja, det är en Zara :) Älskar den! Den är sååå fin. Men är lite sugen på att prova någon tjockare sjal för att se om det skiljer sig i avlastning.

Annons:
[Thiah]
11/14/14, 3:04 PM
#7

Suck skrev ett långt inlägg som sen sa *poff* Joel har inte hulkat. Vad vuxet det måste låtit. Joel fick en flygande kloss på sig idag när vi var på familje kafet. En söt liten tös tömde klosslådan. ;) Joel brydde sig inte, jag brydde mig inte men mamman skämdes. Men barn är barn och sånt händer. :) Är glad över att Joel själv inte börjat kasta saker utan mera gillar att dunka. (Skulle visa en bild men då försvann förra inlägget)Han trummar med sin fina plast kaffeskopa. ;)(hans bästa leksak)

CelsiusT
11/14/14, 3:45 PM
#8

#6 Jag har en ullsjal (50/50) på 250gsm och gud vad skön den är på axlarna. Och sonen känns inte alls i den, fjäderlätt och alltid lagom temperatur, varken för varmt eller för kallt. Har en bomull/lin (50/50) på 254gsm på ingång, provade den i tisdags och den är också superskön på axlarna. Väldigt stor skillnad på axlarna mot min rena bomullssjal på 160gsm ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
11/14/14, 5:08 PM
#9

#7 Ja, det gjorde det faktiskt. Paff som sagt :P

Ja men sån händer ju faktiskt, och det lär hända igen och igen. Men det är nog ganska normalt att skämmas som mamma. 

Här både dunkas och kastas det, men inte på andra som tur är. Sitter han i matstolen så flyger det leksaker hit och dit. Men ibland tror jag bara att han tappar, det är mest när han börjar tröttna som han slänger ifrån sig grejerna. 
Haha, ingen idé att lägga mycket pengar på leksaker i alla fall ;) Här är ett sugrör som jag vikt till en fyrkant The thing just nu, otroligt intressant!

JeFo
11/14/14, 5:08 PM
#10

Fokus har krånglar hela dagen från mobilen 😞 Vi städade hela huset på morgonen. Gillar att ha fredagsfint! Bädda nytt i sängen och allt liktar fräscht 😀 Läskigt med riktiga spyor! Men det är väl för att han äter riktigt. Holly kräktes lite idag, hänt en el två gånger förut. Var bara mjölk… Vi käkade hemmagjord lasagne igår och Holly fick en egen . Det tyckte hon om! Har stortån vaknat Thiah? Du lyckas med mycket tok du 😛😉

[WickedAlly]
11/14/14, 5:18 PM
#11

Lyckades städa här också till slut, han hittade en burk som var spännande. Skulle behöva dammsuga övervåningen också.. Men där är det alltid så mörkt så det är ingen som ser dammråttorna ändå :) 

Bäddade rent gjorde jag igår kväll, var ju tvungen att få bort lasagnen. Men det är härligt att lägga sig i nybäddat, ska kanske införa det som fredagsgrej :)
Gillar också att ha lite extra fredagsfint, trevligt för Rasmus att komma hem och ta helg då också :)

Wilmer fick också en egen lasagne, fast jag använde risoni istället för pastaplattor. Men han åt nästan hela portionen så det var en riktig höjdare :)

Jespersen
11/14/14, 6:14 PM
#12

#8 Vad är det för ullsjal du har? Är jättesugen på en med ull i!

vevve89
11/14/14, 7:08 PM
#13

Här är oxå en som har konstiga drömmar just nu. Dock inte att jag är gravid utan att sambon säger att han träffat någon annan, om att jag röker, att jag är tillbaka på jobbet där d är kaos. *** Nellie har sovit knas ett par nätter. Börjar undra om min mjölk inte räcker. Men allt runt omkring är roligare just nu än att äta så är jättesvårt att få henne att äta ordentligt. :-/ funderar på att gå på drop in å se hur vikten ligger. Annars har vi tid den 27e. Hon är täppt till och från oxå vilket gör det jobbigt att äta. Sj kommer jag troligen få beställningar på ett par teckningar. 1 häst och en katt. Ritade personens bortgångna häst då jag gått igenom mina bilder och ritade den bilden jag hade lust med, och ägaren till hästen såg bilden och älskade den. En dröm på väg att uppfyllas kanske? :-)

Annons:
JeFo
11/14/14, 9:39 PM
#14

Smart att använda risoni! Tack för tipset 😀 Jag gillar att fixa till det på fredagen. Både för min skull och makens. Nybäddat älskar jag! Skulle jag kunna ha dagligen 😍 Och blommor… En ny bukett varannan dag 😉 Inge mer kräk för Wilmer?? Vi hamrar gör vi här… Kasta har vi inte lärt oss än. Kommer väl det också 😁

[WickedAlly]
11/14/14, 10:02 PM
#15

#14 Varsågod, det var risoni i ett annat recept jag testade och nu får han ingen annan pasta. Jättesmidigt ju :)

Ja, blommor är en riktig humörhöjdare. Brukar försöka köpa nejlikor och andra sorter som håller länge, så trist när man köper och de dör dagen efter.. Fast det kanske bara är så för mig, haha. 

Och snart får man festa loss på amaryllis, julstjärnor och hyacinter. Tjoho! 
Jag, Wilmer och mamma ska till Ikea den 28:e. Brukar köpa blommor där, förvånansvärt bra kvalité. Och så kostar de ju nästan ingenting så man kan köpa mååånga :) 

Nix, inget mer kräk. Han har vart helt som vanligt. Börjar tro att han bara hade ätit för mycket.

JeFo
11/14/14, 10:25 PM
#16

Thiah jag vill se en bild på dig!!! Håret blev ju kanon 😀 Skönt att han inte kräkts så mer. Holly har kommit igång lite mer med maten. Äter vi andra och hon inte får något blir hon sur. Ammar du efter maten Ally?

[WickedAlly]
11/14/14, 11:54 PM
#17

Japp, ammar efter varje måltid. Dock försöker jag låta det gå tjugo minuter minst, har en teori om att han då kanske fattar att annat än amning kan ge mättnad. Han verkar ha lite svårt att ta in det där. Har väl egentligen ingen jättetro på det i och för sig, lever väl mest på hoppet. 

Och efter middagen väntar jag en timme nästan för då ammar jag honom i sängen när han ska sova för natten.

[WickedAlly]
11/15/14, 12:49 AM
#18

Newbie har verkligen galet mycket fint, har roat mig ett tag med att plocka ihop sånt jag vill köpa till lilleman men när varukorgens värde gick över 2000 så stängde jag ner. Farligt mycket fint :o

Brukar köpa ett par lite finare plagg när jag handlar till Wille, och sen fyller jag ut med rea-och basplagg. Men det där med att plocka ut de finaste bland de dyrare är bannemig inte lätt alltid :o 

Slits lite mellan att låta hjärtat eller hjärnan bestämma. Jag vill ju att han ska ha det allra finaste och bästa men samtidigt så är det inte det minsta logiskt att köpa svindyra kläder till en bebis.. 

Men nu ska jag sluta babbla, sitter här i min ensamhet och funderar, haha. Vi skulle ha myskväll men Rasmus somnade i soffan.

[Thiah]
11/15/14, 4:40 AM
#19

Jag skulle gärna köpa ekologiskt, natur bra och så men ibland sätter plånboken stopp. Mormor är duktig på att hitta loppis kläder och det är ju bra. Minst 50% av Joels kläder är loppis eller hittefynd(min mors magiska källare…) och det känns bra. Vill lära Joel att leva någorlunda sparsamt och ekologiskt. Klockan är 05.39 å vi är de enda vakna. Eller ha, ena katten orkade bli uppäten av Joel såhär på morgonkvisten. ,;)

vevve89
11/15/14, 8:19 AM
#20

Lillan fortsätter med hackig sömn. Igår när hon hade somnat för natten låg hon å pep/skrek i sängen flera omgångar. Hon.somnade vid kanske 11 å sen vaknade hon vid typ 2 igen å då fick jag inte ner henne i hennes säng igen utan sov hos oss. Hon vaknade ändå med jämna mellanrum å ville snuttan massor. :-/ Allt snuttande resulterade i spya imorse när vi vaknade för dagen vid 7… Mysigt värre. Däremot är hon lika glad som vanligt på dagarna. Hon försöker vända sig från rygg till mage men kommer inte helt på hur hon ska göra så hon ligger å piper när det inte funkar. :-P

Annons:
[WickedAlly]
11/15/14, 9:07 AM
#21

#19 Ja, plånboken sätter stopp här också ibland. Fast jag är en riktig rea-junkie och är, om jag får säga det själv, rätt bra på att fynda :) 
Lindex och andra stora kedjor börjar få in mer och mer ekologiska plagg, dessutom har väl alla butiker snart en kollektion som liknar Newbie och alla är ekologiska. Det känns bra :) 

Jag skulle jättegärna vilja köpa kläder till Wille på loppis men det är något i huvudet som sätter stopp och jag kommer inte över den där spärren. Jag ser vad ni andra fyndar och att ni hittar massa fint för inga pengar alls och det irriterar mig att jag inte klarar att köpa begagnat själv. Misstänker att jag låter jättesnobbig :(
#Knäpp. 

Och jag som tyckte att Wilmer vaknade okristligt tidigt på en lördag, vid sju slog han upp sina blå och tyckte att vi skulle gå upp. 

Inte illa att käka en katt till frukost ;) 

#20 Kanske är en sån där period då mjölkmängden behöver ökas? Vet att Wilmer vaknade stup i kvarten under de perioderna. Misstänker faktiskt att det är orsaken till våra jobbiga nätter senaste veckan för jag märker tydligt att jag fått mycket mer mjölk. Går det ett par timmar nu så spänner det och börjar läcka. Vi som ska trappa ned på amningen, haha.. Går inte riktigt åt rätt håll det här :o

vevve89
11/15/14, 9:34 AM
#22

#21 kan mycket väl vara så. Det spänner sällan i mina bröst. När det rinner till bara. Vi håller ju koll på lillan oxå då hon inte gått upp som hon ska. Hoppas det inte beror på mjölken iaf men är det så kommer vi få börja med ersättning i slutet på månaden. Vill amma iaf ett tag till. Jag hade det problemet med första dottern under nedtrappningen:-P spände både i tid och otid då och kul att vara iväg när det läckte. Heh usch.

CelsiusT
11/15/14, 11:05 AM
#23

#12 En Ellevill, med merionoull. Jätteskön och som sagt, min son som är ett element håller lagom temperatur i den. Varken för varmt eller för kallt. Helt otroligt =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
11/15/14, 11:20 AM
#24

#21 du är inte jättesnobbig. Kan förstå att det känns irriterande att ha en sån spärr, loppis är så kul! Joel somnade om vid 7 och vaknade på ett otroligt dåligt humör en timme senare. Det var nästan så jag ville smyga in i pojkrummet, lämna Joel på soffan med Kristian och springa ut. Kanske skrika ett haha och stänga dörren…. Men nu är han gladare , Kristian är vaken och jag ska snart terapishoppa ensam. Lyxigt att få välja kattmat och toapapper utan lillfis. ;)

[Thiah]
11/15/14, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

…så här sitter vi hemma hos oss. ;)

vevve89
11/15/14, 11:56 AM
#26

Jag har oxå en spärr när det gäller loppisar osv. Det som köpts på loppisar har min mormor köpt. Men jag kan inte.

[WickedAlly]
11/15/14, 12:41 PM
#27

#24 Ja, det är ju det. Har dock inga problem med att köpa vaser, burkar och sådant. Ska på julloppis i slutet av månaden, ska bli jättekul :) 

Och det komiska i det hela är att jag inte har några problem med att sova på hotell bland deras lakan, men jag kan inte köpa lakan på loppis. Jag dricker kaffe på caféer, ganska ofta t.o.m, men jag har svårt för att köpa koppar begagnat. Blir rätt trött på mig själv.

Haha, hade velat se Kristians min då :P

Vad skönt att få handla själv. Jag och mamma storhandlar en gång i månaden och då vill hon alltid gå med Wilmer. Lyx är det. 

#26 Skönt att man inte är ensam i alla fall :)

Annons:
vevve89
11/15/14, 12:50 PM
#28

#27 låter som du beskriver mig där oxå. Haha. Vi va på loppis med min mormor för ett par år sen. Då såg hon en fåtölj, å visst, den var ganska fin. Tills killen säger "mäh, tänk om någon dött i den fåtöljen." Va mkt från dödsbon på den loppisen.

[WickedAlly]
11/15/14, 12:54 PM
#29

#28 Haha, go kommentar. Men det är lite så mina tankar går också. Tyvärr får jag väl tillägga för ja, det finns ju jättemycket fint :)

vevve89
11/15/14, 1:01 PM
#30

Jo det är en jobbig fobi. Jag ska lämna in bebiskläder på loppis nästa vecka, får se om jag får nåt sålt.

[WickedAlly]
11/15/14, 1:05 PM
#31

Borde också göra det. Städade ut lillemans byrå nu på förmiddagen, har en stor Ikeakasse med topp på som ska packas undan. Men jag överväger sälja en del av det istället, när nästa bebis kommer så vill man ju ha lite nytt då också.

vevve89
11/15/14, 1:46 PM
#32

Jag sparar det jag vet att jag skulle använda OM det skulle bli en bebis till. Resten ska jag se om loppisen vill ha eller så kastas det, eller skänks bort. Lite extrapengar skulle inte sitta fel.

[WickedAlly]
11/15/14, 3:37 PM
#33

Ska nog göra samma, vissa plagg tycker jag lite extra om så de ska packas undan. 
En extraslant skulle sitta bra här med, speciellt nu innan jul.

Har haft Willes gudfar med sambo här på spontanbesök, jättetrevligt som vanligt :)
Wilmer blev jättetrött så nu sover han lite, och jag käkar en bit överbliven pizza. Har noll idéer till middagen.

vevve89
11/15/14, 3:53 PM
#34

Jo nu innan jul sitter d fint. Dock tror jag att dom pengarna kommer läggas i Gröna lund-burken då jag lovat stora tjejen att vi ska dit nästa år. Julklappar ska jag försöka rita:-P

Annons:
em.nord
11/15/14, 4:12 PM
#35

Småskrattar åt era kommentarer :D Elliot är så duktig. Igår kväll la jag honom efter amningen och han vaknar till. Men napp o speldosa med ljus fick honom att somna så fint och han sov 4h innan det var dax för mat igen :) sen sov han 2.5h och sen 1.5h innan det var dax att gå upp ;) Haft besök och kaninköpare här idag. Har lite kaninungar till salu här hemma ♡ Nybäddat är ju gudomligt! Så duschar man ordentligt innan läggdags. Så man nästan skrubbar bort hela sig ;) så gött!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
11/15/14, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Ps: så här ser man ut när man är sur här hemma ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
11/15/14, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Apropå äldre kläder. Vi har en massa här hemma som "pappa" hade som liten ;) bl.a denna stickade mössa som gammelfarmor stickat!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JeFo
11/15/14, 4:57 PM
#38

Fel bild Thiah, el gömmer du dig där någonstans?! 😉😛 Varit på vift hela dagen. Stora barnen är hos mor å far och maken hos min bror. Jag och Hollys hemma själva nu. Ska utfodra lite och sen….. Ja vad gör man sen!? Huset blir så tyst och konstigt när alla är borta. Köpte nyss en parfym åt mig själv 😀 Typ 600 i butik å 250 på nätet. Mycket man tjänar på att kolla priser på. Var och fikade på stan med familjen idag. Var inte planerat så jag hade inget med åt Holly. Oj vad hon blev sur 😁 Tur Joline tog pannkaka och delade med sig lite.

vevve89
11/15/14, 5:04 PM
#39

Nellie dödade kossor idag…

vevve89
11/15/14, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Bra att bilden kommer med oxå:-))

[WickedAlly]
11/15/14, 8:53 PM
#41

Har inte velat säga något för jag har inte velat bli dumförklarad, vet att risken här inne är minimal, men ändå. Men jag är rätt övertygad om att Wilmer säger Mamma. Tre gånger de senaste dagarna har han tittat rakt på mig och sagt Mamma klart och tydligt. 
Rasmus har påstått hela tiden att det är det han säger medan jag avfärdat det som hans vanliga babbel men idag fick jag allt tänka om. Han satt i sin mormors knä och började bli trött. Satt och grejade med en majskrok och småpratade lite med denna, helt plötsligt tittar han upp på mig, sträcker ut armarna och säger Mamma. Tog honom och då flinade han brett. 

Och nu vet jag inte riktigt vad han ska tro, han är ju snart sju månader. Det kanske är en vanlig ålder att börja säga mamma? 

:o

Annons:
JeFo
11/15/14, 9:04 PM
#42

Va mysigt Ally! Mina har varit 8mån. Mammammamama håller Holly på men jag tror det bara är ljud och inte ord från henne. Och pappa brukar komma innan mamma här 😛

[WickedAlly]
11/15/14, 9:11 PM
#43

Hjärtat svämmade över och ögonen likaså nästan, blev en mycket blödig jäkel helt plötsligt. 

Mammammam har han också sagt ett tag nu men nu verkar han kunna stoppa i tid, haha. 

Haha, vad kul ändå. Speciellt för Rickard :)

vevve89
11/16/14, 7:12 AM
#44

Inatt har lillan sovit något bättre. Så härligt. :-) Jag hoppas däremot på att gå sova en stund när sambon vaknar.

[Thiah]
11/16/14, 9:45 AM
#45

Va mysigt Ally! Joel har börjat ja olika nivåer på skriket om det gäller mig. Hoppas det snart blir babbel. Skrikandet är aningens trist :p

em.nord
11/16/14, 8:07 PM
#46

Idag har varit GAAAAH! Hoppas på lugn natt nu. Stackars Totte har inte sovit sen strax innan 14 :( varit ledsen och gnällig. Gasig och bubblig mage. Nu äntligen ligger han i sin säng men sover oroligt så får se…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JeFo
11/17/14, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Jag är trött! Vi över att stå emot allt och det är passning hela tiden. På bara någon dag har spaghettibenen försvunnit helt.

[WickedAlly]
11/17/14, 3:10 PM
#48

#47 Haha, precis sådär ser det ut här också ungefär hela tiden. Får absolut ingenting gjort :)

Idag är jag hur trött som helst, håller på att somna sittandes stup i kvarten. Men så fort jag lägger mig ner så vaknar lilleman, varenda gång.. Hoppas han somnar tidigt i kväll, lär väl somna vid nattningen själv dock men det får vara så. Kan inte vara trevlig hustru varje kväll. 

Igår var vi tre och min mamma hos svärmor. Så himla kul att de kommer bra överens, de är visserligen rätt lika som personer så det är kanske inte jättekonstigt att de har blivit vänner dock :) 
Vi fick mat och fika och så lite barnpass på detta, vi var ju där bredvis men det är skönt att någon annan kan hålla i honom i fem minuter medan han studsar. 

Farmor kunde inte låta bli så Wilmer fick en tidig julklapp, en liten mobil som blinkar och "pratar". Den blev poppis :)

Annons:
JeFo
11/17/14, 3:34 PM
#49

😃

vevve89
11/17/14, 6:02 PM
#50

Nellie skrattade för första gången ordentligt idag. Riktigt bebisskratt! Storasyster är bra rolig ibland. :-) Har hört att det varit på gång å idag kom det. Så mysigt!

soundtrack
11/17/14, 9:25 PM
#51

Idag har vi varit på babymassage igen med föräldragruppen och sen var vi kvar en stund på öppna förskolan. Idag sov sig Alice inte genom sångstunden och hon verkade tycka att den var rolig så nu får det bli att masa sig dit lite oftare :)

[WickedAlly]
11/18/14, 8:39 AM
#52

Vilken natt, herrejesus :o
Mellan klockan åtta och kvart i fyra i natt vaknade lilleman ett 40-tal gånger och var jätteledsen. Han är snorig och lite varm och det ställer till det väldigt för honom. 

Så kvart i fyra i natt tog jag med mig Wilmer och vårt täcke ner till soffan. I med lite alvedon och ett par tag med snorsugen. Lite tutte och sen fick vi sova en och en halv timme på raken i alla fall. Sen var det full fart igen. Han är jättearg och jätteledsen på samma gång. Fast nu tupplurar han lite åtminstone. 

Puh. Är halvdöd, ska inte göra något ansträngande idag alls.

em.nord
11/18/14, 9:36 AM
#53

#52 stackars er vad jobbigt! :( lillen småsjuk :( nej idag får ni vila så mycket det går! Tänker inte gnälla över min natt då, tott har varit ledsen o magknip så tog täcket ut till soffan vid 3 inatt igen men efter lite gasutvinning och amning så sov vi 1.5h till sen kom äntligen bajs och mer amning så halvsov vi tätt 1h till… Förresten, vore kul att veta ålder på era barn :) läser ju era kommentarer och skulle vara kul att veta ålder. Elliot blir 1månad om 8 dagar :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JeFo
11/18/14, 10:16 AM
#54

Låter som jobbig natt för er båda! Hoppas Wilmer blir frisk fort. Vara liten och förkyld är nog inge skoj 😞 Vi har, vågar man säga det, nyss vaknat! La mig 22 och vaknade nu. Mat 2 och 7 och skjuts till skolan 8. Har joline hemma med feber… Hon sover än. Ska försöka masa mig upp nu. Får se hur det blir med badhuset imorgon. Lilla simtjejen bör nog vila.

[WickedAlly]
11/18/14, 10:17 AM
#55

#53 Tycker inte er natt låter så kul heller faktiskt ;)
Man får gnälla, oavsett om andra haft det värre :)

Wilmer blev sju månader igår :)

Annons:
[WickedAlly]
11/18/14, 10:21 AM
#56

#54 Vad skönt att få sova ut :o (Tror jag, minns inte känslan :P)

Vi har ändå vart rätt skonade från förkylningar tycker jag, han blev lite förkyld när han var runt en månad, och så nu då. Ska väl inte klaga egentligen :)

Theres
11/18/14, 10:34 AM
#57

Okej, har hittat en jättegullig overall på HM som jag bara måste ha. Den passar både kille och tjej, så kan köpa den nu. Men vilken storlek? Jag ska ju få barn runt nyår, sen kan det ju vara snö till april om vädret är på min sida ^^ Har ju ingen aning om hur snabbt en bebis växer, men det har ni! Antar att strlk 50 går fetbort iallafall ^^

golf.ifokus.se

vevve89
11/18/14, 10:42 AM
#58

#57 jag hade köpt 56.

[Thiah]
11/18/14, 2:21 PM
#59

#58 jag också :)

[WickedAlly]
11/18/14, 2:54 PM
#60

Och jag också ;)

Theres
11/18/14, 3:19 PM
#61

Bra, tack för tipsen :) Förutsatt att jag inte får en megastor bebis. Hmm, kanske borde vänta med att köpa iallafall :/

golf.ifokus.se

malinroth
11/18/14, 3:38 PM
#62

Jag hade köpt 56. Det finns ju en risk att den blir urväxt före april om du får en stor bebis som växer snabbt men mest troligt räcker den. Svante var ganska stor när han föddes (4265g 54cm) men han hade 56 i ca 2månader iaf. 62 kändes alldeles för stort i början trots att han var så pass stor. Men jag skulle inte köpt mindre, men så vet jag iofs att många i min familj får barn som är lite större, typ 3900-4500g. Väntar du med att rycka lappen och tvätta får du säkert lämna tillbaka, men man kanske vill göra det. Det gäller säkert inte öppetköp men du får säkert byta mot annan storlek eller andra kläder.

Annons:
[WickedAlly]
11/18/14, 3:46 PM
#63

Wilmer hade 56 fram tills han var nästan fem månader, minibebin :)
Det är ju rätt stor skillnad på storlekarna tycker jag.

Fast om det är en sån där björnoverall så hade jag nog övervägt en i 62, tyckte de var små i strl.

em.nord
11/18/14, 3:55 PM
#64

Köpte bara 56 här. Även ngn 62 o en björnoverall i 62. Men fick en liten kille på 2770g o 51cm lång. Så 56 å stort på honom :D Lär dröja innan han går upp en stl ;) men hade köpt 56 om jag var du

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
11/18/14, 3:58 PM
#65

Alice är ju snart 3 mån och strl 62-kläderna ligger och retas med mig i lådan ;( dröjer nog några veckor till innan det är dags att gå över till dom. Jag upplever att H&Ms kläder är lite mindre i strl än många andra kedjor.

Velinga1984
11/18/14, 4:16 PM
#66

#57 Jag hade satsat på 56 eller 62

Yngsta sonen hade 56 i drygt en vecka (5270 gr, 57 cm lång när han föddes) 62 hade han bara någon månad. Storebror (3880 gr, 54 cm när han föddes) kunde inte heller ha 56 så länge.

CelsiusT
11/18/14, 4:23 PM
#67

#57 Vi hade strl 50  i en mån och 56 har vi precis plockat undan helt nu (3mån precis) och gått över på 62. Sonen var 52cm o 3,7kg när han föddes.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
11/18/14, 4:47 PM
#68

Ja och vi fick ju en jättebebis på 4600 men hon hade 50 när hon åkte hem ifrån BB. Hon drunknade i 56…. Hade också köpte 56. Vi använda 56 i samma takt som andra fastän hon var stor. Är mest på längden kläderna skiljer och inte när det kommer till tjockhet 😛 el rundhet el gohet el vad jag nu ska kalla det. Har inte behövt ha större kläder på Holly än Thiah och Ally på sina och då är hon betydligt rundare än dom men håller typ samma längd. Så tillsak, tror inte även om du får en stor bebis, att du behöver oroa dig för storlekarna!

Har åter haft en lugn och skön dag. Bara myst och rullat. Har du fått vila något Ally?

Nu väntar maten…

CelsiusT
11/18/14, 5:13 PM
#69

Ångrar mig, har plockat undan dom flest 56-plaggen men har några få kvar som fortfarande passar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
11/18/14, 5:23 PM
#70

Joel hade 56 länge. Han var smal och lång när han föddes. Nuförtiden passar 68-74 bra beroende av modell. Cubus har stora storlekar medan lindex har helt "vettiga" i min värld. Joel är idag 7 månader och 8kg 71cm

[WickedAlly]
11/18/14, 5:25 PM
#71

#65 Ja, det har du rätt i. HMs kläder är rätt små, speciellt deras baskläder och de där seten med byxa, body och mössa (brukar vara djurmönster på dem). 

#68 Fick fem minuter tupplur på soffan vid tretiden, fast om det hjälpte vettetusan..

JeFo
11/18/14, 7:37 PM
#72

Ja HM har små kläder har jag märkt. Och ibland om man mäter så skiljer det inte så mycket på storlekar.  74 och 80 var det ingen större skillnad på när jag kollade byxor sist…

Har lagt Holly. 38,7 visade febertermometern :( Lilla vännen…

vevve89
11/18/14, 8:02 PM
#73

Här har vi 56 fortfarande och det som har plockats undan är pga att hon har stort huvud. Men 62 är alldeles för stort tycker jag än så länge… Overallen i 56 börjar hon dock växa ur. I byxor har hon 50 i vissa fortfarande. Korta ben. 3 och en halv månad.

[WickedAlly]
11/18/14, 8:33 PM
#74

#72 Konstigt för det ska ju följa längden. Fail.

Åh, en till varm stackare. Wilmer har precis fått alvedon. Har ingen termometer (måste verkligen köpa det..) men skulle tippa på något liknande här. 
Försökte lägga honom men det blev bara en tupplur, han vill bara sitta upp för han är jättetäppt i näsan, får väl ingen luft när han ligger ner.
Kommer nog bli ännu en lång natt det här.

#73 Wille har också korta ben, ibland har han haft 68 i body och 56 i brallor. Packade undan de allra sista i 56 häromdagen. Har verkligen fått valuta för pengarna i alla fall :)

vevve89
11/18/14, 8:35 PM
#75

#74 jo är härligt att kunna använda kläderna så länge som möjligt. ;-)

JeFo
11/18/14, 8:55 PM
#76

Hm är lite konstiga i storlekarna även till större. Gäller och kolla lite har jag märkt! Tråkigt att Wilmer är sjuk han också. Holly somnade 19 när hon fick alvedon. Nu är hon vaken igen och sjunger glatt. Vi har en termometer som piper på 4 Sek. Rekommenderar den varmt! Fungerar kanon på de äldre också. Har testat vanlig som tar för lång tid på små, öron som inte visar korrekt, napp som heller inte visar korrekt och så nu denna som är snabb och visar korrekt.

Annons:
[Thiah]
11/18/14, 8:58 PM
#77

#74 du behöver inte panik köpa en termometer bara för att. Du känner på Wille om han är varm och det räcker. Graderna spelar egentligen ingen roll då vi alla har så olika nivåer för feber. Men att ha en termometer för att kolla högre grader är bra i framtiden. Men även där märker du det med handen, (bara det att du inte kan säga en exakt grad) Nu pratar jag barn över 6 mån; Feber är egentligen inget problem i sig. Det tyder på att barnet kan vara sjukt men är egentligen inget måste. Barn som har feber borde dock vara hemma från dagis. Men viktigast för oss föräldrar är att hålla koll på barnets allmäntillstånd. Det säger mer än feber. Däremot bör man ha koll på barn med feber över 40 grader. Barnet behöver inte automatiskt medicin bara för att det har feber. Ta tempen. Är den hög så klä av barnet, öppna ett fönster och ge barnet svalka. Vänta 30 min och kolla sen om febern gått ner. Tänk även på att barn som är sjuka orkar leka och härja runt. Vill dom gå ut så gå ut och lek. Det skadar dom inte så länge dom själva orkar. Det betyder inte att dom är friska för dagis.

[WickedAlly]
11/18/14, 9:01 PM
#78

#75 Verkligen :)

#76 Ja, det är rätt trist :/
Bjuds på skönsång här också, alvedonen gjorde underverk tydligen,

Vad är det för märke på den? Låter ju kanon :)

Theres
11/18/14, 9:22 PM
#79

Tack för alla svar. Låter som det borde bli en 56 då. Det är en sån ytteroverall jag pratar om. Alltså inte de med sånt mjukt fluff-tyg. Utan en sån i vanlig ytterplaggs-material :)

golf.ifokus.se

JeFo
11/18/14, 10:20 PM
#80

Jag kände inte att Holly hade feber 😳 Hon var skrikig vilket hon aldrig varit förut. Så därför kollade jag tempen. Mina barn har alla varit lite udda med att känna tempen. Mitten går, hon blir varm på panna å mage. De andra två ändrar humör 😁 Ett annat tips vid hög feber är av med blöjan! Det stänger inne massa värme sa doktorn till oss när Joline var liten, el ja mindre 😛 Ska kolla märket…. Lite barnolja, göidmedel el vanlig olja är kanon att ha på innan man "stoppar upp" den. Blev inte ett ljud idag tack vare det. Denna: http://www.babyjoy.se/1060-anl-mjuk-digital-febertermometer-lime-gron.html Köpte vår på babyland.

[WickedAlly]
11/18/14, 10:20 PM
#81

#77 Nä, panikköp är det ju inte direkt, han är ju sju månader och jag har fortfarande inte köpt någon :P 
Är väl egentligen mest för att stilla min egen nyfikenhet, för det är ju precis som du säger, man känner om barnet är varmt eller inte. 

Tänkte att han kunde få lite alvedon så att han kunde sluta illvråla och slappna av. Men det fick jag igen för, nu håller han låda och härjar runt i soffan, haha.

[WickedAlly]
11/18/14, 10:23 PM
#82

Ser bra ut JeFo, och den var ju billig dessutom. Väntade mig att du skulle länka till en svindyr av någon anledning, haha.

JeFo
11/18/14, 11:09 PM
#83

Va!? Svindyr? Jag? Haha… Nu vill jag vääääldigt gärna veta varför du trodde det 😁😛

Annons:
[Thiah]
11/19/14, 5:41 AM
#84

Jag köpte en öron termometer istället för en vanlig. Mest för att slippa kladdet och den var på rea ;)

[Thiah]
11/19/14, 5:50 AM
#85

Jag har förresten en morgonpigg sångare här hemma. Hans pappa behöver ingen väckarklocka idag. ;)

JeFo
11/19/14, 7:23 AM
#86

Godmorgon då Thiah! Ser att du varit vaken ett tag. Hoppas få sova en stund till sen när jag skjutsat äldsta. Holly är brännhet men pigg 😖 Precis lättat på ett farligt explosivt bröst. Sååå skönt!

soundtrack
11/19/14, 8:20 AM
#87

Är det nån mer av er som ammar som har/har haft "problem" med att bebis bajsar väldigt sällan? Alice bajsar max en gång i veckan just nu.. jag vet att det är normalt vid amning men jag upplever att hon skulle må bättre av att göra det lite oftare, hon blir lite grinig dagarna innan det är dags. Senast såg det dessutom ut som att hon fick ta i lite och det första som kom var ganska fast i konsistensen. Och sen kommer det sånna mängder också, man vill inte gärna vara hemifrån när det brakar loss. Ska till BVC imorgon så ska prata med dom då om det, men tänkte kolla om nån av er kloka människor har erfarenhet av det och ev nått tips hur man kan underlätta för henne :)

fridaas
11/19/14, 10:10 AM
#88

#87 vi har ganska stora problem med den biten och haft sen Noel var 3veckor gammal. De första tre veckorna bajsade han 4ggr/dag, sen en gång var tredje dag och har vi tur nu så blir det en gång i veckan och då kvittar det om han bara ammas eller får lite puréer också. Man märker på honom att han besväras av det med :( Vi ger ganska mycket katrinplommon och päron just nu som har hjälpt lite åtminstone, har testat att utesluta all mjölkprotein i min kost också men det hjälpte ingenting, så vet inte hur vi ska göra. Har iofs inte tagit upp det med BVC, kanske borde göra det.. Anledningen till uteslutande av mjölkprotein på eget bevåg är att hans syster var mjölkproteinsallergiker när hon var liten.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
11/19/14, 11:16 AM
#89

#86 goddagens säger jag då. Idag sov han ändå till kl. 6 ;). Försöker vända lite på dygnet med att ha honom uppe längre på kvällen. Sover hellre på morgonen. :)

JeFo
11/19/14, 11:26 AM
#90

Leden men har inget tips. Holly har sedan start bajsat minst en gång om dagen. Är väl dessvärre vanligt att det går 7-10 dagar för andra. Blöjan lär bli ganska full då… Är det bra konsistens så är det nog inget man kan göra något åt förutom lite puréer. Härligt Thiah, kl 6 😖 Full fart här, 38,1 direkt vi vaknade. Tydligen inget som hindrar Holly från att vara som vanligt. Lite sur men i övrigt full fart. Blir inget badhus idag, enda tråkiga.

Annons:
[TanatosNyx]
11/19/14, 11:35 AM
#91

Prova att massera magen, det brukar hjälpa på både bebisar och pensionärer som inte kan röra sig så mycket. 🙂 stora mjuka bestämda svepande rörelser neråt.

[Thiah]
11/19/14, 11:37 AM
#92

#90 trist med badhuset men skönt att hon annars inte reagerar så mycket. Vi hämtade ut 3 stickade tröjor från ellos idag. Den jag hoppades mest på satt perfekt :D

[WickedAlly]
11/19/14, 12:03 PM
#93

Magmassage och ligga mycket på magen körde vi med när Wille hade sin skena för då krånglade magen mycket, tydligen väldigt vanligt eftersom skenbarn inte kan röra så mycket på benen. Sen när han slapp sin skena så cyklade vi en hel del med hans ben, försiktigt så klart men tillräckligt bestämt för att få igång tarmarna. Den kör vi fortfarande med när det är stopp. 

JeFo; Jag vet inte egentligen, haha. Bara fick en känsla av att det skulle vara en dyr jäkel, huvudet fungerar som det själv vill här :P 

Känner jag mig själv rätt kommer det sluta med att jag står och petar på en termometer på apoteket, sen lägger jag tillbaka den och tänker att jag kan köpa en en annan gång. Har hänt förut nämligen :p 

Thiah: Härligt med tröjan :) 
Skulle också behöva lite nya kläder, men jag är för snål. Åker jag för att shoppa till mig själv kommer jag alltid hem med Willekläder istället dessutom..

***

Fick, med en del avbrott, sova till 09.25 idag. Utvilad kan jag inte påstå att jag är direkt men det blåa under ögonen har åtminstone försvunnit :) 
Rasmus frågade igår när han kom hem om jag var trött. 
Ja, vadå då? 
Du är jätteblå under ögonen!

Tror att det gick upp för honom då att jag också kan vara trött trots att jag inte går till jobbet om dagarna just nu. Han rattade Wille nästan hela kvällen sedan utan att jag behövde säga ett ord. Fast sen levererade Wilmer en bajsblöja som inte var av denna värld och då ropade Rasmus smått panikartat på mig. Kunde inte ens tycka att det var irriterande att han inte kan sköta sånt själv, hela situationen, hans smått ynkliga röst och min trötthet gjorde att jag bröt ihop i skratt istället. 

Idag är Wilmer fortfarande varm och förbannad. Har äntligen fått honom att somna, han har gnuggat sig i ögonen sedan vi gick upp. Skrek på mig, inte ledset utan jätteargt, och spottade när jag pratade till honom. Puh. Trevligt barn vi fått ;)

[Thiah]
11/19/14, 1:47 PM
#94

De här tröjorna är min julklapp. Joel får så mycket kläder annars… Vi ska nu iväg och handla två spel av en privatperson. Ska försöka fylla farmors och våra hyllor billigt. Joel ålade runt idag och började härja med kablar. Sa ett bestämt nej ( han lyssnar ganska bra på det). Då vände han sig mot mig, tittade förvånat och utropade ett litet höh?… Haha jag kan ju inte skratta och se bestämd ut samtidgt! Haha

[WickedAlly]
11/19/14, 1:59 PM
#95

#94 Haha, då hade inte jag heller klarat att hålla masken 😂

JeFo
11/19/14, 3:13 PM
#96

Och så var det tre….. =( Är väl ändå bra att de är sjuka på en gång och inte utspritt. Deras kära mor får stå ut. Alla tre är riktigt jäkla sura! Så nu får vi kurera ordentligt…

Jag är ekonomisk som f*n Ally, snål, är ett annat ord 😛Enda sedan jag började jobba när jag var 16 så har jag varit sådan. Unnar andra men aldrig mig själv. Kollar upp saker jag ska köpa båda tre och fyra gånger och jag handlar på två affärer varje gång jag handlar mat. Har kolla på det mesta när det kommer till våra pengar. Sparar som en tok………. Men skulle de som känner mig riktigt jäkla bra beskriva mig så är jag säker på att ordet snål skulle dyka upp. Inte rätt ord egentligen men de vet att jag stör mig på det.

Och Joel är en riktig goding. Hade heller inte kunnat hålla mig för skratt. Har sagt åt Holly ibland och fått blickar som antyder att jag är helt tappad. Och då kan man inte annat än flina ❤️

Nyss badat lilltösen. Kände att bacillerna behövde sköljas bort!

[WickedAlly]
11/19/14, 5:07 PM
#97

Mysigt att svärmor stoppat ned en burk hemlagad grönsakspuré i skötväskan utan att tala om det för mig. Hittade den nu när den jäst tillräckligt för att locket skulle flyga av. Så mysigt.

JeFo: Ja, jag minns att jag läst att du är sparsam/eftertänksam så därför blev min tanke ännu mer komisk :P Jag är så trött, skyller på det.

Jag är förresten likadan, jämför priser, handlar i flera matbutiker och unnar andra men inte mig själv. Så jag vet exakt hur det är :) 

Wilmer kör också med blickar som antyder att jag är lite bakom flötet. Som att jag borde hålla väldigt tyst och inte störa honom. 

Dessutom har han börjat skratta när jag säger Aj, känns ju väldigt trevligt, haha. 

Jobbigt med alla tre sjuka, men det är ju bättre det. Annars kan ju sjukdomstiden vara megalång om de ska köra en period var. (och sen kanske smitta varandra igen dessutom) Kan inte riktigt påstå att jag ser fram emot att ha flera sjuka barn samtidigt.. 

Wilmer fick bada skumbad i morse, det uppskattas verkligen. Han var så svettig efter natten, kändes taskigt att bara klä på honom nya kläder då.

Annons:
[Thiah]
11/19/14, 5:48 PM
#98

Att ni orkar. Jag försöker att hålla koll på ungefärliga priser men springer aldrig till fler än en butik. Kanske skillnad om jag skulle ha bilen. Tagit bort ej reklam skylten på dörren. Så nu kan man börja få smaskig reklam igen. :) Joel verkar vara förkyld igen. Sover mycket och rödprickig i ansiktet. Stackarn är även förvirrad. Ena katten kan man dra i pälsen och hon bara kurrar(hon gillar hårdare tag av oss också) men den andra blir sur som attan. Inte lätt att lära sig skillnad redan.

[Thiah]
11/19/14, 5:49 PM
#99

Ally det låter väldoftande och okladdigt med sprängd grönsakspure ;)

JeFo
11/19/14, 7:23 PM
#100

Sparsam var ett bra ord! Tål inte snål…. Är ju inte vad jag är…. Sparar massor genom att åka till två affärer. Ligger inte långt ifrån varandra alls. Mumsigt med rutten mat! Brukar lukta hemtrevligt 😜 Nej det är drygt med flera sjuka. Bättre ha en å en och kunna skämma bort lite. Imorgon blir det tre stycken hemma. Får bli böcker och bak 😊 om Holly tillåter. Hon brukar dock ha full sjå när de andra är med och kolla dom. Så lättare att ha henne sysselsatt så. Tyra hade gjort grahamsbröd i skolan igår, var riktigt goda så lite mellis lär vi fixa. Tänkte en sak vi skulle göra med Joline när hon inte bajsade. Vi skulle sträcka ut hennes ben så hon blev rak lång och sedan böja knäna mot naveln. Detta skulle vi göra varje gång vi byte blöja. En fråga…. Hur känner ni andra er efter förlossningen? Känns underlivet som vanligt igen?

soundtrack
11/19/14, 7:44 PM
#101

Gör lite magmassage så gott som dagligen (inkl benböj och cykelrörelser) men det hjälper inte. Får se vad BVC säger imorgon men det är väl kanske bara så att det är att gilla läget och förhoppningsvis kanske det blir bättre när jag kan börja ge lite puréer. Hon verkar inte ha direkt ont av det, men som sagt lite besvärad nu när det gått 1 v igen ;)

[Thiah]
11/19/14, 9:01 PM
#102

Jefo: angående underlivet så blev det bra igen efter att jag slutade med pillren. Nu har jag inte ett enda problem. Kl. 21.40 tyckte grannen att dom skulle borra lite i våra cementväggar. Joel var redan vaken som tur var. De borrade bara i kanske nån minut, hamrade sen lite och sen fick dom skäll av nån annan granne. Förstår inte hur man kommer på tanken att borra sent på kvällen…

[WickedAlly]
11/19/14, 9:41 PM
#103

#98 Här behöver jag inte köra mellan affärerna, parkeringen är mitt mellan tre olika butiker. Stoppar Wille i vagnen och kör en runda mellan alla tre oftast :) Spar ganska mycket på det, pengar som kan användas till annat skoj :)

Luktade jättemysigt, lovar ;)

#101 Hur gammal är hon? :) 
Närmar hon sig fyra månader så kanske ni kan köra lite katrinplommon som smaksensation. Vet inte om Wilmer är känslig men här krävs det nästan ingen puré alls för att han ska fylla blöjan. Katrinplommon är lösningen, bokstavligt talat :P 

#102 Vad oförskämt :o

soundtrack
11/19/14, 9:48 PM
#104

#103 Hon blir bara 3 mån om en vecka

Annons:
JeFo
11/19/14, 11:06 PM
#105

Behöver ni el behöver och behöver… Kör ni knipövningar?

[Thiah]
11/20/14, 5:13 AM
#106

#105 jag gjorde det halvduktigt ett tag men nu har jag slutat. Kan göra det ibland om jag påminns om det. Känns som om nått hände efter jag slutade med pillren och det hade gått 6 månader - vips så kändes allt som förut.

em.nord
11/20/14, 6:38 AM
#107

Gör knipövn när jag kommer ihåg vilket är sällan ;) Inatt la jag totte hos mig i dubbelsängen för gubben jobbar natt. Så ammade liggande. Var smidigt då magen kör på honom att bara glida dit med bröstet. Samtidigt som han ligger själv" och sover. Rädd för plötslig spädbarnsdöd :( Men inte mycket sömn efter 3…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
11/20/14, 6:58 AM
#108

Jag slarvar mer och mer med knipövningarna, men jag tycker att det börjas kännas som vanligt "down there". #107 Vi har samsovit sen dag 1, min oro för psd försvann redan efter ett par veckor :P är mer orolig när hon sover själv på dagarna ;)

fridaas
11/20/14, 7:04 AM
#109

I början gjorde jag knappt inga knipövningar, men när ryggen började strula, ungefär i tid med efterkontrolln började jag, enligt bm kunde det göra att lite av ryggontet skulle försvinna, och det har faktiskt hjälpt, de dagar jag har ont kniper jag extra mycket.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

em.nord
11/20/14, 8:21 AM
#110

Jag försöker knipträna varje dag men glömmer lätt. Inatt efter nattmålet vid 2 la jag totte hos mig i dubbelsängen för gubben jobbar natt. Det var väldigt smidigt att amma liggande för när han somnade så gled jag över på andra sidan och när han vaknade och var ledsen pga magen gled jag lätt dit igen. Han vaknade varje halvtimme o magen bubblade och hade sig. Han lyckades fisa och bajsa men var ändå ledsen o hade ont. Så inte mycket sömn sen 3… Började med minidroppar igår så hoppas det hjälper. Hatar när han har ont :'(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
11/20/14, 8:22 AM
#111

#110 va tusan. Nu dök de andra inläggen upp. Såg inte de innan! Trodde det inte kommit upp. Dumma mobil :P suck…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
JeFo
11/20/14, 8:24 AM
#112

Jag har efter förlossningen varit stel i ryggen och haft ont. Sitter i svanskoteområdet, aldrig varit med om förut. Haft en ok natt. Holly har varit snäll, ammat en gång. Är de större barnen som hållt på. Joline är sjukare idag så det har liksom blivit värre. Får se om vi vuxna klarar oss.

[Thiah]
11/20/14, 8:36 AM
#113

Jag känner en förkylning/flunssa komma. Passligt då vi ska på en överraskning s fest imorgon. I värsta fall får Kristian åka själv, det är ändå hans bästa vän. Min rygg är -peppar peppar- likadan nu som innan. Sen om man kallar det bra eller dåligt är en smaksak. Jag och Joel ska nu åka till Biltema. Vi ska ha lampor, torkar blad och kupé värmare. Hoppas nån av grabbarna där förstår vad jag säger. Blir jobbigt att komma hem med rätt saker annars. Jag har liksom noll koll. Vår bil är grå och heter tiida. Den har fyra hjul som borde bytas. Typ ;) (så illa kanske det inte är men inte lätt ifrån)

vevve89
11/20/14, 8:59 AM
#114

Lillan sov riktigt bra inatt! Hon va som vanligt igen efter några krångelnätter. Skönt att få sova bra! #100 känns bra där nere men vissa ställningar när vi har sex funkar inte. Då känns det inte helt som vanligt. Men det är enda oxå. Då frågar jag. Ni som hade foglossning? Känner ni fortfarande av det?

em.nord
11/20/14, 9:07 AM
#115

Jag hade fruktansvärd foglossning men försvann direkt :) snittades dock akut när jag var öppen 7cm så har ju inte fött vaginalt och det kanske påverkar. Hade foglossningen

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/20/14, 11:06 AM
#116

Thiah: Fick du det du skulle ha? :P 
Dina bilkunskaper påminner om mina innan jag gifte mig med en mekaniker, nu kan jag ganska mycket, han babblar så om bilar så det är omöjligt att inte snappa upp saker och ting :P 

Jag gör aldrig knipövningar, blev ju snittad så jag använder det som ursäkt. Fast det är en skitdålig ursäkt för jag ska egentligen knipa ändå. Trycket av bebis har ju ändå funnits där.. Tycker att det känns så obehagligt att knipa, vet inte varför. Vet att jag gör rätt så det är inte problemet heller. 

Mina foglossning är borta, var inte så jättehårt drabbad. Dock känner jag av min falska ischias ibland, vänsterbenet viker sig lite då och då. Hoppas det ger med sig snart.

vevve89
11/20/14, 11:43 AM
#117

Jag känner av fogarna när jag gör vissa rörelser bara. Hade ordentligt innan lillan kom och ett par veckor efter. Å har nu börjat känna igen när jag reser mig på ett speciellt sätt eller gör nån konstig rörelse.

[Thiah]
11/20/14, 12:04 PM
#118

Ally: Jag tror det… Lovar inget ;) Jag kan mera om datorer än bilar. Har haft närkontakt med bilar först efter 20 års åldern. Skulle jag ha körkort så kanske jag skulle bry mig mer. Försöker även undvika att lära mig mer. Anser att Kristian kan ha nått ansvarsområde helt ensam. Jag känner helt plötsligt av foglossningen. Gick i 90min igår i dåliga skor. Idag märks det av lite.

Annons:
soundtrack
11/20/14, 12:13 PM
#119

Idag har vi varit på BVC för besiktning och vaccin. Lillan har växt precis som hon ska, 58 cm och 5,3 kg nu (3 mån på måndag) :) och sprutorna gick nog så bra som det kan. Hon gallskrek såklart och var ledsen precis efteråt, men efter bara ett par minuter var hon nöjd igen :) nu sover hon och jag hoppas hon gör det ett tag nu för hon var så trött när vi var där.

vevve89
11/20/14, 1:29 PM
#120

#118 undra om det är mina nya skor som gjort att det börjat kännas. Dom är iofs jättebra men hat annorlunda sula så går inte lika son innan i dom.

[Thiah]
11/20/14, 1:37 PM
#121

#120 jag hade samma funderingar. Att kroppen ännu inte klarar av att gå mycket i vinter kängor. Klarar bra av att gå i vanliga gympaskor.

[WickedAlly]
11/20/14, 1:57 PM
#122

#118 Haha, tur det är bilder på det mesta ;)

Jag försökte undvika att lära mig men det gick inte riktigt som planerat. Men Rasmus sköter allt som har med bilarna att göra ändå, fast om han skulle bryta armen och en spindelled behöver bytas så kan jag rycka in ;)
Trodde aldrig jag skulle kunna säga det, haha.

vevve89
11/20/14, 2:06 PM
#123

#121 skönt iaf att veta nån anledning

JeFo
11/20/14, 2:28 PM
#124

Har ni inte köpt overall så har HM satt ner några nu på nätet. Värt att kolla isf! Från 68 till 92. Har en äldre från HM och den är kanon!

[WickedAlly]
11/20/14, 2:30 PM
#125

#124 Var precis inne där och kikade, funderar på om vi behöver en overall eller inte. har ju åkpåse men om det blir svinkallt så räcker ju inte det. Bra att veta att de har bra där i alla fall :)
Ullunderställ ska inhandlas nästa vecka i alla fall, försöker välja mellan Pierre Robert och PoP. Får klämma lite på dem på plats.

Annons:
[WickedAlly]
11/20/14, 2:32 PM
#126

Förresten, de har en jättefin mössa på HM som jag kikat lite på men det är fuskpäls i den. Är det bättre att köpa en med äkta päls i? Hur stor skillnad är det?

[Thiah]
11/20/14, 3:57 PM
#127

#126 köper du äkta päls så var noga med ursprunget. Jag tror att det kvittar så länge det inte är mer än -20. Fuskpäls värmer det också. Joel fick 3 overaller i höstas för 200 kronor så vi har overall delen fixad. Sen fick vi ylleunderställ i mammalådan. Vi kommer inte ha åkpåsen om det inte är riktigt riktigt kallt. :) är man finne så är man, eller nått . :p Jag bytte nu vindrutetorkarna och jag vet hur jag ska byta framljusen. Så nog fan lärde jag mig ändå. Jag älskar att lära mig saker och att få dem gjorda bums. :p Men kupevärmaren kanske bara blir en motorvärmare. Ska se, vi hittar ingen tydlig kontakt inne i bilen.

[WickedAlly]
11/20/14, 4:41 PM
#128

#127 Absolut. Men det lutar nog åt att det blir en sådan i fusk, för det blir väl sällan så kallt här. Bor ju ganska långt ner i Sverige.

Alltså, den där lådan låter ju bara kanon. Borde fått en sådan här också. Vad är det för strl på ylleunderstället? 

Vår åkpåse har fårskinn/päls på insidan så den har vi använt länge. Den anpassar ju temperaturen väldigt bra, har haft den öppen så att han bara suttit på den. Är tokförälskad i den :)

Duktigt, man kommer långt på att kunna basgrejerna :)
Ingen kontakt i handskfacket heller?

[Thiah]
11/20/14, 5:43 PM
#129

Yllestället or en stor 70 om jag minns rätt. Den är i alla fall i liknande storlek som cubus 68 fleece dräkt.(jag tycker cubus har stora storlekar) Den kommer vara perfekt under hans overaller under vintern. Om det blir en kall vinter. Här är det inte helt ovanligt med -15. Och ja, den där lådan är super. Kommer vi få ett barn till kommer jag välja lådan igen. Man kan annars få lite pengar. Tror summan är på 150e. Jag vet inte on Kristian kollade handskacket. Inte mitt problem ;). Hahaha Vi är bjudna på kalas imorgon. Överraskningsfest för Kristians bästa vän. Det är ett lätt ställe att ha med Joel på. Barnvänliga, barnvana och barnfulla familjer kommer vara där. Tyvärr har jag världens huvudvärk och känner mig riktigt förkyld. Så pip typiskt men jag ska ta en lång dusch och försöka få en god natts sömn.

[WickedAlly]
11/20/14, 9:05 PM
#130

#129 Kanon ju :)
Har aldrig köpt något på Cubus tror jag. Enda han har därifrån är en fräsig jacka hans moster har köpt. Den är i 74 och den är nog ganska stor om jag tänker efter. 

Lätt, hade också valt lådan. Bara ylleunderställ går loss på 5-600 kronor så de där 150e har man spenderat snabbt om man ska försöka köpa samma som i lådan. 

Haha, nä det har du ju rätt i :P 

Åh, hoppas du inte blir mer sjuk och att det försvinner istället!

***

Nu sover Wilmer, låg bredvid honom och bara myste i nästan en och en halv timme. Men nu har jag masat mig ner, har gjort kaffe och nu njuter jag av tystnaden. Rasmus är hos sin bror och skruvar med hans nya bil så jag har lite egentid. Det behövs känner jag :)

em.nord
11/20/14, 10:34 PM
#131

AAAJ! Min högra bröstvårta gör fruktansvärt ont när han tar tag. Han hade inte riktigt tag i början så den blev sårig. Nu har han bra tag, såret är läkt men aj så ont det gör ändå. Den är hård, öm och nu även vit på nån körtel… gah. Men kommer mjölk som attan och bara ont när han precis suger tag o lite i början men lägger sig sen. Men men, nu sover totte gott och vi säger godnatt. Hoppas ni får sova tjejer!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JeFo
11/20/14, 11:03 PM
#132

Jag har haft en jobbig kväll. Tror alla tre blev som tokiga! Holly har skrikit till å från i sömnen hela kvällen 😞 Hon ligger på övervåningen så jag har sprungit. Hann få i mig nutellapannacotta så jag orkade springa lite till. En öm bröstvårta är nog bland det värsta i smärta jag har känt! Hoppas det ger sig fort så du slipper ha ont. Ally och Thiah kan ni skriva och berätta om en vanlig dag för er med mat. Tider, vad ni ger och så…. Och lådan skulle jag också velat ha Thiah! Låter verkligen som en kanongrej. Sverige borde också ha sådan! Nu skriks det igen…..

Annons:
[Thiah]
11/21/14, 6:02 AM
#133

#130 cubus har en outlet ganska nära min mamma. Hon åker dit och kollar vilket resulterar i att jag får tröjor och Joel kläder riktigt billigt ibland. Eftersom jag mer bryr mig om passform än mode så är det riktigt bra. Hoppas vi fyndar mycket på svenska julrean :). Jefo: Ca 6: 200-240ml mjölk( jag gör 240 och han äter vad han äter) Ca 9: 1 1/2dl gröt med pure eller en burk barnyoughurt eller nån fruktsallad. Lunchen blir när han säger till. 1 stor burk varm mat och sen oftast en burk pure som efterrätt. Ca 2-3 tiden Smörgås/gröt/nått han inte ännu ätit idag. Äter en burk eller nån dl gröt och på det sen smörgås. Den här måltiden är vår pröva på/äta själva/kladda måltid. Ca 5 mjölk. Gör då som på morgonen att jag värmer 240ml och han äter vad han vill ha. Ibland äter han knappt något alls… Om han är vaken får han mat vid 7-9 tiden också. Även då är det mjölk men då brukar 240ml gå åt. Allt beror på hur dagen är och hur mycket han sovit. Han säger till när han är hungrig och vissa dagar äter han knappt mjölk men istället banan, gröt och annat. (Vad han nu kan sno från min tallrik ;) ) Vissa dagar äter Joel bara 4 gånger och ibland äter han 7 gånger. Men hans kurva går uppåt så jag är inte orolig. Var det tillräckligt med info Jefo?

JeFo
11/21/14, 8:05 AM
#134

Tack Thiah! 😀 Han kan verkligen äta! Holly äter på typ samma tider men kommer inte ens upp i hälften 😁 Vi har dragit ner på amningen ganska rejält nu. 150 ml är max om hon dricker ersättning.

[Thiah]
11/21/14, 8:38 AM
#135

#134 så lite så. Jo han äter ju ganska rejält speciellt "mat maten" så jag är inte orolig över att han dricker lite mjölk. Han är nöjd och belåten. Vissa dagar gnäller han varje timme och vill ha mat och då är det ju bara att ge den. Igår sov han från 17-06 och vaknade vid 06 bara för att jag tände lilla lampan(försöker underlätta för Kristian på morgonen). Blev varken nattmat eller tandborstning. :/

[WickedAlly]
11/21/14, 9:16 AM
#136

Willes matdag är mycket enkel att beskriva i alla fall. Han äter väl typ hälften av det Holly äter.. Vi ammar i soffan direkt när vi gått ner, sen sover han lite. Efter det gör jag frukost. Han får gröt och smörgås/kokt ägg/äggröra. Gröten äter han ett par teskedar av och sen plockar han i sig kanske en kvarts ägg. 

Sen ammar vi lite då och då under dagen, ibland vid tvåtiden käkar han någon sked varm mat om det finns rester från gårdagen och han är intresserad. Vid sextiden äter vi middag allihop och då kan jag oftast lura i honom fem-sex teskedar mat. Sen vill han bara grisa runt och kniper ihop läpparna. 

Så ja.. Går väl inte så bra det här. Men han följer också sin kurva som han ska och bvc tyckte inte att det var något att vara orolig över när jag har mjölk som räcker och blir över. Tänderna och förkylningen har verkligen ställt till det för honom, de två tänderna första kom jättetätt, sen blev han förkyld och nu verkar två tänder till vara på G. Han är alldeles vit och svullen uppe fram. Räknar med att de bryter genom vilken dag som helst. 

Han fick förresten smaka välling häromdagen, fick en provpåse i posten. Tänkte att han lika gärna kunde få smaka, skulle ändå bara slänga den. 
Resultatet? Tårar och en megaspya i sitt eget knä. 
Blir ingen mer välling i alla fall. 

Igår kväll knäckte han förresten krypningen, så nu går det framåt i en faslig fart och han ser lika lycklig ut varje gång :)

[Thiah]
11/21/14, 9:19 AM
#137

Joel rör sig som en säl. Men framåt går det. Vi använder färdig välling när vi använder välling. Har en välling med banan/blåbär, en ris, en havre, en flerkorn. Använder dom om han ätit dåligt under dagen. För att få nått lite rejälare i magen och för att han gillar dom. Banan/blåbär går liksom garanterat ner. :)

[WickedAlly]
11/21/14, 9:36 AM
#138

#137 Banan/blåbär hade nog gått ner här också kanske för det är favoritkombon när det gäller gröten :)
Detta var en vanlig havre tror jag, smakade på den själv och kan med handen på hjärtat säga att jag inte ifrågasätter hans spya. God var den inte i alla fall, fast å andra sidan har jag aldrig vart något större fan av gröt heller så.

[Thiah]
11/21/14, 10:36 AM
#139

#138 Joel ratar ett märke med välling så det är säkert stor skillnad i smak. Denna är helt okej i pris + storlek och har inga konstiga tillsatser vad jag kan läsa. Självklart hade jag helst gjort egen men det är så lite han dricker att det får gå ändå. :)

Annons:
[WickedAlly]
11/21/14, 11:57 AM
#140

#139 Ja, det är nog det. Detta var sempers, har inga bra erfarenheter av deras barn mat i övrigt heller faktiskt. 
Men jag har inte tänkt ge honom välling alls egentligen, tänkte prova att koka egen men sen insåg jag att jag inte orkar stå med något han mest troligt kommer rata.

[Thiah]
11/21/14, 12:43 PM
#141

#140 vi använder en del semper men helst köper jag bara Ellas kitchen eller hipp.

[WickedAlly]
11/21/14, 1:20 PM
#142

Fint att jag särskrivit "barn mat".. Haha. 
Ellas kitchen gillar jag, fast jag har inte testat alla deras. Mest de där från fyra månader.

[WickedAlly]
11/21/14, 1:34 PM
#143

Förresten, nästa vecka ska jag iväg och handla kläder till Wilmer. Han börjar växa i strl 74 och det är dags att fylla på basgarderoben. Vad får jag inte då eller? Jo, en rabattkod på Kappahl som gäller till typ två dagar efter jag ska dit. 
Sånt kan göra mig jätteglad. #Ingahögakravhärinte

[Thiah]
11/21/14, 1:40 PM
#144

Jag ska fylla på garderoben i Sverige med mamma. Billigare än så blir det inte. ;). Vi är redan på 74strl i det mesta. Behöver köpa baskläder. Mamma/ pappa och vi kan säkert dela på en del kostnader. :)

[WickedAlly]
11/21/14, 1:43 PM
#145

Wilmer är ju en kortis så vi får vika upp benen lite, men 68 tycker jag är lite väl kort. Inte allt men det mesta. Skulle vart en strl mellan.

Vill också ha en outlet i närheten, närmaste är typ 14 mil bort och då har man ju inte sparat så mycket i slutändan. Fast vi fick 1000 kr i presentkort på dopet :) Måste vara världens bästa present. 

Jag brukar åka och handla med mamma, och hon kan inte låta bli att köpa grejer till Wilmer. Säger att hon inte behöver men hon hör så dåligt :P

JeFo
11/21/14, 1:44 PM
#146

Vi har 74 och även 80 här. Är inte så mycket som skiljer i längden på överdelar utan mest bredden. Räknat med att 80 kommer räcka ett bra tag.

Härligt och shoppa med mamma 😃 Ska ge min mor samma förslag. I vår släkt är det bara vi med småbarn så vi får en hel del.

Kusinen, moster, mormor, mamma… Många som gillar att shoppa.

Annons:
[WickedAlly]
11/21/14, 2:37 PM
#147

Haha, det är samma här. Första barnbarnet på båda sidor dessutom, ingen klarar av att åka någonstans utan att shoppa till lilleman.

jackiejohn
11/21/14, 2:58 PM
#148

Hoppar in här då vi har fått vår lilla tös om än något tidig, 20 januari var det beräknat men damen ville ut redan 20 november efter flertal försök att stoppa värkarna så förlöstes hon med kejsarsnitt igår förmiddag då hon låg i säte, allt gick bra och jag fick vara vaken under snittet och hann puss min lille prinsessa innan hon sveptes iväg till Neonatalavd. Hon är en stadig krabat säger de då hon trots sin ringa ålder 31+2 idag vägde 1,8kg när hon födes och var 43cm lång, hon har hull på kroppen och klarar andningen väldigt bra får lite stöd men ingen syrgas, värmen klarar hon reglera bra själv så snart bör hon slippa ur kuvösen sa de idag! :) Har lyckats få pumpa 1 gång idag och lyckades då pumpa ut två måltider till lillan skulle pumpat igen men här på BB finns inga pumpar så när jag vill pumpa vilket jag helst ska göra 6ggr/dygn så måste jag gå bort till neonatalen och dit kommer jag inte nu för maken har åkt hem för att se över hus och djur.. Mår oförskämt bra mot vad alla verkar förvänta sig, givetvis öm och så i magen men jag har inga smärtor, jag klara av toaletten och blödningen har avtagit markant idag och jag är enligt personalen "otroligt pigg för att vara nysnittad" men jag tar det lugnt går inga löngre sträckor utan åker då rullstol och maken får serva mig med småfix! Blir utskriven härifrån på söndag trodde de om jag inte blir dålig och förhoppningsvis får vi redan då ett familjerum på neonatalen annars får vi behålla rummet vi har på BB som familjerum sålänge.. Nu ska jag blunda ett litet tag för sömn har varit en bristvara trots allt..

[TanatosNyx]
11/21/14, 3:03 PM
#149

#148 Det låter ju helt fantastiskt 🙂 så skönt att allt går så fint! 🌺

[Thiah]
11/21/14, 3:30 PM
#150

#148 vad glad jag blir att allt har gått så bra. Och tack för att du redan orkade ge ett rejält info inlägg. Man har ju undrat över er. Grattis till lillan. :)

JeFo
11/21/14, 3:49 PM
#151

#148 Åh grattis! Vad skönt att höra att allt gick bra fastän hon kom tidigt.

em.nord
11/21/14, 4:01 PM
#152

#148 Grattis! :) Idag har tott varit vaken I stort sett hela tiden sen 4 när vi gick upp :( sover nu på pappas bröst i soffan så hoppas han får sova mer än 10min! :'( Vet inte vad som varit vajsing idag…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/21/14, 4:37 PM
#153

#148 Grattis igen! Skönt att allt gick så bra :)

Sen, om du orkar och har lust, så får du jättegärna skriva lite om hur du upplevt förlossningsvården på NÄL. Kommer få nästa där nämligen :)

Annons:
jackiejohn
11/21/14, 6:29 PM
#154

Vet inte om mina tårar är befogade eller om jag bara är överkänslig och allmänt skör just nu.. Det är nämligen så att middagen är klockan 17 och jag klarar inte gå till matsalen och hämta mat själv då det är för långt att gå för mig än, de vet att maken åk hem och att jag skulle slumra lite eftersom jag inte kunde få pumpa här på BB.. Nu är klockan 18:30 och jag vakna till middagen är bort plockad och jag har inte ens blivit erbjuden och är således vrålhungrig och min skjorta är blöt och kletig för brösten har läckt och allt känns bara väldigt jobbigt just för tillfället.. *gnäll gnäll*

[TanatosNyx]
11/21/14, 6:34 PM
#155

#154 Nej men usha stackare! Klart du ska ha mat! Plinga på klockan (om det finns nån) och förklara läget. Du måste ju få hjälp med maten när du är nysnittad. Stå på dig!

em.nord
11/21/14, 6:41 PM
#156

#154 :( förklara för de att du inte kan gå själv! Har ni inte kvällsmackor? När jag låg på neo hade de middag vid 16.30-17 sen kvällsfika 18.30-20.30 med mackor och fil

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

jackiejohn
11/21/14, 7:06 PM
#157

Torkade näsan och ögonen och ringde på klockan och visst fanns det lite mat kvar då hon gick och värmde till mig..mos och korv helt jättegott men just nu skulle vad som smaka! Fick en ny torr skjorta också då så just nu känner jag mig lite löjlig som börja gråta.. Hoppas någon kan hjälpa mig bort till Lilli sen så jag kan få pumpa och snoza på min lilla sessa

Velinga1984
11/21/14, 7:39 PM
#158

#148

#157

Grattis! Skönt att hon var rätt stor trots sin lilla ålder, bådar gott.

Har du för ont för att gå? Alla är vi givetvis olika, men jag har varit uppe och gått redan dagen efter snitt. Här är det stenhård policy att inte få gå upp samma dag som kejsarsnittet. Har gjort 2 st, med första barnet hade jag inget ont efter men efter andra så gick jag nästan dubbelvikt av smärta. 

Snittades 11 dec, sonen hamnade på neontalen på morgonen den 12 dec. Jag hade inte ens fått gå upp vid den tiden, så efter duschen så körde sambon mig över då duschen tog ut sin rätt eftersom hb var lågt. Men sen gick jag, lunkade sakta korridoren genom BB och in på neontalen. Jag fick skäll av barnmorskorna på respektive ställe för att jag gick så mycket, men man är INTE lugn när man får ligga på en annan avdelning. Vet att jag fastnade flera gånger i fåtöljen på neontalen då smärtan var hemsk, men då var det alltid någon sköterska som hämtade mina värktabletter på BB.  Jag förstår dina tårar, jag bröt ihop flera gånger av att se mammor gå och mysa med sina bebisar på BB medan min bebis låg med cpap-maskin. 

Är det så att du har för ont, så kräv mer smärtlindring! Och framför allt att de kör dig, speciellt om du ska pumpa ofta! Det är din och din dotters rätt att få vara tillsammans dygnet runt trots att hon ligger på övervakningsrum!

em.nord
11/21/14, 8:57 PM
#159

#158 hos mig var det tvärt om. Blev snittad 1.30 på natten. Las på vak en stund vid 3, minns det då det blev vintertid då så jag såg klockan vrida tillbaka sig själv en timme ;) Iaf, fick sen ligga med totte på magen någon timme innan det var dax att sova. Sen vid 7.30 gick jag upp, snurrade mycket och kräktes efter en stund. Sen gick jag runt. Blev uppmuntrad snarare än de bad mig ta det lugnt. Men hade ju smärtlindring, så mer slö o öm än ont…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
11/21/14, 9:17 PM
#160

#159 Nu hänger jag inte med på vad du menar är tvärtom :) 

På "mitt" sjukhus har man inte vak, utan efter snittet kommer man till en rum på förlossningen i väntan på rum på BB. Båda barnen är födda runt 15-tiden, med första barnet stod jag i duschen vid 8 tiden dagen efter och med andra barnet började jag tjata redan kl 17 samma dag. Barnmorskorna gav inte med sig förrän mitt i natten när jag hotade med att gå upp ändå. Min blodförlust i kombination med minimalt kostintag gjorde att jag höll på att ramla omkull när jag ställde mig upp. Det dokumenterades så jag fick inte gå upp förrän 10-tiden trots mycket tjat (då försvann sonen in akut på neontalen vid 8, och först strax efter 9 fick jag rapport om att han skulle bli kvar där inne.) Strax innan 10-tiden kom sambon tillbaka till mitt rum, då krävde jag att få gå upp. 

Sen tror jag att det är skillnad om man går runt med sin bebis på BB än mot att man går mellan avdelningar. Med första barnet gick jag en del på avdelningen men det blir långt ifrån den mängd som när man går mellan avdelningar flera gånger om dagen. Fast jag har ingen koll ifall du också haft barn på neontalen ? Har så dålig koll på vem som är vem här inne :)

Annons:
em.nord
11/21/14, 10:14 PM
#161

#160 menar det du skrev att du fick skäll att du gick så mycket :) till mig sa de att det var bra att gå så mycket man orkade :) Så det var bra av dig att tjata :D läker fortare och man vill ju upp å va med sitt barn. Ja vi var på neo och som du säger så går man ju inte mellan avdelningar utan på neo :) Kände som sagt inte så mycket smärta i början utan mer trött i kroppen o yr o illamående. Men att vara med bebis slår allt. Nej koll på alla har man knappast här inne :D

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
11/21/14, 10:31 PM
#162

#161 Ja, jag tror alla här inne kan hålla med om att man tål rätt mycket smärta bara man får vara med bebis :D Alla ska få tillbringa obegränsat med tid med sina barn, även om de ligger på neo.

[WickedAlly]
11/21/14, 10:47 PM
#163

I Malmö "tvingade" de upp mig fem timmar efter snitt. Var förvånad över att det gick såpass lätt ändå och att det inte gjorde ondare. Fick lite beröm för att jag gick själv senare samma dag till lillemans ortopedkoll, blev väl lite väl mallig och var uppe lite mer än jag borde vart. Fick sota för det senare tyvärr, blev sängliggande när jag kom hem, det stramade något så fruktansvärt. Ont vill jag inte påstå att det gjorde, alltihop kändes bortdomnat, men det kändes som att de klippt bort en dm av huden på magen. Fast så kanske det hade blivit ändå iofs, har bara ett snitt i bagaget och kan således inte jämföra med något. 

#157 Att det kommer tårar för "struntsaker" är verkligen inte konstigt, det där berömda hormonruset man hör så mycket om är ju faktiskt alldeles verkligt. 
Vår ena bm varnade min man för att jag kunde bli väldigt ledsen för saker han kanske inte ens reagerat på. 

Minns så tydligt en händelse som utspelade sig precis när vi kommit hem, han behövde en kort paus och vi kom överens om att han skulle köra en kort sväng på motorcykeln för att rensa tankarna. Men idioten var borta i nästan två timmar, jag trodde ju att han skulle vara borta 20-30 minuter. Där låg jag fast i sängen med lilleman i knät. Han skulle ha ersättning (Var lite liten och behövde koppmatas första dagarna) men jag tog mig ju inte upp.

Vredesutbrottet som kom när han äntligen kom hem var inte av denna världen, då kläcker han ur sig:
"Ja, hon på sjukhuset varnade för att du kanske skulle bli ledsen för småsaker"

Hur jag lyckades låta bli att klappa ihjäl honom på plats förblir en gåta 😂

em.nord
11/21/14, 11:00 PM
#164

#157 nej tänk inte på det! Jag bröt ihop o storgrät på onsdagen efter att ha legat på neo 4 dagar o Daniel hade bott hemma sen måndagen. Ville så gärna hem men fick inte så jag började storgråta inför alla :P löjligt kanske men allt kom över mig. Och var snyftig till och från… det ingår :) Andra morgonen hemma visade de cancergalan på morgonen och klipp om en mamma som dog från sina barn. Hon hade en videohälsning till de och gud var jag grät med totte vid bröstet. Min sambo kom hem från affären o blev vettskrämd. Så känslor på hög nivå ingår i nybliven mamma paketet ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
11/22/14, 7:33 AM
#165

Här hemma var det sambon som drabbades av babyblues och var emotionell och gråtmild första dagarna. Men han är den känslige av oss 2 också. Apropå sambon så är jag gräsänka hela helgen. Han lämnade oss tidigt igår morse och kommer hem sent imorgon. Jag har varit lagom roade över det… Som tur är hade Alice en toppendag igår och nu ska vi umgås med mamma/mormor resten av helgen.

Jespersen
11/22/14, 8:29 AM
#166

Grattis jackiejohn! 
Jag grät nästan hela dagarna ett tag där efter förlossningen, när jag väl började kunde jag liksom inte sluta. Jättejobbigt!

vevve89
11/22/14, 8:59 AM
#167

Grattis jackiejohn! Lillan har sovit såå bra inatt. Igår eftermiddag å kväll var hon gnällig men efter dagens 5e bajs blev det bra! Nu ligger hon å pratar på golvet. Hon envisas med att rulla från rygg till mage hela tiden å blir förbannad när hon inte kan vända tillbaka… Heh ser så kul ut ibland. Jag har börjat pyssla ihop julklappar oxå. dåligt med pengar å då får man va kreativ:-)

Annons:
[WickedAlly]
11/22/14, 9:07 AM
#168

Gah, vilken natt. Vid sex gav jag upp och gick ner. Fick sova tio minuter på soffan i alla fall. Han var helt skogstokig, rivs, bits och ska gräva ut mina ögon. Fattar inte vad som var så fel :o 

Nu är det lite bättre i alla fall, ska försöka ge honom frukost tänkte jag. 

Vill springa till skogs känner jag.

Theres
11/22/14, 10:39 AM
#169

Har ni långt mellan BB och Neo? Här ligger de liksom tillsammans. Neo är bara en korridor i mitten med stängd dörr i stort sett, sen ligger BB både till höger och vänster och framför, och förlossningen ligger också mitt framför. Så allt är på samma avdelning känns det som, även om det kabdke räknas som tre olika avdelningar. Men bara ring på knappen så borde väl en sköterska skjutsa bort dig till Neo?

golf.ifokus.se

jackiejohn
11/22/14, 11:25 AM
#170

Lite uppdatering! Lilltjejen är så duktig så de har plockat bort andningshjälpen så nu håller vi tummarna för att hon inte ska behöva ha tillbaks den utan fortsätter andas på så bra som hon gör! Mina bröst är stenhårda och läcker så men idag är det kärvt det kommer inte mycket åt gången när jag pumpar, får ut lite drygt en måltid åt henne bara :( Nej neo är inte alls långt bort men likväl lite väl långt att knalla känner jag..

JeFo
11/22/14, 11:27 AM
#171

#168 Stackars dig 😞 Synd du inte bodde närmre. Kunde jag kidnappat dig för jag är på väg till skogen 😛 Ska fixa en utegran, mossa och kvistar. Blir givetvis matsäck… Har haft en lugn morgon. Legat och rulla i sängen allt för länge. Nu är det dock full fart på oss alla.

[WickedAlly]
11/22/14, 12:05 PM
#172

#170 Det kanske funkar bättre att handpumpa? Jag fick aldrig till sjukhusets automatiska i början, men handpumpa gick jättebra. 
Och du, en måltid är väldigt mycket bättre än ingen alls. Jag tyckte att det kändes som en liten seger när jag kunde ge bröstmjölk istället för ersättning, lite extra kul när barnmorskorna berömde mig. Vad mycket det kan göra egentligen, lite beröm :)

#171 Hade du gärna fått göra! Fast han blev gladare när jag började dansa för honom, skakade loss för allt jag är värd och han kiknade av skratt. Det kändes bra. Lite bebisskratt fyller på energin till tusen ibland :) 
Och så himla synd om mig är det väl egentligen inte, fast det kändes så just då :P

En utegran ska jag också fixa denna helgen tänkte jag. Är så mörkt på utsidan. Funderar bara på om jag ska chansa och gräva ner den rakt i backen eller om jag ska köpa en sån där fot man trycker ner..

Vad skönt att bara få ligga och gosa i sängen, här gick vi upp vid sextiden.

jackiejohn
11/22/14, 2:20 PM
#173

Nu rinner det ur brösten..pumpa ut en massa för drygt 2h sen och måste snart ge mig i kast med pumpen igen, petar jag på brösten börjar det droppa/rinna!

Theres
11/22/14, 3:01 PM
#174

Hur funkar det med mjölken egentligen? Känner brösten av när man har fött barn och börjar rinna p.g.a det? Eller är det när man väl har pumpat en gång så är de igång sedan? Tänkte, jag är ju längre gången än vad du var nu, och mina bröst har bara läckt en liten droppe 3-4 ggr. Har försökt klämma ur lite vara för att se om det går, men det blir bara lite fuktigt. Så hur funkar det egentligen? :P

golf.ifokus.se

Annons:
ChristineL
11/22/14, 3:08 PM
#175

#174 - Kroppen frigör ett hormon under graviditeten så att mjölken börjar stimuleras. Jag läkte bara nån droppe under graviditeten och likaså efteråt, ändå hade jag gott och väl så det räckte att helamma i sex månader, en gång fick jag pumpa för det höll på att sprängas, men hon blev alltid mätt och nöjd. Det brukar ta nån dag innan produktionen kommer igång ordentligt och ställs in på hur mycket som behövs, och det går ju i perioder också beroende på hur barnet växer, dom har sin parioder då dom vill äta hela tiden och kroppen rättar sig efter det.

Theres
11/22/14, 3:17 PM
#176

Men kan jag rent tekniskt sett börja pumpa mjölk redan nu fast jag inte har fått barn?

golf.ifokus.se

soundtrack
11/22/14, 4:43 PM
#177

En del, som jag, lyckas aldrig pumpa ur några mängder. Jag har inte läckt en endast liten droppe dessutom. Men mat så det räcker har jag :) Idag har vi haft magknip deluxe.. I 1,5 timma gallskrek hon innan bajset ÄNTLIGEN kom ut :( i korvform! Känns inte stabilt… Får nog ta ett till snack med BVC för såhär vill jag inte ha det igen :(

vevve89
11/22/14, 4:56 PM
#178

#177 usch, sånt magknip är inte kul. :-/ hoppas du får hjälp från BVC.

soundtrack
11/22/14, 5:03 PM
#179

#178 vi pratade om det i torsdags, att hon bajsar så sällan. Men för helammande barn är ju upp till var 14 dag normalt liksom, så vida dom inte "verkar lida av det". Och idag var väl första gången hon blivit så påverkad. Hoppas det var en engångsföreteelse för det verkar ju svårt att göra nått åt det (mer än magmassage). Men idag tyckte iaf jag att bajset var lite för hårt :S så får nog ringa dom i veckan igen..

ChristineL
11/22/14, 5:55 PM
#180

#176 - Det tycker jag inte att du ska göra, att pumpa ger inte samma effekt som när barnet suger, och som sagt lyckas man sällan tömma hela bröstet. Varför dra igång produktionen redan?

em.nord
11/22/14, 6:14 PM
#181

#176 den första mjölken är råmjölk, mer gul o tjock. Viktig för bebisen att få i sig helst så att pumpa igång är dumt. :) bättre bebisen får det det sen!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
JeFo
11/22/14, 6:28 PM
#182

Trodde inte ens att det var möjligt att "mjölka" innan bebisen kom?! Visst nån droppe men inte mer trodde jag…. Är heeeelt slut. Verkligen en skön trötthetskänsla i hela kroppen. 6 granar, lite mossa och lite tallris fattigare blev skogen. Sågade ner min egen gran och hittade en fin som vi ska ta till innegran senare. Holly satt i sele på min mage, tog 10 min och sedan sov hon. Fick hålla i hennes huvud, var nog så svårt att hålla balansen innan och sen blev jag av med händerna också… Höll mig dock på fötter! I veckan blir det städning och adventsfint. Känns inte juligt alls med plusgrader. Detta året har verkligen gått så fort, vad har jag haft för mig? Nu väntar godisaffären och två extremt sugna små töser står laddade!

JeFo
11/22/14, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

När man varit i skogen en hel dag smakar kanin extra bra 😊

em.nord
11/22/14, 6:43 PM
#184

#182 så mysigt det låter :) Har fått en sele av en kompis så imorgon invigs den! Tror Elliot kommer älska att vara i den o jag kommer kunna röra mig mer! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fridaas
11/22/14, 7:09 PM
#185

Idag är första dagen på hela november som solen varit framme, det var verkligen på tiden! Kände mig inte lika trött när jag vaknade när den var framme trots att Noel vaknat 5ggr i natt, det har äntligen släppt i magen på honom, så de senaste två dagarna har jag nog bytt minst 8bajsblöjor och nu är han inte lika svullen i magen längre. Har bara ammat den senaste veckan för att få rätsida på magen igen och idag var första dagen han fick lite gröt, förhoppningsvis sover han längre då utan att magen kraschar igen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
11/22/14, 7:17 PM
#186

Pipig lillan kan ha sin förklaring. Hon visar nu ökad temp. Hoppas d inte blir feber iaf:-/

Theres
11/22/14, 8:33 PM
#187

Haha, ska inte göra det. Bara nyfiken på om det skulle gå :)

golf.ifokus.se

jackiejohn
11/23/14, 1:21 AM
#188

Jag gissar på att kroppen själv sätter igång mjölkproduktionen när man är förlöst..? Jag "måste" pumpa då Lilli inte orkar tutta själv än, så hon får min mjölk i sond och så gose snuttar hon vid bröstet så så fort hon klarar tutta själv kommer jag sluta pumpa. Har lyckats åka på mjölkstockning i högerbröstet och fy tusan va de gör ont! Duschat vaaarmt och masserat samt handmjölkat så nu har det börjat släppa.. Men jag har tydligen väldigt mycket mjölk, iaf enligt personalen här på neo så har jag mycket mjölk för att ha ett så litet barn det är rikliga mängder som kommer så Lilli behöver inte ligga hungrig och det känns bra i mammahjärtat att jag kan ge henne mat :)

Annons:
fridaas
11/23/14, 10:47 AM
#189

Har för mig att jag läst någonstans att det frisläpps något hormon när man föder och ytterligare något när man stimulerar bröstvårtorna, så det är därför mjölken kommer igång. Ang amning kan jag säga att jag inte alls vill amma längre, det gör ont! Noels första tand gick igenom igår och han har börjat använda min bröstvårta som tuggleksak. En månad efter sin syster åldersmässigt, men henne gav jag ersättning på heltid då.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
11/23/14, 10:58 AM
#190

Vad mysigt JeFo :)
Vart ska du ha så många granar? :P 

Vi ska hämta en utegran idag har vi kommit fram till, sen slänger vi på ljus direkt tänker jag :)

Och igår lyckades vi städa hela förrådet, Wilmer sov en och en halv timme i vagnen ute. Är något magiskt med frisk luft för så länge sover han aldrig annars.

Nu ska vi käka chokladvåfflor, Rasmus har bestämt frukost :)

exitingsvillemo
11/23/14, 1:53 PM
#191

#188 bra att du har mycket mjölk, jag får alltid enorma mängder mjölk när mina bäsar kommit. Blev chockad med första, då jag vaknade 2 dagar efter förlossningen och tuttarna var större än mitt huvud. Sambon dreglade och bönade om att få käna på dom, då skickade jag onda ögat på honom, för satan vad ont det gör när dom är så fyllda och stenhårda!

Ang snitt, på vårat sjukhus vill dom att man ska gå så mycket som möjligt efter snitt, gärna samma dag. Det påskyndar läkningen. Neo ligger 2 plan ovanför BB så vi fick gå en bra bit. Vi hade tillgång till en rullstol, men oftast använde jag den som rullator, skönt att ha ngt att hänga lite på =)

Efter 2 dygn fick vi ett eget litet rum på Neo, för att kunna finnas närmare bäbis. Vet att det även finns patienthotel i nära anknytning till neo här.

em.nord
11/23/14, 3:00 PM
#192

Jag hade gärna haft mer mjölk. Om han håller sig till 2-3h mellan så känner jag mig full men när han småäter och tröstsuttar så känns det som de tar slut fast det inte gör det… så hade hellre haft mer för känslans skull :) Påväg till kosta outlet. Kände att jag behövde komma ut. Totte vaknade 2 (!) Inatt så helt slut… Men nu är han mätt o fick ut en ordentlig bajs så vi packar in oss i bilen. :) Även tjuvstartat julpyntet ;) så stjärnor o stakar i fönstren…mys!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
11/23/14, 3:02 PM
#193

Small förresten till i nacken innan o strålade ner i ryggen. Kunde inte röra mig så skrek på daniel när han kom in så fick massage med tigerbalsam. Nu kan jag röra mig men inte vrida för långt på huvudet :'( jäkla skit…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Theres
11/23/14, 3:26 PM
#194

Kosta Outlet har jag bara varit på två gånger. Lite dåligt när det ligger så nära :) Mitt mål nu innan bebis var väl ett besök på GeKås för andra gången i mitt liv, men det lär väl inte bli så. Fast mamma har ju varit där iallafall och köpt.massa nödvändigheter åt mig :) Hoppas det inte blir nackspärr av det. Det är så jobbigt.

golf.ifokus.se

fridaas
11/23/14, 3:42 PM
#195

Outleten i kosta besöker vi nästan varje gång vi är nere hos svärföräldrarna (de bor i lenhovda, svärfar jobbar på glasbruket). De har jättefina kläder med trollen gjorda av Rolf Lidberg just nu, har köpte både body, pyjamas och byxor med dem :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
em.nord
11/23/14, 5:19 PM
#196

Ja superfina kläder! Tassarna Fick jag hålla i styr ;) Nä fy för nackspärr så det hoppas jag inte :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
11/23/14, 7:09 PM
#197

#192 Likadant för mig. Det är typ bara på nätterna det hinner fylla på sig lite grann.

JeFo
11/23/14, 7:44 PM
#198

Hela släkten skulle ha gran 😛 Vad dock på egen mark som vi skövlade. Riktigt skönt och komma ut. Köpte nyss en sån där drake med bollar till Holly, julklapp. Ellos hade handla för 800kr få 300kr rabatt! 😃 super glad! Ska köpa pizza nu och mysa framför tv:n. Har rensat hela köket idag. Fick en sprillans ny assistens av min farmor. Supersnygg! Ska ha den framme men det var tillbehör som bara den. Köket+Tyras rum blev 8 kassar 😣😣😣 Vad hände? Var ju fint när jag var gravid och städade liksom…

[WickedAlly]
11/23/14, 9:30 PM
#199

#198 Lyxigt med egen mark, vi fick åka till svärfar vi. Men nu står en fin gran nedanför trappen på utsidan fram, ska bara ha på en ljusslinga. Hade visst gått sönder några lampor på vår slinga. Är sånna där pyttesmå led som inte går att byta, får köpa helt ny slinga. 

Vilken bra rabatt :)
Vi pratade om julklappar förut, kom fram till att Wille får en Bobby Car, en gåvagn och böcker. Sen får det räcka :) 

Haha, vet hur det är :P 
Hade jättefint och städat innan men nu är det mest kaos i alla skåp och garderober. Vårt "kontor" är en enda röra, kontorsstolen vi köpte i augusti ligger fortfarande i kartongen. Samma med skrivbordslampan.. 

Vilken present! Önskar mig också en assistent. Vad var det för någon? Jag har lite svårt att välja så du får gärna komma med en recension när du provat den till lite olika :)

***

Wilmer sover riktigt oroligt, har gått runt, runt i sovrummet och vaggat honom. Mellan halv åtta och nio vaknade han fyra ggr. Hoppas han sover ordentligt nu.

Nu ska jag måla om en stor spegel jag har. Begår myteri för den är gammal, ärvd och dessutom värd åtminstone fyrsiffrigt. Men den är i guld, äger inte en enda pryl till i guld. Allt metall är silver så spegeln får bli vit, tänker ju ändå inte sälja den :)

jackiejohn
11/23/14, 10:54 PM
#200

Nu har båda brösten kommit igång äntligen, mjölkstockningen på högerbröstet har gett med sig efter varma duschar, massage och bankad rå vitkål så rinner det äntligen på hyfsat där med nu och det har mjuknat betydligt! Lilli ligger just nu och solar lite men super tuffa små mjukis solbrillor så söt! 😊 jag sträcker också ut i sängen innan vi ska bort vid 23:30 och mata sen ska jag pumpa för sista gången för idag..sen mysa med kudde, är så vansinnigt trött men sover super dåligt, är det inte snittet som gör ont så är det brösten eller ryggen eller vad som…😴 Dom uppmuntrar till att man rör på sig här också men i sin takt, inte göra mer än vad som känns bra

JeFo
11/23/14, 11:49 PM
#201

Egen och egen…. Är mormors 😛 Ser det dock som egen då jag inte hugger gran i någon okänds skog, detta år 😝 Är uppväxt i skogen, nu bor vi mitt i samhället (byhålan!) Har inte långt till skogen men saknar den ofta ändå. Är dock mörkrädd och själv ganska ofta så skulle inte våga bo som jag gjorde som liten 😁 Du verkar så pysslig Ally! Önskar jag hade mer egen tid till massa grejer jag skulle vilja hinna med. Just nu är jag glad om jag hinner med toabesök 😛😣 Min farmor köper dyrt och säljer billigt! Varför hon inte sålde denna vet jag inte. Tänkte att jag måste ha den framme för annars kommer jag aldrig använda den. Sort… Öhh…. Svart å silvrig 😛 Kollar imorgon när jag plockar upp den 😉 Låångt ifrån kunnig men svärmor sa att den var super. Du får gärna visa före och efterbild på spegeln Ally. Tycker sånt är så spännande! Holly har hosta. Låter så illa och jag tycker så synd om henne. Hostar hon upp slem drar hon ju lika fort ner det igen. Pluttan 😞 Vi ska inte köpa så mycket mer till Holly. Vi har ju massor redan och kommer få en del också. De leker inte med sakerna ändå och får allt för tidigt. När de är 2 har det typ allt 😣 och är man nr 3 så finns det mesta i typ prima kvalité. Syns knappt på våra saker att de är "lekta", tål många barn ändå 😀 Nu ska jag sova. Ska städa vidare denna vecka… Imorgon är det nytt möte med chefen. Han hade inte hunnit sist 😠 Vill veta vad jag får för dagar. Tanken på en nr 4 snurrar… Ni skulle bara våga sa pappa. Aldrig tidigare tänkt tanken på en till så snabbt inpå. Jag planerar livet låååångt fram i huvudet, för jag är sån. Tänker, tänker och klurar på det mesta. Sängen och sova var det nu ja…………….

[Thiah]
11/24/14, 5:42 AM
#202

Joel är dålig i magen. Riktigt surt luktar det och jag har ingen aning om varför. Det enda nya han fått är rå morot på fredag kväll. Vad jag vet har han inte träffat någon med magproblem heller. Han äter som han ska och är sitt glada jag så vi får se. Kanske en tredje tand på gång? Nu sitter han upp själv och ålar fram riktigt snabbt. :) farmor blev riktigt imponerad i fredags.

Annons:
em.nord
11/24/14, 8:06 AM
#203

Ni som hat äldre småttingar. Elliot är en månad nu. Han har gått in i en fas där han sover ca 1 timme i sträck om dagarna. Max och väldigt sällan, blir snarare 15-30 min. Innan var det ca 2-3h men det är sällan nu. Väldigt suttig är han också… är det något ni känner igen?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
11/24/14, 8:36 AM
#204

#203 Det var runt 1 månad som Alice också började sova mindre på dagarna, nu för tiden är det typ ett heltidsjobb att få henne att sova ordentligt dagtid :P sen har dom ett utvecklingssprång runt 5 v och då brukar dom kunna sova sämre och bli mer snuttiga också.

[WickedAlly]
11/24/14, 8:38 AM
#205

#201 Mjo, pysslig är jag men jag hinner sällan göra det jag vill. Är glad om jag får någon timme på helgen att ägna åt mitt skapande. Men det är sällan tyvärr. 
Blev inget målat igår, lilleman fortsatte att vakna flera gånger i timmen. 

Nä, vi ska försöka att inte köpa alltför mycket vi heller. Men så är det ju första barnet och jag känner att det är okej att köpa lite onödigt också :) 
Som du säger så kommer ju sakerna ärvas så valuta för pengarna lär vi ju säkert få.

Jag är sugen på en tvåa, helst igår. Eller ja, vissa timmar så känns en tvåa väääldigt avlägsen men för det mesta så finns sugen där. 

#202 Lurigt det där, men en ny tand kan det ju mycket väl vara. Jag tycker att bajset blir lösare när det är tänder på G, sväljer väl för mycket saliv :P 

Vilken duktig kille :)
Wille har lagt allt sånt åt sidan, han ska bara ställa sig upp. Står där med rumpan i vädret och svajar.

#203 Låter bekant, hade en period när han var 1½-2 månader där han helt slutade sova på dagen. Men det var efter den perioden som det stabiliserade sig och sen dess så sover han oftast 3x30 minuter om dagen :)

Runt fem veckor kommer ju den första utvecklingsfasen, och det är ganska vanligt att de är vakna längre stunder. Bebisen börjar bli lite mer medveten om mamma, pappa och omvärlden.

Jespersen
11/24/14, 8:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Idag blir min lilla Villemo fyra månader! Gud vad tiden går! Samtidigt känns det som att hon har vart med oss alltid. Angående dagssömnen så slutade Villemo med det rätt tidigt också, nu sover hon sällan någon längre stund om man inte är ute och går eller åker bil.

jackiejohn
11/24/14, 9:00 AM
#207

Har ni andra mammor några knep att ta till när nu ska nysa,hosta och göra nr 2 på toaletten.. Gör så förbenat ont i snitten så jag "håller inne" eller försöker så långt det går iaf och det är ju inte så bra 😔

[Thiah]
11/24/14, 9:07 AM
#208

Joels nedre tandra ser ut som ett pärlhalsband gömt under lite skinn. Så månne inte det just ploppar upp en till där. #205 ska han dra sig uppåt? Joel är ännu helst med magen i golvet eller åtminstone vänd mot golvet. Det är ganska skönt för då vågar jag gå på toaletten när han leker på golvet. Joel ramlade ner från farmors säng i helgen. Jag var inte tillräckligt snabb att sätta benet ivägen. Är väl för van vid att ha spjälsängen som kant för det har vi alltid här hemma. Som tur är är den sängen väldigt låg och under den ligger en tjockare trasmatta. Han har ingen bula eller blåmärke och grät knappt men mammahjärtat har fortfarande ångest och dåligt samvete över det hela. :( Vi ska försöka pyssla julkort/julklapp åt lite folk i veckan. Joels gudmor kom över med kartongpapper, mönstrat papper, stämplar och färg. Tänkte försöka göra nån slags tomte med hans händer och sen trycka god jul. Allt beror på hur villig Joel är ;)

exitingsvillemo
11/24/14, 9:09 AM
#209

#207 tyvärr inget bra tips på hostning eller nysning, det går ju inte att styra liksom. Toalettbesök blir lättare om du slipper krysta/trycka/ta i. Så är du trög i magen, försök äta ngt som löser upp det hela lite, så det kommer av sig självt utan att du måste tvinga ut det.

Man blir lätt trög i magen efter snitt, oftast kan man avhjälpa genom att röra på sig mycket och vara noga med vätska.

#206 Vilket underbart namn på en söt tös =) Hade jag inte redan döpt ett av mina föl till Villemo, så hade det absolut varit med på listan över tänkbara namn.
Är det från Isfolket du fått namnet?
Funderar på Irmelin, Vinga, Silje eller Liv vilket ju också är från samma serie =)

Svårare med pojknamnen tycker jag =)

Annons:
ChristineL
11/24/14, 9:11 AM
#210

Jag har ett tips mot nysningar! När du känner att det är på gång, tryck upp tungan mot gommen och håll kvar tills det går över, funkar 9 gånger av 10.

exitingsvillemo
11/24/14, 9:12 AM
#211

#210 coolt, det ska jag prova 😃

jackiejohn
11/24/14, 9:24 AM
#212

Får testa detta med tungan och tänka på kosten! Dricker mängder men är ändå törstig.. En barnmorska på BB sa att jag skulle krama en kudde och att det var mycket pysikiskt, men en kudde kan jag inte bära runt på hela tiden 😳

ChristineL
11/24/14, 9:30 AM
#213

Ja, det var bara nåt år sen faktiskt jag hörde om detta med tungan i gommen, men man ska ju komma ihåg det också ;) Men det är rätt häftigt att det funkar.

[WickedAlly]
11/24/14, 9:37 AM
#214

#207 Att hålla en handduk tryckt mot tyckte jag funkade helt okej, gjorde fortfarande lite ont men det är ju bättre att härda ut än att bli förstoppad. 
Och se till att du har något att hålla i när du går på toaletten, t ex tvättstället eller en stol. Jag trillade i golvet en gång när det gjorde som ondast, och det är ju rätt onödigt kan tyckas :P 

#208 Ser likadant ut här i munnen så det dyker nog upp någon ny tand snart misstänker jag.

Japp, han tar tag och dra sig upp mot ALLT. Kan inte titta bort en sekund. Häromdagen var han väldigt nära att kliva ur barnvagnen, fångade honom i sista stund. Har inte brytt mig om att använda selen på honom hittills men nu får jag peta den genom åkpåsen, misstänker att jag måste ta loss hela grejen för att lyckas med det.. 

Tur det gick bra ändå, det händer ju så satans snabbt. Hjärtat i halsgropen får man. 

#209 Silje skulle Wilmer hetat om han var en flicka men nu fick vi spara det till en eventuell dotter i framtiden :)

[Thiah]
11/24/14, 10:27 AM
#215

#214 här har vi använt selen länge. Annars skulle han säkert ramlat ur när vi går på och av bussarna. Men sängen fick sänka igår. Han sätter sig upp i sängen och då faller han nästan över. Och en till fallolycka vore lite dumt…. Joel får gärna skippa att ställa sig upp tills efter jul. Blir lättare hos mormor så ;)

Jespersen
11/24/14, 10:27 AM
#216

#209 Tack! Ja, det är ifrån den serien jag fått det, men jag har själv inte läst mer än typ en halv bok ur serien :) Irmelin är jättesött tycker jag!

Annons:
JeFo
11/24/14, 10:34 AM
#217

Min mosters gubbe jobbar inom vården och tipsade om en grej för nysningar en gång i tiden. Känner du att det är på g så sätt lillfingernagel ihop med tumnageln, övre kanten mot övre kanten liksom. Fungerar alla gånger här! Har står vi också bara mot allt. Mormor var så nervös igår. Hon satt på golvet och så fort Holly var nära henne skulle hon ställa sig emot benet. Hon har blivit riktigt stabil också. Va skönt det gick bra för Joel Thiah. Tur de är mjuka och klarar en del. Här har huvudet fått ta några smällar för vi ska stå emot allt. Gäller att passa hela tiden… Igår var Holly trött så det smällde både här och där. Hon rullade liksom runt utan koll på tunga huvudet då… Ska kliva ur sängen nu. Varit en hostig natt. Så nu blir det full rulle.

[WickedAlly]
11/24/14, 11:09 AM
#218

#215 Wilmer sitter så långt ner i åkpåsen så jag har inte tyckt att det behövts, men nu är det ett måste verkligen. 

#217 Det är så Wilmer gör också, klättrar mot mina ben och ska absolut stå upp. Eller ja, han klättrar på allt men mest mig. 

Vad skönt att få ligga i sängen så länge :o Kvart i sex tyckte Wilmer att det var morgon idag. Fast jag låg och drog mig till halv åtta, Wilmer klättrade runt och käkade lite på min mobil.

exitingsvillemo
11/24/14, 11:10 AM
#219

#213 Hade en supernys på G nyss och ditt tips funkade 👍😃

#216 Själv har jag läst hela serien flera gånger, samt hennes andra serier. Bästa läsningen EVER! 😃 Som sagt, det finns en hel del flicknamn som jag älskar ur böckerna, men värre med pojknamn. Många av namnen låter så hårda tycker jag.

Men Viljar skulle kanske kunna funka, måste suga på karamellen ett tag 🙂

em.nord
11/24/14, 11:56 AM
#220

#204+205 det verkar stämma! Googlade utvecklingsfaser ;) skulle förklara det hela :) tack!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
11/24/14, 12:12 PM
#221

Grattis till Villemo! :) Och min lilla Alice blir 3 månader idag, det är ju inte klokt! Det händer så himla mycket med henne just nu. Hon pratar nästan oavbrutet, och gärna med händerna i munnen så det låter lite roligare ;) och kämpar för fullt med att kunna vända från rygg till mage och hon har börjat gripa efter saker :) och äntligen kan jag känna att jag börjar bli trygg i föräldrarollen. Dagarna går inte i gråskala längre. Jag slåss fortfarande mot mina demoner, men nu för tiden vinner jag ganska ofta. Känns underbart :)

ChristineL
11/24/14, 12:30 PM
#222

Jaha, matglada Nova plötsligt gallskriker åt maten? Vad hände? Samma mat som hon glatt åt av förra veckan. Gurkskivor stoppar hon i sig och nu kokar jag ett ägg, nånting måste hon ju få i sig innan middagsluren.

[Thiah]
11/24/14, 12:43 PM
#223

#217 sådär med nageln gör jag också mot åksjuka. :) Ja en himla tur att det gick bra. Annars har han smällt i huvudet när han rullat runt eller vänt sig för snabbt men att falla handlöst är så annorlunda :(. Tur att det var just den lägsta vuxen sängen jag stött på i mitt liv. Och hej hallå! Kl. 5.45 hade vi redan ätit gröt. Så försök inte Ally ;)

Annons:
[WickedAlly]
11/24/14, 1:09 PM
#224

#223 Haha, okeeej då. Var väl inte megatidigt kanske :P

Nu har jag äntligen lyckats börja måla spegeln, hann ena kortsidan innan Wilmer började skälla på mig..

[Thiah]
11/24/14, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#225

Jag ska pyssla julklappar. Och vänta fisken som tinar samtidigt. Går sådär ;)

[Thiah]
11/24/14, 1:37 PM
#226

Jag vaktar fisken som tinar inte väntar ;)

JeFo
11/24/14, 2:30 PM
#227

Oj vad ni är uppe tidigt! 7 är tidigast här då klockan ringer. Skulle aldrig palla 5! 😁 Ska snart iväg på möte. Hoppas han gjort klart idag!

jackiejohn
11/24/14, 3:09 PM
#228

En liten seger! De kopplar ut katetrarna i naveln på Lilli idag vid 17tiden och hon ska sola till 18:30 cirka och imorgon (eller ikväll) får hon hoppa i bodyn och ner i en säng med vattenmadrass :)

[TanatosNyx]
11/24/14, 3:28 PM
#229

Härligt!

JeFo
11/24/14, 3:50 PM
#230

Hjälp! Var ner å pratade med chefen. Han har en sån på runt 5mån. BVC hade sagt åt honom att nan1 var ist för bröstmjölk och att nan2 inte alls var samma… Är det så? Står ju typ samma på dom. De skulle ha upp vikten på hans son och hade gett 2:an och det var fel så de skulle ge 1an. Är det för attvhan bara är 5mån?

Annons:
[Thiah]
11/24/14, 4:22 PM
#231

Nan2 är ej bröstmjölk utan för barn som även äter annan mat. Den är även från 6 mån. Nan1 är bröstmjölksersättning och räcker som enda kost från nyfödd till 6 mån.

[WickedAlly]
11/24/14, 4:44 PM
#232

#227 Det är inte frivilligt. Tro mig :P

Nu har vi vart och handlat, och fått in en tacogratäng i ugnen. Så sjukt god, vattnas i munnen bara jag tänker på den. 
Även hunnit pyssla lite, byggde en stege i björk häromdagen och idag har den fått lite pynt. Blev rätt nöjd :)

JeFo
11/24/14, 6:08 PM
#233

Men nan2 är rätt för Holly? Läst och fått det till så… Hans äter mat och så. Tyckte det var mysko att BVC sa 1an. Hmm… Den gratängen lät bra. Kan man få recept? Jag har städat ur en kattvind till. Såååå skönt att kasta! Då kan man handla hem mer också va?! 😉 Ska baka lussebullar. Gör vanliga bullar fastän med saffran i, blir kanon. Ska försöka slå upp tre tavlor och slå i några spik i min målade skänk.

[Thiah]
11/24/14, 6:22 PM
#234

Eftersom hans barn bara är 5 månader ska barnet bara äta smakportiomer enligt livsmedelsverket. Därför säger bvc nan1. Holly borde äta nan2. Hon får både mat och bröstmjölk. Och är dessutom över 5 månader. :) Tacolasagne brukar vi göra. Bara i med taco kryddor, lite grönsaker och sen varva med lasagneplattor :). Och självklart ost ovanpå! :)

ChristineL
11/24/14, 7:54 PM
#235

12, 5 kg och 81, 6 cm löd dagens dom från bvc :) Vi har en duktig tjej som förstår väldigt mycket för sin ålder även om hon inte har så många ord än.

[WickedAlly]
11/24/14, 9:03 PM
#236

JeFo; Absolut, det är inget långt så jag skriver det här:
Blanda 1 creme fraiche naturell, 1 creme fraiche franska örter och 200 gram philadelphia. Bred ut i en ugnsform.
Stek 500 gram köttfärs med en påse tacokrydda. Häll köttfärsen ovanpå det andra i formen.
Blanda en skivad purjo, två tärnade paprikor och en burk majs. Häll detta ovanpå köttfärsen. Ha på riven ost, tryck ner osten lite i grönsakerna så att den inte bildar ett hårt täcke.
Gratinera i typ en kvart på 200 grader. Servera med tacochips :)

Hade också tänkt baka saffransbullar men Rasmus mormor och morfar dök upp precis när vi skulle käka middag. Sen blev vi sittandes och prata och vips blev det för sent för att jag ska orka. I morgon kanske :)

Och ja, klart man får handla hem mer då ;)

Thiah: Lät också gott, det ska jag testa någon gång :)

Christine: Duktig tjej, de brukar vara duktiga på att göra sig förstådda ändå :)

ChristineL
11/24/14, 9:30 PM
#237

#236 - Jodå, vi förstår ju ändå en del vad hon menar, men mycket är "diddlelli" typ :P Rullande med tungan liksom. Men hon har mamma (inte pappa!), tack, titta (där), katt, hej… Lampa har hon sagt en gång men det blev visst inte så mycket mer än så. Men jag är otroligt fascinerad över hur mycket hon förstår, man kan be henne hämta saker och hon gör det :D

Annons:
[WickedAlly]
11/24/14, 9:39 PM
#238

#237 Haha
Ett och ett halvt är hon va? 
Hur mycket "ska" en i den åldern prata då? Tycker att hon låter rätt mitt i prick liksom :)

em.nord
11/24/14, 10:57 PM
#239

Häftigt när de börjar prata :) Jag försöker tycka om min kropp, jag menar jag har ändå fött en underbar son. Men det gör jag inte :( skulle ta på mig ett par pyjamas byxor som satt löst när jag blev gravid och gud va tajt de satt! Fick knappt upp de över rumpan… Alla säger att man ska gå ner fort när man ammar men inget jag märkt :P Usch ja :'( deppigt som tusan faktiskt. Nu sover tott efter utdragen läggning där absolut inget har hjälpt utan han har bara varit ledsen… hoppas han får sova nu ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ChristineL
11/25/14, 8:57 AM
#240

#238 - Jo, hon är helt där hon ska, 5-10 ord sa sköterskan att de brukar kunna säga men att många samlar på sig och helt plötsligt kommer allt på en gång så det är ju olika. Och den där envisheten hon har är ju också helt normal, väldigt egocentrisk och världen går under när det inte blir som hon vill :P

vevve89
11/25/14, 9:31 AM
#241

Här är vi förkylda. Lillan snorar och jag oxå, lite hostande oxå… Igår va lillan lite ledsen när vi va i stallet men det hade barnvakt klarat galant och lillan somnade efter bara 10 minuter till en kvart. Hon var väldigt övertrött igår. Jag fick prova en ny häst. Kärlek vid första ögonkastet kan jag säga. Beskrivningen jag fick innan var "brun häst, mkt bakben, het, jagar dom andra hästarna". Men h-vete va fin när man hade jobbat igenom henne. Gjorde inte samma övning som dim andra pga att hon inte va mogen för det, eller ja, jag ville lära känna henne lite innan jag kastar mig in i en övning som jag inte kände skulle funka med henne. Idag tar lillan och jag en lugn dag. Ska rita på ett par beställningar, leka i massor och vila:-)

JeFo
11/25/14, 10:58 AM
#242

#239 Hur gammel är din nu? För mig tog det denna gången 4mån innan det lossnade sen tappade jag allt. En promenad om dagen och amning. Olika för alla men har du varit normalviktiga brukar de flesta komma tillbaka dit. Tar lite längre tid för några. De rekommenderar att man ska vara tillbaka när det gått 1 år så du har gott om tid på dig. Förstår dig dock… Hade samma grej med mina byxor. Nu är det skinkorna som hänger ist 😛 Tror jag börjar bli sjuk…. 😞 Ont i halsen. Klarblå himmel å stor sol här idag. Det är man inte bortskämd med!

Theres
11/25/14, 11:02 AM
#243

En liten påminnelse: Ni har väl inte missat tråden om hemlig tomte? Anmälningstiden går ut på söndag :)

golf.ifokus.se

em.nord
11/25/14, 11:55 AM
#244

#242 han är bara 1 månad så jag vet att jag inte kan ha gått ner än… men grejen är att det känns som jag gått upp sen förlossningen :P har ingen våg som fungerar så vet inte… Har inte orkat gå några längre promenader, ca 30 minuter men ska bli bättre ;) Usch 1 år orkar jag inte vänta! :P tänkte ju börja på lillasyster om 1.5 år :P haha, men allvarligt, jag ammar helt så måste tänka på att inte träna för mycket eller äta för lite… Även börjat med mina minipiller igår och de gör att man ökar i vikt, något jag tyvärr märkte förra gången jag började med dem :( och julen är här=god mat och godis :P Jag kommer bli så fet! :D ;) Elliot har sovit väldigt mycket sen igår e.m, han verkar kinkig och trött men kan bara sova i min famn så lite jobbigt just nu…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
JeFo
11/25/14, 1:30 PM
#245

Tar tid innan kroppen kommer igång igen. Bättre sakta än fort… När man väl har kommit förbi den biten, annars vill man ju att det ska gå fort. Varit på lunch nu och snart blir det storhandling. Tvättar och fixar… Ska bli skoj att ta fram julen. Gillar att pynta!

[WickedAlly]
11/25/14, 1:41 PM
#246

Har haft en sån där förmiddag som man föreställde sig under graviditeten. Vi gick upp, käkade frukost och pussades i soffan. Han är på riktigt pusshumör idag.

Sen gick vi en promenad i strålande solsken, Wilmer somnade och sen fortsatte han att sova när vi kom hem så jag hann rensa mellan plattorna på altanen, städa hallen (Med dörren på glämt, brr) och slänga gamla döda blommor. 
Sen blev jag uttråkad, så länge sov han, haha. 

Nu fikar vi i soffan.

Det är synd att inte alla dagar är såhär bra, fast nu uppskattar jag dem väl mer visserligen :)

soundtrack
11/25/14, 1:52 PM
#247

Idag har jag brottats med min tandläkarskräck igen, hua. Den här gången gick det bättre än i somras iaf (då när jag fick blodtrycksfall så armar och ben domnade bort…) Sen har vi varit på husvisning (måtte turen vara på vår sida den här gången) och snart ska vi iväg och ta "nyfödd-bild" till tidningen :) Och orkar jag ikväll så ska jag börja plocka med julsakerna och kolla så alla lampor funkar osv. Längtar efter att få lite julstämning här hemma :)

Velinga1984
11/25/14, 2:43 PM
#248

Liten har sovit i drygt 3 timmar(!) så nu står Rocky road i kylen. Får se hur de blir, aldrig gjort de innan :) Varje jul provar jag något nytt recept så i år får det bli Rocky road. Trom knappast att de håller fram till jul men då får jag väl bara göra nytt :)

em.nord
11/25/14, 5:38 PM
#249

Fråga! På torsdag ska totte få läkarundersökning då han är 5 veckor. Vad kollar de då? Något jag borde tänka på? När började ni med smakportioner och vilka smaker? Kommer bara på morot och potati :P vet att det är långt kvar men gillar att läsa på i god tid ;) Elliot har sovit typ hela dagen! Försökt hålla han vaken men gick sådär… lär inte sova inatt. Men antar att han behövt det idag med tanke på hans dåliga sömn senaste 2 dagarna.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
11/25/14, 5:56 PM
#250

#249 Jag har nog aldrig hört om nån som haft läkarbesök redan vid 5v? Här hade vi vid 2 månader och då kollade men reflexer och lyssnade på hjärtat och sådär.

[Thiah]
11/25/14, 6:28 PM
#251

#249 jag tror att var första läkarundersökning var vid 2 månader också. De kollar bara bebis allmänt så du behöver inte tänka på något. Vid 5 veckor var vi bara hos bm som kollade vikt, längd och pratade allmänt om mat sömn och mitt mående. Potatis och morot är jättebra att börja med när tiden är kommen. Sen finns broccoli , blomkål och palsternacka också.

Annons:
fridaas
11/25/14, 6:29 PM
#252

#249 hos oss kollade de reflexer, vikt, längd och hur testiklarna låg. Ang smakportioner så ger jag potatis, morot, broccoli, blomkål, ärtor, majs, sötpotatis, plommon, päron, aprikos, gröt. Lite köttfärs, kyckling, ost och gurka har han fått med.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
11/25/14, 7:09 PM
#253

#249 ang sömnen hade lillan dagar när hon sov nästan hela dagen. Men hon sov även på natten. Var som.om hon behövde sova igen massa tid. Hoppas d är något sånt så han.sover inatt:-) *** Lillan var gnällig i förmiddags. Efter lunch blev det en promenad med mormors syster och hennes hund. Sen fika hos henne. Då var lillan glad som bara den. :-) Efter det gick vi å hämtade storasyster och lillan somnade. Under tiden hon sov 16-18.45 ungefär så hann vi gå hem från skolan, handla, göra läxa, laga mat och äta, sätta storasyster i duschen och jag hann skissa upp 2 teckningar jag har beställning på. :-)

vevve89
11/25/14, 7:09 PM
#254

Diska hann jag oxå…

JeFo
11/25/14, 7:56 PM
#255

Stack iväg med äldsta och handlade. Ric hade Holly. Kommer hem efter 3h och då har hon sovit hela tiden….. Jäkla unge! Tyckte gott hon kunde gett sin pappa lite gap. Tji fick jag och han fick massa egentid. Hunnit med lite idag också vilket känns bra. Tömmer hela huset känns det som 😛

em.nord
11/25/14, 8:47 PM
#256

#255 så är det när Daniel blir ensam med totte också! :P lite jobb kan väl han få med ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Thiah]
11/26/14, 6:47 AM
#257

#255 Joel visar nog pappa sina värsta sidor de flesta gånger han är ensam med honom. Joel låg mellan 03-05 och rev, sparka, gnällde, stoppade upp fingrar i min näsa, snurrade runt, böka runt osv…. Sen fick vi sover till lite efter 7 utan större avbrott för honom… Jg däremot vaknade av att Kristian gick till jobbet och att grannarna härjade runt. Så värdelöst. Nu sitter jag med migrän aktig huvudvärk, lätt illamående och en äntligen mätt och glad unge.

[WickedAlly]
11/26/14, 8:42 AM
#258

Igår firade vi att vår ekonomiska rötmånad äntligen är över med entrecote och biobesök. Och det hör verkligen inte till vanligheterna så det var jättemysigt :)

Wille var hos mormor och busade, han hade ätit bra och pussats massor. Han var på riktigt pusshumör hela dagen. Hämtade honom kvart i tolv, då hade han precis vaknat. Passade ju jättebra, och sen somnade han om i bilen igen på vägen hem. Sov helt okej i natt också. 

Vi såg Hungergames, jättebra var den så den kan jag rekommendera :) 

Så eftersom gårdagen var så himla bra så går väl något snett idag, haha. Fast vi har inga större planer, ska hänga upp ljusslingan i granen ute bara och det är väl ungefär allt.

Annons:
JeFo
11/26/14, 9:49 AM
#259

Åh vad mysigt det lät Ally 😀 Man behöver egentid…. Och stackars dig Thiah! Hoppas du får sova lite middag. Jag har varit iväg och lämnat blod. Ska inom 2-3 mån operera mig för ljumskbråcket. Har ju inge besvär med det så länge jag inte är gravid. Doktorn ville ändå fixa så lika bra är väl det. Vet ju inte än om det blir en 4e. Ska också fixa slingan idag och sedan ta ner gardinerna så jag kan städa och plocka fram nytt imorgon när jag är själv.

[WickedAlly]
11/26/14, 10:13 AM
#260

Det var jättemysigt, och verkligen behövligt efter senaste tiden. 

Skönt att få fixat bråcket ändå, är ju en liten operation. Lillemans gick jättefort och läkte snabbt efteråt :)

Jag har inte lyckats få upp några köksgardiner än, är ju bara fyra månader sedan vi flyttade in :P 
Funderar på att hänga upp julgardinerna idag, det känns så kallt i köket nu när det är lite vitt ute.

[Thiah]
11/26/14, 12:01 PM
#261

Tack Jefo men icke. Min dag är dagen från det varmare ,smått hatade stället… Joel är gnällig och tycker att han absolut inte ska dricka mjölk en däremot leka i katternas vattenskål. Karlar ska borra på balkongen och jag trodde det var imorgon så inger förberett. Lägenheten skitig som aldrig förr… Första bussen vi skulle ta var full. Andra trodde att han var full ( den vagnen stod konstigt och var ganska stor) så han öppna inte ens. .. Nu ska jag fika på Kristians jobb(mitt gamla) och hoppas att Joel vill leka med min förra chef som han brukar. Åh huvudvärken är kvar…såklart Sen ska vi äta McDonalds för Kristian har kvällsmöte. Seeeen kanske jag är lycklig igen :p

em.nord
11/26/14, 12:53 PM
#262

Vad jobbigt Thiah :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/26/14, 1:08 PM
#263

Usch Thiah :( 

Wilmer är inte heller på sitt bästa humör, gör bara fisljud och kan helt plötsligt inte sitta själv.. Tog mig en timme att sätta på ljusslingan ute för han skulle bäras hela tiden. Vagnen är tydligen döden idag.

JeFo
11/26/14, 6:14 PM
#264

Vilka skitungar! De brukar säga att har man lugna bebisar blir det värre sen. Så har det varit här. Haft änglar som vid 4 blivit tokiga 😛 Kanske blir tvärtom hos er… Vi har hunnit satt dit ljusen och tvätta massa Badhuset för de äldre idag. Holly och jag blir hemma. Vill ha bort hennes hosta innan vi åker dit. Ska träffa mamma en stund medan de badar. Skönt att prata med en vuxen. Holly har mammahäng idag. Ska stå där jag är el klättra på mig el över mig.

[Thiah]
11/26/14, 7:22 PM
#265

Joel avslutade kvällen med att vara en raring. Han har hittat till toaletten också. Blir att sätta kompost galler för den dörren. Vi kan inte stänga den för katt lådan är där inne. Och just därför vill jag inte ha honom där… Han fick redan tag på deras gamla skinka idag. :p Jefo: Har hon inte haft hosta länge nu? Stackarn :(

Annons:
jackiejohn
11/26/14, 7:23 PM
#266

Vi har haft en toppendag! Åkte hem några timmar och städade och julpynta huset med hjälp av mamma så huset är julklart och bara står och väntar på oss 😊 Lilli är personalen så nöjda med så vi fick beskedet idag att om det fortsätter såhär och hon börjar amma lite så får vi utsn problem åka hem när hon är 34+0 veckor gammal, så med andra ord är vi hemma vid denna tiden om exakt 14dagar och Lilli fortsätter vara piggelin och inget tillstöter! :) Röntgade hjärnan på lillskrutten idag och inga blödningar utan det såg bara finfint ut, ett lite blåsljud på hjärtat men det var inget att oroa sig för och nu äter hon var tredje timme 30ml/per gång och vi ökar var dag, ska snart erbjuda bröstet igen då läkaren tror att det bara är en tidsfråga innan hon börjar tutta med tanke på hur ordentligt och girigt hon tuttar på nappen 😊 Så vi är så glada här idag! ❤️❤️❤️

[Thiah]
11/26/14, 7:27 PM
#267

Och Ally: jag passade på att sätta ljusen på balkongen för 3 veckor sedan medan Joel lekte med en glittrig ängel. Jag var tvungen att använda buntband så att dom inte ska blåsa bort. Så dom kommer då sitta där tills dom ruttnar bort. Haha Imorgon ska jag städa och sätta fram alla julsakerna. Yay

em.nord
11/26/14, 8:32 PM
#268

#266 härligt! :) Får se vad doktorn säger imorgon :) men totte är iaf nybadad och redo för läkarundersökning ;) pussungen ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
11/26/14, 9:42 PM
#269

Hade skrivit ett lååång inlägg och så flippade datorn ur.. Gah. 

#266 Underbart! Verkar vara en levnadsglad liten tjej ni fått :)

JeFo: Wille har vart likadan, bara klättrat på mig hela dagen. Är ett mirakel att jag kunnat gå på dass men då har han visserligen suttit i sin matstol och glott på mig, men det får väl räknas som godkänt antar jag..

Thiah: Funderade på att knyta fast vår slinga med fiskelina så den hade vi väl fått kasta med granen i sådana fall :P Fast det är en rätt kass slinga, den förra var det i alla fall. Köpte ny slinga förra året och i år hade 14 lampor pajat, var bara att köpa en ny slinga. Köpte nio meter men den räckte knappt runt granen, kanske skulle ha valt en mindre gran ändå. Är svärfar och Rasmus som har valt dock så det är inte mitt fel :P

[WickedAlly]
11/26/14, 10:43 PM
#270

Försöker välja ylleunderställ till Wille.

Blir knäpp.

Over and out.

[Thiah]
11/27/14, 5:40 AM
#271

Glad att jag har ett sådant redan. :)

[WickedAlly]
11/27/14, 7:58 AM
#272

Ja, det borde du vara för det är en djungel :P

Rasmus ska också ha ett, men det måste vara så och så, och så. Lär aldrig hitta.

Annons:
Jespersen
11/27/14, 8:26 AM
#273

Vi hade också vår andra läkarkontroll när Villemo var två månader gammal, och det var typ samma som gjordes innan vi fick åka hem efter förlossningen :) 

#266 Åh, 30 ml per mål.. ! <3 Min äter 200 ml varje mål nu :D Minns när vi matade med den där lilla koppen på BB, det var ju ingenting men oj vad mätt och go hon blev.  Vad skönt att allt går bra!

Jag har också kikat efter ylleunderställ men blir inte heller riktigt klok på det.. Får väl bli där det finns i hennes storlek eller något ;) Både HM och Lindex har ju i 100% ull, men jag har inte vart och känt på dom än.

Här hemma har vi en som har lärt sig illtjuta, så det gör hon H E L A tiden nu. När hon är glad, när hon är ledsen, är hon inte verkar känna något särskilt.. 
Jag som alltid ligger en halvtimme-timme på morgonen och drar mig, medan Villemo sparkar på mig och sliter i mitt linne. Det funkade iaf, innan hon började tjuta i örat på mig också ;) 
Det är liksom så hög falsett hon bara får till, så att det nästan bara blir ett väs ibland, men sen hittar hon precis rätt läge så att det blir riktigt tryck i det med. 
Hoppas hon kommer på något annat roligt ljud snart! Kanske något i basregistret om mamma får välja ;)

[WickedAlly]
11/27/14, 8:54 AM
#274

Åh, minns också den där pyttelilla koppen. Första dagen gav vi 10 ml åt gången.

Jag hittade en jättefin beige dräkt i ylle någonstans men jag kan verkligen inte minnas vart. Fast Lindex kanske det var, måste kika. På HM har den ett jättefint set med jacka och brallor men jacka känns inte så praktiskt väl? Tajtare tröja måste väl vara bättre..?

Någon som har erfarenhet av Pierre Roberts underställ? De har ju till båda vuxna och barn.

Jespersen
11/27/14, 9:06 AM
#275

Låter som Lindex! HM har också leggings/byxa och body i ull, det är nog smidigare! Ullen ska ju ligga närmast kroppen :) Synd att det är så dyrt med ull.. Tänkte att jag satsar nog på ett lite stort och viker upp i början, så att hon kan ha det lite längre.

Jespersen
11/27/14, 9:07 AM
#276

Ingen som sett tunna ullstrumpor någonstans förresten?

ChristineL
11/27/14, 9:11 AM
#277

Nova har underställ härifrån http://www.astasullrike.se/

Jättefint är det!

vevve89
11/27/14, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#278

Det där med falsettljuden är inte mysigt. Hoppas oxå på något annat ljud. Men vi hoppas mest på att ena grannen hör och störs av det då dom låter konstant dygnet runt…:-D *** Jag vill bli frisk nu. Är inge kul med bomull i huvudet å näsan leker läckande kran… Idag ska lillan få spruta oxå så har inga högre förhoppningar om en mysig eftermiddag/kväll utan Alvedon för både mig och liten.

[WickedAlly]
11/27/14, 9:28 AM
#279

Fanns inte på Lindex heller, måste vara slutsåld för nu kollar jag överallt. Men en ulldress för 199 går väl åt fort antar jag ^^

#277 De var fina, men är de inte rätt pösiga? Tänkte på att man ska ha dem under andra kläder och då borde det ju bli bylsigt?

Annons:
[Thiah]
11/27/14, 9:47 AM
#280

iFokus och jag hatar varandra. Helt uppenbart. Skrev ett långt inlägg och ville visa en bild och då försvann allt. Suck! Skriver om en stund igen.

ChristineL
11/27/14, 10:02 AM
#281

#279 - Vi har kört med att ha ovanpå något tunnare plagg. Jag är själv så himla känslig för stickigt så jag skulle inte kunna ha det direkt på huden.

soundtrack
11/27/14, 10:04 AM
#282

Här hemma tränas det också på falsettljud. Kommer få tunnitus snart :S hon kompenserar iofs med att prata mkt med händerna i munnen o då hörs ju knappt nått istället. Ullunderställ, ni tror att det kommer bli vinter alltså :P känns rätt skönt att inte behöva panikhandla sånt just nu, dröjer nog ett par månader till innan vi kommer ha behov av det.

[WickedAlly]
11/27/14, 10:18 AM
#283

#281 Samma här, kliar ihjäl mig för minsta lilla. Jag har kikat på merinoull, det ska tydligen inte klia. Någon som vet om det stämmer? 

#282 Bor ungefär lika högt upp som er, eller långt ner kanske man säger :P Men jag tänker att det är bättre att vara förberedd. Är det inte svinkallt så funkar ju ull ändå, det blir ju lagom temperatur :)

soundtrack
11/27/14, 11:03 AM
#284

#283 Tänkte inte så mycket på kylan egentligen, för visst, den dyker nog upp här också vartefter. Mer att ett litet tag till så kommer hon ju ligga nerbäddad i liggdelen och eftersom att hon är som ett element så kommer det nog behöva vara jävligt kallt då för att vi ska varav skrikande behov av ullkläder. Jag har börjat kika runt lite men det står inte överst på shoppinglistan just nu.

vevve89
11/27/14, 12:59 PM
#285

Ny har lillan fått vaccin igen. Kurvan.hade rättat till sig lite så behöver inte börja med ersättning :-)

fridaas
11/27/14, 2:49 PM
#286

Ni som använder liberoblöjor, de säljer trippelboxar på coop forum (i jönköping iaf, kanske de andra också) för 199:- stl.3-7, både comfort fit och up&go.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Jespersen
11/27/14, 2:53 PM
#287

Jag var inom Lindex och fick tag i underställ nu :) 100 kr rabatt fick man om man handlade för 400 med, så overall, body och byxa i ylle plus vintertossor gick på knappt 550kr. Kändes rätt överkomligt! För mig som nästan aldrig använder vagn så blir det toppen med underställ+vanliga kläder sen en stor jacka över oss båda :)

[WickedAlly]
11/27/14, 3:07 PM
#288

#284 Nä, det är ju klart, blir ju annat med liggvagn, tänkte inte så långt :)

#287 Låter som ett väldigt bra pris tycker jag.
Pierre Robert har förresten tunna ullsockar såg jag nu.

JeFo
11/27/14, 5:35 PM
#289

Holly äter max 175 men oftast ligger hon på 150. Hmm… Borde inte hon äta mer när hon är så rund? Står på nan 7-9 mån 150 och från 10 mån 180. Äter hon för dåligt? Hon tar inte längre bröstet när jag erbjuder det efter så hungrig borde hon ju inte vara?! Har städat och donat hela dagen. Julen är framme och huset rent. Skönt att det är klart 😀 En sjuk make fick ha Holly medan jag fixade. Holly har hostar länge men nu är det nog inne på sluttampen. Varit lugnt några nätter nu så livet är gött.

[WickedAlly]
11/27/14, 5:39 PM
#290

#289 Är nog för att hon växer långsammare nu än de små, behovet är nog bara inte lika stort :)

[Thiah]
11/27/14, 8:02 PM
#291

#289 jag gör 210ml vatten och Joel dricker knappt hälften. Han dricker kanske 50-150ml per gång. Glömt bort att det ska ändras efter 7 mån. :p ash han dricker vad han dricker

[WickedAlly]
11/27/14, 11:17 PM
#292

Här ska det bara ammas förresten, är inte alls intresserad av mat vad jag än erbjuder. Eller jo, ägg och banan är gott men det går ju inte att leva på..

Annars så fortsätter han med sitt pussande. Han var så gullig förut, han klappade till mig över munnen och när jag sa Aj, så gör man inte Wilmer (Vet att han är rätt liten men han är alltid uppe i ansiktet och viftar så jag har börjat säga till redan nu) så böjde han sig fram och gav mig en puss. Antar att det betydde förlåt, eller så fjäskade han bara :P Man ska väl inte underskatta de små liven.

I morgon ska vi och min mamma åka till Ikea och köpcentret. Har sett framemot det, ska bli trevligt. Ska testa Ikeas brunch, har hört mycket gott om den :)

[Thiah]
11/28/14, 6:35 AM
#293

Såklart man ska börja säga nej redan nu. Dom är ju inte korkade ;). Joel släpper kablar direkt när man säger ett skarpare nej. Och banan/ägg dieten är kanske nästa nya trend. Wille är verkligen före sin tid ;). Joel åt 3 rejäla mål mat mellan 17-21 igår. Han var verkligen hungrig hela tiden. Knasunge

Annons:
em.nord
11/28/14, 6:54 AM
#294

God morgon gänget :) Vid 2.30 gav vi upp och lämnade det varma sovrummet och gosade ner oss i soffan där vi lyckades sova lite :) Nu har totte bajsat & jag har fått kaffe så vi är nöjda båda två ;) Apropå klädstorlekar. Köpte en stickad kofta och mysoverall till totte i stl 68 på hm då de var så fina o tänkte han kan ha till våren. Skulle lägga undan de nu när jag tyckte de såg små ut. Så jämförde med kapphals stl 62 o märkte att de var pyttelite MINDRE! Blev förvånad och detta innan de är tvättade. De lär alltså inte behöva väntas med till våren :P Totte är lite svår dock för längden "stämmer" med normalstor i hans ålder men inte vikten. Han är 57 nu och behöver stl 56 på längden men stl 50 runt om liksom :P så det sitter pösigt. Synd de inte har slimsize ;) Blev kanske långdragen men svårt att välja storlek när jag ser kläder :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
11/28/14, 6:55 AM
#295

57 cm lång ska det stå. Och väger

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
11/28/14, 6:56 AM
#296

3835g. Det faller bort saker jag skriver på mobilen :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Thiah]
11/28/14, 7:07 AM
#297

Ja hm storlekarna är lite små i storlek. Joel har 74 i bodys där medan han kan ha 68 från lindex. 

Vi ska iväg på kafe nu sen ska jag gå och handla en röd body. Det blir vår juloutfit…

em.nord
11/28/14, 7:39 AM
#298

Ja de är konstiga storlekarna. Kappahls 50/56 sitter perfekt runt midjan o bröstet men är för kort i armar o ben. Hms 56 sitter bra i armar o ben men pösiga i midjan o låren :P Vi ska köpa en juldress till totte som vi sett på ica maxi :) finns som tomte o pepparkaka så blir nog bägge ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JeFo
11/28/14, 8:28 AM
#299

Godmorgon 😀 Vi använder strl 80 från HM medan vi kan ha 68 från andra ställen. Testade byxor från lindex igår i strl 74 och dom var på tok för stora. Så man måste ha ögonmåttet med sig 😛 Varit en lugn och skön natt…. Stora tjejerna sover på sina rum utan att störa vilket är såååååå skönt. Kommer de har vi en madrass de kan dra fram. Extrasängen åkte ut. Tydligen inte alls lika intressant att komma efter det 😀 Åh brunch Ally! Den har jag varit nyfiken på länge. Berätta gärna hur den var sen. Vi åt julbord förra året och det var kanon. Det väsentliga fanns och gott var det också. Vi säger också nej och Holly fattar. Kablarna och när hon är i ansiktet å river har hon ganska bra koll på nu. Ser lagom munter ut när man säger ifrån 😛 Här går det bättre med maten. Vi äter en halv storburk vid dom måltiderna. Ammar när brösten känns extrema, så kanske 2-3 dygnet varav en gång alltid är nattetid. Hon är inte alls intresserad av bröstet längre. Så nästa vecka försöker jag nog lägga ner. Känns helt ok när hon ändå inte vill. Idag väntar pepparkakshus och lite bullbak. Tjejerna ska få fixa huset själva 😣 spännande!

em.nord
11/29/14, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#300

Blev pepparkakshuset bra Jefo? :) Idag vi lite på att ligga på mage o lyfta huvudet. Slutade med att totte ålade sig runt till ryggläge :D stolt mamma!!!!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: