Gravid iFokus

Gravid

Etikettförsta-trimestern
Läst 8923 ggr
ChristineL
0

Ni som gjort KUB-test

Jag har lite frågor ang detta.

• Var valde ni att göra detta?
  • Blev ni erbjudna att göra detta gratis eller fick ni betala? Hur mycket?
  • Gick ni inom landstinget eller privat?
  • Vad fick ni för risksiffra?
  • Gick ni vidare och gjorde fostervattenprov eller moderkaksporv?
  • Vad visade detta?
  • Valde ni att avbryta graviditeten?
I want to belive
0

Jag fick aldrig en erbjudan om det , vad är ens KUB test ?

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

ChristineL
1

#1 - Kombinerat ultraljud och blodprov som visar risken för kromosonförändringar hos barnet. På en del ställen blir alla erbjudna, på andra måste man passerat en viss ålder, annars får man betala själv.

[Thiah]
0

Här i Esbo, finland erbjuds alla att göra det om jag förstod rätt men jag hade passerat 30 år när jag var gravid. Först blodprovet och sen ultraljud. Sen fick vi hem ett brev där sammanlagda resultatet stod. Vi har så låg risksiffra att jag minns inte och vi sparade inte brevet.  Ingen av oss var i riskzonen innan så vi blev inte förvånade. 

Det skedde på gyn avdelningen på "vårt" sjukhus, samma ställe där RUL skedde. Man får göra det privat och fpa (typ försäkringskassan) ersätter då det mesta , kan t.o.m varit hela summan när det gällde Kub. 

För oss var det redan innan vi blev gravida en självklarhet att göra alla tester man fick göra. Vi pratade även om vad vi skulle göra om det visade sig att nått var avvikande.  Även där var vi rörande överens och vi hade valt att avbryta graviditeten.

soundtrack
0

Jag gjorde KUB. I Linköping (och troligen hela Östergötlands landsting då) får alla göra KUB kostnadsfritt. Man tar blodproverna på inskrivningen och gör sedan ultraljudet nån vecka senare. Man behöver inte bestämma förrän ultraljudet är färdigt om man vill att dom ska räkna ut risken, så man behöver inte känna sig "tvingad" att göra KUB bara för att få ett tidigt ultraljud. Vet faktiskt inte vad vi fick för siffra, dom sa bara att risken var väldigt låg och det räckte för oss. Hade vi fått hög risk så hade vi gått vidare med utredning och troligen avbrutit graviditeten om den hade visat något. Vi hade inga riskfaktorer.

em.nord
0

Vi blev erbjudna inom landstinget så vi gjorde det. Gratis. Fick 1 på 19000nånting o risken anser landstinget ligger på 1 på 200 så vi gick inte vidare :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fridaas
0

I Jönköping erbjuds alla (tror jag iaf, vi kan ha blivit erbjudna pga storasysters cystnjure iofs) att göra KUB, vi gjorde det på sjukhuset, även RULet görs där. Vi behövde inte betala något (förutom 50kr för bilderna). Vi fick 1 på 15tusen, så valde att inte gå vidare.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Theres
0

Var valde ni att göra detta? Blev ni erbjudna att göra detta gratis eller fick ni betala? Hur mycket? Gick ni inom landstinget eller privat? På.alla de frågorna svarar jag att man blev erbjuden det vid inskrivningen och att man då fick ta blodprov hos BM ca 7-10 dagar innan UL som gjordes på sjukhuset på gyn. Fick då veta svaret på en gång efter UL. Vad fick ni för risksiffra? Oj, minns inte, men 1/200000 eller något. Gick ni vidare och gjorde fostervattenprov eller moderkaksporv? Vad visade detta? Valde ni att avbryta graviditeten? Nej :)

golf.ifokus.se

I want to belive
0

#2 ok ! då vet jag  :)

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Intehärutandär
0

Eftersom att jag fyllt 35, så blev jag erbjuden testet gratis via landsting. Tog blod i samband med inskrivninghos BM. Ett par veckor senare tog vi UL på lasarettet, där BB ligger. Minns inte siffror, men risken var mycket större för misfall vid vidare test. Väldigt låga siffror hade vi.

ewelines
1

Var valde ni att göra detta? Växjö sjukhus/gyn Blev ni erbjudna att göra detta gratis eller fick ni betala? Hur mycket? Blev erbjudna, gratis Gick ni inom landstinget eller privat? Landstinget Vad fick ni för risksiffra? Down syndrom 1/147, dem andra två 1/900. Gick ni vidare och gjorde fostervattenprov eller moderkaksporv? Gick vidare med moderkaksprov. Vad visade detta? Att allt var bra! (& att de var en flicka😊)

villavägen
1

Gjorde kubtestet på Sundsvalls sjukhus, gratis ( då jag var 39 år) genom landstinget. Jag fick mej en chock då jag fick veta att det var två därinne! Risksiffran var 1/400 på båda. Vi gick ej vidare med tester. Födde senare två friska tvullingar

villavägen
0

1/400 på båda tvillingarna menar jag. Det var Downs syndrom testet. Det andra minns jag inte, men det var bra siffror.

bohan85
0
  • Var valde ni att göra detta?

Ville kolla så att vi inte hade förhöjd risk, så vi gjorde det pga oro.

Erbjuds överhuvudaget inte i vårt landsting, åkte till Stockholm, Mamma Mia. 1600 kronor

Privat

1/20000

Nej

[TanatosNyx]
1

Var valde ni att göra detta?

Antenatalmottagningen på vårat sjukhus

Blev ni erbjudna att göra detta gratis eller fick ni betala? Hur mycket?

Frågade, och fick beviljat gratis i mån av tid. Fanns 1 tid kvar under mina veckor.

Fick 3 bilder gratis.

Gick ni inom landstinget eller privat?

Landstinget

Vad fick ni för risksiffra?

Bästa möjliga på 13 & 18 (1/20 000 om jag minns rätt), på 21 fick vi 1/26 000-

Gick ni vidare och gjorde fostervattenprov eller moderkaksprov?

Inte nödvändigt

Vad visade detta?

-

Valde ni att avbryta graviditeten?

Nej

ChristineL
1
    I mitt landsting ska man ha fyllt 35 dagen för sista mens för att bli erbjuden gratis. Jag är inte där än, så detta gjordes privat och kostade 1 900:-, hade det varit tvillingar hade det kostat 2 200:-
    Privat på Barnmorskegruppen i Göteborg
    Trisomi 21 var 1:16 696, trisomi 18 var 1:197 046, trisomi 13 var 1:463 857, över medel på alla.
    Nej
  • Vad visade detta?
    -
  • Valde ni att avbryta graviditeten?
    Nej
linkta
0

Var valde ni att göra detta? Ultraljudsbarnmorskorna, Stockholm Blev ni erbjudna att göra detta gratis eller fick ni betala? Hur mycket? Ville göra det. Betalade 1.700kr Gick ni inom landstinget eller privat? Privat Vad fick ni för risksiffra? 1:20000 Gick ni vidare och gjorde fostervattenprov eller moderkaksporv? Nej. Vad visade detta? Valde ni att avbryta graviditeten? Nej.

Zvintos
0

Var valde ni att göra detta?
Universitetssjukhuset Örebro

Blev ni erbjudna att göra detta gratis eller fick ni betala? Hur mycket?
Vi blev erbjudna gratis, då alla blir det här i länet.

Gick ni inom landstinget eller privat?
Landstinget

Vad fick ni för risksiffra?
Det kan jag faktiskt inte svara på, då vi inte vet. Vi fick veta att det var låg risk och då kände vi oss inte så intresserade av själva siffrorna i sig.

Gick ni vidare och gjorde fostervattenprov eller moderkaksprov?
Nej

Vad visade detta?
-

Valde ni att avbryta graviditeten? 
Nej