Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2246 ggr
pistenbully
0

Skaffa barn och dåliga ovanor

Detta är en fråga om hur ni gör och vad ni tycker och tänker om ämnet. Elaka och nedvärderande kommentarer undanbedes. 

Du/ni som medvetet jobbar/har jobbat för att bli gravid, har ni medvetet uteslutit alkohol och tobak när ni försökt blivit gravida? 

Om du inte dricker alkohol eller använder tobak, hur ser du på att andra kvinnor som försöker bli gravida dricker och använder tobak innan dom plussat?

[TanatosNyx]
1

Vi har medvetet uteslutit både alkohol och tobak på förhand.

Personligen tycker jag att det är dumt att ta onödiga risker med barnets hälsa. Om man slarvar och festar och är allmänt ansvarslös så ja, då kan jag tycka att man inte är mogen att bli förälder. Däremot kan jag förstå om man har mycket svårt att sluta t.ex. att röka eller snusa, men försöker hålla nere konsumptionen så gott man kan. Jag gör en skillnad där. Det jag har att se ner på är alltså det medvetna valet, om man är ignorant eller ej.

En av mina närmsta väninnor kämpar med ett cigarettberoende och är gravid. Vet att hon sliter som tusan med det där. Hon kommer att bli en alldeles perfekt mamma iallafall. Hon gör så gott hon kan. 🙂

[pepparkatt]3
0

Jag rökte inte och drack extremt lite och sällan så när vi bestämde oss så behövde jag aldrig sluta med något för det fanns liksom inte där. Jag tycker väl att de som väljer att fortsätta röka/dricka är ganska osmarta men vad kan man göra? De flesta vet ju om riskerna och hur dåligt det är för hälsan redan o om man inte väljer bort det så är det ju valet man gör. Vad jag inte fattar eller klarar av är dem som fortsätter med diverse ovanor när de är gravida, det är inte bebisens val att ta in allt gift men blir den som får betala priset de flesta gånger (med allt vad rökning o alkohol innebär för ett foster), jag Tycker det är extremt själviskt och självisk är något man inte kan vara som blivande mamma - mamma. Ens egna intressen får liksom läggas undan ett tag så att säga.

PogoPedagog
1

Jag tycker det är oerhört dumt att vänta tills man plussat med att sluta röka! Dels är så idiotiskt att tro att man kan sluta bara så där för att man blivit gravid, det är ju ett beroende så det är inte så himla enkelt för vissa trots att de verkligen vill. Dels är den allra första perioden i graviditeten den mest känsliga då fostrets alla organ och delar ska bildas och då vill man definitivt inte ha en massa giftiga ämnen kvar i kroppen! Det är ju inte som att all skit från cigaretter försvinner ur kroppen på ett dygn utan det tar ju ett tag att bli fri från den.

[Thiah]
0

Jag levde faktiskt ett helt vanligt liv innan jag blev gravid med samma ovanor som innan. Så fort jag anade att jag var gravid så slutade jag med det som inte var bra för bebisen. Förutom att städa kattlådan, det har jag gjort hela tiden. 

Hade jag rökt eller snusat hade jag säkert funderat på att försöka sluta innan då dom gifterna finns kvar så länge i kroppen.

[pepparkatt]3
0

Kattlådan är ok så länge man har innekatt dvs en katt som inte äter döda djur från naturen :-) (alltså fåglar möss osv som katten tuggat på) fic höra det av min vän som är veterinär så litar på det han säger.

[Thiah]
1

jag är inte rädd för kattlådan så mig behöver du inte övertyga.  Slickar inte händerna efter jag rotat varken i kattlådan eller rabatten vilket du behöver göra för att få i dig bakterien. (samma bakterie) 🙂 Den har jag haft katt så länge att jag troligtvis redan blivit drabbar = ingen risk för fostret.

[pepparkatt]3
0

Nej jag försökte inte övertyga någon bara upplysa andra som kanske läser men oftast har man ju koll själv precis som du! Så vet inte varför jag skrev ens.

[TanatosNyx]
1

#7 Det är ju aldrig fel att dela info, finns alltid de som läser men inte kommenterar som kanske lär sig något av det du just berättade, även om Thiah har koll för egen del. 👍 Forum går ju lite åt två håll så sett, även om man diskuterar så finns det ju de som bara läser. Det är iaf så jag tänker när jag utvecklar mina diskussioner. (Tyvärr händer det ju i hetare debatter ffa på andra forum att någon då i stället känner sig dumförklarad på kuppen. Forum är luriga 😃) 

Gud vad jag är på babbelhumör idag.. 🤐

[pepparkatt]3
0

Hehe ja du har helt rätt #8

[Thiah]
1

Ja #8 har helt rätt. Förlåt om jag lät otrevlig. Inte min mening. :)

[jnordstrom]
2

Jag hade inga direkta ovanor innan. (Som var illa för bebis iaf 😉) Jag må nog vara väldigt trångsynt, men jag har noll förståelse för föräldrar som inte kan avstå både alkohol, tobak eller droger. Verkligen noll.

tlover
0

Varken jag eller min man använder alkohol, nikotin eller olagliga droger och det var samma innan vi blev gravida.

Jag slutade också med mina receptbelagda mediciner innan jag blev gravid (medan vi försökte bli gravida trappade jag ner/försökte hitta alternativ).

Jag hade också minskat mängden koffein jag konsumerade och min man ökade mängden han konsumerade (det är bra för simmarna).

Efter vi blev gravida så minskade vi ner plasten i hushållet och ökade mängden ekologisk föda/kläder. Jag slutade även helt med koffein första trimestern och har inte tagit en enda Alvedon eller liknande medicin sen jag blev gravid.

Jag tycker väl inte det är det smartaste i hela världen att inte försöka sluta innan men jag kan ju inte heller bestämma vad andra ska göra, jag har själv endel dåliga vanor tex tränar jag för lite och äter för mycket chips och liknande.

l'm back

ChristineL
1

Vi båda uteslöt alkohol nästan helt under tiden vi försökte bli gravida, och så fortsatte det även efteråt. Känns inte rätt att dricka framför mitt barn tycker jag. Nåt glas vin/öl har det blivit men inte ofta alls. Vill man ha barn tycker jag man bör utesluta just alkohol och tobak då det är så pass skadligt som det är.

RoxannaS
2

Alkohol hade jag inte druckit sen nyår sist. (Plussade i Mars sen) då hade jag ganska nyligen haft ett mf och tänkte att ja, nya tag. Börja från början igen. Men jag har aldrig varit mycket för alkohol tidigare. Kan ha druckit en öl tillsammans med några kompisar bara för mysandets skull. Men ja. Annars oftast vid högtider, typ nyår osv. Men som sagt inga stora mängder.

Rökningen fortsatte jag med efter jag konstaterade mf. Och sen vågade jag inte hoppas på att jag skulle lyckas bli gravid igen då jag hade haft 2 mf och mensen var så oregelbunden så den kunde komma ibland med upp till 8-9 månaders mellanrum… 

Så när vi myste ihop oss i februari så visste jag att jag hade ÄL då runt de dagarna. Men tänkte inte mer på det. Så jag tänkte att den dagen jag plussar då jäklar har jag tagit sista blosset. Och ja, samma dag jag plussa så rökte jag sista ciggen. =)

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Intehärutandär
1

Jag är ensamstående mor sedan innan, så alkohol finns inte i mitt hem. Och ut händer kanske var tredje år i snitt. Så alkohol är inget problem. Inte tobak heller, aldrig rökt/snusat. Inget av dessa tre är attraktivt hos föräldrar. Föreliv är svårt att säga något om. Vissa som festar är omogna, medans en liten andel av dem mognar iom graviditet.

tjoopa
0

Jag varken rökte eller snusade innan vi blev gravida. Drack gjorde jag högst 2 gånger per år typ vilket inte heller gjorde det särskilt svårt att utesluta ;) Inget jag saknar eller sörjer. Kan heller inte förstå att man fortsätter med nikotin och alkohol efter att man plussat :( Speciellt inte om man medvetet försökt bli gravid… Även dem som "råkar" bli med barn bör sluta, man får välja vad som är viktigast liksom - bebis eller nikotin/alkohol…

Ria74
0

Jag rökte eller snusade inte innan jag blev gravid, drack inte någon nämnvärd alkohol privat heller. Men jag jobbar med att provsmaka alkohol.

När jag blev gravid så bytte jag arbetsuppgifter eftersom vi inte riktigt vet om det påverkar även om jag spottar ut alkoholen och inte sväljer.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

I want to belive
0

Jag rökte på heltid och drack en hel del alkohol på fester när min nuvarande son var hos sin pappa varannan helg, jag slutade tvärt med båda så fort jag fick reda på att jag väntade nr.2 .  Jag är väldigt röksugen ibland, men har hållit  mig ifrån det varenda gång, blivit extra sur istället :P haha.

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

[Thiah]
1

Frågan är väl baserad på vad folk innan de vet är gravida tänker? Alltså att de som planerat bli gravida väljer exempelvis alkohol eller inte?

KissAnka
0

Jag har snusat sedan jag var 17 år och rökt i samband med alkohol. När jag fick besked om att jag är bärare av en genmutation som gör att jag bör skaffa barn så tidigt det går för att undvika cancer så började jag och min sambo aktivt försöka att bli med barn (vilket var cirka 8 månader sen).Tyvärr så snusade jag och drack kanske ännu mer än vanligt eftersom att jag försökte ”passa på” innan jag visste att det inte skulle gå mer. Så nej, jag slutade inte medvetet med mina dåliga vanor innan jag blivit med barn.

Så fort jag plussade (vilket nu är för drygt 3 veckor sen 😂) så slutade jag tvärt samma dag med allt. Jag hade storslagna planer på att börja äta mer grönsaker och få bättre blodvärden – att motionera varje morgon innan frukost. Meditera. Allt som kan va bra för mitt lilla knytte. Jag har inte snusat eller druckigt och inte heller varit sugen. Däremot så fick jag känna mig riktigt dum vad gällde mina storslagna hälsoplaner. Jag kommer nämligen knappt iväg till jobbet om mornarna och spyr dagligen. Lukten av min katt får mig att vilja spy, tanken på broccoli gör min vansinning och jag orkar sällan ta mig till affären. Så där finns det en hel del jobb kvar…

Vad gäller min syn på andra gravida kvinnors användning av alkohol/tobak skulle jag bli oerhört provocerad om jag såg en gravid kvinna som rökte/söp/knarka. Precis som att jag skulle bli sjukt arg om jag såg en vuxen mobba ett barn eller om någon sparkar på någon som ligger.

pistenbully
1

Känns som de flesta missuppfattade min fråga lite, men jag ville ha era åsikter och tankar och det fick jag. Ser det dessutom intressant att en del av er drog snabba paralleller mellan alkohol och festa/supa. I min värld kan alkohol intas i andra sammanhang mer än vid fest eller när "jag är ute och super". Ett mycket bra exempel är tex ett glas vin till kördagsmiddagen eller en burk öl till fredagsmyset. Menade givetvis hur ni ser på alkohol och tobak innan man plussat, innan man vet att man är gravid men att man jobbar för att skaffa barn. Att inta alkohol medvetet när med vetskapen att man är gravid förutsätter jag att de flesta inte gärna och förstår att det är fel och därför tyckte jag inte att jag behövde ställa den frågan.