Gravid iFokus

Gravid

Etikettandra-trimestern
Läst 6226 ggr
nilma
0

TENS från Clas Ohlson

Hej på er,

Jag köpte en TENS-apparat från Clas Ohlson men det står rådgör med läkare. Ändå kan sjukgymnaster använda det som lindring vid graviditetsproblem. Vad tror ni om det?

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

CelsiusT
0

Jag tänker att dels är sjukgymnaster väldigt noga innan dom sätter in en TENS eller annan behandling, dom kontrollerar och undersöker och man får fylla i papper. Och sen är väl det här uttrycket "rådgör med läkare" något som i första hand friskriver tillverkaren ansvar. Att rådgöra med en sjukgymnast går nog precis lika bra.

Har du öppnat den än? Kan tipsa om att iaf här på min ort så får man låna TENS apparat gratis från sjukgymnasten. Visserligen kan jag nog känna att inköp inte är det minsta slöseri med pengar, den är skön till väldigt mycket annan smärta också ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Svarttusch
0

Jag tror att det är för att du ska inte sätta plattorna på magen. Är det för foglossning ska du sätta på ryggen. Jag skulle nog föreslå att du går till en sjukgymnast. Din BM kan nog tipsa om vilken som är ansluten till landstinget. Då kan hen visa dig hur du ska sätta plattorna osv.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

desti
0

Jag lånade min från sjukgimnast i några veckor sen köpte jag en från Clas Ohlsson och visade och det gick bra. Jag har min för ischias men kommer använda den mot foglossning också. Super nöjdm

ChristineL
0

Ja, du har väl pratat med läkare eller sjukgymnast innan du gick och köpte den? Märkligt tycker jag att man kan köpa en sån grej i vanlig affär bara sådär, det är ju inte bara till använda den vad jag förstått.

CelsiusT
0

#4 Ja så farligt svårt är det inte, speciellt inte om man använder den till ömma muskler och är frisk i övrigt. Men just vid graviditet är det bra att få visat för sig hur man placerar plattorna och hur man _inte_ placerar dom ;P Och sjukgymnasten är ju noga när dom går igenom kroppen o så, så det inte är något som tar skada.

[TanatosNyx]
0

Dom som säljs i butik har mycket lägre effekt än de som finns att låna har jag fått lära mig. Det är därmed minimal risk att man skulle råka ställa till med något genom att ha för hög effekt. (Så var det iaf för ett gäng år sedan, kan ju ha förändrats så reserverar mig lite där).

CelsiusT
0

#6 Fast, njae, det tror jag inte har så stor betydelse. Även om den man lånar skulle ha högre effekt (vilket jag inte har koll på) så är man ju inte uppe på full effekt fören möjligtvis dom sista cm på FL. Så max-effekten känns inte så viktig i sammanhanget. Det är dessutom olika för olika människor vilken effekt man ligger på. Så det kan absolut göra skada för graviditeten om man använder en sådan fel.

[TanatosNyx]
0

Gravidhjärnan i farten igen! Jag flikade in ett litet svar till Christines kommentar "Märkligt tycker jag att man kan köpa en sån grej i vanlig affär bara sådär" - där jag ville få fram att de som säljs iaf är lite "snällare" .🙂 När jag frågade min sjukgymnast (2005) om man inte kunde köpa lika effektiva som dom lånade ut var svaret nej, de fick inte sälja sådana hur om helst till privatpersoner.