Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 783 ggr
jl_fjolla
0

Varför blir jag inte gravid?

När jag var 15 år så gjorde jag abort i vecka 13..

Jag är redo för barn nu men jag blir inte gravid. Slutade med p-piller för 3 månader sen. Och jag har slutat röka helt och hållet. Jag plussar aldrig, är det på grund av aborten som jag inte kan få barn igen? Jag är jätte orolig att det har med det att göra.. Någon som vet?

[MikaelaR]
0

Asså det kan ta tid och bli gravid en nära vän till mig hade sex i säkert 6 månader innan hon blev gravid om man inte lyckats få barn fastän man aktivt försökt i ett år kan man börja söka hjälp är vad jag hört om jag minns rätt.

[Thiah]
1

Det kan ta ett år för kroppen att bli "normal" efter att man sluat med hormoner. Sen är 3 månader ingenting. Ett år är helt normalt att det tar. Vet inte vad genomsnittet är för att bli gravid men det vet säkert nån annan som snart svarar. Så ingen panik. Ha kul i sängen och stressa inte. :)

tlover
2

3 månader är för kort tid för att säga att det inte går, snittet att bli gravid om jag minns rätt är 9 månader. P-piller kan också fortfarande påverka fortfarande, vissa får inte ägglossning förrens efter man har slutat med p-piller i 6 månader.

Ta det lugnt och stressa inte, du har fortfarande tid, för jag och min man tog det 3 år men det blev barn tillslut.

l'm back

IceTee
0

Ge det åtminstonde ett år, för att kroppen ska få återställa sig! Har du fått regelbunden mens ännu?

Medarbetare på Skor iFokus

ChristineL
1

Jösses, tre månader är ingenting! Det tar i snitt sju ägglossningar för en kvinna att bli gravid. Har din menscykel kommit tillbaka till det normala? Kan ju som sagt ta ett år bara det.

Ni bör båda sluta med alkohol och andra droger, du bör sluta med kaffe och han får gärna öka dosen. Ta folsyra och blutsaft dagligen och rosenrot från första mensdagen till ÄL.

jl_fjolla
0

Okej tack för alla svar. Jag har och har alltid haft oregelbunden mens så det är svårt att veta när jag får min ägglossning.

ChristineL
1

#6 - Ja, då är inte det heller så konstigt om det inte har hänt något än då ;) Lär dig att känna av kroppen, ofta (inte alltid) känner man av det. Det kan vara extra slemmiga flytningar, ömma bröst, en del tar tempen varje dag då den höjs vid ägglossning. Läs mer här:
http://gravid.ifokus.se/articles/5120e250d3b4fd6baf010246-sa-vet-du-att-du-har-agglossning