Smärta och små blödningar, vanligt?
Får inte något lugnande besked (inte åt andra hållet heller för den delen) av kvinnokliniken så frågar här! Fick gallstensanfall i fredags, då i vecka 7 + 0, och fick spasmofen på sjukhuset i form av stolpiller. Skulle vara ofarligt för graviditeten sa de. Men sedan dess har jag haft 4 små (ytterst små) blödningar och väldigt ont i livmodern, som rejäl mensvärk. Har förstått att smärta är normalt då livmodern växer mycket just nu och även någon liten blödning - men 4? Börjar verkligen noja och nästan överväger akuten bara för att få se att det lever och frodas i magen. Någon som varit med om liknande? Borde jag oroa mig? Ska jag slappna av? :/ Jag som känt mig så lugn och tänkt att allt kommer att gå bra, men nu kan jag inte alls sluta oroa mig.
Är "mensvärken" ihållande eller något som kommer och snabbt går över? Är det ihållande skulle jag kontakta vården. Att känna hugg och värk som går över efter nån minut är inte farligt.
/Christine
Det går över, men håller i sig ganska långa stunder. Hm. Gyn var inte så intresserade av mig, utan sa bara åt mig att avvakta. Förstår ju att de har mycket att göra och inte riktigt har tid, men det är ju frustrerande att vara orolig. Har i alla fall bestämt mig för att helt enkelt avvakta, men göra ett VUL i vecka 12 hos en privat så jag får veta att allt är okej. Känner mer än en person vars barn dog i vecka 8-9 och det inte upptäcktes förrän vid RUL. Det vill jag minsann inte vara med om, utan hellre få se vid 12 veckor så att man slipper oroa sig :/
Min syster var nyligen med om missfall. Henne var det heller inte intresserade av. Hon tog ett graviditetstest, el några, med veckoindokator. Den ökade aldrig och utan stod kvar på samma veckor för att sedan visa negativt. Tyvärr är vänta allt det säger åt en. Håller tummarna att det går bra för dig!
Blöder igen. Mer denna gång. Gyn vill fortfarande inte ta emot mig. Är rätt säker på missfall. Inställd på det i alla fall.
#4 - Du kan alltid söka akut!
/Christine
Jag har haft jätteont hela natten, så ska ringa gyn när de öppnar och höra vad de säger. Tar de inte emot mig får jag söka akut. Även om det är missfall vill jag ju ha det bekräftat så att jag vet vad jag har att vänta mig… Då skulle jag ju även kunna ta smärtstillande, just nu vill jag ju inte ta annat än alvedon som inte ens hjälper. Sedan om fostret lever, vill jag ju såklart veta det med. Men är helt inställd på att det är kört på den fronten. Kan bara inte vara normalt att ha sådana kramper och blödningar :/
Om du har citodon så kan du ta det utan risk för fostret.
Jag tror tyvärr du har rätt, känner du det så tydligt att det är kört så är det antagligen så. Sen kan man ju alltid hoppas på mirakel, det finns gott om såna historier också, men ja. Usha!
Har du haft missfall förut? Vet du vad som väntar om det kommer ut så du vet vad som är oroväckande och vad som är normalt? Jag tyckte nämligen det var ganska chockerande upplevelse, så för mig var det skönt att veta att man kan bli sittandes på toan i timmar och att det rinner på ganska bra. Det kan även komma rejält stora blodklumpar på flera cm, som kan se ganska konstiga ut (röd/bruna). Ursäkta detaljer, men så kanske du slipper bli rädd om det händer.
Inget missfall förut, men en abort i tidiga tonåren. Så jag antar att det blir som då. Jo, jag tror också att det är kört. Gyn vill fortfarande inte ha in mig heller… fattar inte att det ska vara så svårt att bara få ett missfall bekräftat. Herregud. Sambon vill att vi åker till akuten, men att ta upp resurser där känns jättedumt eftersom att jag vet hur överbelastade de redan är. Huga. Får väl försöka boka in ett privat VUL istället om inget kommit under helgen… Så jag kan få vara beredd iaf. Vill verkligen få det bekräftat :/
Du kan med gott samvete åka in på akuten, det brukar inte vara något speciellt till tryck på gynakuten, det är andra avdelningar som är överbelastade på akuten.
Dessvärre kan du inte lita på att det går bra även om du ser hjärtslag och allt, men är det dött så får du ju veta det. Dock händer det också att man missar hjärtslag och fostret sen lever också, så ja. :/ Det är så dumt! Men vissa hintar får man ju.
Jag fick under pågående missfall veta att "allt ser bra ut med fostret" av en läkare, då var det kostaterat stendött av BM några timmar tidigare, och jag visste alltså att det var MF, men jag hade så vansinnigt ont så sökte därför. Blev hemskickad med orden att allt såg bra ut som sagt 😡 en riktig hagga till läkare fick jag. Jag fattar inte varför dom ska vara så ignoranta med missfall! 😮
Självklart ska du åka in till akuten! Tänk om det blir komplikationer av detta om du inte åker in?
/Christine
#9 joel var ett missfall först. Läkaren räknade bara efter mensen och sa att här finns inget foster i den veckan det borde vara i, tyvärr.
Två veckor sa och visade en annan läkare lilla räkan med hjärtslag. som tur är får du ingen medicin förrän två läkare tittat och konstaterat missfall. Ignoranta läkare verkar det finnas gott om.
Tycker du ska åka in, absolut.
Ha en bra dag! // Pernilla
Åk in! Att du tar upp resurser är bara skitsnack, vården är till för tillfällen som ditt. Du har all rätt i värden till vård, lika mycket som alla andra, och så är det med det.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack för alla svar hörrni! Är just barnvakt (ironiskt öde, haha) åt mina småsyskon, men pratade med min kära mamma och hon ska skjutsa in mig imorgon i samband med att hon hämtar barnen. Om fostret lever så tänker jag göra VUL vecka 12. Lever det inte gör jag ett till VUL under veckan för dubbelkoll så jag verkligen kan få bekräftat av två olika läkare innan de tänker börja tuta i mig medicin! Uppdaterar imorgon :)
Än finns det hjärtslag i alla fall, så blir VUL vecka 12 igen och fanns det hjärtslag då med kunde jag vara lugn. Allt såg normalt ut! :)
Skönt !