Gravid iFokus

Gravid

Etikettandra-trimestern
Läst 1889 ggr
MolnBlomman
0

Aktiv bebis efter ultraljudet

Jag var på första ultraljudet idag i vecka 18 + 3 

Bebis var väldigt aktiv och simmade runt där inne. Sen hamnade hen lixom inkilad på sidan av moderkakan ihopkurad med benen över huvudet. För att BM skulle kunna få till ett bra mått på huvudet så skakade hon instrumentet mot magen i hopp att bebis skulle ändra läge men det hände inte så mycket. Hen var lika aktiv och sprattlade på men såg ut att ligga ganska bekvämt där mot min rygg. :-)

Nu efteråt sitter jag här vid datorn och dem senaste 4 timmarna har bebis varit mer aktiv än någonsin tidigare! Det puffar och sparkar och gör lite ont när sparkarna kommer nedåt. Den senaste halvtimmen är det lugnt igen som vanligt.

Tror ni att bebis blev upprörd av ultraljudet?

[TanatosNyx]
3

Haha jaa jag hade nog blivit lite tjurig iaf om någon kom och skakade om "hela mitt bohag" 🤪 jag gissar att det är helt normalt med lite protester.

MolnBlomman
0

Haha! Ja det förstås. :-D
Men jag har själv testat att skaka och klappa lite på magen hemma för att se om jag får någon reaktion och det blev inte så här mycket sprattelgubbe av bebisen då. :-P

ChristineL
0

Alltså, det är ju just nu och ett par månader framåt som du kommer känna bebisen som mest. Tycker inte alls det låter konstigt utan håller med #1 i vad hon skriver :)

[TanatosNyx]
0

Man får ju tänka ur bebisens synvinkel, den är ju inte medveten om omvärlden, den har inte den blekaste aning om vad som händer. Plötsligt börjar hela stället skaka som hejsan 🤪 det som antagligen alltid har varit lugnt och stilla fram tills nu.

När du har skakat själv, har du möjligen varit lite mer försiktig än BM? 😉 kanske bebis inte har märkt av dina skakningar lika väl?

MolnBlomman
0

Ja så är det säkert. Åh plutten <3

Tyckte det såg ut som en tjej för BM blev tvungen att mäta lårbenet istället för huvudet och så såg jag mellan benen flera gånger men kunde inte se något kön. Vad tror ni? En penis skulle jag sett om den fanns va?

[Thiah]
0

Joel blev som tokig efter ultraljudet och speciellt dopplern. Så fort kalla gelen kom på blev han som förbytt och levde rövare :)

ChristineL
3

#5 - Det kan mycket väl vara en kille, inte säkert snoppen har växt fram än bara ;)

Velinga1984
0

#5 I Skövde mäter de alltid magomfång och lårbenshals för att bedöma ålder på RUL. Jag gjorde ett TUL varann vecka i 3 månader med äldsta sonen, varav ett dagen innan han föddes i vecka 39. Yngsta sonen gjorde jag 3 TUL, sista vecka 35. Har inte sett några tecken alls på vilket kön de haft. Äldsta sonen vägde ca 3,9 kg och yngsta ca 5,3 kg så man kan tycka att man borde sett.

Velinga1984
0

äldsta sonen reagerade alltid på undersökningar och var aktiv länge efteråt. Trodde att magen skulle gå sönder av alla sparkar när jag var höggravid.Yngsta sonen gjorde aldrig såna besvär, och kändes knappt alls nångång. Tack sjukvården för mvc och TUL, så jag kunde bli lugn ändå. Yngsta sonen kunde jag aldrig få reaktion av hur hårt än magen skakades om.

fulifuli
0

På mitt RUL så var bebis helt stilla så BM gjorde likadant och skakade instrumenten på magen men min bebis var envis och skulle bara ligga still ändå. Hon lyckades få bebis att vända rumpan till så pass att hon ändå kunde kolla hjärtat, men jag tror absolut att den lille känner sig lite omskakad och protesterar kanske :D

I want to belive
0

På mitt RUL så vart lilla pojken jätte frustrerad när barnmorskan försökte vända honom för att se hjärtat från alla sidor , armar och ben bara flög upp !

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne