Plugga samtidigt som man har barn
Hej! Jag är riktigt sugen på att skaffa barn. Det lär väl inte hända i den närmsta framtiden då jag nyss kom in på högskolan (Min pojkvän jobbar).
Men jag undrar om det är någon som har pluggat när de varit gravida/ haft barn och vill dela med er av era erfarenheter?
Jag studerade mellan 2008-2010, och min äldsta son var då 4 år. Gick kanon, verkligen att rekommendera eftersom jag inte hade så många lektioner schemalagt. Vi hade mycket fritid över att umgås på.
Nu är jag föräldraledig med 7 månaders bebis, började studera när han var 2 månader. Uppskattningsvis är det 50 procent på distans, hade kunnat läsa heltid om jag inte prioriterat familjetiden så högt. Tar inget CSN alls vilket var min tanke. Kommer fortsätta studera längre fram, återgår till mitt arbete i januari 2015 och ev söker högskola från hösten 2015. Eller jobbar och skaffar fler barn, för att läsa om några år. Vi har inte planerat så långt än.
Jag hade gärna studerat som gravid men med 2 graviditer bakom mig där sjukskrivning av olika skäl varit hela graviditerna så lär det aldrig gå för mig.
Jag läste på Folkhögskola och sedan komvux då min son var 2-4 år. Gick utmärkt. Var i skolan de timmar jag behövde, resten pluggade jag hemma medans han var på dagis till efter lunch.
Var också ensamstående, utan nätverk. Men med dagiset funkade det bra.
Jag pluggar högskola, har kandidaten kvar att skriva nu till hösten. Jag blev gravid innan jul och för mig gick det väldigt bra fastän jag hade konstant illamående och kräkningar de fyra-fem första månaderna, så det blev turer mellan toaletten och dator för att skriva inlämningar. Så även om det inte var så lätt alla gånger och jag hade lång resväg till skolan så går det med lite vilja. Jag råkade dock tyvärr missa ett seminarium eftersom det blev sjukhuset den dagen ;D
Men klart det går plugga medans man är gravid om välmåendet tillåter det och om man orkar. Är ju väldigt individuellt.
Pluggade första sex månaderna av graviditeten, dock bara deltid. Bortsett från att jag kräktes dagligen de första fyra månaderna och var trött som en idiot så gick det.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Pluggade janueri- 7dagar innan sonen föddes, det har gått bra men jag rekommenderar ingen att göra hlrutb 5 dagar innan bf ;) Förutom illamående, foglossningar och trötthet har det gått riktigt bra. Tanken är att börja plugga nu i augusti igen, fast bara på 25% denna terminen eller om jag kör på 50% har inte bestämt mig helt än, beror på hur det kommer gå med den kursen som är planerad, ska läsa på distans.
Pluggade 100% under första graviditeten. Gick i skolan ända till 2 veckor innan BF för det var då läsåret slutade. Gick bra för jag hade en lugn graviditet då. Inget illamående, lite lätt foglossning som mest märktes på slutet, inga svårigheter att sova osv. Gick som sagt jättebra. Men det är ju otroligt individuellt.
Sedan läste jag på universitetet när sonen var två till fyra år. Tyckte jag också fungerade bra. Man har rätt till 100% förskola om man studerar 100% samtidigt som jag inte behövde 40 timmar i veckan för att klara av mina kurser så jag hade mycket tid med sonen. Mer än om jag jobbat 100%. Det gäller dock att man tar till vara på tiden. Man kanske inte orkar sitta när barnet somnat, man kan inte ta en hel helg alla gånger för att skriva en uppsats osv, då jag tog verkligen tillvara på instuderingsdagarna. Då lämnade jag sonen på förskolan vid 8 tiden sen satt jag och pluggade till hjärnan var full i gröt och då gick jag och hämtade honom. första året (då jag var gravid) satt jag ju mest och sköt upp allt till sista stund och fick sitta hela helger innan deadline osv, så jag tyckte det blev skönare sen när jag strukturerade upp det när jag fick sonen att tänka på :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag studerade på universitet från det jag märkte att jag var gravid till sommarlovet nu i juni. Är just nu i vecka 33 och det var för mig inga problem att studera fram till sommaren. Vi har dock både campus och distansstudenter, så kunde vara hemma och se seminarier när jag mådde kasst.
Har inte bestämt mig än vad jag ska göra till hösten. Antingen tar jag ett studieuppehåll och läser en fristående kurs på runt 25% eller se om jag kan läsa mitt program på 50%. Det beror ju helt på hur bra/dåligt det går. Min sambo studerar med, så vi har det väldigt knapert. Vi är båda rätt vana vid det, så för oss blir det inte så stor omställning. (Samt att vi har en underbar släkt som hjälper till när de kan.)
Kan tillägga att graviditeten var oplanerad. Hade egentligen tänkt vänta tills en av oss hade jobb, men nu blev det inte så och det är vi rätt glada över. (Känns som vi skulle dragit ut på det mer med bil, hus osv…)
Om det är intressant kan jag skriva här senare, om jag kommer ihåg, hur det är att studera med barn med… :)