Annons:
Etikettallmänt
Läst 11084 ggr
em.nord
5/9/14, 10:31 PM

När kändes fosterrörelser?

Hej. När började ni känna fosterrörelser vid första graviditeten? Jag går in i v 18 idag och vill börja känna så jag vet att den mår bra :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
Praefatio
5/9/14, 10:38 PM
#1

Började känna sprattel i v. 16 och riktiga rörelser och sparkar i v. 17. Redan i vecka 18 kunde man tydligt se sparkarna från utsidan, men min bebis var enligt BM väldigt tidig och stark för sin "ålder". Samma sak sa de på RUL. Nu, i v. 21, far bebisen runt så fort jag sätter eller lägger mig.

Är du i v. 18 nu så är det säkert på gång snart. Mitt tips är att känna efter när du ligger och ska sova: när man är väldigt avslappnad och lugn så är det vanligt att bebisen sätter igång.

fulifuli
5/9/14, 11:10 PM
#2

Jag kände inte förrän i vecka 22 eller var det i v. 23, inte så jättetidigt iaf. Fast på UL sa BM att ungen var liten till växten vilket antagligen innebar att jag inte kände min förrän senare. Nu är jag i vecka 26 och det både känns och syns tydligt att bebis rör på sig därinne, speciellt på kvällen när man ligger i sängen och ska sova. Du kommer nog snart känna din lille också :D

soundtrack
5/10/14, 1:36 AM
#3

Jag kände egentligen ingenting förrän i slutet av 20 och då var det ganska tydliga buffar/sparkar på en gång. Möjligen att jag kunde ana något nån vecka tidigare, men jag tror faktiskt att det mest var ett önsketänkande. Det här omtalade "fjärilsfladdret" var inget jag kände av. Jag hade min moderkaka i framvägg vilken fungerar lite "stötdämpande" och det är troligen därför jag inte kände av något tidigare.

[Thiah]
5/10/14, 6:49 AM
#4

V.16 började det smått. Joel var bökigt av sig tidigt och precis som #1s bebis väldigt stark tidigt.

Min sambons morbror fru är barnmorska och hon menade på att efter v. 23borde man känt bebis men innan det är variationerna stora.

Sen kände jag Joel varje dag i mängder medan min chef bara kände hennes bebis då och då (moderkakan låg i frmvägg)

CelsiusT
5/10/14, 8:20 AM
#5

i v16 tror jag det var som fladdret började vid naveln, en vecka senare så kände jag riktiga sparkar från insidan och provade lägga handen på utsidan och kände även utifrån. Det dröjde några veckor till innan sambon lyckades känna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tina-A
5/10/14, 11:14 AM
#6

Veka 18, 19 tror jag det var :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
ChristineL
5/10/14, 5:06 PM
#7

Vecka 16-17, har läst att det är vanligast vecka 18-20.

em.nord
5/10/14, 5:48 PM
#8

Vad annorlunda det verkar vara! Men då vet jag :) kanske är en liten skit där inne ♡ men önskar jag kände något för det är 2v kvar till ul och lite nojig när man inte vet hur det är där inne :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

NinniH
5/10/14, 6:17 PM
#9

Första minililla sprattlet kände jag i vecka 14, sen dröjde det till vecka 16 innan det faktiskt kändes som bebis istället för en liten fisk. 😛


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

fulifuli
5/10/14, 8:52 PM
#10

#8 känner igen din känsla, hade lite samma tankar då jag hört att flera kände första rörelserna runt vecka 15-17 och inte jag. Men UL visade att allt såg bra ut även om bebisen min retade BM lite genom att mestadels ligga still vilket gjorde det svårt för BM att kolla allt hon ville. Slutade med att hon tog UL-grejen och skakade på min mage varpå bebisen från att legat på sidan hela UL-undersökningen till att vända sig lite halvt till sidan. Med andra ord låg den mest och bara latade sig.

😉

Praefatio
5/10/14, 8:59 PM
#11

#10 Lustigt att de har personligheter redan där inne! Min bebis fick BM jaga runt som en dåre för den låg inte still en sekund, så vårt RUL tog lite längre tid än det brukar 😃

fulifuli
5/10/14, 9:02 PM
#12

#11 ja verkligen lustigt.

Vad roligt ändå, min syster hade samma sak med sin bebis, hon låg heller inte still för en sekund, livlig som attan i magen men nu när hon kommit är hon så lugn så systern min brukar retas och säga att jag (och min sambo) kommer få en riktig busunge som aldrig är still. 4 månader återstår innan man får veta det 🙂

Praefatio
5/10/14, 9:03 PM
#13

#12 Hoppas att din syster har rätt! Jag vill gääärna ha en lugnis! 😛

Annons:
Jespersen
5/11/14, 8:36 AM
#14

Jag var i vecka 17 när jag var säker på att det var bebisen jag kände. Först var jag väldigt osäker då jag läst att man inte brukar känna så tidigt med första barnet, och att det första brukar kännas som fjärilsfladder eller fisksprattel, men jag tyckte att det var buffar direkt.

Jag kände utanpå nästan direkt också, och det tog inte lång tid innan man kunde se rörelserna utanpå också som lite hopp eller daller liksom. Jag har moderkakan bak längs ryggen, så det spelar säkert också in :) Sen har jag en vild en i magen med.. Barnmorskan brukar kommentera det varje gång vi är där, och läkaren fick sig också ett par sparkar när hon skulle känna på min livmoder ;)

Niini
5/11/14, 9:19 AM
#15

18+0 kände jag första rörelsen. Var som om nån hade petat till mig sakta i magen tre gånger, fast från insidan.

[Forest]
5/11/14, 2:51 PM
#16

I vecka 14 kände jag sonen men det var inte fören vecka 16 kände jag dottern. Sonen var värst på sparka när han växte tills sig så kunde man tydligt se hur stora fötterna var, och man kunde hålla fast hans häl lite :) 😉

ForestSpirit
5/11/14, 3:39 PM
#17

Jag började känna fladder omkring vecka 15-16, och det var efter RUL när jag gått in i v 18 jag började känna små buffar. Nu för tiden (går in i v21 idag) känner jag sparkar dagligen, sambon har också känt och vi båda har även sett sparkar utifrån på magen :)

Marvel-lous
5/12/14, 8:31 AM
#18

I v17 kände jag den första riktiga sparken men nu har den varit lite lugnare i några dagar - tror den krupit in och gömt sig mot ryggen.

em.nord
5/15/14, 9:30 AM
#19

Tror jag kände buffar igår kväll. :) måste ha varit det! V 18+6 Måste varit det…. plus att det kändes som bebisen flyttade sig. Låg på rygg och kändes som om den bytte plats. :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fridaas
5/15/14, 1:52 PM
#20

Med dottern kände jag första rörelserna som ett fladder typ i v.20-21 någongång. Denna gången kände jag första fladdret i v.14

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Marvel-lous
5/19/14, 5:04 PM
#21

Fick veta idag på RUL att han ligger bakom moderkakan så är därför jag haft lite svårt att känna honom, däremot har han hittat en "lucka" på min högra sida där han har fötterna - och mer än gärna sparkar.

rabbitlove
5/28/14, 9:05 AM
#22

vecka 22 började jag känna riktiga sparkar, innan dess var det mest sprattel och buffar från vecka 17- 18. Moderkakan ligger i framvägg! :)

Simuala
5/28/14, 7:36 PM
#23

Jag fick en riktig buff idag när jag petade på magen! Det var liksom någon som petade tillbaka :D (vecka 18)

Upp till toppen
Annons: