Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 3553 ggr
fulifuli
0

Barnvagn - att tänka på?

Hejsan allesammans.

Jag och min sambo väntar vårt första barn och min sambos föräldrar har nu erbjudit sig att köpa barnvagn till hos då de vill att vi ska ha en ny barnvagn till första barnet (även om både jag och min sambo skulle kunna nöja oss med en begagnad men ifall hans föräldrar är villig så har vi nu gett dem tillåtelse att göra detta).

Det vi nu undrar är vad man ska tänka på vid köp av barnvagn, alltså vad har ni andra föräldrar där ute upptäckt efter barnvagnsköp och användande är viktigt vid köp av barnvagn?

// Jag och min sambo bor ute i skogen så såklart måste vi ha en barnvagn anpassad till lite svårare terräng //

Tacksam för alla svar 😉

Marvel-lous
0

Hoho, bra fråga - det här undrar jag också över. 👍

Niklas
1

Fundera över i vilka miljöer ni mest kommer att använda vagnen. Mest stadsturer eller ute i naturen? Mycket transport i bil? Mycket transport på kollektiva färdmedel? Gå i trappor eller åka hiss? Bara liggvagn eller konverterbar till sittvagn? Prova att ställa frågan på Barnvagnar iFokus också.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

VildaVittra
0

Vanliga fyrhjuliga brukar inte fungera så där jättebra på grusvägar och stigar, så jag skulle satsa på en joggingvagn och en bra bärsele/sån där "ryggsäck" istället, sedan en bra pulka till vintern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
1

#3 Va? Varför fungerar inte 4hjuliga till grusvägar? Vi uteslöt 3hjuliga då vi kände dom som allt för instabila (jo jag vet att man ska kunna springa med dom, men hittade ingen som kändes bra).

Jag har själv köpt en begagnad väldigt billig, men det pga att jag känner att vi vet inte alls hur vi kommer att använda vagnen (och är därför öppen för att byta vagn när vi provat). Vi köpte en som går in i bagaget, har 4 hjul i luft för att ge bra stötdämpning på grusväg. Jag gissar att jag hemma på landet mest kommer gå med sele/sjal eftersom jag har hund och då går "offroad" och dessutom gärna har händerna fria men vill ändå kunna ha med vagnen när jag går hemmavid. Ville ha en lätt vagn som jag själv kan lyfta in i bagaget. Ställbart handtag kände jag var viktigt också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
0

#4 Dom bara skakar och lever sitt eget liv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
0

Jag föredrog också bärsele framför vagn. Mycket smidigare och roligare för Ville som tyckte om att kunna se sig omkring i stället för att ligga i vagnen med dålig utsikt.

Velinga1984
0

En 4 hjulig vagn av Emmaljunga eller Brio var vårt krav, de känns mer stabila. Samt att han ska kunna ha den hela tiden som han åker vagn. Vi köpte en begagnad Emmaljunga City Cross, med ställbart handtag. 

I min bil krävs ett ställbart handtag för att kunna stänga bakluckan (volvo S60), och det behövdes även när vi skulle åka hissen på biblioteket. Otroligt liten hiss.

fulifuli
0

Jag kände lite samma sak att fyrahjulig borde vara mera stabila än trehjulig på grusväg och bumpiga skogstigar som det är hemmakring.

Niklas
1

Om ni ska gå på ojämn mark tror jag att storleken på hjulen är viktigare än hur många hjulen är. Hittar ni en med stora hjul är den mer förlåtande än en med mindre hjul.

Svado
10

Mina tips:

Köp vagn med ordentligt gung i, dvs stötdämpare.

Köp vagn med rejäla luftfyllda däck.

Vagnar med rörliga framdäck funkar bra i stadsmiljö, men är totalt skräp i skog/mark och i snö.
Köp isåfall vagn som du kan ställa om, antingen rörliga eller stela.

Köp vagn med rejält och framförallt LÄTTÅTKOMLIGT lastutrymme. Många vagnar designas för att se så snygga ut som möjligt och då försvinner det praktiska.

Köp vagn med ställbart handtag.

Tillbehör:

Köp krokhållare, och en skötväska. 

Det här är mina tips utefter vad jag kommit på att jag borde haft i min vagn, men jag var dum o köpte en Brio Sing, som är totalt värdelös på alla sätt o vis. Oskön att köra, skakig och guppig och med oställbart handtag samt lastutrymme som är i stort sett oåtkomligt med sittdelen påkopplad.
Detta vidunder kostade 7tusen spänn så ja, det var ju pengar rätt i sjön.

Så gör inte om mitt misstag :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

ChristineL
1

Provkör, provkör, provkör! Åk ut till butiker och provkör på riktigt, alla möjliga modeller. Ställ frågor till olika butiker vad dom rekommenderar. Kolla också säkerhetstester och läs kritiskt om de olika varianterna. Vill ni ha en rejäl vagn eller en som är liten smidig att köra i city, kombivagn, duovagn eller bara liggdel.

[Thiah]
0

Håller med svado. Vi har stötdämpare, rejäla luftfyllda däck och vår vagn är himla smidig. Jag kommer lätt ut och in ur bussar, tåg eller uppför höga kanter.

Sen är det i min värld ett plus om inte vagnen är för tung från början och att den är lätt att vika ihop ensam.

PogoPedagog
0

#10 Har med allt jag skulle tipsa om, jag bor oxå på landet. Vi gjorde så att vi köpt en vagn enligt  det som Svado skrev och en mindre, lättare med rörliga hjul att ha när vi någon gång åker in till stan. Handlar vi mat åker bebisen ändå kundvagn ( brukar finnas speciella för de minsta barnen ) så det är bara om vi ska shoppa annat den vagnen används.

Praefatio
2

Som sagt, man får fundera över sina behov. Vi ville ha en vagn som fungerar bra både i stan och i lite "terräng" (grusvägar och skogsstigar) samt är anpassad efter Göteborg med kullersten, snö, slask och is. Vi ville ha en vagn som barnet kan ha i många år och som båda skulle tycka var skön att köra. Vi har ingen bil utan åker kollektivt och vill gärna kunna ha matkassar och grejer i vagnen. Detta medförde följande krav för oss:

• Fyra luftfyllda, fasta hjul - rörliga hjul är ett helvete i t.ex. snö och på kullersten.
  • Rejäl stötdämpning!
  • Stadig känsla.
  • En duo- eller kombi-vagn.
  • Ställbart handtag.
  • Ordentlig korg undertill.
  • Sedan ville jag personligen helst inte ha en svart vagn.

Till slut hittade vi en superfin begagnad Brio Happy Duo på Blocket som stämde in på alla krav. Nu är ju ungen inte färdigbakad än så vi har inte fått prova den ordentligt ännu men hittills är vi oerhört nöjda. Kan tilläggas att vi kommer komplettera med bärsjal.

fulifuli
0

Tack för alla bra tips, ni är så underbara. Känns som en hel vetenskap att hitta "rätt vagn".

Praefatio
0

#15 Så kändes det för mig med, tills jag hittade rätt och insåg att det inte var så komplicerat ändå 😛 Barnvagnsmarknaden verkar väldigt inriktad på att få det att låta svårt, man får så oerhört många valmöjligheter och grejer, men tänk så här: i slutändan är det faktiskt bara en vagn. Det är inte själva barnet ni ska välja ut.

Ett litet tips är för övrigt att absolut inte stirra sig blind på extrafinesser som mugghållare, parasoller och sånt. Allt sånt går att köpa till oavsett vilken vagn du köper. Det man behöver tänka på är helt enkelt att vagnen ska kännas bra att köra med.

tlover
0

Vi har bestämt oss för att inte köpa en vagn om inte vi märker att det faktiskt behövs

Vi bor också mitt i skogen och ska vi inte stå och dra den fram och tillbaka över gårdsplanen så får vi hoppa in i bilen och köra minst en mil (antagligen längre faktiskt) för att kunna köra barnvagn säkert. Efter den enda vägen som går igenom vår mark går det timmerbilar i hög fart efter och den är så smal att jag hoppar i diket även utan barnvagn (även i djupsnö) och det går ju inte med en barnvagn. Stigar här innebär viltstigar där man får ducka undergrenar, klättra över stubbar/fallna träd osv.

Däremot ska vi skaffa en bra pulka, en bra bärsjal och ev en såndär "barnryggsäck"

l'm back

Svarttusch
1

Barnvagn är faktiskt extremt svårt att välja haha. Jag har ägt fyra olika och tycker ingen av dem är perfekt :P Men ska man gå på något annat än asfalterat bör man ha ordentlig stötdämpning. Till sonen född 2009 hade vi en Brio Happy Kombi med fyra punkteringsfria hjul. Den var perfekt. De punkteringsfria funkade för oss eftersom vi inte gick i skogen osv, så ni kanske bör ha luftfyllda istället. 

En vagn med dålig stötdämpning kan göra att det ser ut som barnet får hjärnskakning av att man går över lite kullersten. Det är oftast (tycker jag) dyrare fyrhjuliga vagnar som har bra stötdämpning. T. ex Brio och Emmaljunga. 

Tänk också på att försöka få tag i en så lätt vagn som möjligt. Först är det lätt för bebisen väger bara runt 4 kg, sen inom ett år väger bebisen kanske 10 kg, vagn används oftast till de är två-tre år om inte längre. Då är de betydligt mycket tyngre än 4 kg. För mig som inte rör mig så mycket i skogen tycker jag runt 11 kg är högsta vikten som funkar på en barnvagn. Jag har testat en billig vagn som vägde 18 kg, det var inte alls roligt att köra…

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

JeFo
0

Vi bor så vi behöver en rejäl vagn. Går på grusvägar och så. Vi valde Emmaljunga city cross. Den är stabil, rejäl, enkel och har grova däck. Har senaste dagarna fått sylvassa stenar sittandes i däckena. Hade jag haft luft i dom hade tre däck gått på två dagar! Första vagnen vi hade kunde jag inte vicka ihop själv. Emmaljungan är det inga problem med. Lycka till!

JossanH
1

Vi har en brio happy som varit kanon att gå med i skogen och på grusvägar. Fick först en stadsvagn av svärfar men det var ju rena rama vägarbetet att bara ta sig fram på en vanlig grusväg. Totalt värdelöst för oss..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
0

#20 Vägarbetet 😂 Har du bild på er Happy?

dragonstar
0

Själv vill jag faktiskt ha en gammal retrovagn, men självkalrt behöver man även där tänka på funktionen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Praefatio
1

#22 Det har jag också alltid trott och sagt att jag ska/vill ha. Tills jag blev gravid och insåg att funktionen är viktigare än utseendet tusen gånger om, och att retrovagnarna är hutlöst prissatta.

dragonstar
0

#23 Ja det är sant, inte alltid man kan hitta något som är prisvärt och funktjonällt. Viktigaste för mig är att den tar liten platts i bilen, klarar sig bra i stan. Har bra förvaring vore trevligt. Ja som de flästa andra antar jag =)

Praefatio
0

#24 De snygga retrovagnarna tenderar tyvärr att vara oerhört skramliga och instabila, i alla fall de jag provkört. Fungerar bra på släta butiksgolv men dåligt vid minsta ojämnhet. Värdelösa på kullersten och i snö. På många är fjädringen rostig och/eller trög så liggdelen vibrerar jättemycket när man kör, de har ju sällan (aldrig?) luftdäck som liksom "väger upp" för den dåliga fjädringen heller utan brukar ha dåliga men ack så snygga, tunna gummihjul. Däremot brukar de flesta ha helt okej med förvaringsutrymme.

Det är verkligen synd, jag är superbesviken för jag var helt inställd på en retrovagn… Men just det här med att de är skramliga och skakiga påverkar ju barnet och det känns inte okej för mig. Hade varit en helt annan sak om de bara var otympliga för mig, då hade jag nog lidit pin för att vara fin 😃 Men barnets bekvämlighet går först för mig.

Finns nya varianter dock, de brukar kosta en rejäl slant (~15 000 kr) men har man råd så går det att få tag på en modern vagn med moderna funktioner men retroutseende!

dragonstar
1

#25 Tycker det är så synd att det inte finn nyproducerade retrovagnar till budgetpris. Alldrig att jag har råd med 15000 De skulle nog räcka till nästan alla möbletillbehör om man går budget!!!

Praefatio
1

#26 Nästan alla?! Man kan för sjutton inreda ett helt hem med 15 000 kr om man har lite budgettänk 😃 Jag skulle aldrig lägga så mycket på en vagn, men å andra sidan, har man pengarna så varför inte. Man kan spendera precis hur mycket pengar som helst på bebisgrejer, den saken är klar. Skönt att det finns lite olika nivåer så att vi vanliga dödliga också har råd att komma igång! När bebis ploppar ut kommer vi ha lagt ungefär 3000 kr allt som allt, på vagn, säng, skötbord, kläder och alla småtillbehör. Känns lite mer rimligt, för oss i alla fall.

dragonstar
0

Helt klart 3 tusen är ju nästan vad jag har liggande i plånkan. Överdriver lite men de är helt klart något jag kan använda =) Specielt när man har familj som sparat på barntillbehör och släcktingar som gärna köper och tillverkar saker till en =)

dragonstar
0

För er som funderar på barnvagnar finns det ju massor med grupper på FB tex finns det en som heter retrovagn.

[Thiah]
0

Och en iFokus sida om barnvagnar :)

JossanH
0

Älskar retrovagnarna men har också vikt mig för bekvämligheten (och summorna). Har hittat alla våra vagnar bra begagnade :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

dragonstar
0

Okej Man kan ju hitta många retrovagnar för runt 1000 kr

=)

Praefatio
0

#32 Oj, var hittar du dem? Här i krokarna går de på 2500-3000 kr på Blocket…

JossanH
0

#32 jag menar nog mest att det kostar mer än det smakar då man mest köper en snygg förpackning.. Men visst finns det läckra vagnar! Har dock aldrig hittat någon för tusenlappen.

Sajtvärd på Iller.ifokus