Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 2494 ggr
CelsiusT
1

Träning med gravidkrämpor

Jag börjar känna att det är jobbigt att jag inte kan träna och hålla mig i form. Känns som om jag sitter hemma i soffan och blir förslappad inför ett kommande maratonlopp. Skulle vilja iaf få känna att jag försöker hålla igång och försöker att inte få sämre kondition. Jag är inget träningsfreak och jag har aldrig haft superbra kondis (men har tidigare löptränat/joggat 3ggr/v, ridit flera ggr/v och promenerat med hunden), men nu blir konditionen bara sämre och sämre. Känner att jag skulle vilja få bättre, eller iaf inte ännu sämre, kondition inför förlossningen. Och inte sitta och tappa alla muskler.

Men det här är ju ganska svårt när man har foglossning och dessutom har en mage som börjar dra så fort jag rör på mig. Jag har ju hund så jag promenerar iaf en hel del. Men det går sakta sakta och går det minsta lilla för fort så får jag ont i magen.

Någon som har tips på hur man kan träna trots att man är gravid? Ser ju fullt i gravida människor som tränar för fullt, men själv fixar jag inte riktigt den vanliga träningen eftersom det gör ont. Men något borde jag väl klara att göra? Någon som har tips?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[jnordstrom]
1

Testat vatten träning? Typ simma eller gravid vatten gympa? :)

VildaVittra
1

Cykla på en cykel med en riktigt bred och vadderad tantsadel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

PogoPedagog
0

Det jag har känt av att jag borde tränat mer när jag kommit till tredje trimestern är låren. Det blir riktigt jobbigt att ta sig upp o ned på huk, från soffor och liknande om inte lår/rumpa är i hyffsad form när magen blir stor. Så om man kan hitta en skonsam övning för dessa muskler är det nog bra. Cykla kanske fungerar?

CelsiusT
0

#1 Simma får jag inte pga fogarna. Vattengympa skulle jag väldigt gärna köra egentligen. Men har inte lust att gå och betala för gruppträning (ogillar dessutom gruppträning på bestämda tider) och stå själv och gympa i vattnet känns konstigt, jag vet inte hur man gör liksom. Har du några tips på hur man tränar i vatten? Tex om det finns några grejer så man vet vad man ska göra där i vattnet?

#2 Har ingen cykel just nu. Kommer att få det när vi flyttar om en månad, så har planerat att försöka börja cykla då.

ChristineL
1

Men får du inte simma pga foglossning? Simning trodde jag var det skonsammaste man kunde hitta…

CelsiusT
1

#5 Nej simning är tydligen inte alls bra. Det blir för mycket rörelse i bäckenet. Hade hoppats på att få simma, för det är enkelt och jag gillar det.

CelsiusT
0

Fast jag funderar ändå på att prova att simma. Det är ju ändå olika för olika människor. Och jag tänker att simning kan ju utföras på olika sätt. Men behöver ju inte "grodsimma" i vanligt bröstsim, men kan ju simma med benen ihop, kanske det är bättre? Men samtidigt sa sjukgymnasten att simning ska jag absolut akta mig för, andra saker kan jag prova och se hur det känns. Men jag vet inte..

Läste även om foglossning på kvinnokliniken och där stod det att gravidyoga är bra men att simning ska man akta sig för när man har foglossning.

VildaVittra
0

Du kan ju simma med en Dolme mellan benen, då använder du bara armarna och stärker bålen. Dolmar finns alltid att låna i simhallen. http://www.miwex.se/pull-boy-variomatic-dolme-/361-0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
0

#8 Aha, smart. Ska se om vi kan prova med det här med simningen då. Kan ju testa och se hur det känns. Funkar det inte så får jag väl avbryta helt enkelt. Men svårt att låta bli att simma med armarna.

Ska det vara luft i den då så att den flyter? Eller hur fungerar det?

VildaVittra
0

#9 Det väljer du själv, den är lätt att fylla eller tömma i bassängen. Luft = lättare, vatten = svårare.

CelsiusT
0

#9 Svårt att låta bli att simma med benen menar jag ju såklart. Verkar svårt att simma med bara armarna.

Praefatio
0

http://vattengymnastik.se/ovningar/ Jag ska börja vattengympa och simma lite på egen hand, tänkte börja nästa vecka. Hittade de här övningarna :) Sedan får man nog räkna med lite sämre kondition, mycket extra blod att pumpa runt för hjärtat. BM sa att om man bara håller igång kroppen lågintensivt så kommer konditionen tillbaka så fort kroppen återhämtat sig efter förlossningen. Jag hoppas på det, har kanonkondition normalt sett men nu har jag svårt att gå i trappor och sådär, och är inte ens speciellt tung än :(

CelsiusT
0

#12 Är inte ett dugg orolig för tiden efter förlossningen. Då har jag hela livet på mig att göra något åt det hela och med tiden när kroppen läker så kommer jag ju då återigen kunna springa och rida som vanligt. Men förlossningen i sig är ett maraton som man ska fixa och orka med, att förbereda sig inför den genom att tillåta sig att tappa kondition rejält fort (känner hur kroppen rasar iom att jag gått från ganska mycket aktivitet till att mest sitta i soffan och bara gå lite med hunden några ggr om dagen) känns väldigt dumt.

CelsiusT
0

#3 Oj, missade ditt inlägg. Bra att få sådana tips också. Som sagt, cykling kan nog fungera sen när vi flyttat. Dels för att då får jag tillgång till cykel igen och där är nog bättre miljöer att cykla i, bla kan jag då ha med hunden när jag cyklar vilket jag inte hade kunnat här. Men flytta gör vi inte fören om en månad ungefär. Kommer vara i v28-29 nånting när vi flyttar, men antar att det är bättre sent än aldrig.

Praefatio
0

#13 Dåså :) Är som du (gud, vad vi har mycket gemensamt jämt…) och har också varit väldigt aktiv innan men går bara hundpromenader jämt. Förlossningen ska jag nog klara, men ogillar känslan av att liksom förfalla. Simträning/vattengympa känns vettigt för mig i alla fall! Älskar vatten och ser fram emot att träna en eller ett par timmar, och sedan bada lite bubbelbad och basta efteråt. Hoppas på att få med mig en kompis också, så att det blir roligare.

CelsiusT
0

#15 Håller med, det är mycket vi har gemensamt ;P Fast bubbelbad är inte bra för gravida, brukar ofta stå skyltar vid bubbelbadet att gravida inte får bada där. Vad gäller bastu så verkar det vara lite olika råd? Känns lite surt, för det är samma här, älskar bubbelbad efter lite simträning och sen basta tills jag inte orkar mer. 

Trodde inte heller från början att förlossningen skulle kännas tuff för konditionens skull. Men efter 18v med kräkningar och 11v med foglossning och knappt kunnat göra någonting så känner jag verkligen hur kroppen har rasat. Min mamma varnade mig lite och när jag känner efter så inser jag mer och mer att det blir tyngre för varje dag, och det går snabbare utför ju närmare man kommer. Så vill försöka hålla igång.

Praefatio
0

#16 Neej, vad är det du säger, får man inte bada bubbelbad? Låter superskumt men jag får kolla upp det, skulle inte förvåna mig om det stämmer. Bastu kan jag förstå faktiskt, det påverkar ju kroppen en del, men varmt vatten och luftbubblor låter ologiskt att det är farligt på något sätt. Ja, det är sant. Har ju som sagt också förfallit lite. Insåg när jag bar hem hundmat i ryggsäck, sju kilo, hur mycket man påverkad av en graviditet och mindre motion. Blev jättesvettig och jätteflåsig, lika mycket som jag blir av 20 kg i vanliga fall. Den där vikten kommer man ju snart ha på magen istället, så det är nog smart att försöka komma igång med något slags stärkande träning också och inte bara kondition.

CelsiusT
0

#17 Det är inte bubblorna och det varma vattnet utan det är att offentliga bubbelbad innehåller väldigt mycket bakterier. Det varma vattnet gör att bakterierna frodas och risken för infektioner är väldigt stor. Så bubbelbad är inte bra. Bastu vet jag dock att det råder delade mening om, så det vet jag inte riktigt om man kanske vågar. 

Jo det är ju sant, att man kanske skulle behöva lite styrka också.

Praefatio
0

#18 Ahh, det var ju i och för sig logiskt! Då ska jag undvika bubbelbadet - högst ovilligt :P Ja, lite bålstyrka är nog inte så dumt. Vi ryttare har ju ofta väldigt god bålstyrka normalt sett men jag märker till och med att hållningen börjar bli sämre nu för min del. Tror att vattengympa kan vara jättebra för det!

CelsiusT
0

#19 Jag går ju hos sjukgymnast, främst får jag ju akupunktur men hon tittar regelbundet på min kropp och hjälper mig med hållning och sånt. Vid första besöket så sa hon att jag hade ovanligt bra hållning från bröstet och neråt. Väldigt stark och bra hållning. Men uppåt var sämre, jag faller gärna fram med huvudet och säckar i axlarna. Så jag har tränat på detta nu under graviditeten och det har blivit mycket bättre, sist hon kollade kroppen på mig så tyckte hon att det hade blivit mycket bättre. Dock var hon då på mig lite om magen (mest som en kommentar inför fortsatt graviditet när magen kommer mer), att inte låta magen bli framtung och svanka utan verkligen bära upp.

JeFo
2

Ville bara säga att det går att föda trots att man är halvdöd som gravid. Jag hade det mesta denna graviditet! Kräktes i 17v sen kom foglossning och ljumskbråck. Sen oktober 2013 var jag typ orörlig. Från att ha varit den med 1000 saker på g så blev jag sittandes el liggandes 😔 Bråcket gjorde så jag inte kunde gå och underlivet (om man nu kan kalla det som var det!) var svullet till max. Blygdläpparna var 2cm!! Trodde förlossningen skulle bli hemsk och jag tvivlade ibland på att det ens skulle gå…. Men inga problem! Jag testade massa ställningar för bebisen ville inte sjunka ner och jag hade höga ben och gudarna vet allt. Jag var mer än halvdöd. 7 mån på soffan men klarade mig. Nu ska man ju inte sträva efter det, jag hade inget val! Vill bara säga att det går trots massa sjukdomar å annat 😀

CelsiusT
0

#21 Jo att föda barn går väl i princip hur död man än är. Men det kan ju vara mer eller mindre trevligt ;P Kan jag träna och hålla mig i hyfsad form så gör jag gärna det.

Velinga1984
0

Jag insåg när jag var gravid att inte alla gravida fixar att träna. Jag var otroligt stillasittande i princip hela tiden, konstanta kräkningar första tiden och sen tuff foglossning. Promenader, simning och lyft gav en obeskrivlig smärta. Jag rörde mig mest bara mellan soffa och säng och knappt det ibland. Fick pl.kejsarsnitt så vet inte hur det hade gått vid förlossning.

smurfan-13
0

Nu har jag inte läst alla svaren, men måste verkligen slå ett slag för vattengympa! Det har räddat mig båda mina graviditeter och nu sista då jag gick m kryckor i slutet pga fogarna så var det just vattengympan som ändå höll mig "vettig i skallen". Tränar inte heller normalt, men då jag inte ens klarade av att gå ut o kissa hundarna utan extrema smärtor så blev jag smått tokig…

Simma är ju inte bra, men ta och promenera på botten istället för att simma. Funkar ju bara så länge man bottnar, men det är grymt skönt att komma ner i vattnet och bli "lätt" igen. Tänk på små steg (precis som när du går på land) och gör simrörelser m armarna. Känns det bra är det helt ok att springa med ;)

CelsiusT
0

Simma är något jag inte gör om. Provade och Jesus Amalia vilken smärta efteråt. Simmade utan ben men nej. Bottnar inte i bassängen så kan inte gå i den. Kände mig bara tung och orörlig i vattnet (än har jag ingen ökad vikt på land heller).

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Rutan_
0

Jag var en väldigt vältränad person med superkondition innan jag blev gravid. Under graviditeterna har jag haft foglossning som gjort att jag knappt ens kunnat gå en kort promenad så hela jag blev ju totalt förfallen. Inga muskler och ingen kondition och dessutom kunde jag inte sova på grund av foglossningen så utvilad var jag inte heller, samt att jag inte kunde äta… Men på nåt vis hade jag ändå kraft att klara av förlossningen. Nu senast blev jag pigg som en mört direkt efter att ungen kommit ut =P 

Jag har alltså med andra ord inga tips på träning men kanske kan peppa dig med att det kan gå ändå fastän man inte rört sig många meter på nio månader.

CelsiusT
0

Vill nog förtydliga att det inte är så att jag tror att man inte klarar av förlossningen om man sitter still hela graviditeten. Men självklart måste det vara bättre att förbereda sig genom att hålla igång så gott det hår, än att förbereda dig genom att sätta sig ner och ge upp för att man har begränsningar.

Rutan_
0

#29 Naturligtvis är det bättre om man tränar, men kan man inte så kan man inte.

CelsiusT
0

#30 Men jag har så svårt att acceptera det där att "kan man inte så kan man inte"… Det måste ju gå att göra nånting iaf. Även om man inte kan göra "normala" saker så som löpning, simning osv så måste det väl gå att träna även om man har krämpor. Att hålla igång kondition och muskler är ju viktigt även för rörelsehindrade, så det måste väl gå även för gravida med krämpor att göra någonting. 

Jag har så svårt för att sitta här och "bara" ha ont i fogarna och få ont i magen då jag rör på mig lite för intensivt och bli helt stillasittande av det. Alltså, det finns ju folk som har det bra mycket värre och ändå tränar trots att dom inte står inför ett maraton vilket vi gravida faktiskt gör.