smörja in magen med?
Hejsan,
Vad rekommenderar ni att smörja magen med för att förebygga bristningar?
:-)
Det finns inget som förebygger bristningar, antingen får man det eller så får man det inte, allt beror på hur ens hud är, hur snabbt magen växer osv. Men jag har smörjt med Nivea lotion, har varit svalkande när det stramar och kliar.

Precis, det finns massa krämer som hävdar att de skyddar mot bristinga men det har aldrig gått att bevisa att någon av dem har någon verkan. Så spar du de pengarna till något roligare:)
Jag har unnat mig Bodyshops cocoa body butter till magen. Inte för att jag tror att det går att förebygga bristningar men den luktar gott och är bra för torr hy och det är väldigt skönt när det stramar :)
Jag smörjde inte in mig alls, och fick inga bristningar. Det kvittar vad du smörjer med, får du bristningar så får du.
med yngsta barnet smörjde jag huden jämt då det kliade och stramade. Fick bristningar ;)
Då bristningar sitter djupt så går det inte att förebygga med att smörja magen. Det är snarare genetiskt.
/Christine
Smörjde ingenting, fick inte en enda bristning under graviditeten. Två dagar efteråt har jag däremot fått över halv magen. Det är verkligen ett lotteri endast det där. Inte ens när man är förlöst så går man säker tydligen :P
Jag smörjde med body shops shea buttet. Mest för att lindra den hemska klådan o stramandet.
Bristningen är väl iaf till stor del hormonellt? Så det påverkas väl av hormonbalansen i kroppen i första hand? Och det är väl därför man kan få bristningar även efter förlossningen? Bristningar dyker ju också ofta upp i puberteten när hormonerna sätter fart. Så det är väl mest knutet till tidpunkter i livet där en hormonförändring sker.
Det finns ju inga studier att det hjälper med att smörja, men att smörja är ju heller inte farligt så det är ju många som gör det och tycker att det är skönt. Sen kan man ju få bristningar ändå.
Min sambo fick bristningar efter lång sjukhusvistelse med månader med antibiotika. Kroppen förändrades på insidan på många sätt för honom, och det märktes bla i bristningar lite här och var.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 Ja, precis :)
Jag har bristningar från två olika tillfällen i livet: Början av puberteten och efter förlossningen. Samma två tillfällen som jag också känt mig mest hormonell. Graviditeten var inget emot de två första dagarna efter den. Grät för att jag grät ungefär.
Jag körde bio oil, köpte på apoteket! Den var smidig och väldoftande :)
Vad jag har läst någonstans, utan att på något vis säga att det stämmer, är att man kan påverka detta med bristningar genom vad man äter. Och för mig känns det dom att det skulle funka att äta nyttigt, skippa onödiga kolhydrater och då framförallt sockret. Eftersom kost och välbefinnande ofta går hand i hand så känns det som något man skulle kunna försöka. Synd bara att jag själv har världelös karaktär just nu och redan har en massa bristningar från förra graviditeten.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#12 Skulle eventuellt kunna påverka. Mat och kost påverkar ju även hormonerna i kroppen, likaså motion. Så visst skulle det kunna vara så att det påverkar bristningar. Intressant.
#12 Om det stämmer så kommer jag krylla av bristningar framöver ;)
#14 Fast så kan man ju inte säga heller. Vissa kan äta jätteonyttigt och ändå vara smala tex. Alla reagerar ju inte samma på kost. Men kosten kan ju ändå vara en påverkande faktor.
#15 Jag vet, jag var inte seriös. Men att vissa (inkl jag själv) förblir smala trots onyttig kost har ju dock med ämnesomsättningen att göra. Jag tror inte att insidan på min kropp skulle se så bra ut dock om man kollade den, så även om jag är smal så kan säkert tex mina hormoner vara rejält påverkade. Sen tror jag nog ändå inte på att man kan styra det där med bristningar.
#16 samma här. :)
Men smörja in magen tycker jag man kan göra ändå, för det är ju som sagt väldigt skönt när det stramar och sticker i den :) och så känns det som att man får en mysstund med bebisen :)
Jag köpte en dyrare och ny kräm just för magens skull. Min egna lilla njutning vissa jobbiga kvällar.
#16 Nu var inte kopplingen mellan smalhet trots skräpmat något som hade något med hormonerna att göra. Menar bara att vi alla påverkas på olika sätt då våra kroppar fungerar på lite olika sätt (tex att vissa har högre ämnesomsättning än andra). Även om ingen mår bra av dålig kost så innebär inte det att alla blir sjuka av dålig kost. Vissa kan klara sig hela livet även om det inte ser vackert ut på insidan så kan det ändå vara problemfritt, medan andra äter hyfsat bra och bara lite dåligt och ändå mår skit och får diverse problem. Så även om dålig kost påverkar hormonerna på alla så innebär inte det per automatik att att dålig kost innebär bristningar för alla.
#18 Det kan man absolut göra. Det är ju inget som skadar. Men jag tror inte på att krämer skulle motverka bristningar då det sitter så djupt och kommer inifrån så jag tror inte man ska ha ångest om man inte smörjer sig heller.
#12 Stämde inte alls på mig isf, åt precis allt jag var snål på som gravid så det blev en hel del onyttigt. Fick endast några minimala bak på höften som kom riktigt på slutet (typ v. 41+1 eller nåt sånt). Vissa har tur och vissa otur helt enkelt ;)
#21 som nämnts här högre upp så är ju allt som har med kroppen att göra individuellt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Body shops body butter är jätteskönt att smörja med, luktar gott gör dom också :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag gillar däremot inte body butter då det aldrig sugs in i kroppen utan bara är alldeles kladdigt alldeles för länge :S
Sajtvärd på Iller.ifokus
#24 Nu har jag ingen erfarenhet av bodybutters sedan tidigare, men den jag kör med nu upplever jag inte är speciellt kladdig.
#25 jag har bara kört en ifrån bodyshop som luktade fantastiskt, men gjorde misstaget och smörja in hela mig med det en gång och kunde inte sova efter för att jag aldrig blev "okladdig". Nu är det helst kokosolja jag smörjer mig med :) helt naturligt och sjunker faktiskt in väldigt fort!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag gillar Maria Åkermans produkter, de är ekologiska, svenskproducerade och helt utan skit som mineraloljor osv. Har använt deras vanliga body lotion när magen och brösten har stramat, det är skönt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg