Vi som ska ha barn 2014 #11
Nåja, vi kör en till då…. 😃Även den förra blev full på 7 dagar. Blivit som en måndagsvana att jag startar en ny tråd 😎
Här är gamla:
#1 House är bra. Jag försökte sova men nån försäljare ringde.. morr 😈
Jefo: Jag förstår dig. Funderar på att tvinga sjukhuset att starta mig denna vecka. Eller typ böna och be… Båda höfterna och ena axeln har gett upp så det börjar bli lite trist här hemma också.
#2 Åh men vad typiskt, jag sov jätte gott i natt och drömde om uppkörningen på körkortet, och sov verkligen svin bra, då bussar killen hunden på mig, så jag får hennes feta kropp i magen och håller på att spricka för att jag var så nödig 😕
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Jag är på äckligt dåligt humör idag. Nu vill chefen att jag ska börja jobba upp timmar å sätter mig på lite fler långdagar. Och är dom som är jobbiga! Känner av foglossningen och har ont i kroppen. Har tjatat i två månader om att få jobba mer timmar för att ligga bra till i tid och nu när det är ca 10 veckor kvar innan ledigheten har dom kommit på att jag ligger dåligt till i timmar vilket jag har påpekat i flera veckor!
#4 Vilket stolpskotts tänkande av din chef. 😡
Jag tror chefer saknar en skruv i allmänhet 😛 Glad min chefs fru blev gravid ungefär samtidigt som jag. Han insåg nog lite bättre då var det innebär. Tråkigt att behöva jobba mer när man känner att kroppen inte klarar av det riktigt 😔 Ja Thiah jag vill inte mer nu! Verkar inte ske idag så jag hoppas på imorgon. Är ju i mål nu liksom, utan medaljen 😞
#4 suck för chefer -.- Här väntar jag bara på att klockan ska bli två så man får bmbesöket överstökat, känner inte alls för att skriva en amningsplan, förstår inte varför det måste skrivas ner i journalen, jag har tänkt att amma om det går, går det inte så blir det ersättning, sen får bm och BVC säga vad de vill, här är de väldigt anti ersättning. Förlossningsplan ska väl också skrivas idag antar jag, det känns viktigare än amningsplan. Ska ta upp huvudvärken som är inne på 6e dagen i rad nu.
#6 Jag funderar på om man bara kan sticka in handen och dra ut ungen. Han ligger ju precis innanför öppningen med huvud och händer ändå…. Bara jag tvättar händerna först så 🤪😎
#7 nått sånt behöver vi inte fylla i. Finns ett papper man kan fylla i och lämna när man kommer in men jag vet inte vart vi lagt vårt ofyllda. Som förstagångs föderska har jag ändå ingen koll så jag litar på barnmorskorna.
Vaknade för tjugo minuter sedan, sovit nästan tio timmar. Har sovit tungt tror jag, hade sju missade samtal när jag vaknade 😄 Blir en slö dag idag. Borde verkligen skura golven men det kan vänta. Hoppad de är lite mänskliga och går med på att sätta igång dig Thiah. Han är ju färdig där inne :)
Vi fick också skriva en förlossningsplan. Var mest MVC-tanten som skrev. Jag var mest irriterad! Vill bara ha lustgas, hon tyckte det var konstigt. "Men du är öppen för annat?!" Ja jag gör vad dom säger att jag ska göra. Inte tänker jag bråka! Har man fött innan och klarat sig på lustgas ser jag ingen anledning till att testa annat. Ser bara risker som jag minimerar med gasen. Hon fick inte ut så mycket av mig. Hon skrev att jag ville testa pilatesbollen. Sen sket jag i resten. Tar det fram bollen blir jag sur. Dumma påhit! (Var bara, för MIG, grymt irriterande!) och varför skriva att man vill testa saker? De har så bra koll så när man kommer in vad som behövs. De ändrar även ställning på en om det tycker att det går fortare/bättre/långsammare med annan el är bättre för bebisen. Vem säger emot då?!
Pratade förresten nyss med svärmor, "jag och malin (svägerskan) har varit ute och handlat massa kläder till den lille" Man blir alldeles varm, det är så mysigt att de också ser framemot att det kommer en liten :)
#5, 6, 7 precis. Blir så less bara. När jag var i v 10 -17 och det kändes sommar kunde jobba mycket mer fick jag det inte.
#10 jag har liksom tänkt att de vet ju vad som behövs så jag följer deras råd. Den enda saken jag skulle vilja testa (förutom olika ställningar och smärtlindring) är badkaret. Flera av barnmorskorna dit vi ska är utbildade inom vattenförlossning (de flesta av dem är dessutom svenskspråkiga) men vi får se.
Om läkaren får rätt så kommer det gå fort bara jag får igång värkarna. Funderar på att vandra lite i trappor ikväll för jag är inte sugen på varken sex eller stark mat (som jag läst kan trigga igång saker).
Förlossningsplan kan jag förstå att Man skriver, men amningsplan?! Nej! Fick hem två häften, ett med info och ett med frågor som ska lämnas in idag, i infohäftet står det ingenting om pumpning, flaskmatning eller ersättning. Nu vet jag redan hur allt sånt går till iofs men för förstagångsföderskor? Frågorna var.. Skrattretande typ. Hur länge tänker du amma, hur ser du på amning, hur var din amning förra gången/hur tror du din amning kommer bli om du är förstagångsföderska, osv osv. Men men är väl dags att göra sig i ordning, 40min tills vi ska vara där..
Min bm har inte nämnt varken förlossningsplan (behövs ju inte dock) eller amningsplan. Amning har hon inte pratat om överhuvudtaget. #13 har hört att det ska funka att äta en hel ananas. Gjorde det häromdagen, fick lite mensvärk faktiskt men jag är benägen att tro att det var ren och skär slump.
#15 Skulle jag äta en hel annanas skulle jag ha blåsor i hela munnen och garanterat magvärk. Fast jag vill gärna ha rätt sorts magvärk och inte bara "måste bajsa ut en hel annanas värk"…
Iof är det väl det man ska göra fast ur ett annat hål och inte en annanas men en bebis.. same same but different liksom 😂
Jag tror inte på att något kan få det att starta. Visst spermier innehåller ett visst ämne men man behöver ha typ 15 satser inom loppet av 10 min för att Lomma upp i rätt mängd. Te, pepparkakor, ananas och sånt ska väl ge laxerande effekt… Nej jag tror det startar när den lille/lilla är klar. Minst stress för bebisen så också… Önskar dock det fanns en metod som var bevisad och fungerade!😛 Min mage är öm!
Bmbesöket avklarat, det var amning hit och amning dit "här trycker vi jättehårt på att alla ska försöka amma och man får inte åka hem fören de ser att amningen fungerar" var hennes ord. 125/55 i blodtryck (105/60 sist), urinen var nollan så inget protein i, 118 i järnvärde (lite skillnad mot sist då hon sa att det låg på 50), ät mer järn och drick mer för att få upp blodtrycket igen, tycker inte jag gör annat än dricker massa..
#16 haha 😁 #17 nä, tror inte heller att det finns något som sätter i gång det. De kommer när de kommer. Finns nog få gubbar som klarar det, haha. Då är vi två med ömma magar, känner mig sprickfärdig. Insåg precis att nu kan vi här hemma säga att nästa vecka är vi föräldrar. Grymt nära nu :D
😪😢😥😪😢 Önskar jag också kunde säga det! Aaaaaahh…. Kommer bli tokig om det ska ta 14 dagar till. Har ju haft nedräkning såå länge nu. Vadå kan inte din gubbe 15ggr på 10min?! 😝😛 Haha… Fatta tempot där! Gör ont när jag sitter, när jag står och när jag går. Vad gör man liksom?! Jo man blir galen! Önskar jag hade tålamod.
Ligger i sängen idag (v22 - 21+1). Nackspärr from hell. Kan inte sitta upp för musklerna orkar inte hålla uppe huvudet. Gör grymt ont att bara ligga still, att sitta går inte och röra huvudet är fruktansvärt. Mina fingrar domnar, vet inte om det hänger ihop med musklerna i nacken eller om det är karpaltunnels. men jobbigt är det. Är den handen som är på samma sida som spärren sitter. Rådgivningen tyckte jag skulle åka in med det, men jag orkar faktiskt inte, fixar inte att sitta upp så länge. Gissar att jag inte kommer dö av det och att jag inte kommer få någon vidare hjälp ändå så vill hellre ligga hemma.
Magen studsar och far, nu är det inte några småbuffar längre utan nu hoppar hela magen så det syns _tydligt_ på utsidan, tidigare har jag kunnat skymta en och annan och dom har ju känts tydligt men nu är det en annan kaliber på rörelserna.
Var ju så lycklig över att min foglossning rättat till sig av akupunkturen, men igår kväll slog det till igen. Och nu lika mycket på båda sidor (tidigare har jag bar haft problem av vänster sida och bara känt lite ibland från höger). Men men, ny akupunktur på fredag igen, så då kanske det blir bättre.
Har iaf läst "Föda utan rädsla" nu. En bra bok, lite rädd blev jag nog, pratades mycket om just rädsla och att förlora fotfästet men kunna hitta det igen. Tror den är bra som förberedelse, för antagligen är det väl så att man kommer att bli rädd och förlora fotfästet och då är det ju bra att ha verktyg för att hitta tillbaka. Men samtidigt så skrämmer det upp lite när det pratas så mycket om rädslan och smärtan. Jag tror det kommer bli bra, är dock lite osäker på om min sambo kommer kunna stötta mig igenom förlossningen men jag har ju min mor så funderar på att ställa henne som stand by-doula (dock svårt då hon har svårt att lämna sin hund längre stunder och bara kan lämna den dagtid).
Förresten, någon som känner till om det går att få tag i doulor som jobbar ideellt?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Lagat pannkakor till hela gatan 😛 Blev visst lite mycket! Men nu finna det ju mat klart om bebisen vill komma. Måste ta mamma från hennes jobb isf. Har fyllt kylskåpet så det ska finnas att välja på. Har ju liksom allt klart nu!!! Har hunnit med och jaga glassbilen också 😛 Vi lyckades till barnens lycka! Nej kanske skulle be sambon om 15 satser ändå! Haha… Vadå less!
#20 Jag tror inte att det kommer dröja så länge för er, tror att ni har den lille på utsidan denna veckan :)
Haha, hade varit grymt besviken om det gick så fort för honom att vi hunnit med 15 ggr på så kort tid :P
Men om man ber gubben göra det i en kopp 15 ggr under några dagar och sen fixar in det på annat sätt kanske? Om man bli tillräckligt desperat liksom, haha.
Vad skönt att ha allt klart, fast då har man ju inget att göra. Märker att jag går och letar efter saker att greja med. Bakar tekakor just nu, sen ska jag göra en rulltårta och fler vaniljsnurror tänkte jag (råkade visst äta upp första omgången).
#21 Usch, lider verkligen med dig :/
De som utbildar sig till doula måste vara med på tre förlossningar innan de får sitt examensbevis och en del av de gör detta gratis (mot resekostnaden då).
Ha veckan ut kan jag överleva 😛 Nej vore inte så kul om det gick så snabbt. Haha… "Underbart är kort"😝 Men föredrar nog lite längre 😉 Blir glass och tv nu.
Mhm, gör nog jag med :P
Blir samma här. Köpte jordgubbar förut som jag tänkte sätta i mig också.
Märker att karln önskar att han kunde delta med i graviditeten. Längtar till RUL då han får se. Idag kände jag rörelser när vi låg i soffan och kommenterade det, då klappade han på magen och lade sig med örat mot livmodern. Han vet ju att han ännu inte kan känna något, men han vill så gärna. Jaja, bara två veckor kvar till ultraljudet i alla fall!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#27 Trots att det är ganska tungt ibland så är jag verkligen glad att jag får möjligheten att bära vårt barn. Måste vara lite tråkigt att vara föräldern som står bredvid och inte får känna allt det här
Skulle verkligen inte vilja vara killen! Inte ens under förlossningen skulle jag vilja byta. Är en otrolig grej och ha burit på ett barn, vet inget som slår det. Skulle bli tokig under en förlossning då jag skulle känna mig så… Hmm…. Hittar inte rätt ord…. Men det finns inte så mycket killen kan göra. Visst bara finnas där och lite annat, min kille har varit kanon. Men jag skulle ändå vilja mer och själv ta smärtan. Oj vad jag svamlar 😝😛 Jag gör hellre jobbet än ser på!
Maktlös är nog vad den andre är, jag hade känt mig otroligt maktlös i alla fall.
Jag har ju aldrig upplevt värkar (eller smärtan efter ett snitt) men jag vågar säga att jag inte heller skulle vilja byta bort det.
Tack… Det var ordet jag sökte! Nej jag är kass på och känna mig maktlös. Vill kunna hjälpa till. Min sambo är lugnet själv vilket är kanon just då. Han ger saft och har en kall handduk på mitt huvud. Finns inget mer för honom att göra så jag kan inte klaga. Men det måste vara hemskt och se den man älskar ha så ont utan att kunna göra något.
#31 Vad mysig han låter, det är så man tänker sig att ens partner ska vara tycker jag :) Blir ju lite annorlunda för vår del men så länge han är där och håller mig i handen så är jag nöjd.
Ja, bara stå där och se på liksom. Usch.
Nej, precis, det är pest och pina att vara gravid men samtidigt så jäkla häftigt. Det känns nästan orättvist att jag får lära känna vårt barn, som ändå är precis lika mycket bådas, så mycket tidigare. Att jag är den som får uppleva.
Min sambo är redan orolig för förlossningen, just för maktlösheten. Han har visserligen inte svårt att lämna över ansvaret till de som vet bättre än han (BM och läkare i detta fall) men han kommer ha tufft att stå och bara se på när jag har så ont och får kämpa så hårt. Vi har faktiskt diskuterat vissa "uppgifter" som blir hans ansvar under förlossningen (hålla koll på vissa saker osv) just för att han ska bli delaktig också, och kikar på förlossningsställningar är han kan stötta rent fysiskt. Jag brukar kunna dra oerhört mycket styrka av fysisk närhet, speciellt från honom, så är det möjligt vill jag gärna föda i en ställning där han kan stå eller sitta bakom och stödja upp.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#33 Precis så gjorde vi också, pratade om ställningar där jag skulle komma att behöva hans hjälp t ex. Hade gärna fött på huk med honom som stöd bakom.
Nu blev det ju inte så visserligen men jag tror att det är bra att ge partnern små uppgifter som blir bara dennes :)
#34 Ja, jag vill nog inte föda på huk utan halvliggandes på något vänster (om jag får välja, vilket jag inte lär kunna i stundens hetta), med honom bakom. Men iom att du ska få snitt (väl?) så kanske han inte hamnar utanför på samma sätt. Du kommer givetvis fortfarande behöva massor av support i din prövning, men slipper kanske koppla bort omvärlden på samma sätt. Eller jag vet inte. Jag bara gissar :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Min sambo har koll på värkarna. Man blir ju kopplad till en maskin som säger till när blåsta värk är på g. Den har han lovat mig att ha koll på. Av någon anledning faller den bort och jag tittar inte på den… Även massage på ryggen är kanon! Så nog har han att göra 😀 Sen blir det ju klippa navelsträngen och när man duschar har pappan bebisen på bröstet hela tiden. Hatar duschen, av den anledningen att man ska kissa och det tar sån tid innan det kommer. Man vill bara ut till sambo och bebis igen.
#36 Ja, den ska min karl också hålla koll på, samt se till att jag får i mig vätska vilket jag glömmer bort när jag är stressad. Även vara den som säger ifrån om BM gör något dumt, det kommer jag nog inte våga. Speciellt inte om det går så långt att man vill byta BM mitt i. Massera och hålla handen såklart. Torka svettig panna. Finns många uppgifter som verkar små och obetydliga men som betyder väldigt mycket.
Han har dock sagt att han inte vill klippa navelsträngen. Först skyllde han på att han tycker det är läskigt att klippa i levande vävnad (han vill inte ens klippa hundens klor…) men sedan kröp det fram att han är jätterädd att göra ett sämre jobb än barnmorskan. Jag hoppas att hen lyckas lugna honom och övertyga honom för det är nog en häftig upplevelse.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#35 Är inne på samma, det känns som att vi blir mer jämställda i förloppet (minus den lilla detaljen att de ska skära upp mig då :P). Tror att vi kommer vara varandras stöd, han har nämligen lite problem med sjukhus och operationer.
#36 Jag hoppas att vi får chansen att uppleva det där med nästa barn. Känns inte som att man kan komma varandra mycket närmare än vad man gör i en sådan situation :)
På tal om att hålla i handen, jag höll i sambons arm 😁 Frågade efter vad han gjort då jag upptäckte blod. Jag hade kört in naglarna i honom 😔😁 Så nu har jag klippt ner klorna. De visar ju vart exakt de vill att man ska klippa så det går inte att misslyckas med. Han kommer nog våga 😀
#38 Minus den lilla detaljen, ja 😂 Ni får stötta varandra. Framför allt lär han få hjälpa dig efteråt, medan din kropp återhämtar sig. Ska han ta ledigt mer än de "normala" tio dagarna efteråt? Tänker att det är tufft att vara själv hemma med bebis och operationssår första tiden.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#40 ;)
Vi har lyckats pricka in ett himla bra datum. Han kommer på skärtorsdagen och sen är det ju påsk. Så med röda dagar och helger blir det 19 lediga dagar på raken för honom. Passar alldeles perfekt :)
Förhoppningsvis är jag någorlunda återställd efter det, tycker att folk verkar läka väldigt fort efter snitt.
Helt rätt Ally, man blir thighta på ett helt annat plan. Iaf blev vi det… Är ju en sån upplevelse som man inte delar med vem som helst. Nu ska jag sova och vänta 😝 Godnatt på er!
Precis min tanke, hoppas verkligen att få uppleva det någon gång :)
God natt!
#41 Min barnmorska pratade om två månader men det kan hända att hon menade total läketid. 19 dagar låter bra, efter det bör du ju vara så återställd att du klarar dig (er) själv i några timmar varje dag!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#44 Ja, att det ska bli helt bra räknar jag med tar tid :) De sover ju så mycket så det känns tryggt att vara ensam då. Mycket av behoven kan ju skötas i vår säng om det blir jobbigt. Och krisar det så har maken bara tio minuters resväg hem nu när han har motorcykeln :)
#45 Låter som att ni kommer ha läget under kontroll! 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Sambon har hela tiden varit helt öppen med att han är mest orolig för mig. Att jag ska ha ont och gå sönder och lida. Han är nyfiken på vår son och vill gärna ha ut honom men vill inte att jag ska behöva föda ut honom. Magi kanske är nått man borde ta till? Här kommer sambon få bli språktolk om vi inte får en helt svenskspråkig barnmorska. Mer än så har vi inte pratat egentligen. Vi är båda sådana som liksom goes with the flow så vi lallar väl inte där och ser vad som händer. ;) Jag är van vid sjukhus och brukar hålla mig lugn fast det är nålar och blod och smärta medan sambon är totalt ovan vid sjukhus så jag kanske får stötta honom i slutändan. Tur att han tål blod i alla fall :D Natten har varir väldigt orolig. Bobfloyd trycker på nerverna när han rör sig så benen domnar och ischias nerverna triggas. Går inte direkt att hitta någon bekväm ställning när även ena axeln gör ont så sömnen blir ju sådär. Nu vill jag bara att tiden ska gå så att jag får träffa läkaren och höra hur läget ligger. Skulle gärna ta en igångsättning åtminstone innan ryggen och höfter helt brakar ihop.
Har läst boken "föda utan rädsla" och sambon fick plötsligt många uppgifter efter den boken ;P Han ska hålla koll på min mimik så jag inte stressar eller blir rädd, och om jag blir det så ska han påminna mig och hjälpa mig att hitta tillbaka till tryggheten. Hjälpa mig att hitta tillbaka till mitt mantra när jag tappar det och vara positiv, vara ankaret i havet bland alla vågor. Sen såklart allt det där med att stötta med vätska/mat (vilket jag alltid glömmer bort själv även i vardagen), kalla handdukar till pannan, stötta med sin närhet och föra min talan.
Jag har knappt läst någon förlossningsbok, mest för att jag inte orkat beställa den där Föda utan rädsla.
Vi kommer säkert vara som ett gäng yra höns och sambon kommer väl få sig lite men han är tålig 🤪
Min mamma födde 3 barn hemma, gick profylaxkurs och förberedde sig mentalt osv. Hon upplevde inget obehag, hon var väldigt mentalt närvarande genom hela förloppet. Det verkar så otroligt häftigt när hon berättar om sina olika förlossningar och hur hon gjorde och vad som hände och hur hon kände. Så känner att jag vill uppleva min förlossning med mental närvaro. Hon pratar mycket om mental förberedelse och jag känner att utan mental förberedelse så kommer jag bryta ihop, kommer motarbeta förlossningen och jag tror att risken för komplikationer ökar för min del, för jag vet hur jag hanterar smärta när jag inte är mentalt medveten. Har otroligt låg smärtgräns och blir livrädd för smärta. Så jag hoppas på att få föda med rädslan under kontroll och jobbar därför mentalt med förberedelse. Jag var även otroligt rädd för förlossningen innan jag blev gravid, så rädd att jag inte vågade bli gravid. Så för mig är det viktigt att inte se förlossningen som något jag ska pina mig igenom, utan som något som jag ska möta.
På tal om något helt annat än förlossningar: var just hos tandläkaren. Sa när han frågade om allmän hälsa att jag var gravid, det ska man ju göra inför röntgen och sådär. "Tänk, jag misstänkte det, men jag visste inte om det var tröjan som lurades så jag ville inte säga något." Har en tröja som är väldigt draperad fram och som döljer magen en hel del. Gissa om jag blev glad! :P Går ju runt och tror att det inte syns men senaste veckan har jag fått många såna kommentarer. Mysigt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#51 Ja jag har inte än fått en enda kommentar och när jag berättar att jag är gravid så får jag alltid höra "jaså, det syns inte" samtidigt som folk inspekterar mig noga. Men såg i magbilds-tråden att du är större än jag är, fast inte jättemycket längre, magen börjar komma fast den går inte se genom kläder än.
#52 Det är tokigt vad olika stora man är. I magbildstråden ser man verkligen vilken skillnad det kan vara, jag är inte speciellt superstor men en del verkar ju vara lika stora som jag i vecka 20! För mig har det nog som sagt börjat synas avsett jag har på mig nu bara senaste veckan, det är i alla fall nu som folk har börjat kommentera och vilja känna. När magen väl börjar komma så känns det som att det kan gå väldigt fort.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#53 Är i v22 nu, och var hos mamma i helgen. Berättade glatt att magen börjar synas nu. Hon bad att få titta så jag drog upp tröjan och stod med sidan mot henne. Hon var tyst en stund och sa sedan "ehm, jag ser inte direkt något". Sen när vi satt i vardagsrummet så la jag mig ner på soffan för att hon skulle göra pendeln för att se kille/tjej och då när jag drog upp tröjan så sa hon att hon kunde se att det var en liten kula (då sjunker ju allt in, utom just livmodern som då syns som en kula). Verkligen lustigt hur olika det kan vara.
#54 Ja, det är helknäppt att det kan vara sån skillnad. Just nu är jag dock rätt nöjd och hoppas att magen tar en tillväxtpaus, vill jättegärna slippa bli sådär bautastor i slutet, det verkar jättejobbigt. Hellre en liten synlig men praktisk mage graviditeten ut, än en jättestor i flera månader.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#55 Vill helst inte heller bli bautastor i slutet. Men tror du det har betydelse för hur stor man är i början? Det kan ju bli en växtspurt och komma i rasande fart även om det dröjde länge innan det började synas…eller…
Nu har jag städat hela lägenheten, till och med skurat golven. Och så har jag bakat, visserligen bara en rulltårta, men nu är jag helt slut. Känner bara för att gå och lägga mig men mamma och pappa är på ingång så jag får väl hålla mig vaken.
Tror förresten att min man försöker säga mig något. Jag har alltid håret i hästsvans eller knut så igår fick jag en hårtork och en locktång av honom, haha. Sen var han väldigt ivrig efter att jag skulle testa dem. Tänkte att jag skulle försöka locka håret nu, är alldeles kass på att fixa håret. Men med lite övning så kanske det blir bra.
La precis upp min bamsemage i magbilder-tråden. Har nog varit jämnstor med alla tre. Denna är lite mer put än var de andra varit dock. Magarna är väääldigt olika på alla. Tyckt dock om man kollar tråden från början att typ alla utan en fått mage. Har gått tiden ut idag, imorgon är det övertid. Vill verkligen att det ska starta nu.
#56 Har ingen aning, kan säkert vara så att man har växtspurter, barn utanför magen har ju det om man tänker efter… Så varför inte bebben i magen också, liksom? Och varför då inte magen också? Så många mysterier! :D #57 Det där känns igen, man blir så jäkla trött av ingenting. Efter en normal dag känns socialt umgänge mest som ett hinder som står i vägen för soffan/sängen… #58 Åh, nu får ju pyret komma?! Tror du det hjälper om du äter lite laxeringsmedel? Borde väl fungera på bebisar också? Eller? ;)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Idag känner jag mig riktigt matt i kroppen, nästan svimfärdig :/ vet inte om det beror på nattarbetet, att jag känner mig lite ledsen förtillfället eller pm mitt Hb är på nergång. Eller kanske en kombination av allt. Obehagligt är det iallafall..
#59 Sprungit på toaletten hela morgon, så nå laxeringsmedel behövs inte. Tack för komplimangen om magen btw 😀 Väntar, väntar och väntar…. Inte något jag är bra på alls! Svider lite i magen men annars lugnt.
Det som är häftigt är att bäbisen växer ganska exakt lika mycket första halvan men att det ändå kan vara så olika på magarna. Att man har individuella magar efter halvtid är ju inte så konstigt eftersom alla bäbisarna ska bli olika stora.
#57 Vad sött av honom! Ja första gången tror jag på magbilder som du hade utsläppt. Reagerade också på det 😀 passade dig, såg snyggt ut!
#59 Precis, kan sitta och prata med folk och samtidigt enbart tänka på min goa, mjuka säng :P
Men jag ser framemot att mina föräldrar ska komma, de bor 42 respektive 46 mil härifrån så jag ser dem inte så jätteofta tyvärr.
#63 Tack!
Att alltid ha hästsvans är en vana som hänger kvar sedan jag hade långt hår och det bara var i vägen hela tiden. Klippte av en halvmeter för ganska exakt ett år sedan men vanan (ovanan) släpper inte.
Men nu körde jag en kompromiss, lockade hästsvansen, haha. Fick inte alls till det snyggt först men uppsatt så ser det rätt bra ut faktiskt :)
Ja uppsatt är enklast! Jag har utsläppt när jag ska vara extra fin. Då plattar jag och fixar 😛 Jag är super hungrig. Måste fixa något… Tömt hela mig. Trodde det var ett tecken men tydligen inte. Grrr… Vill ha ut min bebis!
Samma här, men jag brukar bara orka med ett par timmar med utsläppt och sedan åker det upp. Åker aldrig någonstans utan att ha en tofs eller två med mig.
Men det kan ju vara ett tecken ändå, kroppen verkar ju jobba på det hela :)
Jag har ätit alldeles för mycket rulltårta, tur att de bara är två som kommer, annars hade jag fått baka en ny 😊
Jag fick en ny tid hos läkaren till nästa tisdag. Ska fundera på igångsättning då eftersom jag har det tungt med lungor och musklerna på högra sidan. Helst ville hon vänta till efter påsk (då han är beräknad) eller slutet av nästa vecka men de hade bara tid på tisdag morgon. Ska ringa om jag får det värre men vad hjälper det när sköterskorna i luren inte har en aning om vad man pratat med läkaren om… Bobfloyd hade i alla fall växt så han ligger nu på cirka 2800g och är färdig.
Vad skönt att det är en möjlighet, att inte läkaren låter dig gå och vänta bara. Det är ju bara en vecka det handlar om, har svårt att se att det skulle göra någon livsavgörande skillnad på hans vikt.
Då får vi våra bebisar väldigt nära varandra i sådana fall :)
Skulle vilja veta vad min lille väger. Bm trodde att han skulle hamna strax under 4 kg, jag är nyfiken på om hon har rätt.
Ja jag kan inte riktigt förstå hur 1½ vecka kan göra någon större skillnad men vi får se på tisdag.
Hon kändes lite väl effektiv läkaren. Hon hade en studerande hos sig samt var 30 min sen så det kanske bidrog. Hon glömde berätta om livmodertappen ändrats sen sist och jag glömde fråga. Men den undersöktes iaf 🤪
#69 Men då kanske det inte hänt så mycket? Om hon inte kommenterade det tänker jag. Annars kanske du kan ringa och fråga om du är nyfiken, det måste ju vara nedskrivet så :)
#70 hon visste nog inte hur den sett ut innan så jag vet inte. Hennes studerande fick också lov att undersöka (hur ska dom ananrs lära sig liksom) och han hade nog problem att hitta den alls då den ligger långt bak, bakom Bobfloyds huvud. Men stängt sig lär den väl inte ha gjort i alla fall.
Och det känns ändå bra att jag har en vecka och sedan träffar dem igen, mår jag sämre med nerver och axlar och lungor så kommer de faktiskt lyssna på mig.
#71 Aha, nä stängt sig lär den ju knappast ha gjort :)
(Kan den förresten det när den väl börjat öppna sig?)
Ja, det måste vara skönt. Nu ska jag inte ge dig några dumma idéer med tanke på att kroppen nog mår bäst av att komma igång av sig själv, men jag hade inte kunnat låta bli att överdriva lite i ett sådant läge om det inte blivit värre på riktigt då. Jag är så redo att få ut lilleman så jag hade utan tvekan kört en fuling..
#72 Nä, den kan väl inte stänga sig när den väl börjat öppna sig. Vore ju jätte fräckt!😡
Och jo, jag tvivlar på att jag kommer behöva överdriva på tisdag då lungorna och högra sidan inte kommer må bättre förrän han är ute men jag förstår vad du menar. 😎
Läkaren sa att de helst vill att förlossningen startar av sig själv eller att man är i minst v.39 men att bebisen är färdig och mitt mående spelar en stor roll i det här skedet.
#73 Men vad är du i på tisdag? 38+5?
Försöker få tag i min barnmorska. Ringde och pratade med mamma igår och hon håller med om att något inte är som de ska, jag är alldeles för trött, mår för dåligt osv. Så hon börjar bli orolig.
Så jag ska försöka se om jag kan få till att göra blodprov osv tidigare, annars är det den 24:e först som de är inbokat.
Men så som jag mår nu har jag bara go lust att lägga mig ner och dö…
#74 ja 38+ 5 borde jag vara i då. Så jag fattar inte varför hon ville vänta. Men vi ska se på tisdag. Vågar inte hoppas för då blir jag bara besviken sen… försöker tänka att han kanske kommer innan tisdag istället… #75 jag var dödstrött i nästan 16veckor. Nu är jag bara lite tröttare än vanligt… äter du järntabletter?
#76 Nä, det är nog dumt att ställa in sig på något. Allra bäst vore väl om man tänker att man går över tiden så slipper man bli besviken.
#75 Var också megatrött i början, kunde sova 12 timmar i dygnet och ändå vara helt slut. Det gav sig strax innan RUL och sedan kom det tyvärr tillbaka igen runt vecka 28 om jag inte minns fel.
Hoppas att du får tag i din bm, att ta ett blodprov borde de ju kunna klämma in tycker jag.
Ja jag går väl över då och väntar på er… Alltid något 😛 Ska och handla och hoppas på att det drar igång i natt ist… Har de andra två varit i tid bör ju inte denna vara jätte seg. Hoppas jag!
#78 tycker att du är snäll jefo som väntar på oss :)
Vi kanske slår till och får tre dagar på raken ;)
#75 jag sov i snitt 15-16 timmar per dygn första 13 veckorna och resten av tiden spenderade jag i soffan i princip. Mådde illa 24/7 och kräktes som en spyfluga. Nu sover jag "bara" 12 timmar och orkar ha ett vanligt liv med möten, socialt umgänge och motion ungefär 4-5 timmar per dag innan depåerna är slut. Mår bara illa om jag slarvat med maten. Det är varken ovanligt eller onormalt, ej heller farligt, däremot kan du kanske behöva sjukskrivning om du har fulltidssysselsättning. Och se över dina tillskott, så att du får i dig tillräckligt med näring :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#80 hehe jaa det låter bra. Jag har börjat få värmevallningar, lite illamående och blodtrycksfall igen. Känns lagom kul nu när jag har lungan o höfterna kassa. Så fort bobfloyd rör på huvudet strålar det i höfterna och ner mot tårna. Ska försöka komma ut och träffa sambons syster i veckan. Märker hur deppad jag blir av att vara ensam hemma hela tiden.
Klart jag är snäll! Kanske helt enkelt är så snäll att jag låter er föda först också 😛 Jag är inte den som är den. Man blir ganska deppig av att gå hemma! Gäller att hålla sig sysselsatt.
#83 Jag förstår att du tänker på oss förstagångare. 🌺
#76 Äter folsyra och omega 3 kapslar. Men de är allt dem sagt att jag bör äta. Har inte gjort de där blodproven ännu, för å se om de saknas något mer
#77 Ja, men hon ska vara ledig nu och alla är fullbokade. Så hon tyckte det lät normalt och bad mig härda ut lite till, så jag får helt enkelt lita på henne.
#81 Nja, jag väntar på AF just nu, så än så länge är jag inte orolig, väntar på att få utvärdera hur många timmar per dag jag kommer orka med en sysselsättning på grund av tidigare depression och rygg/fotvärk.
Har även problem med värme/kyla nu. Ena sekunden fryser jag som en gris, nästa svettas jag som en gris. Det är ju sjukt rogivande… Eller inte. Haha 🙂
#85 Ja tyvärr är det faktiskt helt normalt at vara så sjukligt trött och att må illa. Jag spydde som en gris och rasade i vikt, och så trött att jag inte orkade någonting och folk var så oroliga och mamma tyckte det var riktigt oroväckande. Men det är helt normalt, inget konstigt alls faktiskt. Bäbisen tar vad den behöver och även om du upplever att du mår dåligt så kommer du klara dig fint ;P
Jag var i din sits med AF när jag mådde som du. Tips är att du kan faktiskt sjukskriva dig om du vill. Så får du lite lugn och ro och får vila så mycket du vill utan att behöva tänka på kontakt med AF och utredningar osv.
Urk ge mig ork! Dammsög precis och blev helt slut.. Är så mycket jag vill göra innan bebis kommer, vill göra om på toaletten så vi får in skötbordet där, så det inte behöver stå på dotterns rum längre, få upp vaggan så jag kan göra i ordning den, leta reda på alla bebiskläder och tvätta dem men det ser ut som ett bombnedslag där vaggan och kläderna är, möblera om i dotterns rum så det blir mer hemtrevligt där inne och hon kanske börjar sova där inne istället för i vårt rum. Men jag har ingen ork till att ens börja. Sambon tycker att det kan vänta ett tag till, är ju ändå 10v kvar innan bebis är beräknad.. Men jag vill nu :/
#85 järn kan vara bra att äta om du känner dig trött. Man behöver extra järn som gravid. :) #87 karlar förstår inte det där. Min sambo ska fixa en massa saker innan bobfloyd kommer och har haft tid sen februari. Nu tror jag inte han blir klar innan påsk. Jag har gett upp ,)
Vi pratade namn igår 😀 Så nu har vi några förslag…. Känns bra. På BB frågar typ alla 😛 Man får även ta kort och lägga upp på webbisar och då känns det bra med namn klart. Tänk att vi faktiskt kom överens! Det ni! Inga känningar än. Varit på visning på ett nytt äldreboende. Min moster jobbar på ett ställe å ville kolla in nya. Har handlat och nu ska det fixas mat. Håller väl igång tills det börjar…. #87 Ta en sak i taget! Bestäm en sak du ska göra innan du lägger dig. Och ta en sak om dagen…
#89 så du tänkte inte hoppa från bb till äldreboende? ;) Skönt att ni enats om namn. Kanske det h*n väntat på?
Idag har min mage växt flera cm i omkrets känns det som, har spänt och stretat som tusan. Känner mig redan framtung, vill inte ens tänka på hur jag kommer känna mig om 4 månader :S
Ja känns bra med namn 😀 Får se om liten passar i det bara. Nu lär bebisen bli en dag sen, minst. Har en som kom dagen innan, en på dagen och nu….. Ja jag tycker det räcker med en dag sen för nr3. Får se om hen håller med. Visst har jag känningar men det tycks inte bli mer än så. Försöker att inte tänka så mycket på det. Haft en lugn bebis idag…
Helt slut efter 3h på köpcentret, fick köpt en skötbädd och överdrag till den på ikea, vad billigt. Och lite kuddar. Handlade lite mat och sen var jag helt slut och massa foglossning. Var väldigt glad att jag hade mina kryckor med mig. Synd bara att jag bara tog den ena med mig in på Ikea, skulle behövt båda.
#92 Beror ju även på vad du har för ersättning. Själv gick jag på rehabiliteringsersättning, och då har man ju dagar som tickar iväg. Så då var det bra att sjukskriva sig även om jag bara gick hemma och inget hände. Så sparar jag dagarna till sen. Men som sagt, beror ju på vad man har för ersättningsform och vad dom ligger på om på AF/FK.
Nu har mina föräldrar åkt hem, är jättetrött men glad att de kom. Fick massa fint, bland annat bebiskläder och amningströjor (det hade jag bara en så det var perfekt) ☺ Nu syr jag lakan till vagnen, har några enkellakan som bara ligger och skräpar. Tänkte att de kunde få komma till användning :)
#95 Iblsnd är det bra att bli lite tvingad. Jag skulle hem till mina föräldrar idag men var på väg att ringa och avboka. Tog mig i kragen och åkte dit, hade jättemysigt. Väldigt glad att jag inte struntade i det. Vad smart med lakanen! Det ska jag nog också göra. Har också en del som bara ligger.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Börjat bli en vana att vara vaken en stund mitt på natten. Ligger nu i sängen o läser med en katt på mig och en bedvid mig…
Jag vaknade 4… Gick verkligen inte att somna 😔 Tråkigt när man verkligen behöver sova också. Blir nog ingen bebis här, har gett upp.
#97 Ingen aning om hur aktivitetsstöd fungerar så det får du ta reda på själv om det är värt att sjukskriva dig ifrån eller inte ;P Ville bara informera om att även om man inte har ett arbete så kan det vara värt att sjukskriva sig om man har en ersättningsform som innebär dagar som tickar iväg.
#99 jag flyttade mig till soffan och somnade om. Knappt lämnat soffan idag. Är en riktigt trötmössa
#100 med tanke på att jag inte har någon sysselsättning ännu, så påverkar de inte om jag är hemma dålig, eller frisk, så länge jag inte blir kallad på möten så spelar det ingen roll.
Idag verkar tålamodet ha tagit slut, vill jag ha ut honom nuuu. Helst igår. Absolut inget som tyder på att det snart är dags men det är ju fortfarande 8 dagar till bf så det är ju inte så konstigt, bara frustrerande. Har sovit som en stock i tio timmar, och skulle nog kunna somna om igen. Är otroligt trött hela tiden. #96 Återanvändning är bra :)
Att gå över tiden gör en tokig! Känner mig riktigt nere idag. Egentligen borde man ju vila så man är pigg. Blir ju inte mycket av det sen… Men nej det går inte. Man är färdig, klar, redo. Man vill ha sin belöning! Nu! Inte vänta en dag till, det räcker!
#104 det förstår jag verkligen, tycker att det är jobbigt redan nu och jag har ju inte ens gått över..
Jag har plockat. Jag har dammsugit. Jag har skurat golv. Jag har tvättat. Jag har strykit. Jag har fixat mat. Jag har varit till jobbet. Jag vill ha min bebis! Jag kommer få gå till 22a bara för att! "Nr3 är inte som andra" grr….. 😡😪😓😭😢
Oj, dags att vila nu då. Se en film eller något? Får vi inte hoppas, 22:e var väl redan tagen? :)
#106 jösses vad du orkar. Blir matt bara av att läsa listan…
Jag vill bara sova men tvingade mig iväg till affären. Lagar maränger nu för jag fick ett sug efter maränger och glass. Får se om jag äter det sen eller bara tittar på det. Satte på en tvättmaskin också men jag tror den får tömmas imorgon. Soffan lockar mycket mera.
Har ju en fakta kanal som visar reality serier hela tiden. Sjukhusserier älskar jag och dessa suddar inte ens ut blodet så man får verkligen se vilket jag fascineras av. Sen är det från köpenhamns flygplats. Jag har suttit 3-4 timmar och bara dumglott. 🙂
Har läst på om att gå över…. Enda positiva var att man ser att fler som väntar killar går över än de som väntar tjejer. Japp, 22april är upptaget så jag hoppas vi slipper "sno" det. Är ju liksom sin egna dag som man inte vill dela med lillebror el lillesyster 😛 Håller igång för jag vill att det ska sätta igång. Mest irriterad när de andra två varit i tid.
#106 Oj, vad ambitiös du är! Duktigt som fasiken. Själv har jag en dödsdag. Åkte till skolan imorse och kunde inte fokusera för fem öre, på tok för trött. Imorgon ska min lilla mamma få hjälpa mig städa här hemma, ska ha långväga besök tors kväll till mån em och fattar inte riktigt hur jag ska orka. Skönt när man har en mamma som alltid blir glad att få hjälpa till, det är roligare att städa när man är två. Även besöket som kommer är tack och lov "low maintenance", vi kommer nog mest promenera, sitta hemma och handarbeta och prata i fyra dagar. Tack och lov började påsklovet idag. Behöver verkligen en ledig vecka känner jag. Haft mycket energi ett par veckor nu men nu är jag nära att smådunsa in i den där väggen som jag är så nära jämt…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Påsklovet ja…. Ännu en anledning till att jag vill ha bebis denna vecka. Nästa vecka har tjejerna påsklov. Känner mig lite allmänt stressad! Mycket skönare att ha bebisen hemma då och kunna mysa hela familjen. Fick hm-katalog med posten. Nu vill jag verkligen ha en pojke ☺️ Åh så söta saker! Blir till att beställa efter BB😀
#108 Åh, tvätten! Det var bra att du sa, den får nog tvättas om.. Minnet är bra men kort.
Den kanalen skulle jag vilja ha, älskar också sjukhusserier men alla de visar här är rätt hårt censurerade. Rätt trist.
#109 Det är det jag brukar säga, killar har en tendens att vara lite tröga ;)
(Ska jag säga som kom 14 dagar för sent, haha)
#110 Vad skönt med påsklov :)
Jag ska sätta mig med en kompletteringsuppgift nu tänkte jag, valde att inte vara med på ett två dagars-seminarium (hade mest troligt somnat under föreläsningarna ändå). Segt såhär i efterhand men man kommer ju inte undan direkt.
Här är det illamående från helvetet som har tagit över, funderar på att ring a hit min syster så hon får dottern en stund, visst hon har bara varit hemma en halvtimme och jag har vilat större delen av dagen, men känns inte som jag klarar att vara själv med henne till läggdags :/ Eller om man ska starta upp filmmaraton för henne, då har hon att göra en stund och jag kanske kan sova en stund till..
#113 Tycker att det låter som en bra plan att ringa dit din syster, så kan ni ju ha filmmys lite senare du och dottern. Vips så är det läggdags :)
Tog en dusch nyss, upptäckte att jag visst fått päls på benen :o
Var inte alls längesedan jag rakade dem heller.
Passade dessutom på att väga mig, exakt 15 kg upp nu. Är inte speciellt nojig över min vikt men ärligt talat, sådär jättekul kändes det ju inte..
Nu har jag fem kg kvar till min startvikt förra året innan lchf, har haft som mål att åtminstone inte gå över den och med en vecka kvar nu så verkar det ju ha gått bra :)
#114 gissar att du inte går upp 5kg på en vecka. Sen försvinner en stor mängd när bebisen kommer. Jag har gått upp 13 kilo men nu känns det som om det står still. Har i och för sig haft sämre matlust ett par dagar. Jag har blivit en liten snuskis nu när jag är hemma. Tur att man har hår som inte blir fettigt fort och sällan svettas;)
#115 Nä, då skulle jag bli rätt förvånad. Inte ens i vattenvikt skulle jag nog lyckas med det. Ska man gå efter vad en graviditet sägs väga i sig själv så bör jag ju ha mellan tre och fem kg kvar efter att han är ute. Lär mest troligt inte bry mig alls om det då i och för sig :)
Jag stod stilla i ett par veckor, så jag blev lite förvånad förut.
Haha, man blir väldigt lätt bekväm när man är hemma. Mitt hår blir fett fort men uppsatt så funkar det ju en dag till liksom, då syns det inte så mycket ;)
Jag har ganska långt hår men flätor och hästsvans funkar fint. En kille i kassan i vår affär såg lite chockad ut en dag när jag faktiskt sminkat mig och fixat till mig. Han var ju van och se mig i mjukisar o skitigt hår. Haha
Hahaha
Väg dig inte direkt efter förlossningen! Jag gjorde det….. Hade gått ner 2kg! 😛 Tjejerna vägde ju nästan 4kg och jag hade rekordmycket fostervatten. Är inte orolig för vikten. Gått upp över 20kg denna gången också. Det försvinner…. Tappade nog 30kg på 4mån flera gången. Såg ut att ha anorexia 😔 Gjorde inget speciellt utan det bara rann av. Denna gången tar vi det lugnt.
#119 Nu hänger jag inte med? Ut kom alltså 4kg bäbis, minst 1kg fostervatten och moderkaka på det (vad ungefär brukar moderkakan väga?). Och du gick bara ner 2kg efter förlossningen? Hur hänger det ihop?
Det skulle jag också vilja veta… Var BBs våg… Orkade inte bry mig just då
#121 Okej, ja men då måste det ju varit att vågarna väger dig olika.
#120 Enligt min BM väger moderkakan ungefär 500 gram. Utöver det är det fostervatten, bebis och en del blod som brukar bidra till viktnedgång vid förlossning, plus något kilo energi (fett) men det märks ju först när det är förbränt. Min målviktuppgång under graviditeten är 11-12 kilo. Ungefär såhär ska den vikten vara fördelad: 4 kg bebis 1 kg extra blod 1 kg fostervatten 500 gram moderkaka 500 gram växande livmoder, extra hud och grejer 500 gram bröst och mjölk 1 kg rent fett att förbränna under förlossningen, dvs. ett kg "övervikt" 2,5-3,5 extra vikt för att vara tillbaka på min normalvikt när kroppen är återställd. Var något kilo underviktig när jag blev gravid och gick ner ytterligare under de första månaderna. Bebis, moderkaka, fostervatten och lite blod försvinner direkt vid förlossningen. Mer blod, hud och livmoder försvinner/återbildas under ungefär två månaders tid efteråt, resten är mer permanent! Anledningen till att vi har bestämt så exakt, är för att jag har problem med maten och var tvungen att veta hur mycket som är normalt att gå upp samt vad det är som går upp för att inte bli rädd och orolig och sluta äta. Hittills följer jag uppgångskurvan som jag ska, barnmorskan är mycket nöjd! :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#119 Ska inte väga mig precis efter då :P
Tänker väga mig på morgonen innan vi åker in och sedan när vi kommit hem igen. Då blir det ju på samma våg :)
Inte för att det spelar någon roll men det är lite kul att veta ändå.
Jag vill nog inte väga mig alls, är rädd för att jag blir ledsen om jag tappar vikt för snabbt. Vill gärna ha kvar mina kilon. Fick äntligen sambon att boka tid för att köra bort bråten vi har samt gå ner i källaren med ett bord och slänga alla böcker jag rensat bort. Äntligen! Tror han börjar förstå att det kan komma en bebis nästa vecka redan. Sent ska sambos vakna ;)
#125 Haha, han fattade i alla fall FÖRE bebis kom, även om det var på håret ;)
#126 absolut. Och det är egentligen bara att vänja sig, verkar vara ett släktdrag då sambons bror och far lider av samma åkomma :p. Har haft sd och obehag sen innan 4 idag. Hoppas jag får sova inatt. Sån här halvdan värk är irriterande.
Vad tycker ni om folk som skriver gratulationer på andras fb-väggar utan att föräldrarna har gått ut med det först? Har sett flera av mina vänners sidor fyllda med gratulationer nu utan att föräldrarna har gått ut med det själva. Jag tycker det är ohyfsat, man kanske vill hålla det för sig själv ett tag, men ändå berätta för de närmsta vännerna/släkten. Min mamma och mina syskon är såna jag tror kommer skriva ut det innan jag eller sambon har gjort det själva och det irriterar mig en hel del. Att prata med dem om det lär inte hjälpa, det gjorde jag när jag väntade dottern men de skrev ändå och la ut bild på vår dotter innan vi gjort det. Jag funderar på att stänga mer min fb ett tag innan det är dags, då kanske man även slipper de miljontals frågorna om det inte har kommit någon bebis än..
Nu har jag jobbat hårt tycker jag. Har bakat minipizzor, pizzabullar och nu har jag en omgång vaniljsnurror på jäsning. Kommer få träningsvärk av all kavling :P
Lilleman är vaken och håller mig sällskap i alla fall, skallar mig i revbenen lite då och då.
#129 Det tycker jag är fruktansvärt ohyffsat. En kompis mamma avslöjade hennes graviditet på fb i somras utan att de blivande föräldrarna berättat det för någon. Jag hade blivit så satans arg.
#129 jag fattar inte varför folk gör så?! Man väntar väl tills föräldrarna själva sätter ut nått om de ens gör det. Är ju deras barn. Blir otroligt irriterad på sånt och är glad över att ingen av våra nära är sådana. Grr
#129 men så fräckt! Hade blivit galen om någon gjort så mot mig. Man vill ju själv vara först med att presentera sin lilla :)
Ett tips är att ställa in din fb så att ingen kan skriva i din logg utom du själv. (På så sätt kan de som vill skriva något till dig endast skriva pm medans du själv kan skriva vad du vill. Folk kan dock kommentera)
Hälsningar Emma! :)
Jag kommer utan tvekan stänga ner min FB när det är dags. Skulle ha svårt att förlåta den som gick ut med det innan vi gjorde det. Klart man vill presentera sitt nyfödda barn själv, att ta sig den äran och friheten utan att vara förälder är extremt fräckt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Sen finns det ju många föräldrar som inte alls vill sätta ut sitt barn på FB så varför ska då släktingar? Vi har inte nämnt alls på FB att vi ens väntar barn.
Jag lägger ALDRIG ut bilder på familjens/vänners barn på FB utan att fråga. Vissa vänner vet jag inte lägger ut bilder själva ens, så där skulle jag aldrig få för mig att lägga ut något.
Jag har inte skrivit något om min graviditet på FB jag heller, mer än i någon enstaka kommentar till någon (vilket ju också syns.. ) och jag vet inte om jag kommer att lägga ut bilder på bebis på FB sen heller. Även om man har ganska privata inställningar så känns det som att ALLA kan komma åt dom bilderna.
Däremot så har jag lagt ut någon magbild och så på Instagram, men där kan bara mina närmsta vänner och familj se bilderna :) Där har jag inga "halvbekantingar".
Idag är det 4 månader kvar till BF vilket känns som en evighet - hela våren och nästan hela sommaren ska ju passera! Sen inser jag att det nu är 4 månader + några dagar sedan jag plussade och det känns ju som att det var igår… Skulle vilja "pausa" graviditeten som den är nu och låta den fortsätta så resten av tiden. Har fortfarande inga krämpor och magen är sådär lagom stor och fin.
#138 jag låg i natt och funderade på hur snabbt tiden har gått. Minns när jag och WickedAlly började skriva runt vecka 12 och kom på att vi hade BF nära varandra. Då räknade jag verkligen dagar och tyckte att april var så himla långt bort. Nu, vips, så är det april och BF är runt hörnet. 😃
Jag och rasmus pratade om det där häromdagen, han är så otålig och tycker att en vecka är sjukt lång tid att vänta. Men när jag sa att det nästan är 260 dagar sedan vi plussade så tyckte han nog inte att 9 dagar var så länge ändå. (Just nu är det exakt en vecka till han kommer!) Gravidkroppen är ju förresten mysig, vaknade av att det var mjölk lite överallt. Mysigt.. Nu fattas bara att vattnet går i sängen så kan vi kasta ut madrassen.
250* Irriterande att inte kunna ändra från mobilen.
Tiden från v 20 tycker jag har gått fort. Jag har ändå mått dåligt och upplevt att det tickat på. Från v 30 sa det bara swisch…. 😀 Och idag, 2 dagar över tid, känns varje dag som en evighet. Hade ont igår men sen slutar det 😞
Kristian har nog behövt dessa dagar för att komma till ro med tanken. Jag tror att när jag blev sjukskriven i v.30 så började tiden ticka på rejält… nu hoppas jag att de sätter igång det nästa vecka. #142 elakt av bebisen att små bråka på det där sättet. Hoppas h*n kommer idag. Jag har sovit djupt i natt, inte märkt någonting av sambo eller katter. Mina bröst beter sig så jag har ingen mjölk alls. Skulle gärna kasta ut madrassen ändå… Jag har istället stora mängder gas i magen vilket sambon tycker är väldigt störigt. Som om jag tycker det är kul att vakna av mina egna pruttar liksom ;)
Trött!! Ytterligare en dag i skolbänken väntar men känns som jag kommer somna.. Mjölkfläckar har jag vant mig vid, det har läckt i ett par veckor nu och jag är bara i v.30 än.. Lär få sova på handdukar igen sen när bebis har kommit.
Minns när jag stod i duschen efter att ha fött första dottern. Det sprutade ur båda brösten rätt som det var och sambon fick allt på sig. Jag var precis klar och hade dragit bort draperiet. Haha…. 😝😛
Blir så trött på att må illa av att inte äta, men må illa av att äta också…
Om man inte kan göra varken det ena eller det andra utan att må illa, vad fasen gör man då? 😭
#145 Hahaha!!
Har ont i magen idag, på vänster sida. Hmm, undrar vad det kan vara. Känns inte kul, och vad nojjig man blir…
#146 Man står ut… urs, vet hur det är. Jag har hittat ett frukostkex som heter Belvita breakfast från Lu som är jättebra för mitt nu lite lugnare morgonillamående. Vet inte om det hade hjälpt när jag mådde riktigt illa och bara spydde, kanske?, men nu när jag bara mår illa på morgonen så funkar det jättebra att ha vid sängen och knapra på. Det är dessutom jättebra för mig som har lite svårt med frukost över lag.
#148 Grejen är att jag mår inte illa på morgonen, tills jag äter, de är först efter att jag ätit som jag mår ständigt illa hela dagen sen. Jag står inte ut. Illamående är något som knäcker mig totalt. Det har förstört mig förut, och jag vill inte att det ska hända igen..
#149 Det är samma här, mår jätteilla på morgonen, oavsett om jag äter eller inte. Men för mig fungerar det nu att äta ett sånt kex på morgonen, liggandes i sängen. Men det är nu, i v22 när jag inte längre mår jättedåligt utan bara har lite morgonillamående. Dock så har jag ju stått ut i 18v utan att något har hjälpt. Vad jag än testat så har det ändå alltid slutat ..och börjat.. med huvudet i toastolen. Så kan inte ge dig några tips mer än att prova alla dom där olika kända tipsen och hjälpmedlen som finns (gissar att du har koll på sådana tips redan?), antingen hittar du något som fungerar för dig och då är det ju suveränt, eller så gör du inte det och då är det bara att ligga knäckt i x antal veckor tills det slutar.
Jag är lite arg idag. Har stolen till bilen i hallen. Spjällsäng i sovrummet. Gym å babysitter i uterummet. Skötbordet i hallen uppe. Vagn i vardagsrummet. Hmm…. Men jag har ingen bebis!!!!!! Trött på å se sakerna!
#145 Haha, smått förvånad sambo? :p Förstår att du är arg, finns väl ingen sysselsättning i världen som hjälper heller. Märker att det är svårt att tänka på så mycket annat just nu. I början av min graviditet sprang jag på toa hela tiden för att jag trodde att jag hade börjat blöda. Hade en del flytningar (ursäkta infon :p) och det kändes precis som när mensen kommer. Nu i slutet så kutar (nåja) jag av samma anledning men hoppas istället att det ska vara en del av slemproppen som gör att det känns fuktigt. Det här med att vara gravid tar onekligen mycket av min tid :p
#151 jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt det är att gå över. Är ju redan nu frustrerad till tusen.
#152 hahaha jag har precis samma grej!. 😂Borde nästan flytta in på toaletten så blir det lättare och sparar tid. Ibland sitter jag lite extra länge på toaletten i fall att den skulle trilla ut…🤪
Bobfloyd trycker på alla möjliga nerver i vänster höft. Skriker ibland rakt ut av smärtan som strålar från bäckenet ner i foten. Och det är inte ischias nerven han är på för den gör ont av sig själv. Kroppen vill bara ligga på soffan och sova ryggen tycker det är jobbigt så jag vet inte alltid riktigt varför jag har ont i ländryggen.
#153 Haha, samma här! Torkar mig ett par gånger extra också, det kaaan ju komma ut då liksom :p Får snart börja köpa megapack av det billigaste toalettpappret tror jag, har blivit storförbrukare. Usch, hade problem med ischias under ett par månader, lider verkligen med dig. Är så satans glad att det släppte, är nog det mest plågsamma jag varit med om, enda gången i mitt liv jag gråtit av smärta. Och att då ha fler nerver i kläm.. :o
#154 Brukar få ischias i perioder och jag har en ganska mild version men den här främre nerven som han klämmer till….grrr….Och vad ska man göra, slå honom för att han har huvudet så lågt?? hahaha
Billigt toapapper försökte jag med men sambon klagade högljutt från toaletten så jag skippar det. Få saker han klagar på så han kan väl i alla fall få ett bra toapapper 🤪
Jag har aldrig sett slemproppen… Gissar att jag inte får det nu heller! Fick se moderkakan sist. Hon höll upp den och visade lite. Riktigt ful är den men ändå coolt att ha sett. Sovsäck för bebisen typ 😛 Nej gå över är ingen hit. Kan bli tokig för mindre! Ska iväg och hämta paket snart. Sommarkläderna till tjejerna har kommit. Klänningar för 49,90 på HM bland annat. Då kan man köpa några 😉 En allmänt livlig liten bebis håller igång för fullt! Kickar och hickar som bara den 😀
Jag har blivit ett hormonmonster! Är nära på att explodera för minsta lilla. Har medicinlektion nu och är så arg på kärringen till lärare, "sitt inte så på stolen då felbelastar du ryggen" var en kommentar som fick mig att se rött, i vanliga fall hade jag bara ignorerat det, men inte idag, snäste ifrån med att det är enda ställningen som inte gör ont. Sen var det någon som frågade om fibromyalgi och läraren svarar att hon inte tror på den inbillningssjukan, vilket fick mig att se rött då mamma, mormor, morfar och min ena moster har det, eventuellt jag också men jag orkar inte gå igenom de testerna just nu, men har ont till och från på 16 av de 18punkterna man "ska" ha ont på. Sen får man inte ha telefonerna på även om man har giltig anledning (jag tycker iaf att vänta på telefonsamtal från dotterns läkare är giltigt) men icke..
#156 Jag har läst att många aldrig sett slemproppen men även läst att man inte kan undvika den… Så enligt dom måste du ju ha 3 slemproppar där inne 🤪
Jag vill också beställa saker från hm men jag har förbud. Shoppingförbud är inte att leka med. haha
#157 Visst är det härligt med lärare som tror att de kan allt för att de jobbat inom och sen lär ut medicinlära?! Jag fick lära en av våra lärare om skolios i skolan. Hon var i och för sig glad över det och tog emot all info jag gav.
Sen det där med telefonerna är ju galet. Ibland bara måste den vara på fast man kan ha den på tyst framför sig.
Hennes anledning till mobilförbud är att på hennes tid när hon gick k i skolan så behövde man inte vara nåbar dygnet runt, men tanten är över 60år så tror nog tiden har ändrats lite Hade det inte varit för att läkaren skulle ringa så hade det väl inte varit någon fara. "ni måste boka in såna möten på andra dagar än de dagar ni är i skolan" men jag kan inte riktigt bestämma när läkaren ska ringa, vet bara att han ska ringa idag eller i morgon, beror på när han kollat igenom röntgenbilderna och när provsvaren kommer, men det har.hon ingen förståelse för.
#155 Haha, stackarn :p Glöm inte att packa extra toalettpapper i bb-väskan så att han också slipper sjukhusets :p #156 Moderkakan skulke jag vilja se. Se vart bebiasen huserat de senaste 9 månaderna. Haha, med tre slemproppar är det ju inte konstigt att bebisen inte kommer ut ;) #157 Jag hade sjukanmält mig och gått hem om jag hade en sån lärare. Vissa dagar är inte alls roliga.
#158 Lite skumt att hon lär ut medicin men inte verkar fatta hur vården fungerar alls :o
Ja oj har jag tre slemisar där är det ju fullt! 😛 Kollade på denna igår på tal om mobiler: http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/roliga-klipp-och-bloopers/article39207.ab
#159 ja, min förra chef var likadan i sitt tankesätt. Lätt för henne att säga att de som var föräldrar skulle be sina barn ringa arbetstelefonerna då hon hade en helt egen tjänstetelefon + kunde ha sin privata i sitt kansli….
Världen förändras och folk borde försöka hänga med lite 🤪
#161 Skolios och speciellt svår skolios är något de flesta läkare har svårt för tycker jag. Ortopederna har koll men thats it. Får ofta förklara lite för dem och fylla i deras luckor. Men så länge de är villiga att lyssna så gör det mig inget.
#162 Du får be BM att rensa bort slempropparna bara så ska du se att bebisen dyker upp.
Och det där klippet är så sjukt kul 😂
Jag älskar det där klippet :D Nä, vilken slö dag. Gick upp men hamnade i sängen igen, borde plugga lite men jag kan inte påstå att jag har någon lust. Ligger och tittar på min guppande mage istället.
#164 Helt otroligt hur slö man kan känna sig. Solen skiner och det är vår men jag ligger i soffan och halvsover. Gjorde samma sak igår. Men jag har inte dåligt samvete, har slappat väldigt lite medan jag varit hemma.
#165 nä, jag har inte heller dåligt samvete. Tycker att det alltid är något som ska fixas, är det inte disk så är det tvätt eller något annat tråkigt. Det är skönt att bara släppa allt det där ibland.
#166 ja är det inte konstigt hur mycket tvätt och disk som 2 vuxna människor kan generera?
Slappt här med idag. Och grinigt. Fruktansvärt lättirriterad och grinig känner jag mig idag. Och retar mig enormt på att jag är så otroligt sugen på att äta, men vill inte äta för egentligen är jag rätt mätt (åt en bra lunch). Och egentligen vill jag nog mest bara ha sötsaker, fruktansvärt sug efter kolhydrater (pasta, mjöl, havregryn, pannkakor, småkakor). Och känner mig bara fet när jag trycker i mig bara för att. Har gjort det en del i det sista och nu när magen är sådär på gränsen till att börja synas på riktigt så ser jag ju bara fet ut, inte gravid utan bara fet. Det gör ju inte det hela bättre liksom. Sitta still i soffan hela dagen och bara baka och trycka i mig är precis vad jag vill göra, men urs vad grinig jag är på mig själv för att jag vill vara duktig och stå emot suget. Inte det minsta kul idag.
#167 Det är sjukt, förstår inte hur det ska vara sen när man har barn dessutom. Kommer ju inte göra annat än att diska och tvätta. Och vi som någorlunda har ställt in oss på att det blir tre barn om inget händer :O
#168 En sak jag har upptäckt under dessa månader är att det inte är värt det att hålla på att neka sig allt man är sugen på. Visst, det är ju jättebra att tänka på vad man stoppar i sig och att vikten inte rusar iväg såklart. Men hade jag försökt begränsa mig för hårt så hade jag nog blivit galen faktiskt. Det kanske finns en mening med att kroppen skriker efter vissa saker helt enkelt.
Och den där känslan av att man bara ser småfet ut går över ganska snabbt. Jag ser smalare ut bakifrån nu än innan jag blev gravid, att ha en spänd kula fram kan tydligen göra underverk för figuren, vem trodde det? 😂
#169 diskmaskinen är min bästa vän….katten sätter tassen i vattenglas så de byter man hela tiden och jag använder ganska mycket linnen (är duktig på att spilla) så tvättmaskinen har betalat igen sig den också. Min bröstmuskel har börjat krampa. Den blir så ibland om jag t.ex. legat förkyld en längre tid. Den behöver stretchas ut och det går inte medan jag ligger mera. Suck o stön. Gör jäkla ont och man blir totalt handikappad.
Ja visst blir det tvätt och disk Ally 😉 Har man dessutom heltidsjobb så blir det ont om tid över. Men det är värt allt! Man får göra så gott man kan. Barn är liksom otroliga… Nu när nr3 kommer ska jag nog bara jobba 75% när jag väl börjar igen. Vill ha tid till allt annat.
#170 Samma här, var tvungen att handdiska två gånger förra veckan för att tabletterna var slut. Aldrig mer :o :p
Åh, har du också sånna katter alltså. Min lille stoppar huvudet i alla glas och koppar som råkar stå framme, svart te med socker verkar vara favoriten och det ska de ju inte direkt få sig. Litet kattskrälle är han :)
Dags att röra lite på sig då? Har du några övningar eller så du ska göra? Eller är det bara att stretcha efter bästa förmåga?
#169 Jo, bara det att sen när jag tryckt i mig alla dom där kolhydraterna så mår jag ju inte bättre. Speciellt inte om jag redan är mätt innan jag börjar liksom. Då blir det trångt i magen och bäbisen får tokryck och sprattlar på för fullt och då blir jag illamående. Och sen psykiskt också förstås, att jag känner mig än mer fet och då mår jag dåligt för det.
Satte på spagettivatten förut, kände att nu ger jag upp, nu blir det pasta iaf. Trots att det är mitt mellan lunch och middag, skiter i mattider. Men sen när det väl började koka så hindrade jag mig och det är jag glad för nu i efterhand.
Men har kompromissat en del idag, blev två rutor 70%-ig choklad (i små små bitar så det räckte läänge) tillsammans med djungelvrål och på det lite frukt. Så nu är sötsuget ganska tillfredsställt. Blev lite tungt i matväg bara nu inför middagen, men det får lösa sig.
#171 "Man får göra så gott man kan" - Bästa inställningen tycker jag, mer kan man ju faktiskt inte göra. Vad gör lite damm i hörnen och en tvätthög i badrummet egentligen om man tänker efter?
Vad skönt att gå kunna jobba lite mindre :)
Jag hoppas själv på att kunna jobba 75-80% sen när utbildningen är klar. Hellre lite mindre i plånboken och mer tid med barnet/barnen.
#173 Jo, just det är ju en bra anledning att tänka sig för lite extra. Speciellt om man redan haft väldigt mycket illamående, är ju inte direkt något man eftersträvar.
Skönt att det är tillfredsställt :)
Ät lite mindre eller senare middag så löser sig ju det också, eller skippa den om det känns ännu bättre. Fint att vara vuxen och få bestämma helt själv ibland ;)
Rasmus ringde precis, de hade ringt från ett jobb i Oslo och verkat väldigt intresserade. De skulle skicka intervjufrågor som han skulle skicka in redan ikväll om han kunde. Han har sökt så många men konkurrensen är stenhård i hans bransch för det finns alldeles för många mekaniker.
Men får han detta jobbet kommer hans inkomst att nästan tredubblas och han arbetstider bli mycket bättre. Och vi kommer väldigt mycket närmare våra familjer.
#172 försöka stretcha o mjuka upp muskeln i badkaret. Stelop. gör tyvärr att det är just stelt och svårt att stretcha något ovanför ländryggen. Detta är ju bara ännu en orsak att sätta igång det nästa vecka. Försöker tänka positivt :p
Jag har ordning och reda hemma. Städar en gång i veckan, byter sängkläder och så… Men jag är inte i närheten av vad min mamma var å är. Jag gillar att ha det städat men klarar av att inte ha det klinisktrent. Har man barn är det svårt och inte ens vört det enligt mig. Ja jag känner att 75-85% är ok. Vill passa på och njuta medans de är små. Går på tok för fort för dom att bli stora. Äldsta blir 8 i sommar, helt sjukt! Hon har pojkvän och är just nu helt inne på att lära dig laga mat. 😁😁😁😁😁 Jag tänker inte allt för mycket på vad jag stoppar i mig fåniga vet att det försvinner sen. Tror också suget finns av en anledning. Varit väldigt törstig nu ett tag igen. Och lakrits har jag varit riktigt sugen på! Oj. Jobb i Oslo?! Vart tar ni vägen då? Spännande iaf och pengar är alltid välkommet. Underlättar alltid ha gott om det, tyvärr.
#174 Jo det var skönt att få trycka i sig lite choklad och lakrits ;P
Häftigt om han kan få det jobbet då, får hålla tummarna. Det låter ju jättebra.
Fåniga= då jag vet Mycket stavfel i det inlägget! 😛 Ser inte allt för bra på mob och den ändrar själv. Hoppas du får din lille nästa vecka Thiah!
Trippel lön skulle vara härligt, sign me up. :) Jag skulle gärna jobba 75% om vår ekonomi skulle tillåta det. Får se om det är möjligt sen när bobfloyd går på dagis. Sen det där med städandet… jag hoppas jag lär mig nån sorts mellanting mellan rent o smutsigt.
Jag har varit för snål förut. Har sett nu att vi klarar oss fint fastän jag är sjukskriven. Blir typ samma om jag går ner till 75%. Jag gör ju allt hemma. Richard har sin fotboll som tar massa tid. Var värre när han spelade i högre divisioner förut. Men snäll som jag är (el dum!) så sköter jag hemmet. Tycker därför jag har rätt å jobba lite mindre. Drömmen vore ju att vara bullmamma på heltid! 😛
Det suger att gå hemma heltid i längden. Fråga mig, jag var sjukskriven 100% i nästan tre år och det var väldigt långtråkigt. Tillslut känner man sig knappt som en människa med identitet, dagarna flyter samman och mycket känns meningslöst. Då hade jag ändå en häst som gav mig sysselsättning flera timmar om dagen.
Är sjukskriven 100% fortfarande men får numera plugga typ 30% i rehabiliteringssyfte. Kommer fortsättningsvis vara hemma 70% efter föräldraledigheten, plugga 30% första året och därefter göra något annat. För min del är 100% eller till och med 50% anställning för mycket, då blir jag sjuk väldigt fort, men något tycker jag om att göra. Komma utanför hemmet, träffa människor i en helt annan miljö och befinna sig i ett sammanhang. Allt det där är sånt som är oerhört viktigt för människan som ras, tror jag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#182 Nejdå, då tar vi höstföderskor över! 😃
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#184 Det tillkommer nog folk ska du se!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Iih jag tror.det har varit ett bombnedslag eller möjligtvis en virvelvind i vårt och dotterns rum :-o Tur hon och sambon åker till svärföräldrarna i helgen, då kanske jag kan röja lite. Har iaf tagit mig i kragen och tvättat en maskin tvätt om dagen, så nu kanske tvättberget kan reduceras lite! Mormor har erbjudit sig att tvätta och mangla alla bebiskläder och dens sängkläder. Känns skönt att slippa tänka på det, samtidigt som jag blir lite avundsjuk, jag vill också sova i nymanglade sängkläder ;-)
#180 jag tror jag får ungefär samma mammaledig som om jag jobbar 80% men vi får se. Sambon kanske vill jobba kortare dagar han med. Han är den med körkort som mest kommer få lämna/hämta på dagis så vi måste fundera. #181 jag har redan blivit knäpp ocj då har jag bara varit hemma 10v. Bor i ett land där jag inte kan majoritetsspråket så jag blir lätt isolerad hemma… #182 det finns alltid de som tar över. Fanns de som var före oss ;) #186 tror du hon märker om du smugglar ner lite av era lakan?? ;)
#187 haha jag hoppas inte det, det är ju inte så stor skillnad på spjälsängslakan och dubbelsängslakan ;) En mangel blir det nog garanterat när vi flyttar till hus sen och tvättmaskin + torktumlare som står i arbetshöjd och inte direkt på golvet, det är ju jättelångt ner till luckan har jag kommit på! Blivande storasyster här hemma är så stolt över en pyjamas hon valt till bebis, så hon går och hämtar den och visar för alla som kommer på besök, med orden awa köpt jamas till bebis :)
Super fin pyjamas hon valt. Jag skulle gärna ha en sån till vår son. :)( till hans pappas förskräckelse). Undrar hur lågt Bobfloyd tänker/kan sjunka innan han kommer ut? Känns som om rumpan försvunnit lite inåt och neråt idag. Benen känns också lägre.
CelciusT: jag har också "matångest" för tillfället. Nu när jag jobbar nätter går min aptit ner till noll typ :/ äter alltid för lite och för dåligt under dom här perioderna och det känns extra jobbigt nu med bebis i magen :/ även om det bara är jag själv som är drabbad så får jag dåligt samvete och känner mig som en dålig blivande mamma :( Och mitt sockerberoende blir bara värre och värre tror jag, jag kommer verkligen föda fram en liten skumtomte i sommar :P I natt blev det en hel del lyft och vändningar (av patienter) på jobbet och det känns i kroppen idag. Är jättetrött i benen och öm i ryggen och ljumskarna. Längtar redan efter att få gå på ledighet i sommar, bara 2 månader kvar… (Förhoppningsvis)
#184 Jag är också höstföderska ;P Mitten på augusti. Sen har vi ju soundtrack och Jepersen också. Vi ska nog kunna hålla liv i tråden.
#190 Inge kul det här med matångest. När sambon kom hem och vi ätit middag fick jag lägga mig en stund, snurrade så i huvudet. Sambon la sig bredvid och jag började prata mat. Vi insåg att jag verkar fått cravings efter italienskt. All mat jag pratar om innehåller pasta, olivolja, tomat i olika former, oliver, fetaost, rödvin… Åhh… Mat…
Bäbis tumlade runt som en vilde i magen. Sambon fick känna på dom rejälare rörelserna nu. Och fick även se hur magen hoppar när hen rör sig där inne. Han har liksom missat, för så fort han kikar eller känner så stannar hen upp och vägrar röra sig. Så det var kul att han fick känna lite ordentligare.
#191 jag har alltid cravings för italienskt :P när bebisen hittar ut ska jag fira med rödvin och lufttorkar skinka och korv. Och brieost. Jävlar vad jag längtar efter brieost… Haha, min bebis slutar också röra på sig så fort man lägger handen på magen. Kan vara världens aktivitet där inne men så fort jag eller sambon lägger handen emot så slutar hen direkt. Men sambon har fått känna ett par ordentliga buffar iaf :) #184 Jag tror att en del av oss kommer bli mer aktiva när det börjar dra ihop sig. Just nu händer det inte så mkt i min graviditet så jag nöjer mig med att läsa om vad som komma skall ;)
#192 Ja sambon har ju fått känna lite innan också, men nu sen någon vecka tillbaka så har det varit extremt tydliga rörelser. Och dom fick han känna på först idag. Själv kan jag ha händerna på magen och känna hur mkt jag vill, men så fort sambon eller någon annan kommer med sina händer så blir det helt stiltje.
Åh salami, lufttorkad skinka, både brie och feta -ost!! (fast det får jag aldrig äta iom allergi). Går ju frysa korven och skinkan säger dom, men vet inte om jag orkar bry mig….
Här var det disco i magen inatt…gick definitivt inte att sova. Vart på massage i eftermiddag och hållt anställningsintervju på jobbet. På måndag väntar läkarbesök pga kombinerad ischias/foglossning som på eftermiddagarna innebär så starka smärtor att jag bara gråter. Jäklar vad tröttsamt det är att ha konstant ont och vad energikrävande det är att alltid vara beroende av att någon annan måste hjälpa en i alla vardagsmoment…klarar inte ens av att ta på mig strumpor/skor själv eller att ta mig ur bilen på grund av smärtorna! Vi är beräknade till 6:e augusti…jag är född 13:de…hoppas på att bäbisen bestämmer sig för att titta ut innan min födelsedag, så hon slipper dela födelsedag med sin mamma 😝 Den här förbannade smärtan tar död på mej! Man blir sååå trött!!! Det gör ont att gå, ont att stå, ont att sitta och till och med ont att ligga ner! Att bada varmt lindrar för stunden och vetekudden gör det uthärdligt när jag ligger på soffan eller i sängen…men den kallnar ju och måste värmas med jämna mellanrum. Just nu har maken befälsjouren på brandkåren, då har han även befälsbilen vilket jag älskar eftersom den är "handikappanpassad". (Den är så hög så det är enda bilen jag kan ta mig ut och in i själv, tyvärr får ju inte jag ta den och åka iväg på egen hand…) Känner mej som en gnällskalle och en strandad val för tillfället när jag inte kan göra någonting utan makens hjälp pga smärtorna…
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
#193 min bebbe är tydligen skygg för sin egen mamma till och med, haha, det bådar gott ;) Vi har fryst det en gång men det känns så bökigt på nått sätt, man måste ju planera så mycket då :P och jag tycker att konsistensen blev lite knepig efteråt, men det kan ju bara vara inbillning.. Så jag avstår och festar loss sen istället :) #194 fast går vi över tiden så är vi nästan inne i september ;P Höstbebisarna kommer nog trilla in här vartefter.
Tycker de flesta här är bra på att kackla 😀 Bara trevligt ju! Skönt och få lätta på trycket. Sitter i soffan och tycker synd om mig själv. Inte blir jag hjälpt av det direkt. Alla frågar: ingen bebis än?! Lust å skrika: SYNS INTE DET! De vill ju bara vara snälla och jag frågar säkert samma själv. Men nu har jag liksom väntat färdigt!
#195 Tips, besök en sjukgymnast. Det finns massor med alternativ på vad man kan göra, så det är helt klart värt att prova. Kanske det finns något som hjälper dig. Min sjukgymnast sa att ibland kan man till och med rätta till problemet på första besöket, beroende på vad det är. Så är värt att kolla upp. Annars finns det ju annat man kan få hjälp med. Fråga efter någon som är bra på just gravida.
#196 Ja min bäbis är inte skygg för sin mamma iaf. Tycker också det verkar bökigt med frysningen, har inte testat men har fryst smörgåspålägg tidigare och det fick gå till hunden pga konstig konsistens.
Själv har jag bf så att jag som sista dag kommer att få sista augusti (för dom låter en väl bara gå 14 dagar över tiden?), men det är ju nästan september. Och om inte annat så är vi många som kommer avlösa när "de 3" har nedkommit, även om vi andra inte är planerade precis samtidigt. Som redan skrivet, det kommer ju fler höstmammor efter hand ;P
Jag har ju gått över BF 2 dagar nu så jag har läst på lite. Det är olika hur länge de låter en gå över. Några ställen har 21 dagar men de flesta 14 dagar över. Sen beror det helt på hur kroppen mår, de har ju extra koll på blodtryck och sånt då. Man har inte gått över förens efter v 42. Och innan dess har 90% kommit ut. Min äldsta är född 24 aug. Brukar alltid bli sommarkalas ute då. El ja sommar och sommar men det brukar vara tillräckligt varmt för att kunna vara ute.
#198 Vart hos sjukgymnasten…fick första omgången akupunktur igår och som sagt massage idag. På onsdag blir det vattenträning i varmvattenbasäng…fått gravidbälte som inte heller hjälper. Känns bara allmänt hopplöst just nu…fick ju dessutom veta igår att det inte bara är foglossning utan även ischias… Hoppas hoppas hoppas att jag kan få vara sjukskriven ett tag…
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
#198 Här är 14 dagar gränsen, men som JeFo säger så verkar det vara upp till 3 veckor på en del ställen. Fifan för att behöva gå så länge säger jag… Jag hoppas att jag kan få ungefär 1 vecka för tidigt istället, det skulle passa oss bra :P jag är själv född 1 vecka för tidigt (och är första barn) så jag kan ju hoppas att det går i arv..
Min BM sa att senast 14 dagar efter BF sätter man igång här. Innebär att senaste 22a har jag min bebis. Går jag så långt så mår jag nog inte så bra. Känns inge vidare just nu 😔 Man längtar sååå efter BF dagen. Då mina andra två kom i tid så var 8e heligt. Längre skulle jag inte gå! Så tänk ist att ni ska gå över. Allt annat blir ju bara bonus då!
#202 Jag är inställd på att gå över, det är ju vanligt hos förstagångsföderskor om jag förstått det rätt? Har haft flera arbetskamrater som gått rejält över tiden och ett par blev igångsatta. Så jag räknar med bebisankomst till den 24 augusti ;) men som sagt, början av månaden hade inte suttit helt fel.
24 aug är ett bra datum 😉 Min första kom på dagen och andra tre timmar innan BF. Frågade BM på sista kollen om det var vanligt att gå över med nr3. Hade ju inte alls tänkt göra det 😛 Hon sa iaf att nr3 inte alla brukar te sig som tidigare barn enligt hennes erfarenhet…. Och det stämmer ju på mig nu som om 2h gått 3 dagar över. Helgen ut ger jag bebisen…. Sen blir det öhh… Hmm…. Ännu mer väntan 😭😭😭😭😭😭😭
Jobbiga förvärkar nu ikväll, höll på att trilla ned i ostdisken på Ica Maxi, blev så överrumplad. Kommer väldigt sällan dock så det händer väl inget antar jag. Är ganska glad att jag inte kan gå över tiden.. Har inga speciellt jobbiga krämpor men kroppen är trött nu känner jag. Är förresten också sugen på lufttorkad skinka och brie, ska festa till det med det så fort jag kan. #180 Samma här, gör allt här hemma. Klagar lite av princip ibland men ingen av oss tar mitt klagande på allvar. Så jag tänker också så, då kan jag gott få jobba lite mindre. Att dra runt ett hem med allt vad det innebär är ju som ett heltidsjobb i sig.
Drömde i natt om att jag hade fått en liten blödning. Ringde glatt kristian och förklarade att det kanske sätter igång nu för jah har orange (!)blödning. Den var åt det neon orange hållet…. vet inte om jag på riktigt skulle bli så glad över det.. ;) Mina sd/förvärkar/vad de nu är verkar trycka ner bobfloyd eller typ ner och inåt för jag känner honom mindre och lite annorlunda på utsidan än förut. Men ut verkar han inte vilja komma… kommer ju få världens mest ihopknycklade bebis.
Jag hade nog sökt vård illa kvickt i det läget i alla fall :p Nu såg jag en rumpnisse framför mig, hahah. Vecka 40 idag och nu känns det nära. Tänk att jag nästan klarat av en hel graviditet :)
#207 Menar du att neonorange blödning inte är normalt?😉
Och jag undrar om han inte blir platt där inne, hela ungen är nedtryckt under naveln och så mycket plats kan jag väl inte ha mellan höfterna? Eller? Kanske har en batmangrotta där inne 🤪
#208 Njaa, fast vad vet jag, är ju inte vårdutbildad :p Man kan börja undra, haha :p Jag har lite svårt att greppa att det överhuvudtaget får plats en bebis där inne. Bär min högt visserligen men magen är ju inte speciellt stor tycker jag. Nojar ibland över att han ska vara pytteliten, vilket egentligen är liten fånigt med tanke på att absolut ingenting tyder på det.
#209 du har också en batmangrotta där inne! Magiska grejer…För man har ju en 3-4kg bebis + moderkaka och vatten inne i den där ballongen som egentligen inte är så stor.
Här är man rädd för en 5kg klump! Tycker att ofta när någon gått över blir bebisen stor. Vill inte ha en stor! 😀😛 Som tur är är det ju också olika. Haft en tung natt. Har ont i ryggen på ett annat sätt än tidigare. Gör ont men inget mer händer. Har dammat av och dammsugit. Vill ha fint tills vi kommer hem från BB. Har inga planer på att gå mer än helgen ut. Barnvaktsmässigt vore det kanon nu när det är helg. Så varmt välkommen ut nu!
#211 Ja risken är väl att bebisen bara växer medan den är där innne? Håller tummarna för att h*n kommer ut nu.
#211 jag trodde det skulle komma en bautabebis när jag väntade dottern, gick över 6dagar, men ut kom en "liten" bebis på 3321g helt lagom! Här är det sd idag igen, orkar inte med det riktigt, har ju annat jag behöver göra nu när resten av familjen har åkt.

#211 Jag gick över nio dagar och Bastian vägde 3610 gram så det finns nog många medelstora som kommer efetr BF med:)
Åh då hade ni bra vikt på era! Hoppas min håller sig under 4kg så är jag nöjd. Tjejerna har vägt ca 3850 det som gör mig lite rädd. Dom har varit i tid och inte legat på högsta kurvan.
#210 Måste vara så :p Inte konstigt att resten av organen känns ihoptryckta i alla fall. Jag frågade läkaren om det är genetiskt det där med att få stora barn. Och det är det tydligen. Väldigt glad att jag inte ska gå över, jag vägde nästan 4,4 och min syster var en tjockis på 4,8. Mamma gick över med oss båda, fast stora hade vi ju varit ändå.
Då kanske jag har en chans på en mindre ändå. Tror mina varit störst i släkten 😁😛
#200 Okej, ja men då är det ju igång, kan ju ta ett tag innan det blir något resultat.
p.s. Du vet att gravidbälte och foglossningsbälte inte är samma sak va? Gravidbälte hjälper inte alls vid foglossning.
Själv har jag precis kommit hem från akupunkturen. Helt svajigt i höften idag. Hon var på min ischias som jag haft lite problem med. Gjorde så galet ont så jag fixade inte den. Fick även en rejäl omgång av "wiskey-pinnen", hela rummet snurrade.
Har varit väldigt mycket yr i det sista, har börjat äta järn nu så hoppas på att det ska rätta till sig. Men vi får väl se.
Ytterligare en dag i smärtträsket… 😫 Idag mer ont än tidigare trots påbörjade behandlingar av olika slag. HATAR att vara så här beroende av någon annan och känner mej som en jäkla självömkande gnällkärring!! Det värsta är det dåliga samvetet över att maken får jobba ihjäl sig och täcka mina pass på stationen utöver det vanliga jobbet han har på det andra företaget….
#218 Det är ett bäckenbälte som är utprovat av sjukgymnasten för foglossningen…ursäkta fel ordval
#219 För mig blev det värre när vi började behandla. Tror det var efter 3e behandlingen som det började bli bättre. Men det blir fortfarande sämre efter varje akupunktur, för att dagen efter bli bättre.
#221 Är du sjukskriven?
#222 Ja, men det var jag redan innan jag blev gravid av andra orsaker. Men ja jag är nu sjukskriven pga foglossningar och illamående, men inte från något jobb då jag är arbetslös, sjukskriven från att behöva fundera på det här med praktik/rehabilitering.
#223 Skönt att slippa fundera och fungera på ett jobb när man har ont
#224 Ja, jätteskönt att slippa. Känns dessutom bara meningslöst att börja rehabilitera nu när jag ändå ska vara hemma om några månader. Då försvinner ju det jag eventuellt hinner jobba upp tills nästa gång jag ska ut i jobb, och då finns inga dagar kvar. Så känns skönt att få spara mina rehabdagar tills jag behöver dom.
#225 Förstår det :) Önskar med jag fick bli sjukskriven
#226 Varför får du inte bli det då? Vad säger dom är anledning till att neka dig?
#227 Har inte vart hos läkarn ännu, fick tid på måndag…så nu har jag gått och väntat i snart två veckor. Är bara orolig för att FK ska bråka sen…det är ju inte direkt ovanligt att de gör det.
Fick just frågan om jag behövde bärhjälp av två okända tjejer. Trodde först de var knäppa och skulle typ råna mig(man är ju knäpp ibland, här i finland ler ju inte folk sådär glatt mot varandra 🤪). Visade sig att det var två systrar från mormonkyrkan som skulle åt mitt håll… Snällt av dem att fråga. Fick en trevlig pratstund medan vi gick åt samma håll.
#228 Bor inte du i Sverige? Eller gäller inte vårdgarantin i hela Sverige? Alltså att man har rätt till vård samma dag man söker? Hur gör du om du blir sjuk i något annat? Blir du utan pengar då? Jag menar, blir man sjuk så måste man ju få komma till en läkare som kan sjukskriva en. Här får man förvisso oftast bara ca 15 min på sig, men det räcker ju för att som första kontakt berätta vad som är fel så man kan få en sjukskrivning, sen kan det ju hända ibland att man får gå vidare. Men som sagt, man måste ju kunna sjukskriva sig samma dag man blir sjuk. Man kan ju inte bestämma att man ska bli sjuk på måndag? Eller varför har du inte fått någon tid tidigare?
#229 Åh, vad trevligt :)
Det är inte så ofta man ser tycker jag. Tyvärr.
#230 Eftersom jag har specialistmödravård så ansåg bsrnmorskan att det vsr bäst att jag fick träffa rätt läkare direkt och jag höll med henne. Dessutom har man rätt till 2 veckors sjukskrivning utan sjukintyg och jag ansåg inte att det var sån panik… Jag ser hellre att jag kommer till rätt person direkt istället för att hatta runt hos en massa olika folk hela tiden. Nu får jag träffa min läkare på MVC direkt istället för att först träffa nån annan…. Jag är utbildad USK:a och vet således vad jag har rätt till och hur det fungerar med vårdgarantin och inom vården i allmänhet…vet även hur svårt det kan vara att få FK med sig varför jag väljer att vänta på att få träffa en specialist istället för att riskera att FK nekar mig min sjukskrivning…. Dessutom ansåg min BM att jag utifrån vad jag tidigare gått igenom behöver ha mer än 15 min avsatt tid med läkaren. Men du kanske inte visste att alla arbetstagare har rätt till 2 veckors sjukskrivning utan sjukintyg? Det vet nämligen jag mycket väl eftersom jag själv är arbetsgivare….dessutom är det faktiskt inte alltid möjligt att få läkartid samma dag som man söker. Här kan du läsa mer om vårdgarantin eftersom de tidsaspekt du anger inte är korrekta: http://www.1177.se/Halland/Regler-och-rattigheter/Vardgarantier/ Och jo, jag bor i sverige
Vi måste ha sjukintyg redan efter en vecka hos oss. Trodde jag alla behövde? Sambon är snickare, jag jobbar i butik och syrran är läkarsekreterare och vi har alla behövt intyg då vi alla tre varit sjukskrivna olika perioder sista halvåret. Här får man tid hos doktorn samma dag om man ringer tidigt. Specialist tar längre tid och även om man vet vart man ska måste man ta vägen via vårdcentralen 😔 Har varit på stan och fikat med mor och far. Hade någon typ av förhoppning att det skulle komna lite värkar av att tänka på annat. Men nej… 😣😔 Nu ska vi hem och grilla lite iaf. Perfekt då sambon sköter grillen 😃 Lite mindre för en själv att göra.
#223 Förlåt jag har rört till det… Arbetsgivaren betalar ut lönen de första 14 dagarna. Från dag 8 måste man ha sjukintyg…men jag kan lika gärna skicka in det i efterhand. Här får man inte alltid läkartid samma dag…och som sagt i det här fallet väntar jag hellre några extra dagar.
#233 Åh, gott med grillat :)
Jag stoppade in en hel kyckling i ugnen med lite grönsaker. Jag älskar att laga mat och har jobbat som kock i perioder men ibland är det så himla skönt med mat som sköter sig själv.
Segt att det inte händer något :/
Ja efterhand går lika bra…. Så länge man är 100% på att man blir sjukskriven. Det är tyvärr riktigt dåligt att man inte kan vara säker på att försäkringskassan godtar läkarintyget. Det kan ju ta ett antal veckor innan man får besked av försäkringskassan att de inte godkänner en. Då har man varit hemma tre veckor och får inga pengar! Lyckligtvis inte allt för många som blir drabbade så. Tror vi kommer bli utan bebis! Var på stan och såg en såå söt liten en. Gör ont i hjärtat, längtar ju såå…
#236 Eftersom det är min man som är min arbetsgivare så har vi bara fått acceptera att det är som det är…jag kommer ju inte kunna jobba även om inte FK godkänner sjukskrivningen…
#236 är du säker på att det är bebis och inte de försvunna slempropparna du har där inne? ;) Jag fick en liten föreläsning av sambons syster idag om hur bra det är att kroppen starta av sig själv. Jag log och nickade, vet ju allt redan men hon ville gärna berätta. Märker att många som har barn gärna berättar med lite "jag kan allt" attityd när man inte själv har barn. Trots att jag säkert är teoretiskt mer kunnig än de flesta av dem. Men jag bjuder på det, de menar väl. (De runt mig i alla fall). Sen när jag berättade om en del av mina problem så förstod hon lite mer varför jag vill bli igångsatt innan påsk.
Kanske är slemisarna som börjat leva! 😛 Börjar allvarligt tro jag ätit för mycket bullar el har en bamse benikemask (el vad det nu heter!)
"Ingen bebis än?" "Har det inte blivit nåt än?" "Kommit nåt?" 50grr idag!!!!!!
#238 Skönt att hon förstod i alla fall. En del tycker jag är så påstridiga, har tack och lov sluppit dessa just i samband med graviditeten men i andra ämnen så.. Urk.
#240 Vad tror folk egentligen? Att man kör känguru-style och förvarar ungen fram på magen efter födsel också? Jag menar, de ser ju att man inte har en nyfödd i armarna och dessutom är man ju fortfarande tjock..
Och de som frågar över telefon, de har inte en tanke på att man kanske berättar när bebisen kommit..?
#240 suck! Fick massa såna kommentarer förra gången, slutade med att jag skällde ut folk efter noter och mer eller mindre isolerade mig från folk tills bebis var ute. Håller tummarna för att den känner sig färdigbakad snart! Sambon hoppas på det ska gå över tiden även denna gång, han tror att han ska få sex 5ggr på en dag då. Var desperat förra gången, städade, putsade fönster, åkte i skumpig bil, gick i trappor, inget funkade så testade sexbiten. Första dagen bara en gång utan resultat, andra dagen fem gånger med världens sd som resultat men som tyvärr gick över på kvällen, dagen efter är dottern född Så jag vet inte om det hjälpte eller om hon bara var färdigbakad.
Ibland kan jag fundera på om jag inbillar mig att jag har det jobbigt. Idag är det enda som bråkar rejält fogarna och då har jag ändå sprungit till bussen(springa är kanske att ta i men ditåt…) , eller är man så van att ha det bökigt att man inte tänker på det mera? Känner mig lite dum som vill bli igångsatt när jag inte lider konstant. Fast samtidigt så skulle jag ha så ont som igår konstant skulle jag ringt sjukhuset för länge sen och gråtit.
Haha… Här blir det inte sex fem gånger. Mår illa av bara tanken på sex. Har ont överallt och bråcket gör ju hela underlivet svullet. Nej man blir arg över onödiga kommentarer. Om de sa "Åh nej, inget än!" då skulle jag inte bry mig. Men nu säger det inte så och då stiger gravidhormonerna! Idag är jag riktigt trött! Längtar till soffan och sängen. Mat och duschning kvar bara… Funderar på att åka till godisaffären. Grymt sugen på massor… Vilket brukar bli typ 5 saker innan det är stopp 😛
#232 Jag vill absolut inte vara otrevlig så ber om ursäkt om du tolkat mig så (jag tolkar dig så, så därför ber jag om ursäkt om jag gjort dig upprörd). Jag kan ju inte veta att du har specialistläkare som du behöver besöka. För mig låter det väldigt konstigt att inte få träffa en läkare direkt, även om det kan hända att man måste vidare till en specialist. Har aldrig varit med om att man går den vägen. Och jag tycker du har pratat om foglossning länge nu?
Nej alla har inte rätt till 2v sjukskrivning utan läkarintyg (jag har det inte så jag vet), och blir det långvarigt måste du ha läkarintyg, och då kan det behövas från första dagen i vissa fall för att få det godkänt. Normalt sett har man rätt till 8 dagar sjukskrivning utan intyg, men alla har inte det, jag har det tex inte så jag måste ha en läkartid samma dag för annars står jag utan pengar.
#233 Detsamma gäller här, man har rätt att få en läkartid samma dag man söker, såvida man söker i tid på dagen förstås. Och kan dom inte ordna det så ska dom erbjuda en tid någon annan stans.
#245 Det började för två veckor sedan och då sökte jag akut och fick hjälp direkt. Eftersom det inte var så allvarligt då blev jag inte sjukskriven (som egen företagare är det inte det första utvägen) utan det gjordes UL och provtagning för att kolla att bebis mådde bra, sedan uppmanades jag kontakta min BM följande vardag vilket jag gjorde.
Inget sex här heller. Håller väldigt tyst om det där med färdknäpp, är rätt säker på att han inte hört talas om det och så ska det förbli :p Godis lät ju inte äckligt direkt.
Har ni haft mycket hicka hos er själva under graviditeten? Jag hickar nästan varje dag hur länge som helst. Och jag hickar normalt sett inte ofta alls annars.
#248 Ingen hicka alls här
#248 Nej, tror jag haft en släng hicka en gång hittills. Själv får jag det ibland annars, om än inte så jätteofta. Och har ännu inte känt av det en enda gång från bäbisen. Känner ju rörelser tydligt så borde väl känt om det hade hänt tycker jag.
Ingen hicka här….
#248 Tvärtom här, brukar hicka väldigt mycket vanligtvis, ofta fem-sex långa perioder om dagen men nu hickar jag nästan ingenting alls :s
Dagens sorg: köpte en chokladkaka och glömde sedan kvar den på bandet :( Blev tvungen att baka en kladdkaka för att trösta mig själv.
Så var det fredag kväll…och jag och lillan i magen är ensamma, igen. Efter att mannen kommit hem från ridskola med sin stora dotter så fick vi åka ner till stationen och stänga och ringa support eftersom betalterminalen i butiken bestämt sig för att gå i strejk. Vi hann bannemej inte mer än hem och ur bilen innan hans brandlarm började tjuta och han var tvungen att byta till uniform och åka iväg på larm med blinkande blåljus…. Jaja vad är väl en bal på slottet….
#255 Ja, hade inte långt till tårar när jag kom hem och insåg det. Så känslig, helt sjukt. #256 här är en till som är ensam. Gubben är iväg på motorcykelträff. Ska iväg på en till i morgon. Trist men jag kan ju inte neka honom (tyvärr :p)
#257 Det är ganska skönt att vara ensam ibland…men ikväll hade det vart skönt om han hade landat i soffan tillsammans med mig. Nä man kan ju inte neka dem deras små nöjen ;P men visst är det trist att sitta ensam…
#258 Jo, ibland är det jätteskönt :) Har lovat mig själv att inte bli en sån där gnällig fru som inte låter honom göra det han känner för. Men ibland är det svårt att hålla fast vid det känner jag, iaf nu när jag ligger som en strandad val och inte har något att göra.
#259 Hahaha jag förstår precis hur du känner dig :P
Nej sex är inget jag har lust till heller och hade det absolut inte då egentligen men är man desperat så är man. Färdknäppen hade sambon snappat upp själv på föräldrakursen, var någon av de andra blivande papporna som tog upp det.
Kanske låter jätte dumt men jag måste få fråga. Är det tekniskt möjligt att känna av "sprattel" i magen redan vid vecka 10?
Antingen så gjorde jag det, eller så håller min kropp på att lura mig totalt. 😐
#262 Det är inte möjligt att känna fosterrörelser så tidigt eftersom embryot (som börjar kallas foster i v11) bara är 3-4 cm långt mellan huvud och stjärt. Det är med största säkerhet tarmrörelser du känner av. Fosterrörelser brukar man kunna börja känna av i v16 eller senare (Omföderskor kan känna av det tidigare) det upplevs oftast som ett litet fladder som om en fjäril flög runt där inne eller som en liten, liten fisk som sprattlar till inne i magen.
#264 Men det är bara tarmrörelser än så länge… Har du laddat ner gravidkalendern från app store? Om inte så gör det för den är verkligen bra :)
#259 Jag var en gnällig tant igår kväll fast han var hemma. Vi är ju datanördar så han spenderade mycket tid där och jag hade tråkigt.
Idag kommer mamma och pappa och hämtar barnen. "Det är dags att ni får ut han nu!" Vet inte vad det syftade på att vi borde göra 😛 Känner iaf lika: kom ut!!!!!
#266 ibland är det verkligen svårt att hålla tyst, fast liiite får de ju stå ut med :p #267 Till skillnad från min gubbe kanske de har hört om färdknäppen :p Tror de på en pojk?
Hela släkten tror å hoppas på en pojke, ingen press där inte! 😁 Jo färdknäppen har de nog hört talas om. De flesta tjatar om den! 😛
Ser verkligen inte fram mot att gå över, främst då pga alla kommentarer. Kanske ytterligare en bra orsak till att inte säga beräknat datum när folk frågar, utan bara säga mitten/slutet på augusti (beräknad den 17e).
90% av alla bebisar har kommit av sig själva inom 14 dagar efter BF. Innebär att jag borde ha min bebis här inom 10 dagar i värsta fall. Och jag tror inte det ska behöva gå så långt! Verkar ju mysko när de andra kommit i tid…
#270 Ingen press alls ;) Vad sur jag hade blivit om folk började tjata om det :o Inte direkt vad jag är sugen på.
Så uttråkad, min sambo är iväg och utövar MIN hobby? Vad hände där liksom. När jag inte längre kan rida så börjar han. Han åker på ridkurs och hjälper till utan att ens få vara med och rida själv. Borta hela dagen och lämnar mig ensam hemma. Visst kul att han gillar hästar och ridningen, så inget fel egnetligen, men just nu när jag sitter hemma och har tråkigt. Kunde han inte kommit på att det var kul för ett halvår sedan eller tidigare, när jag fortfarande kunde rida…
Så har jag hittat ett skötbord som jag vill ha, men annonsören är såå seg på att svara. Försöker få honom att lämna ett telefonnummer, och har själv lämnat mitt. Men nej han svarar bara via mail och lååång tid tar det. Så sa han att det passar att vi kommer i helgen och hämtar, så jag skrev igår att vi ville komma lördagkväll (idag alltså), fick till svar idag att han undrar om vi kan komma imorn.. Hrm, kunde han då inte skrivit det direkt att söndagen passade bäst (funkar inte för oss). Varför skriva att helgen passar om det inte gör det? Gha, blir så galen. Varför är man inte anträffbar när man har något att sälja? Okej att man inte kan sitta hemma alla dagar men man kan väl iaf bry sig om att svara via mail eller byta telefonnummer om man nu har svårt att kolla mailen.
Känner mig så hjälplös när jag bara sitter ensam hemma, har inget kul eller vettigt att göra alls. Blir så seg och förslappad.
#274 Jag hade nog sett mig om efter ett annat skötbord, om inte just den modellen var väldigt svår att hitta då. Hatar när folk håller på sådär.
Har inte heller något att göra, skittrist. Fördriver tiden med att läsa idiottrådar på familjeliv men efter ett tag känns det som att idiotin smittar..
#275 Vi har hittat två annonser med den skötbords-modellen vi vill ha. Just den här är den vi gillar bäst av dom två, så vi har liksom lite haft den andra annonsen i "reserv". Så vill inte gärna släppa den här. Men gha, blir galen på människor som inte vill sälja när dom lagt ut en annons, man får väl vara lite service-minded iaf.
Jag bakade så bra frallor imorse att köksassistentskålen gick sönder… sen gick luften lite ur mig så förutom en lunch har jag sovit. Hade säkert 2 timmars ork sammanlagt idag. Senare ska vi laga mat och titta på nån film, ska se hur länge jag är vaken.. Familjeliv är fascinerande kan ibland inte heller sluta läsa… googlar man är det ju ofta svar därifrån man får så.
#276 Okej. Hoppas att han tar sitt förnuft till fånga snart, tycker också att man borde vilja vara tillmötesgående om man ska sälja något.
#277 Hur lyckades du med det? :P
Mhm, kan fastna helt ibland och plötsligt har fler timmar försvunnit. Och ja, tyvärr får man väl säga. Är det något som kan skrämma upp en så är det svaren på den sidan.. Man måste verkligen ta det med en nypa salt.
#278 ja alltså stålringen längst ner på skålen lossnade helt. Ingen aning hur jag lyckades men typiskt mig. Skar mig.på tummen när jag försökte få bort stålringen som satt kvar i maskinen också. Även det typiskt mig. Känner mig lika trött som jag var i början av graviditeten. ..urk
Har haft mina päron här som fika och hämta kids. Blev pannkakstårta 😀 Nu är det iaf lugnt… Låter väl illa men jag behövde avlastning ett tag. Sambon är iväg på match idag och jag har ont. Känner mig inte som en bra mamma! Nu vet jag iaf att de får det skoj 😀 Ska haffa sambon när han kommer hem. Vill ut på landet där det finns grusvägar. Gör lite ont att åka i alla hål… Kanske kan sätta igång något!? Vore ju helt enormt bra om hen kom i natt. Helt sjukt men jag har gett upp, tror liksom inte det ska komma någon bebis alls, någonsin. Sjukt, men så känns det! Låter som det går farligt till när du bakar Thiah! 😛
Jefo: jag är den största klanten av alla och de senaste veckorna har det bara blivit värre. Va skönt att få lite avlastning. Hoppas bebisen kommer med ett plopp ikväll! Jag har snöat in mig på livmodertappen. Är så nyfiken på om den öppnat sig mera och är mogen. Men eftersom den var 1,5cm för 3 veckor sen är sen svårhittad så jag gav upp. Började bara fundera i och med igångsättnings tankar. Man blir ju knäpp som gravid, totalt knasig!! ;) Nu ska sambon och jag äta biff, klyftpotatis,sallad och sås samt titta på nått trevligt. :)
Thiah, du glömde bjuda mig!! 😭 Jag vet hur det är att vara klumpig. Finns ingen värre än mig säger sambon. Minstingen har ärvt det också. Tycker dock bara jag är charmigt klumpig 😊 Är vilket som van… Sitter i bilen nu. Har ska bromsas och köras i gupp. Tänker inte ha småont längre. Tar hellre rejäl smärta så är det över sen.
#282 oj förlåt, maten är tyvärr slut nu :(. Jag är en otrolig klant. Har olja i händerna och lyckas med det mesta. Jag är helt van, syrran skrattar och sambon skakar på huvudet. Höll på att tappa en sax på tån igår. Sambon undrar vad jag gör och när jag berättar skakar han på huvudet och säger "såklart du gör…"med uppgiven röst. Hoppas bobfloyd ärvt hans kroppskontroll och oklumpighet. ;) Ha det så roligt med gupp och gropar. Finns inget värre än just det när man åker bil. Hela ryggen går sönder och tänderna ramlar ut. Blir lätt så när man saknar stötdämpare i ryggen. Hoppas för din skull att det är bebis och inte tänder som ploppar ut ;)
Ni är inte ensamma om att vara klumpiga om det är någon tröst, jag tappar allt, oftast på fötterna av någon anledning.. Tårna är rätt härdade nu i alla fall.
Hoppas groparna ger resultat JeFo! Själv har jag försökt promenera igång förvärkar/värkar på Ikea. Men allt som hände var att jag blev fattig.
Lillkillen är rätt tung nu när jag går längre stycken, vaggade ut till bilen till slut. Hittade en jättesöt speldosa i form av ett får, kunde inte låta bli att köpa den. Köpte lite tyg också så nu har jag tidsfördriv medan gubben är på bil/mc-träff i Löddeköping. Ska tydligen vara närmare 1600 bilar. Glad att jag slipper gå där i alla avgaser.
Här är det fingrarna som får sig mest, och mitt ego ;) . Tårna klarar sig bäst. Ikea är helt livsfarligt!! Tur att vi inte har bil för då skulle vi väl alltid vara där, hahaha. Synd att de slutade med djursaker dock…
Aj, då skadar jag hellre tårna faktiskt. Blir ju helt handikappad om fingrarna är skadade :o
Vi har bil, och tre minuters bilväg till Ikea. I say no more..
Har de haft djursaker där? :o Kan jag inte ens minnas :s
Ja de hade lite djursaker för kanske 4-5 år sedan. De skulle gärna få ha lite mera. Men vi har en annan affär bredvid ikea med massa billiga saker + djursaker i mänhdwr … o en jysk bredvid den…..
#287 Låter som ett livsfarligt område 😛
Tänkte leta reda på alla bebiskläder idag, men öppnade garderoben där en av kartongerna står och halva garderobens innehåll var på väg ut, så stängde igen och surade en stund istället och gick ner i garaget, har ett förråd innanför där, men då hade lampan gått där inne så såg ingenting. Nu ska jag tröstäta jordgubbar!