Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 4685 ggr
CelsiusT
0

Det här med babyskydd

Kika på en Akta Graco Logico S HP (babyskydd), men undrar hur dom är att bära, hur dom är att sätta i/ur bilen. Funderar på att skaffa utan bas till en början och eventuellt köpa till en bas efter hand om man ser att det är jobbigt att ta i/ur med bara bältet. Men tänkte höra om någon har erfarenhet av det skyddet?

Sen tycker jag att många skydd ser så trånga ut, som om barnet ska sitta med fötterna uppåt, ser inte bekvämt ut för ryggen =S Ska det vara så? För vissa ser mer plana ut?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kiwikatt
0

Om du ska till gekås det närmaste så kola där…de har brio primo för 849:- och monteringsadaptern till bilen finns där med förr 299:-tror jag det var…helt klart prisvärt!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
1

#1 Med monteringsadapter till bilen, menar du med bas då?

Vet inte om jag kommer att åka dit i det närmaste. Tror det var på Bilia som Brio primo kostade 995:- vad basen kostade vet jag inte. Så det lönar sig ju inte att åka till ullared för mig bara för den ;P 

Sen undrar jag mer om Akta Graco, för den har jag hittat ännu billigare. Även 2Me är jag lite nyfiken på. 

Känner att det är relativt kort tid man har dom här babyskydden (6-12 mån beroende på hur stort barnet är) och har dessutom lite begränsat med pengar, så vill inte köpa något som är dyrare än det behöver vara.

Kiwikatt
1

Ja, bas menade jag ;)

Vet att det tydligen går att hyra babyskydd från förlossningen (?) med. Men vet inte om det gäller hela landet eller hur det funkar…

Det ska tydligen inte vara speciellt dyrt heller har jag hört.

Vi har också begränsat med pengar och jag har köpt begagnat och ärvt allting i möbelväg. Även barnvagnen köpte jag på blocket…

Tycker dock det känns positivt för då återbrukar jag ju på samma gång vilket innebär att jag sparar både pengar och ta miljöansvar 🤪

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
0

Jag vill inte hyra eller köpa babyskydd begagnat. Jag vill köpa nytt. Men vill köpa ett billigt.

Ingen som har erfarenhet av Akta Graco? Eller kanske 2Me?

Kiwikatt
0

Jag tänker heller inte hyra, kan eventuellt få köpa/ärva min svåger och svägerskas urvuxna. De vet man ju vad de har vart med om 😉 de har dessutom två stycken eftersom de fick tvillingar för ett år sen

CelsiusT
0

Någon som testat Axkid babyskydd? Eller 2Me babyskydd?

Frida
0

Vi hyrde Brio primo från NTF (de har Axkid babyfix också), de arbetar ju för främjandet av trafiksäkerhet så de har koll på skydden de hyr ut. För oss kändes det onödigt att köpa ett babyskydd då det används under så kort tid och har såpass kort livslängd i sig själv. Sen vet vi ju inte när eller om vi får fler barn och att köpa "billigt" känns som en dum idé när det är en sak som ska skydda det viktigaste man har. Särskilt när det går att hyra bra skydd för under halva butikspriset.

Vad gäller bas eller ej kan jag i alla fall säga så här: det är inte krångligt att sätta fast skyddet direkt med bälte (dvs utan klickbas) OM bilen inte är lite äldre. Vi har en Volvo från -99 och innan hade vi en Peugot från -98 och bältena i båda bilarna var mycket kortare än vad de verkar vara i alla bilar som tillverkats på denna sidan millenniet. Kortare bälte = en del trix och krångel att få fast babyskyddet. De gånger vi åkt med babyskyddet i lite nyare bilar har säkring av skyddet gått som en dans just för att bältena är längre.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

CelsiusT
0

#7 Både axkid babyfix och brio primo är ju "billigaste" skydden. Sen finns ju även typ biltema och några andra som inte har bas. Men av dom med bas så är det dessa två som är liksom "budgetvarianter". Så att hyra för 600:- (för 9 mån) eller köpa för 1295:- (och kan användas till alla barnen man planerat att skaffa, alternativt sälja tex sen när syskonen skaffar barn - vi är ju första i barnaskaran). Vet inte, men känns av någon anledning bättre att köpa än att hyra, mitt är mitt liksom. Samtidigt håller jag med dig om att det är en del pengar för ett skydd som bara ska användas i 6-12 mån. Men sen håller det ju upp till 5-7 år, om man nu ska ha fler barn.

[Catteklina]
0

Vi har Akta Graco och är jättenöjda med den. Lätt att sätta fast både med och utan basen. Dock är den rätt tung att bära, men en av dom rymligare babyskydden vi testat. Så nu till andra barnet var det givet att skaffa det igen :) Vet att Lekmer säljer det ibland utan bas för runt 500:-

soundtrack
1

Vi har valt att köpa ett Brio primo, dels för att det är det skyddet jag hört mest om och sen för att vi till slut köpte en brio-vagn och det känns så jäkla smidigt att kunna sätta fast skyddet på vagns-chassit!

smurfan-13
0

Vi har akta graco och har varit jättenöjda. Det känns ordentligt och bra. Vi var lite osäkra nu inför barn två om vi skulle få in det i bilen, så vi lånade hem syrrans brio som är mindre för att testa. Tycker dock brion känns betydligt "billigare" så vi valde att knö ihop oss vuxna lite mer för att helt enkelt få plats med akta gracon.

Nackdelen med det är väl att det är större och tyngre än de mindre ;) Vår son sov dock bara i det så länge som bilen rullade, så när vi väl stannat vaknade han alltid och då var det lika smidigt att lägga över honom i vagnen eller ta honom i bärselen. Så vi bar nästan aldrig honom i skyddet, utan det stod i bilen jämt = basen var helt onödig då det lilla vi lyfte i o ur skyddet hade vi lika enkelt kunnat mecka m bältet. Så jobbigt är det inte liksom. ;) Nu har vi inte instalerat basen, då det gör att skyddet tar ytterligare lite mer plats.

Praefatio
1

Nu ska jag ställa världens mest efterblivna fråga: är babyskydd och babybilstol samma sak? Förvirrad. Är det samma sak så ska vi få våra vänners sådana. Deras dotter växte just ur det och de ville gärna ge något! Ingen aning om vilket det är då, har inte varit där och sett det och vill inte skåda given häst i munnen över Facebook…

soundtrack
0

#12 I princip ja. Babyskydd kallas den bilbarnstol man använder när barnet är 0-9 mån (ungefär).

PogoPedagog
0

Det finns bilbarnstolar för barn som ska kunna användas redan från 0-18 kg men det rekommenderas ändå att man använder just ett Babyskydd. De är mer bakåtlutade vilket är bättre för en bebis som inte kan hålla uppe huvud och rygg själv.

Praefatio
0

#13 Jamen, dåså! Då är det ett babyskydd vi ska få, för deras dotter blir ungefär nio månader tills dess och då är det för litet för henne. Tack för förklaringen!

CelsiusT
0

#9 Det finns för 618:- inkl frakt nu (kanske lekmer.se, minns inte just nu). Men insett att jag måste ha bas till och då är vi uppe i ungefär samma prislapp som för den väldigt mycket lättare Axkid som inkl bas kostar 1295:-. Dock finns Axkid något billigare på nätet, och då kanske man kan köpa basen vid sidan (typ begagnat) men sambon tycker det verkar bökigt för att spara några hundralappar. Hmm, jag är väl kanske jobbigt snål ibland.

#12 Nej skulle jag säga? Alltså ett babyskydd är bra mycket mindre och mer anpassat för det nyfödda barnet och dom första månaderna. Men ja, det är ju en form av bilbarnstol, dvs en "stol" för dom riktigt små barnen att ha i bilen. Men ett babyskydd används ungefär från nyfödd till 6-12 mån, när man hyr så får man hyra det i 9 mån. Sen går man upp till en bakåtvänd bilbarnstol (finns enstaka modeller som har ett inlägg så barnen ska kunna åka från 0 mån, men det rekommenderas att använda babyskydd i början, som jag förstått det). Så ja, babyskydd är en variant av bilbarnstol, men när man pratar om det så brukar man skilja på babyskydd och bilbarnstol.

Ni som väljer att köpa, varför väljer ni att köpa istället för att hyra? Börjar känna att jag är knäpp som vill köpa, för alla säger att man ska hyra nu. Men av någon anledning så känner jag att det är lättare om mitt är mitt (och vi önskar ju eventuellt en bäbis till sen, men det återstår att se).

soundtrack
2

#16 Jag är nog för nojig för att våga hyra. Även om seriösa uthyrare säkert har koll på att skydden inte är skadade så skulle jag ändå vara orolig för att dom inte åkt på en smäll :S sen planerar vi att få fler barn och då återanvända skyddet så då är frågan om man sparar så mkt på att hyra?

CelsiusT
0

#17 Okej, jag är inte ensam alltså. Folk verkar tycka jag är konstig när jag säger att jag vill köpa ett babyskydd. På två barn så går det väl typ jämnt upp att hyra/köpa. Väljer man ett dyrare skydd så är det ju billigare att hyra, men det är ju inte riktigt jämförbart heller eftersom skydden man hyr är "billigare" variant.

smurfan-13
0

Jag är för nojig för att hyra. Kollade upp vilkoren för det när vi väntade första ungen och då framgick det ju att man fick betala extra om skyddet utsatts för olycka eller på annat sätt kunde ha skadats. Känns som att risken att folk inte informerar omd et när de lämnar tillbaks skyddet ökar ganska så markant m såna vilkor :/ Kanske skiljer sig åt beroende på var man hyr, men så såg det ut på det stället vi kunde hyra på här iaf.

Dessutom känns det inte som att det rör sig om så grymt mkt pengar om man i framtiden planerar syskon. Vi valde ju ett dyrare skydd m ordentliga sidoskydd och 5 punktbälte, vilket känts jättebra när man sätter ner sin lilla bebis i det. En kusin har använt det sparsamt mellan våra två barn o nu kommer snart unge nr 2 här hemma. Känns verkligen inte som slöseri m pengar & om vi bestämmer oss för att det inte skall bli nå fler barn efter denna räknar jag nog m att få några hundralappar för det på blocket med.

viktoria91
2

#16 Jag har inte barn men häst. Precis som att jag inte skulle köpa en begagnad ridhjälm hade jag inte köpt/hyrt begagnad bilbarnstol/babyskydd. Säkerhet ska man inte snåla på!

[WickedAlly]
0

#16 Jag känner att babyskyddet är något av det viktigaste man köper till sin lilla, att åka bil är ju riskfyllt hur bra bil man än har och hur bra man än kör. Och med tanke på att det faktiskt kan rädda liv så kändes summan inte speciellt viktig. Då drar jag hellre in på något annat som endast faller in under "jag vill ha"-kategorin. 

Däremot hade jag kunnat tänka mig att ärva av någon jag känner, för då vet man ju ändå vad skyddet varit med om. Men hyra skulle jag nog inte våga, och inte heller köpa begagnat av någon okänd. Det mesta annat skulle jag kunna köpa begagnat men inte detta känner jag. 

Sen är jag inne på samma som flera andra ovan, vi vill ha fler barn och då kommer vi mest troligt tjäna på att ha köpt ett eget i slutändan ändå.

Niini
0

Copy-paste samma svar som jag gav i barn:

I princip alla babyskydd är ganska otympliga och tunga enligt mig, AG är bättre på det sättet då att det är rymligare än ex. Brios. Det finns en klicka på vagn till AG som man kan köpa till. En i vår mammagrupp hade en sån och hon tyckte den var guld värd. tog lite plats och var lätt att fälla up/ihop. Sen ska man ju ha babyskyddet så kort tid som möjligt då de inte är lika säkra som stol nr. 2. Så fort barnet kan sitta själv nårgorlunda bra och axlarna når upp till bältet på stol 2 ska man byta. Så i slutänden hinner man inte bannas sååå länge över att det är för tungt :)

Kan f.ö. rekomendera de som har facebook att gå med i gruppen "Bilbarnstolar". Mycket nyttigt och där finns många insatta på bilstolar så jag vågar nästan påstå att man kan få svar på vilken fråga som helst relaterad till bilstolar :)

Sen ska ni inte glömma att tänka på att ett babyskydd bör inte användas mer än 5 år (eventuellt upp till 7 år ifall man är enda som haft det och vet exakt vad det varit med om).

CelsiusT
0

Sen tänkte jag på en sak till i diskussionen om hyra. När dom hyr ut så får man ju hyra det i 9 mån, och om livslängden då är 5-7 år (vi räknar på 5 år) så innebär det att upp till 6-7 olika familjer kan ha använt skyddet innan det kasseras. Hur försiktiga är folk med något som inte är deras eget? Även om det genomgår tester så undrar jag ju hur mycket man kan lita på dessa. Dessutom står det att man ska säga till om skyddet varit med om olycka/tappats, hur många kommer ihåg eller är tillräckligt noga med det? 

Så sett så borde det vara bättre att köpa det begagnat av någon som använt det till ett eller två barn och varit rädd om det. Fast ändå skulle jag inte lita på någon som jag inte känner, bara när vi pratar om att eventuellt låna ut/hyra ut till sambons syskon om det blir något barn innan vi ska ha sen igen så känner jag mig osäker. Jag har nog svårt att lita på andra människor i det här fallet, själv är jag ju så pedantiskt noga.

Och jag åker ju bil så otroligt mycket så vill ha något jag känner mig trygg med. Dock har jag inte så mycket pengar, så vi kommer nog att välja ett billigare skydd. Men jag vill köpa och jag står fast vid det. Känns skönt att läsa att flera andra tänker som jag, att jag inte är knäpp som väljer att köpa istället för att hyra.

soundtrack
0

#23 Jag har aldrig ens övervägt att hyra, precis som flera sagt innan - säkerheten!! Jag skulle aldrig våga chansa med något så viktigt! Vi åker också mycket bil och har tex 2 timmar enkel resa till svärföräldrarna, så just babyskyddet är inget jag vill spara in pengar på. Så nej, jag tycker inte att man är det minsta knäpp som köper det istället.

Praefatio
2

#24 Tror du slår huvudet på spiken där: "Vi åker också mycket bil och har tex 2 timmar enkel resa till svärföräldrarna, så just babyskyddet är inget jag vill spara in pengar på."

Har man egen bil och åker väldigt mycket förstår jag verkligen att man inte vill hyra eller köpa begagnat, utan köpa ett nytt. För de (oss) som kommer ta bilen från sjukhuset men i övrigt kommer åka bil max en eller två gånger under de nästkommande tre månaderna känns det oerhört onödigt att köpa nytt 🙂 Och ett väldigt rimligt alternativ att hyra.

soundtrack
0

#25 Nej men det är ju en annan sak, såklart :) hade vi inte haft bil så hade jag säkert tänkt lite annorlunda, det är ju kanske lite onödigt att köpa saker man inte har behov av ;)

[Thiah]
0

Jag är glad över att vi fick ett babyskydd gratis just för att vi inte har en egen bil och kommer mest åka buss eller tåg. Sen när vi köper egen bil så kommer han ändå vara så pass stor att det behövs en rejäl stol.

CelsiusT
0

Jo självklart är det olika om man har egen bil eller inte. Och även hur man bor, som vi bor så måste vi ta bilen vad vi än ska göra. Bor ju liksom mitt ute på landet. Och vi brukar åka ganska mycket. Visst nu har jag ingen aning om hur mkt vi kommer åka första tiden, men jag gissar på att det är tillräckligt mycket för att det ska vara värt att köpa ett babyskydd. Bara föräldrarna bor en bra bit bort, mataffären måste ju besökas osv.

Men dom som påpekar till mig att jag borde hyra det är faktiskt människors om vet hur vi bor och hur vi lever. Och kompisar som har hyrt bor själva på liknande sätt som vi. Men jag gissar att vi är olika noggranna med säkerheten helt enkelt.

Praefatio
0

#27 Samma här! 🙂 Planen är att skaffa bil något år efter att bebisen har kommit och då kommer det köpas ordentlig, ny bilstol! Men innan dess är det kanon för oss att få babyskyddet gratis.

#28 Din situation känns som ett klockrent exempel på när det är guld värt med ett eget skydd. Vi bor mitt inne i stan och tar bussen eller spårvagnen när vi ska någonstans, åker bara bil fem-sex gånger om året max när vi ska till min farmor eller någon annanstans med mina föräldrar som har bil. Tar till och med bussen till Willys och storhandlar nu, även om det lär behöva förändras när bebisen kommer. Att kånka väskor och kassar på spårvagnen är krångligt som det är utan barnvagn på köpet 😃