Myt om kattlåda?
Jag fick höra av en vän till mig, som har idag 2 barn, och katt, att det kan vara farligt att städa kattlådan när man är gravid pga. ammoniak i kisset.
Är det någon som vet något om detta? Har själv katt och vågar just nu inte städa kattlådan, så de får killen min göra. 😐
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Det kan vara farligt på grund av risken för toxoplasmos, som kan ge fosterskador. Risken är liten, men gravida brukar rekommenderas att hålla sig borta från kattlådan.
Att man undviker att rensa kattlådan som gravid har inte med amoniaken att göra utan att katten kan bära på parasiten toxoplasmos som kan smitta till människor och då är foster speciellt känsliga.
Men, för att man ska smittas krävs i stort sett att man slickar på fingrarna när man rensat lådan. Håller man bara en god handhygien är riskerna minimala. Av de som får toxoplasmos är det ca 60 % som får det via kött som inte är ordentligt tillagat.
Det finns studier som visar att en fjärdedelen av alla gravida kvinnor har haft någon form av parasiten. Man bildar ett slags immunförsvar mot den och då påverkas inte fostret. Det är bara de som blir infekterade för första gången under graviditeten som löper risk att det går över till fostret.
Har man därför haft katt ett tag och skött deras sandlådor så antingen gör amn det på ett sätt så man inte får i sig smittan eller så har man redan haft den och då är den ofarlig.
Så länge man inte är där med händer och direkt efter stoppar dom i munnen så är det lugnt. Men det är ju alltid bra och vara försiktig!( dvs låta sambon ta det! Haha)
Känns det lite osäkert så kan man ju köpa engångshandskar på apoteket :)
Det är väl inte hela världen om mannen får plocka varje dag? Det gjorde min man utan klagomål, var han bortrest så var jag extra noga med att tvätta händerna efteråt, som sagt, risken för fosterskador finns men är liten.
/Christine
#10 - Ja, och det kan du :)
/Christine
Jag har även förstått att har du rena innekatter så är risken miniml att de ens bär på parasiten.
Du kan få samma parasit i dig om du planterar om blommor och sen slickar på händerna. Eller inte sköljer grönsaker med jord på…
Jag använde engångshandskar och var supernoga med handtvätten i början. Nu är det bara handtvätten jag är noga med.
Det är mycket större risk att du får toxoplasmos via rått kött nör ni lagar mat än via din katt - men man ska vara försiktig med toxoplasmos då det inte går att bota. Jag som optiker är bäst på vilja skador man får i ögonen. Toxoplasmosen ger ärr på näthinnan och beroende på var detta ärr hamnar så skadar det synen olika - från att man blir praktiskt blind (om ärret hamnar i makula där vi ses som bäst) till att man får mycket mindre störande synfältsdefekter om röret hamnar mer perifert på näthinnan. Något man ska tänka på med katter (jag har själv 3 katter!) att de är renliga djur och därför tvättar sig mycket. Så om de tvättat sig i rumpan (parasiten finns i avföringen) och sedan slickar på andra ställen på kroppen då kan man alltså få i sig detta genom att klappa kattens päls. Samma sak gäller fruk osv som står framme som katterna eventuellt slickar på. Toxoplasmos ger ingen skada i vuxen ålder utan det är bara om du får i dig parasiten nör du är gravid som ditt foster kan skadas.
#15 åh tack snälla. Så skönt att få någon förklaring på det hela och en bra förklaring på hur de smittar. Med tanke på att jag haft 9 katter samtidigt och ofta pussat på dem bör jag alltså vara emun mot det nu?
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
#16 med största sannolikhet ja :) jag var jätteorolig för toxoplasma i ungefär 2v, tills jag insåg att man blir immun efter första smittotillfället och jag är uppväxt med utekatter (mina nuvarande är dock strikta innekatter) + i många år ätit kött som varit av medium-rarekaraktär. Jag borde med andra ord blivit smittad för längesen…
Tar du i kattens avföring och geggar in händerna i det och sen stoppar händerna i munnen, då kan du smittas av Toxoplasmos om katten bär på parasiten. Men misstänker ingen går och äter kattskit. 😃😛
#19 Nu förstörde du mina middagsplaner jue 😎😂
#20 Hahahaha, oops. 😂
Om man läser på vårdguiden så står det att man generellt bara får infektionen en gång om man väl blivit smittad. Dock kan man fp det igen om man har försvagat immunförsvar, som vid HIV eller liknade sjukdomar som försvagar systemet. "Om man har haft en toxoplasmainfektion är man immun för resten av livet. Men om man har nedsatt immunförsvar på grund av andra sjukdomar, till exempel hiv, kan man få tillbaka sjukdomen. För att minska risken för att smittas bör man skölja grönsaker noga och tillaga kött ordentligt. Man bör också tvätta händerna efter kontakt med jord och sand. Om man är gravid bör man vara extra uppmärksam på detta, samt helst undvika att byta i kattlådan. Är det inte möjligt bör man använda handskar och tvätta händerna noga efteråt." http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/?ar=True