Fasar ut lustgasen
Jag läste idag att man fasar ut lustgasen från förlossningarna i Sverige. För min privata del spelar det ingen större roll då jag är anti lustgas. Det finns lite skrivet om detta på familjeliv.se där skriver de bland annat:
"Ingegerd Lantz, verksamhetschef och läkare inom kvinnosjukvården i Gävleborg, menar att beslutet att ta bort lustgasen är ett väl underbyggt.
- Flera undersökningar visar att lustgasen påverkar på både patienter, personal och miljö negativt. Lustgasen är dessutom inte speciellt effektiv. Patienter idag har lite väl hög tilltro till lustgasen som smärtlindringsmetod, många gånger gör den ingen skillnad. Jag tycker att det är att lura kvinnor, säger Ingegerd Lantz."
http://www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1572825
Lustgasen är dessutom en miljöbov, något som faktiskt var nytt för mig! Jag har mest varit emot det för min och mitt barns skull. Men detta är ju ytterligare en faktor att tänka på.
"- Förbrukningen av lustgas under en förlossning motsvarar 150 mils bilkörning eller ca 100 liter bensin.
- Personal som arbetar med förlossningar och operationer kan påverkas i form av trötthet och dåsighet.
- Lustgas har mer än 300 gånger kraftigare inverkan på klimatet jämfört med koldioxid.
- Ett genomsnittligt landsting släpper ut 3-6 ton lustgas per år. Det motsvarar ungefär 900-1 800 ton koldioxid.
Källa: karolinska.se"
Jag har läst att det används lustgas vid 85% av förlossningarna i Sverige. Vad har ni för uppfattning om detta?
Tycker det är bra att man tänker på miljön! Jag visste inte att det var så farligt för miljön men miljöfrågan är ju högst aktuell och jag håller med om att lustgasen inte var så extremt effektiv, men visst hjälpte den en att slappna av. Men för miljöns skull är jag helt klart beredd att offra den!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Personligen tyckte jag att lustgasen var effektiv.
Vad är tänkt att det ska användas istället för lustgas?
Vet att dom redan förbjudit lustgas i en del länder just pga miljön. För min del tyckte jag inte att den hjälpte så mycket, men det var skönt att ha masken att stånka i och jag tappade tidsuppfattningen.
/Christine
Jag föder på akademiska sjukhuset i Uppsala som väl bör vara ett av de största sjukhusen i Sverige? Där har man fått info om lustgasen på papper. Typ denna; http://www.mynewsdesk.com/se/akademiska_sjukhuset/pressreleases/ak ademiska-infoer-effektivare-lustgasrening-paa-foerlossningen-621620 Så där gör man ju en del för att det ska bli bättre! Jag har fött två enbart med lustgas och hoppas greja tredje med bara lustgas också. Tar bort den värsta smärtan för mig och resten har jag hanterat.
Rumpstek: jag tror man får använda sig av alla de andra smärtlindrande som finns, det finns ju massor att tillgå bortsett från gasen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag kom in helt öppen med första och 7cm öppen med andra. Känner att jag inte vill ha sprutor då jag klarat två utan. Vill inte dra ut på förlossningen el riskera något så gasen är för mig viktig. Vill inte ha, i min värld, krångel. Med det menar jag att jag vill klara mig själv och inte ha folk på mig. Tror inte de kommer ta bort gasen!
#5 Massor tycker jag ju inte att det är.
#7 - Akupunktur, profylax, dykteknik, sterila kvaddlar, epidural, spinal, lokalbedövning, värme, kyla, bad, dusch, diverse tabletter, tens… Listan kan göras lång, kolla här: http://gravid.ifokus.se/articles/510d04dad3b4fd7e8b001660-smartlindring-vid-forlossningen?50d4b10cd3b4fd1d06003340-1
/Christine
#8 Jag behöver inte kolla där, jag ska inte föda.
Personligen tycker jag ändå inte det var speciellt mycket, som verkligen fungerade.
#9 - Vad som fungerar är ju individuellt, som jag skrev tidigare så hjälpte då inte lustgasen mig mot någon smärta…
/Christine
#9 Precis, och då kanske det enda som fungerar tas bort.
Kommer man in för öppen finns det väl inte så mycket att få förutom lustgas? Så har de iaf sagt till mig. Har inte brytt mig och kolla upp det då jag ansett mig nöjd med gasen.

Jag tyckte inte alls om lustgasen, kom in och var öppen 7 cm så det fanns inte mycket för mig att välja på.
Jag fick akupunktur, som jag inte tyckte fungerade alls. Sen var det lustgas, men jag tyckte det var obehagligt att andas i masken kändes som jag inte fick något syre så jag provade den ett par minuter och kastade den sen åt sidan.
Jag hade en barnmorska som egentligen hade gått i pension, men kallades in extra när det var semester och uppfattade de som att hon försökte pracka på mig lustgasen. Hon ville hemskt gärna att jag skulle andas i masken.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Ska de fasa ut den får de vänta till efter sommaren isf ;) lustgasen och epiduralen var min räddning förra gången och kan tänka mig att det blir likadant denna gången. Sen ska jag inte ha fler barn så då kan de få ta bort den om de vill ;) Att man inte fick någon luft i masken kände jag i början, men det berodde på att de glömt öppna utsuget eller vad de nu sa, sen funkade den perfekt. Visst den tog aldrig bort all smärta men värktopparna suddades ut en hel del, vilket var skönt. Jag hoppas för framtida föderskor att de hittar antingen något som renar luften som släpps ut eller att de hittar något som är lika effektivt som lustgasen har varit för mig och många andra jag känner.

Det där är en "gammal" nyhet. Vet att jag läste nåt om det strax efter att jag fick sonen för dryga två år sen.
#8 nog kan listan göras lång, men det finns ju inget som egentligen påminner om den typ av lindring o kontroll som lustgasen kan erbjuda.
Lustgasen var det enda jag använde på förlossningen (medicinskt) och inga andra alternativ kändes någonsin aktuella för mig. Jag gillade att jag själv kunde styra hur mkt lustgas jag ville få i mig beroende på smärtgrad. Snart dax att föda igen och hoppas kunna dra mindre lustgas denna gången. Förra gången hade jag tens inledningsvis, men då sonen bajsade i magen ville de ha bättre koll på honom m en huvudelektrod och då kunde jag inte fortsätta ha tensen. Hoppas få köra tensen längre denna gången!
Är inte den artikeln gammal? Läste om lustgas och gävle redan 08 men vad jag vet så finns en fotfarande kvar…
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Tyckte det enda bra med lustgasen var att jag fick något att koncentrera mig på, annars kände jag inte mycket av den.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag hade jättenytta av lustgasen både vid förlossning och flera tandläkarbesök. Det gäller att suga i sig rejält ;)
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/