Mjölkstockning+pravidel
Jag har valt att inte amma min son och äter därför pravidel då jag hade mycket mjölk i tissarna. Jag började med pravidelen för två veckor sen och nu har jag fått mjölkstockning. Jag fick rådet att duscha brösten varma och att pumpa det som går och så skulle jag och min läkare höras vid imorgon om ev. antibiotika kur. Men nu till min fundering, som jag glömde fråga läkaren innan det var slut för dagen, den resterande mjölken som jag inte får ut, vad händer med den? Tar kroppen hand om den? Någon som vet..?
Kroppen tar hand om den mjölk som inte kommer ut såvida du inte har ont, feber osv.
Jag åt oxå pravidel då jag inte heller ammar , men fick dom försent så mjölken kom ändå. Jag fick ha tajt topp och fetvadd första dagarna när mjölkproduktionen kom igång med stenhårda bröst och smärta. Fick aldrig mjölkstockning men läckar stundtals fortfarande trots att sonen är 8 veckor. Kommer ta upp det på efterkontrollen då jag har fullt upp ändå.
#1 Jag har fått feber. Vad händer med mjölken nu då när jag har ont och feber?
#2: Om du har feber har du fått mjölkstockning, det är bra om du kan tömma brösten lite. Råden du fått är jättebra, duscha varmt och massera och försök pumpa ur brösten så du blir av med mjölkstockningen! Det kommer göra himla ont annars.. Töm lite vid behov så kommer din mjölk så sakta att försvinna. Kroppen producerar nämligen ingen mjölk om inget töms regelbundet, så det kommer naturligt att sluta produceras. Men det är bra om du kan få ut stockningarna du har nu!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]