Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 1422 ggr
Rutan_
1

När vågar man vara intim igen?

Efter denna förlossning blev jag sydd ganska mycket både här och där. Jag tittar hur det ser ut i en spegel varje dag för att hålla koll, men jag vågar knappt röra något. Underlivet ser verkligen helt knas ut. Första barnet kom med snitt så den gången var jag inte mycket förändrad i underlivet och jag hade inga problem med att gå hela vägen, men nu är jag rädd för det. Hur kände ni inför att ha sex igen efter förlossningen? Om ni var rädda, hur kom ni över det hindret?

ChristineL
2

Känn efter själv hur det känns, vi försökte efter tre veckor men det stramade på mig så det blev inget. Sen efter sex veckor var jag ju på efterkontrollen och bara det gjorde att det kändes mycket bättre, då fick jag en bekräftelse på att det var läkt. Kolla själv i spegeln vågade jag inte.

Mabrotnosh
1

Min sambo kollade lite om stygnen vad borta ibland och om saker läkte som de skulle. Vi hade sex två veckor efter förlossningen. Med mycket glidmedel så gick det bra. Kan fortfarande känna att det svider lite lätt vid vissa ställningar men det känns som vanligt. Eller taightare än vanligt. Så tappa inte hoppet för även om du är om möblerad lite så funkar det.

Rutan_
0

Jag har minst ett stygn kvar, avslaget är inte borta än och jag har hemorrojder som inte försvinner. Känner mig väldigt ofräsch och äcklig så det bidrar också till att jag inte vågar.

Zvintos
0

Jag bara gick och väntade på att avslaget skulle försvinna, så vi kunde ha sex igen. Tog 6 veckor innan det försvann och jag var väl lite lätt nervös över hur det skulle kännas, men det gick helt ok. De 2 stygn jag fick var såklart borta, annars hade jag väntat ett tag till.

ChristineL
0

#3 - Stressa inte över det, men när det är dags, använd kondom och glidmedel!

JossanH
1

Vi väntade med samlag i 4 månader. Det kändes inte okej för mig innan dess. Vi gjorde lite utanpå innan det men jag var jätterädd för hur det skulle kännas att vi tog det väldigt lugnt. När jag själv vågade använda menskoppen igen så kändes det okej att föra in något annat också ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rutan_
0

Jag vill inte att han tar på mig alls för vill inte att han ska känna hur rälig jag blivit. Dessa tankar blir bara värre och värre känns det som, vill inte att det ska bli till ett problem.

ChristineL
1

Du kanske kan prata med bm om hur du känner? Hur längesen var det du fick barn nu?

Rutan_
0

Det är bara fem veckor, så det har ju inte gått lång tid egentligen. Har ingen större lust att prata om det med barnmorskan, vet inte vad hon skulle kunna göra?

ChristineL
0

#9 - Ja, men fem veckor är ju ingenting! Då kommer du ju snart på efterkontroll och får ett riktigt besked på hur det ser ut där nere, för mig var det en lättnad, hoppas det är samma för dig. Jag tänkte mer att hon kan förklara hur det är, har för mig att vi på mammagruppen fick reda på att snittet ligger att man har sex första gången efter tre månader. Men du gör ju som du vill, kan vara skönt att lätta sitt hjärta på funderingar, men det är ju det vi här är till för också ;)

Rutan_
1

Ska på efterkontroll i januari nån gång, känns rätt långt tills dess. Eftersom jag hade så stora problem under graviditeten har vi inte gjort något intimt alls på väldigt, väldigt länge, saknar det. Men men, bara att vänta, kan ju ändå inte skynda på någonting.

Mabrotnosh
2

Nu kan ju alltid prova med att bara pilla lite kanske. Ni behöver kanske inte stoppa in någonting. Lite hedlig gammal petting kanske?

Rutan_
1

Eftersom jag kollar själv hur det ser ut varje dag har det jag kunnat se läkt bra, dock är det en "skinnflik" som blivit stramare efter att de sytt och som gjort ont ibland. Det har börjat blöda från den några gånger bara av att jag duschat, så hur det kommer bli vid sex undrar jag…

Jag har varit på efterkontrollen och barnmorskan sa att det är läkt inne i också. Det kändes inget speciellt när hon undersökte (var nervös för det) men jag vill fortfarande inte att sambon ska röra mig någonstans. Det känns inte bra =/