Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 2578 ggr
tlover
0

Specialkost och gravid?

Hur är det för specialkostare som är gravida? Får man hjälp från BVC eller ska man själv kontakta dietist?

Jag är ovo-vegetarian (dvs äter ägg men inte mjölk) som inte tål mjölk, nötter, stenfrukt( tål tillagade),  morötter( tål tillagade), äpple( tål tillagade),  päron( tål tillagade) och på senaste tid har jag märkt att jag inte tål gluten (jag är inte intolerant men jag har en reumatisk sjukdom och utan gluten är jag nästan smärtfri så jag kallar det att jag inte tål).

så det är ju en hel del som jag inte kan äta.

l'm back

Tina-A
0

Du kan säkert få hjälp genom MVC om du känner att du behöver hjälp med kosten under graviditeten.

Det som förändras under graviditeten är att man behöver lite mer vitaminer och mineraler än annars, men kaloribehovet förändras inte så mycket. Det är också jättevanligt att gravida får järnbrist och blir väldigt orkeslösa.

Det du inte kan äta kan du ju inte äta. Omegasyrorna är ju viktiga att få i sig förstås, äter du något tillskott för det?
Annars är det mest att köra på som vanligt men att tänka extra på att äta näringsrik och nyttig mat. Och som varit på tal väldigt mycket i en annan tråd, att du får i dig järnet du behöver så du inte får järnbrist och behöver äta järntabletter.. :) Jag slapp äta järntabletter under graviditeten eftersom jag tänkte mycket på att äta c-vitamin i samband med järnrik mat. Jag har hört att tabletterna gör en väldigt förstoppad (?) så tänk extra mycket på att få i dig järnet och alla vitaminer och mineraler som behövs!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[MyCassie]
0

Du kan prata med barnmorskan om att få träffa dietist, antingen kontaktar din bm en dietist som sen skickar ut en kallelse eller så ringer du själv.

tlover
0

ok tack

Det är väl mest järnet och kalciumet jag tänker mest på då jag har haft järnbrist förut (men nu äter jag mer c-vitamin tillsammans med mat och mindre te tillsammans med mat jag tror teer och ensidig kost var boven för järnbristen inte veg-kosten och jag har ätit betydligt bättre i några år nu)

omega 3 får jag just nu via linfröolja (ALA) men jag kommer nog att skaffa algolja (DHP) istället

l'm back

[Thiah]
0

jag har faktiskt inte ändrat kosten alls sedan jag blev gravid men jag tar både vitaminer och järntillskott.

tlover
0

#4 det är mest det att bli någorlunda glutenfri blev jag först för ca 2 månader sen, om ens det så det är ganska nytt för mig

l'm back

[Thiah]
0

#5 jag är glad att jag inte har sådana dilemman. Jag äter allt utom det som är äckligt 😃

[MyCassie]
0

#3 Finns järntabletter som heter Niferex som är för gravida. :)

tlover
0

#7 det var dom jag tog när jag hade järnbrist. Men det är som sagt ett bra tag sen nu så jag väntar nog i alla fall tills dom testar på BVC (jag äter som sagt betydligt bättre nu)

#6 jag önskar det gick, det känns som om ju äldre jag blir ju mer tål jag inte.

l'm back

CelsiusT
0

När jag var på inskrivningen hos BM i v6 så frågade hon om jag hade några allergier. Svarade då mjölkprotein. Hon sa då: "okej, men då har du bra koll på vad du äter?". Ja, sa jag och sedan var det bara att hon några gånger kommenterade detta att jag har bra koll själv redan när vi kom in på ämnet mat (hon hade liksom en lista med saker som hon skulle ta upp med mig som handlade mycket som hälsa, kost och alkohol/droger). Hade jag känt mig osäker på min kost så hade jag ju då kunnat fråga efter hjälp. 

Men jag vet ju vad jag äter och äter ingenting annorlunda nu mot innan. Utesluter alkoholen totalt, annars är sig maten sig lik (förutom att jag just nu mår illa av all mat och därför äter väldigt dåligt).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tina-A
0

Du äter iof inte blodpudding som jag åt mycket som gravid för järnets skull, men det finns en juice från godmorgon(?) tror jag som jag brukade dricka då och då, hade ofta ett paket hemma! Är passion tror jag och juicen är berikad med järn och folsyra, det står på framsidan av förpackningen :-) Sen mitt klassiska mellan mål - en kokt broccolibukett i små bitar, en röd paprika i halva stavar. Blanda ihop, man kan ha lite olja om man vill eller lite salt och peppar. Jag varvade naturella grönsaker bara eller med lite örtsalt eller dippade i något. Broccoli och röd paprika är så gott tillsammans! :-D Och så har man en ursäkt att äta liiite för mycket jordgubbar, typ jämt :-D perfekt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

tlover
0

#10 vi har flera hinkar med egenodlade jordgubbar i frysen 😃 men tack för påminnelsen min man ska handla idag så jag får be honom köpa broccoli.

nässlor äts varje dag här också

l'm back

[MyCassie]
0

Tranbärsjuice (Jokk) innehåller järn också. Drack jag mycket under graviditeten tills sista veckorna då mat inte räckte för att berika det 2L extra blod man får vilket gjorde mig dåsig, trött och seg så fick bli Niferex till sist. Denna gång äter jag Niferex direkt från början då jag inte vill få den där järnbristen igen som utmätta mig totalt.

CelsiusT
0

Är det farligt att äta tex Niferex eller annat järntillskott även om man inte har brist? Om man inte vet liksom?

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
0

#13 järntillskott ska visst vara dåligt att ta utan brist (förkortar livet i längden eller hur det nu var) men jag vet inte hur det är om man är gravid (och alltså har högre järnbehov)

eller ja vad jag förstår ska man inte ta nått tillskottutan brist

l'm back

[Thiah]
0

#14 jag har aldrig hört talas om att dte är farligt att äta järn fast man inte har brist. 

Jag hade sist 118 i hb och äter nu järn för att motverka att det sjunker mera då jag blir så otroligt apatisk och hemsk med ens lite lågt järn. Sist hade det på 2½ vecka gått från 136 till 118 fast jag redan åt lite järn.

tlover
0

#15 det var ganska ny forskning då dom forskade om folk som tog kosttillskott av slentrian eller vad man nu kan kalla det.

De flesta kosttillskott gav bara ett väldigt dyrt piss men tex järn gjorde så att snittåldern minskades med några år.

men det var ju antagligen inte gravida dom kollade på.

l'm back

[Thiah]
0

#16 okej, min mage gillar inte järntabletter värst bra så jag tar inte dem vanligtvis utan bara nu när Bobfloyd gör mig trött.  Jag har iof inte planerat att leva till 100 heller 😉