Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 4223 ggr
[AmandaO]
0

Gravid-försäkring?

Är det något man ska ha? Ska jag vara ärlig så hade jag knappt hört talas om det förrens ikväll då jag råkade snubbla över ordet. Men ska man ha det?

noir
0

snubbla över det här om veckan. Verkar som om alla har det iprincip. De jag pratat med har det. En i en fb mamma grupp hade fått nytta av sin försäkring när hennes barn blev sjukt.
Jag tänkte nog skaffa samma som jag har min egen försäkring i. Men funderar nu över om det är värt att betala för det extra man får som betalande eller om det räcker med gratis delen.

Tina-A
1

Jag hade ingen och det fick fint, men om man hamnar där man har behov av det är det ju himla bra att ha det.. Som alla försäkringar ^^

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lillalukas
1

Vi har valt att ha trygghansa, den man betalar för. Kostar 1200:- som är ett engångsbelopp och om det väl är något så kan det vara skönt att ha, men sen är det ju bättre att teckna en gratisförsäkring än ingen alls så täcker den ju en del saker, det finns många att välja bland så mitt tips är att gå in på en jämföringssida och se vilka som verkar vettigast i dina ögon. Det känns skönt att ha och för en försäkring som även täcker barnet första halvåret så slipper man tänka på en barnförsäkring det första man gör och kan ta det lite i lugn och ro :)

ChristineL
0

Har man en olycksfallsförsäkring vet jag inte om det är nån nytta egentligen med gravidförsäkring. Jag bestämde mig ändå för att teckna den som var gratis hos IF bara för att, men man klarar sig väldigt bra utan också.

Zvintos
0

Jag har en gratis hos IF i nuläget.

[AmandaO]
0

Okej då fick man ett hum om hur vanligt det är. Alla har ju hört talas om det iallafall.

#3, Trygghansa var den enda jag kollade på igår, men förstod inte riktigt, är det 1200kr per person eller för både mig och sambon? :)

Tack för alla svar, ska defenitivt fixa detta nu, lika bra :)

Lillalukas
0

#6 den tecknas på dig och det är bara en summa på 1200kr sen ingår det ju några punkter för din sambo men det kostar inte honom något. . Jag tror att det är bra att teckna i fall det händer något så kan det vara skönt att ha. Men alla väljer ju själva, men trygghansa täckte väldigt mycket och det känns skönt för oss :) #4 olycksfall försäkringen täcker väl bara en själv om det är något? Inte barnet?

[AmandaO]
1

Tack så mycket för svaret :) Det tror jag också, så fort lönen trillar in på fredag ska jag teckna hos dom. Vet inte varför, men trygghansa har jag fastnat för.

Ketang
0

Jag vill varna lite för Scandias gravidförsäkring. Dom verkar alltid ha ett sätt att gå runt saker så dom ska slippa betala ut några pengar!

Vi har alla i familjen försäkrade hos Trygg Hansa och även deras gratis försäkring nu när jag är gravid igen. Min man har haft MYCKET med dom att göra efter en axel och en knä operation och dom har varit fantastiska.

zoolatri
0

Vi hade gratis gravidförsäkring hos if:) Sedan höll vi på att teckna trygg hansas gravidförsäkring då jag hört från flera håll att de täcker mer än sina konkurrenter. Vi hade precis fått hem försäkringsbrevet och skulle bara betala in när bäbisen bestämde sig för att födas:P Så den ringde vi och avsade oss så fort vi kom hem från bb, vi tecknade deras barnförsäkring istället!

Maddash
0

Vi hade trygg hansas gravidförsäkring, den man betalar för. Ingår även ett hembesök där dom går igenom vilka försäkringsalternativ som finns för barnet sen. Sen är barnet försäkrat till 6 månaders ålder men man bör byta från gravid till en barnförsäkring så fort barnet är fött men då är den gratis första 6 månaderna.

noir
0

Ska ska kolla upp trygghansa då. Själv har jag folksam. Så mycket att tänka på, önska ibland att man inte behövde vara vuxen ;D

Sarah
0

vad täcker en sådan försäkring? har alltid tyckt att det verkar jättemärkligt. Jag förstod min fölföräkring innan mitt föl föddes, då skulle den täcka en del av kostnaderna jag haft för att få fram fölet om det dog, men med en bebis känns det ju lite märkligt att få pengar om det händer… ursäkta utflummandet.

Maddash
1

#13 Trygg hansa har väl 10 000 som en engångssumma om barnet skulle dö och det är ju inte direkt en kostnad man haft under skapandet. Det är snarare för det psykiska lidandet.

Sarah
0

#14 och vad är skillnaden från det vanliga trygghetssystemet? Vi har försäkringskassan om ngt händer och man blir sjuk, vi har mer eller mindre gratis sjukvård, en barnförsäkring täcker det som händer efter barnet är fött, som ex ärr och liknande, så jag ser fortfarande inte poängen med en extra graviditetsförsäkring. Om man nu inte vill ha pengar om barnet dör…

kayutak
0

Jag har en gravidförsäkring just nu, men så fick jag hem en broshyr om en försäkring som jag kunde teckna som börjar gälla i v26 fram till bebisen är 6 månader.

Ketang
1

#16 Försäkringskassan står högst för ersättning vid förlorad arbetsinkomst vad jag fattat det som. Har du en försäkring kan du få ersättning för ex sjukhuskostnader om du blir inlagd en längre tid, det står inte fk för. För ligger du innlagd är det inte gratis.

Det är upp till var och en hur trygg man vill känna sig. Litar man på systemet (vilket jag sällan gör efter att ha varit inne i det allt för många gånger) så är det väl jätte bra att det finns en gratis försäkring som täcker sånt som normalt sett inte täcks av "trygghetssystemet".

Vi är försäkrade hos trygghansa hela familjen och dom har varit guld värda när min man opererat sig. När facket mer eller mindre vände honom ryggen så fick vi mer hjälp från trygghansa än vi nog egentligen hade rätt till. Och innan jul blev han uppringd av dom och dom frågade hur det var nu ett år efter operationen. Han förklarade att han fortfarande har ont ibland och dom fixade mer hjälp, gick vägar genom vården som man annars inte kan ta som privatperson och har nu fixat mer ersättning. Försäkringskassan struntar i honom totalt så länge HAN inte kräver dom på sjukpenning.

[Thiah]
1

En ett år gammal tråd men jag sätter lite liv iden. Tecknade just en gravidförsäkring hos IF (där jag har allt annat) som sedan övergår till en barndomsförsäkring när barnet är fött. Både jag och sambon tyckte att vi gott kan betala den summan försäkringen kostar i fall att det händer något.

PogoPedagog
0

Som någon sa innan får man en engångsförsäkring om barnet skulle dö sent i graviditeten. Det kan vara skönt att få en klumpsumma för att kunna ta ledigt ett par veckor extra och sörja eller slippa bli ruinerad av en gravsten:(

Vi kommer ta försäkring denna gången men hade ingen förra gången då jag fått ett virus under graviditeten och det gjorde qtt bolagen friskrev sig från en massa fel. Trots att de inte på något vis hängde ihop med viruset.

[Thiah]
0

I vår försäkring står det även att man kan få ekonomisk hjälp om man blir länge på sjukhus för vård av barnet. Alltså, vad heter det, missad lön typ och det kan ju vara väldigt skönt. Vår försäkring har i och försig inte gått igenom ännu fast jag tror inte att det skulle vara några problem. Kanske min låga startvikt är nått att gnälla om men vi får se.

[MyCassie]
1

6 månader gratis barnförsäkring får man också om man tar trygghansas fulla gravidförsäkring (1200kr) och när barnet är fött tecknar en barnförsäkring hos dem.