Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4429 ggr
Akinna89
0

Julbord o gravid?

Nu närmar det sig jul med stormsteg, o fler än jag ska troligtvis äta julbord snart :) O det jag känner att jag inte har riktigt full koll är om man "får" äta rökt lax som man köper i affären? De e min favorit verkligen på julbordet, mums!! http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-vid-graviditet/Kan-jag-ata-julbord-nar-jag-ar-gravid/ På denna länk från livsmedelsverket läser jag det som att den man köper i affär är inte bra, men då kanske nån vet om det brukar finnas rökt lax i fiskdisken som e okej?

PogoPedagog
0

Överlag är ju julbord( alltså inte de man har hemma) en stor källa till matförgiftning. Jag vet dock inte om det är samma bakterier som orsakar detta som de som är farliga för graviditeten. 

Ska du äta julbord skulle jag säga, ät tidigt, inte från något som stått framme. Undvik allt kallskuret, unvik allt som legat gredvid något gravat rökt eller något dessertost. Undvik oxå allt kött som inte är väl genomstekt.

Själv vill jag äta julbord ute men jag tror faktiskt inte jag törs:( Får nöja mig med det hemma.

Angående laxen har jag förstått det som att varmrökt är ok men inte kallrökt. Men jag är inte helt hundra på detta.

mnilep
0

skulle också vilja skriva att man bör tänka sig för om man äter julbord ute någonstans där maten står framme länge. Äter man hemma så brukar man ju istortsett plocka fram och sen äta & då är det nog ingen fara, rått kött och kallt kött, vissa ostar osv som tidigare skrivit är ju ingen hit - där toxoplasmosbakterier eller vad det heter kan finnas..

ChristineL
0

Jag skulle inte äta julbord ute. Men hemma där jag har koll på allt skulle jag äta. Angående laxen, kontrollera att den är nypackad! Kanske går att köpa från en fiskhandlare?

Akinna89
0

#1 Jag pratar om hemlagat julbord, det missa jag o skriva :) Ska kolla upp det där med varmrökt, annars går jag nog till fiskdisken där den färska fisken finns och frågar. #2 kallt kött som du skriver, då e de ju julskinkan också ju, den har jag inte tänkt på.. Men om jag äter skinkan hemma, o serverar kallt, för den ska ju inte stå framme i timmar, då borde det ju va ok? #3 Ja nypackad tittar jag ju absolut efter på allt, står ju på slv även om smörgåspålägg, men det känns ändå bättre o köpa lax från fiskdisken då, just för jag e lite skeptisk till märkningar i affärer trots allt..

[Thiah]
0

Jag har ätit alla sorters laxar redan. Svärmor har lagat all fisk själv hemma så jag litar på att den är bra. Vågar inte äta sådan man köper ute men det är jag lite feg med annars också. 😎

JeFo
0

Jag var på julbord i helgen. Åt av det jag ville…. Hoppade skaldjur. Men stället var stort och maten rullade iväg så fort den kom ut. Hade nog inte vågat äta på nå okänt ställe då det gäller kall mat.

JossanH
0

Har faktiskt aldrig ens hört om någon som blivit matförgiftat av julbord.. Vi bor i en liten ort och de julbord som serveras "ute" har stor rullians då det är eftertraktade julbord. Bor man däremot i en större stad och går på ett "okänt" julbord kanske man ska vara lite försiktig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MyCassie]
0

Jag ärar allt på ett julbord med undantag för lite väl kryddade rätter då jag inte vill ha halsbränna. Sen äter jag inte leverpastej heller då det är äckligt men annars det mesta ner. Inlagd sill gör vi själva, det mesta gör vi själva utom då laxen.

Ria74
1

Förra julen när jag var gravid åt jag julbord både ute och hemma. Det enda jag inte åt var laxen och dessertostar.

Har aldrig blivit sjuk när jag ätit julbord. Men ser något sunkigt ut äter jag inte av det bara. Det brukar gå bra att hoppa över rätter på ett julbord eftersom det finns i regel ett väldigt rikligt utbud med mat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Mabrotnosh
0

Jag åt fyra julbord förra året när jag var gravid. Min dotter är 4 månader och har verkligen aldrig hört talas om matförgiftning vid julbord

PogoPedagog
0

Det står ju alltid i de stora tidningarna om att julbord är "farliga" tycker jag. Men det är väl fortfarande en väldigt liten risk antar jag.

Beate
0

Jag har blivit matförgiftad av julbord en gång. Och totalt har jag nog blivit matförgiftad typ 4 ggr. Usch.

[WickedAlly]
0

Jag åt julbord på ikea för ett tag sedan, såhär i efterhand inser jag att det kanske var lite korkat ändå men just då tänkte jag verkligen inte alls på det. Rökt lax äter jag inte alls, det enda som kanske inte var jättebra var väl skinkan då i sådana fall. Men det var så mycket folk så de fick fylla på hela tiden. Har i alla fall inte märkt någonting :)

Tänkte skriva att jag aldrig heller blivit matförgiftad av julbord men sen insåg jag att jag ätit svenskt julbord typ tre gånger i mitt liv så det är väl kanske inte så konstigt ändå. 

Jag hade köpt laxen från fiskhandlare och vart noga med att fråga vart den kom ifrån. Utöver det så hade jag nog inte orkat tänka mer på saken.

Mabrotnosh
3

Lite sunt förnuft kommer man långt med. När morsan var gravid så kunde hon äta hur mycket ostar och lax som helst och så kunde hon drick 10 koppar kaffe om hon ville. Jag lever idag. Så även om man råkar äta lite ost eller lite lax så är inte det hela världen. Nu så här i efterhand hade det nog varit roligare att vara gravid om jag bara kunde njuta av graviditet och ge tusan i att vara så orolig för allt vad jag kunde äta och inte äta och vad som var normalt och vad som inte var normalt.

[WickedAlly]
2

#14 Kan inte hålla med dig mer. Jag pratade med mamma om alla "matförbud" och hon började nästan skratta. Hon fick min lillasyster i mitten av 90-talet och hon kände inte igen något av det slv skriver idag, hon tyckte bara att det var överdrivet och rätt löjligt. Och det är ju inte ens 20 år sedan. 

Jag tycker att det är tråkigt att det blivit så himla uppblåst allt detta med mat under graviditet. Tror att många med dig känner att de kunnat njuta mer av tiden om de inte blev fullproppade med råd eller rentav uppskrämda. Sunt förnuft kommer man långt med, det är så förbannat synd att det sunda förnuftet hamnar så i skymundan när alla ska berätta vad som är okej och vad som absolut inte är okej. Man vågar knappt lita på sin egen magkänsla.

Mabrotnosh
0

Det som också borde bojkottas är familjeliv. Läser man där kan man till slut inte äta något eller så blir man ännu nojig än innan. Jag googlade på de mest uppenbara saker som borde vara ok. Som typ glass och gravid. Det sunda förnuftet säger ju att det ok. Jag kommer nog bojkotta det mesta av vad slv säger. De säger att det är mycket forskning runt mat och liknande men jag struntar i deras råd.

PogoPedagog
0

Men det man rekommenderas undvika är ju potentiellt faktiskt väldigt farligt och inte bara överdrivet. De bakterier som kan finnas i dessertostar kan ju orsaka missfall. Jag skippar då hellre dessert ost i nio månader än att riskera missfall, oerhört lätt val.

[WickedAlly]
1

#16 Ja, man blir smått skadad av att hänga där inne. Man måste verkligen läsa allt med en nypa salt men det glömmer man ju av ibland.

#17 Självklart, det är ett lätt val för mig också (Har till och med slutat äta brie, min stora kärlek). Men det jag funderar på är att det ju faktiskt föddes lika många friska barn på t ex 90-talet, är det verkligen så att man kan koppla dessa grejer på slvs lista direkt till så många missfall eller missbildningar? Eller har missfallen minskat sedan slv infört alla "förbud"? Det måste jag ta reda på, blev jättenyfiken nu. 

Precis som #14 skriver så föddes ju vi friska trots att våra mödrar drack mycket kaffe och åt både lax och dessertost, och gjorde gud vet vad.

Mabrotnosh
2

Ja sen är det ju knepigt att vi har föräldrar överhuvudtaget med tanke på att våra mor föräldrar troligtvis drack både sprit och rökte med bebis i magen. Visst ska man kanske följa råden, men de skrämmer upp folk i onödan med deras kostråd och kubtest. Nästa graviditet tänker jag göra som jag vill och faktiskt njuta av den istället för att gå runt att vara konstant orolig för allt. Tror att det är större risk att jag ska få missfall av alla råd och grejer som stressade upp mig och gjorde mig orolig än om jag äter en bit brieost.

CelsiusT
1

Jag tror det beror på hur man läser och tolkar råden också. Om man läser råden och sedan blir rädd för att äta julbord, då undrar jag vilka råd som alla andra läst som jag missat. För jag har läst på slv och insåg att jippie, jag får äta nästan allting på julbordet. Några få saker ska man fundera lite över innan man stoppar i munnen och vissa kanske helt undvika. Men att det är mkt jag inte får äta som gravid det tolkar jag det inte som då jag läser råden på slv.

Råden är annorlunda idag mot förr, men var allt bättre förr? Det kan vara så att vi är väldigt många fler människor idag mot vad vi var när våra föräldrar var unga och hade oss i magen. Det finns många fler bakterier idag mot vad det gjorde då och en mycket större spridning på dom. Så det kan faktiskt vara så att det är farligare att äta vissa saker idag mot vad det var då.

Sen kan det ju också vara så att man lär sig mer om hur maten påverkar oss. Det kanske inte påverkar oss i form av att vi inte föds med 10 fingrar o 10 tår. Men det kanske påverkar vår funktion i hjärnan, eller gör att vi har lättare för att få allergier. Eller att vi helt enkelt löper större risk att få missfall. 

Jag har alltid hört att det är så lång lista på allt man inte får äta. Men när jag läser slv råd för gravida så blir jag förvånad över hur lätt det var att lära sig vad man får äta och inte. Inga konstigheter alls att följa enligt mig, bara man inte krånglar till det så mycket. Känns som om många blir rädda i onödan.

Jag kommer äta julbord på IKEA imorn. Kommer undvika sådant som slv rekommenderar och om något ser konstigt ut så skippar jag det med. Dock har vi valt att gå tidigt, så bordet ska vara så fräscht som möjligt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
1

Jag har tagit den listan med måtta. Sen att det är skillnad mellan finland och sverige gör bara att jag försöker fundera mera själv. Ser köttet fräsht ut och doftar som det ska har jag absolut smakat en bit rått för jag älskar rått kött. Lax har svärmor lagat och samma där, verkar den färsh och doftar som den ska så äter jag. En kollega tog ett litet glas vin till en middag, jag ser ingen harm i det så länge det stannar vid det där ena lilla glaset. Att ta saker med måtta tror jag på och det har funkat fint hittils.

CelsiusT
4

#21 Jag tror också på att ta saker med måtta, fast jag ser det som viktigt att följa det här med att inte äta sådant som faktiskt är stor risk för barnet, och jag ser det inte som något svårt heller. Så som slv skriver så är inte rå fisk farlig om den är färsk, men det kan man inte garantera då man äter på restaurang tex och därför äter man inte sånt där. Enligt slv är det inte farligt att äta julskinka, och då äter jag den även på IKEAs julbord, fast kikar och luktar ju såklart med egna sinnen och tar beslut utifrån det. Att ta råden med måtta handlar i mina ögon om att följa dom så gott jag kan men att inte överdriva och skapa egna "problem" så jag plötsligt inte kan äta någonting.

Men vad gäller alkohol finns ingen "måtta" i mina ögon. Det är farligt även för vuxna människor, det vet man och man vet att det är skadligt för fostret och för barn. Fostret får i sig lika mycket som det jag själv dricker med den skillnaden att fostret är extremt mycket mindre och därför inte fixar samma mängd som jag som vuxen gör. Förr gav man lätt en 2a whisky för att få barnet att sova, men det är få som tycker det är okej idag. Ett glas vin motsvarar ca 6cl ren sprit (dvs tex en 6a whisky), hur många tycker det är okej att ge det till sitt nyfödda barn? Jag hoppas svaret är nej, så varför ge det till fostret som dessutom är mycket mindre. Så i mina ögon är det noll tolerans mot alkohol. Vill inte hoppa på någon nu, men min filosofi är att om jag inte klarar att vara utan alkohol i 9 mån (+ lite mer för ammning) med en så stor och viktig motivation som att jag håller på att lägga en grund för ett nytt liv, då kanske jag ska börja fundera på vad jag har för relation till alkohol. 

Jag har varit utan alkohol i många år innan jag blev vuxen, varför skulle jag inte klara av att vara utan alkohol i ett års tid nu när jag dessutom har en av livets viktigaste uppgifter.

Definition på alkolism: "I allmän och historisk användning refererar alkoholism till ett tillstånd av fortsatt konsumtion av alkoholdrycker trots de hälsoproblem och negativa sociala konsekvenser det orsakar" Källa: wikipedia

Beate
0

Jag håller med om att ta kostråden med en nypa salt och inte stressa upp sig i onödan. Kan rekommendera boken "Bumpology" som går igenom alla myter och liknande kring graviditet utifrån forskning som finns. Intressant och lättläst (dock på engelska, tror inte den finns översatt).

[Thiah]
0

#22 tycker nog att det är lite överdrivet att börja prata om alkoholism för att man under ett års tid tar sig ett litet glas vin tillsammans med en middag. Även råd om alkohol varierar från land till land och kulturer.

CelsiusT
2

#24 Jag skriver bara hur jag ser det ur mitt perspektiv, vad gäller MIG. Jag anser att det är så viktigt för MIG att inte dricka alkohol under graviditeten då man vet att det är skadligt (både för foster, barn och även vuxna) att jag upplever att jag borde ta mig en rejäl funderare på min relation till alkohol om jag inte lyckas hålla mig. Eftersom grejen "inte lyckas hålla sig" är det som definierar just alkoholism.

Men det är ju inte alkoholism om man skiter i rekommendationen och alltså inte tycker det är viktigt att hålla sig ifrån och därför väljer att dricka. Då är det ju ett aktivt val man gör och inte ett misslyckande från att hålla sig ifrån. Men jag undrar ju varför man aktivt väljer att ge sitt barn alkohol? När man vet hur skadligt det är och hur lätt det är att undvika. Det är något jag aldrig kommer att förstå.

[jnordstrom]
2

#25 jösses vad jag håller med dig! Folk som inte kan låta bli alkohol och tobak under graviditet kommer jag aldrig, verkligen aldrig att förstå mig på.

amandahandersson
1

Bakterier som kan finnas i bla dessertostar är väldigt ovanliga, men blir man drabbad så är det minst sagt mindre bra. Jag bodde i Frankrike mina fram till jag var i vecka 16, och där är ostar, charkuterier och vin ren kultur att äta och dricka. Jag själv åt varken ost, charkuterier eller - såklart inte - alkohol, men det är väldigt ovanligt att man blir drabbad av dessa bakterier.

Alkohol och rökning är det enda jag direkt väljer bort och säger nej, nej, nej, nej, nej till under graviditeten. Det är bevisat att det kan skada fostret, och det handlar inte om låg risk, som bakterier som kan finnas i mat (min barnmorska sa att det man faktiskt ska akta sig för är kattlådan, i katternas avföring finns en skadlig bakterie och det är det vanligaste sättet att bli smittad av den - inte genom mat). Det är lika självklart för mig att INTE dricka ett glas vin som gravid, som att inte ge ett vinglas direkt till min bebis. Det är så lätt att välja bort.

Jag har köpt norsk lax som jag frusit in som jag kommer äta på julbordet hemma. Min morfar fiskar lax och all lax kommer därifrån - den är infryst, jag vet hur den tillagas och den är definitivt fräsch, men kommer från Östersjövatten och det är någonting där (någon slags metall!? Jag är osäker på exakt vad det är…..) som jag inte bör äta.

[Thiah]
1

Bakterien i kattlådan är/ger toxosplasma ch har du haft katter ett par år har du troligtvis redan smittats av den. Innekatter har väldigt låg risk att ha bakterien och för att smittas behöver du nästan sätta smutsiga fingrar i munnen direkt efter att du rensat kattlådan. Samma bakterie finns även i rabatten/grönsakslandet utanför ditt hus så ett gott råd ä att alltid tvätta händerna efter att ha hanterat kattlådan/varit ute och grävt i rabatten. Jag har googlat runt mycket när det gäller just kattlådan då jag är den enda här hemma som rensar den. I början av graviditeten hade jag plasthandskar på men nu struntar jag bara i att sätta fringrarna i munnen innan jag tvättat dem ;) Tänk på att jord och därmed jordbakterier även finns mellan blad i t.ex. salladen eller i vecken på purjolöken och därför bör man ALLTID noggrant skölja grönsaker och frukter dem då även ogravida kan bli sjuka.