Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 2337 ggr
CelsiusT
0

Träna om det gör ont?

Jag vet att man säger att träning inte är farligt, det är nyttigt att fortsätta som man gjort innan osv. Men jag är i v5 och var ute på min löprunda idag. När jag var nästan klar så får jag världens "mensvärk", eller molvärk kanske man bara ska säga för det är ju bara värk från aktiviteten där nere. Hade faktiskt lite svårt att promenera hem pga att det gjorde så ont.

Men är det ändå inte farligt att träna? Även om det gör ont? Jag har varit väldigt svullen och gasig i magen och mina träningsbyxor som annars sitter lagom tajt var väldigt tajta idag, kan det varit därför jag fick ont? Har ju haft molvärk till o från i 1,5 vecka nu, så det kanske bara var att den kom olägligt? Fast den var mycket starka än annars. 

Vad tror ni?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Frida
0

Du ska aldrig träna om det gör ont, vare sig du är gravid eller ej. Bara för att det sägs att det är bra att fortsätta som vanligt är det inte säkert att det gäller för dig. En del kan helt enkelt inte köra på som de gjorde innan redan från start, andra kanske måste trappa ner efter ett tag medan ytterligare någon annan kanske kan köra på som normalt fram till förlossning. Alla är olika så lyssna på din kropp och ta hand om dig och fostret.

Det är inte ovanligt att man blir lite uppblåst i början av graviditeten så det är inte konstigt om dina kläder redan börjar kännas tajtare.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

CelsiusT
0

#1 Nää… Men som nu då idag så avbröt jag springandet när det gjorde ont och gick resten hem. Men jag visste ju inte innan att det skulle börja göra ont. Vågar jag springa om 2 dagar igen? Eller ska jag avstå?

När jag haft mens och mensvärk så springer jag ändå, fast tar det bra mycket lugnare och gör det hyperont så kan jag ju inte springa för då ligger jag ju hemma och kvider av smärta. Men med graviditeten nu så vet jag inte riktigt, gör ju inte ont hela tiden men till o från.

Frida
0

Nej det är ju inte så mycket att göra åt när smärtan kommer efter ett tag och man inte har varit med om det innan. Ta det lugnt och promenera i lite snabbare takt istället och funkar det så kan du ju trappa upp så märker du snart vad som fungerar eller ej.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ChristineL
0

Naturligtvis ska du inte göra något som gör ont! Prova om ett par dagar igen, eller testa och ta en rask promenad. Molvärk kan man få ändå lite då och då under graviditeten, det är livmodern som växer och tränar inför förlossningen, men ont ska det inte göra.

Beate
0

Om det gör ont ska du såklart ta det lugnare men det kanske bara var nåt tillfälligt så prova igen om ett par dar. Jag sprang själv fram t ca vecka 20 utan några problem och hade nog egentligen kunnat fortsätta några veckor till men fick för mig att det kanske blev för mycket tryck nedåt. Sen provade jag att springa lite häromveckan, när jag typ var i v 28-29, men då blev jag så kissnödig direkt så nu blir det bara promenader och styrketräning.. får dock ganska mycket sammandragningar när jag promenerar så jag får pausa lite då och då…

CelsiusT
0

#4 Fast vad är skillnaden på molvärk och göra ont? Det är ju molvärk jag får och det får jag titt som tätt. Ibland är det bara lite så det känns, men ibland är det ju som mensvärk och det gör ont. När jag sprang så blev det ganska kraftigt, kraftigare än jag haft innan. Inte som värsta sortens mensvärk, men bra mycket jobbigare än jag haft annars.

PogoPedagog
0

#6 Med största sannolikhet är det bara livmodern som växer. Jag fick ofta mensvärkskänslan när jag var gravid första gången. Det är inte farligt men lite obehaglgt.

CelsiusT
0

Lite obehagligt… jo ja, det är ju bara så man viker sig dubbel ibland. Men äh.. det är väl inget ;P

PogoPedagog
0

Ja gör det så ont så är det nog säkrast att kolla upp det. Har du riktig otur kan det vara utokvedshavandeskap så ring till BM o fråga.

CelsiusT
0

#9 Ska dit på onsdag och kan ändå inte åka dit tidigare. Så får höra då.

Rutan_
0

Jag tränar inte när jag har ont, varken som icke gravid eller när jag var gravid, vill inte att det som gör ont ska bli värre.