Egna fruktpuréer
Ni som gör egna fruktpuréer, hur gör ni? Vad använder ni för frukt/bär? Är det så enkelt som med annan mat, koka, mixa, klart? Tips på något som har lite lösande effekt förutom plommon som man inte får tag på så här års ;)
/Christine
Det finns torkade plommon att köpa, bara att blötlägga och mixa. Även som puré.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Är det inte kärnor i dom?
/Christine
Finns barnmatsburkar som innehåller plommon och det finns ekologiska/Krav märkta sådana. Ger garanterat lösande effekt kan jag tala om.

Gul kiwi ska vara lösande enligt min BVC-sköterska.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#2 Dom torkas utan kärnor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi gjorde nästan all fruktpuré själva. Köpte torkade katrinplommon (va inga kärnor i), blötla dem ett dygn, sen kokade jag den och mixade, kletigt som bara den men lösande. Päron är med lösande, men den rispade vi bara med en sked, köpte alltid väldigt mjuka Päron. Blåbärspuré mosade jag bara och tryckte genom en finmaskig trådsil för att få bort "skalet". Aprikospurén köpte jag torkade aprikoser och gjorde likadant med som katrinplommonen.
Tack för alla bra tips! Vill gärna hålla mig till att göra själv.
/Christine

Jag kör vad vi råkar ha hemma för tillfället i mixern. Är det mycket sura frukter som sura äpplen .tex är ju ett par bananer så söta att de jämnar ut smaken. Citrusfrukter väntade vi med tills han var lite större, runt 8 mån, de känns lite starka tycker jag.
Vi fryser alltid in i iskuber, lätt att ta fram lagom mycket då. Sen gör vi ju egen havregrynsgröt o då är en iskub i perfekt. Ger både god smak och lagom ätvärme på maten.
Härom dagen var dock fruktkuberna slut så min kära sambo gav honom en tesked sötat äppelmos istället:P Det gör han inte om kan jag säga! Det lilla sockret det var i det försenade läggningen med två timmar!
Plommon och aprikoser går jättebra att köpa torkade, lägga i vatten över natten och mixa nästa morgon :-) Päron är också lösande. Koka och mixa :-) En favorit hos min dotter var mosad banan med pressad apelsin! Inte lösande men väldigt gott :-) en del barn är lite känsliga mot citrusfrukter, men det märker man ifall dom blir prickiga och så efteråt. Det är inget farligt :-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Kanske läge att putta upp den gamla tråden med barnmats recept? Sitter på mobilen nu så jag kan inte..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Med min första son gav vi bruna bananer, det är lösande för vissa barn :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida