Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 49287 ggr
[Jawa´s]
7

Gå ut med spädbarn

När kan man börja vistas i affärer och andra folkmassor med bebisen? Man hör ju så mycket om infektionsrisker, men hur farligt är det om bebisen ligger i vagnen och ingen annan än föräldrarna pillar på den? Vi tänkte gå på mässa i oktober men då kommer vår bebis bara va 2v gammal, måste vi ställa in planerna eller är det ok?

mini2
0

Säger dom inte att bebisen helst ska vara 3 månader? 
Vissa struntar ju i det såklart, jag tror man känner av det bäst själv. Jag hade inte tagit med en två-veckors bebis till en mässa, men det är ju jag.

[Zorita]
0

Min tvåveckors bebis har redan varit på halva solkusten, idag till Malaga. Var tvungen eftersom jag och han måste vara märvarande för registreringen av honom (tack spansk byråkrati!). Jag skulle helst inte gjort det, det är väldigt påfrestande att dra runt med en så liten även bortsett från risken med infektioner.

ChristineL
0

Första veckan inomhus har jag hört…

JeFo
0

Har ni inte hört om RS-virus? Min äldsta föddes med hjärtfel och därför var det väldigt viktigt att inte vara vid stor folkmassor. Maxi, ikea och liknande. Vi lärde oss en hel del som man inte får med friska barn. RS är vanligast mot vintern. Vår dotter är född slutet av aug och vi var isolerade i 6mån. Visst, hon var hjärtsjuk men påläst som man blev så besökte vi inte stora affärer med nr2 heller!

Tzatze
0

Det är nog ingen fara med bebben skulle jag tro, men frågan är om du orkar…….

JeFo
1

Från 1177: Skydda mot infektioner Under det första halvåret har barnet ett visst skydd mot infektioner eftersom antikroppar förts över från mamman till barnet. Om barnet ammas får det också ett litet extra skydd genom bröstmjölken. Ett nyfött barn är ändå extra känsligt för infektioner, speciellt under den första månaden. Där det finns mycket folk finns det också infektioner. Om det går, är det därför bra om man undviker överfulla bussar, kaféer och affärer, särskilt i infektionstider på hösten och vintern. Spädbarn blir lätt smittade av infekterade småbarn. Man kan försöka att inte träffa förkylda barn under de allra första veckorna. Det är bra om alla som tar i spädbarnet tvättar händerna först och att syskon och andra små barn inte pussar barnet i ansiktet.

Rutan_
0

RS-viruset är dock inte så jätteovanligt att bebisar får redan på sjukhuset, tyvärr. 

Jag skulle inte ta med min nyfödda till någon mässa eller andra folktäta ställen.

regskylt
0

Jag fick aldrig höra något om att inte vara ute. jag var ute och traskade på stan och långa promenader redan första veckan. Såklart så pillade ingen på bebisen. Åkte buss och spårvagn en hel del också. Sedan när hon var tre månader några timmar med tåg. Frisk och kry som en nötkärna, sällan sjuk nu vid 5 års ålder.

Hade hon däremot varit tidigt född eller varit känslig av andra anledningar så hade det varit en annan sak. Nu var hon dock "frisk" när hon föddes, om man bortser från synskadan hon föddes med, men det visste vi inte då och inte heller påverkar hennes immunförsvar.

JossanH
1

Man får känna efter själv. Jag har inte orkat gå runt och vara nervös och orolig för allt som kan hända. Frisk luft började hon få vid 3-4 dagars ålder då vi var ute och gick en hel del (född i augusti förra året). Vi var och handlade här i byn osv. När hon blev lite äldre började vi åka till öppen förskola. När andra började koja över RS- virus och tog med egna leksaker till sina barn så fick min dotter leka med (och äta på….) öppna förskolans saker. Hon blev inte förkyld eller sjuk. Fick en urinvägsinfektion en gång och 3 dagars feber vid 5,5 mån. Andra gången hon blev sjuk var hon nästan 1 år gammal. Jag kör på att utsätta mitt barn för måttliga mängder baciller så kanske hon utvecklar ett skapligt immunförsvar :) Dock hade jag själv väldigt låg energi de första veckorna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tzatze
0

RS-viruset är egentligen bara en helt vanlig förkylning som kan hålla i sig i upp till en månad. För normalt friska individer är det inga problem, men för små barn upp till 2 månader kan förkylningen bli besvärlig. En igenkorkad näsa gör det svårt att amma. Men det är dock endast 1-2% som behöver sjukhusvård, resten kan vårdas hemma. RS härjar under november till mars.

Frisk luft är bara nyttigt, det är värre med små trånga lokaler där människor kommer tätare inpå varandra. Varm inomhusluft är mumma för virusar. Har för mig att det brukar vara ganska svalt i mässhallar. Men det är inte särskilt kul att springa runt med en bebis som skriker i högan sky för att den är hungrig men vägrar ta bröstet. Stressigt värre….. och sen förstörd nattsömn….blä. Bättre då att sitta hemma i sin lilla kokong borta från omvärlden, i slitna filttofflor och fulbyxor, he he. Lugn och ro gör det lättare att lyckas med amningen.

Hur vet ni att bebben kommer att vara två veckor gammal när mässan är? Har ni ett planerat snitt?

Tina-A
0

Ute är inga problem, det är om man är i för stora folkmassor i början. Man kan försöka unvika om man kan, men kan man inte så kör på.

Jag drog med min dotter till Stockholms universitet efter 2 veckor, och åkte dit regelbundet och ofta med henne i början. Inga problem.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Velinga1984
0

Finns väl inget bestämt. Vad man själv vill och orkar.

Jag kommer iaf vänta med tills bebis får följa med till affärer, ridskolan och dylikt. Bakterier kommer nå bebisen iaf via äldre syskon och hans kompisar 😉

[Jawa´s]
0

#10 ja vi har ett planerat snitt som sker senast den 20e sep. Mässan är den 5e okt och något som vi har väntat på i ett halvår och fixat fribiljetter till, hade varit såååå synd att missa. Men vi får väl se vad dom rekommenderar på bb/bvc samt om den lilla är helt frisk. Bebisen är skonad från andra besök då det bara är 3 släktingar som kommer besöka närmaste tiden, resten bor långt bort på båda sidor. Andra barn har vi inte och vänner har vi knappt ;) så bebisen är ju skyddad på så sätt och kommer va ganska "isolerad" från bakterier i övrigt.

noir
3

fick barn i maj och vår tös var inte många dagar innan vi åkte på vår första tripp till köptcentrumet för att handla något sött till vår lilla tös!

Jag gjorde som så att jag bädda vagnen mysigt och hade en tunn filt över vagnen, eftersom de sover så mycket i början, speciellt i vagnen när den rör sig.

Är det underbarabarn mässan du ska gå på?
Jag skulle ha åkt på mässan om allt kändes bra för mig som mamma och att barnet är "friskt".
Skulle vara extra noga med handhygien (eftersom man tar på en massa saker, klämmer och känner) finns våtservetter med desinfektion ni kan köpa med att använda just när ni är på mässan. ha en tunn filt över vagnen när ni går omkring. Mata barnet i en lugn vrå och byta blöja i vagnen om möjligt (på underbarabarn mässan brukar man få byta gratis i liberos blöjhörna, men skulle rekomendera att använda egna blöjor och byta i vagnen.)
Har ni en bärsjal är ju de också ett bra sätt att bära barn, och de är rätt skyddade i en sådan också.
Skulle bara vara noga med handhygienen under tiden jag var på mässan.

Mabrotnosh
0

Orkar du ser jag faktiskt inga hinder. Läste någonstans att RS viruset härjar som bäst mellan november och mars. Men var nog med handhygienen och låt ingen gulla med barnet.

Denna kommentar har tagits bort.
[Jawa´s]
1

#14 ja det är barnmässan och egenföretagarmässan som går samtidigt. Kan tänka mig att det borde finnas bra mat- och blöjbyts-möjligheter där just för att det är barnmässa. Det negativa är väl kanske snoriga småbarn. Men blir det mässa så blir det helt klart våtservetter och alkogel. Får hålla tummarna att man får en frisk bebis som kan följa med på mässa :) och en komplikationsfri förlossning. Själv är jag ganska ivrig att göra nåt efter att ha varit sjukskriven och mest sängliggande nu i snart ett halvår, man blir lagom rastlös :P

Mabrotnosh
1

Varför sjukskriven och sängliggandes?

[Jawa´s]
0

#18 gammal ryggskada som har spökat

[Jawa´s]
7

Det lär nog med all säkerhet bli en mässdag för oss, nu kommer han hinna bli nästan 4v och är hittills frisk som en nötkärna :) föddes inatt!

Mabrotnosh
0

Oj grattis!

JossanH
0

Grattis!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfan-13
0

Grattis till grabben!

ChristineL
0

Stort grattis! :D

[Zorita]
0

Grattis!

noir
0

Men åh Grattis! Hoppas allt gick bra! :D

Var på barnmässan förra året under graviditeten och jag älskade den! Ha så kul på mässan, för de ska jag ha! :D

OolssonxD
0

mina var runt veckan när vi var iväg till större ställe än lilla ica i våran lilla håla! men dom båda e födda dagarna innan löning…..

Love-
1

ärligt talat tror jag och tycker jag att folk är alldeles för rädda för att sia barn ska bli sjuka eller smutsiga och håller dom borta från allt, vilket istället gör dom sjuka, man behöver utsättas för smuts m.m för att bygga upp ett bra försvar. Säger inte att man ska sätt sitt nyfödda barn mitt bland massa sjuka folk eller så men man ska inte vara så rädd som alla verka vara för saker

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

smurfan-13
3

#28 fast, ett litet barn har långt ifrån ett färdigt immunförsvar! Nog behöver man utsättas för bakterier o virus för att kunna bygga upp sitt försvar, men den första tiden byggs försvaret bäst upp utav amningen och mammans antikroppar.

Man behöver verkligen inte vara livrädd för att ta ut sitt barn bland folk, men själv så gjorde vi iaf en avvägning om det verkligen var nödvändigt att utsätta sonen för den luft som är i tex ett stort matvaruhus. Om det inte var absolut nödvändigt att han var m, så fanns det ingen anledning att utsätta honom för den miljön heller!

Love-
0

#29 det vet nog dom festa redan :) och som jag skrev innan så menar jag inte att man ska sätt sitt barn bland massa sjuka människor iheller :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

flocken
0

grattis till den lilla. Mina barn har varit med ute så fort jag återhämtat mig efter snitten. Har hund & andra djur så vi är ute mkt. Ute bland folk är inget för mig så blir inte jätte mkt. Men vid 5 v ålder var den sista på 40års kalas

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering