Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 759 ggr
[MyCassie]
0

Hur blir det med penningen?

Nu blir det krångligt men ska försöka förklara och hoppas någon kan berätta hur det är bättre än försäkringskassan kunde när jag prata med dem. - Har jobbat år 09-10. - Sjukskriven år 10-sista december 13 med sjukpenning i början som sen gick över till aktivitetsersättning. - ska säga upp mig frå n jobbet i januari pga flytt till annat län. Kommer då börja ta ut föräldrapenningen som jag inte petat på än i om att jag har min ersättning till december. Frågan är, vad basserar man då föräldrapenningen på? Försäkringskassän fatta inte mitt scenario så där fick jag inte ut mycket info, de var övertygade om att jag var arbetslös trots att de har all info i sina datorer men vår för låta för att kolla. De visste inte vad aktivitetsersättning var trots att det är de själva som betalar ut det.

[MyCassie]
0

Tilläggas ska väll att jag inte kan få ut någon a-kassa då jag måste vara aktiv på arbetsförmedlingen pga det och tillgänglig för arbetsmarknaden vilket man inte är med barn hemma. Sen vet jag inte ens om jag får a-kassa då det var så länge sen jag jobba.

Beate
0

Din mammapeng borde väl antingen baseras på din lön eftersom du har en anställning även om du är sjukskriven eller alternativt på den inkomst du haft senaste 12 månaderna från när du föder barnet och då blir det ju den ersättning som du fått ut i aktivitetsersättning.

JeFo
0

Har du jobbat och sen blir sjukskriven el arbetslös och är anmäld där är din SGI skyddad. Den bör då bli beräknad på din lön du hade senast du jobbade.