Bra att tänka på?
Hej!
Berättar lite kort om våran situation: Jag och min man har försökt bli med barn sedan juni 2012…utan framgång så nu har vi fått en tid på gynekologmottagningen den 23/10!! 🙂
På mig ska de ta blodprover, göra en gynundersökning samt VUL av äggstockarna och på maken ska de ta blodprover och han ska lämna spermaprov.
Jag fick tillsammans med kallelsen ett papper med olika hälsofrågor som jag skulle kryssa i JA resp. NEJ, det är gjort och det var inga frågetecken där.
Men nu till min fråga, är det något annat man ska tänka på inför detta besöket?
Några frågor som är bra att ställa? Jaa, helt enkelt vad ska vi tänka på och vad är det bra om vi frågar?
Är lite nervös inför detta men det känns ändå väldigt bra att vi kommer någon vart i alla fall…
Tack på förhand!!
Vi gick på sådant möte och jag passade på att fråga hur mina äggblåsor såg ut och hur många som fanns och sen hade jag fundering över om jag hade Endometrios men det hade jag inte så det var bra.
Jag var jätte nervös och fick höra mycket negativt när jag gick dit. Byt läkare på en gång om ni inte gillar den ni får. Jag var 19 när jag var där för att kolla upp allt och dom ville inte riktigt göra undersökningarna pga dom tyckte jag var för ung för att bli mamma. Fick hota med att stämma dom för att få undersökningen :S
Så stå på dig!
Tror dock att det kommer gå jätte bra för er :) Lycka till
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Tack så mycket för ditt svar! Ska skriva ner det på min lilla lapp så jag kommer ihåg det! Är mycket tankar som poppar upp i huvudet nu…alla de här "tänk om.." Så har en liten lapp jag skriver på annars blir de så rörigt i huvudet ;)
Fråga allt! Vad är det du/ni funderar på? Skriv ner allt ni kommer på och ta med er det :-) Och lycka till!
/Christine

3# Tack för ditt svar! Jag kommer nog fråga mycket men de jag så gärna vill veta är, varför? Varför blir vi inte gravida? Vad är fel? Vilket behandling är bäst eller vad börjar man med? :( Sen är jag samtidigt glad och förväntansfull på besöket :)
#4 - Det är bra, ge er inte! Och som sagt, byt läkare om det inte känns bra!
/Christine
Det låter som att du redan har allt under kontroll. När du väl sitter där kommer ni prata och du kommer komma på frågor helt plötsligt :) Glöm inte att ta nummer eller mail adress så att du kan höra av dig ifall du kommer på att fråga något efteråt :)

För den som är intresserad så kan jag uppdatera om hur vårat besök hos gynekologen! När vi först kom så fick vi anmäla oss i receptionen och sedan upp till avdelningen där de tog blodprover, tre rör på mig och ett rör på min man. Därefter lite samtal med läkaren som frågade hur viktigt det var för oss att få barn..? Självklart är det jätteviktigt för oss annars hade vi aldrig tagit kontakt med sjukvården, vilket jag även sa till honom sen va de dags för undersökning och VUL, allt så fint ut men han hittade en 3cm stor cysta på högeräggstock som han ville kolla på igen om ett tag för jag har ägglossning nu och man kunde tydligen få små cystor då som försvinner efter ägglossningen. Om den var kvar så skulle de vidare utreda för endometrios…har inte stenkoll på vad det är men får väl googla lite på det. Vidare senare i undersökningen om jag skulle ha Endometrios var NÄL för att konstatera det och sedan vidare till Sahlgrenska men där var risken stor att vi fick vända i dörren för att jag är ung… Kan återkomma när vi fått provsvaren och hur vår resa till barn kommer vidare utveckla sig om ni är intresserade :)
#7 - Hoppas verkligen inte cystan är i vägen för er barnlängtan! 3 cm tycker jag låter mycket…
/Christine
#7 Jag tror att vi är många som är intresserade av att veta hur det går för er. Hoppas cystan inte är nått som bråkar.

8 & 9# Tack för era svar! Vi hoppas också på att cystan inte ska ställa till det för oss… När alla provsvaren kommit till läkaren så får jag en ny tid för att se om cystan finns kvar, och då en tid när jag inte har ägglossning. Är den kvar så blir jag vidare remitterad till NÄL… Men håller alla tummar som finns för att den ska vara borta! Då kommer jag fortsätta uppdatera om hur det går för oss och våran barnlängtan :)
Jag var rädd för att jag skulle ha Endometrios då det är en ganska så allvarlig sjukdom som dom flesta inte tar på allvar. Dock är den väldigt ovanlig så vi får hoppas att du inte har det!
Hoppas allt löser sig för er :) Följer eran resa :D

11# Tack för ditt svar! :) Har läst lite om Endometrios på bl.a. 1177 och är helt säker på att det stod där att 1 av 10 kvinnor har Endometrios så jag fatta det som att den var rätt vanlig? "/ Det är ett lite mindre kaos i mitt huvud just nu mycket tankar som snurrar…
det finns ju Endometrios iFokus, har du varit där inne och kikat? :)
/Christine
Personligen tycker jag inte att det är speciellt vanligt ;)
du har också deras egna hemsida http://www.endometriosforeningen.com/site/

13# Nej där har jag inte kikat får göra de! :) 14# Tack för länken! :) Jag tänkte läsa på lite om det så man är förbered OM jag nu skulle ha det… Hoppas ju att jag inte har det men bättre att vara lite förbered :)