Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 24092 ggr
Lisemarie
0

Fick inget vettigt svar

Hej! Jag var hos barnmorskan i måndags på vanlig kontroll, är i vecka 32 (31+5). Hon gjorde alla vanliga kontroller och allt såg bra ut. Dock hade hon inget bra att komma med gällande en fråga jag hade. Det är nämligen såhär att min mage är nästan konstant hård, visst kan jag känna att jag får sammandragningar ibland och då känns det ju annorlunda, men överlag så känns den spänd mest hela tiden. Hennes svar på det: "Man får ju ha upp till tio sammandragningar per dag utan att det gör något." Är det någon annan som upplevt att magen känns väldigt spänd? Ska det vara så? Min andra fråga hade hon inte heller något bra svar på. Det var angående min "mensvärk" som jag fått till och från nu dom senaste dagarna. Det känns precis som mensvärk, och känns både i livmodern och ryggslutet. Det brukar dyka upp 1-2 ggr om dagen ungefär, ofta nattetid, och håller i sig kanske 5 minuter på sin höjd. Någon som känner igen sig och vet vad det kan vara?

ChristineL
0

Värken du känner låter som förvärkar, fast håller det verkligen i sig så länge? :O 

Jobbar du fortfarande? Känner du dig stressad eller är det tungt på något vis? Jag hade sammandragningar nästan hela tiden de sista veckorna jag jobbade (slutade två månader innan bf) men det gav med sig när jag bara gick hemma, jätteskönt!

Lisemarie
0

Ibland håller det i sig så länge, ja, men oftast kan det nog röra sig om någon minut tror jag. Eftersom jag oftast vaknar av det mitt i natten är inte tidsuppfattningen den bästa, dock. Jag har slutat jobba, och tar det mest lugnt på dagarna. Anstränger jag mig för mycket blir det värre så då känns det bäst att låta bli.

Ria74
0

Jag upplevde det som jag hade väldigt hård mage. Nu var det mitt första barn och jag har väl inte känt på någon gravidmage innan tror jag så jag vet ju inte om magen verkligen var hård eller om det ska kännas så.

Det var i alla fall inget min barnmorska kommenterade.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lisemarie
0

Men, om nu så är fallet, att det är förvärkar jag känner av, behöver jag då oroa mig för en tidig förlossning? Eller kan man ha förvärkar sju veckor i förväg?

[Zorita]
1

Jag hade en stenhård mage så fort jag stod upp minst den senaste månaden men nog lite längre än så. Jag vet inte vad det berodde på och glömde att fråga läkaren. I alla fall föddes sonen en vecka sent så det skyndade inte på nånting i mitt fall.

ChristineL
0

#4 - Med tanke på att dina förvärkar bara kommer nån gång om dagen tror jag inte det är något att oroa sig för. Jag kände av det lite då och då också och födde två veckor före bf, men det tror jag knappast har något samband utan min lilla tjej var helt enkelt redo att komma då :)

Lisemarie
1

Vad skönt, får hoppas att så är fallet även för mig. Ska nämligen iväg och hälsa på släkten i Norge nästa helg, och det vore så trist att behöva ställa in.

villavägen
0

Jag har mycket sammnadragningar, typ mer eller mindre hela dagarna. Väntar tvillingar. Jag har fått bricanyl vb. Ska in på koll idag. Är i v26. Hoppas allt är som det ska. Sist jag kollade var v23. Trots att jag hade onda sammandragringar även då ( sedan v15) så var trappen opåverkad, och när jag tänker tillbaka på min förra graviditet blir jag lugn. Trots onda sammandragringar redan i v20 så blev jag igångsatt i v40!

villavägen
0

Min mage är konstant hård och spänd också kan jag tillägga, så var den förra gången också. Jobbigt när det sträcker och drar. Jag har inte heller fått något vettigt svar när jag frågat.

Mabrotnosh
0

Det kanske beror på hur bebisen ligger i magen som magen känns spänd. Mina sista veckor kändes det som om hon låg och tryck med rumpan så högt upp det bara gick och med världens kraft Så att jag fick bristningar.

Gnuttan
1

Min mage var också hård och i v.24 började jag få onda sammandragningar ganska ofta men det påverkade inte tappen. I v.37+ kollades tappen igen och då var det bara lite kvar.

villavägen
0

Nu är besöket avklarad. Trappen opåverkad, men blev sjukskriven, ska vila resten av graviditeten