Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 2649 ggr
Mabrotnosh
0

vikt...hemskt men sant. read and weep!

Vägde 90 vid inskrivning hos barnmorskan. Går därefter upp 10 kilo på kort tid då jag slutar röka. Ökar sedan stadigt i vikt utan att kanske äta så illa. Hemskt men sant så ställer jag mig på vågen vid förlossningen och väger då hissnande 145 kilo!!! Ja det är sant! Blodtryck är normalt inge havandeskaps förgiftning inget liknande. Förlossningen går bra och ut kommer tösen. Tösen är nu 3 veckor gammal. Väger idag 10 kilo mindre alltså 135 kilo och är fet som en jäkla spädgris. Frågan är bara varför händer inte mer med vikten. I slutet på min graviditet samlade jag på mig på mycket vatten att fötterna såg ut som klubbor efter förlossningen kunde jag knappt gå. Men rätta mig om jag har fel. Om jag samlat på mig vatten och väntat barn så borde det väl väga mer än 10 kilo iallafall eller kan det vara så jäkla illa att jag ätit mig till resten eller vad tusan är det. Ar varit helt ärlig med min äckliga viktuppgång och vill bara säga till de som klagar om 5-10 kilo att lägga av att nojja i onödan. När ni närmare er 40 kilo så kan ni kan börja få panik.

JossanH
0

Ja, du är nog den jag hört talats om som gått upp mest i vikt. Själv gick jag upp 30 kg och det var för mig väldigt mycket. Inte många i min omgivning som klarat av det.. Och jag vägde 75kg när jag blev gravid så var något mindre än dig. Jag tyckte också att det stod helt stilla i början. 3 veckor tror jag inte alls mycket hade hänt. Men så plötsligt hade jag tappat 17 kg! Och med lite promenader och bra kost kom jag ned till -25 kg.. Men de där sista 5 är omöjliga. Men tappa inte hoppet!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
0

Nej inte alls kommer jag tappa hoppet. Men om man knappt ens går ner graviditetens kilon. Står om folk som gått ner 5 kilo direkt efter förlossningen eller 10 på bara en dag liksom. Fick så här knepig tanke. Jag kanske inte alls varit gravid.

Mabrotnosh
0

Min morsa gick upp 35 när hon väntade mig men jag slår nog henne ändå ;)

JossanH
0

Jag tappade inte heller massor direkt efter förlossningen utan bara några ynka kilon :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tusen
1

Även om jag inte gick upp så mycket under mina graviditeter så fick jag kämpa ganska hårt för att bli av ed de sista 5 kilona. Det tog mig nästan ett år efter förlossningen innan jag vägde det jag vägde innan varje graviditet. Det tar tid en är man envis så går det tillslut. Lycka till.

Beate
0

Ja, själva graviditeten brukar väl väga ca 10-15 kg så det är väl den du har gått ner direkt men sen om du samlat mycket vätska så kanske det tar längre tid. Känner du dig mindre "vätskefylld" eller är det lika sen innan förlossningen? Jag kan ju också tycka att graviditeten + extra vätska borde vara mer än 10 kg. Hur är aptit och kosthållning nu efter förlossningen? Har du gått över till lowcarb/lchf? Hur mår du i kroppen nu, är foglossningsmärtor borta etc? Kan du ta promenader utan problem?

Tina-A
0

Man brukar säga 9 månader upp - 9 månader ner. För mig tog det dock 2 år att gå ner allt så det kan ju ta längre tid än bara 9 månader :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mabrotnosh
0

Känner nog mig lite vätskefylld fortfarande. Aptiten är ok äter väl iallafall tre gånger om dagen efter början med lchf för två veckor sedan. Inte lika hungrig. Jag och sambon går nästan varje kväll och jag orkar mer hemma nu när jag inte ha så ont längre.

Beate
0

# 8: Vad bra! Då börjar du nog snart gå neråt! Stress och sömnlöshet är ju sånt som också kan påverka viktnedgången och det är ju inte så lätt att komma tillrätta med med en nyfödd men det går nog bra!

Funkar det bra med ersättning till lillan? Har hört att bebisar kan sova bättre på det än vid amning, mättar på ett annat sätt.

Mabrotnosh
0

Vi får hoppas det. Sötsuget är iallafall puts väck vilket är otroligt skönt. Kan återigen gå förbi godishyllan utan att ägna den en tanke. Hon somnar 23:00 sover till 4 och somnar om och sover till 8 så man kan ju sova där emellan själv men just nu är det svårt att komma till ro är lite orolig för psd och grejer men det ger sig väl

JeFo
0

Jag gick upp ca 25kg med mina två. Vätska som bara den i hela kroppen och båda flickorna låg runt 3,8kg när de föddes. Dagen efter hade jag tappat 2kg. Så jag hade inte ens tappat vad de vägde! Tog för mig 8mån med första och 4 mån med sista för att vara tillbaka på normalvikt. Amningen gör mycket och så gick jag mycket med barnvagnen. Bra motion och frisk luft för de små! Ta det lugnt och stressa inte, kändisarna som tappar allt på 3 dagar stressar folk! Vi är alla olika!

Mabrotnosh
0

Kändisarna skiter jag i. Jag gillar bara inte att vara tjock. Men får väl ta det lugnt och äta gott på vägen.

smurfan-13
1

Det kommer nog skall du se. 3 veckor är ingen tid och själv så gick jag knappt ner 5 kg vid förlossningen (& ungen vägde 4!). Sen tog det några månader innan det andra började försvinna. Jag hade en viktökning på ca 45% så även om det inte var lika mkt i kg som du var det ändå en ganska så rejäl för min kropp. Ett år efter förlossningen var jag tillbaks i ursprungsvikt utan att göra några livsförändringar alls gällande kost o motion (jämfört m innan jag blev gravid).