Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 1049 ggr
Rutan_
0

Glukosbelastningen avklarad

Varit på glukosbelastning idag och allt är prima =) Har börjat må illa om dagarna igen så det var lite jobbigt att dricka sockerlösningen och mådde mer illa efter det, men det gick över rätt snabbt.. Järnvärdet har gått ner lite till men nu har jag skaffat blutsaft så hoppas att det hjälper.

Kan knappt fatta att det bara är tolv veckor kvar av graviditeten. Det går så vansinnigt fort!

lillalifa
0

jag ska ha min imorgon!! Är jätte nervös, ja är i vecka 30 så snart dags här med!. 

Va kul att allt var bra & hoppas dessa veckor springer iväg för dig :)

Rutan_
0

Fast jag vill inte att tiden ska springa iväg, jag vill hinna ta vara på tiden, sommaren, dagarna, allt…

Varför är du nervös?

lillalifa
0

MAn vet ju inte om man har diabetes eller inte, Okej, jo njuta av sommaren vill man ju göra ;)

Rutan_
0

Har du det i släkten?

lillalifa
0

Ne men är överviktig nu o så, men ja är hellre nervös än o får värsta chocken.

lillalifa
0

& hört värsta historierna om vad de smakar så är jätte känslig för o spy xD

Rutan_
0

Jag tycker inte att det är så farligt. Ta med en citron annars och pressa i så smakar det lite bättre.

Mabrotnosh
0

Gör alla en sån?

Velinga1984
0

Nej, glukos-belastning görs iaf i min kommun endast om man misstänker graviditets-diabetes.

Fick göra en sån när jag väntade sonen då jag växte så enormt, och jag tycker att det smakar fruktansvärt illa så jag hoppas jag slipper det denna gången.

Rutan_
0

Nej det är inte överallt som man erbjuds att göra det. Och som all vård är det frivilligt. Man måste inte dricka sockerlösning för att kontrollera det heller, finns andra metoder.

Jag ville göra det eftersom man kan utveckla graviditetsdiabetes utan att man misstänker det. Jag vet två som fick det och det fanns inget som pekade på att de var i någon riskzon för att få det. Upptäcktes på glukosbelastningen.

Ria74
0

#8 I skåne får alla göra glukosbelasting i vecka 28-30 nånting, men det verkar vara olika i olika landsting. Jag fick göra ett extra i vecka 20 eftersom min pappa har diabetes.

Den första gången drack jag sockerlösningen och den andra gången räckte det med att jag åt en stabil kolhydratrik frukost.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar