Kan man vägra sugklocka?
Någon som vet om man kan bli tvingad att gå med pa sugklocka istället för snitt om barnet inte vill komma ut eller om det blir bråttom? Jag menar om man kniper ihop benen och vrålar nej kan dom väl inte gärna hålla fast en eller bara strunta i att hjälpa ut barnet på annat vis?
Jag är så himla rädd för sugklocka och att spricka mycket att det känns som att jag kommer vara tvungen att få ett planerat snitt annars.( Jag vet att man kan göra endel för att minska risken osv det är inte det jag vill ha hjälp med här utan bara veta om de kan tvinga mig)
Jag tror inte dom kan tvinga dig om du kniper ihop benen och ropar "NEEEEEJ JAG VÄGRAR". Jag menar, vad ska de göra? Det finns kanske inte tid att hålla på och försöka övertala dig. Jag tycker du kan ringa och fråga, kan ju vara bra om både du och BM är förberedd på att du inte vill, så de inte behöver slösa tid på den biten!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det är något jag också funderade över men aldrig hann få med i förlossningsbrevet. Nu behövdes det inte heller för mig.
Men om barnets huvud redan är nere och på väg ut så har jag fått för mig att det är för sent för snitt. Jag vet faktiskt inte, men klart du kan skriva "Snitt före sugklocka" eller liknande…
/Christine
Tycker du ska diskutera sugklocka med din BM.
För mig så behöves ingen sugklocka men de sa att om hon inte kommer ut så snart så måste de ta till sugklocka för hennes skull. Så de kalla på läkare osv men de behövde typ säga sugklocka så fick man kraft från ingenstans igen och plopp så kom hon ut utan att skada sig själv eller mig :)
fick sy lite MEN det är normalt att spricka lite, vårt underliv är gjort för att spricka och snabbläka för vår att skydda oss och barn så var du inte orolig för det och lyssna på barnmorskan som förlöser dig.
Tror ej man kan välja mellan sugklocka och snitt när det väl är dags. För har barnet sjunkit för långt ner så kan man ej göra ett snitt. När jag fick ett akut snitt var dom tvungna att först känns så barnet ej var för långt nere och sen stanna av värkarna. Ring BM, så vet hon säkert mer hur det funkar :)

När jag förlöstes fanns det inte tid att säga nej till sugklocka. Molly var ju såpass långt nere att det inte ens pratades om snitt, utan det var klocka som gällde. Jag sprack massor, hela vägen och fick en sfinkter ruptur. Men jag kan trösta dig med att jag kände de inte ens när det sprack och blev opererad efteråt då dom sydde ganska rejält. Jag har inte haft några problem alls att läka efteråt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Ja just det, det glömde jag. Är de för långt nere är det liksom bara 1 utgång som gäller. Om det då talas om att fort få ut barnet med tång eller klocka eller istället vänta och riskera CP-skador är nog klocka/tång the way to go faktiskt.
Jag vet en person vars bebis var på väg ut, huvudet syntes tydligt och allt men personalen tryckte och höll emot för de insåg först då att kvinnans bäcken var för smalt… Det blev kejsarsnitt och allt gick bra som tur var.
Jag blev förlöst med sugklocka, och hade inte orkar utan den! Visst gör det ju ont, det är givet. Jag blev klippt (kände jag inte ens!), och det var ju över så fort :) Det var en barnmorska som sa till mig (innan förlossningen när jag var inne på koll en gång) att om du blir förlöst med sugklocka så gör det ont, men inte lika ont som om du INTE hade blivit förlöst med sugklocka. Efter denna upplevelsen är jag så positivt inställd till sugklockan. Det gör ont, men det är över snabbare! :) för när han var ute kände jag ingen smärta alls :)
#8 Jag har en vän som tyckte precis tvärtom, det tog mycket längre tid, var besvärligare och gjorde väldigt mycket mer ont med barnet de tog med sugklocka än med den hon inte hade sugklocka.
#9 Fast det kan hon ju inte veta, hon födde ju inte samma barn två gånger? Just det barnet som behövde sugklocka kan ha gjort mycket ondare om det inte använde sugklockan. Men att två skilda förlossningar inte känns lika är ju givet.
På tal om skilda förlossningar så har min sambo 3 syskon. Min svärmor tyckte att barn nr 4 var den absolut jobbigaste förlossningen, dom andra var lite mer euforiska medan den sista mest bara var jobbig och tung. Så olika det kan vara!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Är nog trög, förstår inte riktigt vad du menar =P Jag vet och hon vet att alla förlossningar är olika, men varför kan hon inte tycka att det var värre med den de tog med sugklocka?
#11 Min sambo har två syskon och hans mamma tyckte också att det sista barnet var allra jobbigast att föda.
#12, Jag antar att hon menar att din vän kan omöjligen veta om det skulle gjort mindre ont utan sugklockan än med den eftersom att hon bara kan bli förlöst på ett sett. Varje förlossning är individuell och annorlunda. Därför kan hon ju inte veta det, om det skulle vara lättare utan alltså. :)
Det var kanske själva förlossningen i sig som var mer smärtsam än just sugklockan? :)
Jag upplevde i vilket fall att sugklockan var en befrielse, för det var liksom över så fort, till skillnad från att ligga och krysta allt vad du har men orken inte finns. 13 timmar tog det från att jag blev inskriven tills han var ute. Och sugklockan gjorde ont, men jag hade inte orkat utan den.
#12 fast det var ju jämförelsen med barn 1 och barn 2 hon gjorde. Ena barnet utan sugklocka, andra med, inte hur hon trodde att det skulle kännas utan klockan med det barn som de använde den på.. aja. Det gick inte fort när de använde sugklockan på henne i alla fall, ingen befrielse där ;)
#14 Fast antagligen behövdes sugklockan på ena barnet. Eftersom man inte använder sugklocka som rutin utan när mamman inte orkar krysta fram barnet utan hjälpmedel.
Så din kompis hade med all sannolikhet haft mycket ondare om de inte tagit hjälp av sugkockan den gången den behövdes. Tänk dig själv att ligga och krysta länge och inget händer och vilken tur att den finns. För mycket länge sedan dog mamorna då de inte orkade krysta ut sina barn. De hade nog varit väldigt tacksamma över en sugklocka.
Hur hade du tänkt dig att ditt barn skulle kunna komma ut om du är så utmattad att du inte orkar krysta mer eller om krystvärkarna avtar drastiskt?

Jag är tacksam att sugklocka finns även om jag sprack väldigt. Jag krystade i flera timmar utan att hon kom ner som hon skulle och kände att krafterna sinade mer och mer. När väl klockan användes kändes det mest som en lättnad.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
tycker de andra förklarat vad jag menar rätt bra :)
#14 Ja precis, men varje förlossning är ju olika, så det går ju inte säga att den andra gjorde ondare än den första pga sugklockan. För hon vet ju inte hur ont just den förlossningen skulle gjort utan sugklockan. :) Om pulsen på bebisen sjunker eller om bebisen snabbt måste ut, och du inte har någon kraft att krysta tillräckligt, då är sugklockan verkligen en befrielse! Det var den för mig och jag skulle tro att du skulle tycka samma om det blev nödvändigt. :)
#15 Det var inte för att hon blev utmattad som de tog sugklockan, det var nåt med barnet.
För övrigt har jag inte sagt något om att det är dåligt att sugklocka finns, verkar som att ni tror att jag är värsta anti sugklocka.
Varför kan man inte jämföra sina förlossningar med varandra? Och varför skulle man inte kunna uppleva att sista biten då barnet ska ut kändes mycket bättre utan sugklocka än med? Hon tyckte helt tydligt att när sugklockan kom fram var det värre än när hon tilläts att föda utan klocka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Man kan ju jämföra och säga att det var si eller så Men hon kan ju inte ta samma förlossning och säga att det gott bättre utan/med sugklocka eftersom det kan man ju inte veta?
Det är knappast sugklockan som gör den ena förlossningen är sämre eller bättre än den andra. Så den jämförelsen kan an nog inte göra. Men att två förlossningar kan vara väldigt olika, det tror jag inte någon säger emot.
Det påverkar ju inte hela förlossningen men det brukar generellt vara jäkligt smärtsamt när ska sätta sugklockan, men det är klart att en del inte tycker det gör speciellt ont. Kan ju bara olika. Sugklocka ökar risken att spricka också. På min kompis som fick ha sugklocka klippte dom dock upp henne till analen först så hon inte skulle spricka naturligt, då de såg på henne att hon skulle spricka rejält. Då kan det vara bättre att bli klippt istället.
Nej självklart kan man jämföra två förlossningar. Det jag menade var precis det #21 säger :) Detgår ju inte att veta att det skulle gjort mindre ont utan sugklockan eftersom hon bara upplevde just den förlossningen med sugklocka.
#23 Dom klippte mig med, och jag märkte inte det ^^ Inte förrän efteråt när de skulle sy. (Vilket jag inte kände nått av pga bedövning)
#24: Ja, folk tycker säkert klippningen är väldigt olika också :) Hon grät och fick panikattacker bara hon såg en sax ganska lång period efteråt och fick gå i terapi för det. Det gjorde brutalt ont för henne att bli klippt.
#25 Oj! Stackars människa! :O :( Som du säger är det med all säkerhet olika det med. :)