Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 908 ggr
mnilep
0

det här med Solarium??

Jag är gravid i vecka 18, 17+5. Om exakt en månad så åker jag utomlands till Rhodos en vecka. Har tidigare solat solarium innan jag åkt och även på vinter/våren för att få upp lite färg innan det är dags att visa sig i bikini haha…    

Har sen jag plussade ej solat solarium då jag hört att man ej ska göra detta under grav. Men vad jag fattat som så är det inte farligt för barnet utan det är bara det att min hy som gravid är extra känslig och det är lättare att få pigment fläckar??

Stämmer det eller finns det överhuvudtaget några andra risker för barnet eller mig?

tacksam för svar! :)

Frida
0

Förutom att solarium och solning är mindre bra i vanliga fall så är det som du säger större risk att få fler pigmentfläckar men även större missfärgningar i huden när man är gravid.

Att det skulle vara extra farligt för barnet finns det inga belägg för. Däremot finns det studier som visar att fostret "vänder sig bort" från ljuset om magen belyses med en stark ljuskälla. Så förmodligen tycker de inte att det är så trevligt med extra ljus.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ChristineL
0

Med tanke på att solarium över huvud taget inte är bra så…

Det är ju ett val man själv gör, hur viktigt är det för dig OM det kan skada ditt barn?

Hur kroppen och huden reagerar när man är gravid är också helt individuellt, men det är ofta helt annorlunda mot hur det är i vanliga fall.

Mabrotnosh
0

Min moster solade både solarium och ute i solen och hon har fula bruna ojämn prickar över hela kroppen men mest i ansiktet som ibte går bort. Hon har provat med allt men inget hjälper. Så det beror ju på om man vill utsätta både bebisen och sin egen hy för den mängden solsken.

[AmandaO]
0

Jag frågade min barnmorska om det var okej att jag solade en gång i veckan då det var det enda stället jag slappnade av på. Hon gav mig tummen upp. Nu solade jag inte en gång i veckan under hela grav, utan kanske 5gånger sammanlagt vad jag minns. Kanske lite mer. Men med tanke på att min barnmorska sa att det var okej så borde det ju vara det för dig med. Den enda nackdelen (förutom dom man redan vet) var ju det med pigmentfläckar men den risken tog jag. Fick inga så jag kom undan.

mnilep
0

tacksam för alla svar! 

Jag skulle ju faktiskt kunna tänka mig att mängden solning avgör lite också. Men det är väll som sagt individuellt om man råkar ut för förändringar osv.. 

Jag är också lite sån att jag kan slappna av i ett solarium, har svårt för det annars så saknar det lite, ville mest bara lägga mig 1-2 gånger innan vi åker också dessutom. Får se hur jag gör :)

[Zorita]
0

Jag bor i Spanien så jag har lite svårt att undvika solen. I våras solade jag lite för att förbereda huden. Jag har aldrig haft problem med det innan och överdrev aldrig, utan solade kanske nån eftermiddag här och där. Sen fick jag en läskig leverfläck som växte och blödde. Nu är den borta, men jag håller mig undan solen, och inte bara för att den är olidligt varm just nu ;)