Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 1427 ggr
Beate
0

FK, ersättning, SGI - förvirrad!

Försöker sätta mig in i det här med föräldrapeng, sjukpenninggrundande inkomst etc. Trots att det finns hur mycket info som helst på FKs hemsida så hittar jag ändå inte riktigt hur man beräknar. Satt precis i telefonkö till FK men gav upp efter en stund. Kanske nån här på sajten som vet?

1) Har fått fram att SGI beräknas på senaste 240 dagarna före barnet föds men är det då 7 dgr/v eller 5 dgr/v som menas? För är det alla dagar som räknas så blir det 8 månader och är det 5 dagar så blir det senaste 12 månaderna. Det verkar stå på andra ställen att det är årsinkomsten som avses men jag tycker det är lite otydligt… Jag var inställd på att det var senaste 6 månader innan förlossning som räknas för jag har kompisar som sagt det men det verkar ju inte alls stämma.

2) Jag har ojämn inkomst under året, vissa månader mindre eller ingen lön alls, andra månader mer. Är det ett snitt per månad som räknas då?

Tack på förhand!

ChristineL
0

1) - Det är fem dagar i veckan (dvs arbetsdagar)

2) - Ja, det räknas ett snitt =)

Vi har också en artikel här med lite mer information, det är ett jäkla krångel men jag har försökt att skriva så gott jag kan :)

http://gravid.ifokus.se/articles/517e322ace12c431d6000db2-viktiga-papper-och-juridik?discussions-1

Beate
0

Tack!