Vad göra? Vart vända sig?
Förstår inte hur jag ska få det här att fungera.. Jag pluggar heltid på distans (hemifrån alltså), har fått ta fullt studielån då jag inte orkar jobba samtidigt , och har sen jag blev gravid hamnat nått så fruktansvärt efter och kommer förmodligen inte klara dom fyra kurserna jag håller på med. Vad sätter stopp? Illamående, trötthet och en huvudvärk som är där dygnet runt bortsett ifrån några timmar här o där. Att då sitta vid en dator i snitt 2-3 timmar varje dag finns inte på kartan, då ligger jag i migrän resten av dagen. Pluggar jag inte får vi inte pengarna ifrån mitt lån, och får därmed inte pengar nog så vi klarar oss. Ska ringa min BM imorn o höra hur vi ska göra, för det här kommer inte hålla.. Vad för hjälp kan man få? Känns ju verkligen inte som jag är "kvalificierad" för en sjukskrivning.. Får man hjälp av SOC? Eller vart kan man få ekonomiskt stöd ifrån? Min sambo är arbetslös o söker jobb som en besatt.. Och visst kan jag väl söka jobb, men för det första känns det helt omöjligt så som jag mår nu och för det andra lär jag ju inte få nått då jag ska ha barn i december?! Försäkringskassan? Arbetsförmedlingen? SOC? Vart vänder man sig när det inte alls blir som det va tänkt? (Tanken var att fortsätta plugga heltid tills bebisen kommer, men det har ju skitit sig helt i o med att jag mått pyton hela tiden vi fick reda på att jag va gravid)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Prata med bm i första hand om att du vill sjukskriva dig, kanske inte heltid men till en viss del iaf, för du måste tänka på dig själv och ditt mående. Får ni bostadsbidrag? Det kan man söka hos soc annars. Jag vet inte riktigt hur det funkar när man pluggar men jag kan tänka mig att det blir fk. Den här checklistan dom har kanske kan hjälpa dig: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/checklistan
/Christine
Ja, det är ju en ständig stress att varje dag hamna efter mer o mer o samtidigt sitta där o må pyton.. I förrgår pluggade jag 1 1/2 timme trots huvudvärken och somnade i soffan med migrän halv 9 på kvällen. Och att knapra alvedon hela dagarna är inget jag vill göra, så jag kanske får skylla mig själv.. Men kan jag undvika mediciner gör jag det. Är helt slut hela dagarna.. Att gå en promenad med hunden är typ det jag orkar på en dag, sen är det soffläge till eftermiddagen/kvällen då jag tex diskar medans sambon lagar mat.. Sen somnar jag i soffan igen vid 21. Vi ska söka bostadsbidrag så fort vi båda står skrivna här, annars får vi inget.. Och dom blanketterna skickades in förra veckan så det bör ju bli klart snart bara skatteverket samarbetar :) Allt är ju så främmande o nytt, har ju ingen aning om vad man kan få för hjälp o inte eftersom det är första barnet och det inte alls gick som planerat nu med studierna osv "/ Tack för hjälpen Christine!
Vad jobbigt du har det! Tycker inte du ska vara rädd att ta Alvedon då och då. Jag vet inte vilken vecka du är i men efter v. 12 är ju princip det mesta klart och behöver bara tid att vidareutvecklas. Jag hade svår huvudvärk med nervsmärtor och blev ordinerad 1 grams alvedon kring vecka 11. Tog mer eller mindre dagligen Alvedon under ett par veckors tid för att överleva helt enkelt…. Gällande sjukskrivning kan det vara svårt om du är arbetslös. Det är svårare att bli sjukskriven från arbetslöshet än från arbete. Jag fick rådet att vara arbetssökande, söka jobb så gott jag kunde och om jag skulle få jobb skulle jag samma dag ringa min läkare som då skulle sjukskriva mej. Visst låter det konstigt! Jag var i liknande situation som dej, men jag gick en kurs via af. Det var omöjligt att sitta framför dator på dagarna pga bla huvudvärken! Jag avbröt kursen och ställde mej arbetssökande!
Vad jobbigt du har det! Tycker inte du ska vara rädd att ta Alvedon då och då. Jag vet inte vilken vecka du är i men efter v. 12 är ju princip det mesta klart och behöver bara tid att vidareutvecklas. Jag hade svår huvudvärk med nervsmärtor och blev ordinerad 1 grams alvedon kring vecka 11. Tog mer eller mindre dagligen Alvedon under ett par veckors tid för att överleva helt enkelt…. Gällande sjukskrivning kan det vara svårt om du är arbetslös. Det är svårare att bli sjukskriven från arbetslöshet än från arbete. Jag fick rådet att vara arbetssökande, söka jobb så gott jag kunde och om jag skulle få jobb skulle jag samma dag ringa min läkare som då skulle sjukskriva mej. Visst låter det konstigt! Jag var i liknande situation som dej, men jag gick en kurs via af. Det var omöjligt att sitta framför dator på dagarna pga bla huvudvärken! Jag avbröt kursen och ställde mej arbetssökande!
Ja, jag funderade på det också.. Det va det första mamma sa att jag skulle göra (göra som dig alltså #4) Men om jag skriver in mig hos arbetsförmedligen o börjar söka jobb, får jag a-kassa eller så då? För jag har inte jobbat tidigare (bara ströjobbat svart), eller vart får man pengar ifrån då? :) Tack för era tips o råd!!
#3 "Jag fick rådet att vara arbetssökande, söka jobb så gott jag kunde och om jag skulle få jobb skulle jag samma dag ringa min läkare som då skulle sjukskriva mej."
Asså hur tänker dessa myndigheter?🤔 Blir ju jätteknas för arbetsgivaren att först tro att den har hittat personen de söker och sen blir det inget. Och för den som mår dåligt hade det ju varit bäst att i så fall slippa hela jobbsökandet och kraften det tar, om man ändå inte ska jobba sen när man väl blir anställd tänker jag. Jag slutar aldrig förvånas över hur hela systemet fungerar! Det verkar som att man hamnar lite i kläm mellan en sjuk och en frisk person när man är gravid.
Är du inte med i någon akassa (och inte har jobbat tidigare) kan du inte räkna med ersättning. Jag kan inte reglerna men det krävs viss medlemstid för att få grundersättning tror jag. Svår sits för dej!
Har för mig att man måste ha sökt jobb aktivt i 3mån innan man kan få a-kassa. Innan dess vet jag inte om det är socialen som kan hjälpa en? Eller försäkringskassan?
#6 ja visst är systemet knäppt! Det var så absurt och efter sommaren kommer jag vara arbetslös igen och väntar nu barn igen, så får jag samma krämpor som sist blir det en upprepning av hela scenariot! Jag fick till och med komma på jobbintervju förra graviditen, men då kunde jag helt enkelt inte vara tyst! Jag sa precis som det var. " Jag mår skit och kommer troligen bli sjukskriven första dagen". Sjukskriven från arbetssökande är det få som bli tyvärr. Arbetsgivaren var tacksam för min uppriktighet kan jag säga!
#7, Det är det jag misstänkte.. Får höra med BM, om kanske socialen kan hjälpa fom tre månaderna eller vad som krävs för att få a-kassa.. Och sen söka jobb nån månad, för sen kommer ju bebisen. Och då är det väl föräldrapenningen, barnbidrag och ev bostadsbidrag som gäller?
Ett tips var försiktigt med bostadbidrag. Min moster har haft det och hon har flera gånger blivit tvungen att betala tillbaka. Vad gäller arbetsförmedlingen så håller jag påatt bli knäpp på dem. Jag ska söka jobb och helst såna jobb som jag kan få annars har jag realistiskt sett inte sökt jobb. Befinner mig i åttonde grav månaden och börjar fundera på vem som överhuvudtaget skulle vilja anställa mig. Jag har dock varit på intervju då jag inte kan tacka nej men de beklagade så mycket att de inte kunde anställa mig och påstådde att saknaden av körkort var avgörande. Men jag är inte dum. Arbetsförmedlingen tyckte det var lite konstigt att låta mig komma på intervju och sedan på intervju tacka nej. Men har inte blivit avstängd eller något. Om jag var dig skulle jag läsa på om alfa kassan om den nu finns kvar. Där hamnar allasom inte tillhör något fack eller betalar fack avgift vilket krävs för att kunna få akassa.
https://www.alfakassan.se/ Du kommer för övrigt få en karens tid på två veckor hos alfakassan. Vilket innebär att du kommer inte få pengar därifrån de två veckorna. Kan vara lite ute och cykla nu. Men du kan ju alltid ringa till arbetsförmedlingen och prata med dem även fast du inte är arbetslös. Du kan ju alltid ljuga lite och säga att du nu blir utan sysselsättning och du undrar hur du ska gå till väga nu och vad som gäller om mn ej äransluten till ett fack.
Jag tror arbetsförmedlingen egentligen mycket väl förstår att det är svårt som höggravid att verkligen på allvar söka jobb. Man kan inte bli avstängd pga graviditet och man har ingen skyldighet att berätta att man är gravid när man söker jobb, men kommer man så långt som till intervju så syns det ju, och det känns ju jättekonstigt att inte tala om det när man sitter där med stormagen. Det måste ju arbetsförmedlingen förstå! Det gäller att ha en mänsklig handläggare som kan stötta en på rätt sätt. Jag hade mitt i allt ändå en mänsklig handläggare. Jag har hört att till hösten blir kraven tuffare. Man måste varje månad redovisa sökta jobb.
#13 Har man inte gjort det hela tiden? Efter gymnasiet var jag arbetslös ett tag och jag skulle redovisa alla jobb jag sökt varje månad, och det är många år sen nu.
Läste på Alfakassan.. Kommer inte kunna få det då man måste redovisa att man har jobbat i Sverige. Och det har jag inte. Jobbade extra på ett hotell i Norge, det är allt jag jobbat "på papper" och det va år o dar sen. Får se vad BM har o säga.. I bästa fall blir jag sjukskriven, och då är det väl försäkringskassan som hoppar in. I värsta fall får jag hoppa av studierna och gå till SOC o säga hej o hoppas på att dom kan hjälpa mig.. "/
Konstigt min kusin slm aldrig lyft ett fknger är med i alfakassan. Hans mamma skickar in korten till honom. Du måste vara inskriven vid arbetsförmedlingen för att få pengar vid soc. Tror inte det finns nänskliga handläggare. Fick en förra gången som var gravid och skulle ha samma dag som mig. Hon tyckte att jag skulle söka jobb i norrland och erbjöd sig att hjälpa till med flytten ekonomiskt. Var då iallafall i vecka 28.
Hmf, okej.. Får kanske ringa o höra vad som gäller.. Det var vad som stod på hemsidan av vad som krävdes för att få hjälp av dom "/ Får som sagt höra med BM imorn vad hon tycker/tänker. Går jag till SOC får jag väl skriva in mig på arbetsförmedlingen o söka jobb om det är det som krävs.. Jag menar, jag lär ju endå inte få nått jobb så fort jag nämner att jag är gravid och ska ha barn i december.. "/ Åh, va krångligt allt ska va så fort man inte jobbar "/
Nej du lär ibte få jobb men du får ibte nämna heller att du är med barn intw enligt min arbetsförmedlare och då har jag haft många. Nämner jag att jag är med barn så kommer jag bli utskriven ocg dår inga pengar för det ärsom att tacka nej. Och så ska jag söka jobb som jag ririmligtvis kan få och så ska jag söka över hela landet och vara beredd att flytta på mig. Ska ha barn i augusti och arbetsförmedlingen tvingade mig att söka jobb på en industri med tunga lyft och gående och stående arbetsställning i 9 timmar 6 dagar i veckan. De hörde också av sig. Ska på intervju nu så får väl se om de vill ha mig. Nämnde på telefon att jag var gravid i åttonse månaden men hon sade att det var inget hinder. Får jag ett jobb sänks min sgi till piss och ingenting pch då måste vi sälja huset som vi bott i i ett år nu. Livet är roligt nästan jämt och speciellt extra kul med arbetsförmedlingen och dessa satans jävla (ursäkta) pengar.
Tänk vad olika det kan vara. Min handläggare har inte sagt ett ord om att jag inte får nämna att jag är gravid. Här har vi inte haft krav på att redovisa jobb. Men till hösten blir det lag gällande det enligt min handläggare!

#16 man behöver inte vara inskriven på arbetsförmedlingen för att få hjälp av soc. Är man sjukskriven har man också rätt till hjälp. Men är man fullt frisk så krävs det att man är inskriven på af.
Jag vet men en sjukskrivning är inte så lätt attfå till alla gånger. För vi är inte sjuka vi är gravida.
#21 jag blev dock sjukskriven för hyperemesis (kraftiga kräkningar) fram till vecka…..18 tror jag det var då det började klinga av med hjälp av medicin.
Det påverkade min vardag och mina studier, det är väl det som krävs för att bli sjukskriven, att man inte klarar av att göra det man måste för att försörja sig vilket det verkar som att TS inte kan. Sen kan det nog bero på vad man hamnar hos för läkare osv. Min är väldigt förstående och lyssnar (till skillnad från många andra jag har träffat), så där behövde jag inte bråka för att få en sjukskrivning utan det var ganska självklart i hennes ögon.
Fick äntligen tag i BM idag. Hon bokade en tid till deras läkare på en gång så fick vi diskutera en ev. sjukskrivning, vilket i alla fall hon tyckte det lät som jag behövde eftersom studierna och vardagen inte kan skötas pga mitt mående, och hon förstod mycket väl att jag inte vill knapra alvedon eller illamående tabletter hela dagarna, varje dag.
Så nästa onsdag ska jag dit och då får vi hoppas på det bästa.
Så tacksam över en så trevlig och förstående BM, efter alla skräckhistorier man läst o hört om.
En fråga till då.. Foglossning - hur känns det?
Kan man få det redan i vecka 15?
Va tvungen att gå o handla igår, så vi gick både jag o sambon.. Det tar väl en kvart o gå fram o tillbaka.. Och så gick vi runt o plockade i nån timme - 1½.. Och höfterna har senaste dagarna/veckan börjat göra rejält ont efter att jag gått en del under dagarna.
Ryggen (ländryggen och sen lägger det sig som ett "band" runt höfterna eller bäckenet är det väl kanske) gör rejält ont på kvällarna och igårkväll kände jag mig som Agda 93år när jag vred o vände på mig i soffan för att hitta nått bekvämt sätt att sitta på, samma sak när jag la mig.. Det gör o-n-t..
Ja jag fick foglossning så tidigt. I början var det som en kramp i höfterna, och nu är det skarpare smärtor mellan benen. Behöver inte ens gå långt för att det ska göra ont 😐
Det låter som foglossning ja. Det vanligaste är att man känner av det under andra halvan av graviditeten men många känner betydligt tidigare också. Även det ett skäl till sjukskrivning.
/Christine
Fick också det tidigt runt den veckan. Gjorde misstaget att klippa gräs och rensa rabatten en dag runt vecka 23 och var tvungen att väcka sambon för att kunna komma upp ur sängen mitt i natten och gå på toa. Han fick vända på mig också. Så de snackar om att öka motionen under foglossning gå inte på det. Gör det som du inte får ont av.
Jag fick foglossning i vecka nio, sjukskrivning på grund av det i vecka fjorton. Hade det förra graviditeten också fast då började det inte förrän i vecka tjugo. På mig är det som skärande, stickande smärta i höfterna, i ljumskarna, länden känns som att den ska gå av, det känns som att benen i bäckenet ligger och skrapar mot varandra, en konstant värk i hela bäckenet, höfterna låser sig med mera.
Idag har jag inte gjort mycket alls, så idag gör det bara ont när jag tex ska plocka upp något från golvet/böjer mig, och ömmar i höfterna när jag står en längre stund o "väger" på ena sidan.
Jag som trodde att jag skulle slippa illamåendet efter v.12-13, huvudvärken efter ytterligare ett par veckor och foglossningen tänkte jag skulle komma i slutet, och då är det ju vinter så då är man ju inte ute överdrivet mycket endå.. Men tji fick jag!
Va tacksam jag är över sajten, när det är första gången och allt är så nytt och man känner sig osäker kring det mesta.. Ni är guld värda o bolla tankar med! :)