spjälsäng vid fönster?
Vi har nästan 30 grader varmt inomhus och det kan inte vår dotter sova till. Ventilationen här funkar inte som den ska och det är inget någon kommer åtgärda. Just nu står spjälsängen på min sida av sängen som är så långt från fönstret det bara går men överväger att ställa den på min mans sida bredvid fönstret då det är svalt där. Men hur är det med detta? Jag har läst något om att bebisar absolut inte får sova nära fönster? Men det är ju inte nyttigt att sova i denna värme heller.
Jag funderar också lite över sånna grejer. Anledningen till att dom inte ska stå nära fönster är väl främst för att dom inte ska få drag på sig, för ett visst drag blir det ju oftast. men som sagt, för varmt får det inte heller bli. Vårat största problem är nog däremot att vi har det väldigt kallt på vintern :P
/Christine
#1 vi hade det kockhet och kvavt även på vintern. Då är också elementen igång och de kan man nästan bränna sig på. Elementen är förvisso igång nu också då de inte går att stänga av sedan de fixade dem 2 år sedan då vi endast hade 13-14 grader inomhus på vintern.
Tja när jag ska föda kommer det vara bra mycket varmare än 30, och här nere i Spanien anses det ju såklart inte vara konstigt. Barnen sägs vänja sig vid detta rätt bra och inte ha något problem med värmen. Tvärtom har jag fått höra att vi ska stänga av allt vad luftkonditionering heter och låta det vara varmt, för drag är värre än lite värme. Det är i alla fall vad mammor säger som fött här nere där normal temperatur ligger mellan 30 och 40 under sommarmånaderna. Men så ska ju bebisen inte ha så mycket kläder på sig, och täcket kan man kanske låta bli. Så vi är inställda på att svettas för att lilla pysen ska få det varmt och gott.
Vi har lika varmt i vår lägenhet (33 grader sommartid) och det har aldrig varit några problem. Man får ju kolla så att barnet inte har för mycket kläder, filtar osv på sig. Ibland är ett tunnt lakan eller liknande bättre. Men att ha spjälsängen vid fönstret hade jag nog inte vågat för dragens skull och risken att den lille blir sjuk. Bara lite drag kan räcka för att en så liten ska bli sjuk. Håller med ovanstående skrivare #3. Men det blir väl lite svalare på andra sidan av rummet också om fönstret är öppet?
Kan ni inte skaffa en fläkt så luften i rummet rör på sig. Jag menar inte att ha fläkten direkt på barnet men kanske åt andra hållet så luften rör sig lite lätt.
Det där har jag inte ens tänkt på, vi hade tänkt ha spjälsängen mellan vår säng o fönstret precis som er. Ska ta o fråga det där av min bm på tisdag, för våra fönster är dessutom lastgamla o inte särskilt täta..
Jag tänker för det första- hur överlever barnen när de sover i vagn om de inte tål kyla eller en och annan vindpust? Frisk luft är det som rekommenderas, även då de har feber ska man gå ut med bebisen en stund för att frisk luft är så bra. Ingen mår ju bra av att ligga i drag men frisk luft och lite vind är inget farligt. Läser man även om hur barn ska sova för att minimera risken för plötslig spädbarnsdöd så är det svalt. Gärna i 16-18 grader vilket är ganska kallt egentligen. Innan vi går och lägger oss för natten så har jag vårt sovrumsfönster öppet ganska mycket i någon halvtimme-timme och dottern har spjälsängen ganska nära men inte så det kan dra på henne. Vi har fönstret lite öppet nästan varje natt. Hon sover i hel pyjamas och har en stor och tunn fleecefilt (då hon gärna sparkar av sig sitt tjocka täcke) som ändå håller värmen bra och när hon nattas stoppas hon om med både filt och täcket. Hon har oftast perfekt temperatur när hon vaknar. Drar det från fönstren kanske man kan skaffa en tjock mörkläggningsgardin om det finns risk för att bebisen får drag på sig så att draget stoppas men att ni ändå får in lite frisk luft i sovrummet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har sovrumsfönstret öppet 24/7 men har ändå över 20 grader i det. Någon direkt vind för vi inte in då vi har en tjock skog precis utanför ca 3m från fönstret och på morgonen ligger solen och gassar in i rummet genom våra usla trä persiener (stavning?). Vår dotter sover antingen i en specifik body eller så sover hon bara i blöjan med antingen fleece filt eller gallerfilt på sig beroende på värmen och vad hon inte sparkar av. Nu när hon lärt sig sova själv i sin spjälsäng vill man ju gärna hon ska sova där också men jag tror sängen står dör varmt. Den står trots allt längst in i rummet från fönstret räknat och det blir ibland så varmt här inne att jag vaknar svettig medan min man inte gör det då han sover närmast fönstret.
#8 du kan ju prova att möblera om lite så att bebisen får sova närmst fönstret så får du klä på henne något så hon inte blir kall första natten.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#7 Precis!!! Frisk vind är absolut inte farligt vare sig den är inomhus eller utomhus. Det är avkylning som är farligt och en bebis som ligger vid ett öppet fönster i en lägenhet med 30+ grader kommer väl knappast bli nedkyld. Ha på en lämplig puyamas bara, vind dirket mot hud kyler snabbt.
Nej det är ju inte frisk luft som är skadlig, utan det att utsättas för stora temperaturskillnader. Jag skulle nog inte oroa mig för värmen om barnet inte var alldeles för varmt, eftersom de flesta säger att hellre varmt än skiftande temperatur.
#11 jag tror att detta i största grad gäller de föräldrar som bor som dig, ett land med mycket högs temperaturer. Har man då 20 grader inne och går ut i 40 grader blir skillnaden enorm. Här i Sverige blir det sällan så extrema omslag utan det växlar successivt mellan dag och natt. Även vi här i Sverige kan ju bli sjuka om vi sitter i en bil med AC och stiger ut i sommarvärmen men denna effekt får man aldrig i ett rum med endast öppet fönster. Skulle det vara så skulle man ju knappt kunna ta med barnet ut på sommaren då det skiljer lite mellan inne och utetemperatur. Man klär barnet efter temperaturen och ett öppet fönster är inte skadligt om det inte drar direkt på barnet och barnet har rätt kläder på sig.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja precis, men det beror ju på hur stor skillnaden är mellan ute och inne och mellan dag och natt 🙂 Jag kommer tex inte oroa mig alls över öppna fönster eftersom skillnaden i temperatur är minimal (det blir ju inte kallt på natten ens!).
Det jag menar är mest att enligt vad jag hört är lite värme inte skadligt, så jag skulle inte oroat mig för det om inte barnet var alldeles för upphettat. Vad jag minns av svenska somrar kan temperaturen sjunka en del på natten och då kan det bli ett stort temperaturskifte även bara från ett fönster. Går man utomhus har man ju koll, men sover man kanske man själv inte märker att temperaturen plötsligt sjunker.
Saken är den att hon kan inte sova när det är för varmt utan ligger mest och ålar sig eller skriker. Öppnar vi då altandörren och ytterdörren för att få korsdrag (det lilla det ger) så kan hon sen slockna men så kan vi inte hålla på hela tiden och dörrarna kan inte vara öppna hela natten precis.
Kanske en takfläkt kan hjälpa för att röra om luften lite utan att det blir drag direkt på bebisen?
#15 Har ingen större lust att borra upp en takfläkt i sovrummet.

Det hjälper inte om ni har fönstret fördraget och stängt till sovrummet på dagtid så den vä'rsta värmen aldrig kommer dit in? Det har alltid vi för att slippa värmen. Om ni bor över två plan med sovrummet där upp hjälper ett draperi innan trappan eftersom värmen alltid letar sig uppår i huset.
#17 Nej det hjälper inte eftersom ventilationen inte funkar som den ska. Fönstret måste vara öppet annars blir det ännu värre. Vi bor bottenplan.
Ta en kväll och kolla av temperaturen i sovrummet, när den sjunker vid fönstret. Sedan klär du bebisen efter temperaturen på natten. Går bebis och lägger sig före er kanske hon ska ha pyjamas och en tunn filt men när ni går och lägger er så stoppar ni om med ett täcke för natten?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Golvfläkt eller bordsfläkt kanske kan funka för att få luften att röra sig. De är inte snygga men den har hjälpt mig med svettningar och svallningar 4 gånger redan i värmen.
#20 Golvfläkt har vi men den låter som ett tröskvärk så kan inte sova med den igång.
Hmm köp en som är tystare? :p
#21 Då måste jag köpa en i plåt och de är dyra här men får väll kolla på saken. De i plast tycker jag låter så mycket och det är en sådan vi har.
Kolla om det finns begagnat på blocket eller liknande ställe.