Tänka på vid Foglossning?
Jag har sedan nån vecka tillbaka haft extremt ont i svanskotan, gör ont när jag står , sitter och ligger på rygg. Jag kan endast ligga på sidan vilket är jobbigt då mina höftben tar emot sängen då jag är rätt så smal.
Jag har alltid haft problem med ryggen och framförallt svanskotan efter en rid olycka 2008.
Jag är i vecka 11 nu och min mamma tycker det låter som foglossning då hon själv hade det men då i slutet av graviditeten. Vi har även läst på nätet och allt stämmer in så nu är frågan vad ska man tänka på?
Ska till BM den 3 juni .
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Lyssna på kroppen och vila när det tar emot. Värmekuddar, sjukgymnastik, foglossningsbälte kan hjälpa. Jag hade turen att inte känna nånting alls fram till v.35 men vet flera här som känt av jättetidigt som säkert kan svara mer :) Men berätta det för din bm nästa gång och kontakta sjukgymnasten.
/Christine

Om du har råd så skulle jag rekommendera att investera i en skön madrass. Tro mig, om du redan nu ligger obekvämt är det inget mot hur illa du kommer ligga om ett halvår tyvärr:P
ChristineL: Försöker vila så mycket som möjligt, värme kudde har jag testat lite då och då och funkar väl sådär dock skönare med en varm dusch men då man bor i ett hus så värmen försvinner ganska fort ;)
Pogopedagog: Madrass är så svårt då jag inte vet om jag sover bättre på en hårdare eller mjukare madrass =/.
Inga tunga lyft, gå med små, små steg, undvik rörelser som gör ont, sitt rak i ryggen, stötta upp med kuddar eller liknande när du ligger på sidan så att kroppen blir rak, arbeta ergonomiskt.
Hos sjukgymnast kan du få övningar som stärker ryggen, du kan få TENS, akupunktur och prova ut ett stödbälte.
Rutan_: Tack för dom tipsen, ska tänka på dom :)
Kom på en till. Går du i trappor ska du sätta båda fötterna på trappsteget innan du tar nästa steg.
Okej :) ja jag går i trappor dagligen =/
Jag har 3 trappor i huset som jag springer i många gånger om dagen. Jag kniper när jag går i dem, det tycker jag hjälper. Det där att sätta båda fötterna på trappsteget har jag inte tid med, hah! För mig funkar heller inte foglossningsbälte, jag får kramp och ont medans jag går och minst lika ont efteråt. Så jag går som vanligt och hoppas på att musklerna jag bygger kring höfterna stödjer ordentligt. Sen sitter jag på en pilatesboll ganska ofta, det känns bättre efter jag gjort det. Men sen tror jag det är väldigt olika. Min foglossning känns bara när jag suttit eller legat still ett tag och sen reser mig, men blir bättre så fort jag stått eller gått ett tag. Så man får nog hitta sånt som passar en själv och försöka komma på vad man kan och inte kan göra.