Gravid iFokus

Gravid

Etikett: lilla-barnet
Läst 16765 ggr
ChristineL
0

Lång resa i babyskydd?

Ja, hur lång resa kan man åka ut på när bebisen sitter i babyskydd? har läst att dom inte ska sitta "för länge" då det inte är bra för ryggen, men hur länge är det? Dom flesta barn verkar ju sova i bilen och ska man verkligen stanna och väcka barnet bara för att? Man kanske har en resa på ett par timmar tänker jag…

villavägen
0

Tror inte du behöver väcka bebis! När bebis är hungrig blir det ju naturligt att man håller bebis en stund och han/hon får sträcka på sin lilla rygg. Ett par timmar är nog ingen fara när bebis är några veckor.

fridaas
0

När dottern var 4dar gammal åkte vi 15mil utan stopp utan problem. Jag tror att hon hade sagt till om det hade varit för jobbigt för henne.

När hon var 4mån åkte vi 12timmar med kortare stopp för amning, hon började klaga när vi hade ungefär 5min kvar.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Catteklina]
0

När vi hade fått vår son så rekommenderade dom på neo/KK att inte åka längre än ca: en timme tills han blev en eller två månader. Minns inte varför nu längre bara.

joly
0

Vi har ganska långt till vår släkt; 2-3 timmars bilresa. Har gått bra att åka så långt, som du säger så sover dom ju mest hela tiden. Och man ska inte väcka den björn som sover… 😉 Jag tänker så här, att man gör ju inga såna långresor varje dag, utan nån gång ibland. Och så sitter dom ju inte helt upprätt i babyskyddet, utan halvligger lite. Tror helt ärligt inte att det är nån fara.

#3 Tror det har med ryggen att göra, att den inte ska belastas så mycket i början.

I'm your destination, I'm the reason why

joly

ChristineL
0

#4 - Ja, men det är samma med oss, 3 timmar med bil får vi nästan räkna med för att ta oss till familjen. Nu brukar vi stanna halvvägs för att byta förare och kan tänka mig att det kan bli en längre paus med bebis för ev amning, blöjbyte och lite sträcka på sig. Men jag tänker också då som du att väck inte den björn som sover ;) Och nån gång ibland kan ju inte vara någon fara.

noir
0

ta upp det med barnmorskan? de borde ju veta?

vi gör så att sover Tilde när vi plockar ur skyddet ur bilen så sover hon i den tills hon vaknar. inte för att de brukar vara så länge.

ChristineL
0

#6 - Jo vi ska dit på onsdag så har skrivit upp det på frågelistan :) Tycker ändå att så länge de sover borde det vara lugnt…

[Catteklina]
0

Ja det måste ju vara något med ryggen. Men somnade han så lät vi honom ligga ändå. Dom sover ju oftast inte så långa stunder i början :) Vi åker inte bil så ofta heller då vi inte äger en egen.

PogoPedagog
0

Vi fick instruktioner av en tjej som forskat på bäbisars huvud att inte låta dem sitta mer än ett par timmar max i sträck för att bebisarnas huvud så lätt formar sig fel.

ChristineL
0

Frågade bm idag, hon sa att det är i huvudsak en fråga för bvc. Hon visste att för några år sen sa dom ungefär en timme åt gången men hon var osäker på hur det var nu.