Intyg försäkringskassan?
Är arbetslös nu och ringde till min förra arbetsgivare för att be om intyg. Jag bad om arbetsgivar intyg men hon undrade vad jag skulle med det till och jag tala om att jag skulle ha det för kommande mammaledighet. Men då säger hon att arbetsgivarintyg skickar man till akssan när man bli arbetslös och att jag ska ha ett annat papper som hon lovade att skicka. Fick det på lådan idag och det är ett intyg som visar vad jag tjänat under året och ingen annan information. Är det berkligen rätt papper jag fick? Kan jag verkligen använda det här? Alltså jag ska skicka papper till fkassan för att räkna ut min SGI
Du behöver inte skicka in arbetsgivarintyg för att fk ska få reda på vad du tjänat, det kan du skriva i själv på Mina sidor på deras hemsida. Det räcker med årsinkomst för att räkna ut sgi, och det sköter fk när du söker föräldrapenning.
/Christine

Det du ska skicka in till Fk är ett intyg på att du väntr barn som du får av din BM.
#1 Var hämtar FK uppgifterna om inkomst? Hos arbetsgivaren? För man kan väl inte bara fylla i sin inkomst utan att få den verifierad, då kan man ju skriva vilken summa som helst? 😮
När jag var gravid (i höstas) så fick jag en blankett hemskickad från FK efter att jag skickat in det där intyget från BM om att jag var gravid. Där fyllde min arbetsgivare i inkomst, OB, övertid, övriga ersättningar, antal arbetade timmar för det senaste året. Sen skrev vi under båda två innan den skickades tillbaka till FK. Är det typ samma som man kan göra via "Mina sidor" alltså? Jag känner mig lite korkad här… 😛
TS, det är nog rätt papper du fått (säkert den blankett jag skriver om ovan), det är inte arbetsgivarintyget man skickar in till FK. 🙂
I'm your destination, I'm the reason why
#3 - Ja, fk dubbelkollar med arbetsgivaren också. Nu sökte ju jag graviditetspenning först genom blanketter och föräldrapenning senare via hemsidan eftersom dom då redan hade mina uppgifter.
Något arbetsgivarintyg eller liknande har inte jag skickat in. Men dom är ju krångliga att ha och göra med så korkad ska man inte känna sig! Det bästa är ju att ringa och dom har väldigt bra telefontider.
/Christine
#0 Ja du har rätt papper.
För att räkna ut vad ens SGI blir kan man skicka in sina senaste lönespecifikationer eller då be lönekontoret eller kanske chefen om att få ifyllt årsinkomst.
För att vara på den säkra sidan så kommer jag skicka in intyg om årsinkomst och arbetsgivarintyg från både mig och min sambo ett år tillbaka för att vara säker på att få rätt ersättning, eftersom jag är arbetslös och får högsta akassan just nu så kan jag inte leva på mindre än jag gör nu.