Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 3225 ggr
linnea567
0

P-stav mens eller nidblödning?

Största anledningen till att jag gick med här är att jag är en aning kluven. Jag har en p-stav i armen som jag haft i snart 2 månader. Inga problem alls. Fungerar perfekt. Men igår morse blödde jag lite. Och det var ytterst lite. Typ två droppar i trosan (ursäkta ifall det är för mycket info). Jag är medveten om att man kan ha blödningar även när man använder sig av P-stav, men det verkade vara extremt lite för att ha med det att göra. Så nu misstänker jag lite grann om det kan ha vart en nidblödning?

Är det någon som vet lite om sånt här? Hur mycket kan man blöda med P-stav och ser det ut som vanligt mens?

ChristineL
0

Jag hade p-stav under 4 år och 2-3 pytteblödningar under den tiden. När jag säger pytteblödningar så menar jag pytteblödningar, ett par droppar bara under någon dag. Nidblödning är det troligtvis inte, för då hade ju inte p-staven funkat så bra för dig ;) Det är ytterst individuellt hur mycket/lite man blöder med p-stav. En del blöder hela tiden och andra inte alls.

Mabrotnosh
0

Har också haft p-stav den fungerade i några månader sen ballade allting ur och mina blödningar började med en liten typ ngra droppar bara. Sen blödde jag i tre månader konstant.

linnea567
0

Gud vad skönt att höra att det inte kan vara en graviditet iaf! Blev extremt lättad nu =)

ChristineL
0

Nu är det ju inget 100%-igt skydd med p-stav så möjligheten finns, men troligtvis inte. Har du använt annat preventivmedel innan och hur har det funkat?

Mabrotnosh
0

Du kan ju alltid testa med gravtest så får du ju svart på vitt.

linnea567
0

OM det var en nidblödning så är jag alldeles för tidigt in i graviditeten för att ett graviditets test ska kunna upptäcka det =)

Och till ChristineL, jag använde mig av P-piller ett halvår. Fungerade finfint men glömde väldigt ofta bort så tänkte att det helt enkelt vore smartare med en stav =)

ChristineL
2

#6 - Nidblödning får man oftast när mensen ska komma så för tidigt är det inte då utan alldeles lagom. Om p-piller funkade så ska p-stav funka på samma vis, så då är det troligtvis bara någon liten mellanblödning, men ett test på vc/umo är gratis :)

linnea567
1

Nidblödning kommer ofta ca 1-2 veckor efter att ägget blivit befruktat vilket är alldeles för tidigt för att man ska kunna lita på ett graviditets test

ChristineL
1

#8 - Och mensen kommer ca 2 veckor efter ÄL, dvs, ca 2 veckor efter befruktning beroende på när den sker, så nidblödningen kommer istället för mensen när den skulle kommit :)

linnea567
0

Jag vet? Är ändå för tidigt för gravve test

Frida
1

Om nidblödning ersätter mens så innebär det att mensen uteblivit = ok för graviditetstest.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Mabrotnosh
0

Skadar inte att testa ett och ta ett till sen. Vad jag vet så finns det en förpackning med två test. Köp ett sånt vet jag.

Sarah
0

Jag hade regelbunden mens under 3 år med p-stav.

linnea567
0

Med tanke på att jag har en mor och två kusiner som jobbar på sjukhuset så är jag väl informerad om att det var alldeles för tidigt för vanligt gravvetest! Jag är inte korkad om ni tror det.

Efter att dock ha tagit tester på sjukhuset så visade sig att det VAR en graviditet. Fast var inte det som orsakade blödningarna. Utan ett missfall.

Mabrotnosh
0

Är väl ingen som trodde du var korkad. Men du bad om råd och tips. Behövde du inga sä varför fråga.

ChristineL
0

#14 - Det är absolut ingen som har sagt att du skulle vara korkad! Och för att man jobbar på sjukhus betyder det inte att man kan allt rörande graviditeter heller, och jag säger inte att vi här på forumet kan allt heller. Det är bara det att varenda bok jag har läst i och vad jag har hört från andra så kommer en ev nidblödning i samband med att mensen skulle kommit, vilket är ca två veckor efter ÄL.

linnea567
0

Alltså det är något jag VET. Är inget som jag trodde. Alltså tog jag väldigt illa upp när folk skulle på och säga emot mig. Och jo med tanke på att min ena kusin arbetar med JUST sådant så är hon en aning skarpare än oss inom ämnet!

Rutan_
0

#17. Men.. då undrar jag också som #15, varför frågar du då?

Sarah
4

Och hur vet du att hon är skarpare än oss andra? Drygt!

Mabrotnosh
0

Spelar ingen roll om man jobbar med det. Har man inte fått barn själv vet man hälften så mycket. Skulle vara som en bilhabdlare ger råd om bilar oå möller när har inte ens övningskört och saknar körkort.