gravid mens eller missfall?
Hej jag hoppas att detta är rätt forum för min fråga..
Det är så att min mens slutade runt den 29e april, hade då samma dag oskyddat(men avbrutet) sex. fredags den 10 maj, alltså ungefär 1,5 vecka efter mensen så började jag blöda. Det började som ljusa flytningar, gick över till mörka flytningar och jag hade spänningar i brösten och ont i magen. Samma natt kom det riktigt blod, alltså klart och rött, inte riktigt lika mycket som vanlig mens, och värken var inte lika illa som mensvärk, men det kändes till och från. Slutade blöda idag, så har alltså blödit i 3 dygn ungefär. Nu är jag lite nojjig..mest över infektioner eller dylikt. Har aldrig haft mellanblödningar förut, och har heller aldrig fått mensen för tidigt. Har inte vart mer stressad under den här månaden, inte heller sjuk. Så känner mig riktigt förvirrad. Mår inte illa, har inte direkt ont i brösten längre heller. Känner mig dock rätt skör, men det kan också vara min oro. Vad tror ni att det kan vara? Är det något som borde kollas upp? Är det för tidigt att ta ett gravtest när jag inte borde få min mens förrens den 24 ungefär?
Tror inte du är gravid om du hade sex som dels var avbrutet och dels var det mensens sista dag. Men om du har kort menscykel så kan ägglossningen komma nära inpå förra mensens sista dag. Graviditetstest är alldeles för tidigt, de tester som finns kan tidigast göras 4-5 dagar före beräknad mens. Säkra resultat får man inte förrän den dag man beräknar att mensen ska komma! Man kan få en mindre blödning under graviditetens början sk nidblödning. Svårt att säga vad det kan bero på i ditt fall. Om du är orolig och har besvär kanske du ska söka för det? Jag vet inte hur väl du kände din sexpartner, tänker mest kring könssjukdomar!
åh tack för svar! Det är min pojkvän sen ett år tillbaka, så jag tror inte det är någon könssjukdom, men började måla upp massa skräckhistorier i huvudet om otrohet, eller klamydia som legat latent i mig sen tidigare och gud vet vad! haha! Jag har haft oskyddat abrutet sex innan jag fick mensen den 24e april också..men jag fick ju mensen där, så ja jag vet inte.
Nej, det borde inte vara graviditet. Jag tycker också du ska söka upp en barnmorska och börja med preventivmedel för din egen skull så du slipper må dåligt utav detta i framtiden :)
/Christine
tack få mycket för era svar! :) Finns det något bra preventivmedel utan hormoner?
#4 - Kopparspiral finns. Jag har själv ingen erfarenhet utav just det, men iväg till barnmorskan med dig och överös henne med frågor :)
/Christine

och pessar. Det finns ett modernare som heter FemCap men inte alla barmorskor har det. men man an köpa det själv via nätet