Diskution mellan mig och mamma :P
Jag väntar ett efterlängtad barn med min underbara sambo och igår satt vi och kolla på sofies änglar tillsammans med min mamma och där var det ett väldigt sjukt barn som dom såg på andra ultraljudet och då kom det upp en fråga mellan oss :P
När är sista vecka man får göra abort?
Vi diskuterade då vi tänkte, säg att sista veckan är v.12 och v.18 får du göra första ultraljudet då har du ju inte en chans att kunna göra abort om barnet är så sjukt att inte klara sig själv? Om man skulle upptäcka nån skada på ultraljudet
Hoppas ni förstår vad jag är ute efter :P
(Kan tillägga att här är det inte frågan om abort då barnet är efterlängtat och jag har ingen fast åsikt om abort är okej eller inte så det är bara en fråga)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
"I Sverige har en kvinna rätt till abort tíll och med graviditetsvecka 18. Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande. Efter vecka 22 bedöms barnet kunna leva utanför sin mammas kropp och då är det inte längre tillåtet att göra abort." Från vårdguiden.se
Vi har haft en tråd om detta ämne uppe tidigare, du hittar den HÄR. Jag var då i liknande situation som du, ivf-bebis och jag hade enorm ångest över hur vi skulle göra om något inte skulle stämma.
/Christine
Zorita: Hade inte en tanke på att läsa på vårdguiden :P fick upp jätte konstiga saker när jag sökte på google. :P
ChristineL: Tack ska läsa på en gång :)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!