vad tusan ska jag göra?
Innan jag blev gravid vägde jag runt 85 kilo. Jag mådde extremt dåligt när jag inte fick något att äta snabbt i början av graviditeten för då snurrade det i hela huvudet och jag började kräkas. Detta har blivit min skräck så jag äter så fort jag känner det minsta lilla hunger. Är i vecka 25 och väger idag 113 kilo och börjar smått få panik. Vad tusan ska jag göra. Äta lite och ofta funkar inte för då blir jag bara hungrigare och hungrigare och då kommer den där panik känslan igen. Innan graviditeten åt jag nästan inga kolhydrater och kunde stå mig på min frukost vid 8 på morgon till klockan 16:00 men ett ägg som mellan mål. Nu kan jag inte käka den kosten för den får mig att må illa och vågar inte direktändra om till den heller nu. Men slutar jag snart inte att gå upp i vikt så skriker jag. Jag gick ner från 122 kilo till 83 och vill verkligen inte väga så mycket igen. Men nu är jag rädd för att barnet ska ta stryk för att jag väger för mycket. Så vad fan ska jag göra?
Det är otroligt viktigt att du äter när du är hungrig! Barnet mår sämre av att du inte äter än om du äter och blir överviktig. Ät tre större mål per dag och 2-3 mellanmål i form av frukt hellre än typ macka. Mycket grönsaker och mindre fett är också bra. Jag ligger själv på gränsen till diabetes nu så har fått strikta order om min kosthållning för att slippa insulinsprutor. Är man överviktig ökar också risken för diabetes, så tänk på det. Fullkornsprodukter är bra, jag tror att huvudsaken är att man håller sig borta från "rent" socker som sylt, saft, läsk, kaffebröd osv. Mjölkprodukter ska man också undvika.
Uppsöka en dietist är ju också en idé. Och försök att inte tänka på vad det står på vågen, vikten kan du ta hand om sen.
/Christine
Eftersom jag käkade lchf innan låter allt det du nämnde helt fel i mina öron. Dessa kolhydrater gör att mina leder värker och gör ont och att jag samlar på mig massor med vatten. Fettsnålt och fullkorn är bara konstigt.Men jag kan ju inte käka lchf nu för min mun gillar inte smaken. Jag käkar grönsaker till varje måltid och käkar mycket frukt. Men denna vikt tar kål på mig. Inte blir det bättre av att morsan tjatar att man kanske lagt på sig lite eller att byxorna blir för små. Måste erkänna att jag hatar detta med att vara med barn. Ska till bm nästa vecka och vill verkligen inte gå för jag kommer få höra samma tjat där. För vem har egentligen gått upp 30 kg till enbart vecka 25. Jag har ju liksom många veckor kvar jag ska inte föda förräns 19 augusti. Hur kommer jag se ut om jag ska ha denna panik över att gå upp i vikt och detta ätande. Jag kommer väl ha gått upp50 kilo till dess
#2 - Men hur äter du nu då? Om kolhydrater inte är bra och fett inte är bra, blir det bara proteiner och grönsaker då?
Och vad är viktigast, att du går ner i vikt eller att bebisen mår bra? Som sagt, be bm remittera dig till en dietist istället.
/Christine
Det var en artikel i DN häromveckan som sa att medelhavsdieten var minst lika bra som kolhydratsnål diet, och bättre på lång sikt, och den innehåller en massa fullkorn och lite fett🙂Sen kan det ju vara så att du lagt på dig en massa vatten också.
Rör du dig som vanligt? Det kan jag känna är det svåraste för det är så himla jobbigt att röra sig nu men ändå viktigare än nånsin!
Men om du äter normalt och tar till något som inte är direkt onyttigt när du känner att du måste stoppa något i munnen?
Jag tänker typ brocollie. Det är lätt att köpa fryst, koka upp och lägga i en matlåda och så gå och hämta några stycken varje gång du känner att du behöver något? Lika så morotsstavar?
Annars är ju dietist ett väldigt bra alternativ. Det låter lite för mig som att du kanske utvecklat en ätstörning eftersom det styrs av rädsla. Dietister är ju inte enbart tillför att berätta vad man ska äta och hur, även jobba med folk som på olika vis behöver stöd och hjälp kring kost, exempelvis folk med ätstörningar.
Jag äter väl kolhydrater till frukost och potatis till middag och båda får mina leder att känna sig som en rostig robot, kroppen känns tung och plufsig, och magen fungerar inte alls. Ätermycket torra mackor för det är det enda som inte får mig att vilja kräkas. Potatisen gårbra att trycka i sig med någon stekt köttbit som jag får kämpa för att få i mig. Grönsaker ärdet enda som jag kan lassa på mängder av och käka upp just fför att det är så satans gott. Dessa mackor får mig också att bli hungrig snart igen samma sak med potatisen och grönsakerna. Dietister har jag ibget förtroende för har varit där och de tycker att jag ska trycka i mig musli och fullkorn som får min mage att totalt balla ur.
Precis som med läkare och allt annat som har med människor att göra så passar man inte med alla. Säg ifrån att det inte är något du kan äta pga din mage och vägrar de lyssna så byter du tills du hittar någon som du klickar med!
Hoppas du hittar en lösning eller får den hjälp just du behöver!
kram
Jag förstår dig precis!! Dock har jag alltid varit smal/normalbyggd men vägde 75 kg när jag blev gravid och gick upp 30 kg!!! Ångest över vikten, illamående om jag inte åt ordentligt. Jag har också ätit en del lchf och förstår precis hur bra man kan må utan kolisar och jag förstår mig inte heller på fettsnålt! Jag upptäckte morötter och på jobbet hade jag en 2 kgspåse med morötter i kylen och frukt kunde få mig att må illa. Mackor fick dock bli ett stadigt mellanmål då det mättade bra under just den tiden jag verkligen behövde mat. Hur funkar turkisk yoghurt med nötter och bär som mellanmål? Bra med protein och fett som mättar. Ta i blåbär och lite nötter för bra fetter. Avokado med lite salt och några ostkuber? Morötter och dip på kesella och kryddor? Ät sådant du mår bra av nu :) vikten får du tampas med efter. Jag hade 17 kg vätska som ramlade av de första 2 månaderna typ. Nu har jag 5 kg kvar och då har jag inte kämpat! Så det måste inte vara hemskt efter även om du går upp mycket. Lev så du mår bra :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tråkigt att dietisterna inte varit till hjälp. Som #7 skriver, byt tills du hittar en som du trivs med.
Dietisten jag har utgick från vad jag klarar av att äta och gav mig förslag efter det. Till exempel har jag svårt för att äta kött, han gav mig då andra alternativ till proteinkällor. Nämnde han något som jag inte kan äta sa jag det och han gav andra förslag. Jag trivdes mycket bra med honom och det är viktigt.
Vi har bara en dietist i hela kommunen och henne har jag varit hos och henne går jag inte tillbaka till. Jag skulle käka musli och smörgås och smörgås och smörgås och sen en smörgås till. Jag hatar mackor. Nej det blir LCHF för fulla muggar när bebisen kommer ut, men vill inte hamna i ketos just för tillfället för att inte förgifta bebisen eller åsamka den något lidande. Så tills dess får jag väl så ut med kolisar som blir socker som blir bilringar som blir onödig vikt och som pajar magen.
Men andra kommuner då? Vi har också bara en i min och hade jag inte gillat honom hade jag sökt mig någon annanstans.
Då får jag sitta två timmar med buss för att de ska tala om för mig att jag får söka vård i min hemkommun
Okej det är kanske inte så lockande. Men man har ju rätt att välja var man vill ha vård? Nåja, jag hoppas att det går bar för dig. Men tänk också på att om du ska amma behöver kroppen ordentligt med mat, vet inte vad de säger om den dieten du brukar ha och amning ihop.
Jag ska börja käka lchf när bebisen kommit ut. Men nu vågar jag ej börja igen. Får vänta i fem månader eller ett halv år till sen ryker kolhydraterna. Och de ryker inte för viktens skull men de ryker för att jag orkar inte äta så ofta som jag gör och jag orkar inte gå hungrig och så orkar jag inte med en paj mage och ömma leder. De kolhydrater jag kommer få i mig kommer att komma från en fräsch grön sallad till maten inte äcklig pasta klibb.
Symtomen du beskriver kan vara gluten intolerans. Kan vara värt att kolla upp? Hur som helst är lchf en bra vägvisare om man är gluten intolerant :)
Konstiga är att jag kan inte äta grädde när jag äter kolhydrater men utan dem går grädde bra. Tror det ligger något i vad du säger noir mjölmat är nog inget för min kropp, blir grus i maskineriet.