Gravid iFokus

Gravid

Etikett: första-trimestern
Läst 104063 ggr
mnilep
0

jätteont i svanken! orolig!

Plussade i fredags, första graviditeten… borde vara i vecka 6 om man räknar efter senaste mensens första dag. och har så otroligt ont i slutet av ryggen/svanken! 

igårnatt kunde jag inte sova alls, gör så ont att ligg/sitta som jag brukar göra i sängen annars, kan inte sitta som jag brukar i soffan, när jag kör bil så gör det ont. 

Förövrigt har jag inte några speciella grav tecken så, slutat röka så gott som så humörsvängningarna kan ju bero på både det och grav. Har även börjat ömma i brösten. 

Men det här med ryggen, Ska det verkligen vara så ?

är så orolig för missfall osv :(

Sophie&Segra
0

Jag hade så hela vecka 5-6 o början på 7.. Och nu är vi i v.8 och det har verkligen lagt sig.. BM sa till mig att om man brukar få mensvärk i ryggen ist för magen så är det rätt vanligt att det håller i sig när man är gravid också (alltså då andra får mensvärk liknande smärta i magen för att alt växer, hormoner o så - kan man få det i ryggen istället). Inget konstigt har hänt mig (blödning, övrig smärta osv) och en liten mage har börjat titta fram här så jag antar att lilla liten där inne växer som h*n ska :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

mnilep
0

okej! skönt att jag inte är ensam om det iallafall :) blir ju såklart orolig att något är fel när det gör så otroligt ont. 

funderar på att ringa idag och fixa med det där så att det bara är att ringa sen så fort man undrar något : )

ChristineL
0

Det är normalt att man har ont i ryggen och/eller magen även tidigt i graviditeten. Du kan även få känna av rejäla hugg i magen när du nyser eller ändrar ställning när du ska sova, det gör svinont men försvinner fort. Allt har att göra med att det växer helt enkelt.

noir
0

De finns av hugg som är fruktansvärda som skrämde mig. de satt kring magen och kom när jaq ändra ställning. börja i början av graviditeten men har inte gått över än (är i v.39)
Men det ska vara ligamenten som det drar i och inget farligt.

Svank ont har jag alltid haft vid mens och har haft till och från under graviditeten också. Brukar hjälpa med värmekudde, iaf lindra

mnilep
0

okej, blir lite nojig när man läser på internet både det ena och det andra också hehe, har telefontid hos bm om en stund så, får se vad hon säger :)    det där med hugg när jag ändrar ställning, till exempel ställer mig upp eller sätter mig på ett annat vis märker jag av rätt ofta. 

Är rätt så jobbigt bara att jag inte får sova ordentligt på nätterna, vill ju orka med att jobba ett par månader till, får väll prova värmekudde när det blir för illa på kvällarna :)

ChristineL
1

#5 - Läs inte för mycket på internet! Det blir man bara knäpp av ;) Läs gärna våran artikel om gravidkrämpor, och kom ihåg att du kan få allt eller ingenting och att barnmorskan alltid finns där om du oroar dig för något :) Och naturligtvis finns vi här också, men jag tycker att man ska ta allt som står på internet med en nypa salt.