Försäkringskassan och arbetslöshet
Jag undrar lite om det är någon som vet hur försäkringskassan räknar. Jag har varit arbetslös sedan december förra året och bebisen kommer att födas i slutet på augusti. Vad räknar de på? Min arbetslöshet och akassan sedan december till augusti eller räknar de på min inkomst under 2012? Jag menar får jag 180 om dagen eller får jag mer än så?
Helt ärligt är föräldrapenning och mammaledighet en hel jäkla djungel och jag fattar ingenting av den. Ögonen går i kors och jag blir bara matt.

Japp, visst är det roligt:P Prova sedan att vara egenföretagare för då får du 50% extra med specialregler. Hurra!
Jag tror att många ringer och reder ut det för att lära sig rätt själv är inte lätt.
Smart system då kan man ju blåsa folk varje dag för ingen vet vad som är rätt eller fel.
Dom går väl efter din inkomst de senaste 12 månaderna från BF oavsett om du arbetat eller varit arbetslös har jag fått för mig. Men ja, det är en jäkla djungel! Ringa kan man alltid göra, dom är vana vid sådana här frågor :)
/Christine
Ts Om du får lägsta så kan jag "glädja" dig med att 2013 höjdes lägsta nivån, så det är mer än 180, tror det är 225kr nu om jag inte minns galet.
Jaja men höjdes den så är det ju lite bättre iallafall. Då vet jag vad det värsta är jag kan få.
Jag har ringt fk flera gånger för att försäkra mig om att min SGI (sjukgrundande inkomst) baseras på mitt förra arbete. På det arbetet måste man ha arbetat i 6 månader minst och i mitt fall sa jag upp mig för att börja studera. Reglerna jag fick veta då var att för att min SGI ska behållas (och alltså inte få lägsta grundnivå = 225 kr/dagen) krävdes det att jag studerade med CSN, lån och/eller bidrag, eller att jag var inskriven hos arbetsförmedlingen. Man har 3 månader på sig att få CSN eller bli inskriven på af. Hur länge reglerna för just arbetslöshet varar vet jag inte men eftersom du är inskriven på af borde din SGI vara räddad. Som de andra tipsade, ring fk, de brukar ha långa väntetider men det är värt det!! :) sen kan de via telefon inte försäkra dig om vad du kommer få utan de prövar varje enstaka fall när du ansöker på riktigt. Men de kan ju ge dig svar på vad reglerna säger och hur det borde bli. Hoppas mitt inlägg gett lite vägledning och inte bara massa ord ;) lycka till!
Tänkte nog mest på om det var jag som var trög eller om det verkligen är svår förståeligt. Men då är det nog bara jag. Vi får se vart vi hamnar ekonomiskt så får vi lösa det när vi fått besked.
Men Mabrotnosh, det ÄR svårförståeligt!! Det är en djungel, men jag tror jag har ringt dem 7 gånger bara för att få samma sak bekräftad så jag har koll på just det ;) haha!