Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 8314 ggr
ChristineL
0

Vi som ska ha barn 2013 #6

HÄR är den gamla tråden, nu var det dags för nu =)

Greeen
0

Hoppas in här! Är nu i vecka 19+3. Mår väldigt bra, har ont i ryggen efter jobbet då jag har ett rätt tungt jobb men som nu då, måndag morgon känns ryggen superbra!

[Zorita]
0

Har fått köpa mina första mammakläder nu i vecka 16, för jeansknappen satt alldeles för tight. Idag ska vi flytta, och det blir rätt intressant. Jag som helst inte borde lyfta tunga grejor och nu har sambon skadat ryggen så han knappt kan gå. Men men, det går nog bra, och det ska bli skönt att bo i ett hus med luftkonditionering!

Greeen
0

Jag har också börjat använda mammakläder nu på heltid, toppar också! Hade turen och fick köpa massor av fint av en bekant :-)

[Zorita]
2

Jag tänkte att jag bara ska ha mammajeans för alltid, skönare byxor får man leta efter!

ChristineL
0

Jag har använt mammabyxor sen vecka 9 :P Inte för att jag egentligen behövde, utan för att magen var så känslig så vanliga jeansen tryckte för hårt kändes det som. Men inte finns verkligen inget skönare plagg än mammajeans 👍

noir
0

Jag använde mamma jeans redan v6 av samma orsak som ChristineL! Kan tänka mig att sedan när man har mensvärk så skulle de sitta fint med mammabyxor också! Varm mudd på magen <3

Annar är vi inne i v.30 idag. Jäklar vad fort det går. Minns att jag satt och var så ledsen i v.12-13 med min stora blödning och inte togs på allvar. Det var i Oktober-November och nu är det Slutet på Februari och jag är i v.30
Vart tar tiden vägen??

Zvintos
0

Fick hem mina mammabyxor idag och I lööööv them!! ❤️

[Jawa´s]
0

Var köper ni era mammakläder? Jag hade också behövt ett par jeans snart, knappen går inte riktigt att knäppa längre och när den väl gör det så trycker det nåt fruktansvärt när jag sitter ner. Så jag springer omkring i mjukisbyxor, men det passar ju inte riktigt sig i offentliga sammanhang.
De mammakläder jag har sett hittills på nätet känns dock lite "tantiga" och är de inte det så är de svindyra =/
Så, vart handlar ni?

OolssonxD
0

en annan kör fortfarande i vanliga kläder för jag inte har råd nu o köpa byxor :( mjukisbyxor men de är obekvämt för jag tkr inte magen får " vila" som i mammabyxor! idag är jag i v 24+2 längtar massa till min bebis kommer! han rör sig lite bättre nu än för 2v sen. vilket är skönt!

ChristineL
1

http://mamalicious.se/

Kolla annars typ tradera eller köp och sälj-sajter på facebook.

Zvintos
0

#8: Jag köpte mina hos Ellos.se. Brukar köpa kläder där ibland och fick 50% rabatt, så då passade jag på att köpa mammabyxor. 🙂

Niini
0

Köpte mina mammajeans från Ellos, är liten i figuren så typ alla andra mammabyxor var för stora..

Hannashusdjur
0

köper alla mina mammakläder på H&M:)

noir
0

köpt från HM! Men har ett par jeans som är underbara från ellos också.

Mabrotnosh
0

Var på RUL idag men blev hemskickad igen då barnmorskan skickade dit oss för tidigt vilket vi redan misstänkte. Fick iallafall se Pyret ligga och skvalpa och röra sig lite. Fick en ny tid så vi får se varan bebis fyra gånger och kommer ha tre ultraljuds bilder på hen innan vi får se hen på riktigt. Skönt att veta att bebisen mådde bra iallafall och att man inte inbillade sig.

[RMSLiners]
0

Vecka 28 och min luftrörskattar har gått över till en kraftig rinnsnuva med nysningar och diverse jobbiga hostningar. Av erfarenhet brukar det leda rill bihåleinflammation hos mig då jag har riktigt känsliga bihålor och jag vill verkligen inte ha det, inte denna månad också. :( Så nu ligger man på sjukbädden och mår apa. Försöker tänka klart men det är inte lätt när bakterier har partay i min kropp.

[RMSLiners]
0

#8 Jag köper storlekar större från Cellbes då de har en hel del byxor med resår. Billiga, hållbara och skit bekväma.

evelina1991
0

Har haft rediga kraftiga magsmärtor idag så fick åka in till förlossningen vid 7 tiden för att kolla upp detta, dem tog blodprover, kände och tryckte på magen som inte alls va de skönaste !! Vi fick lyssna på bebisens hjärtljud oxå och allt såg bra ut ändå .. sen efter vatt där i 3timmar kom doktorn som oxå skulle klämma lite självklart o trode jag skulle hoppa i taket, satan va ont de gjorde xd haha. Sen gjorde vi ett ultraljud, sa lite fint att vi ville se bebisens kön om man kunde se det o han letade och visade hela bebisen o fick en rejäl genomgång där! Han sa dock att de e ju svårt att ge ett 100% svar, men bli troligtvis en flicka så pass som vi kunde se :) Som han sa " Det ser mer ut som en vulva än en penis och tenstiklar " så ska bli spännande o se om de kommer ut en liten Nellie för oss ;) hehe

Men nöja som tusan är vi nu , både jag och sambon ! :D

Zvintos
2

Lite mer än 2 timmar kvar tills vi förhoppningsvis får se ett litet levande pyre. Har sovit dåligt i natt också, antagligen för att jag känner mig aningens nervös.

Marre89
0

Vecka 19+4 idag :) mår prima å kan inte ha de bättre. Va hos BM igår, fick lyssna på hjärtljudet å allt såg jätte bra ut :D Blir till att köpa nått mer par mammajeans efter löning, såå skönt :) hehe. Har även beställt jätte söta bodys som kommer i början på maj. Ska även ta ner kartonger från vinden å gå igenom alla bebiskläder vi har där. Jag, sambon en kompis å hennes kille (som oxå e gravid) har bokat husvagn nere i Ullared i april! Då blir det massa shopping till oss och bebis! Längtar såå hehe

Zvintos
3

Allt såg jättebra ut. "Runt 12 veckor" sa hon gällande fostrets storlek och det stämmer alldeles utmärkt. Knyttet låg i en väldigt bekväm position, men inte den mest idealiska för att mäta. Så vi fick böka lite och då jäsingens blev det liv i hen. 😃Låg risk på alla 3 fick vi och även 5 bilder med oss hem. ❤️

noir
0

har idag fikat med andra blivande mammor, skönt med lite nya i sin bekantskapskrets. Jätte härliga mammor verkar det vara. Vaggade till hm i hopp om rea på bebiskläder men det var inte rea, inte ens på de plagg som reats ut på deras hemsida. Blev lite besviken. Vill så gärna ha en body med ugglor på, även fast det ser lite tjejig ut…. :(

Nu har jag riktigt jäkla ont i ljumskarna, känns så surt att inte kunna göra någonting nästan utan att få ont. En runda på stan eller köpcentrum som oftast kunde roa mig en tråkig helg är inte riktigt vad jag kan roa mig med längre :(

[RMSLiners]
0

Suttit och letat kläder och jag måstr säga att jag fastna för kappahls newbie collektion. Gillar att det är lite gammeldags stuk på de kläderna, simpla, utan krusseduller och onödiga tryck osv. Billiga dessutom. :)

[Thiah]
1

Imorgon ska jag på första besöket hos rådgivningen. Häri finland träffar man först en hälsovårdare i vecka. 7-9 typ och sen får man boka tid för ul. Sambon följer inte med denna gång vilket är helt ok för mig. Fick höra av svärmor att hon tyckt jag varit extra vacker och glänst sist vi var där. Det. Var en vecka innan testet. Hade gärna haft lite av det där glänsande nu. Huden känns nämligen extra vintertrött och trist just nu.

ChristineL
1

Varit hos barnmorskan idag (24+6), första besöket sedan inskrivningen så det var spännande! Järnvärdet var lite lågt så ska börja med järntabletter, hon rekommenderade att börja var tredje dag och gärna även blutsaft. Annars såg blodtryck och sockerhalt bra ut. Och så fick vi lyssna på hjärtat, det var superhäftigt. Jag sa det till mannen min att det spelar ingen roll att det sparkar flera gånger om dagen för det var ytterligare en bekräftelse på att det finns något där 😃 SF-måttet låg på 24 cm, vilket är precis över medel så det känns bra. Vi är nöjda och glada över att det inte var något som stack ut extra.

evelina1991
0

#25, SF måttet vad e de ? :P Och vad e medel och om man ligger under då ?

noir
0

#26 bm besöket efter ul brukar bm blrja mäta livmodern/magen med måttband. De måttet är sf-mått och sen för det in de i din sf kurva i datorn. Då ser man hur det växer. De har 3linjer. Övre ska nan helst inte gå över och de undre ska man helst inte gå under. Mitten är ett medelmått de fått ut av att mäta svenska kvinnor och tagit ut ett medelmått. Tyckte det såg ut att finnas en hel del spelrum. Min bm visar mig mina värden och kurvor vid varje besök så hag får se hur det utvecklas. Vet inte om hon tycker det är extra kul att visa mig allt då vi pratat en hel del om att jag är undersköterska och visar mycket intresse över vad som händer med min graviditet och kropp rent fakta mässigt, eller hur man ska förklara det.

ChristineL
0

#26 - Som nior säger :) Dom mäter från blygdbenet till toppen av livmoder, symfys-fundus heter det, och jag antar dom kommer mäta vid varje besök nu fram till förlossning.

Hannashusdjur
0

Dom mäter från v 25 och fram till förlossningen för att se så livmodern växer o där med att bebis växer som h'n ska:) Man följer sin egna kurva och kan då se om livmodern slutar växa så får man helt enkelt kolla upp så att bebis verkligen får näring från moderkakan:) Alltså ett sätt att kolla så att bebis mår bra o växer som den ska:)

evelina1991
0

Känner dem innifrån då eller dem mäter utifrån ? :P Ska dit imon xd haha & behöver va förberedd isf xd

noir
0

Du drar upp tröjan och lägger dig på britsen och bm känner på magen gör stt veta vart livmodern slutar. Sen tar hon måttband och mäter :) Hon kommer nog även lyssna på barnets hjärtljud :)

ChristineL
1

25 fulla veckor nu och idag är första gången jag har känt bebisen sparka ordentligt under hela dagen trots att jag har varit igång :D

noir
0

#32 härligt! Det kommer bara öka och öka. Här är det disco och raveparty dygnet runt nu mera. Är i v. 30

ChristineL
1

#33 - Ja jag älskar det! :D Går nog runt och ler som ett fån varje gång det känns, men det bjuder jag på :P

OolssonxD
0

om en månad idag ska jag till ullared och där ska mamma kläder handlas =) i helgen ska jag börja fixa här hemma! längtar som fan efter min bebis. ska också tvätta bilbarnstolar sonens och bebisen!

noir
0

#35 Hoppas det fått in nytt!
Var där i oktober och det fanns inte mycket men vart en fin mamma tunika/tröja

Annars shoppa jag loss på babygrejjor i massor där. Fanns en hel del där kan jag meddela. ett av mina bästa köp på ullared var faktiskt febertermometerns från philips. I paketet är det en termometer för bebisens rumpa, en i en napp och så en vanlig napp så man kan byta ut termometer-nappen till en identisk om bebisen blir ledsen när man tar bort febertermometern!

Hannashusdjur
0

#36 Noir: När är du beräknad?

Jag längtar sååå galet mkt efter vår bebis nu!!! Vill fixa saker och handla osv. Men vi har ju typ allt eftersom vi redan har barn:( 

SUGER! 

Får se om man kan köpa något litet iaf.. Vill fixa till vagnen oxå! Men symaskinen är sönder.. I-landsproblem haha

Greeen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen halvvägs! Känns som att tiden kommer springa iväg nu :-)

Frida
5

Här har ni ytterligare en blivande mamma! Plussade förra onsdagen och enligt teorin borde jag vara i vecka 9 men den matematiken går inte riktigt ihop (knasig menscykel) så vi kör på vecka 7 tills BM fått säga sitt. Har inskrivning om 1,5 vecka. Känns lite konstigt och det har nog inte riktigt sjunkit in ännu så av den anledningen hade vi tänkt vänta med att berätta för våra familjer några veckor till. Men nu har jag mått så dåligt de senaste dagarna så om några timmar ska mina föräldrar och syster få veta medan sambons familj får vänta till helgen. Börjar bli lite pirrigt nu 🤪

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ChristineL
0

#39 - Stort grattis och välkommen till oss :)

Marre89
0

#35 Gud va kul! Jag sambon å två kompisar ska oxå ner, i april :) ska handlas mamma kläder å bebissaker :) hoppas ni hittar nått fint! Kom gärna med tips om du hitta nått extra fint :) Är oxå halvvägs nu.. Gud va tiden går fort :) men mysigt är det, bebis känner man av allt mer å mer oxå, längtar tills det känns på utsida så sambon kan ta del av det oxå :)

Zvintos
0

#39: Grattis! 🙂

Idag kom pappret med datum för RUL! 12/4 ska vi dit. ❤️

noir
2

#37 Jag är beräknad till 12 Maj! :D Tiden bara rinner iväg!

Angående Ullared och barnkläder. Jag fick lära mig att jag skulle kolla på lappen i nacken. Var det en björn, inte bra kvalitet, var det en giraff så var det bättre kvalitet! Lycka till med shoppingen alla som ska till ullared!

Ketang
0

Oj vad jag har missat en massa! Har funderat på varför ingen har skrivit här på så länge, men så insåg jag att det var en ny tråd startad 🤪Smarta jag… haha!

Jag har sjukt ont av min foglossning och har börjat få vedervärdigt ont i ryggen nu. Sammandragningar och lite förverkar som kommer och går. Är i v 32 nånting nu men tycker att tiden går väldans långsamt!

På lördag ska jag åka och sälja en massa prylar på loppis. Det ska bli intressant! Det är jag och en annan tjej som också är gravid som ska åka ihop, haha, undrar jag om vi kommer orka släpa på alla lådor 😉

Jag sitter och funderar lite på BB väskan. Har inga planer på att packa den riktigt än, men ska kolla efter lite trådar här på vad jag ska packa ner. Kommer inte ihåg vad jag hade med sist.

noir
0

Bb väskan finns i mitt bakhuvud också!

ChristineL
0

Jag har också funderat lite om BB-väskan, fast på vad jag själv vill ha med mig utöver det "nödvändiga", vilka kläder jag vill ha med och vilka kläder jag vill att bebisen ska ha.

Och så tjatar jag på mannen att han ska kolla upp körlektioner, han har körkort sedan flera år tillbaka men han kör i stort sett aldrig, vilket gör att han inte känner sig trygg bakom ratten för fem öre, och hur trygg tror ni jag känner mig då? :P Och hur kul kommer det kännas att åka in till BB då? Nepp, det måste han styra upp!

Igår fick jag äntligen iväg min ansökan om havandeskapspenning, hoppas dom beviljar den snart så det är fritt fram att ta ut när jag känner att jag inte orkar.

Zvintos
0

Tjolahopp vad det drar numera. Knappt känt av någon växtvärk innan, men nu jäklar. 😎

ChristineL
0

noir - jag har letat efter den termometern men jag hittar den inte ens på philips hemsida :( Planerar ändå en sväng till ullared här under våren men inte säkert att det blir av.

noir
0

Jag hitta den på deras hemsida :)
Länkar till den här nere.
Jag köpte min på Ullared för 249kr

http://www.philips.se/c/avent-haelsa-och-oevervakning/sch540_00/prd/sv/

Hannashusdjur
0

Noir: o jag är beräknad till den 16 maj men blir minst 1 veckan innan då det blir kejsarsnitt!

Tyckte väl vi låg ganska lika när du pratade om vilken vecka du var i:P

ChristineL
0

#49 - Åh, tack! Sparar den så jag kan hitta den igen om det inte blir något ullared. Fattar inte hur vi inte kunde hitta den här 🤔

noir
0

#50 Aha! Vad spännande! Har du skrivit upp dig på bf listan? Får man fråga varför de blir kejsarsnitt ? #51 lika bäst!

OolssonxD
0

köpte lite kläder igår till mig på hm. bara synd att dom snygga byxorna inte fanns i min storlek.. men hitta ändå ett par fina tack o lov =)

Liltith
1

Var tvungen att ta nytt test idag då jag har knappt några symptom ( v 6) och har lite svårt att smälta att jag faktiskt är gravid. Dock visade testet såklart samma men att stå Gravid 2-3 v så stod det Gravid +3v så nåt händer ju därinne trots att jag bara är trött. Inte så jag ser fram emot att må illa men inbillar mig att man kanske förstår mer då. Detta är en planerad graviditet men jag trodde aldrig att jag skulle bli gravid så fort ( 2 mån efter p-piller stop) plus att jag aldrig velat ha barn förrän jag träffade min nuvarande sambo. Kanske därför det är svårt att förstå att vi faktiskt väntar barn! Första besök hos MVC på måndag kanske hjälper till att förstå fakta :)

[Jawa´s]
0

#54 jag förstår dig. Här hemma har jag kräkts och mått knas i över en månad och varit på ultraljud och fått se att den lille har ett hjärta som slår osv, men det kommer nog inte sjunka in ordentligt förrän magen blir större tror jag =)

ChristineL
0

#54 - Det är många som inte får några symptom alls ;) Själv fick jag bara ömma bröst och hunger i början.

noir
1

Jag har en bebis som sparkar och har sig, är i vecka 31 och har fortfarande inte förstått att i maj månad är jag förhoppningsvis mamma till en liten krabat som nu befinner sig i MIN mage…? Känns lite som att storken kommer med bebisen, inte att den är här med mig, att det är den som puffar inuti min kropp. Hur jag ska förklara att min mage rör sig och att det sparkas där inne har hag ingen aning om. Overkligt är det enda ordet på känslan som är likt.

ChristineL
0

#57 - Så känner jag med! Jag har sett hen på ultraljud två gånger, det sparkar flera gånger om dagen varje dag, jag har sett och hört hjärtljuden, jag har sett på magen att det sparkar men fattar fortfarande inte att det bor någon där inne 🙂

Niini
1

Ansluter mig till skaran! Är i v. 27 o liten bökar omkring mest hela tiden, har varit på två ultran o magen syns ju bra nu men kan ändå inte ta det till mig 😛

noir
2

Har en känsla att jag inte kommer förstå att det är min bebis förens vi kommer hem efter bb. Jag menar hur lång lånetid och vad är hyran för att hyra en go bebis från sjukhuset? ;D Annars så går jag in i vecka 31 idag! Bara 10v kvar!

Ketang
2

#60 När jag fick dottern -08 så tog det faktiskt ett par månader innan jag verkligen landade i min roll som mamma. Jag fattade inte hur tusan dom kunde släppa ut mig från sjukhuset med en BEBIS! Det kändes som vi stulit henne och att dom snart skulle komma med blåljus bakom oss och ta tillbaka henne.

Denna gången är det lite annorlunda. Men jag tror inte att jag kommer fatta att vi fått vårt andra barn fören vi ligger på BB eller kanske till och med har kommit hem!

Det är så overkligt att få barn! ❤️

Liltith
0

Skönt att höra att man inte är helt koko =) Är ju så van vid alla runt om mig som är så "barniga" och typiska mammor. Men så blir det kanske när man inte trott att familjegrejjen varit nåt för en och så bara ramlar det på en. Ser fram emot resan samtidigt som det är väldigt oroligt just nu om allt kommer att gå bra med sparven i magen. Det är väl eg bara att ta en dag i taget =)

ChristineL
0

Vilka här är flergångsföräldrar?

Undrar å sajtens vägnar du vi har planer på intervjuer.

Ketang
0

Jag väntar barn nr två ;-)

OolssonxD
0

jaag väntar barn nummer två =)

ChristineL
1

#64 och #65 - Jag noterar er för framtida bruk ;)

Här är det vecka 25+5 vilket innebär 100 dagar kvar till BF! 😃

[Thiah]
0

Idag är det v9+0 och hejsan hormoner. Magen har rumsterats om, det spänner och drar och känns nästan lite obehagligt( fått lite bruna flytningar som tack. ) Humöret pendlar från gråtfärdig till arg till glad osv… Brösten har under natten blivit aningens ömm.. Stackars mins kollegor idag… :p

Denna kommentar har tagits bort.
OolssonxD
3

102 dar kvar snart är de två siffrigt

Hannashusdjur
0

#52 vilken bf-lista?:P Jag har gränsvärde på att ha förtrångt bäckene. Sonen föddes med akut kejsarsnitt så blir planerat denna gången! 

#63 Vi väntar barn nr 2:)

Håller med övriga talare. Även om detta är vårt andra barn så är det fruktansvärt overkligt! Ska ha barn i början av maj men har fortfarande inte förstått det!!^^

Zvintos
3

#70: Hon syftar på den nålade tråden som ligger höst upp och heter "BF-Lista 2013". 🙂

Kokolandia
0

Ett tips till alla som tycker att knappen i jeansen gör ont; sätt en gummisnodd/hårsnodd i knapphålet och sen runt knappen, så har ni några veckor kvar i jeansen :) Jag blev superglad över det tipset.

Jag har på mig mina nyinköpta mammajeans idag och är helt förundrad över hur sköna de är! Jag kommer alltid ha mammajeans efter det här, hihi. Jag är i vecka 14 + någon dag och har inte kunnat ha mina jeans på flera veckor, men det är pga att jag innan graviditeten använde jeans med riktigt hög midja. Då var det kört rätt fort ;) Jag verkar ha en stor mage för att bara vara i vecka 14, den sticker ut rejält..! :)

Ketang
0

#72 Jag är i vecka 34 nu och har börjat få ont av mina gravid jeans som stramar och sitter åt. Önskar att det fanns en enkel lösning på det problemet :-P

noir
0

#73 haha känner att mina mammajenas börjar bli trånga också! Vill också ha en lösning ;D

Ketang
1

#74 Sax! :-P

evelina1991
0

Skönt o se att ni andra ha de bra, själv gick vattnet i söndags mosse o blev akut nerkörd till Lund. Ha 18milliliter fostervatten kvar i nagen och bebisen kan knappt röra sig tack vare det men både hjärtljud och blodflöde ha visat sig vara bra annars. Hade värkar när jag kom in men dem proppa i mig massa nu så jag inte få tillbaka dem + att på detta ha jag en allvarlig infektion i kroppen som då troligtvis startade de hela och som dem nu ha fått bukt på men de e fortfarande stor infektion. Hoppas att bebis vill ligga kvar i magen en vecka till helst 3, så oavsätt vad som händer så bli de akut kejsarsnitt och neonatal här för våran del. 

Det som är jobbigt just nu är att vi bo i en annan stad o de e 2 timmar bilkörning o sambon ha inget körkort o de är allt för dyrt för han o sova här, så är ensam nu fram till lördag (4a dagar) men ha ju datorn o mobilen som få sysselsätta mig! Är även sängliggande, får endast upp o kissa o just för tillfället med fostervattnets del så ser dem att jag hellre ska ligga ner men ha ryggproblem så inte det skönaste, men allt för vår prinsessa ska växa o bli stark!

25+2 idag.

Greeen
0

#76 Men fyy vad tråkigt att höra! Håller tummarna för att bebis vill stanna i magen ett tag! Styrkekramar till dig!

noir
0

#76 Men åh! Ni får krya på er och så håller vi tummarna för att ni får en stark liten tös! <3
Styrke kramar!

[Zorita]
0

#76 Jobbigt, håller tummarna för att allt går bra!

ChristineL
0

#76 - Men oj! Här håller vi tummar och tassar att allt går vägen, även om det inte blir som planerat!

[Zorita]
1

Var hos ny läkare igår och kollade in sjukhuset vi möjligtvis är inne på att välja. Det såg inte speciellt mysigt ut för att vara ärlig och servicen var lite sådär, så vi ska fundera lite nu och kolla upp det andra sjukhuset vi kan välja också. Egentligen såg vi bara receptionen men den var verkligen hemsk, som en bunker. Vi får nog se till att få se förlossningssalarna osv först innan vi bestämmer oss helt för vilket sjukhus det blir.

Vi gillade läkaren i alla fall, även om hans engelska var rätt dålig. Men tydligen garanterar de att alla barnmorskor pratar engelska på BB, så man får hoppas att de håller det!

Sen fick vi se könet också, med en gång. En pojke ska vi ha! Jag har vetat det hela tiden så det blev inte riktigt en överraskning, men kul att veta säkert. (Det lät väldigt säkert, killen låg med rumpan till så läkaren sa att man såg väldigt tydligt att det var en grabb. Det gjorde väl vi också tyckte vi haha!)

noir
0

#81 Vad härligt med en liten pojk! Jag vill också gärna veta men har inga UL undersökningar innan BF. Men skulle inte tacka nej om jag blev erbjuden! ;D

Zvintos
0

Jag undrar jag om det inte var bebisen jag kände av tidigare idag. Går in i vecka 15 på fredag och tidigare idag kände jag tydligt fladder/bubblande från där jag vet att bebisen ligger.. Kanske lite tidigt, vad vet jag, men det var då garanterat en helt ny känsla.

Ketang
0

I dag har jag fått plocka fram kryckorna. Svårt att gå pga foglossningen. Men sen trycker det på jätte mycket neråt så det känns på riktigt som om förlossningen drar igång vilken dag som helst. Om bebisen rör på sig så gör det så ont i livmodertappen (tror jag det är) så jag nästan viker mig dubbel.

V 34 nu.

[RMSLiners]
0

I morgon är det rundvandring på förlossningen som står på schemat. Jag har förvisso varit där redan men kanske kan vara nyttigt att se igen.

ChristineL
0

Går in i vecka 27 idag! Helt galet! Filuren rör sig massor och den syns även utanför magen, alien ;)

Vi hade också tänkt besöka förlossningen idag men fick i tisdags reda på att vi ska på mässa med jobbet och middag ikväll så vi tar det nästa vecka, inte mig emot att få betalt på min lediga dag och dessutom roa mig :)

SyntHare
0

#76 Vi håller alla tummar och tassar för att allt har gått/går väl med dig och bebis!!

Själv har jag gått 35 fulla veckor idag och bebis både hickar och sparkar i skrivande stund :P Var även hos barnmorskan idag och allt såg fint ut. 35 i sf-mått och 135 ljuvliga hjärtslag slog det lilla bebishjärtat.

Jag börjar verkligen inse att det är nära nu. 34 dagar till bf!! Vi har nu börjat bocka av alla kvar-att-göra-innan-bebis-kommer grejer. Ska köra iväg skräp nu till helgen och göra de sista inköpen 🙂 Sen ska jag trimma ena hunden och slänga in båda i badet, så de är stiliga när bebis kommer 😛

Hannashusdjur
0

idag var vi på tillväxtul! Bebis var normalstor men jag har för mycket fostervatten, 2 liter. Så ligger på gränsen till polyhydramnios! 

Känner mig livrädd nu typ, men ska tillbaka om 2 veckor o göra nytt ul! Hoppas vattnet har sjunkit då. Gick in i v 31 idag

ChristineL
0

#88 - Oj, vad innebär det? Aldrig hört om det innan.

Hannashusdjur
0

#89 har aldrig hört talas om det innan heller! Så googlade och hittade denna sidan 

http://se.babycenter.com/a551936/polyhydramnios---för-mycket-fostervatten

Vet knappt hur jag ska förklara så bättre o läsa:) 

Men håller tummarna att det inte är någon fara  iaf.

OolssonxD
1

v 27 nu. börjar ta sig =) längtar mer o mer för varje dag som går. har 96 dagar kvar till bf =)

noir
0

har under senaste veckorna känt att brösten värker och har sig otroligt mycket. Även känslan av att något blött hamnat på bröstvårtan. När jag kollar så har det inte varit något, förens för ett par dagar sen! Hade ingen bh på mig och kände den konstigt våta känslan och kollar på bröstet. Min vårta är full av små små genomskinliga droppar! Blir mer och mer för varje dag så antar att jag har börjat läcka. Någon mer som läcker? Hört att man kan börja läcka när som helst undergraviditeten eller inte alls.
Själv är jag nu i v. 32

ChristineL
0

#92 - Jag har bara märkt av mindre fläckar i behån, inte känt av det. Och att bröstvårtan har torrt fnas runt/i sig, jag antar att det är små läckage här med, får börja med amningsinlägg ;)

noir
0

Ja! det fnasiga är när dropparna torkar. Vaknar alltid med fnas på vårtorna haha :D

Greeen
0

Var hos läkaren idag med min onda rygg, blev sjukskriven 50% i en månad. Blev jättelättad, tills jag började tänka på försäkringskassan… Tänk om jag inte får nån ersättning?! Är det någon som har erfarenhet av förs.kassan? Berätta gärna!

Ketang
0

#95 Det verkar som om det här med ersättning från fk är rena lotteriet. Jag personligen har bara goda erfarenheter och har faktiskt varit sjukskriven många gånger genom åren. Problemen jag har stött på är på pappers nivå. Dom lyckas ju inte reda ut allt om dom inte har papper på precis ALLT! Så det man ska vara jätte noga med när man blir sjukskriven är först och främst att man kräver att läkaren är NOGA med intyget. Dom kan INTE bara skriva "ont i ryggen, gravid". Det köper dom inte på fk. Så först och främst eller tydligt läkarintyg, sen är det ju alla papper från arbetsgivaren som ska vara rätt i fyllda osv. 

Men har man alla papper i ordning så bör det inte vara några bekymmer. Jag har varit sjukskriven som arbetslös och det är tydligen svårt att bli så visst går det! Vad jobbar du med?

noir
0

Av samma rädsla valde jag att bespara mig tid och energi på att leva snålt och inte betala för extra läkarbesök pga svår foglossning. Ca en månad har jag gått utan inkomst. Har funkat rätt bra. Lagt undan lite pengar och levt snålt. Men jag valde det själv. Min graviditetspenning börjar imorgon så nu får jag snart lite extra slantar i plånboken innan bebisen kommer.

SyntHare
3

Här gick vattnet igår kväll klockan 22.30. Trodde jag kissade ner mig först :p de vill behålla mig en stund till på förlossningen i och med att det fortfarande är lite tidigt (vecka 35+5). Annars är läget stabilt med urhärdliga värkar med cirka 7 min mellanrum. :)

noir
0

#98 Vad spännande! Hoppas du mår bra lika så bebis och pappa.
Så får vi se när den lilla väljer att titta ut! Iih vad spännande. :)

ChristineL
0

#98 - Åh, vad spännande! Håller tummar att ni mår bra alla tre :D

[Zorita]
0

#98 Spännande!!!

Hannashusdjur
0

#98 spännande! Men försöker dom inte stoppa det när det är så "tidigt"

Eller det är okej trots att det är innan 37 fulla veckor?

[Thiah]
0

10+4 idag och dessa 2 senaste veckorna har verkligen varit upp och ner. Vissa dagar har jag alla symptom i världen för att sen andra dagar inte ha nått alls. Sambon verkar även ha smält nyheten om att vi ska ha barn, han pratar om bebisen nu på ett helt annat sätt

ChristineL
0

Går in i vecka 28 idag! Får nästan panik varje gång jag går in i en ny vecka för tiden går så jäkla fort! Hjälp :S

Niini
0

Var till rådgivningen igår, Liten har växt bra trots att jag inte tycker jag ser nån större skillnad på magen :P Hade grymt ont i ryggen efter måndagens jobbpass så jag sjukskrev mig på tisdag. Vilket resulterade i sjukskrivning till 31.3 efter att jag diksuterat med läkaren igår! Inte riktigt vda jag hade tänkt mig men läkaren vet väl bäst :)
Så nu ska jag försöka att inte klättra på väggarna innan 31:a ;)

noir
0

#103 Åh grattis, minns själv hur jag tyckte det var så konstigt att se på ett plus på stickan och sen försöka förstå att det växer något fint i min mage. Men för mig så pendlade känslan av att förstå och det faktiskt var ett barn i min mage. Kände mig inte alls gravid under flera veckor. Kan fortfarande komma på mig själv med att hoppa och flänga på stolar och bära tungt och sen kommer tanken "jag är ju gravid! kanske ska ta det lite lungt!"

#104 Du är inte ensam om paniken är i v. 32 och byter till 33 på söndag. Jag har verkligen panik och känner mig jätte stressad. Så mycket jag vill fixa innan bebis kommer. Den där jäkla bb väskan ska packas, i alla fall skriva en lista så man kan stress packa och ändå få med det viktigaste om den kommer tidigare än planerat!
Tvätta alla kläder och sängkläder till bebis i storlek 50-56, (större behöver väll inte tvättas inför bb??) haha

Hos barnmorskan i tisdag fick vi veta att barnet ligger med huvudner och visa hur den ligger och förstår nu att det är en hel del boxningar jag får också.

Te-koppen på magen höll på att flyga dit pepparn växer igår när jag låg i soffan och mös och bebis sparka just där koppen stod. Glad att koppen inte var fylld till kanten och att jag slapp bränna mig!

[Thiah]
3

#106 det där med att flänga runt känner jag igen. Det var kollegan som uppärksamma mig på att jag kanske inte behöver vara den som direkt gåroch lyfter på allt tungt jag hittar. Känslan när sambon kom hem efter en utekväll, kröp ner i sängen smög ena armen runt min mage och sa attt det här ska bli så jäkla roligt, mamma,var ganska härlig. Då insåg jag att poletten trillat ner hos honom :D

[RMSLiners]
0

Vecka 30+4. Var hos barnmorska i veckan och jag börjar bli less på den personen. Igen sa hon "du måste göra glukosbelastningstestet så nu får du se till att du ringer och beställer tid." Jag har också gott upp 12kg hittills vilket jag inte anser mycket men min bm verkar ha något emot det. Vi kom in på detta med vikt och jag nämnde då att man förlorar ju mycket vikt när barnet är ute. Bms svar på det var "hemf, åh det tror du ja". Jag sa då att "ja annars ser jag till att vikten minskas" och bm svara bara "jaha ja". Alltså jag må ha haft lite kilon över det normala för min längd innan jag blev gravid men jag hade då också rejäla magmuskler som nu inte syns men har fortfarande stora vadmuskler och arm muskler som väger lite. Bm verkar dock ha problem med det. :/

ChristineL
0

#108 - Men vilken dålig attityd! Vem vill höra att man gått upp "för mycket"? Och 12 kg tycker inte jag heller är särskillt mycket, jag tycker att man ofta hör om folk som gått upp 20-30 kg men som tappar hälften på några dagar bara för dom samlat på sig massa vatten. Man SKA gå upp i vikt när man är gravid, det är liksom inte läge att försöka hålla igen då. Suck!

[RMSLiners]
0

#109 Det är ruggigt jobbigt att höra det.

Redan från start sa bm till mig "och så vill jag inte se att du går upp mer än max 6kg". Jag var helt ställd och sa bara "går jag upp så går jag upp". 

Jag har fortfarande samma storlek på kläder och använder till och med mina vanliga kläder utom byxor då som jag fått öka till en storlek större då det är lite brett om midjan just nu men annars är det samma storlekar på allt. 

Jag vill bara dessa veckor ska gå fort så jag slipper ta denna diskussion  om vikt med bm. Hon vet mycket väl att jag är en träningsgalning och kommer fortsätta med mina sporter efter graviditeten men hon tycks ändå ha något problem vad gäller vikt hos folk.

noir
0

Förstår inte varför du står ut. Det är bara att byta. Jag skulle byta vid det besök där jag eller sambon kännde obehag.

[RMSLiners]
0

#111 Finns bara två barnmorskor där och den andra är inte mycket bättre tyvärr och helt byta vårdcentral mitt upp i allting har jag ingen lust med just nu. Hade en bra barnmorska när min ordinarie var sjuk men hon var vikariat annars hade jag gärna tagit henne. 

Tycker det är så konstigt för jag valde just den vårdcentralen för att de barnmorskorna hade så bra kritik från andra mammor men de får då inte bra kritik av mig.

ChristineL
0

#110 - Fy! Jag har iaf läst att man "ska" gå upp mer än 10 kg, går man upp mindre så var det inte säkert att bebisen växte som den ska eller vad det nu var, minns inte riktigt. Nej, försök att stänga av just dom kommentarerna, är du väldigt aktiv i vanliga fall lär det ju inte vara några problem för dig att komma i form igen :) När jag var hos bm i v.25 hade jag gått upp 7kg så ligger säkert på 10-12 nästa besök som kommer vara i vecka 29.

noir
0

En full graviditet väger väll ungefär ca:12 kg om jag inte kommer ihåg fel

ChristineL
0

#114 - Ja, men precis! Så var det! Bebis, moderkaka, fostervatten, brösten och hela alltet. Så det är ju inte konstigt om man går upp mer än så. Skum barnmorska…

[RMSLiners]
0

#114 Det är vad jag läst någonstans också så fattar inte varför min bm säger "max 6kg". Hon kanske är lite old school? Hon är trots allt väldigt gammal och nära pensionen.

ChristineL
1

Vi får ursäkta henne för det då :P

Här är det för övrigt vecka 27+2 och jag har äntligen fått besked från försäkringskassan att jag får 100% graviditetspenning från 13/4, wee! Dock kommer jag vilja behålla mina helger så långt det går så har sagt till chefen att jag jobbar sista dagen 12/5 och skulle det inte funka så långt så ser han det inte som några problem att lösa det :)

[RMSLiners]
0

#117 Typ. Jag får koppla bort hennes kommentarer om ditten och datten. Härligt att du får graviditetspenning eller havandeskapspenning kanske det heter. Själv har jag problem med föeäldrapenningen då fk helt vänt på allt jag sagt så måste in dit någon dag. Någon som kanske vet, ska arbetsgivaren fylla i papper om ansökan om föeäldrapenning? Jag fick hem några papper som enbart aebetsgivaren ska fylla i för att jag ska få föräldrapenning. Inget papper som jag ska skriva på. :/

Frida
0

Var på inskrivning i tisdags. Så lättad att vi har fått en supersöt BM, verkligen jättetrevlig och engagerad. Även kvinnan på provtagningen var trevlig och tog min rädsla för nålar på allvar. Får hoppas att all vårdpersonal vi stöter på från och med nu är sådana de med, men av erfarenhet vet jag att det tyvärr inte lär bli så.

BM höll för övrigt med mig om att jag borde vara i vecka 11 nu men att det förmodligen inte är mer än vecka 9 eller 10. Hon tyckte att vi siktar på 11 men kör på det säkra med en vecka extra när det gäller att berätta för folk och när jag kunde börja med mina vanliga allergitabletter. Känns lite konstigt att inte veta exakt och att vi måste vänta till RUL i maj innan vi får veta mer. Värst är det nog för min sambo. Han går omkring på tå runt folk, mest på jobbet, för att han så väldigt gärna vill berätta att han ska bli pappa men han vet att han inte borde säga något än 😛

Värdinna på Fantasy

ChristineL
0

#118 - Föräldrapenningen har jag inte riktigt kommit till än, men har du fått papper till arbetsgivaren så är ju det alltid något. Jag kör på att ta ett papper i taget, i tisdags fick jag hem ett papper till arbetsgivaren och igår fick jag ett papper till mig, varför skicka allt tillsammans liksom? :P

[RMSLiners]
0

#120 Jo men det pappret gäller liksom inte mig just nu då jag kommer säga upp mig från jobbet och fokusera på studier. Så måste prata med fk då de inte riktigt förstått mig.

noir
0

#121 vad heter pappret?

ChristineL
0

#121 - Aha, ja, men då är det nog bäst att ta ett snack med dom. Fk är krångliga…

noir
0

Men din föräldrarpenning baseras ju inte på vad du jobbar/tjänar nu, utan hur det sett ut under senaste året. Så bara för att du ska säga upp dig och ska börja plugga betyder inte det att du inte kan få föräldrarpenning

Zvintos
0

#116: Din BM är inte den enda, men min kan inte komma med ursäkten att hon är gammal.. 😛 Min BM sa till mig på hälsosamtalet att en OK viktuppgång är på 6-8kg.. Nu är väl det räknat från inskrivningen, men då låg jag bara på +1,5kg mot min normalvikt och jag har inga som helst extrakilo innan…

ChristineL
2

Men hur kan dom över huvud taget kommentera vikten?! Jag blir så arg, har inte tjejer redan tillräckligt med komplex (mer eller mindre) över sin vikt eller kroppsform? Nu får man inte ens gå upp när man är gravid, herregud…

Jag säger inte att alla har komplex, men det är tyvärr alldeles för vanligt.

[RMSLiners]
2

Har pratat med fk i telefon nu och de kolla mina uppgifter de har på datorn redan så nu är allt i ordning och rätt gjort. Min SGI hade de redan i systemet så varför jag fick hem papper var en gåta, nu har jag fått svar på alla frågetecken. Jag behöver inte tänka på det mer vilket är skönt.

noir
0

Förstår inte heller, bara att läsa i forum så kan det skilja tiotals kilon mellan "normal"byggde tjejer (tänker då de med normalt bmi) och det är inte den som väger mest under graviditeten som alltid har svårast att gå ner? Kommer alltid anse att man ska ignorera siffrorna. Kilon kan växla bara över en dag, inget att lita på. Kolla på välmående och hur man förändras i cm istället.

Jag var överviktig innan graviditet och har gått upp 10 kilo, stannat där i över en månad och anser att jag blivit mindre i ansikte, armar o.s.v Men jag har fortfarande högt BMI och gått upp 10Kg. Jag borde vara er barnmorskas mardröm ;)

Min barnmorska kollar på alla tester, har haft normala/bra/perfekta resultat på allt i från järn till socker och tillväxtkurva o.s.v Så länge det är så och JAG anser att jag mår bra så säger min BM att det inte finns något att klaga på.

[RMSLiners]
0

#128 Jag har också alla värden perfekta och jag försöker tom vara aktiv trots foglossning men det tar inte bm hänsyn till. När jag skrev in mig satt jag fortfarande på hästryggen och red regelbundet till den dag jag flög av hästen i full galopp och skada knät duktigt då sluta jag och vid det laget var magen ändå i vägen. Det gillade min BM, att jag red alltså då hon såg det som en möjlighet för mig att inte öka mycket i vikt men när jag var tvungen att sluta ändra hon attityd. När jag sen fick foglossning blev hennes attityd ännu värre då jag hade svårt att köra hundra blås i träning. På föräldraträffan tex skulle jag lyfta två stolar och bm (inte min utan dwn andra då som är precis likadan) sa bara "orkar du verkligen det eller?". Jag sa bara "jag är inte gjord av glas". Alltså, hade jag inte haft foglossningen så hade jag orkat träna i samma tempo som innan graviditeten. Men man ska ju inte köra ihjäl sig under graviditeten.

noir
0

#129 Tråkigt med sådan attityd…  Jag rör mig inte mycket pga min foglossning, försöker äta bra men onyttigheter slinker ner det också…
Så länge jag mår bra och mina världen ser bra ut så borde barnet också må bra. Så tänker jag.  Hoppas du står ut och inte dras ner av BM attityd

[RMSLiners]
0

#130 Jag har tyvärr graviditets depression där vikten är största orsaken så kommentarerna gör ju inte saken lättare men man får väll försöka ignorera.

noir
0

#130 Krya på dig, har själv historia av svår depression och nära anhörig med psykiska problem. Även en i och med graviditet. Det finns bra hjälp att få, Viktigaste är att ge sig själv tid. Oavsett om det är 10 minuter eller ett år man behöver. <3

noir
0

Nu börjar det bli trångt där inne. går in i vecka 33 imorgon!

Skummaste känslan var dock nyss när jag gick upp ur sängen. Jag kände verkligen att bebisen huvud låg i bäckenet (BM kände och bekräfta i tisdags att bebis ligger med huvudet ner) Kunde inte röra mig utan att det kändes som om man hade ett "huvud" mellan benen!

Men sen kunde jag inte heller vika mig dubbel då det kändes som om jag hade fötter eller en rumpa som spjäla emot, typ som att den låg så raklång den kunde där inne. Jag rullade ur sängen innan jag kände ett välbekant krångel i magen som nästan får en att må illa och jag blev rörlig igen.

Extra trångt kanske det var i och med att jag var akut kissnödig ;)

OolssonxD
0

känner att de var länge sen jag var här inne! har mått lite halv dåligt och gör de ännu. yr och trött hela tiden så jag orkar inte sitta på datorn mer än kanske någon minut! usch… idag går jag in i vecka 28 så har 90 dagar kvar idag till bf… längtar som skam

ChristineL
0

Någon mer än jag som känner att bebisen sparkar och boxas samtidigt? :D Kan få bonkar både uppåt och neråt samtidigt och ibland en åt höger och en åt vänster :P

Niini
0

#135 Joo, ibaldn är det nog bökande åt alla håll på en o samma gång. För det mesta faktiskt :P

ChristineL
0

#136 - Visst är det mysigt? Jag kan nästan inte hålla mig för skratt när det bökas runt på det viset 😛

noir
0

Jag säger alltid "nu knör bebisen runt" Men på senare tid känns det som om den knör mer nedåt och skumpar, fattas bara att man hör "sesam öppna dig, jag vill ut!" I och med att det börjar bli trångt hör jag mer och mer ljud från magen som bebisen framkallar. När den kommer åt revben och när den klickar och har sig. Tycker jag känner av bebisen från pch till hela dagen. Mysigt! … (oftast) Imorse var det mindre kul, kom inte upp ut sängen för att jag hade ett "huvud" mellan benen och en bebis kropp som streckte på sig, jag rullade ur och vaggade snabbt snabbt på toa ;)

Hannashusdjur
0

Känner oxå bebis lååångt ner, (ändtarm) och högt upp på höger sida revbenen. Så läskigt när hon får hicka och det "pulserar" väldigt långt ner i bäckenet eller när hon boxas så känns det precis under mitt snitt :S super otäckt men mysigt:D

[Tess86]
0

Min BM sa på inskrivningen att jag är för smal och frågade om jag inte äter någonting. Det är inte heller så kul att höra för jag har alltid ätit bra mat och har varit extra noga med att få i mig allt sedan jag fick veta att jag var gravid. Jag äter en ganska stor frukost, lunch, mellanmål, middag och någonting på kvällen. Jag kan inte äta mer än så och jag ser ut som jag gör helt enkelt. 

Jag tänker inte på att begränsa mitt matintag bara för att hålla mig smal, och har aldrig gjort det, utan äter mig ofta riktigt proppmätt. Jag håller heller inte på med light- eller lättprodukter utan äter och dricker alltid standardprodukterna av t.ex. mejeriprodukter. Det enda jag begränsar är onyttiga saker som snask, godis, fika, sötade drycker osv. Jag hoppas att hon inte tycker att jag har gått upp för lite på nästa träff, i april.

Ketang
1

Jag har i dag 31dagar kvar till BF och det känns verkligen som om bebis är färdig bakad nu! Den har fixerat sig och jag har massor med sammandragningar hela tiden, en del förvärkar och rejält ont i vad som känns som livmodertappen. Jag har sjukt ont av min foglossning och går absolut så lite som möjligt nu, typ mellan sängen, toaletten och köksbordet och varje steg är ett mindre helvete. Jag är så trött att jag sover 3-5timmar mitt på dagarna och lägger mig vid 20:00 på kvällarna. Kan knappt röra mig på nätterna och kvider när jag vänder mig om så min man vaknar och tror att jag ska föda ibland. Jag känner helt enkelt att det börjar bli ohållbart både för kropp och själ nu. Jag ska till bm på tisdag och funderar på att be om hinnsvepning i hopp om att sätta fart på processen lite. 

Är det någon som vet om man kan få tjuvstarta förlossningen lite om man har det väldigt jobbigt? Har läst på 1177 att dom inte gör något för att stoppa förlossningen om den skulle dra igång nu, så jag tänker att dom kanske skulle kunna hjälpa mig att sätta fart på det om någon vecka eller två om inget har hänt då, för jag lider verkligen av detta och vill ju inte vara ett fysiskt eller psykiskt vrak när bebis kommer.

ChristineL
0

#141 - Igångsatt blir du ju inte, men försöka få igång den själv kan man ju alltid göra. Raska promenader, spring i trappor, sex, orgasm, stark mat, champagne är dom färdknäppar jag har hört talas om :)

Ketang
0

#142 Jag har en kompis som blev igång satt tidigare men vi bor i olika landsting. Ska iallafall fråga om dom kan göra något litet för att hjälpa lite på traven. Jag tror inte på det där att man själv kan dra igång det genom motion. Jag gick jätte mycket sist jag var gravid och gjorde massa saker för att dra igång det. Men jag gick över tiden ändå. Och nu är det ju inte ens möjligt att försöka eftersom jag inte kan röra mig.

noir
0

Som jag förstått det kan man bara starta en förlossningen om det redan är på g av sig själv. Så det ha dlar väll snaare om timmar någon dag? Har med tappen och dess mognad att göra har jag för mig.

Ketang
0

Det finns läkemedel som gör att den mognar. Dom kan ju sätta igång en om man blir sjuk.

Niini
1

Fartgupp lär kunna sätta igång förlossningen också :P

[Thiah]
0

#140 jag har samma problem. Är väldigt smal och hoppas kroppen förstår att gå upp nu när jag ör gravid. Har annars väldigt svårt för att gå upp. Min hälsovårdare(bor i finland) var jättego på inskrivningen och gnällde inte alls över min vikt. Hon påpekade bara att jag ska äta allt jag kan för att gå upp, speciellt eftersom amningen gör att man kan tappa en massa i vikt. Såklart man gör allt för sitt barn så nu försöker jag att verkligen äta,äta,äta hela tiden. Skulle verkligen inte hjälpa om hälsovården var negativ varje gång man var där.

Frida
0

Var igår iväg och köpte lite tyg för att sy lite bekväma kläder till mig själv eftersom jag blev ytterst besviken på vad som fanns i butikerna inne i centrum (dvs, ingenting). Magen är så svullen nu att jag inte kommer i mina vanliga jeans och mina kjolar sitter åt lite för mycket.

Ska försöka ta mig till någon av specialbutikerna i stan senare i eftermiddag också och se om jag kan hitta ett par mammajeans. Ska bara lyckas överleva fyra timmar i skolan först. Har inte varit där på två veckor för att jag har mått så dåligt 😕

Värdinna på Fantasy

[Tess86]
1

#147 Ja, jag har gjort samma sak, försökt äta så ofta jag kan (eller inte småäta hela tiden då men blanda mål med mellanmål) och så mycket jag känner att jag orkar med. Men samtidigt har jag försökt äta nyttigt. Det blir ju inte bättre för barnet om man går upp mycket i vikt, men bara äter skräpmat. Nu börjar det bli bättre men tidigare fick jag otroligt ont i magen om jag åt för mycket på en gång, så då blev det fler mellanmål istället. 

Jag vägde mig idag och jag har faktiskt gått upp tre kilo sedan inskrivningen. Jag var på inskrivningen i nionde veckan och nu är jag i sextonde veckan, så det måste ju vara ganska bra. Men min mage har blivit jättestor. De som ser mig, och har varit gravida själva, tror att jag antingen har gått längre än vad vi tror eller att det är tvillingar. Jag och min sambo väntar spänt till RUL, kan man ju säga :)

noir
1

på 33 veckor har jag gått upp 11kg om mammas våg stämmer. Har för mig att man ska tabort 1-2kg för att den ska stämma med vågen som används på vårdcentralen. Så antingen har jag gått upp yttligare ett kilo eller så har jag gått ner 1 kg sen förra månaden.
Innan dess stod jag still i två månander, så att gå ner 1kg är ju egnetligen inte helt omöjligt.

Tänker på hur mycket extra kroppen förbränner under en graviditet och ju längre man kommer ju mer behöver man äta för att det inte ska ta av kroppens reserver.
Ni som är rädda att ni inte går upp som ni ska o.s.v kanske bara har hög förbränning innan ni blev gravida. Då är det inte så konstigt. Min mamma gick upp 8 hekto med min storebror. Hon var normal i kroppen med en liten liten kula, Inte kunde man tro att vissa kort är dagen innan förlossning! Så ALLA ser vi olika ut och är olika. Försök ta hand om er och känn efter själv. Känns det bra så är det oftast bra!

[Zorita]
1

#141 Jordgubbste har jag hört ska hjälpa, men det tål att dubbelkollas.

Ketang
0

#146 Vägbulor ska testas :-) Får ta mannens gamla bil han tar till jobbet då och ta fart över dom högsta bulorna :-)

#151 När jag var gravid sist så fick jag tips om något te men det var något annat. Ska googla lite på det!

ChristineL
0

#148 - Butikerna i stan brukar sällan ha någonting, kolla runt på internet istället, mamalicious har ett jättefint utbud, bonprix, nelly, ellos, zalando finns ju också :)

noir
0

#151 Det är inte hallonbladste du tänker på?

[Zorita]
1

I helgen tror jag att jag kände de första rörelserna, iiih!

Har haft det lite jobbigt på senaste tiden och känner mig förvirrad. Vet inte om det är vanliga humörsvängningar som gör att jag är arg och ledsen om vartannat mest hela tiden eller om jag börjar gå in i en depression. Jag har varit deprimerad tidigare och tagit medicin, men samtidigt vill jag inte äta medicin om jag inte måste. Nu tror jag att jag ska försöka ge det ett par dar och se om jag kan styra upp det själv. Någon annan som har varit deprimerad under förlossningen och hur vet man att det är mer än bara humörsvängningar och stress?

noir
2

#155 Svårt att veta hur just du känner. Men jag har också medicinerats och jobbat med depression. Jag kände/känner igen mig i vissa "symtom". Jag har gråtit och känt mig så ensam pga någon kanske varit lite avvisande mot mig. Kan gråta utan att jag vet varför (vilket jag gjorde mycket när jag var sjuk) Kännt att hela dagar kan vara förstörda och inte vilja något alls. Känna mig som en bitter surpuppa och sen kämpa för att inte visa omvärlden vilken bitter surpappa jag är tills jag gråter.

Jag pratar mycket med min sambo att om han tycker jag blir konstig så ska han säga till. Men det jag själv går efter är om jag tycker det håller i sig. För när jag var sjuk så gick det inte över, det fanns ju alltid i bakgrunden att jag inte mådde bra. Nu även om symtomen är lika så känner jag att jag kan ha dagar, veckor, månader av att vara sprudlande glad och så kommer det en dag eller två med mörka moln. Jag tror nog det är normalt. Man ska ju ställas om helt och bli mamma. Känslor som rädsla, förhoppning, besvikelse , överaskningar o.s.v kan göra mycket med psyket utan att man klassas som sjuk. Det är normala känslor man ska ta sig igenom.
Även om jag längtar så efter vår bebis och tycker det ska bli så roligt att starta ett nytt kapitel i mitt liv med min sambo och ett litet pyre så kan jag inte låda bli att bli rädd och ibland har det hänt att jag gråtit och ångrat mig så in i norden att jag ska bli mamma pga min rädsla för det okända. Jag vill ha kontroll och veta allt, vilket är omöjligt. Men jag återgår alltid till min sprudlande glädje och förväntan. Därför tror inte jag att jag behöver medicineras och är sjuk. Tror det är övergången och en hel del hormoner som skapar detta. Men jag är öppen med min sambo, föräldrar och barnmorska hur mitt känsloliv kan storma och min bakgrund. Har även en del psykisk ohälsa i min släkt, främst på ena sidan är det ganska mycket.

Mitt tips till dig är att vara öppen med de runt dig som kan ringa i varningsklockan om det inte känner igen dig, eller att du beter dig underligt. Samt att du själv sätter dig in i dina känslor och tillåter dig vara ledsen så du kan resa dig sen igen och bli glad igen. Man vet bäst själv.

[Zorita]
0

#156 Ja det är jättesvårt. Jag känner igen mig i så mycket du skriver! Det har hänt att jag ångrat mig, men sen en minut senare vill jag inget hellre än att gosa med bebisen. Jag tror att just nu är jag mer glad än inte, men jag tror nog att jag ska hålla koll ordentligt så jag inte drar ut på det i onödan. Sist gick jag ett år utan behandling men mådde bättre på en gång jag fick behandling.

Sen tycker jag det är många förändringar som kommer plötsligt på en gång. Jag städar och donar tex helt plötsligt, från att ha varit en riktig drummel. Kanske behöver jag bara mer tid att komma in i det.

Frida
0

#153 Har redan kollat runt på olika sidor och visst finns det en hel del fina kläder. Men just byxor är värdelöst att köpa för min del eftersom det är väldigt få modeller som sitter bra och jag får ofta testa alldeles för många par innan jag hittar något som med lite tur passar. Så av den anledningen vill/vågar jag inte handla på nätet eftersom merparten av e-butikerna har riktigt kassa villkor när det handlar om byte och återköp.

Värdinna på Fantasy

ChristineL
0

#158 - Aha, men om du syr själv är det ju perfekt! :) Jag som trodde jag hade problem som alltid får lägga upp alla byxor en decimeter :P

Frida
0

#159 Längden är sällan ett problem för mig, det är bara det att dagens mode sällan tillåter "breda" höfter och fyllig rumpa i kombination med en smal midja. Fast det där med smal midja är ju inte ett "problem" längre direkt 😉

Värdinna på Fantasy

Zvintos
0

#160: Har alltid samma problem jag med när jag ska köpa byxor. Stor rumpa, breda höfter och smal midja. Men Ellos mammabyxor sitter kanon! Köpte även ett par på H&M som sitter bra. Kors i taket, skulle jag vilja säga. 😛

OolssonxD
0

så skönt när man räknar ner nu när jag är en bit under 100 strecket

SyntHare
12

Tittar in en snabbis med en bild på vår underbara dotter, Tuva-Li

SyntHare
1

Oj hela texten kom visst inte med… Hon föddes torsdagen den 14 mars klockan 16:51 i vecka 35+6. 49 cm lång och 3020 gram tung var hon när hon föddes. Vi mår bra allihopa men får stanna på bb ett par dagar till :)

noir
0

Vilken goding! <3

Ketang
2

Så söt! Skönt att det gick bra! Min bm ringde för att byta min tid förut, så jag pratade med henne om möjlighet att få bli igångsatt. Hon skulle prata med läkaren och se om hon kunde komma på min nya tid och prata om det. Nu håller jag tummarna för att läkaren ger klartecken! Håller på att gå under här snart.

ChristineL
0

#163 - Å men titta sån liten docka! Vad gosigt! Skönt att ni mår bra allesammans, ser fram emot en förlossningsberättelse när du orkar :)

Greeen
0

#163 Grattis! Hon är otroligt fin!! :)

Hannashusdjur
0

#156 känner igen mig i det du skriver oxå! 

Tror det är mycket hormoner som spökar! 

Trots att detta är vårt andra barn kan jag bli livrädd vissa ggr och undra vad fan vi har gjort?! Kommer jag räcka till, till två barn och ge dom samma uppmärksamhet? osv är vanliga tankar som kommer upp. 

Men senare kan jag bara längta ihjäl mig och känna att allting kommer bli bra och fixa sig!:)

ChristineL
0

Vecka 27+6 och har sen i fredags sovit jättekonstigt. Varit uppe vid 5-6 på morgonen för att kissa och sen inte riktigt kunnat somna om. Legat i nån konstig dvala och inte varit ett dugg utvilad när jag väl ska gå upp. Vet inte om det har med graviditeten att göra eller stress över renoveringen, men kul är det inte! Kände mig som en zombie igår på jobbet. Och jobbade sent igår, har fått gått upp tidigt nu på morgonen för att ta in hantverkare som kommer vara här hela dagen och så ska jag jobba sent ikväll också. Om dom inte kan ta in någon ersättare för mig men det ser mörkt ut just ikväll 😕

[Tess86]
0

#170 Jag sover också konstigt nu och jag är bara i vecka 16. I helgen sov jag fyra-fem timmar per natt trots att vi inte hade någon tid att passa. Igår vaknade jag vid sex på morgonen och idag vid sju trots att jag jobbar 14-23 och inte är hemma förrän vid 24.

ChristineL
0

#171 - Sovit lite halvkonstigt har jag gjort hela tiden, men nu har det varit lite extra. jag är hemma till 23 på kvällarna så har nästan samma arbetstider som du. men det är sjukt frustrerande! Som tur är lyckades dom hitta en ersättare till mig på jobbet så jag får tid att vila upp mig när hantverkarna är klara här, hur lång tid det nu tar…

noir
0

#173 Minns inte när det var jag kände mig som en Zombie och sov konstigt och vaknade och var vaken mitt i natten o.s.v men det kan nog ha varit i ungefär samma vecka som du. Fast mitt kommer och går. Hade så tidigt i graviditeten också

Frida
0

Känns "tryggt" att veta att det här konstiga sovandet förmodligen kommer hålla i sig om nu ni andra som har gått bra mycket längre tid än mig också sover kasst 😛Vaknar runt halv fyra varje morgon och måste gå på toa och har gjort så i snart tre veckor. Fast de senaste dagarna har jag inte blivit vrålhungrig så fort jag varit uppe så jag kan gå och lägga mig direkt igen utan att stoppa något i magen först vilket är skönt för det går lite lättare att somna om då. Men jag drömmer väldigt skumma drömmar efteråt fram tills det är dags att gå upp igen.

Värdinna på Fantasy

noir
0

Konstiga drömmar känner vi igen. Jag vaknar 2-4 gånger per natt och kissar. Allt beror på hur livlig bebis är och om jag är törstig innan jag ska sova. Dricker väldigt mycket vatten nu mera också

Marre89
0

Jag sover som en klubbad säl! Haha. Ibland vaknar jag av att jag är torr i munnen (torra slänhinnor i både munnen å näsan just nu) och måste dricka. Annars kan jag sova hur mycke som helst å sover mycke bra oxå :)

[Zorita]
0

Ja konstiga drömmar har jag till och från. Just nu sover jag bra och går bara upp en gång per natt, men så försöker jag också dricka mindre på kvällen. Inte så svårt i ögonblicket. I princip känns det som om vatten är det ända som är säkert att dricka, och efter att ha smällt i mig några liter av det under dagen är jag inte så sugen på kvällen.

[RMSLiners]
0

Vecka 31+1 idag. Haft besök av TryggHansa i tre timmar idag så nu är samtliga försäkringar i ordning. Beställt tid till glukosbelastningen är gjord idag också så Tisdag nästa vecka ska jag göra det testet. Så nu kan min bm sluta tjata om det.

Ketang
0

#178 Jag är i vecka 36 och jag har inte ens fått erbjudande om att göra det denna gång. Lite konstigt!

[RMSLiners]
0

#179 Jag är tvingad till att ta det testet. Min BM har tjatat sen jag var i vecka 22

noir
0

#178 Vad är det för försäkringar du gjort ordning?

[RMSLiners]
1

#181 Gravidförsäkring Extra samt försäkringar på oss själva (TryggaVuxna) och fått grundlig information kring deras försäkring TryggaBarn som de sen kommer hem till oss och fixar med när barnet är fött (beställde hembesök då jag ville få allt rätt gjort).

[Thiah]
0

Jag har knappt sovit en hel natt sen vecka 6. Vaknar 1-2 gånger per natt och behöver kissa samt dricka. Är otroligt törstig hela tiden. Brukar även vakna mellan 6-7 på morgonen utan att kunna somna om. Jag har en otrolig tur som ofta kan sova runt en halvtimme tillsammans med barnen under deras vila. Hade aldrig trott att jag mest skulle sova under de första månaderna av min första graviditet men så har det blivit.

Greeen
1

Precis som #176 så sover jag som en klubbad säl! Haha :-) Fick dessutom en gravidkudde av en kompis i helgen som jag premiärsov med inatt och det kan jag verkligen rekommendera!

Frida
1

Är det någon som drömmer/har drömt om bebisen? Känner mig nästan lite avundsjuk på sambon som hade en bebisdröm härom natten. Blev nästan lite arg på honom för att när han väl kläckte ur sig senare på kvällen att han hade drömt om barnet så kom han knappt ihåg något. Tyckte att han likaväl hade kunnat hålla tyst om det då 🤫

Och hej hormoner! Satte mig precis och började titta på Oliver och gänget. Gick inte ens två minuter fören jag satt och bölade för stackars lilla övergivna Oliver. Tycker ändå att det inte har varit så illa med humöret hittills. Slog i och för sig i huvudet i badrumsspegeln härom veckan och visst gjorde det ont men inte värre än andra gånger jag gjort samma manöver. Men ändå satt jag och lipade i tio minuter, något jag annars aldrig gör vid fysisk smärta.

Värdinna på Fantasy

Niini
1

Nää.. jag drömmer bara om jobbet jag :P Hehe, så går det väl när man blir sjukskriven halvt mot sin vilja ;)

ChristineL
0

#185 - Jag har bara drömt att det blir en mörkhårig flicka, det är den enda bebisdrömmen jag har haft och mer detaljerat än så minns jag inte. Men min mormor har också drömt det ;) Blir väldigt spännande att se vad det blir då vi valt att inte ta reda på könet :)

28 fulla veckor idag och sömnen fortsätter vara sämre än vad den någonsin varit tidigare under graviditeten.

Marre89
0

Jag drömde om bebis inatt. Dock ingen rolig dröm :( Drömde att jag va gravid å vi va på tivoli typ, skulle åka typ fritt fall å alla sa att de va säkert att åka, så jag gjorde de. Men bebisen dog när vi släpptes ner pga alla g krafter (eller va de heter) kände lixom hur det "mosades" sönder i magen :'( Usch! Tur de bara va en dröm.

noir
0

jag drömmer om barnet. Men oftast ligger barnet i en vagn eller är på annat vis dolt så jag inte ser ansiktet eller vilket kön det kan tänkas vara.
Har även drömt en jätte konstig läskig bebisdröm om att min bebis både hade snopp och snippa samtidigt…. haha

Niini
1

#189 En riktigt hen då med andra ord ;)

[Tess86]
0

Jag hade en jättelöjlig dröm om att vi var på en badstrand med ett gäng kompisar och jag och min sambo kunde inte bada därför att vi inte hade någon som kunde hålla i barnet sålänge. Varför vi skulle göra ett så stort problem av det hela och inte bara turades om att bada har jag ingen aning om. Men jag var oroligt besviken över att jag inte skulle få bada :S Knäpp dröm, som att oron över att inte få bada är den största jag har över att skaffa barn. Fast är oron och problemen inte större än så kan man ju vara glad :) 

I vaket tillstånd har jag faktiskt ingen oro över det kommande barnet. De säger ju att det är så vanligt att man känner glädje blandat med oro eller funderingar, men jag känner mig inte alls orolig, varken över graviditeten, förlossningen eller att ta hand om barnet.

Niini
1

Lyckades fånga ett riktigt kickboxingpass igår kväll 😃

äh.. fick inte med videon.. Nåjaa, videon ligger uppe på min blogg i alla fall :)

ChristineL
0

#192 - Hihi! Såna videos är så roliga! Och lite läskiga att se ;) Har tänkt länge att få med det men inte kommit till skott än…

noir
0

Jag lyckas aldrig filma! Fått ett klipp på 4 sekunder där man ser en buff, alltså inte ens en spark haha!
Omöjligt att filma min böna, den bara gömmer sig så fort kameran åker fram, lika var det på ultraljudet, den ville inte alls vara med och när man kollar hjärtljud och den (antagligen) hör ljudet från maskinen man mäter med blir den galen och sprattlar :p

Niini
0

Har försökt fånga Liten flera gånger men aldrig lyckats förrän nu :)

ChristineL
0

Vecka 28+3 och idag har det varit jobbigt. Känner mig som en flodhäst och har blivit andfådd för minsta lilla, inte klokt vad olika dagarna kan vara, men så har också veckan varit väldigt aktiv så är väl inte så konstigt att kroppen till slut säger stopp.

noir
0

Känner mig väldigt orkeslös nu mera. Krävs inte mycket för att tappa orken och få domningar i ben och armar. Kan känna mig yr och lätt illamående om kag inte lyssnar på kroppen när den säger vila. V32+6

Ketang
0

Jag är nu i v 37 och nu är bebisen så långt neratt det vverkligen känns som om den snart ramlar ut! Fått tid på fl den 2/4 för att prata om ev igångsättning.

noir
0

Min har huvudet ner och ibland känns det som om det är en kula som ska trilla ut mellan benen ;D

[RMSLiners]
0

Jag känner mig nästintill mentalt labil nu. Gråter av minsta lilla, ständig värk i kroppen att jag knappt orkar gå, rastlös, sömnsvårigheter, orkeslös och allmänt less. Vet att jag skulle ha nytta av psykolog eller dylikt som lyckas intala mig att jag orkar men med en bm som är totalt blåst och speciallist på att förstärka eventuell depression får man inte den hjälpen. Vet inte heller vart man ska vända sig om man vill söka hjälp på egen hand när man har en bm som vägrar hjälpa?

[Thiah]
0

#200 Usch va jobbigt. Hoppas det löser sig för dig trots den där häxan till bm. 

*styrkekramar*

Jag har fjärilar i magen för på tisdag ska vi på första UL. Sambon menade att han inte blir nervös så jag får väl bli nervös för oss båda. 😂

Skönt är att vi verkligen känns som om vi är på samma sida i alla frågor som rör fostret och framtiden. ❤️

villavägen
0

#200 jag är inte gravid nu men följer den här tråden lite på håll. Känner man att man inte orkar längre, sover dålig mm tror jag man behöver hjälp. Ingen vinner på att bita ihop och låtsas. Byt barnmorska nu! Kräv att få träffa mödravårdspsykolog. Det är en enorm omställning i kroppen att bli mamma. Att vara helt slut när barnet föds är inte att rekommendera! Jag fick själv en förlossningspsykos och depression för lite mer än ett år sedan. Skulle jag bli gravid igen skulle jag ställa helt andra krav på vården! Viktigt är att få rätt bedömning och att känna sig trygg med den personal som ska hjälpa. Lycka till!

[RMSLiners]
0

#202 jag kan inte byta barnmorska vilket jag skrivit tidigare. Finns bara två bm och den andra är inte bättre. Jag måste gå igenom hela processen med att byta vårdcentral helt och hållet om jag ska ha en annan bm och såhär nära förlossning har jag ingen ork till det.

villavägen
0

Men det måste väl finnas någon mödravårdspsykolog som du kan få träffa? Jag hade kontakt med en psykolog både innan och efter förlossningen.

[RMSLiners]
0

#204 Ingen aning. Ska man själv ringa mvc och fråga? Annat allternativ är psykiatrin men vet inte hur bra de är i detta ärende.

villavägen
0

#205 jag vet inte hur det är på din ort, men min mödravårdspsykolog var knuten till den vårdcentralen jag gick på så min barnmorska ordnade det. Du kan nog ringa din mvc och höra. Psykiatrin brukar ha akutmottagning, om du ringer ditt sjukhus så kopplar de dej vidare till psykiatrisjuksköterska. Man brukar få lämna personnummer och telefonnummer så ringer sköterskan upp. Det gäller nog endast vardagar. Psykiatrin är bra när det gäller medicinering under graviditeten. Jag har erfarenhet av att det mycket beror på vilken läkare man får träffa. Gällande psykologer, tror jag mer på mödravårdens egna. Jag träffade faktiskt två psykologer samtidigt ett par veckor, både psykiatrins och mvcs. Att känna sig missnöjd med vården man får brukar faktiskt vara en riskfaktor för att utveckla psykisk ohälsa i samband med graviditeten. Så om du känner att du inte orkar ringa själv så kanske du har någon runt i kring dej som kan hjälpa?

ChristineL
0

#205 - Det bör finnas en psykolog/kurator kopplad till mödravården men kan nog vara lite olika beroende på landsting.

[RMSLiners]
0

#206 Mediciner är inget någon kommer sätta på mig iom min allergi mot läkemedel, bara det är en risk i sig. 

Jag har alltid varit missnöjd med sjukvården här för absolut ingen tar en seriöst. Var precis samma sak när jag skada senorna i båda knäna under terrängcyklingen, ingen läkare tog en seriöst och skicka hem en med alvedon i fickan och sa åt mig att fortsätta träna trots smärta. Tills den dag en sjukgymnast upptäckte min överrörlighet i knäna (senorna var för uttöjda och skadade) och portförbjöd mig från terrängcyklingen i 2 år. Lite OT men det är ett av många exempel. Min tillit till läkare är minimal. 

MVC på vårdcentralen jag går på tror jag inte har en psykolog, vad jag vet finns bara 2 bm där och inget mer. Psykiatrin har jag varit på förr när jag gick in i väggen på jobbet så där borde väll finnas någon som kan dirigera mig rätt.

[Zorita]
1

Är i vecka 20 nu (19+3) och mår bättre för varje dag. I helgen var vi i Marocko och jag traskade runt hela dagarna utan problem. Höfterna var lite trötta under den första dagen, som träningsvärk ungefär, men inget värre. Så jag tror nog det var min sneda höft som ställde till det innan, inte foglossning 😃

Men, vad jobbigt det är att resa som gravid! Man får ju knappt äta nån mat alls! Dessutom var det vågit vid sundet så båten gungade enormt på vägen dit (tur jag inte har lätt för att må illa!) och vart helt inställd på vägen hem. Gravid och utan mat i 12 timmar i väntan på nästa båt = monster.

Dessutom rökte alla överallt, inomhus alltså. Jösses jag fick gå ut och ställa mig för att slippa vara passiv rökare. Heja Europa för alla rökförbuden!

ChristineL
0

#209 - Oj, vilken resa! Häftigt kan jag tänka mig men minst sagt påfrestande.

Här är det 28+5 och jag ska till bm idag, håller tummarna för att järnvärdet har gått upp lite sen sist och att magen växer som den ska :)

[Thiah]
0

V12+0. Känner mig full av energi trots värkande ryggmuskler och tunga bröst. Längtar så till ul imorgon.

Rutan_
0

RMSLiners sök efter ett spädbarnsteam nära dig! De tar även emot gravida. Du kan också be BVC om hjälp, de ska ha en socionom/kurator, och så ska det ju finnas en psykolog på VC. Själv tycker jag att spädbarnsteamet är allra bäst.

noir
1

Enda sen vi har fått lite ordning i barnrummet så kan jag inte låta bli att gå in där om och om igen hela dagarna och bara titta eller pilla på något. Längtar så efter den lilla!

[RMSLiners]
3

Tog ett allvarligt snack med bm idag och förklara noga läget. Då trilla poletten ner och nu inväntar jag samtal från mvcs psykolog.

ChristineL
0

#214 - Bra jobbat! Hejja!

Här gick bm-besöket idag bra, jag ligger nu på den övre sf-kurvan med 30 cm, men hon tyckte inte jag skulle oroa mig utan det är vanligt att det går upp och sedan planar ut så jag hoppas den gör det till nästa besök. Blodtryck bra, hjärtslagen bra och föräldrakursen börjar på onsdag!

Frida
0

Andra bm-besöket avklarat. Alla prover från förra gången såg bra ut förutom att det visade sig att jag inte är immun mot rubella trots att jag är vaccinerad mot det. Lite intressant att höra att de i efterhand kunnat konstatera att just rubellavaccinet som ingick i barnvaccinationsprogrammet när jag fick det inte alltid var verksamt. Så fler sprutor efter förlossningen för min del =/

Värdinna på Fantasy

[Thiah]
0

Va på Ul idag och där konstaterades det tyvärr att fostret var dött. LedsenVerkar som att kroppen inte alls förstått att den inte längre är gravid. Blir nu att "rensa kroppen" och sen ta nya tag. Förhoppningsvis går det bra nästa försök.

Niini
0

Allt tip top på bm-besöket. SF-måttet mitt på kurvan fortfarande och Liten ligger med huvudet nere precis som för två veckor sen.

ChristineL
0

#217 - Beklagar verkligen! Ta den tid ni behöver för att sörja och ta nya ta när kroppen är sig själv igen.

[Thiah]
0

#219 tack det ska vi. Jag blir hemma nu i två dagar och har världens bästa sambo här hemma.  Känns skönt att kunna fokusera framåt och ha en positiv kraft i honom.  

En positiv sak i det hela var att jag fick en otroligt bra känsla av den personal som jobbade på moderskapskliniken. Det är dom som utreder par som får många missfall/inte lyckas bli gravida samt tar hand om gravida (UL och läkarbesök inför förlossning osv) där vi bor. Dom var alla trevliga och duktiga och proffsiga så det känns bara bra att veta att dom finns där i bakgrunden nästa gång.

Zvintos
0

#217: Nej, vad tråkigt! Beklagar!

[Tess86]
0

#217 Vad tråkigt! Jag beklagar verkligen. Hoppas att du trots omständigheterna mår bra, tillräckligt bra för att orka vidare.

[Thiah]
0

#221+222 tack och jo, jag mår faktiskt bra med tanke på vad som hänt. Har ett bra stöd runt mig vilket märks nu.

noir
0

Underbart klipp jag vill dela med mig av. En barnmorska som masserar en liten nyfödd bebis i vatten. Man ser verkligen hur bebisen njuter! (Plocka även fram näsdukarna, mina ögon var då inte torra!) http://www.youtube.com/watch?v=OPSAgs-exfQ&feature=youtube_gdata_player

Ketang
0

#224 Helt underbart klipp! ❤️

Jag är i vecka 37 nu och har inte visat en enda bild på magen 😐 så här kommer en som en kompis tog på mig i söndags i studion. Är inte nöjd med bilden, men den visar hur magen ser ut i alla fall 😉

ChristineL
1

Jag går in i vecka 30 idag, hur är det möjligt? 🤪 Och två veckors arbete kvar innan jag slutar.

Igår började föräldragruppen, verkar vara vettiga människor där, synd att det bara är tre tillfällen men vi är båda positiva inför nästa möte :)

Lillalukas
0

Tiden tickar på även om det känns som att det går segt, vecka 29 på måndag, lite mindre än 3 månader kvar, känns ofattbart att tiden gått så fort nu det sista. Vi var på tillväxtkontroll/3D ultraljud här om dagen och vikten på den lilla låg 9% under det "normala", sen är ju inte vikten exakt ändå. Och hos barnmorskan så började vi på mätkurvan och även där låg jag lite under vad man "borde". Men allt annat ser fint ut och det är en sprallig liten tjej i magen :) Dock har jag det väldigt jobbigt med sömnen, spelar ingen roll när jag lägger mig men vaknar alltid tidigt (mellan 5 & 6 dom flesta dagarna, drömmer mycket oroliga drömmar, mycket stressande drömmar. Men hoppas på att det blir bättre snart.

ChristineL
0

#227 - Oja, det där med drömmarna och dålig sömn känner jag igen! 29+3 idag, jag hade en kort period där jag inte drömde så mycket och sov ganska bra, men nu är det tillbaka igen. Blir skönt att få sluta jobba om 1, 5 vecka iaf ^^

OolssonxD
1

vecka 30 idag =) nu börjar jag räkna ner veckorna!!

[RMSLiners]
0

Hemkommen från förlossningen. Fick ringa in då jag känt minskad aktivitet i 2 dagar men allt såg normalt ut, det är moderkakan som spökar då den ligger i framvägg och aggerar stötdämpare. Passa på att ta upp smärtan mellan bena och det var de nästan säkra på att det berodde på att bebis placerar huvudet neråt. Vet dock inte om bebisen är fixerad neråt än dock men det får man väll veta längre fram.

noir
0

Den ligger nog och gosar med huvudet neråt för stt fixera sig när tiden känns rätt som min bebis gör. Det känns! :) Höll på att ringa förlossningen igår, hade ont som jag brukar i magen men sen spred det sig över hela magen och gjorde fruktansvärt ont! Försökte bada bort men hag kände mig bara kokt! Efter 1.5h av konstant smärta guck det över. Men känner mig öm i hela magen och samandragningar kommer och går som vanligt igen. Med och utan smärta. Undrar vad de andra var?

MsNattiz
0

inatt vaknade jag av att magen var stenhård och krampade, gjorde jätteont.  kunde inte röra mig, fick hjälp av sambon att sätta mig upp och efter ett antal minuter gick det över. vet inte heller vad det var, vanlig sammandragning kändes det inte som 😮

noir
0

Låter som de jag hade, mitt satt i 1.5h :/
Känner mig lite orolig, det började lite som håll mitt på dagen och nu när jag handla var det samma känsla, har ingen lust med att ha samma "krampande" smärta igen…. ble!

[Zorita]
0

Nu är jag halvvägs genom graviditeten och i eftermiddag är det dags för RUL. Jag har ju sett bebisen fyra gånger innan så det är inte en så jättestor grej, men det är alltid kul!

Har hittat ett stödbälte på marknad för 5 euro också! Det är inte direkt ett foglossningsbälte men jag vet inte om det spelar nån roll. Ska ta med det till läkaren och se vad hon har att säga.

Och så har vi hittat bebisklasser på engelska! Nu återstår det att se hur mycket de kostar, men förhoppningsvis är priset rimligt så vi kan gå på dem. Kul också att träffa andra gravida i närheten.

Nu har bebisen inte gett mig en enda ordentlig spark på en dag, men det är ju lite tidigt att vänta sig att de ska kännas hela tiden. Men det blir ändå skönt att bekräfta i eftermiddag att allt ser bra ut.

ChristineL
0

Igår fick jag ringa 1177 då jag plötsligt fick jätteont i magen och ryggen, frossade och började må illa. Satt inne på toaletten i ca en kvart innan det blev diarré :/ Det blev bättre efter det men kände mig fortsatt jätteskum. Hon jag pratade med trodde inte det var något med barnet och så länge jag inte hade mer än vanliga influensasymptom behövde jag inte oroa mig, annars skulle jag ringa förlossningen om något mer hände.

Idag känner jag mig bättre men fortfarande lite skum, kommer åka till jobbet iaf och hoppas det går bra.

Rutan_
0

#234 Fyra gånger redan!? Varför så många?

[Zorita]
0

#236 Våra läkare har ul maskiner så de kollar på bebisen varje gång vi är där.

Idag gick det tyvärr skit, dock. Barnet har ett onormalt litet näsben som innebär ökad risk för downs, så imorrn ska vi in och göra ytterligare ett test av fostervattensprovet. Förra screeningen visade att vi ligger på en risk på 1/10000 men det ändrades alltså nu.

[Tess86]
0

#237 Åh, vad jobbigt för er. Jag hoppas verkligen att ni får positiva besked imorgon!

ChristineL
0

Magen känns verkligen konstig nu, blir alldeles spänd så fort jag rör mig och filuren låg ytligt (så jag kände den på utsidan av magen) hela dagen igår på olika ställen. Imorron är det föräldragruppen igen så jag ska hugga vår bm och höra med henne om det är vanligt att det blir så såhär "tidigt" ändå.

noir
0

#239 Du ligger väll bara 4v efter mig? jag ska ha 12maj.
Jag kände sammandragningar tidigt. Hela magen spänner sig som ett hårt klot och ibland kan man känna hur bebisen ligger. Bland kändes det lite eller "smärtsamt" eller så kände man precis ingenting först man la handen på magen och den var stenhård. :)

Eller tänkte du på något annat?

ChristineL
0

#240 - Nej, det är nog sammandragningar, men jag mådde ju så illa i måndags kväll (inlägg 235), och kände mig allmänt skum i magen hela dagen igår plus detta. Dum kombination :P Och det känns verkligen att kroppen inte är som den brukar. Blir mycket kassasittande för mig och lätta saker att plocka när jag är på golvet, chips och toapapper är bra grejer ;)

noir
0

När du vart dålig i magen, fick du även lös eller lösare avföring? För det kan jag få efter sammandragningar. Har inte varit "normal" i magen på veckor. Det är inte löst som vatten men lösare. En gång när jag och sambon åt något olämpligt så började sambon fisa en hemsk hemsk doft och samma typ av fis började jag släppa ca 2 dagar senare så jag misstänker att mitt system ligger efter med 1-2 dagar. Vilket kan förklara att man känner sig skum i magen, att den alltså inte jobbar i samma takt som förut eftersom det blir ett tryck där inne och trångt.

Men fråga, det skadar ju inte, finns inga dumma frågor

ChristineL
0

#242 - Nej, det var bara då det rann, har inte gjort nummer två sen dess, men det blir väl idag. Brukar klara mig med att gå varannan dag utan att det är konstigt för mig. Men vi får se var det leder idag, både med sammandragningar och magproblem :P

Ketang
0

Idag gick slemproppen! Är det någon som vet hur lång tid innan förlossningen den kan komma? Dom gjorde ju en hinsvepning på mig igår och planerade in en igångsättning på måndag. Men bebis kanske tittar ut tidigare? 🙂

fridaas
0

Min slempropp gick 3veckor innan bebis kom =/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ketang
1

Suck! Kunde du inte ljuga och säga att den alltid går några timmar innan förlossningen sätter igång 😃

noir
0

#244 Slemproppen har ju ett eget liv. vet du om det var hela som lossa? Vet att den kan återbildas igen, exempelvis kan den lossna bara en liten bit (vilket jag misstänker hände mig, låg en snårkråke liknade sak en natt i toaletten för ett par veckor sedan. men det var då ingen fara eftersom den återbildas) Men tanke på att du är nära BF, med hinnesvepning o.s.v så är det väll bara att hålla tummarna att det är ett kliv framåt! :D

Ketang
0

#247 Hur tusan vet man om det är hela som kommit ut :-) Jag har inte en aning. Mycket var det i alla fall. Eller ja, allt är ju relativt! 🤪

Ja nu håller jag tummarna för att jag slipper igångsättning på måndag. Men läkaren trodde att jag skulle vara så öppen och mogen på måndag att dom bara behöver spräcka hinnorna för att det ska köra igång 🙂

noir
0

Haha jadu, min eventuella slempropps del var som ett russin typ.. slemigt som en snorkråka/mini manet haha

men tycker du det var "mycket" så är det nog hela, hoppas nu att drar igång av sig själv! :D

Ketang
0

Mer än ett russins storlek var det. En riktigt STOR snorkråka 🤪

noir
0

Barnmorskan som höll i föräldragruppen igår sa att det kan hända att man får en manet i trosan, hon prata då om slemproppen. :D

ChristineL
0

Vad spännande att slemproppen gått Ketang! Fortsätter hoppas på bebis till helgen ;)

Ketang
1

Ja nu håller jag tummarna! Men mannen vill inte ha bebis i helgen. Då är det sportfiske mässa ;-) så jag har fått ett visitkort till taxi av honom ;-) haha!

noir
0

Haha! Min sambo ska iväg på en paintball tunering sista helgen i april. Dvs v38 för bebisen. Skulle inte förvåna mig om bebis bestämmer att det är en bra dag att komma ut eller dra igång övningslarmet så man tror det är på g ;D

Ketang
1

#254 Läkaren erbjöd oss en igångsättning redan på fredag men jag sa att jag hellre väntar över helgen eftersom det är fiskemässa i helgen. Han trodde nog att jag var tokig! :-P så undrade han om jag skulle gå på den… Jag som inte ens kan röra mig B-)

Marre89
0

Idag va jag iväg å köpte tyg + fyllnads vadd. Tänkte ge mig på att sy ett eget babynest, får se hur det går :) blir kanske helgens projekt. Har även satt upp spjälsängen idag då skruvarna kom på posten, kunde inte hålla mig hehe, så nu står den på plats :) dock inte bäddat än, de får vänta :P

Hannashusdjur
0

Oj har helt glömt bort denna sidan!

Idag är det 5 veckor kvar till vår bebis kommer! planerat kejsarsnitt blir det här:) Nervöst som attans^^

ChristineL
0
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer