Det här med tvättlappar...
Vilken typ ska man använda? Skumtvättlappar eller pappersvarianten? Vad använder ni och varför? Eller har tänkt använda.
Vi har köpt frotté också att torka/badda med efter tvätt/bad.
/Christine

Vi kör ju med tygblöjor så vi klippte helt enjkelt upp några i mindre bitar att ha att tvätta med. Fungerar bra om det inte vore för att vi har så vansinnigt hårt vatten vilket gör dem lite hårda efter tvätt. Engångs tvättlappar känns hemskt miljöovänligt när vi ändå kör tvättar så ofta pga blöjorna.
Måste verkligen slå ett slag för tygblöjor, är inte krångligare än vanliga alls! Dessutom luktar de inte till skillnad från sophinkar med vanliga i som lyktar pyton efter en dag bara.
Ikea har jättebra tvättlappar där man får typ 6st för 29:-. Man kan köpa 2st sånna och ha några som kräklappar och några som man blöter med vatten och torkar med när man byter blöja. I alla fall om man har egen tvättmaskin.
Om man inte har tvättmaskin som vi inte har och tvättar sällan så funkar pappersvarianten bra! Vi är jättenöjda med pappersservetterna :) De vi har tyckt allra bäst om är Euroshoppers. ICA's egna är hårda och inte alls bra, Euroshoppers är mycket mjukare och mycket bättre!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#2 det är till och med 10 i varje paket. vi har köpt på oss två paket men fått höra att vi kommer behöva fler!
Annars så undrar jag vad du menar med tvättlappar ChristineL?
Tvätta som vid bad har jag tänkt tvättlapparna från ikea i Froté.
Tvätta barnet i rumpan efter blöjbyte o.s.v har jag skumgummi sen sambon bröt foten (till kryckorna). Så de har jag tänkt testa då det inte alls är så hårda när det är våta. Men har funderat på tvättlappar i papper som vi använder på jobbet till de gamla, de funkar överallt, både våta och torra (klappa torrt med)
Har även en hel del våtservetter för bebis hemma.
#3 - Tvätt vid blöjbyten menar jag ;)
#1 - Ja, tygblöjor funderar vi också på att köra med. Vi har tvättmaskin hemma så det är inga problem, men bra idé att använda dom på det viset också.
/Christine
"färdiga" våtservettet innehåller en hel del kemikalier och vår dotter blev hemskt röd i rumpan när vi vid några enstaka tillfällen tänkte att "äsch, det gör nog ingenting". Hon hade jätteont, stackarn.
Överlag bör man undvika onödiga kemikalier på bebisens ömtåliga hud om det går. Att ha i skötväskan vid "nödfall" när man är ute på språng är förstås smidigt, men är man bara hemma är det mycket mer skonsamt för barnet med vanligt vatten och eventuellt lite olja om man behöver tvätta lite nogrannare.
#5 Absolut! Har inte tänkt använda några våtservetter i början eller hemma. Hemma finns ju allt man kan tänkas använda istället för våtservetter. Men just när man inte är hemma känns det väldigt praktiskt med våtservetter och funkar det på bebisens hud kommer vi köra på det. Men försöka hålla oss till det naturliga när det går. Våtservetter är ju praktiskt till mer än bebisrumpor :D
Vad många inte vet är att olja är jätte bra att lösa upp och få bort exempelvis avföring o.s.v
I jobbet använder vi olja på en hel del som behöver hjälp att sköta nedre hygien.
Våran plan är också att bara ha våtservetter i skötväskan till när man är på språng.
Men skumtvättlappar när man är hemma och ska byta blöja känns alltså bättre än papper?
/Christine
#7: Dom är lite mysigare, skum alltså. Dock vet jag inte om det är mer miljövänligt med papper, jag gissar nästan det. Det är inte SÅ stor skillnad mellan bra pappersservetter (euroshoppers) och skumtvättlappar, så det är vilken eller tycker jag själv. Man blöter ju upp pappersservetterna så de blir väldigt mjuka och följsamma. Dock inte ICAs hårda som sagt, jag kan inte varna nog om dessa!
#8 - Menar du icas egna som är hårda? Euroshopper finns inte kvar utan heter Ica Basic numera. Funderar på vilka det är vi har i butiken där jag jobbar…
/Christine
#9: Ja just det, euroshopper bytte ju namn för ett litet tag sen. Jag menar ICAS egna är hårda, basic är toppen!
#10 - Bra att veta, man ska inte underskatta det billiga!
/Christine
(off topic, mozzarella ost testades för något år sedan. Ica basic kom tvåa! ) Måste testa att köpa ica basic papper! På jobbet är pappers-tvättservetter guld värda! :D
#12 - Den är kanon! Brien däremot borde inte få kallas ost…
/Christine
Vi har använt natusanvåtservetter till vår kille. Det har aldrig varit några problem och ändå så är han allergiker! Hans hud är jättefin! Så det är nog individuellt från barn till barn!