Att meddela nyheten
Nu har jag fått tillbaka resultaten från 12 veckors scannen och allt såg bra ut. Alltså börjar det bli dags att det blir officiellt, det att vi väntar barn.
Nu är det så att båda två bor långt från både vänner och familj, så jag har tänkt göra det officiellt på Facebook. Sambon tänker inte göra det. Jag vill helst det för annars kommer folk ändå få veta det av de släktingar som redan vet om och (förhoppningsvis) skickar de då grattis så att hela nyheten sprids liksom i andrahand. Roligare att ta emot grattisarna själv, tänker jag.
SÅ till frågan: har ni gjort en status om att ni väntar, och hur lät den? Har ni sett några andra roliga statusar om att man väntar barn?
Jag tänkte att detta kan vara en liten skojtråd om hur man kan göra nyheten officiell!
Lägg upp en UL-bild.
Det är det flera av mina vänner som gjort. Jag har tyvärr inte själv barn.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#1 Det kommer jag inte att göra 🙂 Själv hatar jag när andra gör det så jag ska inte vara lika jobbig haha.
Jag skrev att jag och sambon bakar bullar. Han älskar bullar så att vi bakade tillsammans är inte alls något konstigt. Men de som läste statusen noga förstod att det inte var någon vanlig kanelbulle vi bakade! :)
När jag berättade för mina föräldrar så bjöd vi över dom. De hjälpte mig att handla eftersom vi bodde tre trappor upp och sambon med körkort hade brutit foten. SÅ vi handla och när vi kom hem så tog jag av mig jackan och då hade jag på mig min t-shirt som det står bebis på magen! :D
De blev chockade då jag är minstingen och någorlunda nyutbildad så de hade nog trott att de skulle dröja ett par år till innan de kom någon liten plutt! :D
#3 Haha gulligt! Både med tröjan och bullen i ugnen. Vi bakar aldrig nånsin så folk hade nog höjt ögonbrynen på en gång hah!
Föräldrarna har vi berättat för och syskonen också. Mamma frågade jag om hon kunde tänka sig kallas mormor eller bestemor? (Hon är norska)
Till min ena syster sa jag att jag förberett en speciell julklapp det året (det var precis innan jul) men att den tyvärr inte skulle bli klar föränn om 8 månader sisådär, en månad hade den ju redan varit i produktion.
Jag gjorde min blogg officiell, hade bloggat i nästan två år då men haft den lösenordsskyddad, dvs sen strax efter vi börjat försöka. Dom enda som visste om det sen tidigare var våra familjer och de 2-3 närmsta vännerna.
/Christine
En smart idé om du vill göra det offentligt på facebook, är att ändra det till en livshändelse.
Gå in på din logg där du skriver en status, klicka på livshändelse så kommer det upp olika kategorier du kan välja. Det står "vänta barn" på ena kategorin. Sedan skriver du helt enkelt in det där. :) Då kommer det även synas på "om dig" på din facebook logg för dina vänner och det dyker upp i deras logg att du väntar barn.
Ah smart, så kanske jag ska göra! Diskuterar fortfarande med sambon men han är helt ohjälpsam eftersom han ändå inte tänkte lägga in nåt på sin egen facebook. Typiskt alltså 😛
Skrev inget om det på Facebook förrän det hade gått kanske 25-30 veckor och då skrev jag bara att ibland är det gött med en riktig karatespark i magen. Då var det flera som inte visste som förstod. Man kan ju alltid skriva något kryptiskt eller roligt så som "är mätt, känns som att jag ätit för 2, och det gör jag ju också nu för tiden". Berättade allra först för mina föräldrar då jag var i v 9 eftersom vi skulle sova där över jul och då skulle dom fatta eftersom jag annars aldrig tackar nej till ett glas vin ;) Dom längtade efter barnbarn och hade köpt ett gosedjur som de bestämt sig för var till nästa barnbarn (det första är 13 år så de tyckte det var dags). Vi åkte dit dagen innan julafton när dom inte var hemma och la gosedjuret nerbäddat i sängen med ett litet kort där det stod "i augusti flyttar jag till Norrköping /lammet". :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag bor i ett annat land än mina föräldrar så jag ringde helt sonika upp mamma och sa att du, jag tog ett test igår och det var positivt. Tänkte att gammeltanten kan få lite roligt en morgon 😉. Både sambons och mina föräldrar visste att vi skulle börja försöka skaffa barn.
Sambon har ännu inte sagt nått åt sin mamma, men det lämnar jag åt honom. Tror ändå hon anar eftersom sist jag var där mådde jag så dåligt den ena morgonen.
Till min far som bor rundatal 100mil ifrån oss ringde jag och berätta. Till svärföräldrar även de lika långt bort skicka vi kaffemuggar med texten farmor och farfar på. Resten fick veta genom att vi la upp UL bild på facebook.