Vi som ska ha barn 2013 #5
Dags för ny tråd alla mammor ;)
/Christine
21 fulla veckor idag och hela veckan har jag fått kommentarer från kunder på jobbet :D Det är mysigt! Sen blev det av idag att köpa ny bh igen, två kupor större nu än normalt. Kan inte fatta att jag fyller ut en D utan problem, känns gigantisk när jag håller i en sån :P Haha, i-landsproblem
/Christine
Jag är också mer sur än gråtmild, en riktigt bitch emellanåt ;) Köpte annars vagn idag! Blev en smula tidigare än vi tänkt p.g.a. diverse orsaker. Läs hela storyn här.
Vecka 9 (8+5) och ländryggen har börjat trilskas med mig (hugger, precis som innan det låser sig för mig). Fick åka hem efter 2 timmar i skolan, klarade inte mer.. Det har lättat lite tack och lov. Håller det i sig får jag ringa VC och se om jag kan få en remiss för att kolla upp detta en gång för alla. Senaste läkaren kunde bara säga att något var fel, men inte exakt vad..
#3 Jag är också i vecka 9 (8+4) och jag har också problem med en skärande smärta i ryggen, och i höften. Ibland är det en molande smärta och ibland får jag låsningar som knakar när jag rör på mig. Men hittills har jag jobbat som vanligt, det är bara hemma jag vilar mer.
#4: För min del är det en gammal skada i ländryggen som dummar sig. Inte känt av den på 6 år, dvs sedan jag fick sluta idrotta, men nu är den igång. Låsningar för min del är ganska jobbiga, för jag kan inte stå på det benet då utan att smärtan blir outhärdlig. Problemet är att för att få det att hoppa rätt måste jag ta över tyngden på den sidan och lite lätt "hoppa" till.. 
# 3 och 4 Jag har också sån värk! Är i vecka 12 nu (11+5) och hoppas det åtminstone inte blir värre. Speciellt när jag ligger på ryggen så kan jag inte röra benen hur som helst.
I övrigt har vårat försäkringsbolag börjat trilska för de vill inte godkänna den scan vi har planerat på onsdag för Downs syndrom. Jag vill inte ens göra testet men sambon vill det så jag hakar väl på. Men nu när jag är inställd på att få veta om barnet har eller inte har downs så vill jag ju veta, annars kommer jag oroa mig att det ju har det.
#5 & #6 För min del beror det nog på min ryggrad. Jag har lätt skolios som jag känner av vissa dagar och vissa dagar inte, och nu verkar jag känna av det varje dag. Pilates för gravida är i alla fall väldigt skönt för ryggen, det bygger upp stödjande muskler, gör en smidigare och låser upp de där jobbiga låsningarna.
Ja, jag kan tänka mig att försäkringsbolaget är ovilliga att betala. FÖrsäkringsbolag betalar sällan för förebyggande åtgärder eller tester utan bara när ett problem väl har uppkommit. Hoppas att det går bra för er med testet!
# 5 och 7 Jaa jag har två olika långa ben fick jag veta i somras så höfterna strular lite. Kanske är det som spökar nu. Jag gör yoga som hjälper också, och det har ännu inte ställt till med problem efter att stelheten har släppt.
# 7 Nej men problemet här är också att 1. de på bolagets kontor är otroligt inkompetenta (hade att göra med dem för en knäskada och det var inte precis det enklaste och 2. deras engelska är i bästa fall dålig, annars pratar de inte ett ord, så det blir lite kommunikationssvårigheter.
Nu ska vi i alla fall klura ut om vi ska göra testet nu i vecka 12 då man kan göra något åt det eller skippa till vecka 20 när jag blankt vägrar göra tester eftersom man ändå inte kan göra abort då.
Jag är i v.16+3 nu och ryggont känner jag igen! Har haft ont nu i två veckor. Har svårt att varva ner och ta det lugnare. Känns dumt att jag ska jobba mindre/sämre och att min kollega ska behöva jobba hårdare. :/ Känslomässigt känner jag mig rätt nere just nu, känner mig lite ensam och eländig. Längtar efter ultraljudet där förhoppningsvis allt ser bra ut så att jag kan koppla av och njuta lite mer. Nu vart det här ett gnälligt inlägg, sorry.
#8 Bara fel på oss! :P
Besvärligt när man inte ens kan kommunicera med försäkringsbolaget. Hoppas att det reder ut sig. Du får stå på dig om du vet att du har rätt :)
Det känns ju helt meningslöst att göra testet i vecka 20, när det ändå är för sent att göra något åt det.
På vilket sätt har ni ont i ryggen? Jag har senaste veckorna då och då fått som en knuta i ryggen. På sidan under skulderbladet. Samma knut hela tiden som sambon får massera så den löser upp sig, men sen så knyter det sig igen. Det är jätteskönt när det släpper men jag känner mig fruktansvärt eländig och orörlig när det händer.
/Christine
Jag får på olika ställen men alltid någonstans inuti korsryggen eller innanför bäckenbenet. När det händer skär eller ilar det till, speciellt vid vissa rörelser. Ibland låser det sig och hugger till innan det släpper igen. När jag lägger mig ner på rygg molar det en stund, samtidigt som det är skönt att räta ut ryggen, tills det går över igen.
Mitt är lokaliserat på ett och samma ställe, i ländryggen på höger sida (nästan där jag känner en del av bäckenet). När det känns som mildast moler det konstant, men det kan hugga till ganska ordentligt. Om det låser sig så gör det det ordentligt. Det låter ingenting när det gör det, men märks på smärtan och det faktum att jag inte kan stå på det benet innan det är knakat rätt. Tack och lov har det inte låst sig på över 6 år, men å andra sådan har jag inte känt av skadan på över 6 år heller.
#11 Min värk är i nedre korsryggen och kommer när jag sitter länge i samma ställning eller ligger ner på rygg. Då kan jag nästan inte flytta benen och måste göra det väldigt långsamt och försiktigt, annars hugger det till. Men när jag går och så lossnar det och slutar göra ont.
Ni verkar ha lite mer liknande varandra än vad jag har, nej vi får slå ihop oss med våra krämpor och gnälla lite, det är heeelt tillåtet! =)
/Christine
#1, jag e uppe i E o jag hade annars B innan :S De bara växte till där så de heter duga xD
Iböand kan jag känna att de sticker till som satan i ryggen men sen gå de över, hoppas jag sipper de västa med ryggvärken, ha de konstat i vanligafall så de kan hålla sig borta ;) hehe
#11 Min värk sitter i svanken, nedre ryggen och strålar ibland ner i benen. Jag tror att det beror på mitt tunga jobb och då som sagt att jag har svårt att varva ner. Sen var jag inte extremt vältränad innan graviditeten så mina muskler pallar nog inte med, börjar ju bli lite framåttung ;)

#17 det där låter som ischias. Tror jag har lite problem med det också, dök upp när jag var gravid och har kommit tillbaka nu igen, över två år senare :p
Jag blir förvirrad när folk frågar vilken månad jag är i. Vaddå månad? Här räknar man veckor ju :P
Går alltså in i vecka 22 idag och börjar få lite svårt att hitta bra sovställningar, trots gravidkudden, skulle nästan behöva ha en både bakom ryggen och framför mig :P
/Christine
lägger in en kommentar bara för att hänga med o hitta tråden! tkr graviditeten står still helt just nu. v 22 på lördag <3
#19 Du får svara din vecka och sen säga delat på 4 ;D
Jag har också väldigt ont. Borde ringa en läkare och få tid men har inte blivit av i allt flytt stök. :/
Jag har ont i ljumskarna. Brukar förklara det som en barbie utan ben, piggarna som sticker ut, det är där det gör som värst ont. Sen har jag ont i nedre delen av ryggen. Natte tid har jag väldigt ont och kan inte vände mig "själv" i sängen. Måste ta tag i sängramen, sambo, madrassen och dra mig runt samtidigt om man får hålla andan för att inte väcka min sambo om han sover för att det gör så satans ont. Så jag kan inte ligga på mage, inte ligga länge på rygg, eller sidan. Så min sömn är ju inte någon beautysleep direkt ;)
Slänger oxå in en kommentar för att hitta tråden:) Går in i v 26 imorgon, tror jag ^^ Inte lätt och hålla reda på veckorna nu när man väntar sitt andra barn. Tycker allt går så fort! Vet när jag väntade sonen, då räknade jag dagarna till och med haha
Slänger in en liten tass här!
Är som sagt i vecka 29 (har gått 30 fulla veckor imorgon) och har först för några dagar sen börjat få problem med sömnen… det kryper i benen och jag har börjat få ont i ljumskarna. Det är dock inget större problem när jag är uppe och rör mig, det är värst att ligga ner. Men det är när man hör alla andras graviditetsproblem som man inser att man haft det jäkligt lindrigt ändå… hitills 
Jag spräckte dock min jacka igår när jag skulle plocka upp hundbajs, haha! Jag var lite stressad då det kom en gående och jag vet att jag måste hålla in mina hundar för att de inte ska gå fram och trycka upp nosen i ansiktet. RIIITCH sa det och så spräckte jag dragkedjan så den inte går att laga. Får hoppas på att våren är i antågande så jag inte behöver den mer 
#19 Ja men eller hur! Jag får verkligen tänka länge när någon frågar om månad.
Känt en annorlunda känsla i magen de senaste dagarna. De liksom trycker å på inifrån. Vet inte om de e bebisen man känner eller att det bara känns så för de sätter fart å växa. Är i v.17 (16+4) idag. Känns speciellt när man böjer sig ner eller lutar sig framåt. På måndag är det dax för RUL :) längtar till att få se bebis igen. Går det, så ska vi även se om man kan se könet.
Nyss satt jag i soffan och fick syn på ett paket kakor jag glömt tagit bort ifrån soffbordet (hade fika gäster här igår). Börja glatt mumsa i mig två kakor och helt plötsligt får jag en karatespark i sidan… tror det var ett tecken… Inte äta kakor, äta mat eller frukt istället…. ;)
#25 - Haha, klok bebis! Jag har haft en katt på magen ett stund nu ikväll, han tyckte det var jättemysigt! Och bebisen också tror jag för den blev väldigt lugn :)
/Christine
Vecka 24 och det börjar närma sig känner jag. Fortfarande illamående och kräks som en… vet inte vad. Ont i rygg, höft och mellan benen.
Letat bilbarnstol, kom fram till att det banne mig är lika bra att ha en egen i sin ägo och har bestämt mig för en Brio Primo utan bas då vi inte har bil och kommer då bara ha användning av bältesystemet i en taxi.
Har också kommit fram till att det blir ett bärsele, Manduca är den som charmat sig in i mitt tycke.
#27 - Vi har också precis köpt en Brio Primo, fast med bas, superpris på 999:- när Barnens Hus hade babykväll :D
/Christine
#28 Ja jag kunde inte åka till Barnens hus när det var babykväll och ordinarie pris är ju 1990kr. Köper den från lekmer.se istället där den kostar 1295kr (basen måste man köpa till om man ska ha det).
Går in i andra trimetern idag och har allt börjat kunna se en bula redan. Svärmor har skrämt mig om att alla barnen på deras sida blir jättestora, kanske hon har rätt :/ Scan på onsdag och självklart är jag redan på nålar i oron att nåt ska vara fel.
#26 Min bebis gillar också katterna, det är dock försiktiga med magen. jag får lägga dom på min mage annars då undvikar dom att trampa medvetet på den. Dock har det hänt att de tagit avsatts skutt på den och då blir både jag och bebis lite paffa tror jag. Sen har jag märkt att när mina kissar är pratglada har bebis reagerat (eller så var det en tillfällighet) Min ena katt, Sookie kom fram och puffa magen med huvudet och skrek MJAAAAÄÄÄÄÄÄÄ! (MAT!!?!) och då rulla det runt nått bufflande i magen :D
#27 & 28 Jag har också köpt primo! kosta mig dock 100kr mer än på barnenshus. men jag har med bas vet inte vad som såldes på babykvällen då jag inte hade möjlighet att åka, mitt i flytt och Barnenshus ligger i västerås och jag bor i eskilstuna.
RMSLiners Tror det är klokt att ha ett baby skydd till eran pärla. Lättare att få skjus när ni ska åka någonstans med bil.
#31 - Åh, det är så mysigt, mina katter undviker också magen, dom trampar inte runt på den men ibland går det bra att lägga sig där men dom är väldigt försiktiga :)
/Christine
#32 Gulligt! Min ska ligga på min mage hela tiden, men det får han inte längre för han är alldeles för tung, tjockisen!
sonen skäller på min mage när han ligger o myser o bebis sparkar :P imoron går jag in i v 22 =)
blev moster igår kväll längtan efter min egna är så stor nu
#35 - Grattis, vad roligt! Syskonbarn är ganska goa dom med ;)
/Christine
ja det är skit mysigt bara synd att dom bor 30 mil från o ingen av oss kan åka till varandra
#37 - Ungefär samma som jag har då, jag kan däremot åka men den sträckan åker man ju inte gärna fram och tillbaka på en dag. Var hemma hos dom förra helgen men jag var jätteförkyld och lillkillen hade kräksjuka så blev max tio minuter bara för att lämna julklapparna :(
/Christine
Går in i vecka 25 i morgon. Tycker tiden gått fort men nu går den istället sakta. :/ Mycket att stå i här hemma. Behövt omorganisera varje vrå för att ge plats för den lilles saker. Fått besked idag att svärmor skickar massa bebiskläder och leksaker med bussgods alla 100 milen, det gör mig något lättad. Min oro jag haft över allt kring graviditet och efter graviditet börjar försvinna. Min största oro har varit hur man ska lösa rastande av hund när bebis är hemma och karln min jobbar men den biten hjälpte min far mig med att komma på en lösning vilket tog ett betongblock från mina axlar. ;)
Idag gick vi in i v27 (26+0) tiden flyger förbi och igår flyttade vi till nya lägenheten! Underbart att få det större och äntligen har vi ett rum till bebisen
Här går tiden läskigt snabbt tycker jag! Är i vecka 30+ nu. På tisdag ska vi på första föräldramötet och prata om förlossning. Lite halvnervöst faktiskt! Men spännande :)
Idag köpte vi ett babyskydd också, det blev en Brio Primo på Gekås efter många om och men. Det känns så himla skönt att ha alla "stora" inköp klara nu!
Jag är dock lite fundersam över hur det ska gå med praktiken för mig… Jag ska gå tre veckor på sjukhuset med start vecka 7 (i almanackan alltså :P). Långa dagar och lite ledighet väntar mig efter att ha haft det rätt lugnt med plugg! Men peppar peppar har jag inte känt av någon foglossning än, det besvärliga blir väl i så fall att böja sig ner :P
Vad gäller bebben så känner jag verkligen att han/hon har blivit starkare och större! Sen förra veckan har rörelserna blivit mer påtagliga och annorlunda :) Mysigt!! Ofta buktar magen ut på båda sidorna samtidigt som om hon/han sträcker på sig :)
#39 Det där med rastande av hund har jag också funderat en del på. Jag har ju två stora bumlingar vilket känns lite otympligt om man ska ha med barnvagnen samtidigt. Den ena är ingen ängel i kopplet heller, i synnerhet inte vid hundmöte.. Men ja, det löser sig nog på något vis! Om inte annat får jag gott om motion då jag förmodligen får gå med en i taget :P Men vi bor i hus så jag kan släppa ut dem på morgonen i alla fall, det är jag grymt tacksam för :)
#41 min är slädhund och tar alla fordon som något hon ska dra så på henne åker halti på när jag måste rasta med barnvagnen. Små snabba kissrundor på en gräsplätt får hon när barnet sover. Så har jag tänkt det. ;)
#41 & #42 Jag har också funderat på det där med hundarna, har också två stycken. Men vi har stor trädgård så när jag är hemma själv får det bli en långpromenad och sedan får de hålla sig till tomten. Det får bli barnvagn om jag går på vägarna, och så får jag helt enkelt se till att hundarna går fint, och så får det bli bärsele på skogspromenaderna.
Väldigt O.T. men du borde verkligen vara försiktig med halti om hunden försöker jaga fordon, i alla fall om du menar halti som nosgrimma. Hunden kan knäcka nacken och få skador för livet, med nackvärk och kronisk huvudvärk som resultat.
#43 Har aldrig sagt hon jagar fordon. Hon vill köra drag med allt som har hjul så för att inte ha en hund som sliter armen av mig när jag går med barnvagn blir det halti. Nackdelar med halti känner jag till men hon bromsar automatiskt när den åker på och går lugnt bredvid då. Hade hellre haft vgw bälte men finns inte en enda storlek som inte skaver för henne. Tanken är att hon ska ha halti på sig medan jag tränar henne med barnvagnen. Men som sagt OT, mer om detta har jag skrivit om på hundar iFokus.
#44 Nej, det var jag som tog det som det när du sa att hon vill dra dem, förlåt. Om hon bromsar av sig själv och aldrig glömmer bort sig går det ju an, det jobbiga är ju om hunden glömmer bort sig någon gång. Jobbigt att du inte hittar någon som passar. Våra hundar kan vara hemskt dragiga ibland också, och om jag stannar och väntar in dem går de som två jojo´s. Men då brukar det hjälpa om jag ryter till dem en gång, "Nej, nu går ni här!" och sedan belönar mycket när de gör det. Det kommer nog att bli svårt med barnvagn men jag övar mycket, mycket nu. Jag vill ju ha glada lyckliga hundar som njuter av livet och promenaderna och inte går som två maskiner, men samtidigt måste jag ju kunna gå utan risk för barnet i vagnen.
#45 Hon använder halti redan nu när vi tränar eftersom jag har foglossning och hon har aldrig kommit av sig hittills. Med halti på väntar hon till och med på att jag ska säga varsågod så hon kan lämna min sida och göra behov. Hon drar inte utan halti men med barnvagnen med på promenader kommer dragnörden fram ur henne förmodligen för att hon tror det är en skrinda. ;)
Vi har det ganska bra där vi bor eftersom hundarna kan vara lösa på tomten hela dagarna och sambon kan hjälpa till på långpromenaden. Den ena har alltid halti (och han är jätteduktig på att använda den förutom idag då han studsade lite efter duvor, men jag är också rätt duktig på att förhindra ryck
). Han kommer jag kunna gå med även med barnvagn.
Den andra vägrar jag gå med med barnvagn eftersom hon drar som en tok och åt alla håll. Hon tror jag skulle kunna hitta in under barnvagnshjulen om hon inte passar sig. Efter 3 års försök till koppelträning har jag dock gett upp och överlåtit henne till sambon som inte tycker det är något problem, så hon får helt enkelt stanna hemma om jag själv ska iväg nånstans.
Jag har oxå funderat med detta med hunden, vår är 10 månader nu så hon är 1år och 2 månader ungefär när bebisen kommer och hon är en blandning mellan schäfer/border collie och hon ha de rasrelaterat att dra o vi ha inte riktigt gjort något åt de förens nu. så vi köpte en halti, en grimma. Världens bästa uppfinning!!
Så det kommer absolut gå att ha den på henne o gå ut med bebisen samtidigt när vi ha den :)
#46 Ja, det finns väl en risk att en draghund får för sig att vagnen är något som man ska dra :P Det kommer att vara perfekt till vintern i alla fall när barnet blir lite större och du har en egen pulkdragare med dig :)
#47 & #48 Det kan nog vara bra med haltin för ens egen skull och barnets säkerhet. Men jag är alldeles för rädd för att använda halti själv utifrån hundens säkerhet. Har man en hund som gör ett enda ryck i haltin kan man ju som sagt skada den för livet. Jag vill inte riskera det. Men jag hoppas att jag kan lösa koppelpromenaderna ändå. Vi har ju också stor trädgård och min sambo kan ta ut dem (eller jag ifall han har kommit hem och är hemma med barnet) men ibland vill man ju säkert ut under dagen också, medan det är ljust ute. För mig kommer det nog ofta bli så att den ena går lös och den som annars drar iväg på jakt får gå i sin vanliga sele och koppel. Vi får träna helt enkelt och om hon är stökig får jag lösa vagnen, "ta ett snack" med hunden och sedan gå vidare när hon fattar vad som gäller.
#49 Haltin är ett måste för både min och hundens säkerhet också
Han hänger sig i koppel (han tappar helt fokus ute, liten bieffekt av att ha suttit ett halvår på hundgården med enda rastningen en kort promenad i koppel där han fick dra) och samma med sele. Mig drar han lätt ut i vägen pga knäskada. Haltin var en räddning för oss båda för nu går han helt underbart och verkar njuta av promenader annat än som ett sätt att gå från A till B (som han inbillade sig att promenaderna var).
Jag har ju hört också att vissa hundar blir lite extra vaktiga om barnvagnen också så kanske de skärper sig lite kring den. Man kan ju hoppas
Och så tänkte jag träna en massa innan så de vet att är vagnen med så gäller andra promenadregler.
#50 Skönt att ni har hittat ett sätt som gör att ni båda kan njuta av promenaden. När man har omplaceringar med taskig bakgrund måste man ju hitta metoder som passar en själv.
Ja, man kan ju hoppas att hundarna själva förstår att de ska vara lugna runt vagnen. En bra idé att träna med vagnen innan, men det kommer bli lite pinsamt om någon nyfiken granne vill se barnet. "Barnet har inte kommit ännu, vi övar bara!" :P
Är in i vecka 22 nu och vi ha äntligen känt sparkar på magen :D Kände någon skumt mot magen o bad killen sätta handen där så kom de 2 små sparkar :D Men vår lilla unge är mest aktiv under natten, så lär bli ett natt barn när lillen kommer ut, gör oss dock inget då vi själva är de ;) hehe
#52 som tur är ändrar bebisen dygnrytm ett par gånger när den ligger i magen, så vem vet, det kanske inte alls blir ett nattbarn:P
Gick in i v 26 i fredags! Tiden går fort!
Imorse hade lillan en hel dansuppvisning i magen, hon låg på tvären och boxade åt båda hållen samtidigt! :)
#52 - Anledningen till att du känner mest under natten är att det är då du själv är mest avslappnad, tro mig, det kommer komma under dagen också ;)
Här är det v.21+5 och senaste dagarna har jag känt bebisens sparkar även under dagen, typ så fort jag sätter mig ner efter att ha varit igång ett tag :P
/Christine
Vaknar jag på natten Så känner hag alltid bebisen :) Idag är det 97 dagar kvar till bf! Det går fort nu! :) V27 (26+1)
Dags för oss att bege oss till en föräldraträff i två timmar. Se hur det blir att vara där bland annat folk, hoppas det är bra folk och inga grinpellar som denna stad har gått om. ;)
Jag ha dock inte sagt att jag känner mest under natten utan känner på dagen med :P Haha, jaa men dem säger att om barnet är MEST aktivt under kvällen/natten så bli de oftast så sen med ;) haha
Var på träff idag och jag har nog aldrig känt mig så gammal som jag kände mig idag när man satt och diskutera en massa olika saker med studenter i åldrarna 18-20.
FAN I HELVETE ( förlåt ordspråket) har så ont i min höft så på måndag ska jag till sjukgymnast.. trött på denna smärta!
#61 Då sitter vi i samma båt du och jag.
Jag hoppar på denna båt. Ska till sjukgymnast den 12:e. Vart rekomebderad att ringa en läkre och be att bli sjukskriven. Har haft fullt upp med flytt att de inte blivit av. Men bu har jag hjärnspöken. Har svårt att förklara mig för läkare då jag blir nervös. När jag var yngre hade jag ganska tät kontakt med en som inte riktigt lyssna och der blev jobbigt för mig. Litar däeför inte på att bli tagen på allvar. Vill inte gå dit som ett fån och berätta hur min smärta hindar mig i mitt jobb och att jag känner att det inte fungerar. För att få ett svar som att alla gravida har ont, det är normalt. Hej då!
Vecka 21+6 och bebis har börjat sparka lite överallt i magen, bland annat neråt nu, mot kissblåsan :P Tack för den…
/Christine
Haha bäst är det när man är på språng och hittar äntligen en toalett och sen när man är klar och går en bit så kommer det en spark och man blir kissnödig igen. ;)

Jag har stött på ett problem… Känner en hunduppfödare som har valpar nu. Och jag är SÅ valpsjuk! Har fastnat för en liten söt tik och hade inte tvekat en sekund om det inte vore för kommande bebis. Jag har haft valp samtidigt som bebis tidigare. Men då hade vi bara två hundar. Nu skulle en valp innebära tre hundar. Vi har dessutom två barn denna gång. Vad tror ni? Orkar man? Jag har ju blivit varnad för att skaffa barn nummer två för att det blir dubbelt så mycket jobb som med en. Vad är era erfarenhet? Hinner man inte med något annat när man får andra barnet? :-\
#66 Jag skulle säga en nykomling i taget. Man vet aldrig om barn nummer två blir lika "lätt" som barn nummer ett var. Man ska inte tänka det värsta men man kan få ett barn som kräver extra mycket uppmärksamhet, till exempel om barnet får kolik.
Man vet heller inte om valp nummer tre blir lika lätt som valp nummer ett och två var. Vad händer om man får en valp som skäller hela nätterna, eller är hyperaktiv och stressar runt hela tiden, eller vad som helst. Man kan välja den lugnaste valpen i kullen och den beter sig ändå helt annorlunda en månad senare.
Dessutom är det ju så stor glädje både att få barn och att få valp att jag tycker att man kan dra ut på nöjet lite. Låt längtan efter det nya barnet ta all plats, och sedan när barnet är lite större kan valplyckan få sin plats.
Det är ju såklart bara mina åsikter men jag skulle hellre suga lite på den där karamellen med att skaffa valp.
Nu har jag varit på första föräldraträffen. Lite halvnervöst men det var fler som var nervösa :P Det var folk i varierande åldrar men alla väntade första barnet förutom en kille som hade två barn sedan tidigare. Jag tyckte i alla fall att alla verkade trevliga, men har svårt att lära känna folk och börja prata bara sådär. Men jag skulle helt klart behöva utöka bekantskapskretsen lite med blivande föräldrar och småbarnsföräldrar… har inga vänner eller släkt som har barn
Men vi har chansen imorgon igen då vi ska på nästa träff :)
#66 Jag måste hålla med föregående talare där. Tre hundar kan bli så mycket mer jobb än två och kan tänka mig att två barn kan bli rätt tufft i början också.
Men jag förstår hur du känner… besökte nyligen en uppfödare jag också och den mest ljuvliga valp ville ligga i mitt knä hela tiden 
Det klickade liksom mellan oss. Samtidigt känner jag att det kan bli svårt att hitta tid och ork till att uppfostra två små liv på samma gång, som kräver så olika saker. (Sen är det väl lite andra grejer som spelar in för mig också, min ena vovve är ju till exempel fortfarande en unghund under träning, skulle aldrig palla med en valp samtidigt).
Men alltså… ger man sig sjutton på att det ska gå så kan det väl funka ;) Bara man inte låter någon bli åsidosatt.

#67, #68 Ja det är ju så. Nu är båda mina hundar vuxna. När dottern var liten, för 4½år sen så tog vi hem en valp som bara var en vecka äldre än henne. Dottern var nog ca 3månader då. Den gången var det en dvärgpudel som jag har stor erfarenhet av och som är lätt att ha och göra med på alla sätt och vis, han bara följde med utan några som helst problem. Denna gången är det en Amstaff tik som behöver mer än en dvärgpudel. Så jag har ju sagt nej till uppfödaren flera gånger. Men jag KAN inte sluta fundera på om det kanske skulle gå att få det att fungera trots allt.
Uppfödaren lugnar och hittar lösningar på alla mina problem, men nej, det blir nog högst troligt ingen valp här nu. Även om jag känner att jag verkligen vill.
#68 Hur tätt har ni föräldrarträffarna?
#66 Orkar vet man bäst själv om man gör. Är ni två i hushållet kan ni alltid fördela ansvaret och är de andra barnen stora nog kan även de hjälpa till.
Jag hade personligen säkert orkat ha valp men jag vill ändå inte ha valp samtidigt då jag gärna hellre lägger min fulla fokus på barnet. Valpar hinner födas i omgångar så valp hinner man alltid skaffa vid ett senare tillfälle.
Min fulla fokus just nu är barnet och våran unghund som nästan är som en valp fortfarande.
#69 Som RSMLiners säger så är det ju bara du själv som kan avgöra om just du orkar :) Det är ju helt klart en fördel om dina vuxna hundar är lugna och harmoniska.
Det fanns lite olika tider till träffar här så vi valde själva att ta två på raken. Sen har vi en till nästa vecka. Vi kunde dock valt andra tillfällen i början av april, men då kommer ju snart vår lille :)
Okej, nu hoppar jag också på "Vi som har ont-tåget" :( Fram tills idag har det varit okej, visst har jag haft ont men nu rann det över bägaren. Ringer mvc imorron bums och ber att få träffa sjukgymnast för massage/akupunktur eller vad dom nu kan rekommendera. Det är rätt bittert för jag jobbar redan bara 50% och vill inte behöva gå ner mer i tid :(
/Christine
Liten uppdatering från RUL i måndags. De kunde ej se och mäta allt som de skulle pga att förra UL jag va på i vecka 11 så vart jag flyttad och eftersom detta RUL bokades samtidigt och ingen av oss tänkte på att byta tid på RUL då, så va de alltså för tidigt för att se allt som måste ses nu. Så är nu i v 17 (16+5) och en ny tid är bokad den 18/2. Mig gör det ingenting alls då jag bara får se bebis flera gånger, å dessutom gratis :) hehe. Allt de kunde se såg jätte bra ut iaf :) hjärtat tickade på å bebis sprattla omkring å låg som en fällkniv med rumpan upp i luften och foten upp vid huvet, såå sööt Beräknad födsel ligger nu på den 18 juli :) Lägger in en bild på plutten senare då mobilen inte vill samarbeta nu.
Nu har jag pratat med mvc, hon sa att det är bara att ringa sjukgymnasten som tyvärr bara har telefontid 8-9.30 så får ringa imorron då. Dessutom trodde hon på 1-2 veckors väntetid, hjälp!
/Christine
ska till sjukgymnast på måndag o få hjälp. orkar inte mer…
#75 - Berätta hur det går och vad dom säger!
/Christine
Ja jag bokade sjukgymnast för 1.5 veckor sedan och min tid är nästa vecka. :/ Skulle behöva en läkar tid också men ork och tid går inte ihop för mig.
Skummar igenom denna tråd ibland, vill gärna se hur det går för alla!
Såg att det skrevs om hundpromenader längre upp och måste inflika att jag hade bekymrat mig över hur det skulle gå att komma ut själv med hund och barn men det har faktiskt gått över förväntan enkelt! Vovven är dock duktig och snäll. När vi kommer in efter promenaderna får lillan ligga kvar i vagnen och hon sover jättebra då, så skönt. Om det är körigt på morgonen så att det tar lite tid innan vi kan ta oss ut med vagnen tar jag ut hunden på gården så han får kissa.
Har bärsele som hon gillar att sitta i också men vill inte ha den ute nu när det är halt. Men när snön är borta har jag tänkt att jag ska kunna ha henne i selen på hundpromenaderna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vecka 17+3 idag. Nånting har hänt, det har typ sagt POFF! Imorse tappade jag hakan framför spegeln, magen står verkligen ut! Känns som att det hände över en natt :-) Idag fick jag frågan "Har du en bebis i magen?" Det var en mycket fundersam femåring på jobbet! Känns spännande och lite mer verkligt nu.
#79, ja visst växer de snabbt! :D Så sa vi oxå.. de tog ca 2 veckor sen tyckte man inte att den verkade stor utan att den verkligen hade blivit stor :P haha, härligt när man märker det på så sett för då vet man att lillen växer! :)
17 fulla veckor idag :) Barnen på mitt jobb har oxå börjat ana nånting. De roliga är att de inte sagt något till mig direkt utan bakom ryggen på mig å frågat kollegan ist hehe. Då jag va på UL i måndags så undra barnen vart jag va och min kollega sa att jag va hos läkaren å kolla nånting med magen :P då fick hon en blick av ett barn å så sa hon "jag tycker hon har blivit lite tjockare på magen, e hon med barn eller?" Hehe kollegan svara bara "Nää jag vet inte..!" Hehe, Vi får väl se när de märker nått mer, men magen tar verkligen fart nu. Kände förresten första rörelsen från bebis igår. Underbar känsla, som om någon rulla runt där inne. Bubbla liksom bara till :D
Vi var på scan igår för downs, och allt såg bra ut! Nu är det bara blodtest kvar att göra.
Vi har också bestämt oss för att byta läkare. Igår fick vi vänta 40 minuter, gången innan det 30. Det är liksom inte kul att vara lite tjurig när man äntligen får gå in till läkaren. Vi betalar ju också dyra pengar för att det ska vara bra service, så då tycker man ju de åtminstone kan hålla sina egna tider.
Men det var kul att se lillen där inne, hen snurrade runt och hade sig! En livlig liten krabat 
Den 18:e fick jag tid hos sjukgymnast, tur att jag ska vara ledig i fyra dagar nu så jag får vila upp mig.
/Christine
Sådärja, då var trippen till VC avklarad för att lämna blodproven inför inskrivningen samt KUB. Fick mig ett litet stick i fingret också för att kolla blodsockret.
#76 ska berätta om jag kommer ihåg. hinner inte med o läsa allt här inne för jag är så yr o mår skit så ligger mest om dagarna! bebisen är iaf mer aktiv än vanlig vilket gott de känns!! älskar min bebis <3
v 27 imorgon och jag börjar känna av halsbrännan, inte okej! Annars mår jag äckligt bra^^
Sett många snackat om sjukgymnast nu senast i tråden, varför ha ni fårr kontakta dem ?! :O
#87 för vi eller iaf jag har sjukt ont i min höft. har sådan foglossning o en höftskada sen födseln så måste få hjälp så jag kan börja röra mig igen

#79 Ja min mage kom också från ingenstans till värsta bulan på bara någon vecka! Äntligen tyckte jag! Innan var det ju bara rumpan som växte! 
V.31 nu för våran del och det där med förlossning börjar snurra i huvet. Känns som om det inte är så långt kvar nu! Börjar bli riktig tjockis!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#87 - Jag får en knuta i ryggen när jag arbetar som gör så fruktansvärt ont att jag knappt kan röra mig. Till en början gick det att hantera att sambon kunde massera så det lossade men denna vecka har varit hemsk.
/Christine
hmm okeey, inget härligt de inte! Kanske med måste gå dit senare i grav men hoppas jag slipper!!!! Jag ha e lite sne mellan skulderblanden efter en olycka på gymnasterna … Meeen som sagt hoppas jag slipper de dära! :)
Jag tänkte fråga om detta med föräldrar grupper, någon som vet om de e så att de "bara" är under sista tiden i grav man gå på dem eller om de finns sådant o gå på nu när man e in i vecka 22 ?!
Sambon o jag vill verkligen gå på de eftersom de e bvår första bebis :) Skönt o kunna snacka med andra om saker och ting för ha lite man ändå vill höra som omkring ang.
#91 - Vi frågade barnmorskan om det och hon hjälpte oss att bli uppskrivna på en kurs för oss som ska ha i juni, den kursen är två tillfällen i mars och en i april på 2, 5 timmar vardera. Det beror nog lite på var man bor vad de har för rutiner kring det, men prata med bm :)
/Christine
Okeey, jaa de ska jag absolut göra då! :) Tack så mycket.
var på fl idag! men ingen fl på g tack o lov. har sammandragningar till förbannelse. så fick se min bebis o lyssna på honom idag
Min flickvän är i v.10 nu! GALET, jag ska bli mamma!
Visserligen inte jag som är gravid men var tvungen att skriva det ändå, jag blir ju faktiskt (styv)mamma jag också. 
#95 då är du tillsammans med en tjej? :P har en tjej på en mammagrupp på fb som e de. dom väntar sitt andra barn ihop men första som hon själv bär. tkr de e stencoolt att göra så =)
#95 - Åh, vad spännande! Vill du skriva lite om hur ni har gått tillväga och hur ni lever? Vi har ett ämne som heter just "regnbågsfamiljen" men det är tomt där än så länge.
/Christine
#95 Grattis och välkommen hit! :)
#95: Välkommen och jättegrattis! 
Idag gick jag över i vecka 19 (18+0). Känns bra att tiden tickar på!
Imorrn ska vi på RUL och jag är skitnervös :/ Igår satt jag och grinade åt absolut ingenting, antagligen lite pga nervositet och en hel del gravidhormoner. Ni får hålla tummarna för mig och bebis och att allt ska se bra ut! Vet ju att det inte är bra att oroa sig men hur slutar man då?
En grej som jag har råkat ut för mkt på sistone, och som jag tycker är riktigt irriterande, det är att de flesta av vänner/kollegor/släktingar som vet att jag är gravid ibland frågar hur läget är och så…hur jag känner mig. Och det spelar verkligen ingen roll vad jag än svarar, exempel på svar; "Jag mår bra tack", "Jag har lite ont i ryggen.." eller "Jag känner mig så osmidig". Deras gensvar är allt som oftast; "Vänta du bara!" eller "Det blir värre längre fram ska du se!"
Jag känner bara AAAAAAAHHHHHHH!!!!! Varför fråga då om du ändå ska förminska och förlöjliga mitt svar?!
Någon som varit med om samma sak?
#100 - Oh, ja! En hel del, fast inte från mamma hon tjatar bara om att jag måste röra på mig hela tiden :P Som om jag ringer till henne varje gång jag varit ute på promenad? Är i 22+4 och känner mig riktigt osmidig på jobbet nu, ont under revbenet, ont i ryggen, men annars känner jag ändå att jag kommit undan lindrigt med krämpor. Men det dära "Vänta du bara…" Det kommer med jämna mellanrum.
/Christine
#101 Visst blir man sur!! Usch. Jag sa det till sambon häromdagen, att jag ska komma ihåg hur det känns när nån säger så!
#96 - Precis, vi är två brudar i vårat förhållande, hehe.
#97 - Ja, det är skitspännande! Tja, det finns nog inte så mycket att skriva om faktiskt då vi inte bor tillsammans, och barnet inte var planerat… Men visst kan jag skriva en tråd om det. 
#98 & #99 - Tack så jättemycket!
Jag känner mig lite sympatigravid, har nog mer hormoner i kroppen än vad hon har känns det som ibland. Det vägrar smälta in, att vi faktiskt ska ha ett barn.
Skapade en tråd om det nu; Regnbågsfamiljen utökas
Har inget internet men svar till ewelina. Jag ska till sjukgymnast för att jag får problem med foglissning på jobbet och om jag går för mycket. En runda på stan och jag går värre än en anka! :( V.28 (27+1) idag!
Då var inskrivningen avklarad och remiss till RUL skickad.
Bara 15 dagar kvar till KUB… Hoppas att allt kommer se bra ut.
Idag gick jag första dagen på sjukhuspraktiken. Inte så bra tajmat kanske då jag är i vecka 31+3 nu… men det är bara tre veckor och jag har inte ont av någon foglossning ännu. Dock blev jag plötsligt jätteyr och svimfärdig så min handledare fick hjälpa mig till personalrummet så att jag kunde lägga mig. Allt var bara svart!! Vet inte om jag hade lågt blodsocker eller nått för det hjälpte med ett par chokladbitar och en kort vilopaus i soffan. Lite pinsamt första dagen hehe, hon fick en extra patient att ta hand om 
#107 Grattis! Skönt att allt såg bra ut :)
#109 - Se så fint litet pyre ni har där! Vad skönt att allt såg bra ut, för det mesta gör det ju det, men jag var också jätteorolig innan.
/Christine
#110 Tack! :) Ja, det var en stor lättnad! Skönt att få se med egna ögon att det verkligen är en liten bebis där inne! Behövde det nu :)
#107 hahahaa Gud va komiskt! Vi vart ju oxå flyttade till 18 juli! Vi får se vems som kommer ut först då haha :D Va skönt att allt såg bra ut iaf :)
#112 Haha vaaa?! Dem måste verkligen vara tillverkade samtidigt! Vad sjukt! Ingen av dem lär komma den dagen hur som helst :-) Inte ofta man prickar så exakt.
Haha ja eller hur! Sjukt.. Jo så är det ju! Men kul ändå! Hehe! Ska ju in på måndag igen, så får se om de ändrar nånting igen då hehe..

Nu ska jag ge mig i kast med att titta på En unge i minuten… Misstänker att jag kommer börja böla snart.
känns som om man alltid bölar så fort det är bebisar som ska födas…

Japp! Nu sitter jag och bölar! Tänker på min första förlossning och hoppas att nästa blir lika fantastisk!
Jag kollade på dem avsnitten för ett tag sen o jag bölade inte, e väl mina härliga arga hormoner som tog över där ;)
Äntligen ha vi fixat annan lägenhet med både hiss & balkong! Så himmla skönt, gå dock ifrån en 3a till en 2a men ha inga planer på att bebisen ska få eget rum till en början ändå. Så nu blir de att packa för bli flytt om 1 månad! ;) Snabba ryck!
Så denna hissen ska utnyttjas ordentligt , likväl balkongen i sommar :D
#118 Skönt med ny lägenhet!
Vi har faktiskt också hittat nytt, bra mycket större med plats för kontor till mig. Det behövdes för bebis, där vi bor nu har vi mögel i väggarna och damm i luften, så jag var så orolig för allergier. Vi får också trappor vilket både är bra och dåligt. Jag har saknat trappor haha, men samtidigt innebär det ju lite bärande. Men skönt blir det, och vi får havsutsikt och tillgång till pool 
Jag är precis ny inflyttad i en 3:a Underbart säger jag med mer plats plus att jag slipper två av tre trappor. Med denna foglossning hade jag blivit fånge i mitt egna hem!
#114 Ja ok, på måndag. Kul att få se bebisen igen! :-)
Det är förresten en pojke vi ska få :-) Till 99% säkert sa hon!
/Christine
#121 Ja det ska bli kul å se igen. Va ju för tidig förra gången för att de skulle se å mäta allt som behövdes. Så fick en ny tid nu på måndag :) förhoppningsvis ser vi då allt plus vad det blir för kön. Grattis till pojken föresten! Vad roligt. Har ni funderat på något namn än?
#124 Tack! Känns jättekul med en pojke! Mina bröder är överlyckliga ;-) Min sambo tycker att det är jättesvårt med killnamn, jag har väl några favoriter iaf. Vi funderar för fullt! Nu har vi ju ett tag på oss att komma på :)
var på ultraljud igår och allt såg bra ut med liten.
h*n rörde sig hela tiden, nästan så sköterskan blev lite smått frustrerad för hon inte kunde mäta och greja
dock fick vi ju inte veta könet som jag hade hoppats på, men det får bli en överraskning, precis som sambon ville. jag tror fortfarande på en liten pojk, men sambon ändrade sina teorier till en flicka eftersom det inte syntes 'något'.
blav bara förflyttad 3 dagar frammåt, vilket också kändes skönt :)
#122 - Grattis till pojken!
Jag har inte mer än 25 dagar kvar om bebisen kommer på beräknat datum.. Ja hoppas då inte ja får gå längre för j*vlar vad ont ja har känner mej ärligt talat inte som 20 haha skulle nog mer säga 70 .. hehe gammal o sleten.
#127 Tackar!
Då hoppar jag in här jag också!
Idag är vi på 5+1 .
Hur tidigt började era magar synas? Jag tycker jag ser helt som vanligt ut.
#130: Jag var väldigt svullen redan i vecka 5, men även om det syntes så var det ju bara en gasmage. Nu i vecka 11 tycker jag att det börjar synas pyttelite på morgonen, så vi får se om det är början till riktig bebismage nu eller inte.
#130 Min syns lite nu även för andra som kanske inte är lika vana vid att se min mage
Den började ploppa ut i förra veckan ungefär även när jag drar in magen och på morgonen. Nu är jag i vecka 14.
#130 Min var som vanligt fram till vecka 9 så började det bli en liten bula :P
Är i vecka 25+2 nu.
Är det bara jag som finner försäkringskassan och detta med föräldrapenning invecklat?
Jag prata med en person på FK några veckor sedan och denna person var helt inställd på att jag var aktiv sökande hos arbetsförmedlingen dvs arbetslös trots att jag upprepade gånger sa att jag varit fastanställd sen 2009. Ville ha lite info kring hur föräldrapenning osv funka men iom att den personen var helt inställd på att jag var arbetslös så blev jag då inte klokare.
Blir nytt samtal med FK och hoppas man får prata med en som inte ha bomull i öronen.
Nja, visst är det lite krångligt för att man inte har gjort det tidigare men när jag ansökte om min graviditetspenning upplevde jag det inte alls krångligt när jag väl bad om hjälp med det jag inte förstod.
Ska börja med föräldrarpenning nu här snart. Fick hem papper att fylla i och skicka in.
#135 Jag ställde de frågor jag hade men den jag prata med svamla bara om arbetslöshet och hur det är när man är inskriven på arbetsförmedlingen och jag är ingendera så jag fick inte svar på det jag ville veta. Får kontakta FK igen och hoppas på annan person.
min bebis har inte rört på sig sen igår morse! fan vad jag hatar detta! imorgon blir de fl om bebisen inte rör sig innan
#137 - Nej, men usch! Händer det inget om du trycker på magen heller? Hoppas den kommer igång igen!
/Christine
#137 Prova dricka riktigt riktigt iskallt vatten. Brukar få fart på de flesta :)
#137 samma sak hände för mej när ja va i v 23 då sparka hon inte på flera dagar så då fick ja åka in på en gång o kolla så allt stod rätt till, Men de va riktigt nervöst när man inte visste om hon levde eller inte.
Usch, är 23 fulla veckor idag och hen har sparkat på där inne med jämna mellanrum så det är bäst hen fortsätter med det.
/Christine
#137 Det hände mig också i vecka 22. Kände inga sparkar på 24tim och gubben min leta upp nrt till MVC men innan vi hann ringa kom en rejäl spark följt av flera så då var vi lugna igen.
Jag har upplevt perioder som jag får för mig att inget händer där inne. Men när jag börjar bli orolig så känner man efter minsta lilla och då brukar jag kunna känna små saker som jag antagligen aldrig skulle registrera om jag bara va.
Annars börjar min lilla räka röra på sig när jag dricker iskallt vatten, på kvällstid, gärna när jag ska sova.
Vet inte om det är för att jag använder tens oftast på kvällsidan av dygnet, men upplever att bebisen är mer aktiv när jag använder tens.
Vecka 23+2 och magen är idag tokspänd! Är det det som kan vara sammandragningar? Ska ut på promenad och se om det släpper.
Kvällen till igår var det världens party i magen :D Spark, spark hela tiden, ett par ritkigt rejäla till och med.
/Christine
#144 Jag fick samandragningar igår. Var ute och hadla mysmiddag till sambon och mig. Försökte ta det lugnt eftersom jag inte får gå promenader pga min foglossning. När jag kom hem hade jag molvärk i magen som liknar mensvärk och magen var hård. Blev lite orolig. Men starta tensen mot foglossningen och försökte slappna av i soffan och nästan 30 minuter senare gick det över tack och lov!
Ja hur e de med foglossningar o sammandragningar?! Någon som kan förklara detta för mig :O
Detta e vårt första barn o jag ha rätt ofta ont o likandat när vi e ute, sambon kan ju inte gå i min takt för de e för sakta tycker han o utan att tänka på de så ökar ju jag takten tills jag chippar efter andran o känner mig svimfärdig -.- suck! Men har börjat få ont i höften när jag e ute o går lite längre o i lite snabbare tempo, typ en jävligt ordentlig håll fast i höften, sjukt skumt! Men ha fått andra kramper o lite sådant som jag inte kan lista ut redigt vad de e…
Pratat med min kusin som ha barn sedan innan om foglossningar o grejer, men fick inga rediga svar på hur de kan kännas typ.
Vi ha skrivit på kontraktet för den nya lägenheten nu o de e hiss o balkong i den nya så slipper känna mig fängslad i sommar ;D YEEEY, så slipper hjälpa till med flytten då de e allt för tungt (A) + att jag ha börjat få de sjukt jobbigt med dessa 3 lååånga trapporna vi ha nu så ska bli skönt med hiss om 2 veckor (Y) :)

#144 För mig är det totalt tvärtom. Jag kan inte gå några promenader utan att få rejäla sammandragningar. Vila är det enda som hjälper för att det ska lugna sig.
Foglossning på mig går inte riktigt att förklara att "just percis här gör det ont" Oftast gör det ont inuti och strålar ut i ljumskarna. Skulle vilja påstå att det känns som knoppen på ett barbie ben som gör ont. HAHA!
Sen får jag ont i höfterna, i svanken/nedre delen av ryggen. Oftast har jag ständigt ont, men jag har vant mig så jag tänker inte direkt på att det gör ont. Men när jag rör mig så känner jag en ilande smärta som moler och värker. Går inte alls att ta bort med värktabletter.
jag ser ut som en anka när jag går också! haha
Misstänker du foglossning eller att det är på G kontakta sjukgymnast. Jag har fått höra att det inte är så farligt men de förklara för mig att varje gång jag har ont ska jag sluta med de jag gör. Det blir nämnligen aldrig bättre utan sämre! Har man tur lugnar det ner sig precis innan man föder. Annars går det över när man fått barn. foglossning är ju att delar har blivit uppmjukade pga hormoner.
Så nu har jag fått papper på vad jag ska tänka på att inte göra.
Promenera, trågårdsarbeta, damsuga (eller liknade rörelser) gå små steg så jag inte rör bäckenet. Tänka på hur jag ställer mig upp, sätter mig, lägger mig o.s.v
Tänka på att sova med kudde mellan benen o.s.v
Jag kan exempelvis inte vända mig i sängen av mig själv, jag vaknar av att jag har ont och måste ta i madrass eller sängram för att snurra runt.
Men det som hjälper mig är TENS apparaten och så ska jag testa på bassängbadet för gravid som jag blev inbjuden till. Det ska funka riktigt bra.
Men de man ska ha i huvudet är att så fort det gör ont ska man sluta med de man gör, sätta sig ner och vila.
Mina mamma hade sammandragningar hela tiden från tredje månaden när hon väntade min lillebror, magen var nästan fyrkantig på henne :P Promenaden hjälpte för stunden iaf, nån foglossning känner jag inte av alls utan bara enormt spänt i magen idag på morgonen/förmiddagen.
/Christine
allså alla ni tjejer som ger tips =) jag känner bebisen igen men han ligger långt upp o långt in så känner något litet ibland. men fan vad jag hatar att ha moderkakan på framväggen! så känner lite men inte mkt mer
Jag ha bara kännt så i beckenet 2 gånger men de håller inte alls i sig länge utan de släpper men båda gångerna ha kommit när jag vatt ute och gått. & jag ha mest smärtor i magen o att magen är stenhård o gör jätte ont o spänns sen e den mjukare sen, eller de kanske e när bebisen ligger emot?
#151 låter som bebisen sträcker på sig. Jag brukar få en obehaglig spännings känsla i magen när bebisen sträcker på hela kroppen, känns som magen ska sprängas nästan.
Jaa de känns som hela magen ska spricka o e as spänd! :P haha, den e de dock under en längre stund men de kan de mycket väl vara! :)
trött på att bebisen sparka massa o över allt tills för en vecka sen då sparka han nere i bäcknet! hoppas han vänder sig snart
Jisses vad fort en vecka går, redan vecka 12! ❤️ Skönt är att aptiten verkar vara tillbaka och tröttheten börjar släppa lite. Börjar känna mig som människa igen! 😃
Jag kommer också få barn 2013, närmare bestämt i slutet av september, blir mitt första (sambons också). Helt oplanerat pga slarv i sängen (som i sin tur skedde av en underliggande barnlängtan), men vi börjar vänja oss vid barn-tanken här hemma trots negativa anhöriga som pickar intensivare än vad mina höns gjorde efter maskar😐
Känns svårt att känna nån riktig lycka när det är få som delar den, det känns nästan "skamligt" ibland om man råkar le för stort. Men jag och sambon försöker räcka finger så långt det går och bevara vår stolthet och glädje som blivande föräldrar. Som de flesta säger så brukar ju negativa folk ändra sig när barnet väl är fött, men jag tycker nästan att det känns lite falskt och jag undrar om inte JAG kommer va den tjuriga då gentemot personen som "plötsligt" ändrar åsikt, jag menar om barnet inte va välkommet innan varför skulle det va mer välkommet senare då? Eller är det bara jag som tjurar onödigt mycket? x)
#156 Tråkigt med negativa anhöriga. Ifråga sätt deras agerande, tankar och funderingar. Varför ska inte ni få vara lyckliga? Anser att man växer in i föräldrar rollen. Var jätte glad och rädd när jag plussa. inte riktigt sätt mig som mamma material då jag inte riktigt är bekväm med barn. Speciellt barn som är lite äldre och kan själva ;D
Jag ska ha barn i maj och känner mig bara tryggare och tryggare i rollen. Den dagen vi bestämde att vi skulle börja försöka (lyckades med första försöket) så började jag spara undan min lön. Unna mig inget onödigt, börja tänka på vad jag stoppa i mig vilket även var bra för matkontot o.s.v på några månader hade jag 25000kr undanstoppat!
Så de enda som jag visste att mina föräldrar skulle ha en kommentar om hade jag redan ett väldigt bra svar på. "Jag har ett sparkonto med 25000kr på som jag sparat från min lön" ;D
Överbevisa dom och var lycklig och stolt! :D
#156: Kul att se dig här i tråden. 😃 Säger som jag sa innan, klart ni ska få vara lyckliga! Synd att de andra inte kan glädjas med er, men det är faktiskt deras förlust krasst sett.
#157 så fort jag plussade så var det liksom glädjerus följt av storbölande och panik-upprepande att helvete mamma kommer döda mig. Och öfr sambon var det väl samma fast utan alla tårar ;)
Tyvärr så var folk till och med mer negativa än jag trodde, sen la det sig lite och sen blossade det upp igen, men förhoppningsvis är detta sista stormen.
#158 Ja tillslut vågar jag mig ut, facebook är dock en bra mycket senare fråga😃
Känns hursom väldigt skönt med lite nät-stöd när man inte får något IRL =) Nu veckan som kommer är det dags att berätta för lärarna och alla klasskamrater efter att i deras ögon ha "skolkat" (läs kräkts och varit uttorkad) i 4v…känns lite småjobbigt, men förr eller senare lär det ändå komma fram ;) och som tur är så har man läkarintyg.
Många förändringar har fått ske i livet hittills och fler lär det bli, men det ska bli så otroligt roligt att få ett barn =)
# 159 Kul att se dig i tråden och jag hoppas att de negativa reaktionerna lägger sig!
Jag undrar om vi har setts, jag bor i Spanien och jobbar med SOS Animals 🙂 Mina två hundar kommer därifrån också!
#160 Tack!
Åh skoj! Beror på vem du är ;) Jag var där över jul och nyår förra året när det var kaos och hundarna var på cat&dog world. Tog med mig en mörk schäferblandning hem (han hette Charlie men bytte namn till Noël, bodde med en brun tik som hette Leila som fick ett hem i spanien ganska snabbt efter att vi åkte hem)
#161 Jag tror nog inte jag var där då, hade precis opererat knäet den julen! Tänkte om det var någon volontärträff men nu när jag tänker var det nog inte så.
känns som man glömmer bort denna tråd lite. sitter på 3 mamma grupper på fb o skriver en massa =) så skönt när de bara e gruppen som ser här kan ju vem som se vad man skriver :P ingen vet ändå vem jag är inte i de stora hela men ändå =)
#161 Hur gammal är du? är det okej och fråga det?(A)
#163 vad är det för grupper?:)
#164 Jag är 20 =)
#165 men vf får du så negativa kommentarer då från närstående?:O :(
#166 Jag kommer från en sån där tråkigt familj/släkt där man tycker att man ska ha sitt liv färdigt gällande utbildning, fast jobb, ålder, hus osv innan man skaffar barn. Det är bara min syrra som har varit ung när hon fick sitt första barn, då var hon 23 vilket var lite chockerande för vissa. Man "ska" vara närmare 30 för när man är 20 så är man långt ifrån mogen och "klar" osv.
Min mamma var 29 när hon fick syrran och 40 när hon fick mig, hennes syskon osv har varit i liknande ålder så det är liksom normen hos oss, bara syrran som var tidigt ute.
Sambon kommer också från en sån familj/släkt. Han är adopterad eftersom adoptivföräldrarna blev för gamla för att få egna barn, så där är reaktionerna likadana som från min familj tyvärr. Hade vi haft yngre föräldrar så hade de säkert varit mer stöttande.
Så det är väl dels åldern (jag kommer vara några veckor ifrån att fylla 21 och sambon kommer vara 24 när barnet kommer) samt det faktum att sambon nyss förlorade jobbet och jag kompletterar på komvux inför högre studier som folk tycker är väldigt ostabilt och otryggt för ett barn ekonomiskt. Och det är det ju, men det mesta i livet brukar lösa sig känner jag.
#164 beror på när du e beräknad =) finns bara en som inte är full men då ska man vara beräknad mellan juni-augusti!
#167 jaha då förstår jag! Själv var jag 19 år när jag blev gravid, hann fylla 20 innan han föddes o nu väntar jag vårt andra barn o hinner nog föda det ett par dagar innan jag blir 22^^ Har läst gymnasium o ett basår så har inte heller någon värst bra utbildning förutom att jag är utbildad hästskötare.. Hoppas ni känner att ni kan få den störtning ni behöver annars är vi många här inne som glädjs med er!:) Tror oxå att allt löser sig till det bästa:) #168 jag är beräknad till maj^^

#167 Jag tycker att dom borde vara glada över att ni inte väntar tills ni kanske inte kan få barn. Att ni inte är stormrika nu bryr sig inte bebis om! Ärvda/begagnade saker spelar ingen större roll för en bebis. Ni har tid på er att fixa ekonomin! Sen måste dom ju inte älska era beslut, men det hade ju underlättat om dom hållt tyst i alla fall. Att gnälla hjälper ju varken dom eller er. Men ni har ju världens chans att visa hur fel dom har! ;-) Hade du varit 14-15år hade jag haft lite förståelse för deras reaktion men 20år är väl inget att gnälla om? Jag hoppas ni går starka ur det här! Lycka till!
Jag och min sambo väntar också barn. Efter lite Knas i början på graviditet vet vi inte riktigt datum men ska in på ultraljud på måndag vecka 9 men någon gång i juli augusti födds den lilla knodden som jag trodde jag förlorat i missfall lagom till jul men den envisa grejen finns kvar och växer. Har till och med börjat få mage.
#167 Bara va starka både du och sambon och stå ut trotts deras prat som säkerligen inte kommer vara så peppande till en början :P De kommer ju sjunka in på dem efter ett tag mer eller mindre o de bli lättare med tiden, min kusin fick när hon va 16 vilket va allt för ungt! Och hennes mamma reagerade med att hon inte ville ha kontakt med henne till en början men sen ställde hon ju upp, de behövde sjunka in lite för henne.
Alla mina mostrar o mamma o jag fick/vänta barn i ung ålder så här är en släkt som fått tidigt :P & de kan jag hålla med om att det är "lättare" för dem som ha förtt tidigare för dem är mer stöttande.
Jobbig sits för er absolut, men styrke kramar till er och håll ut så löser ni det tillsammans! Tillsammans är man som starkast :)
Vecka 23+5 idag och snart till sjukgymnasten, det ska bli såå skönt att nån kommer klämma och känna på min stackars rygg. Dock har det börjat bli värre under revbenet, vet inte om dom kan göra något åt det bara…
/Christine
Jawa´s: Då skulle de nog ruska på huvudet här runt mig och sambon är det babyboom. Förra året i mars fick min sambos bror barn (född 88) med sin sambo (född 91), i år får jag (född -89) och min sambo (född 83) barn samt hans lillasyster (född 91) med sin man (född 90).
Ingen som direkt ruskar på huvud pga våra åldrar, det sitter inte i åldern utan hur man är och vad man klarar av. Vilket ni antagligen kommer överbevisa de om.
Sen att vi misstänker att det är på tok för tidigt för hans lillasyster att skaffa barn har inte alls med hennes ålder att göra utan pga ostabilrelation, inte jätte stabil tillvaro m.m utan att gå in på detaljer.
Hoppas för barnets skull att det går vägen. Men skulle aldrig gå till dem och säga att jag inte tror att de kommer klara av det. Vad vet jag om det? och vad vinner jag, dem eller barnet på att jag säger vad jag bara kan spekulera i? Ingenting. Därför är man tyst och hoppas på att de ber om hjälp om det behöver hjälp dvs.
Angående ekonomin så skrev jag tidigare hur jag gjorde. Men för min del har jag inte alls en stabil ekonomi. blev klar undersköterska i februari förra året och har bara jobbat sen maj som vikarie. Inte något super jobb att luta sig tillbaka mot när jag vill börja jobba igen. Men jag lever snålt mot mig själv, sparar undan pengar och unnar mig något med jämnamellanrum. Funkar utmärkt! Sambon har ett bra jobb och fi klarar oss på hans lön. Men det finns det som har det värre. Finns det som är bra mycket äldre och inte alls klarar av att ha barn.
Hoppas du hittar stöd i oss här på forumet i alla fall.
#175 Det är inte dumt alls att bara vara vikarie. Det är super när barnen är små. Jag är det nu och kan praktist taget bestämma själv när jag vill/kan jobba. Jag vill ju hålla dottern borta från dagis så länge som möjligt. Så jag passar på att jobba när sambon är ledig (oftast helger) och ibland kvällar. Så sätt drygar jag ut föräldradagarna :)
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
#176 Visst är det inte dumt alls på så vis! Men för att få ihop jobbtimmar så man får en bättre föräldrarpenning på mindre än ett år är väldigt svårt som vikarie. Jag gjorde de jag kunde men kommer inte få mer en bas beloppet. Men som tur är så höjs ju det nu 2013.
Men sedan när man ska börja jobba igen är det toppen. kan styra mina timmar helt själv.
#177 stort grattis! Här väntas en tjej här med, om ul visar rätt;) :P
V26 och jag har nu bestämt att jag inte kommer gå på resterade träffar. Fick nog när de yngre paren fann det väldigt skrattretande att man läser böcker om graviditet och tyckte det var rent idiotiskt.Träffarna har hittills inte känts speciellt seriösa så jag tror knappast resterade är det heller. Är redan två äldre par som lämnat träffarna och nu går vi också och låter ungdomarna vara själva. Sjukt besviken.
#179 Tack! Va så mysigt å se bebis igen :) hehe ja man kan väl aldrig riktigt veta till hundra kanske, men hon va väldigt väldigt säker iaf :P Nu längtar jag till att ta ner alla kartonger med bebiskläder från vinden. Som jag fått av mamma å pappa. Bara titta å se vad som finns :) hihi får bli till helgen kanske. Grattis till dig med :)

#180 Så kände vi också när vi väntade vårt första barn. Fast då var det lite tvärtom. Det var bara vi och någon mer som väntade första barnet och alla andra var så stöddiga för att dom "kunde det här med att föda barn"… Vi gick nog alla gånger tror jag men det gav inget och kändes mest jobbigt. Denna gången fick vi inte gå pga nedskärningar och dåligt med plats. Men jag lider inte direkt! Hade inte gått även om jag fått. Tråkigt att det är så!

#180 182. Vilken otur ni verkar ha med era grupper:( Jag tycte det gav mycket att träffa andra. Hos oss har de särskilda grupper för unga (under 25, om man inte är en lite mognare 25-åring) och grupperna är bara för förstagångsföräldrar, detta får de till trots att det är en liten ort med få invånare. Ni får tipsa era MVC om att försöka få till något liknande så alla känner att de får ut något av det.

#183 Här är det nästan nedlagt. Vi har en bm som kommer två dagar i veckan, vi har inga föräldragrupper alls nu pga för lite personal och för få blivande föräldrar. Lite märkligt är att dom samtidigt som dom säger att det är för få som är gravida här så säger dom att om det blir några grupper så är dom bara till för förstföderskor efter som det finns för få platser. Då låter det ju lite som det trots allt finns ett gäng som hade kunnat ha nytta av att träffas… Men jag struntar ju i hur dom gör efter som det inte gav mig något sist. Dessutom känner jag att jag får svar på ev frågor när jag träffar min bm, skriver här osv. Det finns ju massor med info överallt att ta del av!
Kanske hade det varit annorlunda om jag var en hyper social människa som älskar att snacka skit om/med folk, gå barnvagnspromenader, skryta om hur jäkla duktig jag är på att baka bullar och byta bajsblöjjor osv. Men jag roas inte av det utan umgås hellre med vänner jag redan har. Vänner som jag fått för att vi passa ihop, har samma intressen och som inte snackar skit om mig så fort jag vänder dom ryggen.
#180 - Men fy vad tråkigt! :( Varför skulle det vara idiotiskt att läsa böcker? Jag har lärt mig hur mycket som helst av det! usch, jag hoppas verkligen vi hamnar i en bättre föräldragrupp :S
Var ju till sjukgymnasten igår och fick ett träningsprogram jag ska göra varje dag, sen är jag välkommen tillbaka när jag känner för det. Vet inte om jag fick ut så mycket av mötet…
/Christine
Vad kul det är att följa uppdateringen på era graviditeter! Hoppas allting flyter på som det ska resten av dem också. ❤️
Vi fick tyvärr missfall i helgen, så jag slutar följa tråden nu. 😭 Kommer nog inte kika in här igen så hälsningar gör sig nog bäst på PM…
Lycka till allihopa och tack för att ni delade min kortvariga lycka! 🌺

#186 Men så tråkigt att höra! Jag hoppas vi får se dig här snart igen. Kram
#185 Utav de jag läste kändes det som om det även var lite foglossning på gång för dig?
Jag fick inte jätte mycket ut av själva mötet. hade nog gått att lösa via telefonen. Men hon klämde och kände på mig och fråga vad jag upplevde jobbigt/ont och sen sa hon de alla egentligen visste, att det var foglossning och gav mig mer detaljerad information om vad det egentligen är och vad man kan göra. Svara även på frågor jag hade som "varför fungerar inte smärtstillande", "är det farligt att fortsätta röra sig om man får ont/ondare" o.s.v
Sen fick jag hyra en TENS (GULDVÄRD!) och inbjudan att få gå och bada med andra preggosar som har foglossning. Ska nog böja bada i nästa vecka. Taskig ekonomi i samband med flytten och vill hellre ha lite pengar kvar i fickan för oplanerade inköp av mat och annat ;)

#188 Får du betala bad besöken själv eller är det något landstinget/kommunen står för?
Ho ho! Här var det år och dar sen jag var inne känns det som :) Livet knallar på här, har börjat räkna ner veckorna nu ;) Dock så har magen börjat kännas så otroligt spänd och öm senaste dagarna, så jag känner mig väl mest som en stor flodhäst som knappt får på mig byxorna själv! ;) Har än så länge gått upp 1,5kg fast ligger fortfarande på minus sen inskrivningen vilket känns som ett mirakel!! Hur är det med er alla andra med magarna??
#188 - Njae, det tror jag inte, känner inget i bäckenet alls. Kände av litegrann i ryggslutet igår men det släppte ganska snart. Sammandragningar i magen däremot, hej å hå! Var så spänd igår att det kändes som att jag vaggade fram :P
/Christine
#189 Man får betala själv men det var inte dyrt. 100kr per gång. Kollar jag vad det kostar i simhallen där det är "kallbasäng", utan instruktör som hjälper en och vara bland alla andra badsugna människor så är det inte farligt alls. tror det kostar ca 60kr
Fördelen jag tycker väger upp att bada på sjukhuset är att det är andra i samma situation och man kan vaka på med bristningar och allt vad man kan tänkas inte vilja visa upp för allmänheten + att det är en varmbassäng utan krav på att följa instruktionerna. Man gör de som fungerar för just dig och vill du kan du bara flyta runt där i den varma bassängen. :D

#192 Måste kolla om det finns i Jönköping. Låter härligt att bara flyta runt! Speciellt om man har ont överallt.
#187 - Nej, det dröjer nog några år! Barnet var inte planerat och det är lite krångligt att få barn när man är två tjejer. 🤔
#193 här i Eskilstuna går man igenom sjukgymnasten. Men tiden fick jag genom att jag ringde min barnmorskemottagning och sa att jag tror jag har fått foglossning som påverkar min vardag + arbete.
då bokade hon tid hos sjukgymnasten (kostade mig 100kr) och där fick jag inbjudan till bassängträning.
Lycka till
Idag har jag varit på mitt andra ultraljud för att kolla hur moderkakan sitter då det såg ut som att den satt för "utgången" sist. Den hade dock växt uppåt och satt långt ifrån nu, så det ska inte vara något hinder för en vaginal förlossning 🙂
Hon försökte även mäta lite men Liten hade hittat nån bekväm men omöjlig position för att mäta huvudet och vägrade att flytta på sig, hehe. Men av vad hon kunde se såg allt normalt ut. Imorgon blire banrmorskebesök också för att mäta magen och lyssna på hjärtat. Mys!
var hos bm idag! 25cm om magen <3 och alla värden o allt såg skit bra ut. nästa kontroll blir den 5/2 och då är jag i v 29.. känns så långt borta men ändå så snart! på lördag går jag in i v 25 så de e bara ca en mån bort ju :P
Idag var jag till barnmorskan som gjorde viktskattning. "Lill"plutten i magen väger ca 2300 gram nu och jag är i vecka 33+2. Det var 32% över normalkurvan :O Så nu blir nästa viktskattning om 2 veckor.
Fick veta idag att svärmor skickar ett ex antal bebis saker och kläder på posten nästa vecka. Ska bli spännande och se vad man kan stryka.på inköpslistan. Tänkte jag också skulle kolla myrorna efter kläder till spädbarn, begagnat kan väll funka också och jag måste ju kolla ifall de har något snyggt. ;
är nu i v 28, och känner ett tryck neråt.
Kan nästan svära på att bebis har vänt på sig då jag känner sparkar högt upp och "sparka" långt ner i ryggen, på tarmarna.
Min son vände sig i v 34 trodde inte bebis skulle vända sig tidigt denna gången. trodde det var vanligare att dom vänder sig senare i andra graviditeten.
Någon som har erfarenhet eller upplever samma sak?

Min dotter vände sig bara ett par veckor innan förlossningen. Så det ska bli intressant att se hur det blir denna gång. Är i vecka 32 nu och än snurras det runt fritt!
Jag har fått höra från bm att ett barn kan vända sig titt som tätt i magen men blir sen fixerad med huvudet neråt närmare förlossningen och det ligger något i det för jagkan känna sparkar lite här och var i magen emellanåt (är i v26).
Jösses vad fort tiden går! Idag går jag in i vecka 25 redan! Har börjat få kramp i benen ibland på morgonen, vilket sjukgymnasten också pratade om så jag hoppas övningarna jag fått kommer hjälpa (om jag gör dom…). Och magen växer, börjar kännas att den är i vägen nu även när jag sitter i kassan på jobbet, kommer längre och längre ifrån själva kassadatorn :P
/Christine
Jag har ju bra koll. Idag på förlossningen fick jag veta att jag inte är i v26 utan v27+3. Alltså,jag har noll koll på veckorna bara koll på vilken månad man är i. :D
#203 Känner igen mig! Är i vecka 29 och jag har under en tid krockat med allt. Magen växer snabbare än vad man är medveten om så man tror att man kan klämma sig igenom och annat. Men då blir det BUMP! och så krockar magen haha!
#204 Tycker det är spännande. Min barnmorska säger att vi som kommer till henne bara tänker månader. Men det gör inte jag alls. Jag har ingen koll på vilken månad jag är i. Har bara koll på veckor och dagar. Bm sa att det inte var så vanligt men när jag pratat med andra gravida så säger dom som jag också i veckor eller veckor + dagar.
Hur räknar du månader? Räknar du från och med sista mensdags månad och sen till och med idag?
för räknar jag med en kalender får jag fram månad ~6.5
Räknar jag mina veckor och sen delat på 4 får jag fram månad 7.25
#204 - Haha, nej månad har jag då ingen koll på :P Får alltid tänka när nån frågar vilken månad jag är i
/Christine
#205 något ditåt täknar jag. Men ibland vet jag inte ens månad utan måste tänka efter. Glömmer dock alltid vilken vecka jag är i, fattar inte varför när jag själv tycker jag har koll. :D Bm på förlossningen sa att det är rätt vanligt att man inte har koll då det är mycket och tänka på när man ska ha barn. Håller nog med henne på det för jag har aldrig någon ro i huvudet. ;)
Jo, det är mycket, jag får också tänka till på veckorna ibland, men varje torsdag är en ny vecka och jag ser det som små milstolpar. Och varje vecka läser jag om vad som händer i kroppen och med barnets utveckling under den veckan.
/Christine
Jag gör som ChristineL har till och med koll på antal dagar kvar tills BF, vilket idag är 79dagar! haha!
Men vi är alla olika. Jag är lite av ett kontrollfreak. Jag gör listor om jag ska storstäda, åka bort, köpa saker o.s.v
Gör till och med en inköpslista när jag ska till IKEA plus en titta på listan för att inte glömma något! Så att jag har koll på dagen är egentligen inte så jätte konstigt för min del ;)
#208 Jag har bara koll att varje måndag är ny vecka för mig så egentligen borde det vara enkelt för mig att komma ihåg men när det är ny vecka blir jag alltid osäker på vilken vecka jag var i förra veckan så att säga. #209 Sånt gör inte jag. Jag lägger ALLT på minnet inklusive besökstider till bm osv. Skit dålig på att skriva upp saker och jag har väll aldrig behövt göra det för jag har ett jävla bra minne men ibland kan även det bli överbelastat så något glöms. Är likadant på jobbet där jag i princip måste memorera koder mm av säkerhetsskäl (häktet). Så har väll blivit som en "arbetsskada" att jag lägger allt på minnet.
#210 Jag vågar inte att inte skriva upp. Det är inte alls så att jag behöver mina listor. Dom följer oftast med "oanvända" Men innan jag går ut från ikea brukar jag kolla igenom. Besöktider till saker skriver jag alltid upp. Skulle må jätte dåligt över att missa en tid som jag lovat dyka upp. Gud vilken ångest jag skulle få… puuuh!
#211 Jag börjar överväga att skaffa en sån där kalender man kan ha i väskan. Kan ju inte vara hälsosamt att lägga allt på minnet hela tiden.

RMSLiners, har du inte drabbats av graviditets glömskan än?
Jag har alltid kommit ihåg alla tider, telefonnummer osv men sen jag blev gravid första gången har det gått utför! Då blev jag glömsk och det har bara fortsatt. Blev lite bättre efter att jag slutat amma, men kom tillbaka när jag blev gravid nu igen! Och det värsta av allt är att jag har blivit väääldigt optimistiskt! Förr kom jag ALLTID 15-30min innan avtalad tid och satt alltid och väntade. Jag HATADE att komma 3min innan avtalad tid, stressa till möten osv. Nu kommer jag ofta 3-5min försent om det inte är till läkaren osv då brukar jag komma i tid, men för MIG är det sent att komma 5min innan avtalad tid. Då har jag stressat!
Jag vågar inte ens tänka på hur det blir att ta sig till avtalade möten i tid när barn nummer två har kommit 😞
Jag har också blivit helt fruktansvärt glömsk! Här om kvällen när vi varit ute med hundarna så gick mannen lite i förväg upp och så säger han att han lämnar nycklarna i dörren åt mig, då hade jag ungefär 2,5 trappor kvar till vår våning och nästa morgon satt de där satans nycklarna kvar i ytterdörren ;) Det är lite läskigt när man är 22 år och glömmer bort minsta lilla :)
#213 Kanske är på gång. Än så länge är det bara vilken vecka jag är i som jag glömmer bort hela tiden allt annat är tip top. ;)
Här hemma fick vi just ett positivt besked på stickan. Har väl anat det ett tag men inte riktigt vågat lita på kroppen.😎 Om jag någorlunda lyckats räkna så borde jag vara i/runt vecka 7.
Känns riktigt häftigt! 😃
#216 - Grattis! :D
/Christine
#216: Grattis! 😃
#217 Tack!
Blev förvånad över hur fort det gick. Slutade med piller i november och vips så var det februari och man är gravid. Sambon har kanske superspermier 😍
#219 Så var det för oss också. jag sluta med piller i maj. Fast med anledningen att mina piller gjorde mig skengravid och blev då rekommendera att ta ett uppehåll och sen börja igen. Men i slutet av juli sa min sambo att han tyckte de var dumt att börja med piller och att en bebis inte skulle vara så tokigt. Så jag haka på den iden och sen i slutet av augusti hade vi ett plus på stickan! :D
Grattis och lycka till med graviditeten!
Imorgon skall jag och sambon in till baby och barn mässan i göteborg o hoppas på att hitta lite bra saker att köpa :)
fick även ett bra samtal från jobbet jag har vart timanställd på i 2 år nu och dom erbjuder mig en tjänst där fastän dom vet att jag bara har 4 månader kvar till bf och måste nog ändå gå om 2 månader, men dom sa så har du ju nått att komma tillbaka till =)
så tänkte fråga här nu när jag inte alls har koll eller satt mig in i detta med mammaledighet och gravidpenning om någon har någon bra länk där man förstår eller om någon vill förklara lite.
det jag inte förstår bland annat är om jag vill vara ledig 1,5år från jobbet efter barnet är fött måste jag ta ut hela veckor med föräldrapeng då eller hör inte detta ihop så som jag tror?
hoppas någon förstår vad jag menar , kan inte riktigt förklara men får väl ta att boka in ett möte på föräldrakassan så man får lite klarhet i allt detta.
#221 - Vi ska dit på lördag :D
Angående föräldraledigt, jag har uppfattat det som att du inte behöver vara ledig fulla veckor, utan kan jobba exempelvis två dagar per vecka om du vill det. Jag känner också att det börjar bli dags att kolla upp och reda ut vad som egentligen gäller.
/Christine
#222 eftersom jag själv valde mina timmar så brydde jag mig inte om att kolla något sånt utan då tar jag så länge jag orkar tänkte jag och sen när jag vill ha jobb efter jag vart hemma igen ringer jag ju bara men när man blir erbjuden en tjänst speciellt innan man ska ha barn så man vet att man har jobb sen så tackar man ju inte nej =)
ja får kolla lite med bm på onsdag om hon har lite koll, eller bara boka tid på försäkringskassan så får man nog svar på det mesta där.
hoppas på mycket erbjudanden och bra saker på mässan, gärna lite gratissaker med =) tycker det är så mysigt med baby o barn saker =)

#222 Ja nu äntligen ska jag dit också! Rätt dag dessutom B-) har ju väntat i en månad efter missen jag gjorde i januari ;-) ska bli så roligt att åka dit i morgon!
Vad är det för mässa ni talar om?
/Christine
#226 Göteborg… dit har jag ca 150mil. :( Önska sånt fanns här uppe med.
#227 - Lite långt kanske :( Jag kan trösta med att det blir en artikel och bilder från mitt besök där iaf :)
/Christine
#227 du får väll kolla upp när det är barnmässa nära dig. I sommar satsar eskilstuna på en barnfestival som ska vara för alla åldrar och i höst blir det underbara barn mässan i sthlm!
Kan säga att jag trodde de skulle vara jätte jobbigt att gå omking där. Men det finns gott om platser att ta det lungt på, amningsrum osv.
Vi får väl se då, det kanske blir en trevlig utflykt om man har varit hemma mycket i början :) Det är ju länge kvar, men man får väl ha det i åtanke längre fram så att man inte missar det om man vill gå. Det är ju lätt att glömma igen när det är så länge kvar. Kanske skriva in det i kalendern!
Absolut! Boka in det och bestäm dig/er när dagen väl kommer :D
Vecka 19+0 idag, tiden går fort nu! Lite skrämmande!
Måste dela med mig av en sak som min sambo läste i en artikel härrom dagen. Att dem tjejer/kvinnor som dricker kaffe dagligen, ca 2 muggar om dagen löper större risk att föda tidigare (alltså innan BF) och att bebisen får mindre vikt vid födsel (alltså väger mindre). Vad detta är baserat på och var denna undersökningen skedde vet jag inte, men någon som hört omd etta stämmer eller så ?!
Jag läste om att studien gjorts på Karolinska, så den borde ju vara seriös. Men för mig är det ingen överraskning, man har ju alltid vetat att koffein är skadligt. Det känns som att man har satt den där nivån för gravida kvinnor för att man inte kan förbjuda allt. Att det skulle vara för jobbigt för kvinnor om de inte ens kan dricka kaffe. Men om man vet att någonting är skadligt, varför ska man sätta en "tillåten" nivå i huvudtaget?
Haha men de e ju som dem kan ju inte säga att "jo du få dricka vin, men bara du inte bli full" jag mena, ett glas då och då är inge fara sen om man nu vill göra det o ta den risken som kan bli de e ju upp till var och en. men det är inte farligt i mindre mängder. Allt e typ farligt nu för tiden, snart få man väl canser av coca cola med! -.-
Jo, men det är det jag menar. Man vet att tobak, alkohol och koffein är farligt, men man har inte satt någon nivå för rökning eller vin t.ex., men man har gjort det för kaffe. Varför inte bara säga att kaffe är skadligt för fostret och så är det bra så?
Man har ju också sagt att vin är ok då och då men en studie har visat att barnet riskerar lägre IQ av vin även om det bara är då och då. Jag tror som #236 att man inte vill säga för mycket, men lite konstigt är det allt.
Min bm sa att det var bra om jag drack max 1 kopp kaffe, helst mindre. Men som det tagits upp koffein är ju inte bra.
#239 Ja, jag förstår inte varför man ska hålla på och säga att lite av olika saker är okej fast det är farligt. Måste det vara så lätt att vara gravid? Kan man inte ge upp vissa saker för sitt barns skull? (En retorisk fråga till alla, inte just till dig).
De e just de jag mena att alla gör ju så olika, vissa dricker ändå sitt glas vin på en lördag kväll för dem vill. Medan de finns andra som håller sig undan ALLT som kan/är farligt för barnet så alla gör vi så olika, tacka gudarna för de! :) Jag dricker mer än 2 koppar kaffe om dagarna .. dock så är de inte varenda dag men oftast. Men de e ju MITT val att då utsätta mitt barn för detta.
Tack för allas stöd! =)
Ang. mat osv som är farligt så känner väl Jag att det är lite överdrivet. Självklart har jag slutat dricka energidryck, röka och ta ett glas vin till maten, men jag har svårt att tro att fostret tar skada av att t.ex. dricka ett glas vin under hela graviditeten, röka en cigg under 9 månaders tid, dricka nån kopp kaffe, äta rå mat nån gång om man nu gillar t.ex. sushi, osv.
I mina ögon känns allt väldigt överdrivet, och jag tror att varningarna mest är till för att förhindra folk att överkonsumera något ämne som i stora mängder inte är bra för barnet, eller att varningen Måste stå där för att en person 1983 dog av att äta ditten eller dricka datten för att han/hon kanske hade något svagare organ i kroppen som inte klarade av ämnet.
Jag menar idag finns det ju varningar om Allt, man dör och får cancer av det mesta.
Huvudsaken är att man är medveten om vad man gör. Vore väldigt olyckligt om man inte visste om riskerna och konsumerar detta för att sedan få ett sjukt barn eller liknade och sedan få veta att de berode på något som kunde ha undvikits om man bara visste. Sen är det upp till var och en att bestämma hur man vill göra med den fakta som finns idag.

Sen är det väl¨så att det är farligare för fostret att få i sig "gifter" i början av graviditeten när organen bildaes än senare när det är mer färdigt.
Och vad gäller vissa maträtter som t.ex rökt, gravat och dessertostar så är det ju för att det oftare finns bakterier på dessa. Det är ju inte maten i sig som är farlig. Det gör alltså att det är "farligare" för barnet att äta dem någon enstaka gång än dte är för barnet att dricka vin en enstaka gång. För den enda gången du äter gravad lax kanske den är smittat med bakterier som gör att du får missfall/ ett skadat barn. Medans det enda glaset vin knappats kommer hinna göra någon större skada. Kan vara värt att tänka på.
jahaja, vecka 24+3 och tredje förkylningen på ingång sen jag blev gravid :P har känt mig helt friskt i 1, 5-2 veckor men så började det klia och sticka i halsen igen…
/Christine
Jag åker ju på precis allt. Nu ligger jag i säng med luftrörskatarr som kom som ett brev på posten och jag har så ont i hela kroppen att jag inte vill vara med längre. :(
Jag känner det som om jag varit förkyld ända sedan befruktningen. Börjar bli lite trist att vara förkyld (vecka 7+6). 😛
Var sjuk nästan varannan vecka sen v 6-7 till och med början av januari. Nu har jag klarat mig ett par veckor! Så det kommer väll nått spännande snart! (v 30 29+0)
Jag har varit förkyld till och från under hela graviditeten. Förra månaden hade jag bihåleinflammation och nu luftrörskatarr som jag hoppas inte utvecklas till lunginflammation.
Aha, jag har dessutom just bytt jobb till ett nytt dagis så jag är väl en önskedröm för alla bakterier där.
Precis plussat för tre dagar sedan och än har det inte ramlat ner att det är nåt därinne. Just nu snurrar tankar på när man skall kontakta BM eller blir det MVC, tänk om det inte vill stanna kvar därinne, försäkring och shit vad snabbt det gick. Slutade med p-piller i dec! Skönt att kunna kika in här och få lite svar =)
#252 precis samma tankar jag har. Plussade för 4 dagar sen och kan inte sluta fundera. Dessutom känner jag så lite symptom att man direkt blir nojjig.
Sa till sambon att detta kommer bli galna 9 månader om vi båda ska gå runt och vara nojjiga. 😂
#252 & #253 Grattis till er båda!
Liltith: Kontakta BM på en gång du om du vill, om inte annat så skriver receptionen in dig så att BM kan kontakta dig när det är dags för första träffen.
Det är mycket att tänka på i början, tankarna snurrar runt, men sen går veckorna snabbt och långsamt och vartannat. Ibland känns det som om tiden rusar iväg och ibland som att man har all tid i världen att fundera och planera. Ta en sak i taget!
Lika bra att ta det lugnt. jag har haft en "bra" graviditet. Visst jag mådde illa men jag spydde aldrig (spyr knappt vid magsjuka, krävs mycket innan jag spyr), Jag kände sparkar väldigt sent men annars mått väldigt bra. Det är när man börjar nojja som jag upplevde att graviditeten vart "jobbig". Så försök ta det lugnt och njut (lätt för mig att säga haha)
Hoppas det går vägen för er båda! Grattis
Varning för gnäll! Våran kära a-lage-stammis var den första främmande människan som frågade om det var bulle på g, det var typ i vecka 15-16, förra helgen kommenterade han att det kan inte vara långt kvar nu, och jag bara "eh, det är nästan fyra månader kvar…" Idag var han inne och kunde inte stå rakt och säger att jag måste ju vara i åttonde månaden! Det finns ju trevliga a-lagare, men den här är verkligen ett äckel och kan han bara inte hålla tyst känner jag… Jag är gravid punkt, räcker inte det? Gah!
/Christine
#256 läst förut när du talar om denna alagare. Tycker mest de låtersom han vill vara trevlig? Hade du reagerat samma om han inte var full och klädde sig helt, rent och fräscht? Nu vet jag inte alls hur situationen ser ut. Finns människor till allt och i alla former. Kärlek och respekt lever man länge på! Inget ont mot dig alls! Du får absolut tycka och känna som du gör. Har bara lite svårt att höra om människor som man lätt kan tala illa om pga fördommar. Jag är ingen ängel jag heller. Har fördommar och säkert fel många gånger fler än jag vill erkänna.
#256 första som fråga mig var min mans kollega som sa att det är väll dags snart och jag sa det är drygt 3 mån kvar. Han fick värsta chocken och sa "och du är redan så tjock". Ja tackar tänkte jag. Andra personen som fråga var en granne och den fråga genom att ställa frågan om jag ätit upp något jag inte bör.
#157 - Kanske vill han bara vara snäll, men det blir liksom fel. Jag har absolut inget emot a-lagare i allmänhet, men då han tidigare kommit med diverse sexuella anspelningar både mot mig och andra så vet man aldrig hur man ska reagera på det han säger. Men kanske överreagerar jag också, vore ju inte första gången den senaste tiden, haha :P
/Christine
/Christine