Riktigt ont, mensvärkar
Hela natten har jag nu haft kraftiga mensvärkar som kommit av och till hela tiden och strålar ner i benen samt ut med höfterna. Vissa värkar känns även i ryggen typ svankens område. Känns precis som om man ska få mens men jag är ju gravid i vecka 26 så mens på g är det ju inte. Det gör inte så ont att jag skriker men tillräckligt för att jag ska åla mig smått. Barnet rör på sig som vanligt och jag har inte kännt att magen dragit ihop sig elker så utan värken sitter just i "mensmagen" och känns som riktig mensvärk. Har inte heller haft något tryck ner mot slidan. Jag tänkte först att det beror på att livmodern växer men nu börjar jag undra då jag upplever "mensvärken" kraftigare än vad det var i början. Någon som kan sätta fingret på vad det kan vara?
Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen nu för rådgivning. Speciellt om det är ditt första barn.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Gubben min ringer förlossningen för att prata med en bm. Men tänkte om någon hade någon ide?
Blir en tripp in till förlossningen. De ville ha in mig direkt.
Håller tummarna för att bebis stannar där den ska vara ett tag till.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det låter faktiskt väldigt likt en vän till mig när hennes förlossning satte igång. Just så att värkarna gick ner i benen/höften och svanken. Hon var öppen 8cm när hon kom in till förlossningen då hon inte trodde att det var riktigt dags än. Hoppas att det bara är falskt alarm för dig!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Oj, nu får du uppdatera oss vad som händer! Hoppas det inte var något allvarligt och att bebis vill vara kvar ett tag till!
/Christine
Allt såg normalt ut. Det de misstänkte var problemet är livmodern som växer och drar till i ligementen. Jag blev tillsagd att ta det lugnt och blir det värre skulle jag komma tillbaka på koll igen. Hon kolla även mina fogar genom att trycka benen mot höften och det kändes extra mycket på höger sida för mig. Hoppas denna smärta snart avtar för fan jag kryper på golvet nästan.
Åh, vad skönt att det inte var förlossning på gång där! Riktigt obehagligt förstår jag :S hoppas det ger med sig lite iaf.
/Christine
Knaprat alvedon som läkare rekommendera men inte tusan hjälper det. Kan säga att jag har så ont att ligga stilla är omöjligt och gå är rena tortyren. Och så har det varit sen igår midnatt. Jag blir inte klok på denna värk, kan den inte bara försvinna.
#9 känner verkligen med dej. Jag hade ligamentsmärtor halva graviditeten ifjol när jag väntade min pojke. Eller egentligen vet jag inte vad jag hade. Det var sjukvården som kallade det ligamentsmärtor. Jag upplevde det som kramp i magen. Sömnen blev verkligen störd, var tvungen att byta ställning hela tiden. Jag hade nog någon kombination av foglossning och ligamentsmärtor. Gjorde så ont ibland att jag inte visste vad jag skulle göra… Duscha varm var skönt. Ju längre graviditeten gick så upplevd jag även smärtan kopplat med sammandragningar/ förvärkar.
#10 Har redan duschat två gånger idag och det var avslappbande men inte lika skönt när man kom ut ur duschen sen. Jag kan knappt sova alls och somnar jag så vaknar jag efter ett tag. Det känns som en riktigt ordentlig mensvärk men den kommer av och till hela tiden och har toppar med riktigt skarp smärta.
Jag lade en vetekudde som jag värmt i mikron där det gjorde som mest ont. Vågade dock inte använda den så mycket när magen blev större, var rädd att det skulle bli för varmt för bebisen….
#12 har varken vetekudde eller micro.
Jag brukar ta en flaska som jag fyller med varmt vatten, eftersom jag inte har nån vetekudde, och lägga där jag har ont.
Testat tens. Foglossning kan man inte få bort med värktabletter och den speider sig och gör att muskler blir stela. Hur det lugger till med luganenten vet jag inte. Men för mig funkar tens på stela muskler och den värk som jag har. Kommer inte upp ur sängen för att jag har så ont de flesta dagar. Kopplar på mig tensen och startar på hög nivå. Sen kommer jag upp och kan röra mig relativt smärtfritt. Tensen ska förövrigt följa med mig till förlossningen
#15 Ska ringa sjulgymnasten och hyra en. Hört den kan vara användbar under förlossning också.
Gör så! Man får testa lite i början innan man lär sig hur man lättast hittar rätt plats för tensen och vilket program som funkar bäst!