Tvättmedel/tvättsåpa till bebiskläder
Jag har börjat få hem en del begagnade bebiskläder och även köpt några nya. Jag vill tvätta alla kläderna innan de läggs in i byrån och väntar på bebisen, plus att man behöver ju ha ett bra tvättmedel hemma sen när bebisen är född också.
Vad är det bästa tvättmedlet till bebiskläder? Är det tvättmedel eller tvättsåpa? Jag vill ha något som är skonsamt mot barnet, ej allergiframkallande osv. Pris spelar ingen roll.
Tvättnötter är det mest naturliga och miljövänliga du kan använda, gör kläderna mjuka också så att sköljmedel inte behövs.

Jag använder neutral till min son. Han får rödflammig/prickig och torr hud av vanliga tvätt- och sköljmedel. Vet inte om priset skiljer sig så mycket från vanliga tvättmedel. Men det funkar på min son iaf :)
Tack för tipsen!
#1 Jag har kollat in tvättnötter lite och många verkar säga att de är bra, medan råd&röns tester säger att de inte fungerar. Men de kostar ju inte så mycket att köpa så man kan ju alltid köpa och prova dem.
#2 Ja, neutral är väl ett tvättmedel utan parfym? Det lär ju vara mycket bättre mot huden än de parfymerade. Skiljer det sig på något annat sätt, saknar några andra ämnen?

#3 ja, det är utan parfym. Har inte jämfört det med något annat tvättmedel så det kan jag inte svara på. Men det finns att köpa i vanlig mataffär, så det är ju bara att kolla upp det om du känner för att jämföra med andra :)
#4 Ja, jag ska kolla upp det :)
Någon som använder tvättsåpa, typ Grumme? De har ju en Sensitive variant, men jag vet inte om den är parfymfri eller inte.
#3 För mig funkar tvättnötter jättebra. Äldsta dottern klåda har försvunnit liksom klädernas fläckar.
#6 Många verkar säga att de fungerar bra, så det vore kanske värt att prova. Om man köper en påse på 1 kg, hur många tvättar räcker det till ungefär?
Vi har testat Grumme och jag tyckte den var bra! :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
# Köper du 1 kg så räcker det länge. Du använder 8 nötter varje gång du tvättar och nötterna kan användas 4-5 ggr. 8 nötter väger 25 gram. Men om du ska använda dom till annat också, som schampo, tvål, rengöringsmedel, så går det åt snabbare förstås. Jag beställer härifrån:
#8 Det låter bra, alltid bra med lite olika alternativ. Vi använder alltid Grummes såpa när vi städar hemma och vi har haft Grummes pulvertvättmedel, men vi har inte provat tvättsåpan. Kanske ska göra det också.
#9 Då räcker det ju verkligen länge. Jag trodde inte att åtta nötter vägde så lite. Det verkar som att Tvåleriet har bra utbud och bra priser. Jag måste nog ta och beställa lite :)

Tänk bara på att naturlig inte automatiskt är samma sak som att det är bra för människor! (angående tvättnötter). Flugsvamp är t.ex jättenaturligt men inte så nyttigt. Jag undrar därför om det har gjorts några tester med tvättnötter så de inte är t.ex allergiframkallande eller innehåller en massa miljögifter?
Jag skulle personligen inte våga använda tvättnötter till barnets kläöder pga detta men använder dem gärna till mina kläder o sängkläder o liknande.
#11 Det har använts i Indien i flera hundra år och det var p g a allergi som jag började tvätta mina barns kläder med det. Och som jag skrev tidigare, min dotters klåda försvann.
#11 Nej, det har du ju rätt i att allt naturligt inte är nyttigt. I vissa fall kan det vara väldigt bra och i vissa fall giftigt. Vad jag har läst har ju tvättnötter används otroligt länge utan att man sett några negativa effekter, men jag tror inte att man har gjort några kliniska tester på dem.
Köper lite olika beroende på vad de har där vi handlar, ser till att det är parfymfritt och miljövänligt bara.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#14 Ja, det kanske inte är så noga att man har just en specifik sort eller märke, så länge man köper något milt.